اولین ملحق از اهل‌بیت به پیامبر صلی الله علیه و آله – پرسش و پاسخ فاطمیه

پرسش و پاسخ فاطمیه شماره 3

اولین ملحق از اهل‌بیت به پیامبر صلی الله علیه و آله حضرت محسن علیه السلام یا حضرت فاطمه سلام الله علیها است؟

اولین ملحق از اهل‌بیت به پیامبر صلی الله علیه و آله عنوان پرسشی که در این متن به آن پاسخ داده شده است که حضرت زهرا سلام الله علیها نخستین کس از اهل بیت آن حضرت بود که به رسول اکرم ملحق شد. برای مطالعه کامل این پاسخ به متن زیر مراجعه نمایید.

پرسش – اولین ملحق از اهل‌بیت به پیامبر صلی الله علیه و آله

آیا شهادت محسن با این سخن پیامبر که خطاب به حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) فرمود: و نخستین کس از اهل بیتم هستى که به من ملحق مى‌ شوی، در تعارض نیست؟

پاسخ – اولین ملحق از اهل‌بیت به پیامبر صلی الله علیه و آله

این که حضرت محسن علیه السلام به شهادت رسیده قطعى است. روایات فراوانى در کتاب‌ هاى شیعه و سنى این مطلب را تأیید مى‌ کند که منابع آن هم موجود است.

و از سوى دیگر، این مطلب که حضرت زهرا سلام الله علیها نخستین کس از اهل بیت آن حضرت بود که به رسول اکرم ملحق شد، قطعى است؛ اما چگونه مى‌ توان تعارض مورد نظر را رفع کرد، در پاسخ مى‌ گوییم:

در تمام این روایات از کلمه «اهل بیت» استفاده شده است و پیامبر (صلی الله علیه و آله) مى‌ فرماید «تو نخستین کس از «اهل بیت» من هستى که به من ملحق خواهى شد» و اهل بیت در سخن پیامبر (صلی الله علیه و آله)، به کسانى اطلاق مى‌شود.

که خداوند طبق آیه تطهیر آن‌ ها را از هر گونه رجس و پلیدى پاک کرده است و رسول خدا صلى الله علیه و آله نیز با کشیدن کساء بر سر حضرت علی، فاطمه زهرا، امام حسن و امام حسین علیهم السلام، در حقیقت کلمه اهل بیت را تفسیر فرموده و آن را در همین افراد منحصر کرده است.

این مطلب با بیش از هفتاد روایتى که فقط در کتاب‌هاى اهل سنت وجود دارد، قابل اثبات است. از این رو، کلمه اهل بیت، فقط شامل اصحاب کساء که در زمان رسول خدا صلى الله علیه و آله حضور داشته‌ اند مى‌شود و شامل فرد دیگرى از جمله، حضرت محسن، حضرت زینب و… و نیز شامل زنان پیامبر و یا هر شخص دیگرى نخواهد شد.

بنابراین حضرت زهرا سلام الله علیها نخستین فرد از اهل بیت پیامبر (صلی الله علیه و آله) بود که با ضربه‌ عمر بن خطاب به شهادت رسید و به پدر بزرگوارش ملحق شد؛ پس هیچ تعارضى وجود نخواهد داشت.


دسترسی سریع و آسان به راهکار و محتوا برای مناسبت‌های نیمه شعبان، غدیر، محرم و فاطمیه
برای مطالعه و مشاهده مطالب خدمتگزاران میتوانید به فهرست مطالب در زیر مراجعه نمایید.

فهرست مطالب محرم فهرست مطالب فاطمیه فهرست مطالب نیمه‌شعبان فهرست مطالب غدیر کتابخانه خدمتگزاران
انواع کتیبه غدیر
انواع استیکر پشت شیشه خودرو
اسپند دودکن
انواع جادستمال کاغذی
انواع مگنت یخچالی مذهبی
انواع استکان مذهبی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

برای ارسال دیدگاه خود، در قسمت زیر دیدگاه و در خط بعدی نام و نام‌خانوادگی خود را بنویسی و بر روی فرستادن دیدگاه بزنید. *

دکمه بازگشت به بالا