کتاب نامه ای به دوستم پیرامون غدیر خم – معرفی کتاب غدیر

کتاب نامه ای به دوستم پیرامون غدیر خم

کتاب نامه ای به دوستم پیرامون غدیر خم ، به سوالاتی پاسخ می دهد که هر شک شبهه ای را در مورد واقعه غدیر برطرف می سازد.

مشخصات کتاب

نام کتاب: ⁣کتاب نامه ای به دوستم پیرامون غدیر خم
پدیدآورنده: مهدی عدالتیان
ناشر: خانه پژوهش؛ راه روشن

 


کتاب نامه ای به دوستم پیرامون غدیرخم

بخشی از کتاب نامه ای به دوستم پیرامون غدیر خم

غدیر به چه معنی است؟ منطقه ی غدیرخم بیابانی باز و وسیع در مسیر سیلاب وادی «جُحفه» در حدوداً پنچ کیلومتری شهر مکه بود. این سیلاب از مشرق به مغرب جاری می شد و پس از عبور از غدیر به جُحفه می رسید و سپس تا دریای سرخ ادامه می یافت و سیل های سالیانه را به دریا می ریخت.

در این مسیر آبگیرهایی طبیعی به وجود آمده بود که پس از عبور سیل، آبهای باقی مانده در آنها جمع می شد و در طول سال به عنوان ذخایر آبی شناخته می شد و به آنها اصطلاحاً «غدیر» می گفتند. در مناطق متعددی غدیرهای زیادی در مسیر سیلابها وجود داشت که با نامهای گوناگون از یکدیگر شناخته می شدند.

این غدیر به نام «غدیر خم» نام گذاری شده بود. همه ی مسلمانان پس از مراسم حج، برای رفتن به شهرهای خود تا سرزمین «جُحفه» با یکدیگر همراه بودند و از آن جا تقسیم شده هر یک به سوی شهر و دیار خود می رفتند.

از این رو آن منطقه برای برپایی این مراسم مهم، از هر نقطه ای دیگر مناسبتر بود و البته دلیل اصلی این انتخاب، دستور الهی و نازل شدن آیه ی 67 سوره ی مبارکه ی مائده در آن روز بود. به همین سبب آن واقعه ی عظیم به «غدیرخم» معروف شد.

خلاصه ی ماجرا

در سال دهم هجری، در مدینه این خبر پیچید که رسول خدا صلی الله علیه و آله عازم سفر حج خواهند شد و این سفر به «حجّۀ الوداع» معروف شد.

جمعیت زیادی از مردم مدینه و جمع کثیری از مسلمانان بقیه ی شهرها به اشتیاق حضور در رکاب رسول خدا و تشرف به خدمت حضرتش، عازم حج شدند؛ تا آن جا که مورخان اسلامی جمعیت حج گزار آن سال را تا یکصد و بیست هزار نفر ثبت کرده اند.

پس از انجام مراسم حج و در راه بازگشت از مکه به مدینه، در روز 18 ذیحجه، همین که به وادی غدیرخم، محل جدا شدن راه های دیگر شهرها رسیدند، از جانب خداوند به حضرتش وحی شد: *ای رسول، آن دستوری را که از سوی خداوند بر تو نازل گردیده و مردم ابلاغ نما که اگر چنین نکنی رسالت الهی را ابلاغ نکرده ای.



برای خرید کتاب هایی با موضوع غدیر از سایت فروشگاه خدمتگزاران کلیک نمایید.

دسترسی سریع و آسان به راهکار و محتوا برای مناسبت‌های نیمه شعبان، غدیر، محرم و فاطمیه
برای مطالعه و مشاهده مطالب خدمتگزاران میتوانید به فهرست مطالب در زیر مراجعه نمایید.

فهرست مطالب محرم فهرست مطالب فاطمیه فهرست مطالب نیمه‌شعبان فهرست مطالب غدیر کتابخانه خدمتگزاران
انواع کتیبه غدیر
انواع استیکر پشت شیشه خودرو
اسپند دودکن
انواع جادستمال کاغذی
انواع مگنت یخچالی مذهبی
انواع استکان مذهبی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا