آشنایی و شناخت حضرت زهرا علیهاالسلام – فاطمیه کودک

آشنایی و شناخت حضرت زهرا علیهاالسلام (تجربه سه روز برنامه ی غرفه کودک فاطمیه)

برنامه ی غرفه ای فاطمیه جهت آشنایی و شناخت حضرت زهرا علیهاالسلام برای کودکان طراحی شده است. این غرفه 3 روزه همراه با ساخت کاردستی و برگزاری عزاداری را به معلمان و والدین عزیز پیشنهاد میکنیم.

آشنایی و شناخت حضرت زهرا علیهاالسلام در روز اول

در ابتدا تکرار و یادآوری سوره کوثر و صلوات حضرت زهرا سلام الله علیها به صورت همخوانی در کلاس انجام شد. مقوای مشکی در ابعاد مستطیل شکل بریده و به همراه عبارت تایپ شده و بریده شده یا فاطمه الزهرا در اختیار کودکان قرار داده شد.

تا عبارت را روی مقوا بچسبانند. دو سر مقوا توسط پانچ سوراخ شد تا روبان از درونش رد شود و کودکان به عنوان سربند از آن استفاده کنند. در آخر به آنها پیشنهاد گشت در روز شنبه به همراه مادرانشان در حالیکه این سر بندها رابه پیشانی دارند در دسته عزاداران فاطمی شرکت کنند.

برای کودکان ماجرای شهادت حضرت رسول صلی الله علیه و آله بیان شد و شدت علاقه و حب حضرت به علی علیه السلام و فاطمه ‌ی زهرا سلام الله علیها که خود دلیل موجهی برای بغض و کینه‌ ی دشمنان و حمله به خانه‌ی ایشان پس از رسول خدا صلی الله علیه و آله بود، بازگو گردید.

اسامی حضرت زهرا سلام الله علیها برشمرده شد و به انتخاب بچه ها اسامی زهرا و محدثه بیشتر مورد بررسی قرار گرفت بدین صورت که معانی آنها برای بچه ها بیان شد

آشنایی و شناخت حضرت زهرا علیهاالسلام در روز دوم

در ابتدا به سوره قدر و ارتباط این سوره با حضرت زهرا سالم الله علیها اشاره شد. مقوای طلایی در ابعاد مستطیل شکل بریده و همراه کارت های حضرت زهرا سلام الله علیها در اختیار کودکان قرار داده شد.

تا کارت‌ها را روی مقواها بچسبانند و با همان مقوا آویزی برای آن درست کنند. در حین انجام کاردستی حدیث “

فاطمه بضعه منی من اذاها فقد اذانی و من اذانی فقد اذی الله “

که بر روی کارتها نوشته شده بود مورد بررسی معنایی و بحث و گفتگو قرار گرفت. ضمن توضیح اینکه خشنودی خدا در خشنودی حضرت زهرا سلام الله علیها است این سوال برای بچه ها طرح شد که برای خشنودی حضرت زهرا سلام الله علیها چه می‌توان کرد؟

بعد از شنیدن پاسخ های بچه ها در باب این سوال یکی از مهم ترین راه های خشنود کردن حضرت زهرا سلام الله علیها این چنین بیان شد: توجه زیاد به دعا برای سلامتی وتعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و صدقه دادن برای سلامتی ایشان و …

آشنایی و شناخت حضرت زهرا علیهاالسلام در روز سوم

بیشترین زمان در این روز به درست کردن کاردستی (شمع) اختصاص یافت. بدین صورت که لوله‌های اسمارتیز که از قبل با گواش مشکی رنگ آمیزی شده بود و در لوله ها به اندازه ی سر چوب کبریت سوراخ گردیده بود در اختیار بچه ها قرار گرفت.

شعله ‌ی شمع و برگ زیر آن توسط کاغذ های رنگی بریده شد و بچه‌ها قطعه ها را روی هم چسباندند. به دلیل زیاد بودن تعداد بچه‌ ها انجام کاردستی مدت زیادی به طول انجامید.

در طی درست کردن کاردستی معنی اسم فاطمه برای بچه ها بیان گردید و از بچه ها با کیک و اسمارتیز پذیرایی شد. مفاهیمی که در دو روز گذشته برای بچه ها گفته شده بود به صورت اجمالی بیان شد و در رابطه با آنها از بچه ها سوال پرسیده شد.

بچه‌ ها بار دیگر صلوات حضرت زهرا سلام الله علیها را با همدیگر و با صدای بلند خواندند. به عنوان یادبود از مراسم این سه روز به بچه ها پاکن مدادی داده شد.


دسترسی سریع و آسان به راهکار و محتوا برای مناسبت‌های نیمه شعبان، غدیر، محرم و فاطمیه
برای مطالعه و مشاهده مطالب خدمتگزاران میتوانید به فهرست مطالب در زیر مراجعه نمایید.

فهرست مطالب محرم فهرست مطالب فاطمیه فهرست مطالب نیمه‌شعبان فهرست مطالب غدیر کتابخانه خدمتگزاران
انواع کتیبه غدیر
انواع استیکر پشت شیشه خودرو
اسپند دودکن
انواع جادستمال کاغذی
انواع مگنت یخچالی مذهبی
انواع استکان مذهبی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا