علت سکوت امام علی علیه السلام – پرسش و پاسخ فاطمیه

پرسش و پاسخ فاطمیه شماره 22

علت سکوت امام علی علیه السلام (چرا امیرالمومنین از خانه خود دفاع نکرد)

در این پرسش و پاسخ به موضوع علت سکوت امام علی بن ابیطالب علیه السلام پرداخته است که چرا ایشان در برابر دشمنان سکوت اختیار کردند.

پرسش – علت سکوت امام علی علیه السلام 

چرا فاتح خیبر و حافظ جان پیامبر صلی الله علیه و آله در اُحُد، به دفاع از خانه ی خود نپرداخت؟ چرا آن شجاع ترین مرد عرب و آن مرد غیور در ماجرای حمله به خانه حضرت زهرا سلام الله علیها دست به شمشیر نبرد؟


پاسخ – علت سکوت امام علی علیه السلام

ابراهیم علیه السلام همسر و فرزند خردسال خودش را به صحرای خشک و بی آب و علف برد. اونجا رها کرد و به خانه بازگشت اشتباه کنیم ابراهیم علیه السلام به امر خداوند چنین کرد که حکمت ها و نتایج این اتفاق بعدها دیده شد بر گردیم به داستان همسر ابراهیم علیه السلام در مقابل آن هیچ مقاومتی نمیکنه و به دلیل تشنگی و گ خطر هلاکت فرزند خردسالش برای پیدا کردن آب فاصله بین کوه صفا و مروه و هفت بار طی میکنه.

این داستان رو با هر داستان خیالی که می‌خواهید مقایسه کنید. به نظر شما بهتر نبود پیامبر خدا جوری دیگر ترسیم می ‌کردیم. ابراهیم علیه السلام باز هم به فرمان خدا همین کودک نجات یافته از خطر تشنگی و هلاکت رو برای سر بریدن به صحرا می بره همون داستانی که می‌ دانیم و در قرآن هم بهش اشاره شده شما خود شما حاضرید فرزند نوزاد خودتون رو با مادرش را در صحرا رها کنید و برید.

چرا خداوند به ابراهیم علیه السلام چنین دستوری میده از این دست حکایات در تاریخ ادیان فراوونه که نمی ‌توان آن را کتمان کرد. پس چنین فرمان‌های ویژه‌ ای از جانب خداوند رحمان بر بندگان صالح و خاص لازم الاجراست و در تمام چنین فرمان هایی حکمت های بزرگی نهفته است که چه بر ما قابل درک باشه یا نباشه یادتون باشه امروز همه‌ مون به همون صحرا می‌ رویم.

فاصله بین کوه صفا و مروه و هفت بار دوان دوان طی مسافت می‌کنیم و حج بجا می‌‌آوریم این فریضه واجبه بر اساس کدام یک از اصول عقلانی یک مادر را مأمور می کنیم که بچه نوزاد خود را در آب رها کند. موضوع مادر حضرت موسی یا همراهی حضرت موسی با عبد صالح خضر در قرآن رو بخونیم.

بر اساس عهدی که حضرت امیر علیه السلام با پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم داشتند و با وجود عهد شکنی و رویگردانی اکثریت مردم از حضرت امیر علیه السلام آن بزرگوار موظف به آن بودند که صبر پیشه نمایند و خون خویش را حفظ کنند.

اگر سفارشی که پیامبر خدا به من فرموده در کار نبود. هر آینه مخالفین را به دریای مرگ می ‌ریختم و باران برق‌دار مرگ را بر سرشان فرود می آوردم آنان به زودی خواهند فهمید. بنابراین شجاعت به آن نیست که در هر موقعیتی اقدام نظامی ملاک عمل قرار گیرد.

به تعبیر دیگر علی علیه السلام از علم الهی بهره مند است او به امر من الله عمل می کند و مطیع امر و حکمت خداوندی است. فراموش نکنید در حقیقت حضور حضرت صدیقه کبری سلام الله علیها تنها راهی بود که برای اعلام حقیقت و اتمام حجت باقی مانده بود.

و امر الهی بر آن بود که توسط آن بانوی معصوم دستگاه تزویر رسوا شود و باطن ناپاک مخالفان بر ملا گردد آن حضرت ندای حق را نه تنها به مردمان آن سامان آن دوران رساند بلکه با وصیت به قبر مخفی برای تمام بشریت اتمام حجت کرد.

آری کاری کرد که به کار او آدم تاخاتم زنده شد کاری کرد که به کار او تمام نوامیس خدا شد حاصل مجاهدت های دو معصوم در این امر و صبر و تحمل مصائب در این است که امروز پس از چهارده قرن در برابر جنایاتی که به اسم خلافت و اسلام توسط تکفیری ها انجام می گیرد می توان با قدرت و منطق گفت که این اعمال دین پیامبر اسلام نیست.

اِنَّ فاطِمَه صِدیقه شَهیده


دسترسی سریع و آسان به راهکار و محتوا برای مناسبت‌های نیمه شعبان، غدیر، محرم و فاطمیه
برای مطالعه و مشاهده مطالب خدمتگزاران میتوانید به فهرست مطالب در زیر مراجعه نمایید.

فهرست مطالب محرم فهرست مطالب فاطمیه فهرست مطالب نیمه‌شعبان فهرست مطالب غدیر کتابخانه خدمتگزاران
انواع کتیبه غدیر
انواع استیکر پشت شیشه خودرو
اسپند دودکن
انواع جادستمال کاغذی
انواع مگنت یخچالی مذهبی
انواع استکان مذهبی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

برای ارسال دیدگاه خود، در قسمت زیر دیدگاه و در خط بعدی نام و نام‌خانوادگی خود را بنویسی و بر روی فرستادن دیدگاه بزنید. *

دکمه بازگشت به بالا