بیعت امام علی با خلیفه اول – پرسش و پاسخ فاطمیه

پرسش و پاسخ فاطمیه شماره 5

بیعت امام علی با خلیفه اول (بیعت اجباری)

از دیدگاه اهل سنت، آن طور که در صحیح ترین کتاب های اهل سنت آمده است، امیرالمومنین علیه السلام در شش ماه اول حکومت ابوبکر با او بیعت نکردند و تنها زمانی که حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها به شهادت رسیدند، این بیعت آن هم از روی اجبار و اکراه صورت گرفته است. در مقاله بیعت امام علی با خلیفه اول به  پرسش آیا امیر مؤمنان علیه السلام، با ابوبکر بیعت کردند؟ پاسخ داده شده است.

پرسش – بیعت امام علی با خلیفه اول (بیعت اجباری)

آیا امیر مؤمنان علیه السلام، با ابوبکر بیعت کردند؟ (قسمت اول)

پاسخ – بیعت امام علی با خلیفه اول

باید دید که بیعت به چه معنا است. بیعت پیمانی است میان شهروند و حاکم. در آن زمان بیعت به این صورت بوده است که مردم با اختیار خودشان می رفتند و دست خود را در دست حاکم قرار می دادند. این نوع بیعت از امام علی علیه السلام با هیچ یک از خلفای سه گانه صورت نگرفته است.

از دیدگاه اهل سنت، آن طور که در صحیح ترین کتاب های اهل سنت آمده است، امیرالمومنین علیه السلام در شش ماه اول حکومت ابوبکر با او بیعت نکردند و تنها زمانی که حضرت صدیقه طاهره به شهادت رسیدن، این بیعت آن هم از روی اجبار و اکراه صورت گرفته است.

بخاری ، در صحیح ترین کتاب اهل سنت، می نویسد:

“وعاشت بعد النبی صلى الله علیه وسلم، سته أشهر فلما توفیت دفنها زوجها على لیلا ولم یوءذن بها أبا بکر وصلى علیها وکان لعلى من الناس وجه حیاه فاطمه فلما توفیت استنکر على وجوه الناس فالتمس مصالحه أبى بکر ومبایعته ولم یکن یبایع تلک الأشهر .” صحیح البخاری، ج 5، ص 82 .

حضرت زهرا سلام الله علیها بعد از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم شش ماه زنده بود. بعد از آن که از دنیا رفت، شوهرش علی او را شبانه دفن کرد و به ابوبکر که حاکم اسلامی بود و معمولاً نماز بر میت را حاکم اسلامی می‌خوان ، به او اعلام نکردند. در این شش ماه با آقای ابوبکر بیعت نکردند.

ادامه دارد…


دسترسی سریع و آسان به راهکار و محتوا برای مناسبت‌های نیمه شعبان، غدیر، محرم و فاطمیه
برای مطالعه و مشاهده مطالب خدمتگزاران میتوانید به فهرست مطالب در زیر مراجعه نمایید.

فهرست مطالب محرم فهرست مطالب فاطمیه فهرست مطالب نیمه‌شعبان فهرست مطالب غدیر کتابخانه خدمتگزاران
انواع کتیبه غدیر
انواع استیکر پشت شیشه خودرو
اسپند دودکن
انواع جادستمال کاغذی
انواع مگنت یخچالی مذهبی
انواع استکان مذهبی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا