ختم خطبه غدیر بخش هفتم ( همراه با شرح خطابه غدیر )

طرح خطبه غدیر بخش هفتم – به همراه شرح فرازهایی از این بخش

ختم خطبه غدیر بخش هفتم به موعود غدیر، حضرت مهدی علیه السلام، و طرح موضوع بیعت، و احکام اسلام، حلال و حرام اشاره دارد. که پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند: بدانید که آخرین امام از ما، مهدی قائم است. بدانید، او حجّتی است که باقی می‌ ماند، و پس از او حجّتی نخواهد بود.


فایل صوتی خطبه غدیر بخش هفتم

 

متن خطبه غدیر بخش هفتم موعود غدیر، حضرت مهدی علیه السلام

 

أَلٰا إِنَّ خاتَمَ الْأَئمَّهِ مِنّا الْقائمُ الْمَهْدیُّ،

بدانید که آخرین امام از ما، مهدی قائم است.

 

أَلٰا إِنَّهُ الظّاهِرُ عَلَى الدّینِ، أَلٰا إِنَّهُ الْمُنْتَقِمُ مِنَ الظّالِمینَ،

 بدانید که او بر همه‌ ی ادیان غلبه پیدا می‌کند. بدانید که او از ستمگران انتقام می‌ گیرد.

 

أَلٰا إِنَّهُ فاتِحُ الْحُصونِ و هادِمُها،أَلٰا إِنَّهُ قاتِلُ کُلِّ قَبیلَهٍ مِنْ أَهْلِ الشِّرْکِ،

 بدانید که او قلعه‌ ها را فتح می‌کند و آنها را منهدم می‌ نماید. بدانید که او اهالی تمام قبیله‌ های شرک را به قتل می‌ رساند.

 

أَلا إِنَّهُ مُدْرِکُ بِکُلِّ ثارٍ لِأَوْلیاءِ اللّٰهِ،أَلٰا إِنَّهُ النّاصِرُ لِدینِ اللّٰهِ.

 بدانید که او خون‌ خواه تمام اولیای خداست. بدانید که او یاور دین خداست.

 

أَلٰا إِنَّهُ الْغَرّافُ مِنْ بَحْرٍ عَمیقٍ،أَلٰا إِنَّهُ یَسِمُ کُلَّ ذی‏ فَضْلٍ بِفَضْلِهِ،

بدانید که او از دریای ژَرف، بهره‌ های بسیار می‌ گیرد. بدانید که او به هر انسان بافضیلتی،

 

و کُلَّ ذی جَهْلٍ بِجَهْلِهِ،  أَلٰا إِنَّهُ خِیَرَهُ اللّٰهِ و مُخْتارُهُ،

 نشانِ برتری و به هر جاهلی نشانِ نادانی می‌دهد. بدانید که او برگزیده‌ ی خدا و انتخاب‌ شده‌ ی اوست.

 

أَلٰا إِنَّهُ وارِثُ کُلِّ عِلْمٍ و الْمُحیطُ بِهِ.أَلٰا إِنَّهُ الْمُخْبِرُ عَنْ رَبِّهِ عَزَّوَجَلَّ،

 بدانید که او همه‌ ی علوم را به ارث برده و بر آنها احاطه دارد. بدانید که او از سوی پروردگار عزّوجل خبر می‌ آورد

 

و الْمُنَبِّهُ بِأَمْرِ إیمانِهِ، أَلٰا إِنَّهُ الرَّشیدُ السَّدیدُ.

 و درباره‌ ی ایمان به خدا، تنبیه و هشدار می‌ دهد. بدانید که او هدایت شده و استوار است.

 

أَلٰا إِنَّهُ الْمُفَوَّضُ إِلَیْهِ.أَلٰا إِنَّهُ قَدْ بَشَّرَ بِهِ مَنْ سَلَفَ بَیْنَ یَدَیْهِ،

بدانید، کارها به دست او سپرده شده است. بدانید که پیشینیان به او بشارت داده‌اند.

 

أَلٰا إِنَّهُ الْباقی حُجَّهً، و لا حُجَّهَ بَعْدَهُ،و لا حَقَّ إِلّا مَعَهُ، 

بدانید، او حجّتی است که باقی می‌ ماند، و پس از او حجّتی نخواهد بود.  هیچ حقّی از او جدا نیست

 

و لا نورَ إِلّا عِنْدَهُ،أَلٰا إِنَّهُ لا غالِبَ لَهُ، و لا مَنْصورَ عَلَیْهِ،

 و هیچ نوری نزد غیر او نیست. بدانید هیچ کس بر او غلبه نمی‌ کند و کسی در مخالفت با او یاری نمی‌ شود.

 

أَلٰا و إِنَّهُ وَلیُّ اللّٰهِ فی أَرْضِهِ،و حَکَمُهُ فی خَلْقِهِ، 

بدانید که او ولیّ خدا در زمین و فرمان­روای او در میان بندگان

 

و أَمینُهُ فی سِرِّهِ و عَلانِیَتِهِ.

 و امانت‌ دار امور پنهان و آشکار خداست.

 

متن خطبه غدیر بخش هفتم طرح موضوع بیعت

 

مَعاشِرَ النّاسِ! قَدْ بَیَّنْتُ لَکُمْ و أَفْهَمْتُکُمْ،

ای مردم! من (دین خدا) را برایتان بیان نمودم و به شما فهماندم

 

و هٰذا عَلیٌّ یُفْهِمُکُمْ بَعْدی؛ أَلٰا و إِنّی عِنْدَ انْقِضاءِ خُطْبَتی،

 و پس از من، این علی، آن را به شما خواهد فهماند. من شما را فرا می‌خوانم تا در پایان خطبه‌ ام،

 

أَدْعوکُمْ إِلىٰ مُصافَقَتی عَلىٰ بَیْعَتِهِ و الْإِقْرارِ بِهِ، ثُمَّ مُصافَقَتِهِ بَعْدی.

 برای پیمان با علی ابتدا با من دستِ بیعت داده و به امامتش اقرار نمایید، سپس با او دستِ بیعت دهید.

 

أَلٰا إِنّی قَدْ بایَعْتُ اللّٰهَ، و عَلیٌّ قَدْ بایَعَنی،

بدانید که من با خدا بیعت کرده‌ ام، و علی با من بیعت نموده است؛

 

و أَنَا آخِذُکُمْ بِالْبَیْعَهِ لَهُ عَنِ اللّٰهِ عَزَّوجَلَّ.

 و اکنون من از طرف خدای عزّوجل، برای علی از شما بیعت می‌گیرم.

 

فَمَنْ نَکَثَ فَإِنَّما یَنْکُثُ عَلىٰ‏ نَفْسِهِ،

 هر که پیمان‏ شکنى کند، تنها به زیان خود پیمان می‌ شکند

 

و مَنْ أَوْفىٰ‏ بِما عاهَدَ عَلَیْهُ اللّٰهَ، فَسَیُؤْتیهِ أَجْراً عَظیماً

 و هر که بر عهدی که با خدا بسته وفادار بماند، خدا پاداش بزرگی به او خواهد بخشید.

 

متن خطبه غدیر بخش هفتم  احکام اسلام، حلال و حرام

 

مَعاشِرَ النّاسِ! إِنَّ الْحَجَّ و الصَّفا و المَرْوَهَ  و الْعُمْرَهَ  مِنْ شَعائرِ اللّٰهِ،

ای مردم! حج، عمره، صفا و مروه از نشانه‌ های خداست.

 

فَمَنْ حَجَّ الْبَیْتَ أَوِ اعْتَمَرَ فَلا جُناحَ عَلَیْهِ أَنْ یَطَّوَّفَ بِهِما،

هرکه حجّ خانه خدا یا عمره به‌ جا آورد، باید سعىِ بینِ صفا و مروه کند.  هرکه علاوه بر واجبات،

 

و مَنْ تَطَوَّعَ خَیْراً فانَّ اللّٰهَ شاکِرٌ عَلیمٌ‏.

 کار نیکی انجام دهد، خداوند از آن آگاه است و پاداش می‌ دهد.

 

مَعاشِرالنّاسِ! حِجّوا الْبَیْتَ، فَما وَرَدَهُ أَهْلُ بَیْتٍ إِلّا اسْتَغْنَوْا،

ای مردم! حج خانه خدا را به جا آورید؛ هر خانواده‌ ای به آن جا وارد شود، بی‌نیاز می‌ شود

 

و لاتَخَلَّفوا عَنْهُ إِلّا افْتَقَروا.

 و هرکه آن را ترک کند، گرفتار فقر می‌گردد.

 

مَعاشِرَ النّاسِ! ما وَقَفَ بِالْمَوْقِفِ مُؤْمِنٌ،

ای مردم! هر مؤمنی که در موقف (مشعر، مِنی و عرفات) توقّف کند،

 

إِلّا غَفَرَ اللّٰهُ لَهُ ما سَلَفَ مِنْ ذَنْبِهِ إِلىٰ وَقْتِهِ ذٰلِکَ،

 خداوند همه‌ ی گناهان گذشته‌ اش را می‌آمرزد.

 

فإِذَا انْقَضَتْ حَجَّتُهُ، اُسْتُؤْنِفَ عَمَلُهُ.

بنابراین وقتی حجّش تمام شود، اعمالش از نو آغاز می‌گردد.

 

مَعاشِرَ النّاسِ! الْحُجّاجُ مُعانونَ، و نَفَقاتُهُمْ مُخَلَّفَهٌ،

 ای مردم! خداوند حاجیان را یاری می‌کند و هزینه‌ هایشان را به آنها باز می‌ گرداند.

 

و اللّٰهُ لایُضیعُ أَجْرَ الْمُحْسِنینَ.

 خدا پاداش نیکوکاران را ضایع نمی‌ کند.

 

مَعاشِرَ النّاسِ! حِجّوا الْبَیْتَ بِکَمالِ الدّینِ و التَّفَقُّهِ،

ای مردم! حج خانه‌ی خدا را با دین‌ داری و فهم کامل به‌ جا آورید

 

و لاتَنْصَرِفوا عَنِ الْمَشاهِدِ، إِلّا بِتَوْبَهٍ و إِقْلاعٍ.

و جز با توبه و دست‌ شستن از گناه، از آن باز نگردید.

 

مَعاشِرَ النّاسِ! أَقیموا الصَّلاهَ و آتوا الزَّکاهَ،کَما أَمَرَکُمُ اللّٰهُ عَزَّوَجَلَّ.

ای مردم! همان گونه که خدای عزّوجل به شما فرمان داده، نماز را اقامه کنید و زکات بپردازید.

 

  لَئِنْ طالَ عَلَیْکُمُ الْأَمَدُ،فَقَصَّرْتُمْ أَوْ نَسِیتُمْ،

 اگر زمانی طولانی برشما گذشت و در نتیجه کوتاهی نمودید یا فراموش کردید،

 

  فَعَلیٌّ وَلِیُّکُمْ ومُبَیِّنٌ لَکُمْ،الَّذی نَصَبَهُ اللّٰهُ عَزَّوَجَلَّ بَعْدی.

 علی سرپرست و صاحب اختیار شماست و برایتان بیان می‌ کند. همان کسی که خدای عزّوجل، پس از من او را منصوب نموده است.

 

و مَنْ خَلَّفَهُ اللّٰهُ مِنّی و مِنْهُ،یُخْبِرُکُمْ بِما تَسْأَلونَ عَنْهُ،

امامانی از من و علی، که خدا آنها را جانشینان علی قرار داده‌ است، هر چه بپرسید، به شما پاسخ می‌ دهند

 

و یُبَیِّنُ لَکُمْ ما لاتَعْلَمونَ.أَلٰا إِنَّ الْحَلالَ و الْحَرامَ،

 و آنچه را نمی‎‌دانید برایتان روشن می‌نمایند. بدانید که حلال و حرام خدا

 

 أَکْثَرُ مِنْ أَنْ أُحْصِیَهُما و أُعَرِّفَهُما،

بیش از آن است که من همه‌ ی آن­ها را بشمارم و به شما معرّفی کنم،

 

فَآمُرَ بِالْحَلالِ و أَنْهىٰ عَنِ الْحَرامِ فی مَقامٍ واحِدٍ.

 بنابراین یکجا، شما را به انجام واجبات فرمان می‌ دهم و از ارتکاب گناهان باز می‌ دارم.

 

فَأُمِرْتُ أَنْ آخُذَ الْبَیْعَهَ مِنْکُمْ، و الصَّفْقَهَ لَکُمْ،

به من فرمان رسیده از شما پیمان بگیرم و شما به من دستِ بیعت دهید و پیمان ببندید

 

بِقَبولِ ما جِئْتُ بِهِ عَنِ اللّٰهِ عَزَّوَجَلَّ،فی عَلیٍّ أَمیرِالْمُؤْمِنینَ و الْأَئمَّهِ مِنْ بَعْدِهِ،

که آنچه از سوی خدای عزّوجل درباره‌ی امیرالمؤمنین، علی و امامان پس از او آوردم می‌پذیرید.

 

الَّذینَ هُمْ مِنّی و مِنْهُ، أَئمَّهٌ  قائمَهٌ، مِنهُمُ الْمَهْدیُّ،

 همانانی که از من و علی هستند. همان امامانی که مهدی از آنهاست

 

إِلَى یَوْمِ الْقیامَهِ، الَّذی یَقْضی بِالْحَقِّ.

 و تا روز قیامت، که خدا به حق داوری کند، برپا خواهند بود.

 

مَعاشِرَ النّاسِ! و کُلُّ حَلالٍ دَلَلْتُکُمْ عَلَیْهِ،

ای مردم! هر حلالی که شما را به آن راهنمایی کردم

 

أو حَرامٍ نَهَیْتُکُمْ عَنْهُ، فإِنّی لَمْ أَرْجِعْ عَنْ ذَلِکَ و لَمْ أُبَدِّلْ.

و هر حرامی که شما را از آن نهی نمودم، تغییر نمی‌ دهم و هرگز از آن برنمی‌ گردم.

 

أَلٰا فَاذْکُروا ذٰلِکَ، و احْفَظوهُ و تَواصَوْا بِهِ، و لاتُبَدِّلوهُ و لاتُغَیِّروهُ.

آنها را به یاد داشته باشید، از آنها مراقبت کنید و یکدیگر را به انجام واجبات و ترک گناهان توصیه کنید و دگرگونی و تغییری در آنها راه ندهید.

 

أَلٰا و إِنّی أُجَدِّدُ الْقَوْلَ، أَلٰا فَأَقیموا الصَّلاهَ، و آتوا الزَّکاهَ،

آگاه باشید! سخنم را تکرار می‌کنم: «نماز را به پا دارید، زکات بپردازید،

 

و أْمُروا بِالْمَعْروفِ، و انْهَوْا عَنِ الْمُنْکَرِ.

امر به معروف کنید و نهی از منکر نمایید.»

 

 أَلٰا و إِنَّ رَأْسَ الْأَمْرِ بِالْمَعْروفِ، و النَّهْیِ عَنْ المُنْکَرِ،

بدانید که بالاترین امر به معروف و نهی از منکر،

 

أَنْ تَنْتَهوا إِلىٰ قَوْلی، و تُبَلِّغوهُ مَنْ لَمْ یَحْضُرْ،

این است که سخن مرا دریابید و به آنان که نیستند برسانید،

 

و تَأْمُروهُ بِقَبولِهِ، و تَنْهَوْهُ عَنْ مُخالَفَتِهِ،

آنها را به پذیرش آن فرمان دهید  و از مخالفت با آن نهی کنید.

 

فَإِنَّهُ أَمْرٌ مِنَ اللّٰهِ عَزَّوَجَلَّ و مِنّی.

 زیرا این سخن، هم فرمان خدای عزّوجل و هم فرمان من است.

 

وَ لا أَمْرَ بِمَعْروفٍ و لا نَهْیَ عَنْ مُنْکَرٍ،إِلّا مَعَ إِمامٍ مَعْصومٍ.

 امر به معروف و نهی از منکر جز با امام معصوم ممکن نیست.

 

مَعاشِرَ النّاسِ! الْقُرْآنُ یُعَرِّفُکُمْ أَنَّ الْأَئمَّهَ مِنْ بَعْدِهِ وُلْدُهُ،

ای مردم! خدا در کتابش می‌فرماید: «و خدا آن را کلمه‌ ای ماندگار در نسل او قرار داد.»

 

و عَرَّفْتُکُمْ أَنَّهُمْ مِنّی و أنا مِنْهُ،

قرآن در این آیه به شما می‌ فهماند که امامانِ پس از علی، فرزندان او هستند.

 

حَیْثُ یَقولُ اللّٰهُ فی کتابه: و جَعَلَها کَلِمَهً باقیَهً فی عَقِبِهِ.

من نیز به شما فهماندم که آنان از من و من از علی هستم.

 

و قُلْتُ: «لَنْ تَضِلّوا، ما إِنْ تَمَسَّکْتُمْ بِهِما»

من بیان کردم که اگر به قرآن و عترتم پناهنده شوید، گمراه نخواهید.

 

مَعاشِرَ النّاسِ! التَّقْوىٰ التَّقْوىٰ، احْذَروا السّاعَهَ،

ای مردم! پرهیزکار باشید؛ تقوا پیشه کنید؛ از قیامت بترسید.

 

کَما قالَ اللّٰهُ عَزَّوَجَلَّ: إِنَّ زَلْزَلَهَ السّاعَهِ شَیْ‏ءٌ عَظیمٌ

زیرا خداوند عزّوجل فرموده‌ است: «زلزله ­ی روز قیامت، واقعه‏ای بزرگ‏ است.»

 

 اذْکُروا الْمَماتَ و الْحِسابَ و الْمَوازینَ

 به یاد مرگ و حساب و میزان باشید

 

و الْمُحاسَبَهَ بَیْنَ یَدَیْ رَبِّ الْعالَمینَ، و الثَّوابَ و الْعِقابَ.

 و محاسبه‌ ی اعمال در برابر پروردگار عالم و پاداش و عذاب را به یاد داشته باشید.

 

و مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَهِ أُثیبَ عَلَیْها،

 هرکه به همرا خود، عمل نیک بیاورد، پاداش آن را می‌ بیند

 

و مَنْ جاءَ بِالسَّیِّئَهِ،  فَلَیْسَ لَهُ فی الْجِنانِ نَصیبٌ

و هر که با خود بدی بیاورد، بهره‌ ای از بهشت ندارد.

برای دانلود متن خطبه غدیر بخش هفتم کلیک کنید.

فایل تصویری متن خطبه غدیر بخش هفتم


فایل تصویری و صوتی شرح خطبه غدیر [بخش هفتم – شماره 1]

 

متن شرح خطبه غدیر بخش هفتم – شماره 1

بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمَ

اَلحَمدُ لِلّهِ رَبِّ العالَمین و صَلّی اللهُ عَلی مُحَمَّدٍ و آله الطّاهرین و لَعنَتُ اللهِ عَلی أعدائِهِم أجمَعین.

الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَهِ أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّهِ المعصومین عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ.

عرض سلام و ادب و احترام خدمت شما بزرگواران، در شرح خطبه غدیر می رسیم‌ به این قسمت از خطبه شریفه که رسول خدا صَلَّى اللّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ فرمودند:

مَعاشِرَالنّاسِ! (آمِنُوا بِالله وَ رَسُولِهِ وَالنَّورِ الَّذی أُنْزِلَ مَعَهُ مِنْ قَبْلِ أَنْ نَطْمِسَ وُجُوهاً فَنَرُدَّها عَلی أَدْبارِها) خطبه غدیر

اینجا رسول خدا صَلَّى اللّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ در واقع به دو آیه اشاره می کنند:

1) آیه 8  سوره تغابن است:

فَآمِنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَالنُّورِ الَّذِی أَنْزَلْنَا وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِیرٌ سوره تغابن / 8

مرحوم کلینی در کتاب کافی شریف بابی دارد به نام باب الائمه نور الله، در آنجا اولین حدیث از ابی خالد کابلی است که در مورد همین آیه از امام محمد باقر علیه السلام سؤال می پرسد:

سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ علیه السلام عَنْ قَوْلِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَآمِنُوا بِاللّهِ وَ رَسُولِهِ وَ اَلنُّورِ اَلَّذِی أَنْزَلْنا فَقَالَ یَا أَبَا خَالِدٍ اَلنُّورُ وَ اَللَّهِ اَلْأَئِمَّهُ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ صلی الله علیه و اله إِلَى یَوْمِ اَلْقِیَامَهِ …
وَ اَللَّهِ یَا أَبَا خَالِدٍ لَنُورُ اَلْإِمَامِ فِی قُلُوبِ اَلْمُؤْمِنِینَ أَنْوَرُ مِنَ اَلشَّمْسِ اَلْمُضِیئَهِ بِالنَّهَارِ وَ هُمْ وَ اَللَّهِ یُنَوِّرُونَ قُلُوبَ اَلْمُؤْمِنِینَ
اصول کافی

 ابو خالد کابلی گوید از امام باقر علیه السلام پرسیدم تفسیر قول خدای عز و جل را؛ «به خدا و رسولش و نوری که فرستاده ایم ایمان آورید» فرمودند: ای ابا خالد؛ به خدا سوگند که مقصود از نور ائمه از آل محمد صَلَّى اللّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ و سلم باشند تا روز قیامت. … به خدا ای ابا خالد، نور امام در دل مؤمنین از نور خورشید تابان در روز، روشن تر است. به خدا که ائمه دل های مؤمنین را منور سازند.

باید دقت داشته باشیم که در این مطلب که خدا نور نیست، خدا به ذهن و به وهم و به عقل هیچ احدالناسی نمی رسد. اینجا تشبیهی دارند می زنند یا در آیه دیگری مثل الله نور السماوات والارض در سوره نور، اینجا خداوند دارد تشبیه می کند الظاهر بذانه، المظهر لغیره در نور چی هست، این است که خودش نورانی است و دیگران هم از نورش استفاده می کنند.

اگر این نور خاموش باشد، کسی نمی تواند از نورانیت مثلاً خورشید استفاده کند. آیا خورشید، نورانیتش را از خودش دارد؟ بله از خودش داره. آفتاب نورانیتش از خودش است!

مثال دیگری بزنم؛ مانند آب، آب طاهر است و مطهر. یعنی هم خودش پاک است، هم خاصیت پاک کنندگی دارد. پاک بودن و طاهر بودنش را از خودش دارد! ( ذاتی)

در اینجا تشبیهی می زنند که الائمه نور الله هستند. نه این که خدا نور باشد. یعنی وجود خدا از خودش است و بقیه اگر وجودی پیدا کردند، قدرتی دارند و نفسی دارند. هر کاری انجام می دهند، از اوست (یعنی خداوند به آنها اعطاء کرده است نه اینکه وجود خداوند و موجودات از یک سنخ باشند بلکه وجود خداوند با وجود موجودات تباین هستند) و اگر لحظه ای خداوند قدرتش را بگیرد، از آن شخص دیگر قدرتی ندارد. نفسش را بگیرد، دیگر نفسی ندارد.

(بِحَوْلِ اللَّه تَعالى‏ وَ قُوَّتِهِ) پس اگر کسی بخواهد به آن نور برسد، به نور واقعی برسد، راهش از راه علی بن ابیطالب و ائمه علیه السلام می باشد.

2) آیه دومی که رسول خدا صَلَّى اللّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ در همین خطبه اشاره می کنند، سوره نساء آیه ۴۷ است که در مورد کسانی که کتاب آسمانی بر آنها آمده است، نازل گشته: و میاشد آیه ی به اون لحظه ای اونال می پرسد

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتَابَ آمِنُوا بِمَا نَزَّلْنَا مُصَدِّقًا لِمَا مَعَکُمْ. سوره نساء / ۴۷

می فرماید: ای اهل کتاب! ایمان بیاورید به رسول الله صَلَّى اللّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ و آن چیزی که بر رسول الله صَلَّى اللّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ نازل شده، قبل از این که صورت شما به پشت برگردد. یعنی عذاب نازل بشود. قبل از این که این اتفاق بیفتد، شما به پیغمبر صَلَّى اللّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ ایمان بیاورید.

در مورد همین آیه شاید بگویید: چه زمانی اتفاق می‌افتد!؟

در کتاب نور الثقلین، جلد 1، صفحه ۴۸۶ حضرت فرمودند: این در زمان مهدیِ ما سلام الله علیه می باشد. زمان ظهور ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف، کسی که تا آن زمان ایمان نیاورده باشد، دیگر فرصتی برای ایمان آوردن ندارد.

چگونگی بهره مندی از امان علیه السلام

 چه کنیم که از نور امام استفاده بیشتر کنیم؟ خب یک قدم آمدیم جلو ولایت و محبت امیرالمؤمنین علیه السلام را داریم. حال چه کنیم که از این نور استفاده کنیم؟ مگر امام باقر علیه السلام نفرمودند: ما آن نور هستیم!

تنها راه استفاده از این انوار الهی این است که پرده های گناه را کنار بگذاریم. اگر پرده ‌های گناه را از قلب مان کنار بزنیم، آن نور در دل ما و در قلب ما می تابد.

 لذا امام زمان علیه السلام  در توقیع (نامه) شریف به شیخ مفید فرمودند: اگر شیعیان ما، که خداوند به آنها توفیق طاعت و بندگی خویش را بدهد، در راه وفای به عهدی که بر دوش دارند، هم دل می شدند، هرگز برکت ملاقات با ما از آنها به تأخیر نمی افتاد و سعادت دیدار ما به سرعت نصیب آنان می گشت. آن هم دیداری بر اساس شناختی راستین و صداقتی از جانب آنان نسبت به ما. (الإحتجاج  ج2 ص 602)

این در کجا است؟ وقتی‌ که ما گناه انجام ندهیم تا این نور در دل ما بتابد!

اللَّهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَهَ وَ النَّصْر

اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی مِنْ أَنْصَارِهِ وَ أَعْوَانِهِ وَ الذَّابِّینَ عَنْهُ وَ الْمُسَارِعِینَ إِلَیْهِ فِی قَضَاءِ حَوَائِجِهِ وَ الْمُحَامِینَ عَنْهُ وَ السَّابِقِینَ إِلَى إِرَادَتِهِ وَ الْمُسْتَشْهَدِینَ بَیْنَ یَدَیْه

السّلام علیکم و رحمه الله و برکاته


فایل تصویری و صوتی شرح خطبه غدیر [بخش هفتم – شماره 2]

 

متن شرح خطبه غدیر بخش هفتم – شماره 2

بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمَ

اَلحَمدُ لِلّهِ رَبِّ العالَمین و صَلّی اللهُ عَلی مُحَمَّدٍ و آله الطّاهرین و لَعنَتُ اللهِ عَلی أعدائِهِم أجمَعین.

الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَهِ أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّهِ المعصومین عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ.

عرض سلام و ادب و احترام خدمت شما بزرگواران. در ادامه شرح خطبه غدیر، به این فراز می رسیم که رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم آیه ای را می فرمایند:

آمِنُوا بِالله وَ رَسُولِهِ وَالنَّورِ الَّذی أُنْزِلَ مَعَهُ مِنْ قَبْلِ أَنْ نَطْمِسَ وُجُوهاً فَنَرُدَّها عَلی أَدْبارِها أَوْ نَلْعَنَهُمْ کما لَعَنَّا أَصْحابَ السَّبْتِ آیه 47 سوره نساء

اى کسانى که به شما کتاب داده شده است، به آن چه فرو فرستادیم و تصدیق‌ کننده همان چیزى است که با شماست، ایمان بیاورید. پیش از آن که چهره ‌هایى را محو کنیم و در نتیجه آنها را به قهقرا بازگردانیم یا همچنان که «اصحاب سبت» را لعنت کردیم.

بعد فرمودند: بالله ما عَنی بِهذِهِ الْآیهِ إِلاَّ قَوْماً مِنْ أَصْحابی.

در این آیه خداوند تبارک و تعالی درمورد عده ای یهودی صحبت می کنند که در آن زمان به این شکل بود که روز شنبه مخصوص عبادت بود. در روزهای دیگر مردم می‌رفتند سر کار و کارشان را انجام می دادند. روز شنبه مخصوص عبادت بود و کسی حق صید ماهی و کار نداشته.

داستان در آیات 163 تا 166 سوره اعراف است که می توانید مراجعه بفرمایید. روز شنبه که می شد، صیادان می دیدند ماهی ها بیشتر شدند، روی آب بودند و راحت می توانستند آنها را صید کنند.

خداوند تبارک و تعالی به وسیله همین روز شنبه می خواستند قوم یهود را امتحان کنند که امتحان خوبی ندادند و در همان آیات دوباره در سوره اعراف آمده که آنها را به عذاب شدید و سختی گرفتارشان کردیم.

 در همین آیه 47 سوره نساء، رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم دو مطلب می فرمایند: یا این که شما را «نَطْمِسَ وُجُوهًا» در جلسه قبل گفتم؛ یعنی این که صورت های شما را برمی گردانیم یا این که لعنت می کنیم شما را مانند لعنت اصحاب سبت. یعنی اصحاب روز شنبه که آنها را خداوند لعنت کرده است.

در  مورد این آیه رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: به خدا قسم که این آیه، آیه ای در مورد عده ای از اصحاب من هست که اسم های آنها را می دانم، نسب های آنها را می دانم. می شناسم آنها را وَلکن قَد اُمِرتُ بصحف عنهم، یعنی قرار هست که پرده پوشی کنم. قرار نیست آنها را رسوا کنم.

یک سؤال این جا پیش می آید که یعنی چی؟ آیا می شود از صحابی، از اصحاب پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم باشد اما مورد لعنت پروردگار قرار بگیرد؟ بله، این امکان هست.

قرار نیست که هر کسی شد صحابی پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم یا همسر پیامبر، اگر چه نزدیکترین شخص به رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم است اما اگر تقوا نداشته باشد، اگر آن چه که پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرموده، برخلاف آن راه را برود، می شود دشمن.

 نگاه کنید در سوره تحریم آیه ۱۰، خداوند می خواهد مثل بزند برای کسانی که اینها زنان پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم بودند، اما دشمن ترین دشمن‌ ها هستند.

خدا مثال می زند: ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِلَّذِینَ کَفَرُوا امْرَأَتَ نُوحٍ وَامْرَأَتَ لُوطٍ کَانَتَا تَحْتَ عَبْدَیْنِ مِنْ عِبَادِنَا صَالِحَیْنِ

خدا می خواد مثال بزند برای کسانی که کافر شدند. چه کسی را مثال می زند؟ از فرعون؟ نه! از نمرود؟ نه! از چه کسی؟ از همسر پیامبر. امراهَ نوحٍ و امراهَ لوط. زن لوط و نوح علیهم السلام که از پیامبران الهی بودند. حتی پسر حضرت نوح علیه السلام که در آیه می فرماید:

قَالَ یَا نُوحُ إِنَّهُ لَیْسَ مِنْ أَهْلِکَ إِنَّهُ عَمَلٌ غَیْرُ صَالِحٍ فَلَا تَسْأَلْنِ مَا لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ إِنِّی أَعِظُکَ أَنْ تَکُونَ مِنَ الْجَاهِلِینَ سوره هود/ 64

همین که کسی از ولایت خدا و حجت خدا کنار گرفت، اگر چه فرزند او باشد، دیگر اهلش حساب نمی شود. فلذا دچار عذاب می شود. از آن طرف کسانی هستن که اهل خانه و قوم و خویش پیامبر نبوده اند، و در دار کفر زندگی کرده است اما عبادت کرده و ولایت خدا و حجت خدا را پذیرفته. بنابراین می شود جزو مومنین.

حال خداوند در آیه بعدش مثال می زند برای کسانی که ایمان آوردند:

وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِلَّذِینَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ إِذْ قَالَتْ رَبِّ ابْنِ لِی عِنْدَکَ بَیْتًا فِی الْجَنَّهِ وَنَجِّنِی مِنْ فِرْعَوْنَ وَعَمَلِهِ وَنَجِّنِی مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِینَ. تحریم / 11

زن فرعون که در دار کفر زندگی می کرد اما از بهترین افراد شد.

اللَّهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَهَ وَ النَّصْر.

اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی مِنْ أَنْصَارِهِ وَ أَعْوَانِهِ وَ الذَّابِّینَ عَنْهُ وَ الْمُسَارِعِینَ إِلَیْهِ فِی قَضَاءِ حَوَائِجِهِ وَ الْمُحَامِینَ عَنْهُ وَ السَّابِقِینَ إِلَى إِرَادَتِهِ وَ الْمُسْتَشْهَدِینَ بَیْنَ یَدَیْه.

السّلام علیکم و رحمه الله و برکاته.


فایل تصویری و صوتی شرح خطبه غدیر [بخش هفتم – شماره 3]

متن شرح خطبه غدیر بخش هفتم – شماره 3

بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمَ

اَلحَمدُ لِلّهِ رَبِّ العالَمین و صَلّی اللهُ عَلی مُحَمَّدٍ و آله الطّاهرین و لَعنَتُ اللهِ عَلی أعدائِهِم أجمَعین.

الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَهِ أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّهِ المعصومین عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ.

عرض سلام و ادب و احترام خدمت شما بزرگواران. در ادامه شرح خطبه غدیر به این فراز می رسیم که وجود نازنین رسول خدا صَلَّى اللّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ فرمودند:

«فَلْیعْمَلْ کلُّ امْرِئٍ عَلی مایَجِدُ لِعَلِی فی قَلْبِهِ مِنَ الْحُبِّ وَالْبُغْضِ» خطبه غدیر

«هرکسی بر آن محبّت یا بر بغض و خشمی که در دلش نسب به علی علیه السلام می ‌یابد، باید عمل کند»

خلاصه جلسات قبل

به این جا رسیدیم که رسول خدا صَلَّى اللّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ فرمودند: اگر کسی ایمان به خدا و رسول و نور، و آن نور یعنی اهل بیت علیهم السلام نداشته باشد، دو کار با او می شود. یا روی از او برگردانده می شود یا این که مورد لعنت خداوند، همان لعنت اصحاب سبت که در جلسات قبل توضیح دادم، قرار می گیرد.

میزان شناخت از دیدگاه رسول الله صَلَّى اللّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ: در ادامه رسول خدا صَلَّى اللّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ میزان و کد به ما یاد می دهند که اگر کسی مقابل این رفت جلو به سعادت می رسد.

رسول خدا فرمودند که: فَلْیَعْمَلْ کُلُّ امْرِئٍ هر عملی که انسان انجام می دهد، با علی بن ابیطالب علیه السلام بسنجد که آیا حب دارد یا بغض. اگر که محبت علی بن ابیطالب علیه السلام دارد، آن صحیح است و به سعادت می رسد. اگر بغض علی بن ابیطالب علیه السلام دارد، بداند که بیچاره شده است.

 این یک کد است برای تمام زندگی ما. من اگر بخواهم رفیقی انتخاب کنم، کاری را پیش ببرم، اگر می خواهم همسر انتخاب کنم، باید بسنجم با امیرالمؤمنین علیه السلام، نسبت به حب و بغض. رسول خدا صَلَّى اللّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ فرمودند هر عملی، نه این که فقط یک عمل؛ هر عملی، آن را با حب و بغض امیرالمؤمنین علیه السلام بسنجید.

لذا در یکی از سلام هایی که به امیرالمؤمنین علیه السلام می دهیم، این چنین است : (السلام علی میزان الاعمال) سلام بر میزان عمل. لذا در روز قیامت عمل هر فردی را با حب و بغض علی علیه السلام می سنجند. حال من چند حدیث در این باب بخوانم که بسیار زیبا است.

کتاب امالی شیخ صدوق، صفحه 15 آمده است. رسول خدا صَلَّى اللّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ فرمودند: خداوند تبارک و تعالی واجب کرد بر همه مردم «طاعتی» طاعت من را «و نهاکم عن معصیتی» و نهی کرد آنو نهی کرد اون صدوق در صفحه 15 آمها را از معصیتم. یعنی مخالف امر من حرف نزنند. این مقابل همان آیه ای هست که در مورد رسول خدا صلی الله علیه و آله داریم:

«ما آتاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاکُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا»

و بعد رسول خدا صَلَّى اللّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ فرمودند: «أَوْجَبَ عَلَیْکُمْ اتِّبَاعَ أَمْرِی وَ فَرَضَ عَلَیْکُمْ مِنْ طَاعَهِ عَلِیٍّ بَعْدِی» بعد واجب کرد بر شما طاعت علی بن ابیطالب علیه السلام را بعد از من، مَا فَرَضَهُ مِنْ طَاعَتِی همان گونه که طاعت مرا واجب کرد.

به همان شکل طاعت علی بن ابیطالب علیه السلام را هم واجب کرده است. وَ نَهَاکُمْ مِنْ مَعْصِیَتِهِ عَمَّا نَهَاکُمْ عَنْهُ به همین شکلی که معصیت مرا نباید بکنید، معصیت علی بن ابیطالب علیه السلام را هم نباید انجام دهید.

بعد به این جا می رسند: حُبُّهُ إِیمَانٌ وَ بُغْضُهُ کُفْرٌ دوستی علی بن ابیطالب علیه السلام ایمان است و بغض او کفر هست. در حدیث دیگری از مفضل بن عمر هست که گفتم به امام صادق علیه السلام: «لِمَ صار أمیر المؤمنین علی بن ابیطالب قسیم الجنه والنار؟»

چرا امیرالمؤمنین، علی بن ابیطالب علیه السلام قسیم جنت و نار نامیده شده است؟ حضرت فرمودند: «لان حبه إیمان و بغضه کفر»، به خاطر این که محبت علی بن ابیطالب علیه السلام تمام ایمان است و بغض علی بن ابیطالب علیه السلام کفر و کافر بودن است.

«و إنما خلقت الجنه لأهل الایمان و خلقت النار لأهل الکفر، فهو  قسیم الجنه والنار» علل الرشرایع، جلد 1، صفحه 162

این هم در کتاب علل الرشرایع، جلد 1، صفحه 162 موجود است. حتی اهل سنت در کتاب مناقب خوارزمی نقل می کند که جابر در کوچه های مدینه می گشت و می فرمود «علی خیر البشر فمن ابی فقد کفر» این از رسول خدا صَلَّى اللّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ است که علی علیه السلام بهترین بشر است. هرکس که این را رد کند، کافر است.

نتیجه بحث: پیغمبر صلی الله علیه و آله در اینجا راه را به ما یاد می دهند که هر عملی را که انجام می دهیم، آن را با محبت و بغض به امیرالمؤمنین علی علیه السلام بسنجیم. اگر محبت داشتیم، به سعادت؛ اگر بغض داشتیم، به شقاوت می رسیم.

اللَّهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَهَ وَ النَّصْر.

اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی مِنْ أَنْصَارِهِ وَ أَعْوَانِهِ وَ الذَّابِّینَ عَنْهُ وَ الْمُسَارِعِینَ إِلَیْهِ فِی قَضَاءِ حَوَائِجِهِ وَ الْمُحَامِینَ عَنْهُ وَ السَّابِقِینَ إِلَى إِرَادَتِهِ وَ الْمُسْتَشْهَدِینَ بَیْنَ یَدَیْه.

السّلام علیکم و رحمه الله و برکاته.


فایل تصویری و صوتی شرح خطبه غدیر [بخش هفتم – شماره 4]

متن شرح خطبه غدیر بخش هفتم – شماره 4

بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمَ

اَلحَمدُ لِلّهِ رَبِّ العالَمین و صَلّی اللهُ عَلی مُحَمَّدٍ و آله الطّاهرین و لَعنَتُ اللهِ عَلی أعدائِهِم أجمَعین.

الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَهِ أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّهِ المعصومین عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ.

عرض سلام و ادب و احترام خدمت شما بزرگواران. به این فراز از شرح خطبه غدیر می رسیم که رسول خدا صَلَّى اللّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ فرمودند:

أَلا إِنَّ خاتِمَ الْأَئِمَهِ مِنَّا الْقائِمَ الْمَهْدِی أَلا إِنَّهُ الظّاهِرُ عَلَی الدِّینِ، أَلا إِنَّهُ الْمُنْتَقِمُ مِنَ الظّالِمینَ. خطبه غدیر

گفتیم که بارها و بارها رسول الله صَلَّى اللّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ در خطبه غدیر اشاره ای داشتند نسبت به این که اهل بیت خودشان را در این روز معرفی کنند. در این فراز نزدیک به 16 صفت از صفات حضرت مهدی علیه السلام اشاره دارند.

أَلا إِنَّ خاتِمَ الْأَئِمَهِ مِنَّا. خاتم و ختم به معنای اتمام است و هم چنین به معنای کمال و رسیدن به آن اتمام. یعنی دیگر بعد از او شخصی وجود ندارد. الخاتم ما یُوْضَعُ عَلَى الطِّیْنَه وَالْخِتَامُ الطِّینُ الَّذِی یُخْتَمُ بِهِ علی الکتاب. در قدیم این چنین رسم بود که اگر کسی نامه ای و یا کتابی می نوشت، در انتهای این نامه مهر می کردند تا بعد از او اگر کسی چیزی می نوشت، مشخص باشد که کلام مؤلف نیست.

دو مطلب در خاتِم مهم است:

الف: اول این که رسول خدا صَلَّى اللّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ اشاره می کنند که او آخرین امام از ائمه است، رد بطلان بر تمام کسانی است که ادعای مهدویت می کنند. از حسینعلی بها که  بهائیت را بوجود آورد تا کسانی که امروزه ادعای مهدویت می کنند که ما مهدی موعود هستیم.

رسول خدا صَلَّى اللّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ در روز غدیر خط بطلان بر آنها کشید. چرا؟ چون فرمود أَلا إِنَّ خاتِمَ الْأَئِمَهِ مهدی ما، مهدی صاحب الزمان علیه السلام آخرین امام است و بعد از او کسی وجود ندارد از امام اثنی عشر و …

ب: دوم این که او آخرین امام است. لذا اگر کسی او را آخرین امام قرار ندهد، مانند کسانی که چهار امامی هستند یا کسانی که شش امامی هستند که اسماعیلیه نام دارند یا این که هفت امامی و واقفیه نام دارند، این ها همه در بطلان هستند. زیرا آخرین امام ایشان مهدی صاحب الزمان علیه السلام  نیست و او را قبول ندارند.

قال رسول الله صَلَّى اللّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ: مَن اَنکَرَ القائِمَ مِن وُلدی فی زمان غیبته فماتَ فقد مات میتَهً جاهِلیَّهً … کمال دین، جلد 2، صفحه 413

کسی که انکار فرزند من حضرت مهدی علیه السلام را داشته باشد در زمان غیبتش و بمیرد، به مرگ جاهلیت از دنیا رفته است. الْقائِمَ الْمَهْدِی و بعد در ادامه فرمودند المهدی یعنی لفظ خاصی که همه باید قیام کنیم. بعد فرمودند المهدی

سؤال در این است وقتی اسم خاص حضرت می آید، چرا می ایستیم؟ فقط به یک حدیث اشاره می کنیم که در کتاب الزام الناصب فی إثبات الحجه الغائب عجّل الله تعالى فرجه الشریف جلد 1 صفحه 249 این حدیث آمده است که امام رضا علیه السلام در مجلسی در خراسان بودند. ذکر لفظ خاص حضرت که همه باید قیام کنیم و احترام بگذاریم، به میان آمد.

و وضع یدیه علی راس الشریف حضرت ایستادند و دو دست مبارکشان را بر روی سر گذاشتند و فرمودند: اللهم عجل فرجه و سهل مخرجه بعد از خصایص دولت آن حضرت علیه السلام فرمودند. لذا ما تمسک می کنیم به علی بن موسی الرضا سلام الله علیه در این بحث.

چرا به او، آن لفظ خاص را می فرمایند؟ در حدیثی از امام جواد علیه السلام آمده که ایشان فرمودند:

إِنَّ الْإِمَامَ بعْدِی ابنِی علِیٌ أَمرُهُ أَمرِی وَ قوْلُهُ قَوْلِی وَ طَاعَتُهُ طَاعَتِی وَ الْإِمَامُ بَعْدَهُ ابْنُهُ الحسن امره امر ابیه فَقُلْتُ لَهُ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ فَمَنِ الْإِمَامُ بَعْدَ الْحَسَنِ فَبَکَى ع بُکَاءً شَدِیداً ثُمَّ سَکَتَ ثُمَّ قَالَ إِنَّ بَعْدَ الْحَسَنِ ابْنُهُ الْقَائِمُ بِالْحَقِّ… فَقُلْتُ لَهُ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ وَ لِمَ سُمِّیَ الْقَائِمَ قَالَ لِأَنَّهُ یَقُومُ بَعْدَ مَوْتِ ذِکْرِهِ وَ ارْتِدَادِ أَکْثَرِ الْقَائِلِینَ بِإِمَامَتِهِ

امام بعد از من فرزندم علی است. امر او، امر من است. قول او، قول من است. طاعت او، طاعت من است وبعد از او فرزندش حسن علیه السلام پرسیدم بعد از او چه کسی است، حضرت ساکت شدند و گریه شدیدی کردند وفرمودند : فرزندش قائم به حق، … گفتم چرا به او قائم گفته می شود؟ فرمودند : وقتی قیام می کند که ذکر او میان مردم از بین رفته است و اکثر قائلین به امامتش برمی گردند.

نتیجه بحث: رسول الله صلی الله علیه و آله، اخرین امام را معرفی کردند و خط بطلانی بر کسانی که ادعای مهدویت می کنند، کشیدند.

اللَّهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَهَ وَ النَّصْر.

اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی مِنْ أَنْصَارِهِ وَ أَعْوَانِهِ وَ الذَّابِّینَ عَنْهُ وَ الْمُسَارِعِینَ إِلَیْهِ فِی قَضَاءِ حَوَائِجِهِ وَ الْمُحَامِینَ عَنْهُ وَ السَّابِقِینَ إِلَى إِرَادَتِهِ وَ الْمُسْتَشْهَدِینَ بَیْنَ یَدَیْه.

السّلام علیکم و رحمه الله و برکاته.


فایل تصویری و صوتی شرح خطبه غدیر [بخش هفتم – شماره 5]

برای مشاهده و مطالعه کتاب مکیال المکارم کلیک نمایید.

 

متن شرح خطبه غدیر بخش هفتم – شماره 5

بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمَ

اَلحَمدُ لِلّهِ رَبِّ العالَمین و صَلّی اللهُ عَلی مُحَمَّدٍ و آله الطّاهرین و لَعنَتُ اللهِ عَلی أعدائِهِم أجمَعین.

الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَهِ أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّهِ المعصومین عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ.

عرض سلام و ادب و احترام خدمت شما بزرگواران. رسول الله صَلَّى اللّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ در ادامه صفات حضرت مهدی علیه السلام فرمودند:

الا انه ظاهر علی الدین. الا انه منتقم من الظالمین. الا انه فاتح الحصون و هادمها خطبه غدیر

مهدویت در خطبه غدیر: رسول الله صلی الله علیه و آله در غدیر خم به بحث مهدویت اشاره زیادی کرده اند؛ به گونه ای که بیش از ۱۵ صفت، بلکه ۱۶ صفت در مورد حضرت مهدی علیه السلام برشمردند.

و این موضوع، اهمیت بحث مهدویت را می رساند که ما هم به دنبال این موضوع باشیم که مهدویت یعنی چه؟ معنای مهدویت چیست؟ اعتقاد ما به مهدویت چیست؟ آثارش چیست؟

لذا رسول الله صلی الله علیه و آله فرمودند:

من مات و لم یعرف امام زمانه مات میته جاهلیه

کسی که بمیرد و امام زمانش را نشناسد؛ به مرگ جاهلیت از دنیا رفته است. مرگ جاهلیت را امام صادق علیه السلام فرموده اند: یعنی مرگ کفر و نفاق و ضلال و گمراهی.

از این رو باید بریم دنبال این که مهدویت به چه معنا است؟ چگونه امام زمانم را بشناسم؟ در اینجا کتابی را معرفی کنم که قابل اهمیت است که به دستور خود حضرت ولی عصر علیه السلام نوشته شده است. کتاب مرحوم سید محمد تقی اصفهانی به نام مکیال المکارم.

این کتاب را مطالعه نمایید. هم اکنون هم در دو جلد به زبان فارسی موجود است. در این کتاب، در جلد دوم ۸۰ وظیفه برای یک شیعه که در ایام غیبت آن حضرت به سر می برد، جمع آوری شده است.

در آن جا اولین بحث را می نویسد: معرفت و شناخت. بعد می فرماید: معرفت بر دو قسم است. معرفت بر این که اسامی و القاب حضرت را بدانم و معرفت بر این که علاوه بر شناخت اجمالی، شناخت تفصیلی هم داشته باشم.

این که حجه الله، ولی الله، عین الله، اذن الله و… به معنای چیست؟ لذا رسول الله صلی الله علیه و آله در غدیر هم به بحث مهدویت اشاره کردند. الظاهر علی دینه، او کسی است که غلبه می کند بر تمام ادیان.

به دو آیه فقط اشاره می کنم که در سوره نور، آیه ۵۵، در یک قسمت از این آیه این چنین آمده:

لیمکنن لهم دینهم الذی ارتضی لهم. سوره نور، آیه ۵۵

یعنی حتما آن دینی که پسندیده مؤمنین است، بر تمام ادیان دیگر غلبه می کند و مستقر می شود در تمام جهان.

این یک آیه؛ و آیه دوم در سوره توبه است. آیه ۳۳:

هو الذی ارسل رسوله بالهدی و دین الحق لیظهره علی الدین کله و لو کره المشرکون. سوره توبه است. آیه ۳۳

 این که این دین اسلام و شیعه بودن و مذهب تشیع، بر تمام دین ها ظاهر می شود. یعنی غلبه پیدا می کند بر تمامی ادیان و لو کره المشرکون، اگرچه مشرکان از این کار خوششان نیاید.

این کار تا به حال که انجام نشده، یعنی از زمان رسول الله صلی الله علیه و آله تا الان، این اتفاق نیفتاده که در کل زمین یک دین اجرا شود. تنها زمانی این دین اجرا و جاری و ظاهر خواهد شد و غلبه می کند بر تمام ادیان و تمام زمین یکدست مسلمان و مذهب شیعه دارد که حضرت ولی عصر علیه السلام ظهور کنند.

پس بیاییم دعا کنیم برای فرج آن حضرت. اگر دعا کردیم برای آن فرج، یقینا اهل بیت علیهم السلام برای من و شما دعا می کنند.

اللَّهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَهَ وَ النَّصْر.

اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی مِنْ أَنْصَارِهِ وَ أَعْوَانِهِ وَ الذَّابِّینَ عَنْهُ وَ الْمُسَارِعِینَ إِلَیْهِ فِی قَضَاءِ حَوَائِجِهِ وَ الْمُحَامِینَ عَنْهُ وَ السَّابِقِینَ إِلَى إِرَادَتِهِ وَ الْمُسْتَشْهَدِینَ بَیْنَ یَدَیْه.

السّلام علیکم و رحمه الله و برکاته.


فایل تصویری و صوتی شرح خطبه غدیر [بخش هفتم – شماره 6]

 

متن شرح خطبه غدیر بخش هفتم – شماره 6

بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمَ

اَلحَمدُ لِلّهِ رَبِّ العالَمین و صَلّی اللهُ عَلی مُحَمَّدٍ و آله الطّاهرین و لَعنَتُ اللهِ عَلی أعدائِهِم أجمَعین.

الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَهِ أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّهِ المعصومین عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ.

عرض سلام و ادب و احترام خدمت شما بزرگواران. سالروز شهادت ابن الرضا، حضرت جوادالائمه علیه السلام را خدمت حضرت ولی عصر علیه السلام و تمام محبین و شیعیان آن حضرت تسلیت عرض می کنم. نکته مهمی را که در مورد جواد الائمه علیه السلام باید بدانیم، کودکی آن حضرت است در حالی که به امامت می رسند.

بارها از امام رضا علیه السلام سؤال می کردند که امام بعد از شما چه کسی است؟ اشاره می کردند به جواد الائمه علیه السلام. و به این دو آیه اشاره می کردند و تذکر می دادند که امکان دارد کسی کودک باشد و کوچک باشد به حسب ظاهر اما مقام امامت به او برسد.

یکی در آیه ۱۲ سوره مریم که می فرماید:

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
یا یحیی خذ الکتاب باالقوه و آتیناه الحکم صبیا. سوره مریم آیه ۱۲

ما به تو نبوت را دادیم. در بعضی تفاسیر حکم یعنی نبوت را دادیم، در حالی که تو طفل بودی، صبی بودی، کوچک بودی. و در همان سوره، آیه 30، وقتی که حضرت عیسی علیه السلام در گهواره بودند، چند روز بیشتر نبود که به دنیا آمده بودند. در آنجا فرمودند:

فقال: انی عبدالله آتانی الکتاب و جعلنی نبیا. خدا مرا نبی قرار داد.‌

در جلسات قبل گفتیم امامت، بلکه مقامش از نبوت بالاتر است. پس اگر کسی در نبوت و نبی بودن، در کودکی برسد، به طریق اولی می تواند امام باشد؛ در حالی که به حسب ظاهر کوچک باشد.

پس این را باید بدانیم که شایستگی مهم است نه سن و سال. امام جواد علیه السلام در مورد غدیر هم اشاره ای داشته اند. ذیل این آیه: یا ایها الذین آمنوا اوفو باالعقود

فرمودند: رسول الله صلی الله علیه و آله در ۱۰ موطن و در ۱۰ مکان اقرار گرفتند از مردم بر ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام. حالا این ۱۰ موطن یقینا یکی از آنها در غدیر است که به طور عموم بوده اما در جاهای مختلف، مکان های مختلف ممکن است حتی خصوصی باشد یا این که تمام مردم نبودند. اما در غدیر به  همه مردم بودند و بیشتر مسلمین جهان حضور داشتند. صد و بیست هزار جمعیت. و از آنها بیعت گرفت. (در بحار الانوار، جلد ۳۶، صفحه ۹۳)

در ادامه شرح خطبه غدیر در مورد امام زمان علیه السلام، رسیدیم به این که بیش از شانزده صفت رسول الله صلی الله علیه و آله در مورد مهدویت بیان کردند. یکی از صفات امام زمان علیه السلام این است: انه منتقم من الظالمین. و منتقم از ظالمین است.

خودشان فرمودند؛ در جلسه چهل و پنجم به این اشاره کردیم. در داستان احمد بن اسحاق قمی. تمام ظالمین، آنهایی که رأس ظلم بودند، به دنیا برمی گردند و تمام خوب ها هم برمی گردند. آنهایی که منتظر واقعی و دنباله رو امام زمان علیه السلام بودند هم برمی گردند.

و انتقام از آن کسانی که ظلم کردند، حالا به شکل های مختلف مردم را گمراه کردند، مردم را از حضرت مهدی علیه السلام ، از خدا جدا کردند، از اینها انتقام گرفته می شود.

لذا امام صادق علیه السلام فرمودند که یکی از حقوق ما بر شیعیان مان، این است که بعد از هر نمازی سه مرتبه این را بفرمایند:

یا رب محمد عجل فرج آل محمد

یا رب محمد احفظ غیبه محمد

یا رب محمد انتقم لابنه محمد]

مکیال المکارم، جلد 2، صفحه ۷

این که خدایا انتقام دختر رسول خدا، یعنی حضرت زهراسلام الله علیها را بگیر. این انتقام گرفتن به دست کیست؟ به دست حضرت ولی عصر علیه السلام.

اللَّهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَهَ وَ النَّصْر.

اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی مِنْ أَنْصَارِهِ وَ أَعْوَانِهِ وَ الذَّابِّینَ عَنْهُ وَ الْمُسَارِعِینَ إِلَیْهِ فِی قَضَاءِ حَوَائِجِهِ وَ الْمُحَامِینَ عَنْهُ وَ السَّابِقِینَ إِلَى إِرَادَتِهِ وَ الْمُسْتَشْهَدِینَ بَیْنَ یَدَیْه.

السّلام علیکم و رحمه الله و برکاته.


فایل تصویری و صوتی شرح خطبه غدیر [بخش هفتم – شماره 7]

 

متن شرح خطبه غدیر بخش هفتم – شماره 7

بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمَ

اَلحَمدُ لِلّهِ رَبِّ العالَمین و صَلّی اللهُ عَلی مُحَمَّدٍ و آله الطّاهرین و لَعنَتُ اللهِ عَلی أعدائِهِم أجمَعین.

الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَهِ أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّهِ المعصومین عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ.

عرض سلام و ادب و احترام خدمت شما بزرگواران. یکی دیگر از صفات حضرت مهدی علیه السلام در کلام رسول الله صلی الله علیه و آله این چنین است:

الا انه فاتح الحصون وهادمها. الا انه قاتل کل قبیله من اهل الشرک خطبه غدیر

وقتی که رسول الله صلی الله علیه و آله به معراج رفتند، در آنجا به پروردگار فرمودند: یا رب و من اوصیایی؟ اوصیاء من چه کسانی هستند؟ ندا آمد که: اسامی آن ها را در ساق عرش نوشته ام.

پیامبر صلی الله علیه و آله می فرمایند: «نگاه کردم دیدم که دوازده نور هستند. اولهم علی بن ابیطالب صلوات الله علیه و آخرهم المهدی صلوات الله علیه.»

بعد سؤال کردم که اینها اوصیاء من هستند، بعد از من؟ ندا رسید: بلکه اینها اولیاء خداوند و اوصیائی، خداوند می فرماید اوصیاء، یعنی اینها برگزیده من هستند از تمام خلق و از تمام بشر. و حججی حجت الله اینها هستند بعد از تو بر همه مردم‌.

بعد فرمود: بوسیله اینها است که من دینم را  ظاهر می کنم. و لاطهرنّ الارض باخرهم من اعدائی. بوسیله آخرین اینها است که تمام دشمنانم را از روی زمین پاک خواهم کرد و زمین طاهر می شود. (کتاب بحارالانوار، جلد ۲۶، صفحه ۳۳۷)

در دعاهای مختلف هم این بحث را داریم. برای مثال در دعای عصر غیبت، این چنین می خوانیم:

اللهم عجل فرجه و ایده باالنصر و انصر ناصریه و اخذل خاذلیه بعد می فرمایند: و اظهر به الحق. بوسیله امام زمان علیه السلام است که حق ظاهر و فراگیر می شود. و امت به الجور ظلم و جور از بین می رود. و استنقذ به عبادک المؤمنین من الذل نجات می دهد. مؤمنین را از دست کسانی که بر آنها ظلم کرده اند. واقتل به جبابره الکفر کسانی که اعتقادی به دین و مباحث دینی ندارند و کافر هستند، کشته خواهند شد.

و اقسم به رئوس الضلاله کسانی که مردم را گمراه می کنند و کسانی که منافق هستند، ناکثین، کسانی که بیعت شکستند. تمام آنها از بین خواهند رفت. و بعد می فرماید: و از آنها آثاری باقی نمی ماند، یعنی برای کسانی که ظلم کرده اند طهر منهم بلادک‌. بوسیله امام زمان علیه السلام تمام شهرها طاهر و پاک می شوند. در آنجاست که این وعده الهی محقق می شود.

در آیات الهی هم داریم که: ان الارض یرثها عبادی الصالحون. از این زمین ارث می برند. چه کسانی؟ کسانی که مؤمن و صالح هستند. زمانی خواهد آمد که دیگر همه بندگی خداوند کنند. و این وعده الهی است.

نتیجه: رسول الله صلی الله علیه و آله صفات حضرت مهدی علیه السلام را می فرمایند. کسانی که اهل شرک باشند را خواهد کشت. و این وعده الهی  است که زمین فقط برای بندگان صالح می شود.

ان شاءالله باشیم و آن روز را ببینیم. پس همه با هم دست به دعا برداریم و برای ظهور آن حضرت دعا کنیم.

اللَّهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَهَ وَ النَّصْر.

اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی مِنْ أَنْصَارِهِ وَ أَعْوَانِهِ وَ الذَّابِّینَ عَنْهُ وَ الْمُسَارِعِینَ إِلَیْهِ فِی قَضَاءِ حَوَائِجِهِ وَ الْمُحَامِینَ عَنْهُ وَ السَّابِقِینَ إِلَى إِرَادَتِهِ وَ الْمُسْتَشْهَدِینَ بَیْنَ یَدَیْه.

السّلام علیکم و رحمه الله و برکاته.


فایل تصویری و صوتی شرح خطبه غدیر [بخش هفتم – شماره 8]

 

متن شرح خطبه غدیر بخش هفتم – شماره 8

بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمَ

اَلحَمدُ لِلّهِ رَبِّ العالَمین و صَلّی اللهُ عَلی مُحَمَّدٍ و آله الطّاهرین و لَعنَتُ اللهِ عَلی أعدائِهِم أجمَعین.

الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَهِ أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّهِ المعصومین عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ.

عرض سلام و ادب و احترام خدمت شما بزرگواران. در ادامه صفات امام زمان علیه السلام از لسان رسول الله صلی الله علیه و آله به این جا می رسیم که فرمودند:

ألا إنّه مُدرکٌ بکلِّ ثأر لِأولیاءالله، ألا إنّه الناصرٌ لِدینِ الله خطبه غدیر

لازم است این را بدانیم که امروز امام زمان حجه ابن الحسن العسکری علیه السلام تنها وارث غدیر می باشند. فلذا باید به او پناه ببریم، از او کمک بخواهیم، امروز حجت خدا بر روی زمین امام زمان علیه السلام هستند.

بیمنه رزق الوری و بوجوده ثبتت الارض و السماء. به وجود حضرتش تمام عالم، تمام موجودات، تمام مخلوقات ان چه که خدا خلق کرده است، دیده می شود و یا دیده نمی شود، نفس می کشند و رزق و روزی می خورند، چه آنها بدانند چه ندانند، چه منکر امام زمان علیه السلام باشند، چه نباشند، فرقی نمی کند. همه سر سفره حجت خدا نشستند.

لولا الحجه لساخت الارض بأهلها. لحظه ای اگر حجت خدا روی زمین نباشند و نگاهشان را بردارد، زمین اهلش را فرو می برد …

این اعتقاد ماست. فلذا اگر می خواهیم آن حضرت را یاری و خشنود کنیم و از ما راضی باشند، برای غدیر کار کنیم. اگر کسی مالی دارد، با پولش کاری انجام دهد. قلم دارد، چیزی بنویسد. شعری بنویسد، حدیثی بنویسد، م کتابی بنویسد، کاری انجام بدهید …

کسی که نمی تواند، در مجالس شرکت کند، یک پرچم دم در منزلش، دم در مغازش، پشت ماشینش نصب کند. اینها کاری ندارد اما کارهای کوچکی هستند که دل حجت خدا امام زمان علیه السلام خشنود می کند.

اگر می خواهیم یاور خدا باشیم، با توجه به آیه 14 سوره صف:

أعوذُ بالله من الشیطان الرجیم. یاأیها الذینَ ءامنوا کونوا أنصارَالله کما قال عیسی بنِ مریم لِلحوُاریین مَن أنصاری إلی الله قال الحَوّاریون نحنُ أنصارُالله. آیه 14 سوره صف

حواریون چطور یاور خدا شدند؟ به وسیله یاری کردن حجت خدا، حضرت عیسی علیه السلام امروز ما هم خدا را با یاری امام زمان علیه السلام خشنود کنیم؛ آن هم با اهمیت دادن به جشن بزرگ غدیر و بدانیم که حتما شامل این آیه می شویم که:

قل لا أسئَلُکُم عَلیهِ أجراً إلّا مَوَّدّهً فِی القُربی. مَوَدَّه و محبت دو شیء متفاوت هستند. مَوَدَّه: آن چیزی که با آن محبت خود را نشان می دهیم، مَوَدَّه است. اگر امام زمان علیه السلام، اگر امیرالمؤمنین علیه السلام را دوست داریم، باید نشان بدهیم. حال چگونه؟ به شکل های مختلفی که عرض کردم. پس خودمان را به امام زمان علیه السلام نشان بدهیم.

از صفات ایشان این است که خونخواه تمام اولیاء می باشند. اولیاء الله و تمام کسانی که در طول تاریخ بی گناه کشته شدند. حجاج بن یوسف 120هزار نفر را به کشتن داد. کسانی که آمدند و کشتارهای عظیمی را در طول تاریخ انجام دادند، خونخواه کشته شدگان، امام زمان علیه السلام هستند.

خونخواه آن شش ماهه ای که بر روی دست اباعبدالله پرپر شد. ان شاءالله باشیم و ببینیم امام زمان علیه السلام تشریف بیاورند و انتقام بگیرند. پس بیاییم دعا کنیم که خداوندا هرچه زودتر سفره فرجش را برروی زمین پهن بفرماید.

اللَّهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَهَ وَ النَّصْر.

اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی مِنْ أَنْصَارِهِ وَ أَعْوَانِهِ وَ الذَّابِّینَ عَنْهُ وَ الْمُسَارِعِینَ إِلَیْهِ فِی قَضَاءِ حَوَائِجِهِ وَ الْمُحَامِینَ عَنْهُ وَ السَّابِقِینَ إِلَى إِرَادَتِهِ وَ الْمُسْتَشْهَدِینَ بَیْنَ یَدَیْه.

السّلام علیکم و رحمه الله و برکاته. 

دسترسی سریع و آسان به راهکار و محتوا برای مناسبت‌های نیمه شعبان، غدیر، محرم و فاطمیه
برای مطالعه و مشاهده مطالب خدمتگزاران میتوانید به فهرست مطالب در زیر مراجعه نمایید.

فهرست مطالب محرم فهرست مطالب فاطمیه فهرست مطالب نیمه‌شعبان فهرست مطالب غدیر کتابخانه خدمتگزاران
انواع کتیبه غدیر
انواع استیکر پشت شیشه خودرو
اسپند دودکن
انواع جادستمال کاغذی
انواع مگنت یخچالی مذهبی
انواع استکان مذهبی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

برای ارسال دیدگاه خود، در قسمت زیر دیدگاه و در خط بعدی نام و نام‌خانوادگی خود را بنویسی و بر روی فرستادن دیدگاه بزنید. *

دکمه بازگشت به بالا