ختم خطبه غدیر ( همراه با شرح خطابه غدیر )

مقدمه ختم خطبه غدیر

ختم خطبه غدیر در هشت بخش شامل شرح، متن، فایل صوتی خطابه غدیر در دسترس شما بزرگواران قرار گرفته است.



فایل تصویری و صوتی شرح خطبه غدیر [جلسه مقدمه]

 

متن فایل شرح ختم خطبه غدیر

 

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله ربّ العالمین و صلّی الله علی محمّد و آله الطّاهرین و لعنه الله علی اعدائهم اجمعین

با عرض سلام و ادب و احترام، با موضوع شرح خطبه غدیر در خدمت شما هستیم. قبل از شروع خطبه شریف نیاز هست که چند مقدمه و چند مطلب رو خدمت شما عرض کنم.

مطلب اول

باید این را بدانیم که رسول خدا صلی الله علیه وآله و سلم بارها و بارها از زمان بعثت؛ بلکه از قبل از بعثت تا زمانی که به شهادت رسیدند و از دنیا رفتند، امیرالمؤمنین علی علیه السلام رو به عنوان جانشین و وصی خودشان معرفی کردند که من چند نمونه رو ذکر می کنم:

الف) قبل از بعثت در زمان کفالت امیرالمؤمنین علیه السلام به دست رسول خدا (صلّی الله علیه و آله)

خب شاید سؤال پیش بیاید که یعنی چی کفالت؟ در چه زمانی بوده است؟ آیا حضرت ابوطالب علیه السلام از دنیا رفته بودند و یا این که حضرت ابوطالب علیه السلام وقتی از دنیا رفتند، حضرت(امیرالمومینن) نزدیک به بیست سال عمر داشتند. پس کفالت لازم نیست. یا این چنین نبوده؟!

در کتاب مناقب آل ابی طالب ابن شهر آشوب صفحه ۱۸۰ این چنین آمده است:

رسول خدا(صلّی الله علیه و آله) وقتی که با حضرت خدیجه ازدواج کردند. «تَزَوَجَ خَدیجه قال لِعَمِه» فرمودند، به عموشون حضرت ابوطالب علیه السلام: «اِنّی اُحِبُّ اَن تَدفَعَ إلی بَعضِ وُلدِک.» دوست دارم یکی از فرزندانتان را به من بدهید «یُعینُنی علی اَمری» تا کمک یار امر من باشد و امر پیامبر یعنی همان رسالت و نبوت وَ یَکفینی.

 بعد خود حضرت ابوطالب فرمودند: «خُذْ اَیُّهُمْ شِئْتَ». هر کدام را که می خواهی انتخاب کن! «فَاَخَذَ علیاً صلوات الله علیه» امیرالمؤمنین علیه السلام را رسول خدا صلی الله علیه و آله انتخاب کردند.

 پس قبل از بعثت در زمان کفالت رسول خدا صلی الله علیه و آله، امیرالمؤمنین علیه السلام رو به عنوان این که او من را در امرم یاری می کند، انتخاب کردند.

ب) حین بعثت

در کتاب عیون اخبارالرضا جلد 1 صفحه ۳۰۳ در آن جا به مردم فرمودند: «یَا عَلِیُّ أَنْتَ أَوَّلُ مَنْ آمَنَ بِی وَ صَدَّقَنِی وَ أَنْتَ‏ أَوَّلُ‏ مَنْ‏ أَعَانَنِی.» علی (علیه السلام) اول کسی هستی که مرا در امرم کمک کردی.

 این ها همه قبل از بعثت بوده اما حین بعثت خود ابن عباس می گوید در کتاب فرات کوفی، تفسیر فرات کوفی صفحه ۲۴۸ ابن عباس می گوید: رسول خدا صلی الله علیه و آله دست من و دست علی بن ابی طالب علیه السلام رو گرفت و رفتیم به سمت ثبیر (ثبیر کوهی در نزدیک مکه بود.) بعد حضرت نماز خواندند.

ثُمَّ صلَّی رکعات ثُمَّ رَفَعَ یَدیه دستان خود رابردند بالا به سمت آسمان و فرمودند: «اَللّهمَّ اِنّ موسی بن عمران سَأَلَکَ». موسی بن عمران از تو چیزی خواست. وَ اَنَ محمّدُ نبیُّک اَسْأَلُک من هم  چیزی طلب دارم.

أَنْ تَشْرَحَ لِی صَدْرِی وَ تُیَسِّرَ لِی أَمْرِی وَ تُحَلِّلَ عُقْدَهً مِنْ لِسَانِی لِیَفْقَهُوا قَوْلِی‏ وَ اجْعَلْ لِی وَزِیراً مِنْ أَهْلِی‏ برای من قرار بده وزیری از اهلم. چه کسی؟ عَلِیَّ بْنَ أَبِی طَالِبٍ‏. خب این هم در زمان حین بعثت.

حتی خود امیرالمؤمنین علی علیه السلام در نهج‌البلاغه خطبه ۱۹۲ فصل الوحی در آن جا خود حضرت می فرماید: آن موقع که وحی شد، در حین بعثت بر پیغمبر صلی الله علیه و آله از همان روز اول من متوجه می شدم.

در کجا؟ در آن جا که أَرَی نُورَ الْوَحْیِ من می ‌دیدم نور وحی را و رسالت را و می بوییدم رِیحَ النُّبُوَّهِ بوی نبوت را می‌شنیدم. لَقَدْ سَمِعْتُ و شنیدم فریاد شیطان را حِینَ نَزَلَ الْوَحْیُ علیه موقعی که وحی نازل شد.

 بعد رسول خدا صلی الله علیه و آله به من فرمودند: «إِنَّکَ تَسْمَعُ مَا أَسْمَعُ» تو می‌شنوی آنچه را که من می‌شنوم وَ تَرَی مَا أَرَی و آن چیزی را که من می بینم، تو هم می بینی.

 یعنی آنچه که وحی و جبرئیل نازل می شد، بر وجود نازنین پیامبر صلی الله علیه و آله ، امیرالمؤمنین علیه السلام هم می دیدند.

ج) بعد از بعثت

بعد از بعثت هم که الی ماشاءالله یوم الدار، آیه ولایت، حدیث ولایت، حدیث طیر مشوی و … که پیامبر (صلّی الله علیه و آله) امیرالمؤمنین علیه السلام را به عنوان جانشین خودشون انتخاب کردند.

پس فرق غدیر این است که غدیر علنی شد و به همه مردم رساندند.

مطلب دوم

تنها حکمی که از اسلام این گونه بیان شد که شامل مقدماتی باشد و پیامبر صلی الله علیه و آله خودشان فرمودند: (قبل از این که راه بیفتند به سمت مکه). امسال سال آخر عمر من هست و آخرین حج من پس هر که می تواند به حج بیاید. هفتاد هزار نفر با پیامبر آمدند مکه.

ولی تنها دلیلی که با آن گرمای سوزان نگه داشتند، آن اجتماع عظیم را عقلانی می کرد، حکمی الهی بود. پس این اهمیت بحث را می رساند.

مطلب سوم

آیاتی که فقط در قبل غدیر، حین غدیر و بعد از غدیر نازل شده نزدیک به ۳۰۰ آیه می شود و این اهمیت این بحث را می رساند. در کتاب آیه های غدیر این (کتاب) را می توانید پیدا کنید و بخوانید. چند آیه را در آن جا بررسی کرده.

مطلب چهارم

آخرین مطلب احتجاج خود اهل بیت علیهم السلام به بحث غدیر:

خود امیرالمؤمنین ۳۲ مرتبه.

حضرت صادق علیه‌السلام نزدیک به ۱۲ مرتبه.

حضرت زهرا سلام الله علیها ۴ مرتبه سلام الله علیه به یوم غدیر و به روز غدیر احتجاج کردند.

قدمی برداریم:

ما هم بیاییم و قدمی برداریم برای روز غدیر و برای غدیر و بتوانیم زندگیمان را در تمام سال غدیری کنیم، فرزندانی را تربیت کنیم و خودمان از خطبه غدیر درس بگیریم.

 لذا ما بر آن شدیم که خطبه غدیر را بر هشت بخش تقسیم کنیم و هرکس با ما پیش برود، می تواند هشت دور خطبه غدیر را ختم کند. و در هر روز هم یک قسمتی از این بخش ها شرحش را خواهیم گفت.

 والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته 

دسترسی سریع و آسان به راهکار و محتوا برای مناسبت‌های نیمه شعبان، غدیر، محرم و فاطمیه
برای مطالعه و مشاهده مطالب خدمتگزاران میتوانید به فهرست مطالب در زیر مراجعه نمایید.

فهرست مطالب محرم فهرست مطالب فاطمیه فهرست مطالب نیمه‌شعبان فهرست مطالب غدیر کتابخانه خدمتگزاران
انواع کتیبه غدیر
انواع استیکر پشت شیشه خودرو
اسپند دودکن
انواع جادستمال کاغذی
انواع مگنت یخچالی مذهبی
انواع استکان مذهبی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

برای ارسال دیدگاه خود، در قسمت زیر دیدگاه و در خط بعدی نام و نام‌خانوادگی خود را بنویسی و بر روی فرستادن دیدگاه بزنید. *

دکمه بازگشت به بالا