ختم خطبه فدک بخش سوم (همراه با شرح خطابه فدک)

طرح ختم خطبه فدک بخش سوم – به همراه شرح فرازهایی از این بخش

در ختم خطبه فدک بخش سوم حضرت زهرا سلام الله علیها به ظلم و ستم و پیمان شکستن بعد از رسول خدا صلی الله علیه و آله اشاره می فرمایند که آنها کافرند و آتش جهنم کافران را در بر می گیرد.


خطبه فدک بخش سوم


فایل صوتی خطبه فدک بخش سوم


فایل صوتی ترجمه خطبه فدک بخش سوم


برای دانلود قرائت خطبه فدک بخش سوم نسخه مربعی ویژه پست اینستاگرام کلیک نمایید.


متن خطبه فدک بخش سوم

 فَلَمَّا اخْتَارَ اللَّهُ لِنَبِیِّهِ دَارَ أَنْبِیَائِهِ وَ مَأْوَى أَصْفِیَائِهِ ظَهَرَ فِیکُمْ حَسَکَهُ النِّفَاقِ‏ وَ سَمَلَ

چون خداوند سراى آخرت را براى پیامبر خود برگزید و جایگاه برگزیدگانش را منزلگاه او ساخت، کینه‏ ها و دورویی ‏ها آشکار

جِلْبَابُ الدِّینِ وَ نَطَقَ کَاظِمُ الْغَاوِینَ‏ وَ نَبَغَ خَامِلُ الْأَقَلِّینَ‏ وَ هَدَرَ فَنِیقُ الْمُبْطِلِینَ‏

و پرده دین دریده شد. هر گمراهى مدّعى و هر گمنامى سالار و هر یاوه‏ گویى

فَخَطَر فِی عَرَصَاتِکُمْ‏ وَ أَطْلَعَ الشَّیْطَانُ رَأْسَهُ مِنْ مَغْرَزِهِ هَاتِفاً بِکُمْ‏ فَأَلْفَاکُمْ لِدَعْوَتِهِ

در پى گرمى بازار خویش، شیطان سر از کمینگاه خود به درآورد و شما را به سوى خود فراخواند،

مُسْتَجِیبِینَ وَ لِلْعِزَّهِ فِیهِ مُلَاحِظِینَ ثُمَّ اسْتَنْهَضَکُمْ فَوَجَدَکُمْ خِفَافاً وَ أَحْمَشَکُمْ

 و بسیارى از شما را آماده پذیرفتن دعوتش و منتظر فریبش یافت‏ شما هم سبکبار در پى او دویدید و به آسانى در دام فریبش خزیدید. و او آتش انتقام را در دلهاتان برافروخت.

 فَأَلْفَاکُمْ غِضَاباً فَوَسَمْتُمْ غَیْرَ إِبِلِکُمْ‏ وَ وَرَدْتُمْ غَیْرَ مَشْرَبِکُمْ‏ هَذَا وَ الْعَهْدُ قَرِیبٌ

 آثار خشم در چهره شما نمایان گردید و سبب شد آن جایگاهی راکه مربوط به شما نبود به نام خود مهر زدید مانند کسی که غصبانه شتر دیگران ر به نام خود می و در غیر آبشخور خود وارد شوید.

 وَ الْکَلْمُ رَحِیبٌ‏ وَ الْجُرْحُ لَمَّا یَنْدَمِلْ‏ وَ الرَّسُولُ لَمَّا یُقْبَرْ ابْتِدَاراً زَعَمْتُمْ خَوْفَ

این در حالى بود که هنوز دو روزى از مرگ پیامبرتان نگذشته بود، سوز سینه ما خاموش نشده، جراحت قلب ما التیام نیافته، و هنوز پیامبر خدا در دل خاک جاى نگرفته بود.

 الْفِتْنَهِ أَلا فِی الْفِتْنَهِ سَقَطُوا وَ إِنَّ جَهَنَّمَ لَمُحِیطَهٌ

بهانه شما این بود که از بروز فتنه‏ ها جلوگیرى مى‏ کنید، پیمان شکنان بدانند این خودشان هستند که در فتنه افتاده اند؛

بِالْکافِرِینَ‏ فَهَیْهَاتَ مِنْکُمْ وَ کَیْفَ بِکُمْ وَ أَنَّى تُؤْفَکُونَ

 آنان کافرند و آتش جهنم کافران را در بر می گیرد این رفتار از شما بعید است! چرا اینگونه عمل می کنید؟ روی خود را از حقیقت بر گردانده اید، به کجا رو کرده اید؟

 وَ کِتَابُ اللَّهِ بَیْنَ أَظْهُرِکُمْ؟ أُمُورُهُ ظَاهِرَهٌ وَ أَحْکَامُهُ زَاهِرَهٌ وَ أَعْلَامُهُ بَاهِرَهٌ وَ

و گر نه کتاب خدا در میان شماست! مطالب و موضوعاتش معلوم و احکام و دلایل آن روشن و درخشان، نشانه ‏هایش نورانى و هویدا، نواهیش آشکار و

زَوَاجِرُهُ لَائِحَهٌ وَ أَوَامِرُهُ وَاضِحَهٌ وَ قَدْ خَلَّفْتُمُوهُ وَرَاءَ ظُهُورِکُمْ أَ رَغْبَهً عَنْهُ تُرِیدُونَ‏

اوامرش گویاست. امّا شما به قرآن پشت کرده اید. آیا می خواهید به قرآن بی  اعتنایی کنید؟ آیا داورى جز قرآن مى ‏گیرید؟

أَمْ بِغَیْرِهِ تَحْکُمُونَ‏ بِئْسَ لِلظَّالِمِینَ بَدَلًا وَ مَنْ یَبْتَغِ غَیْرَ الْإِسْلامِ دِیناً فَلَنْ یُقْبَلَ مِنْهُ

یا به غیر آن حکم مى‏ کنید؟ «ستمکاران بد جانشینى را براى قرآن برگزیده‏اند» «و هر کسى غیر از  اسلام، دین دیگری برای خود پذیرا گردد، از او پذیرفته نخواهد شد

وَ هُوَ فِی الْآخِرَهِ مِنَ الْخاسِرِینَ‏

 و در آخرت در زمره زیانکاران خواهد بود».

ثُمَّ لَمْ تَلْبَثُوا إِلَّا رَیْثَ أَنْ تَسْکُنَ نَفْرَتُهَا وَ یُسْلَسَ قِیَادُهَا ثُمَّ أَخَذْتُمْ تُورُون‏ وَقْدَتَهَا وَ

حتى شما آن مقدار درنگ و تأمل نکردید تا ستور و اسب سرکش خلافت رام گردد و تسلیمتان شود که به راحتى بتوانید از آن سوارى بگیرید و کینه و

تُهَیِّجُونَ جَمْرَتَهَا وَ تَسْتَجِیبُونَ لِهُتَافِ الشَّیْطَانِ الْغَوِیِّ وَ إِطْفَاءِ أَنْوَارِ الدِّینِ الْجَلِیِّ

 نفرتتان فروکش کند. هیزم در آتش فتنه افکنده آن را براى شعله ‏ور شدن برهم زدید. نداى شیطان فریبکار را لبّیک گفتید و به خاموش ساختن آیین حق و دین نورانى

 وَإِهْمَالِ سُنَنِ النَّبِیِّ الصَّفِیِّ تَشْرَبُونَ حَسْواً فِی ارْتِغَاءٍ وَ تَمْشُونَ لِأَهْلِهِ وَ وُلْدِهِ فِی

 و از میان برداشتن سنّت پیامبر برگزیده، کمر بستید. چنین ماند که زدودن کف از روى شیر را بهانه کرده آن را پنهانى تا به آخر سر کشیدید. براى گوشه‏ نشین کردن خاندان و فرزندان پیامبر

الْخَمْرَهِ وَ الضَّرَاءِ وَ یَصِیرُ مِنْکُمْ عَلَى مِثْلِ حَزِّ الْمُدَى‏ وَ وَخْزِ السِّنَانِ فِی الْحَشَا

 در کمینگاه خزیدید. ما چاره ‏اى جز شکیبایى ندیدیم، طلم و ستمی که از شما به ما می رسد همچون خنجر به گلو فرو رفته و جراحت نیزه، جگرسوز

است.

وَ أَنْتُمُ الْآنَ تَزْعُمُونَ أَنْ لَا إِرْثَ لَنَا أَ فَحُکْمَ الْجاهِلِیَّهِ یَبْغُونَ وَ مَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ

شما مى‏ پندارید که ما ارثى نداریم؟ «مگر احکام جاهلیت را مى ‏جویید؟ براى مردم داراى یقین،

حُکْماً لِقَوْمٍ یُوقِنُونَ‏ أَ فَلَا تَعْلَمُونَ؟ بَلَى قَدْ تَجَلَّى لَکُمْ کَالشَّمْسِ الضَّاحِیَهِ أَنِّی

 چه حکمى از حکم خداوند بهتر است؟» آیا آگاه نیستید؟ چرا، آگاهید و همچون آفتاب درخشان براى شما روشن است که من

ابْنَتُهُ أَیُّهَا الْمُسْلِمُونَ أَ أُغْلَبُ عَلَى إِرْثِی‏؟

 دختر آن پیامبر هستم. شما اى مسلمانان! آیا رواست که میراث پدرم به زور از من ستانده شود؟

یَا ابْنَ أَبِی قُحَافَهَ أَ فِی کِتَابِ اللَّهِ تَرِثُ أَبَاکَ وَ لَا أَرِثَ أَبِی؟ لَقَدْ جِئْتَ‏ شَیْئاً فَرِیًّا أَ فَعَلَى

اى فرزند ابو قحافه (ابوبکر)! خداوند گفته که تو از پدرت ارث ببرى و من از پدرم ارث نبرم؟ «چه سخن ناروایى!» آیا از سر عناد و لجاج

عَمْدٍ تَرَکْتُمْ کِتَابَ اللَّهِ وَ نَبَذْتُمُوهُ وَرَاءَ ظُهُورِکُمْ؟ إِذْ یَقُولُ‏ وَ وَرِثَ سُلَیْمانُ داوُدَ[1]

کتاب خدا را ترک و به پشت سر افکنده ‏اى؟ در حالى که خداوند مى فرماید: «سلیمان از پدرش داود ارث برد.»

وَ  قَالَ فِیمَا اقْتَصَّ مِنْ خَبَرِ یَحْیَى بْنِ زَکَرِیَّا إِذْ قَالَ فَهَبْ لِی مِنْ لَدُنْکَ وَلِیًّا یَرِثُنِی وَ یَرِثُ مِنْ آلِ یَعْقُوبَ‏[2]

و یا آنجا که داستان یحیى فرزند زکریا را بازگو مى‏ کند، مى ‏فرماید: «مرا از جانب خود فرزندى عطا کن که وارث من و خاندان یعقوب باشد»

وَ قَالَ‏ وَ أُولُوا الْأَرْحامِ بَعْضُهُمْ أَوْلى‏ بِبَعْضٍ فِی کِتابِ اللَّهِ‏[3] وَ قَالَ‏ یُوصِیکُمُ اللَّهُ

قرآن آشکارا اعلام می کند که همه می توانند ارث بگذارند و ارث ببرند: «در کتاب خدا، بعضی از خویشاوندان بر بعضی دیگر اولویّت دارند»  و نیز می فرماید: «خدا شما

فِی أَوْلادِکُمْ لِلذَّکَرِ مِثْلُ حَظِّ الْأُنْثَیَیْنِ‏[4] وَ قَالَ‏ إِنْ تَرَکَ خَیْراً الْوَصِیَّهُ لِلْوالِدَیْنِ وَ

 را درباره فرزندانتان سفارش می کند: سهم (ارث) پسر مانند سهم (ارث) دو دختر است»و نیز مى فرماید: «هر گاه یکى از شما را مرگ فرا رسد و مالى بر جاى نهد در باره پدر و مادر

الْأَقْرَبِینَ بِالْمَعْرُوفِ حَقًّا عَلَى الْمُتَّقِینَ‏[5]– وَ زَعَمْتُمْ أَلَّا حُظْوَهَ لِی وَ لَا أَرِثَ مِنْ أَبِی وَ لَا رَحِمَ بَیْنَنَا

و خویشان به دیده انصاف سفارش کند که این شایسته پرهیزگاران است». شما به خیال باطل خود چنین پنداشتید که من هیچ بهره و ارثى از پدر ندارم؟ و هیچ خویشاوندى و قرابتى میان ما وجود ندارد؟

أَ فَخَصَّکُمُ اللَّهُ بِآیَهٍ أَخْرَجَ أَبِی! مِنْهَا؟ أَمْ هَلْ تَقُولُونَ إِنَّ أَهْلَ مِلَّتَیْنِ لَا یَتَوَارَثَانِ؟ أَ وَ

آیا خداوند آیه ‏اى در خصوص شما فرو فرستاده که پدرم از آن خارج است؟ یا بر این رأى و نظر هستید که و من و پدرم دو دین مختلف داریم

لَسْتُ أَنَا وَ أَبِی مِنْ أَهْلِ مِلَّهٍ وَاحِدَهٍ؟ أَمْ أَنْتُمْ أَعْلَمُ بِخُصُوصِ الْقُرْآنِ وَ عُمُومِهِ مِنْ أَبِی وَ ابْنِ عَمِّی؟

و دو نفری که که دو دین متفاوت دارند، ازهم ارث نمی برند؟ یا اینکه دعوى آن دارید که از پدرم و پسر عمویم به خاص و عام قرآن آگاه تر هستید؟

 فَدُونَکَهَا مَخْطُومَهً مَرْحُولَهً تَلْقَاکَ یَوْمَ حَشْرِکَ فَنِعْمَ الْحَکَمُ اللَّهُ وَ الزَّعِیمُ 

حال که چنین است بگیر آن شترى (حکومت) را که آماده است و مهار زده و بر آن سوار شو تا در روز قیامت گریبانت را بگیرد. به راستی، چه خوب است که خداوند داوری کند؛

مُحَمَّدٌ صلی الله علیه و آله وَ الْمَوْعِدُ الْقِیَامَهُ وَ عِنْدَ السَّاعَهِ یَخْسَرُ الْمُبْطِلُونَ‏ وَ لَا یَنْفَعُکُمْ

 پیامبر اکرم محمد صلی الله علیه و آله ریاست نماید؛ و قیامت جای محاکمه باشد. در آن ساعت «گمراهان زیان خواهند دید» اما چه سود که پشیمانى فایده‏ اى نخواهد داشت.

 إِذْ تَنْدَمُونَ وَ لِکُلِّ نَبَإٍ مُسْتَقَرٌّ وَ سَوْفَ تَعْلَمُونَ‏ … مَنْ یَأْتِیهِ عَذابٌ یُخْزِیهِ وَ یَحِلُّ عَلَیْهِ عَذابٌ مُقِیمٌ

«که براى هر خبر زمانى معیّن است و به زودى خواهد دانست که چه کسى به عذابى که خوارش  مى ‏سازد، گرفتار مى ‏آید و یا عذاب جاوید بر سر او فرود مى ‏آید».

[1] ( 7) النمل: 16.
[2] ( 8) مریم: 6.
[3] ( 9) الأنفال: 75.
[4] ( 10) النساء: 11.
[5] ( 11) البقره: 180.

دانلود متن خطبه فدک بخش سوم


فایل تصویری و صوتی شرح خطبه فدک [بخش سوم – شماره 1]


متن شرح خطبه فدک [بخش سوم – شماره 1]

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم صل علی فاطمه و أبیها و بعلها و بنیها و سر المستودع فیها بعدد ما أحاط به علمک

باعرض سلام و احترام خدمت مخاطبین محترم؛ در ادامه خطبه شریف حضرت زهرا سلام الله علیها، بی بی دو عالم مبحثی را مطرح می کنند که بحث منافقین می باشد. همیشه منافقین و کسانی که خود را به ظاهر دوست و از پیروان رسول خدا صلی الله علیه و آله نشان می دهند اما در واقع کینه و دشمنی هایی در دل دارند. ضربات این افراد همیشه بیشتر بوده است چراکه دشمن داخلی بیشتر ضربه می زند تا دشمن خارجی. زیرا دشمن خارجی مشخص است.

کافر است، بی دین است، مشرک است. اهل حمله و جنگ است اما دشمن داخلی خود را دوست و پیرو نشان می دهد، پیرو نشان می دهد اما از پشت خنجر می زند. لذا این ضرر این دشمن خارجی بیشتر است. خداوند تبارک و تعالی منافقین را در سوره بقره، آیه 14 این چنین معرفی می کند: أعوذُ بالله من الشیطان الرجیم وإذا لقوا الذین آمنو قالوا ءامنا و إذا خَلَوا إلی شیاطینِهِم فالو إنّا معکُم. وقتی با مؤمنین می چرخند، می گویند ما مؤمن هستیم، ایمان آوردیم. وقتی که خلوت می کنند، با شیاطین خود می گویند ما با شما هستیم.

یا در سوره نسا، آیه 141، وقتی که مؤمنین جایی را فتح می کنند یا پیروز می شوند، می گویند ما با شما هم رزم بودیم. وقتی کفار پیروز می شوند، می گویند ما از شما دفاع کردیم. به اینگونه افراد منافق می گویند. حضرت زهرا سلام الله علیها در اینجا می خواهند منافقین را به تمام بشریت تا قیام قیامت نشان دهد که اینها چه کسانی بودند.

فلما اختاره الله به انبیائه و ماوی اصفیائه وقتی که خداوند تبارک و تعالی رسول الله صلی الله علیه و آله را انتخاب کرد، ایشان را به جایگاه برگزیدگان خود و سمت انبیاء برد. ذهب فیکم حسیکۀالنفاق در اینجا بی بی دو عالم نفاق را به خاری تشبیه کردند. وقتی خار در دل زمین قرار گرفته، کسی متوجه آن نمی شود اما زمانیکه از زمین بیرون می آید، همه می فهمند که در این قسمت خار وجود داشته  است.

بی بی دو عالم می فرمایند: تا موقعی که پدرم رسول الله صلی الله علیه و آله زنده بود، نتوانستید دشمنی که در دل داشتید را رو کنید. یعنی عرصه برای شما تنگ بود. همین که پدرم از دنیا رفت و به شهادت رسید (که بارها نقشه قتلش را کشیده بودید) نفاق و دشمنی شما رو شد. از قبل نیز دشمنی داشتید اما با وجود پدرم، این دشمنی ها رو نشده بود و سمل جلباب الدین سپس ظاهر شد نفاق در شما و سمل یعنی پوسیده شد.

جلباب الدین، یعنی دین پوشیده بود، محافظ شده بود به دست رسول الله صلی الله علیه و آله اما با وجود شما دیگر دین از بین می رود. نتیجه این که بی بی دو عالم حضرت زهرا سلام الله علیها در ادامه می فرمایند که منافقین را به شما نشان می دهم که چه کسانی در زمان رسول الله صلی الله علیه و آله منافق بودند.

السلام علیکم و رحمه الله و برکاته


فایل تصویری و صوتی شرح خطبه فدک [بخش سوم – شماره 2]

/p>


متن شرح خطبه فدک [بخش سوم – شماره 2]

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم صل علی فاطمه و أبیها و بعلها و بنیها و سر المستودع فیها بعدد ما أحاط به علمک

با عرض سلام و احترام خدمت بینندگان و شنوندگان محترم؛ یکی از موضوعات مهمی که قرآن و روایات اهل بیت علیهم السلام به آن اشاره نموده اند، بحث شناخت دشمن است.

گاهی اوقات این دشمن، دشمن خارجی است، مانند کفار، مشرکین و گاهی اوقات این دشمن، دشمن داخلی است. یعنی شخصی که پوسته و ماسکی از دین را روی صورت زده است و در واقع در پشت این پوسته، دشمنی است که اگر حواسمان نباشد، در لجن زار او گرفتار خواهیم شد.

لذا به ما یاد داده اند که ابتدا باید دشمن را شناخت. در لا اله الا الله اینچنین فرموده اند: اول تمام اله ها را از بین می بریم و نفی می کنیم و سپس الله تبارک و تعالی را اثبات می کنیم. در لا اله الاالله، اول همه نفی می شوند، سپس پروردگار اثبات می شود.

در اسلام هم اینچنین افرادی بوده اند. کسانی که منافق بوده و خود را اهل دین و دین داری و پیرو رسول الله صلی الله علیه و آله معرفی می کردند. این افراد برای دشمنی با اسلام، خود را مسلمان جا زدند و در واقع فقط پوسته ای از دین داشتند. در ظاهر نماز می خواندند ولی در باطن نماز را قبول نداشتند.

لذا دشمن هیچوقت نمی گوید من دشمن هستم بلکه به عنوان دوست وارد می شود، مانند گرگی در لباس میش. در سوره آل عمران، آیه 71 اشاره می کند که ای اهل کتاب: «یا أَهْلَ الْکِتَابِ لِمَ تَلْبِسُونَ الْحَقَّ بِالْبَاطِلِ» حق و باطل یکی از کارهای دشمن است که با هم می آمیزد و به خورد انسان می دهد و متوجه امر نمی شود.

وَکَذَلِکَ جَعَلْنَا لِکُلِّ نَبِی عَدُوًّا مِنَ الْمُجْرِمِینَ در سوره فرقان، آیه 31 می فرمایند: برای هر پیغمبر و نبی، یک عدو و دشمن است که در کنار اوست و در مقابل او می ایستد. یگانه دختر رسول خدا صلی الله علیه و آله در این عبارات زیبا صحبت هایی می فرمایند که به دشمن شناسی توجه داشته باشید و می فرمایند که یاد بگیرید که منافقین چه کسانی هستند.

نَطَقَ کاظِمُ الْغاوینَ، وَ نَبَغَ خامِلُ الْاَقَلّینَ نطق یعنی چی؟ یعنی سخن گفتن. کاظم یعنی سکوت. الغاوین یعنی گمراهان. در این جمله بی بی دو عالم می فرمایند: یعنی کسانی که تا اینکه رسول خدا صلی الله علیه و آله تا وقتی در میانشان بود، سکوت می کردند و سخن نمی گفتند، امروزه سر از لاک خود برداشتند و سخن می گویند و دغدغه دین دارند… نَبَغَ خامِلُ الْاَقَلّینَ… نبغ یعنی ظاهر گشت.

خامل یعنی انسان ساقط و بی اعتبار. کسانی که اصلا اعتباری نداشتند، کسانی که هیچکس روی حرف آنها اصلا حساب نمی کرد، کسانی که در جنگ ها فرار می کردند و عده ای این چنینی، امروزه دغدغه دین دارند.

در اینجا نتیجه بحث این می شود که وجود نازنین یگانه دختر رسول خدا صلی الله علیه و آله به بقیه مسلمان ها تلنگر می زنند و گوشزد می کنند که اینها دشمنان شما و کسانی هستند که چهره واقعی خودشان را به مردم نشان می دهند، از این افراد پرهیز کنید.

السلام علیکم و رحمه الله و برکاته


فایل تصویری و صوتی شرح خطبه فدک [بخش سوم – شماره 3]


متن شرح خطبه فدک [بخش سوم – شماره 3]

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها و سر المستودع فیها بعدد ما احاط به علمک

با عرض سلام و ادب و احترام خدمت بینندگان و شنوندگان محترم؛ یکی از دشمنان خارجی انسان شیطان هست که در راه صراط مستقیم و کسانیکه در این راه قدم می گذارند، نشسته است که آنها را به هر شکلی که امکان داشته باشد، گمراه کند.

به آیات سوره اعراف، آیه شانزدهم و هفدهم دقت کنید: اعوذ بالله من شیطان رجیم. قال فبما اغویتنی لاقعدن لهم صراطک المستقیم. با چند تاکید، شیطان می گوید من بر راه کسانی می نشینم که در صراط مستقیم هستند.

یعنی چه؟ کسانی هستند که در صراط مستقیم نیستند. کاری به آنها ندارد و صراط مستقیم طبق احادیث اهل بیت علیهم السلام و امام صادق علیه السلام فرمودند: یعنی راه ولایت ما اهل بیت.

یا در یک حدیث دیگری فرمودند راه امیرالمؤمنین علیه السلام ادامه آیه: ثم لاتینهم من بین ایدیهم و من خلفهم و عن ایمانهم و عن شمائلهم و لا تجد اکثرهم شاکرین. من پیش آنهایی می آیم که در راه مستقیم هستند، از پیش رو، از پشت سر و از سمت راست و چپ.

پس شیطان آن کسانی که در صراط مستقیم هستند، از دور تا دور او را احاطه کرده است تا او را گمراه کند. چه کسانی در صراط مستقیم هستند؟ کسانی که اسلام را پذیرفتند، دین اسلام کاملترین و جامع ترین و دقیق ترین دین ها می باشد که در هر موضوعی سخنی دارد و صحبتی دارد.

لذا وقتی که این چنین دیدند، پیامبر صلی الله علیه و آله موفق شد و در مدینه حکومتی را راه انداخت و اسلام گسترش پیدا کرد. کسانی که منافق صفت بودند و خودشان را مسلمان جا زدند و صفاتی را داشتند، ورود پیدا کردند.

 لذا بی بی دو عالم حضرت زهرا سلام الله علیها در این خطبه صفات منافقین را گوشزد می کنند و می گویند حواستان باشد دنباله رو چه کسانی هستید. به اینجا رسیدیم که و نبغ خامل الاقلین  انسان های بی اعتبار که اصلا اعتباری نداشتند، نه از لحاظ نسب نه از جهت علم و تقوا، اینها سر از لاک خود برداشتند و سخنانی می گویند.

هَدَرَ فَنِیقُ الْمُبْطِلِینَ‏ . فلیق یعنی شتر نجیبی که سوار آن نمی شوند. مبطلین هم که یعنی رئیس بیهوده گویان که می گوید یعنی سخنان بی خود و بی جهت می گوید. همچنین شخصی که اهل باطل است و سرکرده آنها کسی است که تا وقت مرگ پیامبر صلی الله علیه و آله و رحلت و شهادت آن حضرت تا آن وقت نتوانستند حرفی بزنند و صحبتی کنند. بعد از شهادت پیامبر صلی الله علیه و آله سر از لاک خود برداشتند.

کسانی که رئیس بیهوده گویان و سخنان بیهوده بودند، اینها مانند شتری که دست و پایش را به زمین می زند و سر و صدا می کند، امروزه سر و صدا می کنند و دلسوزی دین را دارند. فَخَطَر فِی عَرَصَاتِکُمْ خَطَر یعنی حیوانی که با سرعت دستهایش را به بالا و پایین می زند.

عَرَصَاتِ یعنی زمین مسطحی که در آن بنایی وجود ندارد، می دَوَد و سوار خلافت شده است. پس نتیجه این می شود که حضرت زهرا سلام الله علیها صفات منافقین را برای ما مشخص و بیان می کنند.

السلام علیکم و رحمه الله و برکاته


فایل تصویری و صوتی شرح خطبه فدک [بخش سوم – شماره 4]


متن شرح خطبه فدک [بخش سوم – شماره 4]

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها و سر المستودع فیها بعدد ما احاط به علمک

با عرض سلام و احترام خدمت بینندگان و شنوندگان محترم؛ دشمن وقتی اقتدار اسلام و پیروزی مسلمانان را به چشم دید، به فکر این افتاد که انحراف و تحریفی برای از بین بردن دین اسلام انجام دهد. لذا می بینید کسانی در بین مسلمانان و در کنار رسول الله صلی الله علیه و آله بودند، اما نفاق داشتند.

وجود نازنین بی بی دو عالم حضرت صدیقه شهیده سلام الله علیها در این فرازها آبروی این ها را می برند و صفات منافقین را به مسلمین و بقیه مردم گوشزد می کنند. به قسمتی از این خطبه رسیدیم: وَ أَطْلَعَ الشَّیطَانُ رَأْسَهُ مِنْ مَغْرَزِهِ.

حضرت زهرا سلام الله علیها می فرمایند: شیطان تا وقتی که رسول خدا صلی الله علیه و آله از دنیا نرفته بودند، نتوانست سر از لاک خودش بردارد. مَغْرَزِهِ یعنی لاک پشتی که در هنگام خطر سر در لاک دارد، اما وقتی که خطر از بین رفت، یعنی وقتی که رسول الله صلی الله علیه و آله از دنیا رفتند، سر از لاک خودش برداشت و ظاهر شد… هَاتِفاً: شما را صدا زد… أَلْفَاکُمْ: شما را چابک یافت و خیلی به سرعت، جواب او را دادید.

استجابت: یعنی از جان و دل استجابتش کردید، جواب شیطان را دادید. ببینید در این آیه هم استجابت به این معنا شده است. و ما کان لی علیکم من سلطان الا أن دعوتکم فاستجبتم، شما او را با جان و دل استجابت کردید… یک وقت هایی کسی را اجابت می کنند اما با جان و دل نیست.

از روی کراهت است اما شما در این راه و در راه شیطان، (اینکه شیطان شما را صدا زد و خواست اسلام را از راه اصلی خودش انحراف کند و نگذاشت جانشینی که خدا به دست رسول الله صلی الله علیه و آله انتخاب کرده، جانشین پیامبر صلی الله علیه و آله بشود)، شما چقدر سریع و چقدر زود جواب شیطان را گفتید و او را بی جواب نگذاشید.

بی بی دو عالم حضرت زهرا سلام الله علیها در این قسمت صفات منافقین را، صفات کسانی را که خودشان را به حسب ظاهر مسلمان می دانند، اما در واقع با مشرکین و با کفار امضا داده اند و عهد بسته اند که با آن ها راه بروند، برملا می کنند.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاه


فایل تصویری و صوتی شرح خطبه فدک [بخش سوم – شماره 5]


متن شرح خطبه فدک [بخش سوم – شماره 5]

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها و سر المستودع فیها بعدد ما احاط به علمک

با عرض سلام و احترام خدمت بینندگان و شنوندگان محترم؛ یکی از کارهایی که شیاطین برای فریب انسان ها انجام می دهند، زینت دادن و زیبا جلوه دادن باطل  و گناه است.

در سوره حجر خداوند تبارک و تعالی این چنین می فرماید: اعوذ بالله من الشیطان الرجیم. قَالَ رَبِّ بِمَا أَغْوَیتَنِی لَأُزَینَنَّ لَهُمْ فِی الْأَرْضِ وَلَأُغْوِینَّهُمْ أَجْمَعِینَ/ سوره حجر، آیه 39. گفت: «پروردگارا، به سبب آنکه مرا گمراه ساختى، من [هم گناهانشان را] در زمین برایشان مى آرایم و همه را گمراه خواهم ساخت.»

در قسمتی که به صفات منافقین رسیدیم، بی بی دو عالم فرمودند: شیطان شما را صدا زد، شما هم چقدر سریع جواب شیطان را دادید و صحبت های شیطان را استجابت کردید و به سمت او رفتید.

این جا تذکری نهفته شده است، هم برای خودم و هم برای تمام محبین اهل بیت علیهم السلام بلکه تمامی انسان ها و آن این که خیلی باید در اعمال خودمان دقت داشته باشیم. ببینید چه بسا انسان هایی بودند که در ابتدای امر اهل دین و نماز و روزه و  اسلام بودند اما آهسته آهسته به خاطر گناهان زیاد به سمت شیطان کشیده شدند.

به خاطر عدم اعتقاد حقیقی به خداوند تبارک و تعالی و اهل بیت علیهم السلام. از این افراد در طول تاریخ بسیار زیاد داریم، مانند بلعم باعورا که خواست حضرت موسی علیه السلام را نفرین کند. در سوره اعراف آیه 175 و 176 ملاحظه فرمایید: وَاتْلُ عَلَیهِمْ نَبَأَ الَّذِی آتَینَاهُ آیاتِنَا فَانْسَلَخَ مِنْهَا فَأَتْبَعَهُ الشَّیطَانُ فَکَانَ مِنَ الْغَاوِینَ

و خبر آن کس را که آیات (اسم اعظم) خود را به او داده بودیم، براى آنان بخوان که از آن عارى گشت. آنگاه شیطان، او را دنبال کرد و از گمراهان شد. وَلَوْ شِئْنَا لَرَفَعْنَاهُ بِهَا وَلَکِنَّهُ أَخْلَدَ إِلَى الْأَرْضِ وَاتَّبَعَ هَوَاهُ فَمَثَلُهُ کَمَثَلِ الْکَلْبِ إِنْ تَحْمِلْ عَلَیهِ یلْهَثْ أَوْ تَتْرُکْهُ یلْهَثْ ذَلِکَ مَثَلُ الْقَوْمِ الَّذِینَ کَذَّبُوا بِآیاتِنَا فَاقْصُصِ الْقَصَصَ لَعَلَّهُمْ یتَفَکَّرُونَ

و اگر مى خواستیم، قدر او را به وسیله آن [آیات] بالا مى بردیم، اما او به زمین [=دنیا] گرایید و از هواى نَفْس خود پیروى کرد. از این رو داستانش چون داستان سگ است [که] اگر بر آن حمله ور شوى، زبان از کام برآورد، و اگر آن را رها کنى [باز هم] زبان از کام برآورد. این، مَثَل آن گروهى است که آیات ما را تکذیب کردند. پس این داستان را [براى آنان] حکایت کن، شاید که آنان بیندیشند.

ذیل آیه امام رضا علیه السلام فرمودند: این شخص وقتی که خواست حضرت موسی علیه السلام را نفرین کند، مانند سگی که زبانش از دهانش بیرون شد. مثل او کَمَثَلِ الْکَلْبِ… این شخص صومعه ای داشت و اهل عبادت بود اما به خاطر عدم باور به حجت زمانش این چنین گرفتار شد.

مردم بنی اسرائیل، عرض ده روز سراغ سامری رفتند و گوساله پرست شدند و گوساله را به عنوان رَب خودشان انتخاب کردند. در عرض ده روز؛ چرا که حضرت موسی علیه السلام قرار شد سی شب بروند، سی روز شد چهل روز.

در سوره طه، آیه 85 می فرمایند: اعوذ بالله من الشیطان الرجیم/قَالَ فَإِنَّا قَدْ فَتَنَّا قَوْمَکَ مِنْ بَعْدِکَ وَأَضَلَّهُمُ السَّامِرِیُّ/ فرمود: «در حقیقت، ما قوم تو را پس از [عزیمت] تو آزمودیم و سامرى آنها را گمراه ساخت.»

در این جا دقت بفرمایید در امتحانات مشخص می شود که انسان از چه درجه ایمان برخوردار است. انسان خوب و بد در امتحان ها مشخص می شود. شخصی را با فقر امتحانش می کنند که چقدر می تواند استقامت کند در دین و فردی را با ثروت. یکی را به شهرتش، یکی را به پشت میز بودنش، یکی را به مسئول بودنش که چقدر کار مردم را راه می ندازد و…

وقتی فقیر در عین فقر گفت: یا الله، وقتی که ثروتمند در عین ثروتمندش سخاوت داشته باشد، در امتحان الهی سربلند می شوند.

نتیجه بحث: بی بی دو عالم به این مردم می فرمایند: مراقب باشید دنباله رو سامری و گوساله امت نباشید که شیطان شما را گمراه نکند.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاه


فایل تصویری و صوتی شرح خطبه فدک [بخش سوم – شماره 6]


متن شرح خطبه فدک [بخش سوم – شماره 6]

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها و سر المستودع فیها بعدد ما احاط به علمک

با عرض سلام و احترام خدمت بینندگان و شنوندگان محترم.؛ دراحادیث اهل بیت علیهم السلام و در آیات الهی به ما امر کردند و فرمودند که اعتقادات صحیح را یاد بگیرید و به فرزندانتان و جوانانتان بیاموزید که در غیر این صورت انسان در لجنزار شیطان گرفتار خواهد شد و این آموزش باید از همان کودکی آغاز شود تا در ذهن فرزندانمان بنشیند.

امیرالمؤمنین علیه السلام می فرمایند: العِلمُ فِی الصَّغَر کَالنقّشِ فِی الحَجَر. آموزش علم در کودکی مانند آن است که انسان نقش و نگاری بر روی سنگ حک کند.

این چنین در ذهن او حک می شود. از آیات الهی که به ما یاد دادند، این آیه است: أعوذُ بِاللهِ منَ الشَّطان الرَّجیم .یوْمَ نَدْعُو کُلَّ أُنَاسٍ بِإِمَامِهِمْ/آیه 71 اسراء

در روزی که تمام مردم را یعنی قیامت به امامشان صدا می زنیم و باید پشت سر امامش راه برود، فلذا لازم است که انسان بداند امامش چه کسی است. چه ویژگی هایی دارد، بنعته و صفته باید صفات آن امام را یاد بگیرد و در روایات از وجود نازنین رسول خدا صلی الله علیه و آله آمده: مَن مات و لَم یَعرِف امامَ زمانِه ماتَ میتهً جاهِلیَّه

کسی که از دنیا برود ولی امام زمانش را نشناسد، به مرگ جاهلیت یعنی کفر و نفاق و ضلالت و گمراهی از دنیا رفته است. لذا در ادامه خطبه شریفه بی بی دو عالم حضرت زهرا سلام الله علیها می فرمایند: اگرچه شما دنباله رو پیغمبر صلی الله علیه و آله بودید، برحسب ظاهر اما بعد از رحلت ایشان، شما دنباله رو شیطان رفتید. چقدر سریع به دنبال شیطان رفتید و او را استجابت کردید!

ثُمَّ اسْتَنْهَضَکُمْ فَوَجَدَکُمْ خِفَافاً. شیطان از شما خواست تا شما نهضت کنید و برپا باشید. بعد دید که شما هم برپا شدید، با ندای شیطان و هم سبک و چالاک هستید.

وَ أَحْمَشَکُمْ  فَأَلْفَاکُمْ غِضَاباً و شما را به خشم آورد و نسبت به ما و دین غضبناک شدید. تا دید خوب سواری به شیطان می دهید، سوار شما شد و شما را تحریک کرده و بر علیه ما شورانید تا حق ما را غصب کنید!

فَوَسَمْتُمْ غَیرَ إِبِلِکُمْ در این جا حضرت از چند ضرب المثل در سخنان شان استفاده می کنند. وقتی که دید شما نهضت کردید و غضبناک شدید، خواستید که مُهر بزنید. چه چیزی را مُهر بزنید؟ شتری که برای غیر خودتان بود! یعنی آن زمان که هر کسی شتر خودش را داغ می زد، شما شتر غیر خودتان را مُهر زدید. کنایه حضرت به غصب خلافت  است که بر روی آن مُهر زدند.

نتیجه:ئبی بی دو عالم می فرمایند: شما شیطان را خوشحال کردید و خداوند را ناراحت و حقی که از آن شما نبود، به زور غصب کردید.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاه


فایل تصویری و صوتی شرح خطبه فدک [بخش سوم – شماره 7]


متن شرح خطبه فدک [بخش سوم – شماره 7]

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها و سر المستودع فیها بعدد ما احاط به علمک

بی بی دو عالم در اعتراض به مردم و عده ای که دنبال رو غاصبان حق خلافت بودند، این چنین اشاره کردند:

وَ أَحْمَشَکُمْ فَأَلْفَاکُمْ غِضَاباً فَوَسَمْتُمْ غَیرَ إِبِلِکُمْ‏ وَ وَرَدْتُمْ غَیرَ مَشْرَبِکُمْ

و شما را به خشم آورد و نسبت به ما و دین غضبناک شدید. شتری که برای غیر خودتان بود! (یعنی آن زمان که هر کسی شتر خودش را داغ می زد، شما شتر غیر خودتان را مُهر زدید. کنایه حضرت به غصب خلافت و فدک است که بر روی آن مُهر زدند) شما شتران خود را از چشمه های دیگر سیراب کردید.

بعد فرمودند:

هَذَا وَ الْعَهْدُ قَرِیبٌ  وَ الْکَلْمُ رَحِیبٌ‏ وَ الْجُرْحُ لَمَّا ینْدَمِلْ‏ وَ الرَّسُولُ لَمَّا یقْبَ

این عهد و بیعتی که پیغمبر صلی الله علیه و آله از شما در روز غدیر گرفت و علی بن ابیطالب علیه السلام به عنوان ولی و امام بعد از پیغمبر صلی الله علیه و آله منصوب شد. چقدر زود رها کردید و این بیعت را شکستید.

در روز غدیر رسول الله صلی الله علیه و آله آن قدر واضح و آشکارا معین کردند که بعد از من علی بن ابیطالب علیه السلام کسی است که ولی شما است که شکی در آن نیست.

در آیات الهی داریم:

وَمَا عَلَینَا إِلَّا الْبَلَاغُ الْمُبِینُ آیه 17 سوره یس

کاری که رسول الله صلی الله علیه و آله انجام می دهد، باید تبلیغ آشکار باشد. این را در بحث شرح خطبه غدیر عرض داشتم که رسول الله صلی الله علیه و آله به گونه ای باید سخن بگوید که با سوادترین و بی سوادترین افراد متوجه امر ایشان شوند. لذا در غدیر که هزاران نفر جمع بودند، به گونه ای سخن گفتند که همه متوجه شدند ولی و امام و امیر بعد از پیغمبر صلی الله علیه و آله، علی بن ابیطالب علیه السلام است.

بی بی دو عالم می فرمایند: این عهدی که از شما گرفته شد، چقدر زود شکستید. در حالی که وَ الْکَلْمُ رَحِیبٌ، کَلْمُ یعنی جراحت وسیعی از در گذشت پدرم به ما رسید بود و هنوز این جراحت التیام نیافته بود. وَ الْجُرْحُ لَمَّا ینْدَمِلْ، یعنی این زخم هنوز بهبود پیدا نکرده بود که شما دنباله رو کسی رفتید و شخصی را به عنوان امام خود انتخاب کردید.

وَ الرَّسُولُ لَمَّا یقْبَ، هنوز جنازه مطهر پدرم روی زمین بود، داخل قبر نشد بود اما شما رفتید دنبال شخصی و او را به عنوان امام خودتان انتخاب کردید. در واقع دنبال هوا و هوس های نفسانی خودتان رفتید. اُف بر شما و افکار شما که چه کردید با دین و پدرم که این قدر زحمت کشید بودند.

لذا حضرت زهرا سلام الله علیها در این قسمت باز گوشزد می کنند که هنوز راه بازگشت هست. به سمت ما بیایید و حق ما را از غاصبان حق خلافت بستانید.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاه


فایل تصویری و صوتی شرح خطبه فدک [بخش سوم – شماره 8]


متن شرح خطبه فدک [بخش سوم – شماره 8]

بسم الله الرحمن الرحیم

اللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَهَ وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بنیها بِعَدَدِ ما اَحاطَ بِه عِلْمُکَ.

در ادامه بیان صفات منافقین از زبان بی‌بی دو عالم، حضرت زهرا سلام الله علیها، حضرت می‌فرمایند:

بِداراً زَعَمْتُمْ خَوْفَ الْفِتْنَهِ! {أَلا فِى الْفِتْنَهِ سَقَطُوا، وَ اِنَّ جَهَنَّمَ لَمُحِیطَهٌ بِالْکافِرِینَ}

یعنی شتاب زده این ‌کار را کردید. سریع دنبال این ‌کار رفتید که مبادا شخص دیگری این خلافت را به اسم خودش بزند!

 این طور به مردم گمان دادید که ما از فتنه جلوگیری کردیم! درحالی‌که شما اصل فتنه هستید. کاری که شما در سقیفه انجام دادید؛ فتنه است نه آن ‌کاری که پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در روز غدیر برادر خودشان را به عنوان جانشنین و وصی معین کردند.

چرا دنبال آن شخص نمی‌روید؟ کاری که می‌کنید؛ فکر می‌کنید کار خوبی انجام داده‌اید؛ در حالی‌که اصل فتنه با شما بوده است و این بیعتی که انجام داده‌اید یقینا این بیعت، بیعت شیطانی است.

حالا که فتنه را انجام داده‌اید؛ “الا فی‌الفتنه سقطوه” این آیه قرآن را فرمودند که آن ‌ها که فتنه را انجام می‌دهند؛ ساقط شده‌اند. “و انَّ جهنم لمحیط بالکافرین” و جهنم محیط بر کفار است و احاطه بر آن‌ها دارد و پر از کفار است.

این بیعتی که شما رقم زدید؛ فتنه‌ها‌یی در پشت‌اش نهفته است. امروزه خانه وحی را آتش می‌زنند. فردا سیدالشهدا را در کربلا می‌کشند. در روز دیگر حلال خدا را حرام، حرام خدا را حلال می کنند. تا به امروز، که باعث غیبت حضرت ولی عصر علیه السلام هستند، که این اندازه طولانی شده است، همه به خاطر فتنه‌ای است که در بعد از شهادت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم انجام شد.

شیخ صدوق در کتاب توحید‌شان “توحید صدوق”، پنج معنا‌ی فتنه را از آیات الهی بدست می‌آورد؛ پنجمی‌اش را می‌گوید: و الخامس، الکفر. یعنی پنجمین معنا‌ی فتنه کفر است. و استدلال می‌کند به همین آیه:

“و هو قوله عزوجل: علی فی الفتنه سقطوه”

یعنی فی الکفر. یعنی این‌ها در کفر رفته‌اند.

فتنه‌ای که در بین مسلمین شکاف ایجاد کرد و تفرقه انداخت. در قسمتی از همین خطبه بی‌بی دو عالم سلام الله علیها می‌فرمایند:

” جَعَلَ اللهُ طاعَتَنا نظاماً لِلملَّهِ و اِمامَتَنا اَماناً لِلْفُرَقَهِ “

این‌که بیایید دور امامت ما حلقه بزنید؛ راهی است که از فرقه و تفرقه جلوگیری می کند. اما از غیر از ما را امام قرار دادید؛ در باطل و فتنه ها فرو می‌روید.

نتیجه: فتنه از قتل بد‌تر است. “و الفتنه اشد من القتل” این در قرآن است. پس کاری که شما کردید نه این که از فتنه جلوگیری کردید؛ بلکه خودتان اصل فتنه هستید و در فتنه غوطه‌ور شده‌اید.

السلام علیکم و رحمه الله و برکاته


فایل تصویری و صوتی شرح خطبه فدک [بخش سوم – شماره 9]


متن شرح خطبه فدک [بخش سوم – شماره 9]

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها و سر المستودع فیها بعدد ما احاط به علمک

گفتیم که منافقین مانند گرگ های گرسنه دنبال حکومت بودند و بعد از وجود نازنین رسول الله صلی الله علیه و آله قدرت را به دست می گیرند.

وجود نازنین حضرت زهرا سلام الله علیها فرمودند:

فَهَیهَاتَ مِنْکُمْ وَ کَیفَ بِکُمْ وَ أَنَّى تُؤْفَکُونَ

بعید بود از شما که این کار را انجام بدهید، در حالی که تازه رسول الله صلی الله علیه و آله از دنیا رفته است، هنوز کتاب خدا در اختیار شما است، چگونه این کار را انجام دادید؟ چرا اینکار را کردید در حالی که خودتان می دانید که امامت امری الهی است!

در خطبه غدیر داریم که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند:

مَعاشٍرَالنّاس إنَّهُ امامٌ مِنَ الله…

امیرالمؤمنین علیه السلام امام از طرف خدا است. خدا او را نصب کرده است و من پیامبر صلی الله علیه و آله او را معرفی می کنم. پس چگونه با این همه واضحات، با این همه آشکاری و شواهدی که رسول الله صلی الله علیه و آله در جای جای و زمان های مختلف علی بن ابیطالب علیه السلام را به عنوان وزیر و وصی و جانشین و برادر خودش معرفی نمود، دنباله رو شخص دیگری رفتید.

مگر هرکسی می تواند دارای مقام امامت الهی باشد؟ امامت علم می خواهد. علم نبی را باید داشته باشد که هر چیزی از او بپرسند، بداند! عصمت الله باید داشته باشد! او کسی است که خدا باید او را انتخاب کند!

إنّی جاعِلُکَ لِلناّسِ إماماً …

بعد در آخرش هم فرمودند: أَنَّى تُؤْفَکُونَ به کجا چنین شتابان می روید و به کجا این چنین سوق داده می شوید و شیطان چگونه بر شما نشسته است و مردم را از راه اصلی منحرف و گمراه می کنید؟ پس در این جا بی بی دو عالم با تعجب صحبت می کنند. چرا این کار را کردید و به کجا دارید می روید؟!

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاه


فایل تصویری و صوتی شرح خطبه فدک [بخش سوم – شماره 10]


متن شرح خطبه فدک [بخش سوم – شماره 10]

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها و سر المستودع فیها بعدد ما احاط به علمک

حضرت زهرا سلام الله علیها با تعجب به اهل مجلس، خاصه به انصار می فرمایند:

وَ کِتَابُ اللَّهِ بَینَ أَظْهُرِکُمْ؟ أُمُورُهُ ظَاهِرَهٌ وَ أَحْکَامُهُ زَاهِرَهٌ وَ أَعْلَامُهُ بَاهِرَهٌ وَ زَوَاجِرُهُ لَائِحَهٌ وَ أَوَامِرُهُ وَاضِحَهٌ وَ قَدْ خَلَّفْتُمُوهُ وَرَاءَ ظُهُورِکُمْ. وَ کِتَابُ اللَّهِ بَینَ أَظْهُرِکُمْ

این که کتاب خدا در بین شما است، آن کتابی که أُمُورُهُ ظَاهِرَهٌ امور و اوامرش ظاهر و آشکار است وَ أَحْکَامُهُ زَاهِرَهٌ  و احکامش روشن است!

وَ أَعْلَامُهُ بَاهِرَهٌ ، وَ زَوَاجِرُهُ لَائِحَهٌ، وَ أَوَامِرُهُ وَاضِحَهٌ روشن برای شما بیان شده است. نواحی اش مشخص است که کدام راه را بروید و کدام راه را نروید. چرا شما دنباله رو راه اشتباه و منحرف هستید؟! شما شخصی را به عنوان امام و خلیفه پیغمبر صلی الله علیه و آله قبول کردید که نه علمی دارد و نه عصمت!

بی شک کسی که معصوم نباشد و جانشین پیغمبر صلی الله علیه و آله قرار بگیرد، قادر نیست راه سعادت را پیش پای اهل جامعه قرار دهد.

جامعه اگر دنباله رو شخصی برود که بتواند خلا پیامبر صلی الله علیه و آله را پر نماید و هر آنچه در وجود نازنین رسول الله صلی الله علیه و آله از مقامات و منسب ها وجود دارد، برای جانشین او هم آشکار باشد، جامعه به سعادت می رسد.

در سوره یونس، آیه 35 چنین آمده:

قُلْ هَلْ مِنْ شُرَکَائِکُمْ مَنْ یهْدِی إِلَى الْحَقِّ قُلِ اللَّهُ یهْدِی لِلْحَقِّ أَفَمَنْ یهْدِی إِلَى الْحَقِّ أَحَقُّ أَنْ یتَّبَعَ أَمَّنْ لَا یهِدِّی إِلَّا أَنْ یهْدَى فَمَا لَکُمْ کَیفَ تَحْکُمُونَ. سوره یونس، آیه 35

بگو: «آیا از شریکان شما کسى هست که به سوى حق رهبرى کند؟» بگو: «خداست که به سوى حق رهبرى مى‌کند» پس، آیا کسى که به سوى حق رهبرى مى‌کند، سزاوارتر است مورد پیروى قرار گیرد یا کسى که راه نمى‌نماید، مگر آنکه [خود] هدایت شود؟ شما را چه شده، چگونه داورى مى‌کنید؟

آن کسی که خودش هدایت شده، از سمت خدا و حق و حقیقت با او است. افضل است برای این که تبعیت شود یا آن کسی که هیچ نمی داند و لازم است خودش دنبال هدایت برود؟!

در طول تاریخ رسول الله صلی الله علیه و آله در بین اصحاب وی چه کسی حق و حقیقت بود؟ در مورد چه کسی فرمودند: مع الحق و حق مع؟ عَلِی مَعَ الْحَقِّ وَ الْحَقُّ مَعَ علی

این در مورد چه کسی غیر از امیرالمؤمنین علیه السلام وارد شده است که تمام حق و حقیقت او است؟ پس باید دنباله رو او باشیم که حق با او است و حق دور او می چرخد؛ نه آن کسی که خودش نیاز به هدایت دارد.

از این کلام حضرت زهرا سلام الله علیها مشخص می شود که علاوه بر این که می خواهند ملک خودشان را که به ناحق غصب کردند، پس بگیرند، بلکه دغدغه دین و ولایت و هدایت مردم را دارند.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاه


فایل تصویری و صوتی شرح خطبه فدک [بخش سوم – شماره 11]


متن شرح خطبه فدک [بخش سوم – شماره 11]

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها و سر المستودع فیها بعدد ما احاط به علمک

حضرت زهرا سلام الله علیها در ادامه شکایت از مردم این چنین فرمودند:

وَ قَدْ خَلَّفْتُمُوهُ وَرَاءَ ظُهُورِکُمْ أَ رَغْبَهً عَنْهُ تُرِیدُونَ‏؟ أَمْ بِغَیرِهِ تَحْکُمُونَ؟

قرآن در میان شما است و شما به آن پشت می کنید و از قرآن کمک نمی گیرید. آیا حاکم و یا داوری غیر از قرآن است؟ آیا بالاتر از قرآن هم داریم که داوری از او بهتر باشد که شما دنباله رو او رفتید؟!

در حدیثی از وجود نازنین رسول الله صلی الله علیه و آله داریم که فرمودند:

أَتَتْکُمُ اَلْفِتَنُ کَقِطَعِ اَللَّیلِ اَلْمُظْلِمِ قَالُوا یا رَسُولَ اَللَّهِ فَبِمَ اَلنَّجَاهُ قَالَ عَلَیکُمْ بِالْقُرْآنِ فَإِنَّهُ مَنْ جَعَلَهُ أَمَامَهُ قَادَهُ إِلَى اَلْجَنَّهِ وَ مَنْ جَعَلَهُ خَلْفَهُ قَادَهُ إِلَى اَلنَّارِ وَ هُوَ أَوْضَحُ دَلِیلٍ إِلَى خَیرِ سَبِیلٍ مَنْ قَالَ بِهِ صَدَقَ وَ مَنْ حَکَمَ بِهِ عَدَلَ وَ مَنْ أَخَذَ بِهِ أُجِرَ وَ مَنْ عَمِلَ بِهِ وُفِّقَ .

حضرت به اتفاقات بعد از خودشان اشاره می کنند. فتنه ها مانند شب های تاریک بر شما وارد می شوند. قَالُوا یا رَسُولَ اَللَّهِ فَبِمَ اَلنَّجَاهُ در این مسیر راه نجات چیست؟ قال علیکم بالقرآن بر شما باد بشتابید به سمت قرآن و از قرآن کمک بگیرید.

بعد فرمودند: فَإِنَّهُ مَنْ جَعَلَهُ أَمَامَهُ قَادَهُ إِلَى اَلْجَنَّهِ کسی که پیشرو و جلودار او قرآن باشد، نگاهش به قرآن باشد، یقیناً قرآن او را به سمت بهشت رهنمون می کند. وَ مَنْ جَعَلَهُ خَلْفَهُ قَادَهُ إِلَى اَلنَّارِ و کسی که قرآن را به پشت بیاندازد و از او کمک نگیرد و تفکر و تدبر در قرآن نداشته باشد، این شخص به جهنم خواهد رفت!

در این جا حضرت رسول صلی الله علیه و آله می فرمایند: تدبر در قرآن داشته باشید و از قرآن کمک بگیرید. بینید قرآن چه کسی را به عنوان جانشین من انتخاب کرده است. قرآن چه کسی را به عنوان مبین معرفی می کند. مبین منِ پیغمبر هستم و منِ پیغمبر هم علی بن ابیطالب علیه السلام را به عنوان جانشین خودم انتخاب کردم. پس چرا دنباله رو دیگری می روید؟!

صحبت هایی که حضرت زهرا سلام الله علیها نسبت به این جریان بیان می فرمایند، نشان دهنده این است که این ها هنوز ریشه های جاهلیت در دل هایشان وجود داشته است. مسلمان حقیقی آن کسی است که خودش را به قرآن بسپارد و تسلیم امر پروردگار باشد و هرچه او بگوید، پذیرا باشد.

پس معلوم می شود آن ها مسلمان واقعی نبودند. چرا که نتوانسته اند از قرآن کمک بگیرند و با این کاری که انجام دادند، پشت به قرآن کرده و راه جهنم را پیش گرفتند!

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاه


فایل تصویری و صوتی شرح خطبه فدک [بخش سوم – شماره 12]


متن شرح خطبه فدک [بخش سوم – شماره 12]

بسم الله الرحمن الرحیم

اللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَهَ وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بنیها بِعَدَدِ ما اَحاطَ بِه عِلْمُکَ

با عرض سلام و احترام خدمت مخاطبین محترم، بی بی دو عالم در ادامه به مردم این چنین عرضه داشتند که شما حکمی غیر از قرآن را گرفتید و پشت به قرآن کردید و از او کمک نگرفتید. بعد دو آیه را می خوانند که این چنین است: بِئْسَ لِلظَّالِمِینَ بَدَلًا چه بد نفراتی هستند ظالمین، کسانی که تبدیل کردند قرآن را به شئ دیگری.

در واقع یعنی حکم را از غیر قرآن گرفتند. از قرآن کمک نگرفتند. دنبال شخص دیگری رفتند. بعد فرمودند:

وَمَنْ یبْتَغِ غَیرَ الْإِسْلَامِ دِینًا فَلَنْ یقْبَلَ مِنْهُ وَهُوَ فِی الْآخِرَهِ مِنَ الْخَاسِرِینَ

این موضوع نشان دهنده این است که این ها حتی مسلمان هم نبودند و اسلام را قبول نداشتند. اگر شما در واقع مسلمان هستید و اسلام را قبول دارید، باید دنباله رو آن شخصی باشید که خدا و پیغمبر صلی الله علیه و آله تعیین فرمودند. تسلیم امر خدا و پیغمبر صلی الله علیه و آله باشید. نه اینکه بالعکس آن ها را عصیان کنید.

اگر کسی خدا و پیغمبر صلی الله علیه و آله را عصیان کند، یقیناً از دایره اسلام خارج است. رسول الله صلی الله علیه و آله برای شما امیرالمؤمنین علیه السلام را در روز غدیر به عنوان جانشین انتخاب کرده است. رسول الله صلی الله علیه و آله از جانب خدا، علی ابن ابیطالب علیه السلام را به عنوان امام بعد از خودشان انتخاب کرده اند. چرا دنبال شخص دیگری هستید؟

چرا از قرآن کمک نمی گیرید که در قرآن این ها بیان شده است:

(ومن یعص لله و رسوله و یتعد حدوده یدخله ناراً خالداً فیها و له عذاب مهین) سوره نساء، آیه 14

تعدی یعنی در مقابل خدا ایستادن، یعنی پروردگار بفرماید مثلا نماز سه رکعت هست. من بگویم چون خدا این طور فرموده، پس من برعکس آن چهار رکعت نماز میخوانم. نماز مغرب سه رکعت است، من چهار رکعت میخوانم. اینها در مقابل خدا ایستادند، در مقابل پیغمبر صلی الله علیه و آله ایستادند.

عرضم خدمت شما که حدود و احکام الهی موجب این می شود که همیشه در جهنم باشند. لذا حضرت زهرا سلام الله علیها در این قسمت به مردم بیان می کنند که انتخاب شما نادرست بود و حکمی که انجام دادید و حکمی که می کنید و داوری که انجام می دهید، از غیر قرآن است و به سمت قرآن بیایید تا شما را رهنمود کند.

السلام علیکم و رحمه الله و برکاته


دسترسی سریع و آسان به راهکار و محتوا برای مناسبت‌های نیمه شعبان، غدیر، محرم و فاطمیه
برای مطالعه و مشاهده مطالب خدمتگزاران میتوانید به فهرست مطالب در زیر مراجعه نمایید.

فهرست مطالب محرم فهرست مطالب فاطمیه فهرست مطالب نیمه‌شعبان فهرست مطالب غدیر کتابخانه خدمتگزاران
انواع کتیبه غدیر
انواع استیکر پشت شیشه خودرو
اسپند دودکن
انواع جادستمال کاغذی
انواع مگنت یخچالی مذهبی
انواع استکان مذهبی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا