اهمیت معرفی وارث غدیر – سخنرانی غدیر

معرفی وارث غدیر (ابلاغ ولایت امیرالمومنین تا امام زمان علیهما السلام)

موضوع مطالب در باب اهمیت معرفی وارث غدیر است. و ما موظفیم محور فعالیت های غدیریمان را معرفی امام زمان علیه السلام به عنوان تنها وارث غدیر، قرار دهیم. اگر شیعه از غدیر به امام زمانش نرسد یعنی پیام غدیر را درک نکرده است.

همه میدانیم غدیر روز اعلام ولایت امیرالمومنین علیه السلام است اما اگر در عید غدیر از ولایت امیرالمومنین علیه السلام سخن بگوییم و از حضرت مهدی علیه السلام وارث ولایت و امام عصر و حجت زمانمان حرفی نزنیم جفایی آشکار در حق امیرالمومنین علیه السلام کرده‌ایم.

آمد غـدیر و شیر خدا شد اماممان
عـیـد غــدیــر آمده بـیـعـت کنیم ما
  ر راه او فـدا بـنمـایـیـم جانـمـان
با وارث غـدیـر، امـام زمـانـمـان

فایل صوتی سخنرانی معرفی وارث غدیر


بسم اللّه الرحمن الرحیم

و به نستعین انه خیرُ ناصرٍ و معین

اللهّم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

و العن اعدائهم اجمعین 

معرفی وارث غدیر – موضوع گفتار در باب معرفی تنها یادگار غدیر

دوستان عزیز شنونده عنایت داشته باشید همه من و شما در محیط پیرامون از طرف افراد جامعه پیام هایی را دریافت می کنیم که این پیام ها بستگی به اهمیت فرستنده پیام و ما که گیرنده پیام هستیم دارد، که پیام ارسالی در جان و اعتقاد و گفتار ما تأثیر می گذارد.

به عبارت دیگر، اگر هر چه فرد به ما نزدیک تر باشد، شاید آن عمل خواسته شده به سرعت صورت قرار نگیرد. اما یک پیام اگر از سوی رئیس اداره به من ارسال شود، به سرعت آن کار خواسته شده انجام خواهد شد.

بحث امروز با موضوع گفتار در باب معرفی تنها یادگار و وارث غدیر، به واسطه انجام وظایف در مناسبت غدیر است؛ که این موضوع همان پیام اول شخص عالم یعنی امام زمان علیه السلام است که ما باید به ۱۲ جانشین بعدی پیامبر اسلام و تبلیغ  مراسم روز عید غدیر خم اشاره کنیم.

نکته این جا است، اگر ما به دلیل دستور پیامبر گرامی اسلام مهم شده که وظیفه ای ایام عید سعید غدیر خم انجام دهیم برای درک بهتر معرفی جانشین دوازدهم پیامبر اکرم در روز عید غدیر خم و به واسطه مراسماتی که در‌آن روز انجام خواهیم داد، به فرمایش پیامبر گرامی اسلام توجه کنیم که آیا معرفی جانشین دوازدهم تنها وارث زمان و دردانه یادگار غدیر در کلام پیامبر هم مهم جلوه داده شده؟

باید ببینیم پیامبر گرامی اسلام ما را به چه سمت و سویی خواهند برد؛ اگر در منزل محضر کتاب خطابه غدیر هستید، آن را در کنار خود قرار دهید تا بتوانیم براساس آن کلماتی را بخوانیم و نتیجه ای مورد پسند حضرت صاحب الزمان داشته باشیم (ان شاالله)

ما برای یافتن جواب سوال موضوع کارگاه به فرمایشات نورانی صاحب دین و میزبان برگزار کننده معرفی جانشین در روز غدیر مراجعه می کنیم؛ تجربه من و شما ثابت کرده یکی از بهترین امکاناتی که بر اساس محتوای سالم و درست و البته در تمامی فعالیت های غدیر می توانیم هدیه دهیم، خود متن فرمایشات نبی گرامی است، تک تک جملات خود می تواند بهترین بهانه باشد تا به مخاطب محتوایی دهیم که تاکنون نشنیده اند.

معرفی وارث غدیر – نام مبارک امام زمان علیه السلام در خطبه غدیر

بطور مثال به مخاطبین خود بگوییم، بزرگواری که در جشن غدیر نشسته اید، آیا می دانید که پیامبر در همان روز که فرمود: مَنْ کُنْتُ مَوْلاهُ، فَهذا عَلِىٌّ مَوْلاهُ، ۱۸ جمله واضح در همان خطبه در مورد امام زمان علیه السلام من و شما و شرایط تببین حکومت امام زمان علیه السلام گفته است؟

دوستان تا می توانید در مراسماتی که برای غدیر برگزار می کنید به این ۱۸ جمله تأکید کنید، اگر متن خطابه غدیر پیامبر اکرم  صلی الله علیه و آله را ورق بزنیم، می رسیم به بخشی که همانطور که در تصویر ۱ مشاهده می کنید و با رنگ قرمز مشخص شده، به معرفی امام زمان علیه السلام می پردازند.

لازم به ذکر است در عبارت الَّذِینَ‏ هُمْ‏ مِنِّی‏ وَ مِنْه مرجع ضمیر “ه” امیرالمومنین علیه السلام می باشند.

یکی از ظرایف خطابه غدیر این است که در بسیاری موارد پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم با عبارت مَعَاشِرَ النَّاس مورد خطاب قرار می دهند، هیچ جا نمی بینید که مَعَاشِرَ الْمُؤْمِنِین‏” یا  مَعَاشِرَ الْمُسْلِمِین به کار ببرند.

معرفی وارث غدیر

مخاطبین ایشان گروه مردم می باشند، مسلمان و غیر مسلمان و البته در این رموزی نهفته است:

مخاطبشان فقط مسلمانان حاضر در مراسم نبودند.
این پیام باید در دامنه تاریخ و تا قیامِ قیامت اهمیت دارد و به گوش همگان برسد.

در این بخش هم می فرمایند: ای گروه مردم اون امامتی که من دارم براتون ترسیم می کنم، اولینَش علی بن ابیطالب امیرالمومنین هست و ختم کننده خط هدایت و رهبری مردم پس از من، مهدی از فرزندان ایشان می باشد.

بنابراین این فرمایش پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم دلیل واضح و روشن برای ما هست که باید در مراسم غدیر به معرفی وارث غدیر بپردازیم. و اما مورد بعدی در خصوص یافتن جملاتی در باب اهمیت موضوع معرفی وارث غدیر در کلام پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله و سلم در متن پروپوزال اصلی معرفی دین، یعنی خطابه غدیر در تصویر ۲ مشاهده می کنید. حضرت در پایان فرمایشاتشان در جمله ای عجیب در اثربخشی امر به معروف و نهی از منکر شرطی می گذارند.

حضرت بالاترین معروف رو اهتمام به فرمایششون در تبلیغ ولایت حضرت امیر تا امام زمان علیهماالسلام می دانند. حتی در انجام این معروف که معرفی جانشینان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم هست و رأس معروف های معرفی شده توسط ایشان و در نهی از منکرات و تمام کارهای خیر و معروفی که داریم انجام می دیم شرطی گذاشتند.

معرفی وارث غدیر

معرفی وارث غدیر – شرط رسول خدا صلی الله علیه و آله در خطبه غدیر

و اون شرط اینه: نیست امر به معروف و نیست نهی از منکری مگر در معیت و همراهی با حجت خدا“.

همراهی در معرفی معروف و نهی از منکر با امام معصوم هست که باعث میشه درست شروع بشه به سمت تکامل حرکت کند، به لطف امام معصوم موثر واقع شود. این شرط هست که باعث میشه ما معرفی امام زمان، به عنوان تنها وارث غدیر را محور فعالیت های غدیریمان قرار دهیم. اگر ما این جمله طلایی و نورانی پیامبر را مدنظر قرار دهیم، اثرات فعالیت هایی که انجام میدیم، دگرگون خواهد شد از ابتدا تا انتها …

وقتی میخواهیم کار معروفی را آغاز کنیم، قبلش به امام زمان عرض کنیم ای پدر ما، ای صاحب اختیار ما، ما می خواهیم معروفی را آغاز کنیم، شما عنایت کنید و لطف کنید آن چه درست است، به ذهن من جاری کن و به ما نشون بده … اگر این اتفاق بیفتد، معیت رعایت شده.

حضرت می خواهند بفرمایند در انجام هر کار خیری و در دوری از هر کار منکری، اگر معیت با حجت خدا و امام زمانتون نداشته باشید، اون کارتون ابتر می ماند و موثر نخواهد بود، اون کار درست نمیشه و به کمال نمی رسد. پس بیاییم این معیت با حجت خدا را برای هم پر رنگ کنیم و یادآور بشیم: که معرفی وارث غدیر را به یمن این فرمایش پیامبر و به منظور جامه عمل پوشاندن به فرمایششون، محور فعالیت های غدیرمون قرار دهیم.

معرفی وارث غدیر – جمله طلایی خطابه غدیر

آخرین نکته ای که می خوایم به هم یادآوری کنیم، جمله طلایی خطابه غدیر؛ یکی از بهترین دلیل ها و دقیق ترین جملات که ما را بر آن می دارد که حتما امام زمان علیه السلام را به عنوان وارث غدیر در مراسم معرفی جانشین، یعنی جشن های غدیرمون محور قرار بگیرد.

حضرت می فرمایند: اهای مردم (نه فقط جامعه مسلمان اطراف برکه غدیر) در مورد ابلاغ ولایت امیرالمومنین تا امام زمان علیهم السلام باید همه حاضران به غایبان برسانند تا روز قیامت: “إِلَى‏ یَوْمِ‏ الْقِیَامَهیک نکته بسیار ظریف دارد.

معرفی وارث غدیر

بهانه جشن معرفی ولایت امیرالمونین هست، محور کشاندن این معرفی تا امام زمان علیه السلام و تنها وارث غدیر می باشد و تبلیغ امر ولایت ایشان.

نکته این جاست که به نظر می رسد که می خواهند این را بگویند که وقتی که امر واقع شد و وقوع پیدا کرد یعنی حضرت ظهور کردند و مردم موفق شدن به دیدنشان و حکومت شان آغاز شد، در شئون مختلف، اونجا وظیفه تبلیغ ولایت امام زمان به اتمام رسیده، اگرچه که ولایت ایشان در ظاهر محقق شد و مردم حکومت ایشان را دیدند.

باید در زمان حکومت حضرت هم که ان شاءالله به دعای مؤمنینی چون شما، که ان شاءالله زمانش را درک کنیم، اون جا هم باید به تبلیغ امر ولایت اهتمام داشته باشیم و وجود مبارک حضرت باعث نمیشه که ما فعالیتمان را در امر تبلیغ ولایت شان انجام ندهیم.

نکته اینجاست که اگر قرار هست این تبلیغ اون روز انجام بشه، دو صد البته که باید در دوران غیبت که مردم از فیض دیدار ایشان محروم هستند، این اتفاق باید پررنگ تر و عمیق تر و قشنگ تر واقع بشه.

اگر در زمان ظهور ایشان ما موظف به انجام تبلیغ ولایت امیرالمومنین تا امام زمان علیهماالسلام هستیم، حالا که ایشان غایب هستند و همه ما به نسبت خودمون از شئون حضرت غافل هستیم، باید این وظیفه را بیشتر و عمیق تر و دقیق تر انجام بدهیم.

این یکی از مهمترین دلایل پر رنگ کردن وجود مبارک امام زمان علیه السلام به عنوان تنها وارث غدیر در جشن غدیر می باشد.

معرفی وارث غدیر

این عبارت در غالب شعر این گونه آمده:

تا که گردند همه با خبر از این پیغام
تا که این خطبه و این واقعه را از پی نشر
حاضران خود بنمایند به غایب اعلام
برسانند پدرها به پسرها تا حشر

معرفی وارث غدیر – دعای فرج بخوان

 

دسترسی سریع و آسان به راهکار و محتوا برای مناسبت‌های نیمه شعبان، غدیر، محرم و فاطمیه
برای مطالعه و مشاهده مطالب خدمتگزاران میتوانید به فهرست مطالب در زیر مراجعه نمایید.

فهرست مطالب محرم فهرست مطالب فاطمیه فهرست مطالب نیمه‌شعبان فهرست مطالب غدیر کتابخانه خدمتگزاران
انواع کتیبه غدیر
انواع استیکر پشت شیشه خودرو
اسپند دودکن
انواع جادستمال کاغذی
انواع مگنت یخچالی مذهبی
انواع استکان مذهبی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا