دعای سمات – مجموعه ادعیه مهدوی

دعای سمات (خواندن این دعا در آخرین ساعات روز جمعه مستحب است)

دعای سمات را شیخ طوسی در مصباح المتهجد، ابن طاووس در جمال الاسبوع، کفعمی در البلد الامین و مصباح، مجلسی در بحارالانوار و زاد المعاد با سندهای معتبر از محمد بن عثمان عمری (از نواب خاص امام زمان (عجل الله تعالی فرجه)) با واسطه از امام صادق (علیه السلام) و ایشان از پدرشان امام محمد باقر (علیه السلام) نقل شده است.

سید بن طاووس در جمال الاسبوع این دعا را از سه طریق نقل می‌کند. شیخ عباس قمی این دعا را در مفاتیح الجنان به نقل از مصباح شیخ طوسی آورده است. بنا به گفته علامه مجلسی این دعا در بین اصحاب در غایت شهرت بوده و به طور منظم آن را می‌خواندند.

زمان قرائت دعای سمات

خواندن این دعا در آخرین ساعات روز جمعه و شب‌ های شنبه مستحب است و نیز هرکه در وقت رفتن به جایی یا طلب حاجتی و یا روی آوردن به دشمنی که از او بیمناک است یا زمامداری که از او هراسان است این دعا را بخواند حاجت او برآورده می‌شود و از شر دشمن محفوظ می‌ ماند.

و هر کس نتواند این دعا را بخواند این دعا را بنویسد و بر بازوی خود ببندد یا در بغل بگذارد‌‌‌، همان تأثیر را دارد. شیعیان دعای سمات را در ساعات پایانی روز جمعه به صورت جمع در مکان‌های مذهبی، یا به صورت فردی می‌خوانند.


فایل صوتی دعای سمات با صدای آقای صدقی

 

متن دعای سمات

بِسم الله الرّحمن الرَّحیم

به نام خداوند بخشنده مهربان

اللهُمَّ اِنی اَسْئَلُکَ بِاسْمِکَ الْعَظیمِ الاَعْظَمِ  الاَعَزِّ الاَجَلِّ الاَکْرَمِ اَلَّذی اِذا دُعیتَ 

خدایا! از تو خواستارم به نام بزرگت آن نام بزرگ‌تر عزیزتر باشکوه‌تر گرامی‌تر که چون بر درهای بسته آسمان

بِهِ عَلى مَغالِقِ أبْوابِ السَماءِ لِلْفَتْحِ بِالرَّحْمَهِ انْفَتَحَتْ  وَاِذا دُعیتَ بِهِ عَلى مَضَایقِ أبْوابِ الاَرضِ

با آن نام خوانده شوی که به رحمت گشوده شوند باز می‌شوند و چون با آن بر درهای ناگشوده زمین خوانده شوی

لِلِفَرَجِ انْفَرَجَتْ وَ إِذَا دُعِیتَ بِهِ عَلَى الْعُسْرِ لِلْیُسْرِ  تَیَسَّرَتْ وَ إِذَا دُعِیتَ بِهِ عَلَى الْأَمْوَاتِ لِلنُّشُورِ

برای فرج گشوده شود و چون با آن برای آسان شدن سختی خوانده شوی، آسان گردند و چون با آن بر مردگان برای زنده شدن خوانده شوی،

 انْتَشَرَتْ وَ إِذَا دُعِیتَ بِهِ عَلَى کَشْفِ الْبَأْسَاءِوَ الضَّرَّاءِ انْکَشَفَتْ وَ بِجَلالِ وَجْهِکَ الْکَرِیمِ

 زنده شوند و چون با آن برای رفع سختی و زیان خوانده شوی برطرف گردد و می‌خوانمت به شکوه جلوه‌ی گرامی‌ ات

 أَکْرَمِ الْوُجُوهِ وَ أَعَزِّ الْوُجُوهِ الَّذِی عَنَتْ لَهُ الْوُجُوهُ  وَ خَضَعَتْ لَهُ الرِّقَابُ وَ خَشَعَتْ لَهُ الْأَصْوَاتُ

گرامی‌ترین جلوه‌ها و عزیزترین آنان‌که چهره‌ها در برابرش خوار گشته و گردن‌ها خاضع شده و صداها آهسته گشته

وَ وَجِلَتْ لَهُ الْقُلُوبُ مِنْ مَخَافَتِکَ وَ بِقُوَّتِکَ الَّتِی  بِهَا تُمْسِکُ السَّمَاءَ أَنْ تَقَعَ عَلَى الْأَرْضِ إِلا بِإِذْنِکَ

و دل‌ها در برابر آن هراسناک شده‌اند از ترس تو را می‌خوانم به نیرویت که با آن آسمان‌ها را نگاه داشتی از اینکه بر زمین افتد مگر به اجازه تو

 وَ تُمْسِکُ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضَ أَنْ تَزُولا وَ بِمَشِیَّتِکَ  الَّتِی دَانَ [کَانَ ] لَهَا الْعَالَمُونَ،

با آن آسمان‌ها و زمین را از اینکه ویران شوند نگاه داشتی و می‌خوانمت به اراده‌ ات که جهانیان در برابرش مطیع ‌اند؛

 وَ بِکَلِمَتِکَ الَّتِی خَلَقْتَ  بِهَا السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضَ وَ بِحِکْمَتِکَ الَّتِی

 و به کلمه‌ات که با آن خلق کردی با آن آسمان‌ ها و زمین را و به حکمتت که با آن

صَنَعْتَ بِهَا الْعَجَائِبَ وَ خَلَقْتَ بِهَا الظُّلْمَهَ وَ جَعَلْتَهَا لَیْلاً وَ جَعَلْتَ اللَّیْلَ سَکَناً [مَسْکَنا] وَ خَلَقْتَ بِهَا النُّورَ

شگفتی‌ها را ساختی و تاریکی را با آن پدیدآوردی و آن را شب قرار دادی و شب را برای آرامش مقرّر داشتی و هم با آن حکمت، نور را آفریدی

 وَ جَعَلْتَهُ نَهَاراً وَ جَعَلْتَ النَّهَارَ نُشُوراً مُبْصِراً  وَ خَلَقْتَ بِهَا الشَّمْسَ وَ جَعَلْتَ الشَّمْسَ ضِیَاءً

و آن را روز قرار دادی و روز را مایه جنبش و بینایی سنجش ساختی و نیز با آن خورشید را آفریدی و خورشید را مایه تابش نمودی

 وَ خَلَقْتَ بِهَا الْقَمَرَ وَ جَعَلْتَ الْقَمَرَ نُوراً،وَ خَلَقْتَ بِهَا الْکَوَاکِبَ وَ جَعَلْتَهَا نُجُوماً وَ بُرُوجاً

و با آن ماه را پدید آوردی و ماه را نورانی ساختی و با آن ستارگان را خلق کردی و آن‌ها را اخترانی تابناک و برج‌ها

 وَ مَصَابِیحَ وَ زِینَهً وَ رُجُوماً وَ جَعَلْتَ لَهَا مَشَارِقَ وَ مَغَارِبَ  وَ جَعَلْتَ لَهَا مَطَالِعَ وَ مَجَارِیَ

و چراغ‌ ها و زینت و عامل راندن شیاطین قرار دادی برای ستارگان مشرق‌ها و مغرب‌ها و نیز طلوع‌ گاه‌ ها و گردشگاه‌ ها

وَ جَعَلْتَ لَهَا فَلَکا وَ مَسَابِحَ وَ قَدَّرْتَهَا فِی السَّمَاءِ مَنَازِلَ فَأَحْسَنْتَ تَقْدِیرَهَا

مقرّر ساختی و برای آنها مدارهایی که در آنها شناورند قرار دادی و برای آنها در آسمان منزلگاه‌ هایی مقدر فرمودی پس چه نیکو تقدیر نمودی

وَ صَوَّرْتَهَا فَأَحْسَنْتَ  تَصْوِیرَهَا وَ أَحْصَیْتَهَا بِأَسْمَائِکَ إِحْصَاءً وَ دَبَّرْتَهَا  بِحِکْمَتِکَ تَدْبِیراً

و صورتگری کردی  و چه نیکو صورتشان دادی و بانام‌هایت آن‌ها را بر شمردی، شمردنی درخور و به حکمتت تدبیر نمودی،

 وَ أَحْسَنْتَ [فَأَحْسَنْتَ ] تَدْبِیرَهَا  وَ سَخَّرْتَهَا بِسُلْطَانِ اللَّیْلِ وَ سُلْطَانِ النَّهَارِ

تدبیری شایسته و چه نیکو تدبیر کردی و با تسلّط بخشیدن شب و روز

 وَ السَّاعَاتِ وَ عَدَدِ  السِّنِینَ وَ الْحِسَابِ  وَ جَعَلْتَ رُؤْیَتَهَا لِجَمِیعِ النَّاسِ مَرْئً وَاحِداً

و ساعات بر آنها شمارش سال‌ ها و ثبت حساب را شناساندی و دیدن آنها را برای همه مردم یکسان نمودی

وَ أَسْأَلُکَ اللَّهُمَّ بِمَجْدِکَ الَّذِی کَلَّمْتَ بِهِ  عَبْدَکَ  وَ رَسُولَکَ مُوسَى بْنَ عِمْرَانَ عَلَیْهِ السَّلامُ

و خدایا! از تو می‌خواهم به عظمتت که با آن بنده و فرستاده‌ ات موسی بن عمران (درود بر او)

 فِی الْمُقَدَّسِینَ  فَوْقَ إِحْسَاسِ الْکَرُوبِینَ  فَوْقَ غَمَائِمِ النُّورِ

 در میان قدسیان برتر از احساس کرّوبیان فراتر از سحاب‌ های نور

 فَوْقَ تَابُوتِ الشَّهَادَهِ فِی عَمُودِ النَّارِ وَ فِی طُورِ سَیْنَاءَ وَ فِی جَبَلِ حُورِیثَ

بر فراز تابوت شهادت، در عمودی از آتش و در طور سینا و در کوه حوریث،

 فِی الْوَادِ  الْمُقَدَّسِ  فِی الْبُقْعَهِ الْمُبَارَکَهِ مِنْ جَانِبِ الطُّورِ الْأَیْمَنِ مِنَ الشَّجَرَهِ

در وادی مقدّس در بقعه با برکت از جانب راست کوه طور از دل درخت

 وَ فِی أَرْضِ مِصْرَ بِتِسْعِ آیَاتٍ بَیِّنَاتٍ وَ یَوْمَ فَرَقْتَ لِبَنِی إِسْرَائِیلَ الْبَحْرَ

 و در زمین مصر، با نه معجزه آشکار و روزی که دریا را برای بنی‌اسرائیل شکافتی

وَ فِی الْمُنْبَجِسَاتِ  الَّتِی صَنَعْتَ بِهَا الْعَجَائِبَ فِی بَحْرِ سُوفٍ

 و در چشمه‌ های جوشنده که با آن شگفتی‌ هایی در دریای سوف برساختی

وَ عَقَدْتَ مَاءَ الْبَحْرِ فِی قَلْبِ الْغَمْرِ کَالْحِجَارَهِ  وَ جَاوَزْتَ بِبَنِی إِسْرَائِیلَ الْبَحْرَ

و آب دریا را در دل گرداب همانند سنگ سخت بستی و بنی‌اسرائیل را از دریا به خشکی رساندی،

 وَ تَمَّتْ کَلِمَتُکَ الْحُسْنَى عَلَیْهِمْ بِمَا صَبَرُوا وَ أَوْرَثْتَهُمْ مَشَارِقَ  الْأَرْضِ وَ مَغَارِبَهَا

 وعده‌ی نیکویت بر آنان کامل گشت به خاطر آنکه شکیبایی ورزیدند و آنان را وارث مشارق و مغارب زمینی

 الَّتِی بَارَکْتَ فِیهَا لِلْعَالَمِینَ  وَ أَغْرَقْتَ فِرْعَوْنَ وَ جُنُودَهُ وَ مَرَاکِبَهُ فِی الْیَمِّ

 که در آن جهانیان را برکت دادی و فرعون و سپاهیان و مرکب‌هایش را در دریا غرق کردی

 وَ بِاسْمِکَ الْعَظِیمِ الْأَعْظَمِ  الْأَعَزِّ الْأَجَلِّ الْأَکْرَمِ

و به نام بزرگت آن نام بزرگ‌ تر، باشکوه‌ تر، گرامی‌ تر و به بزرگی‌ ات که با آن

 وَ بِمَجْدِکَ الَّذِی تَجَلَّیْتَ بِهِ لِمُوسَى کَلِیمِکَ عَلَیْهِ السَّلامُ فِی طُورِ سَیْنَاءَ

بر موسی کلیمت (درود بر او) در طور سینا جلوه کردی

 وَ لِإِبْرَاهِیمَ عَلَیْهِ السَّلامُ خَلِیلِکَ  مِنْ  قَبْلُ فِی مَسْجِدِ الْخَیْفِ

و نیز برای ابراهیم (درود بر او) خلیلت پیش از آن در مسجد خیف

 وَ لِإِسْحَاقَ صَفِیِّکَ عَلَیْهِ السَّلامُ  فِی بِئْرِ شِیَعٍ  وَ لِیَعْقُوبَ نَبِیِّکَ عَلَیْهِ السَّلامُ  فِی بَیْتِ إِیلٍ

و برای اسحاق برگزیده‌ ات (درود بر او) در چاه شیع و برای یعقوب (درود بر او) پیامبرت در بیت ایل

 وَ أَوْفَیْتَ لِإِبْرَاهِیمَ عَلَیْهِ السَّلامُ  بِمِیثَاقِکَ  وَ لِإِسْحَاقَ بِحَلْفِکَ

وفا کردی به پیمانت برای ابراهیم (درود بر او) و به سوگندت برای اسحاق

 وَ لِیَعْقُوبَ بِشَهَادَتِکَ  وَ لِلْمُؤْمِنِینَ بِوَعْدِکَ وَ لِلدَّاعِینَ بِأَسْمَائِکَ فَأَجَبْتَ

و به شهادتت برای یعقوب به وعده‌ ات برای اهل ایمان و برای دعا خوانان به نام‌هایت که اجابتشان کردی

 وَ بِمَجْدِکَ الَّذِی ظَهَرَ لِمُوسَى بْنِ عِمْرَانَ عَلَیْهِ السَّلامُ  عَلَى قُبَّهِ الرُّمَّانِ

و به بزرگی‌ ات که برای موسی بن عمران (درود بر او) در قبّه رمّان نمایان شد

 وَ بِآیَاتِکَ الَّتِی وَقَعَتْ عَلَى أَرْضِ مِصْرَ  بِمَجْدِ الْعِزَّهِ وَ الْغَلَبَهِ بِآیَاتٍ عَزِیزَهٍ

 و به نشانه‌ هایت که در زمین مصر به بزرگواری عزّت و غلب ه‌ات واقع شد، با نشانه‌ های تحسین‌ برانگیز

 وَ بِسُلْطَانِ الْقُوَّهِ وَ بِعِزَّهِ الْقُدْرَهِ وَ بِشَأْنِ الْکَلِمَهِ التَّامَّهِ وَ بِکَلِمَاتِکَ

و حاکمیت نیرومند و در سایه قدرت پرشکوهت، به مقام کلمه تامّه و کلماتی که

 الَّتِی تَفَضَّلْتَ بِهَا عَلَى أَهْلِ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ  وَ أَهْلِ الدُّنْیَا وَ أَهْلِ الْآخِرَهِ

فضیلت دادی با آن بر اهل آسمان‌ ها و زمین و اهل دنیا و آخرت عطا و بخشش نمودی

 وَ بِرَحْمَتِکَ الَّتِی مَنَنْتَ بِهَا  عَلَى جَمِیعِ خَلْقِکَ وَ بِاسْتِطَاعَتِکَ الَّتِی  أَقَمْتَ بِهَا  عَلَى الْعَالَمِینَ

 و به رحمتت که با آن بر همه آفریدگانت بخشش کردی و به توانایی‌ات که با آن جهانیان را برپا داشتی

 وَ بِنُورِکَ الَّذِی قَدْ خَرَّ مِنْ فَزَعِهِ طُورُ سَیْنَاءَ  وَ بِعِلْمِکَ وَ جَلالِکَ

و به نورت که از هراسش طور سینا بر خاک افتاد و به دانش و شکوه

 وَ کِبْرِیَائِکَ وَ عِزَّتِکَ وَ جَبَرُوتِکَ  الَّتِی لَمْ تَسْتَقِلَّهَا الْأَرْضُ

و بزرگی و عزّت و جبروتت

 وَ انْخَفَضَتْ لَهَا السَّمَاوَاتُ  وَ انْزَجَرَ لَهَا الْعُمْقُ الْأَکْبَرُ وَ رَکَدَتْ لَهَا الْبِحَارُ وَ الْأَنْهَارُ

که زمین تاب آن را نیاورد و آسمان‌ ها در برابرش زانو زدند در برابرش عمق فروردین زمین فروتر گشت و دریاها و نهرها

 وَ خَضَعَتْ لَهَا الْجِبَالُ وَ سَکَنَتْ لَهَا الْأَرْضُ بِمَنَاکِبِهَا وَ اسْتَسْلَمَتْ لَهَا الْخَلائِقُ کُلُّهَا

در آستانش از حرکت ایستاد و کوه‌ها فروتن شد و زمین با شانه‌هایش آرام گشت؛ و تسلیم شدند همه آفریدگان در برابر آن

 وَ خَفَقَتْ لَهَا الرِّیَاحُ  فِی جَرَیَانِهَا وَ خَمَدَتْ لَهَا النِّیرَانُ فِی أَوْطَانِهَا وَ بِسُلْطَانِکَ

و بادها در وزیدن خود در برابرش پریشان گشتند و آتش‌ها به درگاهش در جایگاه خویش خاموش شدند و به فرمانروایی‌ ات

 الَّذِی عُرِفَتْ لَکَ بِهِ الْغَلَبَهُ دَهْرَ الدُّهُورِ وَ حُمِدْتَ بِهِ فِی السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرَضِینَ

که با آن همواره به پیروزی شناخته شدی و با آن در آسمان‌ ها و زمین ستوده گشتی

 وَ بِکَلِمَتِکَ کَلِمَهِ الصِّدْقِ الَّتِی سَبَقَتْ لِأَبِینَا آدَمَ عَلَیْهِ السَّلامُ

 و به کلمه‌ ات کلمه‌ صدقی که به رحمت و بخشش برای پدرمان آدم (درود بر او)

 وَ ذُرِّیَّتِهِ بِالرَّحْمَهِ وَ أَسْأَلُکَ بِکَلِمَتِکَ الَّتِی غَلَبَتْ کُلَّ شَیْ ءٍ

و نسلش پیشی گرفت و از تو خواستارم به کلمه‌ ات که بر هر چیز چیره گشت

 وَ بِنُورِ وَجْهِکَ الَّذِی تَجَلَّیْتَ بِهِ لِلْجَبَلِ فَجَعَلْتَهُ دَکّا وَ خَرَّ مُوسَى صَعِقاً،

و به نور جلوه‌ ات که با آن بر کوه تجلّی نمودی و آن را فرو پاشیدی و موسی مدهوش درافتاد؛

 وَ بِمَجْدِکَ الَّذِی ظَهَرَ عَلَى طُورِ سَیْنَاءَ فَکَلَّمْتَ بِهِ عَبْدَکَ وَ رَسُولَکَ

 و به بلندای جاهت که بر طور سینا نمایان شد، پس با آن، سخن گفتی با بنده و رسولت

مُوسَى بْنَ عِمْرَانَ وَ بِطَلْعَتِکَ فِی سَاعِیرَ وَ ظُهُورِکَ فِی جَبَلِ فَارَانَ بِرَبَوَاتِ الْمُقَدَّسِینَ

موسی بن عمران و به پرتو فروزانت در ساعیر [کوهی در حجاز] و ظهور پر فروغت در فاران [کوهی نزدیک مکه و محل مناجات پیامبر] در جایگاه بلند قدسیان

وَ جُنُودِ الْمَلائِکَهِ الصَّافِّینَ وَ خُشُوعِ الْمَلائِکَهِ الْمُسَبِّحِینَ  وَ بِبَرَکَاتِکَ الَّتِی

و با سپاهیان صف کشیده از فرشتگان و خشوع فرشتگان تسبیح کننده به برکاتت

 بَارَکْتَ فِیهَا عَلَى إِبْرَاهِیمَ  خَلِیلِکَ عَلَیْهِ السَّلامُ  فِی أُمَّهِ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ

 که بدان‌ ها بر ابراهیم خلیلت (درود بر او) در امّت محمّد (درود خدا بر او و خاندانش)

 وَ بَارَکْتَ لِإِسْحَاقَ صَفِیِّکَ فِی أُمَّهِ عِیسَى عَلَیْهِمَا السَّلامُ

و بر اسحاق برگزیده‌ ات در امّت عیسی (درود بر آن دو)

 وَ بَارَکْتَ لِیَعْقُوبَ إِسْرَائِیلِکَ فِی أُمَّهِ مُوسَى عَلَیْهِمَا السَّلامُ

و بر یعقوب اسرائیلت در امت موسی (درود بر آن دو)

وَ بَارَکْتَ لِحَبِیبِکَ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ  فِی عِتْرَتِهِ وَ ذُرِّیَّتِهِ وَ [فِی ] أُمَّتِهِ

و بر محبوب خویش محمّد (درود خدا بر او و خاندانش) در عترت و فرزندانش و امّتش برکت نهادی

 اللَّهُمَّ وَ کَمَا غِبْنَا عَنْ ذَلِکَ وَ لَمْ نَشْهَدْهُ وَ آمَنَّا  بِهِ وَ لَمْ نَرَهُ صِدْقاً وَ عَدْلاً

خدایا! و چنان‌که از آن رخدادها به دور بودیم و آن وقایع را شاهد نبودیم و به آنها درحالی‌ که ندیدیم ایمان آوردیم، ایمان از روی راستی و درستی

أَنْ تُصَلِّیَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ  وَ أَنْ تُبَارِکَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ

از تو خواستارم بر محمّد و خاندان محمّد درود فرستی و بر محمّد و خاندان محمّد برکت دهی

وَ تَرَحَّمَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ کَأَفْضَلِ مَا صَلَّیْتَ وَ بَارَکْتَ وَ تَرَحَّمْتَ

و بر محمّد و خاندان محمّد بسیار مهر ورزی همچون بهترین درود و برکت و رحمتی که

عَلَى إِبْرَاهِیمَ وَ آلِ إِبْرَاهِیمَ إِنَّکَ حَمِیدٌ مَجِیدٌ  فَعَّالٌ لِمَا تُرِیدُ وَ أَنْتَ عَلَى کُلِّ شَیْ ءٍ قَدِیرٌ

بر ابراهیم و خاندان ابراهیم فرستادی، تو ستوده‌ی والایی هرچه را بخواهی انجام می‌دهی و تو بر هر چیز توانایی

پس حاجت خود را ذکر می‌ کنى و می ‌گویى:

 اللَّهُمَّ بِحَقِّ هَذَا الدُّعَاءِ وَ بِحَقِّ هَذِهِ الْأَسْمَاءِ الَّتِی لا یَعْلَمُ تَفْسِیرَهَا وَ لا یَعْلَمُ بَاطِنَهَا غَیْرُکَ

خدایا! به حق این دعا و به حق این نام‌ هایی که تفسیر و باطن آنها را جز تو کسی نمی‌ داند

 صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ افْعَلْ بِی مَا أَنْتَ أَهْلُهُ وَ لا تَفْعَلْ بِی مَا أَنَا أَهْلُهُ 

بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست و با من چنان کن که شایسته توست نه آنچه را من سزاوارم

وَ اغْفِرْ لِی مِنْ ذُنُوبِی مَا تَقَدَّمَ مِنْهَا وَ مَا تَأَخَّرَ  وَ وَسِّعْ عَلَیَّ مِنْ حَلالِ رِزْقِکَ

و از گناهانم آنچه را گذشته و آنچه را خواهد آید بیامرز و بر من وسعت بخش از روزی حلالت

 وَ اکْفِنِی مَئُونَهَ  إِنْسَانِ سَوْءٍ وَ جَارِ سَوْءٍ وَ قَرِینِ سَوْءٍ وَ سُلْطَانِ سَوْءٍ

 مرا از رنج انسان بد و همسایه بد و هم‌نشین بد و پادشاه بد کفایت کن

 إِنَّکَ عَلَى مَا تَشَاءُ قَدِیرٌ وَ بِکُلِّ شَیْ ءٍ عَلِیمٌ

همانا تو بر هرچه بخواهی توانایی و به همه‌چیز دانایی،

 آمِینَ رَبَّ الْعَالَمِینَ وَ أَنْتَ عَلَى کُلِّ شَیْ ءٍ قَدِیرٌ

دعایم را اجابت کن ای پروردگار جهانیان، تو بر هر چیز توانایی

هر حاجت که دارى ذکر کن و بگو:

یَا اللَّهُ یَا حَنَّانُ یَا مَنَّانُ یَا بَدِیعَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ

اى خدا، اى بسیار مهربان، اى بخشایشگر، اى پدیدآورنده‌ی آسمان‌ها و زمین

 یَا ذَا الْجَلالِ وَ الْإِکْرَامِ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ

اى دارنده هیبت و شکوه، اى مهربان‌ترین مهربانان

و علاّمه مجلسى از کتاب «مصباح» سیّد ابن باقى نقل کرده که بعد از دعاى سمات این دعا را بخواند:

اللَّهُمَّ بِحَقِّ هَذَا الدُّعَاءِ وَ بِحَقِّ هَذِهِ الْأَسْمَاءِ  الَّتِی لا یَعْلَمُ تَفْسِیرَهَا وَ لا تَأْوِیلَهَا وَ لا بَاطِنَهَا

خدایا! به حق این دعا و به حق این نام‌ هایی که نه تفسیر و تأویلش و نه باطن

 وَ لا ظَاهِرَهَا غَیْرُکَ أَنْ تُصَلِّیَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ  وَ أَنْ تَرْزُقَنِی خَیْرَ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَهِ

و ظاهرش را کسی جز تو نمی‌داند، از تو خواستارم که بر محمّد و خاندان محمّد درود فرستی و خیر دنیا و آخرت را روزی‌ ام گردانی

پس حاجات خود را بخواهد و بگوید:

وَ افْعَلْ بِی مَا أَنْتَ أَهْلُهُ وَ لا تَفْعَلْ بِی مَا  أَنَا أَهْلُهُ  وَ انْتَقِمْ لِی مِنْ فُلانِ بْنِ فُلانٍ

با من آنچه شایسته تو است انجام ده نه آنچه سزاوار من است و انتقام مرا از فلان فرزند فلان بگیر

سپس بگوید:

وَ اغْفِرْ لِی مِنْ ذُنُوبِی مَا تَقَدَّمَ مِنْهَا وَ مَا تَأَخَّرَ وَ لِوَالِدَیَّ وَ لِجَمِیعِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ

گناهانم را آنچه بوده و آنچه خواهد بود بیامرز پدر و مادرم و همه مردان و زنان باایمان را مشمول آمرزشت قرار داده

 وَ وَسِّعْ عَلَیَّ مِنْ حَلالِ رِزْقِکَ وَ اکْفِنِی مَئُونَهَ  إِنْسَانِ سَوْءٍ وَ جَارِ سَوْءٍ

و بر من از روزی حلالت وسعت عنایت کن و مرا از شر انسان بد و همسایه بد

 وَ سُلْطَانِ سَوْءٍ وَ قَرِینِ سَوْءٍ وَ یَوْمِ سَوْءٍ وَ سَاعَهِ سَوْءٍ وَ انْتَقِمْ لِی مِمَّنْ یَکِیدُنِی

 و پادشاه بد و هم‌نشین بد و روز بد و ساعت بد کفایت فرما و از کسی که بر من حیله می‌ ورزد

 وَ مِمَّنْ یَبْغِی عَلَیَّ وَ یُرِیدُ بِی وَ بِأَهْلِی وَ أَوْلادِی  وَ إِخْوَانِی وَ جِیرَانِی وَ قَرَابَاتِی

و بر من ستم می‌کند انتقام بگیر و هم انتقام بگیر از آنکه بخواهد بر من خانواده‌ام و فرزندانم و برادرانم و همسایگانم و نزدیکانم

 مِنَ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ  ظُلْما إِنَّکَ عَلَى مَا تَشَاءُ قَدِیرٌ

 از مردان و زنان باایمان ستم روا کند  همانا تو بر آنچه بخواهی توانایی

وَ بِکُلِّ شَیْ ءٍ عَلِیمٌ آمِینَ رَبَّ الْعَالَمِینَ .

و به هر چیز دانایی، دعایم را اجابت کن ای پروردگار جهانیان.

بعد بگوید:

اللَّهُمَّ بِحَقِّ هَذَا الدُّعَاءِ تَفَضَّلْ عَلَى فُقَرَاءِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ بِالْغِنَى وَ الثَّرْوَهِ

خدایا! به حق این دعا بر تهیدستان از مردان و زنان با ایمان، توانگری و ثروت عطا فرما

وَ عَلَى مَرْضَى الْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ بِالشِّفَاءِ وَ الصِّحَّهِ  وَ عَلَى أَحْیَاءِ

و بر بیماران اهل ایمان از مردان و زنان بهبودی و تندرستی ببخش

 الْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ  بِاللُّطْفِ  وَ الْکَرَامَهِ وَ عَلَى أَمْوَاتِ الْمُؤْمِنِینَ

و بر مؤمنین و مؤمنات در قید حیات با لطف  و کرامت و بر مؤمنین و مؤمنات از دنیا رفته

وَ الْمُؤْمِنَاتِ بِالْمَغْفِرَهِ وَ الرَّحْمَهِ وَ عَلَى مُسَافِرِی  الْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ

با آمرزش و رحمت و سفر کرده بر مؤمنین و مؤمنات

بِالرَّدِّ إِلَى أَوْطَانِهِمْ سَالِمِینَ غَانِمِینَ بِرَحْمَتِکَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ

 به وطن‌ های خویش در لباس سلامت و بهره‌ مندی عنایت فرما، به رحمتت ای مهربان‌ترین مهربانان

وَ صَلَّى اللَّهُ عَلَى  سَیِّدِنَا مُحَمَّدٍ خَاتَمِ النَّبِیِّینَ  وَ عِتْرَتِهِ الطَّاهِرِینَ وَ سَلَّمَ تَسْلِیما کَثِیراً.

و درود خدا بر سرور ما، محمّد پایان‌بخش پیامبران و بر خاندان پاکش و هم سلام بسیار خدا بر ایشان.

پس از دعاى سمات مستحب است بگویى:

اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِحُرْمَهِ هَذَا الدُّعَاءِ  وَ بِمَا فَاتَ مِنْهُ مِنَ الْأَسْمَاءِ

خدایا! از تو درخواست می‌کنم به احترام این دعا و به آنچه از نام‌هایت که در آن نیامده

 وَ بِمَا یَشْتَمِلُ عَلَیْهِ  مِنَ التَّفْسِیرِ  وَ التَّدْبِیرِ الَّذِی لا یُحِیطُ بِهِ إِلّا  أَنْتَ أَنْ تَفْعَلَ بِی کَذَا وَ کَذَا

 و به آنچه در بردارد از تفسیر  و تدبیری که جز تو کسی بر آن احاطه ندارد که با من چنین و چنان کنی. و به جاى (کذا و کذا) حاجت خود را بخواهد.

دسترسی سریع و آسان به راهکار و محتوا برای مناسبت‌های نیمه شعبان، غدیر، محرم و فاطمیه
برای مطالعه و مشاهده مطالب خدمتگزاران میتوانید به فهرست مطالب در زیر مراجعه نمایید.

فهرست مطالب محرم فهرست مطالب فاطمیه فهرست مطالب نیمه‌شعبان فهرست مطالب غدیر کتابخانه خدمتگزاران
انواع کتیبه غدیر
انواع استیکر پشت شیشه خودرو
اسپند دودکن
انواع جادستمال کاغذی
انواع مگنت یخچالی مذهبی
انواع استکان مذهبی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا