بلندترین داستان غدیر

بلندترین داستان غدیر به بیان حذیفه

روایت بلندترین داستان غدیر کامل ‌ترین بیان از واقعه‌ ی غدیر از زبان حذیفه است. حُذَیفه بن یمان، یکی از یاران نزدیک پیامبر صلی الله علیه و آله بود. از نخستین اسلام‌ آورندگان که در بسیاری از جنگ‌ ها پیامبر صلی الله علیه و آله را همراهی کرد. وی از اصحاب و شیعیان خاص حضرت علی علیه السلام بود.

از حذیفه روایاتی در‌ شأن و منزلت امیرالمومنین و اهل بیت علیهم السلام نقل کرده‌اند. وی در فتوحات دوره خلفا از جمله جنگ نهاوند شرکت کرد. وی از راویان حدیث غدیر است.

روایت بلندترین داستان غدیر – حُذَیفه بن یمان 

در مسجد همهمه بود. همه بیعت کرده‌ بودند با حذیقه. والی مدائن را می‌گویم. مدائن، شهر پر افتخار ماست. یکی از بزرگترین شهرهای شناخته شده‌ی زمان، شهری که بیشترش ایرانی بودند و صدها سال پایتخت قلمرو حکومت قدرتمند ایران، تا به دست مسلمانان فتح شد و به حقانیت اسلام ایمان آوردیم.

از حذیقه می‌گفتم؛ عادل بود، دنبال حق، کهنسال در ایمان و اخلاص. عجیب مردی بود؛ یکی از ۴یار خالص حضرت علی علیه‌ السلام یکی از ۷ نفر محرم رازی که در تشییع دختر پیغمبر صلی‌ الله‌ علیه‌ و‌ آله‌ و سلم حضرت زهرا سلام‌ الله شرکت داشت.

حذیفه از مومنین ویژه بود. مورد تایید پیغمبر صلی‌ الله‌ علیه‌ و آله‌ و سلم، مورد تایید امام علی علیه السلام! او حاکم مدائن بود از زمان خلیفه دوم و بعد سوم و حالا علی! ‌آمده بود بیعت بگیرد و رای امیرالمومنین جدید، اما…

مدام می‌گفت به نیابت از المیرالمومنین حقیقی بیعت کنید. خیلی برای ما حرفش مهم نبود (اما) اما جوانی که کنار من بود این کلام را برنتافت، چون فنر برخاست و فریاد زد. چه می‌گویی؟! یا حذیفه!! امیرالمومنین حقیقی؟؟؟‌ مگر تا به امروز آن سه خلیفه‌ی مرحوم حقیقی نبودند؟؟؟

تازه فهمیدم حذیفه چه می‌گوید، به اطرافم نگاه کردم تمام چشم‌ها رو به جوانک و حذیفه در چرخش بود. گوش‌ ها مبهوت لب‌ ها به سکوت دوخته شده گویی پرده‌ها از روی عقلمان به یکباره زده بودند. امیرالمومنین حقیقی!

نفس اگر به اذن خداوند در دم و بازدم نبود، در این میانه حیرانی فراموش می‌شد. حذیفه لبخندی زد و جوان، که خودش را مسلم مشاجعی معرفی می‌کرد و می‌گفت ایرانی ست ادامه داد.

ای امیر مدائن، تو یار و صحابه پیامبر صلی‌ الله‌ علیه‌ و آله‌ و‌ سلم بوده‌ای، تو تمام حقایق را میدانی، پنهان نکن، برایمان بازگو که این کنایه سنگین به خلفای قبل از چه روست.

حذیفه گفت: ‌
حال که طالب حقی به تو خواهم گفت، هرچند من کهنسالم و تعریف این رویداد بزرگ برایم سخت است. اما تو را جوانی می‌بینم در ابتدای ۲۰ سالگی یا کمی بیشتر، طالب حق که سکوت را روا ندانستی و سوال بر حق پرسیدی.

حال خوب گوش کنید؛ آن ۳ خلیفه، این نام را خودشان به خودشان نسبت داده بودند امام علی علیه‌ السلام فرق داشت. من در حج‌ الوداع بوده‌ ام من غدیر را به چشم دیده‌ام که پیامبر رحمت صلی‌ الله‌ علیه‌ و آله‌ و سلم فرمودند:

پیامبر صلی‌ الله‌ علیه‌ و آله‌ و سلم :
ای مردم! احدی قبل از علی امیرالمومنین علیه السلام نامیده نشده و احدی را غیر از او اجازه گذاردن چنین نامی نمی‌دهم.

جوان دیگر نشسته بود. پاهایش قوت ایستادن نداشتند. به جهالتش فکر می‌کرد و به این همه سال، که چقدر امیرالمومنین غیر حقیقی داشته دنیایش.

صدای حذیفه دوباره بلند شد که:
امیرالمومنین لقبی است که خداوند علی را بدان ملقب فرموده و فقط مخصوص اوست. به اطراف نگریستم، نگاه‌ های را دیدم خاضع و نگاه‌ هایی که حقیقت را در لحظه انکار می‌ کردند.

مسلم نه با دیدگانش با تمام وجودش علی را فهمیده بود، حذیفه از غدیر می‌گفت و بیعت ۳روزه مردم با نام امیرالمومنین با علی علیه السلام از سقیفه ملعونه می‌گفت برای غضب حکومت علی، از سکوت علی می‌گفت برای حفظ دین، نمیدانم دیگر گوش‌ ها حرف‌ ها را می‌ شنیدند یا فقط اشک‌ های حذیفه را در مسجد همراهی می‌کردند.

بیست و اندی سال منع حدیث منع صحبت از غدیر…. و حال حذیفه بود، بیان بلندترین و کامل‌ترین داستان غدیر. گویی با یک سوال مسلم مشاجعی، دنیایمان عوض شده بود. گویی بهشت شده بود به درک حضور علی علیه‌ السلام، به امیرامومنین حقیقی!

وجب به وجب مدائن عاشق علی و اولاد او شده بود که پیامبر در غدیر فرموده بودند. هر که علی را دوست بدارد خدا او را دوست خواهد داشت و هر که او را دشمن بدارد، دشمن خدا خواهد بود. علی مولا و سرپرست بعد از پیغمبر است و پس از او تک تک فرزندانش. یک سوال، یک شهر را بهشتی کرد. مولای خوبی ها یا صاحب الزمان!

ما کامل‌ ترین بیان از واقعه‌ ی غدیر را از زبان حذیفه شنیدیم، تجدید عهد کردیم، ما را در هدایت به سمت رضای خدا همراهی کنید. که شما همان هادی امت هستید، عامل رشد ما عامل توجه خدا بر زمین و زمان عامل پذیرش ایمان، عامل قبول توبه‌ هایمان.

یا صاحب الزمان! یاریمان کنید که به بیراهه نرویم، که تنها شما صراط المستقیم دنیایید. خدایا فرج مولایمان را تعجیل فرما.

دسترسی سریع و آسان به راهکار و محتوا برای مناسبت‌های نیمه شعبان، غدیر، محرم و فاطمیه
برای مطالعه و مشاهده مطالب خدمتگزاران میتوانید به فهرست مطالب در زیر مراجعه نمایید.

فهرست مطالب محرم فهرست مطالب فاطمیه فهرست مطالب نیمه‌شعبان فهرست مطالب غدیر کتابخانه خدمتگزاران
انواع کتیبه غدیر
انواع استیکر پشت شیشه خودرو
اسپند دودکن
انواع جادستمال کاغذی
انواع مگنت یخچالی مذهبی
انواع استکان مذهبی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

برای ارسال دیدگاه خود، در قسمت زیر دیدگاه و در خط بعدی نام و نام‌خانوادگی خود را بنویسی و بر روی فرستادن دیدگاه بزنید. *

دکمه بازگشت به بالا