فدک هدیه یا ارث – پرسش و پاسخ فاطمیه

پرسش و پاسخ فاطمیه شماره 23

فدک هدیه یا ارث (فدک ارث حضرت زهرا سلام الله علیها)

در مقاله فدک هدیه یا ارث طبق مستندات و شواهد موجود به بررسی هدیه یا ارث بودن فدک پرداخته ایم و پاسخ شبهه مورد نظر را برای شما بزرگواران آماده کرده ایم.

پرسش – فدک هدیه یا ارث

آیا فدک هبه ی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم به حضرت زهرا سلام الله علیها بود یا به عنوان ارث به حضرت زهرا سلام الله علیها تعلق پیدا کرد ؟

پاسخ – فدک هدیه یا ارث

برخی تصور می کنند که فدک از اموال پیامبر اکرم بود که به حضرت زهرا سلام الله علیها به ارث رسیده بود و ابوبکر به مصالحی و با استناد به دلایلی آن را برای مصلحت جامعه مسلمین گرفت!

اما طبق مستندات متعدد در کتاب های مختلف، بعد از آن که آیه ی وَ آَتِ ذَا الْقُرْبَى حَقَّهُ سوره إسراء/آیه26 نازل شد، پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فدک را به حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها بخشید و از آن زمان، فدک، ملک شخصی آن حضرت بود.

جلال الدین عبدالرحمن سیوطی، از علمای اهل سنت در «تفسیر الدر المنثور»، جلد نهم، صفحه 320 در مورد جریان فدک از علمای مختلف از جمله بَزّار و ابن ابی حاتِم نقل می کند و همه این افراد نیز از ابوسعید خدری نقل می کنند که وقتی آیه 26 سوره مبارکه اسراء نازل شد، رسول خدا صلی الله علیه و آله فدک را تقدیم به حضرت زهرا سلام الله علیها کردند.

همچنین در کتاب «فتح القدیر» نوشته شوکانی، در جلد سوم، صفحه 311 همین نقل وجود دارد که رسول خدا صلی الله علیه وآله فدک را تقدیم حضرت زهرا سلام الله علیها  کردند.

بنابراین، اصل جریان فدک مورد پذیرش بوده و در مورد آن روایت موجود است. همچنین در دیدگاه تاریخی نیز این مساله قابل اثبات است.


دسترسی سریع و آسان به راهکار و محتوا برای مناسبت‌های نیمه شعبان، غدیر، محرم و فاطمیه
برای مطالعه و مشاهده مطالب خدمتگزاران میتوانید به فهرست مطالب در زیر مراجعه نمایید.

فهرست مطالب محرم فهرست مطالب فاطمیه فهرست مطالب نیمه‌شعبان فهرست مطالب غدیر کتابخانه خدمتگزاران
انواع کتیبه غدیر
انواع استیکر پشت شیشه خودرو
اسپند دودکن
انواع جادستمال کاغذی
انواع مگنت یخچالی مذهبی
انواع استکان مذهبی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

برای ارسال دیدگاه خود، در قسمت زیر دیدگاه و در خط بعدی نام و نام‌خانوادگی خود را بنویسی و بر روی فرستادن دیدگاه بزنید. *

دکمه بازگشت به بالا