دفاع حضرت زهرا علیهاالسلام – پرسش و پاسخ فاطمیه

پرسش و پاسخ فاطمیه شماره 9

دفاع حضرت زهرا علیهاالسلام از اهل خانه در برابر مهاجمین

دفاع حضرت زهرا علیهاالسلام از اهل خانه در برابر مهاجمین بوده است چرا که حضرت هنگام هجوم، با دیدن مهاجم و همراهانش در را بست و نزدیک دَر ایستاده بود و احتمال نمى‌ داد که با وجود آن حضرت متعرض خانه شوند و این بی‌ شرمى مهاجمان بود که حرمت خانه و اهل آن را رعایت نکردند.

پرسش – دفاع حضرت زهرا علیهاالسلام از اهل خانه

شبهه: چگونه مى‌ توان باور داشت که با وجود علی علیه السلام در درون منزل،‌ همسر او براى باز کردن در خانه برود! چرا خود علی علیه السلام براى باز کردن در نرفت؟

پاسخ – دفاع حضرت زهرا علیهاالسلام از اهل خانه

آن چه که از برخى از روایات استفاده مى ‏شود: حضرت فاطمه سلام الله علیها نزدیک در ورودى منزل نشسته بود و با دیدن عمر و همراهان وى، در را به روى آنان بست. تفسیر العیاشی، ج2، ص67، از تفاسیر اهل سنت

حضرت صدیقه سلام الله علیها شکى نداشت که جمعیت بدون اذن داخل منزل نخواهند ‏شد؛ چون نص قرآن است که بدون اجازه وارد خانه کسى نشوید:

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَدْخُلُوا بُیُوتًا غَیْرَ بُیُوتِکُمْ حَتَّىٰ تَسْتَأْنِسُوا وَتُسَلِّمُوا عَلَىٰ أَهْلِهَا ۚ ذَٰلِکُمْ خَیْرٌ لَّکُمْ لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُونَ ﴿٢٧﴾فَإِن لَّمْ تَجِدُوا فِیهَا أَحَدًا فَلَا تَدْخُلُوهَا حَتَّىٰ یُؤْذَنَ لَکُمْ ۖ وَإِن قِیلَ لَکُمُ ارْجِعُوا فَارْجِعُوا ۖ هُوَ أَزْکَىٰ لَکُمْ ۚ وَاللَّـهُ بِمَا تَعْمَلُونَ عَلِیمٌ ﴿٢٨﴾ سوره نور/27 و 28

ای کسانی که ایمان آورده‌ اید! در خانه‌هایی غیر از خانه خود وارد نشوید تا اجازه بگیرید و بر اهل آن خانه سلام کنید؛ این برای شما بهتر است؛ شاید متذکّر شوید! (۲۷)  و اگر کسی را در آن نیافتید، وارد نشوید تا به شما اجازه داده شود؛ و اگر گفته شد: «بازگردید!» بازگردید؛ این برای شما پاکیزه‌ تر است؛ و خداوند به آنچه انجام می‌ دهید آگاه است! (۲۸)

و از طرفى خانه انبیاء احترام ویژه‏اى دارد که کسى حق ورود بدون اجازه ندارد:

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَدْخُلُوا بُیُوتَ النَّبِیِّ إِلَّا أَن یُؤْذَنَ لَکُمْ. سوره احزاب/53

اى افرادى که ایمان آورده اید! در خانه‏ هاى پیامبر داخل نشوید مگر به شما داده شود.

و شکى نیست که خانه حضرت صدیقه طاهره خانه پیغمبر محسوب مى ‏شود همانطورى که در تفاسیر متعدد اهل سنت این مطلب ذکر شده است. افزون بر این تصور این بود که با توجه به موقعیت حضرت زهرا سلام الله علیها و احترام رسول اکرم‏ صلى الله علیه و آله مردم با دیدن حضرت صدیقه خجالت بکشند و متعرض نشوند همچنان که عدّه ‏اى با شنیدن صداى حضرت صدیقه برگشتند.

بنابراین حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها هنگام هجوم، با دیدن مهاجم و همراهانش در را بست و نزدیک دَر ایستاده بود و احتمال نمى‌ داد که با وجود آن حضرت متعرض خانه شوند و این بی‌ شرمى مهاجمان بود که حرمت خانه و اهل آن را رعایت نکردند و به قول سلمان فارسى رضوان الله تعال علیه، کردید و نکردید و ندانستید که چه کردید.

نگاهى به روش پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله و سلم در موضوع مورد بحث، بهترین دلیل بر محکومیت شبهه انگیزان است؛ چرا که موارد گوناگونى در کتاب‌ هاى شیعه و اهل سنت وجود دارد که رسول خدا صلى الله علیه و آله به همسرانش اجازه مى‌ داد تا درب خانه را به روى دیگران (نا محرمان) باز کنند.

الف: امّ سلمه و باز کردن دَرِ خانه برای علی (علیه السلام): رسول خدا (صلی الله علیه و آله) از خانه زینب دختر جحش بیرون آمد و وارد خانه امّ‌ سلمه شد؛ چون آن روز نوبت آمدن آن حضرت به خانه وى بود، مدتى نگذشته بود که علی آهسته دقّ الباب کرد، رسول خدا (صلی الله علیه و آله) بیدار شد، امّ‌ سلمه پاسخ نداد، پیامبر فرمود: بلند شو و در را باز کن….

(تاریخ مدینه دمشق و ذکر فضلها و تسمیه من حلها من الأماثل، ج 42، ص 470)

ب: عائشه به دستور رسول خدا (صلی الله علیه و آله) دَر را برای علی (علیه السلام) باز کرد.

الاحتجاج، ج1، ص 292 و 293

نتیجه

اولاً: حضرت زهرا سلام الله علیها پشت در نرفت؛ بلکه جلوى در ایستاده بود که با دیدن عمر و همراهان او به داخل خانه رفت و در را بست؛ پس اصلا حضرت زهرا سلام الله علیها پشت در نرفته بودند تا این اشکال پیش بیاید؛

ثانیاً: حتى اگر این مطلب صحت نیز داشته باشد و حضرت پشت در رفته باشد، به دلیل اینکه عینا همین قضیه براى رسول خدا صلى الله علیه و آله پیش آمده و آن حضرت به همسران خود دستور داده‌ اند که در را باز نمایند، این اشکال دفع مى‌ شود.


دسترسی سریع و آسان به راهکار و محتوا برای مناسبت‌های نیمه شعبان، غدیر، محرم و فاطمیه
برای مطالعه و مشاهده مطالب خدمتگزاران میتوانید به فهرست مطالب در زیر مراجعه نمایید.

فهرست مطالب محرم فهرست مطالب فاطمیه فهرست مطالب نیمه‌شعبان فهرست مطالب غدیر کتابخانه خدمتگزاران
انواع کتیبه غدیر
انواع استیکر پشت شیشه خودرو
اسپند دودکن
انواع جادستمال کاغذی
انواع مگنت یخچالی مذهبی
انواع استکان مذهبی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا