قطره ای از دریا – سخنرانی غدیر

طرح قطره ای از دریا  (ذکر فضائل امیرالمومنین علیه السلام)

اجر و ثواب های خیره کننده ای که در کتب شیعه و سنی راجع به ذکر فضایل مولانا حضرت امیرمومنان علی علیه السلام گفته شده است، ترغیب مان کرد تا در مقاله ای با عنوان قطره ای از دریا از ایشان بگوئیم و بنویسیم… سخن را آغاز میکنیم با کلام حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و سلم که میفرمایند:

خداوند تبارک و تعالی برای برادرم علیّ بن ابی طالب علیه السلام، فضائل بی شماری قرار داده است.

هر کس یک فضیلت از فضائل او را ذکر کند در حالی که به آن اعتراف دارد، خدا گناهان گذشته و آینده اش را می آمرزد هر چند با گناه جن و انس به محشر آید.

و هرکس یک فضیلت از فضائل او را بنویسد تا آن نوشته باقی است همواره فرشتگان خداوند، برایش استغفار می کنند.

و هرکس به یک فضیلت از فضائل او گوش فرا دهد، خداوند گناهانی را که به وسیله ی شنیدن مرتکب شده است می آمرزد.

و هرکس به نوشته ای که راجع به یکی از فضائل او باشد نگاه کند خداوند گناهانی را که با دیدن مرتکب شده است می آمرزد. منابع حدیث: منابع شیعه: امالی صدوق،ص138 روضه الواعظین،فتال نیشابوری،ج1،ص114 و.. منابع سنی: مناقب خوارزمی،ص32 کفایه الطالب،ص 252، فرائد السمطین،ج1،ص19


قطره ای از دریا  شماره 1 – نام علی بن ابی طالب علیه السلام در قرآن

این مطلب که جز فضائل و مناقب، آیاتیه که در فضیلت و منقبت حضرت و از طرفی جواب بعضی از سوالاتم هست که اصلا اسم علی بن ابی طالب علیه السلام در قرآن هست؟ بله هست، و یه دونم نه خیلی هست. چطور؟ در انجیل هست، در تورات هست، در کتب انبیای قبل بوده….


قطره ای از دریا شماره 2 – اقرار معاویه به ذکر فضایل امیرالمومنین علیه السلام در قرآن

منهاج الولایه نوشته ی آقای قرنی گلپایگانی، نقل کرد معاویه علیه لعنه الله و عذاب وارد مکه مکرمه شد. بهش خبر دادند معاویه می دونی ابن عباس کرسی تدریس به پا کرده و تفسیر آیات قرآن میگه، گفت عیبی نداره پسر عم پیغمبر اکرم هست از بنی هاشم است، قرآن برای….


قطره ای از دریا شماره 3 – اهمیت نام امیرالمومنین علیه السلام از زبان حضرت

موارد بسیار زیادی بوده که پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله دستور فرمودند که به امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) بگن امیرالمؤمنین، از تمام این روایات زیباتر، روایاتی ست که خود امیرالمؤمنین (علیه السلام) نقل کرده در این زمینه….


قطره ای از دریا شماره 4 – مقام حضرت علی علیه السلام در نزد خدای متعال

کیو خانه نشین کردند و ما اینگونه او را می نگریم، بزرگان و عالمان و فقیهان ما این چنین در مقام او، تمام قد به میدان میان، کسی که در متون حدیثی داریم انگشترش را پیغمبر به امیرالمؤمنین سلام الله علیه داد فرمود اینو میری به حکاک میدی روش بنویسه لا اله الا الله…


قطره ای از دریا شماره 5 – باب شهر علم

انا مدینه العلم و علیٌّ بابُها” من شهر دانشم و علی درِ آن است.

شهرها در گذشته دارای حصار و دروازه بودند. وقتی کسی می خواست به صورت مُجاز، وارد شهری شود، باید از دروازه آن وارد می شد؛ در غیر این صورت، کار او تخلف به حساب می آمد. اما منظور رسول خدا صلی الله علیه و آله از عبارت “من شهر دانشم و علی درِ آن است” چه می تواند باشد؟

علامه امینی می فرماید: “پیامبر صلی الله علیه و آله با این حدیث می خواستند تنها راه استفاده از علوم نبوی را مختصّ به جانشین خود حضرت علی علیه السلام قرار دهند؛ زیرا راه ورود به شهر، درِ آن است. روشن است که منظور از عبارت “درِ شهرِ علم” ورود و خروج نبوده، مراد، نحوه استفاده از آن گنجینه پربار است.

امیرالمؤمنین علیه السلام تنها دری است که مردم به وسیله آن آزمایش می شوند. او همان کسی است که دانش پیامبر نزد اوست؛ از فقه گرفته تا اخلاقیات، حکمت ها و احکام، سیاست، دوراندیشی و اراده ها…”

چگونه علی علیه السلام داناترین این امت نباشد؟ در حالی که در دامان پیامبر صلی الله علیه و آله رشد یافت و با استعدادی شگرف و خداداد، تمام موارد را از او گرفته، پیروی نمود. از آغاز نبوّت تا لحظه ای که آن حضرت چشم از جهان فروبست، با او همراه بود.

او تنها کسی است که تمامی قرآن را زیر نظر آن حضرت جمع آوری نمود. به تحقیق، او بعد از پیامبر صلی الله علیه و آله از همه مردم دانشمند تر است…


قطره ای از دریا شماره 6 – فضائل بیشمار امیرالمومنین علیه السلام

پیغمبر خدا (صلی الله علیه و آله) فرمود؛ برادرم علی را خدا بهش فضائلی داده که شماره ندارد. ده تا بیست تا… عدد ندارد. که خود این یک معنای عمیقی دارد، که چگونه فضائل امیرالمؤمنین علیه السلام…


قطره ای از دریا شماره 7 – خطبه بی الف

روزی گروهی از مسلمانان، سرگرم گفتگو در مورد مسائل علمی و ادبی بودند. آنها ضمن بحث به این نتیجه رسیدند که در بیشتر کلمات عربی حرف «الف» به کار رفته است و کمتر کلامی گفته می شود که در آن حرف «الف» نباشد. امیر مؤمنان علیه السلام در آنجا حاضر بودند.

حضرت چون سخن آنها را شنیدند به پا خواسته و بلافاصله، سخنرانی شیوایی ایراد کردند؛ که حتی در یک کلمه از آن، حرف «الف» وجود نداشت!

با توجه به اینکه چنین محدودیتی در زبان عربی به دلیل کاربرد بسیار زیاد «ال» کار را دشوارتر می سازد. از آن خطبه، حدود هفتصد کلمه بر جای مانده است.

این است جملاتی از آن سخنرانی حیرت انگیز: «حمدت من عظمت منتهی و سبغت نعمته و سبقت غضبه رحمته … لیس له شریک فی ملکه و لم یکن له ولی فی صنعه … شهدت ببعث محمد رسوله و عبده و صفیّه و نبیّه … بعثه … رحمه لعبیده و منه لمزیده، ختم به نبوّته …

ذکرتکم بسنّه نبیّکم فعلیکم … بتقیه تنجیکم قبل یوم تبلیکم … یوم یفوز فیه من ثقل حسنته و خفّ وزن سیئته … ولیغتنم کل مغتنم منکم صحته قبل سقمه، و شبیبته قبل هرمه، و سعته قبل فقره، و فرقته قبل شغله … نعوذ بربّ قدیر، من شرّ کل ّ مصیر … »

ستایش میکنم کسی را که منتش بس بزرگ، و نعمتش ریزان و رحمتش بر خشمش پیشی گرفته است … برای او در فرمانروایی اش شریکی نیست و کسی در آفرینش، یاری اش نکرده است … شهادت میدهم به برانگیخته شدن محمد، فرستاده و بنده و برگزیده و پیام آور او …او را برانگیخت …. رحمت بر بندگانش و منتی افزوده بر آنان و با او به نبوت خاتمه بخشید …

(هان مردم!) سنت پیامبرتان را یادآوری تان کردم. پس بر شما باد … به چنان پروایی از خدا، که شما را پیش از گرفتاری نجات دهد …در آن روزی که هرکس پیمانه ی نیکی هایش سنگین و میزان زشتی هایش سبک باشد، رستگار می شود …

و باید هر صاحب نعمتی از شما، سلامتی اش را پیش از بیماری و جوانی اش را پیش از کهنسالی و دارایی اش را پیش از تهی دستی و آسودگیش را پیش از گرفتاری، غنیمت شمرد … پناه می‌بریم به پروردگار توانا، از شر هر پایانِ کار و بازگشت …

قطره ای از دریا شماره 8 – اثر ذکر فضایل امیرالمومنین علیه السلام

اینکه ما توفیق داریم فضائل امیرالمؤمنین علیه السلام را می گیم، می شنویم، می خوانیم، می نویسیم، بابا اقلش باید در من یه اتفاقی بیفتد…


قطره ای از دریا شماره 9 – ولایت علی علیه السلام

عنْ  ابْنِ  عبّاسٍ  قالَ: قالَ   رَسُولُ اللّهِ  (صلی الله علیه و آله و سلم): «قالَ   اللّهُ   عَزَّوَجَلَّ: لَو اجْتَمَعَ النّاسُ  کُلُّهُمْ  عَلی وَلایَهِ  عَلِیٍّ (علیه السلام) ما   خَلَقْتُ    النّارَ.» (الامالی للصدوق، ص657)

رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: «خداوند به من وحی کرد: اگر همه مردمِ روی زمین بر ولایت علی (علیه السلام) اجتماع میکردند و ولایت او را میپذیرفتند، من آتش جهنّم را خلق نمی نمودم.»


قطره ای از دریا شماره 10 – ولایت امیرالمومنین علیه السلام نعمت الهی

«إِنَّما وَلِیُّکُمُ  الله  وَ  رَسُولُهُ  وَ الَّذینَ  آمَنُوا  الَّذینَ  یُقیمُونَ  الصَّلاهَ وَیُؤْتونَ  الزَّکاهَ  وَ  هُمْ   راکِعُونَ» آیۀ 55 سورۀ مبارکۀ مائده

رسول الله (صلی الله علیه و آله) آیۀ 55 سورۀ مبارکۀ مائده را به طور کامل در خطبه غدیر ذکر کرده ­اند. در این باره تفاسیر شیعه اتفاق نظر دارند که این آیه دربارۀ حضرت علی علیه السّلام نازل شده است و بر اساس این آیه ولایت و سرپرستی مسلمانان بی ­قید و شرط به حضرت علی علیه السّلام تفویض شده است.

در تفسیر البرهان دربارۀ این آیه چنین آمده است: حضرت امام صادق علیه السلام از پدرش از جدّش علیه السلام نقل کرده است که درباره آیه (یَعْرِفُونَ  نِعْمَتَ  اللَّهِ  ثُمَّ  یُنْکِرُونَها؛ نعمت خدا را می شناسند اما آن را انکار می کنند؛ نحل 83)

فرمود: وقتی آیه ولایت (ولیّ شما تنها خدا و پیامبر اوست و کسانی که ایمان آورده اند؛ همان کسانی که نماز برپا می‌ دارند و در حال رکوع زکات می ‌دهند.) نازل شد، گروهی از یاران پیامبر صلی الله علیه و آله در مسجد مدینه جمع شدند و به یکدیگر گفتند: درباره این آیه چه می‌ اندیشید؟

گفتند: اگر این آیه را انکار کنیم، به کل قرآن کافر می ‌شویم و اگر به آن ایمان بیاوریم و آن را بپذیریم، باید آن هنگام که علی بن ابی طالب علیه السلام بر ما مسلّط شد از او اطاعت کنیم. می ‌دانیم که محمد صلی الله علیه و آله هر چه می ‌گوید راست و حقیقت است. ما از او اطاعت می‌ کنیم، اما امر او درباره علی علیه السلام را نمی پذیریم.

سپس این آیه نازل شد «نعمت خدا را می شناسند» منظور ولایت علی بن ابی طالب (علیه السلام) است «و بیشتر آنان کافر شدند.» یعنی ولایت را انکار می کنند.

(البرهان فی تفسیر القرآن، جلد ‏2، صفحه 316 – 315)


قطره ای از دریا شماره 11 – محبوبترین خلق خدای متعال نزد پیامبر صلی الله علیه و آله

قالَ  رَسُولُ اللّهِ  (صلی الله علیه و آله و سلم):  «لَیْلَهَ أُسْرِیَ  بِی  إِلَی السَّماءِ وَ صِرْتُ  کَقابَ  قَوْسَیْنِ  أَوْ  أَدْنی  أَوْحَی  اللّهُ  عَزَّوَجَلَّ  إِلَیَّ: یا مُحَمَّدُ  مَنْ  أَحَبُّ  خَلْقِی  إِلَیْکَ؟قُلْتُ: یا رَبِّ أَنْتَ أَعْلَمُ.

فَقالَ عَزَّوَجَلَّ : أَنَا  أَعْلَمُ وَ لکِنْ  أُرِیدُ أَنْ  أَسْمَعَهُ  مِنْ  فِیکَ، فَقُلْتُ: ابْنُ عَمِّی عَلِیُّ بْنُ أَبِیطالِبٍ (علیهما السلام) فَأَوحَی اللّهُ   عَزَّوَجَلَّ   إِلَیَّ: أَنِ  الْتَفِتْ  فَالْتَفَتُّ  فَإِذا  بِعَلِیٍّ (علیه السلام) واقَفٌ  مَعِی وَ قَدْ خُرِقَتْ حُجُبُ السَّماواتِ  وَ عَلِیٌّ (علیه السلام) واقِفٌ  رافِعٌ  رَأْسَهُ  یَسْمَعُ ما یَقُولُ  فَخَرَرْتُ  لِلّهِ  تَعالی  ساجِداً.» (بحار الأنوار، ج 25، ص 383)

رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: «آن شب که به آسمانها بُرده شدم و به نزدیکترین مرتبه قُرب پروردگار رسیدم، از جانب خدا به من خطاب شد: “ای محمّد! محبوبترین خلق من نزد تو کیست؟” عرض کردم: خدایا! تو داناتر هستی.

خداوند فرمود: “من داناترم، ولی میخواهم از زبان تو بشنوم.” عرض کردم: پسر عمویم علیّ بن ابیطالب (علیه السلام).

خداوند عزّوجلّ به من وحی فرمود: “نگاه کن!” همین که التفات کردم، دیدم علی (علیه السلام) کنار من ایستاده و همه حجاب های آسمانها پاره شده و سر خود را بلند کرده و گفت وگوی ما را گوش میکند. سپس بر خاک افتاده و برای خدا سجده کردم.»


قطره ای از دریا شماره 12 – نتیجه اطاعت از امیر المومنین علیه السلام

رسول ‌خدا صلی‌ الله‌ علیه‌ و آله فرمودند: جبرئیل بر من نازل شد و گفت؛ خداوند به شما فرمان می‌دهد که در فضیلت علی‌ ابن‌ ابی‌ طالب علیه‌ السلام، برای اصحابت خطابه‌ ای بخوانی تا آنان نیز این مطالب را از شما، به آیندگان برسانند. و همچنین خداوند به تمام فرشتگان امر کرده تا به این خطبه ی شما گوش فرا دهند.

خداوند به شما وحی کرده است که: ای محمد؛ هر که از [فرمان و دستور] تو درباره‌ی امر او [امیرالمؤمنین صلوات‌ الله‌ علیه] سرپیچی کند، آتش نصیب او خواهد شد و هر کس از او اطاعت نماید، بهشت برای او خواهد بود.

(الأمالی شیخ مفید رضوان‌الله‌علیه، جلد ۱، صفحه ۳۴۵)


قطره ای از دریا شماره 13 – جایگاه امیرالمومنین علیه السلام در نزد پیامبر صلی الله علیه و آله

رسول خدا (صلّی الله علیه و آله) فرمود: «علی بن ابی طالب (علیه السّلام) جانشین خدا و جانشین من است، حجّت خدا و حجّت من است، باب خدا و باب من است، برگزیده ی خدا و برگزیده ی من است، محبوب خدا و محبوب من است، خلیل خدا و خلیل من است، شمشیر خدا و شمشیر من است.

او برادر من، همراه من، وزیر من و وصیّ من است. دوستدار او دوستدار من است، کینه‌ ورز او کینه‌ ورز من است، ولایت‌ مدار او ولایت‌ مدار من است، دشمن او دشمن من است. همسر دخت من است، فرزندانش، فرزندان من است، ستیزه‌ جوی او، ستیزه‌ جوی من است، گفتارش، گفتار من است، فرمانش، فرمان من است؛ او سرور جانشینان و بهترینِ امّتم و سرور فرزندان آدم پس از من است».

(مائه منقبه: 34)


قطره ای از دریا شماره 14 – پیشوای پرهیزکاران

امام صادق علیه السّلام از پدران گرامی خود از امیرالمؤمنین علیه السّلام روایت کند که رسول خدا صلّی الله علیه و آله به من فرمود: «ای علی! تویی امیر مؤمنان و پیشوای پرهیزکاران؛ ای علی! تو سرور جانشینان، وارث علم پیامبران، بهترین راستان و برترین سبقت گیرندگان هستی.

ای علی! تو همسر سرور زنان عالمیان و جانشین بهترین فرستادگانی. ای علی! تو مولای مؤمنانی. ای علی! تو حجّت پس از من بر تمامی مردمانی، هر که با تو دوستی ورزد، مستوجب بهشت گردد و هر که با تو دشمنی ورزد، مستحقّ آتش دوزخ گردد.

ای علی! قسم به آن که مرا به پیامبری برانگیخت و بر تمامی آفریدگان برگزید اگر بنده ای هزار سال خدا پرستش کند، جز به ولایت تو و ولایت پیشوایان از فرزندان تو، خدا از او نخواهد پذیرفت و همانا ولای تو، جز به بیزاری از دشمنان تو و دشمنان امامانی از نسل تو پذیرفته نگردد. جبرئیل علیه السّلام مرا بدان آگاه ساخت. «پس هرکه می‌خواهد ایمان بیاورد و هرکه می‌خواهد کافر گردد.(1) »

(سوره ی کهف آیه ی 29: (1))
(مأه منقبه / ابن شاذان قمی: 28)


قطره ای از دریا شماره 15 – سلونی قبل أن تفقدونی

سلیم تعریف می کند که: در مسجد کوفه خدمت امیرالمؤمنین علیه السّلام نشسته بودم و مردم اطراف آن حضرت بودند. حضرت فرمود: «از من بپرسید قبل از آنکه مرا نیابید. درباره کتاب خدا از من بپرسید. بخدا قسم هیچ آیه ‏اى از کتاب خدا نازل نشده مگر آنکه پیامبر صلى الله علیه و آله براى من خوانده تا من هم بخوانم، و تأویل آن را به من آموخته است»

ابن کوّاء گفت: پس آنچه نازل مى‏ شد در حالى که تو غائب بودى چه مى ‏شود؟ فرمود: «بلى، آنچه من در آنها غایب بودم برایم حفظ مى ‏کرد، و آنگاه که نزد او مى‏ آمدم مى ‏فرمود: «یا على، خداوند بعد از تو این مطالب را نازل کرد»، و آنها را برایم مى ‏خواند تا من هم مى ‏خواندم، و مى ‏فرمود: «تأویل این ها چنین است» و آن را به من مى ‏آموخت.»

(اسرار آل محمد علیهم السلام صفحه 479)


قطره ای از دریا شماره 16 – قبولی ولایت

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرمایند: اى على، تو از من و من از توام. گوشت تو با گوشت من و خون تو با خون من مخلوط شده است. تو سبب بین خدا و خلق او بعد از من هستى.

هر کس ولایت تو را انکار کند رابطه ‏اى که بین او و خداوند است قطع مى ‏شود و به درجات پایین جهنّم مى ‏رود. اى على، شناخته نشد خداوند جز با من و سپس به وسیله تو، هر کس ولایت تو را انکار کند ربوبیّت پروردگار را انکار کرده است.

(اسرار آل محمد علیهم السلام صفحه 547)


قطره ای از دریا شماره 17 – درخت سعادت

ابن عباس نقل می کند که؛ ابوذر غفارى را دیدم که در خانه خدا بر حلقه‏ اى چنگ زده و می‏ گوید: … من در سال گذشته، پیامبر خدا را دیدم که دست بر این حلقه داشت و می ‏فرمود: «اى مردم! اگر آن قدر روزه بگیرید که همچون میخ ‏ها شوید، و آن قدر نماز بخوانید که چون کمان شوید، و آن قدر دعا کنید که بندْ بندتان از هم بگسلد، ولى بغض على بن ابى طالب را داشته باشید، خداوند، شما را به رو در آتش خواهد افکند.

برخیز، اى ابوالحسن، و دستت را در دست من بگذار؛ چرا که خداوند، تو را و مرا از یک درخت آفریده است. من بُن (ریشه) آنم و تو شاخه آنی. کسی که شاخه آن را قطع کند، خداوند، او را به رو بر آتش خواهد افکند. [1]

پیامبر خدا صلی الله علیه و آله در کلامی دیگر ویژگی های دیگر این درخت سعادت را این گونه بیان می کنند: ای علی! از درختی آفریده شده ‏ای که من آفریده شده ‏ام. من ریشه آنم و تو تنه آن، و حسن و حسین، شاخه‏ هایش و دوستدارانمان، برگ‏ های آن‏ اند. هر کس به چیزی از آن درختْ چنگ زند، خداوند عزوجل او را وارد بهشت می‏ کند. [2]

((1) کنز الفوائد، ج 2 ،ص 180 و بحار الأنوار، ج 32، ص310)
((2) عیون أخبار الرضا: ج 2، ص 330 و ج2 ، ص 73 و نیز، بشاره المصطفی ص41)


قطره ای از دریا شماره 18 – مزر بین مومن و کافر شدن در اسلام

مردی خطاب به امیرالمومنین علیه السلام گفت: یا امیرالمؤمنین، کمترین چیزى که شخص با آن مؤمن مى‏ شود، و کمترین چیزى که با آن کافر مى‏ شود، و کمترین چیزى که با آن گمراه مى‏ شود چیست؟

حضرت فرمود: سؤال کردى جواب را بشنو؛ کمترین چیزى که شخص با آن مؤمن مى‏ شود آن است که خداوند خود را به او بشناساند، و او به پروردگارى و یگانگى خداوند اقرار نماید، و پیامبرش را به او بشناساند و او به نبوّت و ابلاغ (رسالت او) اقرار نماید، و حجّت خود در زمین و شاهد بر خلقش را به او بشناساند و او به اطاعتش اقرار کند.

عرض کرد: یا امیرالمؤمنین، اگر چه نسبت به همه چیز، غیر آنچه توضیح دادى، جاهل باشد؟ فرمود: آرى، (فقط) هر گاه به او دستور داده شد اطاعت کند و هر گاه نهى شد بپذیرد.

کمترین چیزى که شخص با آن کافر مى‏ شود آن است که چیزى را بعنوان دین بپذیرد و گمان کند که خداوند او را به آن امر کرده، از چیزهایى که خداوند نهى کرده است، بعد آن را دین خود قرار دهد و بر اساس آن تبرّى و تولى داشته باشد و گمان کند خدایى را که به او امر کرده مى‏ پرستد.

کمترین چیزى که شخص با آن گمراه مى ‏شود آن است که حجّت خدا در زمین و شاهد او بر خلقش را که امر به اطاعت او نموده و ولایتش را واجب کرده نشناسد. (آن مرد) عرض کرد: یا امیر المؤمنین، آنان را برایم نام ببر.

فرمود: کسانى که خداوند ایشان را با خود و پیامبرش قرین نموده و فرموده است؛

«أَطِیعُوا  اللَّهَ  وَ  أَطِیعُوا  الرَّسُولَ  وَ  أُولِی  الْأَمْرِ مِنْکُمْ» [1] (یعنى: «از خدا و پیامبر و اولى الامرتان پیروى کنید») سوره نساء: آیه 59

عرض کرد: برایم روشن نمائید. فرمود: آنان که پیامبر صلى الله علیه و آله در آخرین خطبه‏اى که خواند و همان روز از دنیا رفت چنین فرمود: «من در میان شما دو چیز باقى گذاردم که تا به آن دو تمسّک کرده‏اید هرگز گمراه نخواهید شد: کتاب خداوند و اهل بیتم.

خداوند لطیف خبیر با من عهد کرده است که آن دو از یک دیگر جدا نمى ‏شوند تا بر سر حوض کوثر بر من وارد شوند مانند این دو، و حضرت به دو انگشت سبابه خود اشاره فرمودند؛ و نمى‏ گویم مثل این دو، و حضرت به انگشت سبابه و وسط اشاره کردند، زیرا یکى از این دو جلوتر از دیگرى است. [2]

پس به این دو تمسّک کنید تا گمراه نشوید، و از آنان پیشى نگیرید که هلاک مى ‏شوید، و از آنان عقب نمانید که متفرّق مى‏ شوید، و به آنان چیزى یاد ندهید که از شما عالم‏ترند.

عرض کرد: یا امیر المؤمنین، او را برایم نام ببر. فرمود: کسى که پیامبر صلى الله علیه و آله او را در غدیر خم نصب کرد و به آنان خبر داد که او نسبت به آنان صاحب اختیارتر از خودشان است، و سپس به آنان دستور داد تا حاضران غائبان را آگاه نمایند.

عرض کرد: یا امیر المؤمنین، آن شما هستید؟ فرمود: من اوّل و افضل آنها هستم. سپس پسرم حسن بعد از من نسبت به مؤمنین صاحب اختیارتر از خودشان است. سپس پسرم حسین بعد از او نسبت به مؤمنین صاحب اختیارتر از خودشان است. و سپس‏ جانشینان پیامبر صلى الله علیه و آله هستند تا بر سر حوض کوثر یکى پس از دیگرى به خدمت او وارد شوند.

آن مرد نزد على علیه السّلام رفت و سر حضرت را بوسید و سپس عرض کرد: برایم روشن کردى و مشکلم را حل کردى و هر مشکلى در قلبم بود از بین بردى.

[1]. سوره نساء: آیه 59.
[2]. یعنى حضرت دو انگشت سبابه از دو دست را کنار یک دیگر قرار دادند اشاره به اینکه قرآن و عترت این گونه مساوى و قرین یکدیگرند، و بعد انگشت سبابه و وسط از یک دست را نشان دادند و اشاره کردند که نسبت اهل بیت و قرآن مانند این دو نیست که یکى از دیگرى مهمتر یا مقدم‏تر باشد.
(اسرار آل محمد علیهم السلام صفحه 263)


قطره ای از دریا شماره 19 – محبت اهل بیت علیهم السلام

سلیم بن قیس می گوید: از على علیه السّلام شنیدم که مى ‏فرمود: من در رابطه با پیامبر صلى الله علیه و آله ده خصلت دارم که به قدر یکى از آنها همه آنچه آفتاب بر آن طلوع و غروب مى ‏کند مرا مسرور نمى‏ کند. گفته شد: یا امیرالمؤمنین، آنها را براى ما بیان فرما.

حضرت فرمود: پیامبر صلى الله علیه و آله به من فرمود؛ اى على، تو برادرى، و تو دوستى، و تو وصیى، و تو وزیرى، تو جانشین هستى در خاندان و مال و در هر غیبتى که غایب باشم. منزلت تو نسبت به من همچون منزلت من نزد پروردگارم است. تو جانشین در امّتم هستى. دوست تو دوست من و دشمن تو دشمن من است. تو امیرالمؤمنین و آقاى مسلمانان بعد از من هستى.

سپس امیرالمؤمنین علیه السّلام رو به اصحابش کرد و فرمود: اى صحابه، به خدا قسم به هیچ کارى اقدام نکردم مگر آنچه پیامبر صلى الله علیه و آله درباره آن با من عهد و پیمان کرده بود. خوشا به حال کسى که محبّت ما اهل بیت در قلب او رسوخ داشته باشد، ایمان در قلب چنین کسى ثابت ‏تر از کوه احد در مکانش خواهد بود.

و هر کس که دوستى ما در قلب او جاى نگیرد ایمان در قلب او مانند ذوب شدن نمک در آب ذوب مى ‏شود. به خدا قسم، و باز به خدا قسم! در همه عالم ذکرى محبوب تر از من به پیشگاه پیامبر صلى الله علیه و آله ذکر نشده است. هیچ کس مانند نماز من بسوى دو قبله [1] نماز نخوانده است. در کودکى نماز خواندم در حالى که به سن بلوغ نرسیده بودم.

این فاطمه پاره تن پیامبر صلى الله علیه و آله است که همسر من است. و او در زمان خود مانند مریم دختر عمران در زمان خود است.

و مطلب سومى را به شما بگویم: حسن و حسین دو سبط این امت هستند، و آن دو نسبت به پیامبر صلى الله علیه و آله مانند دو چشم نسبت به سر هستند، و من مانند دو دست نسبت به بدن هستم، و فاطمه مانند قلب نسبت به جسد است. مثل ما مثل کشتى نوح است که هر کس بر آن سوار شد نجات یافت، و هر کس از آن بر جا ماند غرق شد.

1. اشاره به این است که ابتدا مسلمانان به سوى بیت المقدس نماز مى‏ خواندند و سپس قبله بسوى کعبه تغییر یافت.
(اسرار آل محمد علیهم السلام صفحه 515)


قطره ای از دریا شماره 20 – اهمیت زیارت امیرالمومنین علیه السلام

محَمَّدُ بْنُ یَحْیَى الْعَطَّارُ عَنْ حَمْدَانَ بْنِ سُلَیْمَانَ النَّیْسَابُورِیِّ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ  بْنِ مُحَمَّدٍ الْیَمَانِیِّ عَنْ مَنِیعِ بْنِ الْحَجَّاجِ عَنْ یُونُسَ عَنْ أَبِی وَهْبٍ الْقَصْرِیِّ قَالَ دَخَلْتُ الْمَدِینَهَ فَأَتَیْتُ أَبَا عَبْدِاللَّهِ فَقُلْتُ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاکَ أَتَیْتُکَ وَ لَمْ أَزُرْ قَبْرَ  أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ علیه السلام فَقَالَ بِئْسَ مَا صَنَعْتَ لَوْ لَا أَنَّکَ مِنْ شِیعَتِنَا مَا نَظَرْتُ إِلَیْکَ أَ لَا تَزُورُ مَنْ یَزُورُهُ اللَّهُ تَعَالَى

مَعَ الْمَلَائِکَهِ وَ یَزُورُهُ الْأَنْبِیَاءُ علیه السلام وَ یَزُورُهُ الْمُؤْمِنُونَ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاکَ مَا عَلِمْتُ ذَلِکَ قَالَ فَاعْلَمْ أَنَّ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ علیه السلام عِنْدَ اللَّهِ أَفْضَلُ مِنَ الْأَئِمَّهِ کُلِّهِمْ وَ لَهُ ثَوَابُ أَعْمَالِهِمْ وَ عَلَى قَدْرِ أَعْمَالِهِمْ فُضِّلُوا. (کامل الزیارات، باب ١٠، حدیث ۱) (تهذیب الاحکام، ۶/٢٠)

 ابى وهب بصرى نقل کرده که داخل مدینه شده نزد حضرت امام صادق علیه السّلام مشرّف شده و محضرش عرضه داشتم: فدایت شوم خدمت شما رسیدم ولى به زیارت قبر امیرالمؤمنین علیه السّلام نرفته‌ ام.

حضرت فرمودند: بد کارى کردى، اگر از شیعیان ما نبودى به تو نگاه نمى‌کردم!! چرا زیارت نکردى کسى را که خداوند متعال با فرشتگانش زیارتش مى‌کنند! (خداوند متعال نظر خاص می‌کند به قبر ایشان) انبیاء و مؤمنین زیارتش مى‌نمایند!

عرض کردم: فدایت شوم به این امر واقف نبودم. حضرت فرمودند: بدان که امیرالمؤمنین علیه السّلام نزد حق‌ تعالى از تمام ائمه علیهم السّلام افضل و برتر بوده و ثواب اعمال ایشان، بجز خودشان براى آن حضرت هم منظور مى‌شود؛ در حالى‌ که حضرات ائمّه علیهم السّلام به مقدار اعمال صادره از خودشان فضیلت و برترى عائدشان مى‌شود.


قطره ای از دریا شماره 21 – شک به فضائل امیرالمومنین علیه السلام

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: بر حذر باشید از این که در فضائل امیرالمومنین علی علیه السلام شک کنید، که شک در فضائل امیرالمومنین علی علیه السلام کفر به خداوند متعال است (انکار حقایقی است که خداوند متعال قرار داده است)!!

(الامالی الطوسی ج۱ص ۱۰۲)
(بحار الانوار ج۱۶ص ۳۱۷)


قطره ای از دریا شماره 22 – اولین سوالات پس از مرگ

قَالَ  رَسُولُ اللَّهِ  صَلَّی  اللَّهُ  عَلَیهِ  وَ آلِهِ: «یَا عَلِیُ!  إِنَّ  أَوَّلَ  مَا  یُسْأَلُ  عَنْهُ  الْعَبْدُ  بَعْدَ  مَوْتِهِ: ”شَهَادَهُ  أَنْ  لَا  إِلَهَ  إِلَّا  اللَّهُ، وَ  أَنَّ  مُحَمَّداً  رَسُولُ اللَّهِ، وَ أَنَّکَ  وَلِیُّ الْمُؤْمِنِینَ  بِمَا  جَعَلَهُ  اللَّهُ  وَ  جَعَلْتُهُ  لَکَ، فَمَنْ  أَقَرَّ  بِذَلِکَ  وَ کَانَ  یَعْتَقِدُهُ، صَارَ إِلَى النَّعِیمِ الَّذِی لَا زَوَالَ  لَه.»* (بحارالأنوار ، ج7، ص 273)

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: «ای علی! اولین چیزی که از بنده پس از مرگش سوال می‌شود؛ شهادت به این است که، خدایی جز الله نیست، و همانا محمد رسول خداست و اینکه تو ولی مؤمنان هستی به آنچه خداوند و من برای تو جعل کرده و قرار داده‌ایم، پس کسی که به این مطلب اقرار کند و به آن معتقد باشد، بازگشت او به سوی نعمت‌ های زوال ناپذیر خواهد بود.»


قطره ای از دریا شماره 23 – نشانه محبت و دوستی اهل بیت علیهم السلام

قالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ: «یَا عَلِیُّ! إِنَّ اللَّه طَهَّرَنَا  وَ اصْطَفَانَا، لَمْ یَلْتَقِ لَنَا  أَبَوَانِ عَلَی سِفَاحٍ قَطُّ مِنْ لَدُنْ آدَمَ، فَلَا یُحِبُّنَا  إِلَّا  مَنْ طَابَتْ وِلَادَتُهُ.» (بحارالأنوار ،ج 38، ص 103)

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: «ای علی! خداوند ما را پاک نمود و برگزید و هرگز هیچ پدر و مادری از ما تا حضرت آدم از راه حرام به هم نرسیدند، بنابراین دوست نمی‌ دارد ما را مگر کسی که پاکزاد و حلال‌ زاده باشد.»


قطره ای از دریا شماره 24 – داشتن ولایت علی علیه السلام

رسُولُ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ: *«یَا عَلِیُّ!  وَ الَّذِی  بَعَثَنِی  بِالنُّبُوَّهِ، وَ اصْطَفَانِی عَلَی جَمِیعِ الْبَرِیَّهِ، لَوْ أَنَّ  عَبْداً  عَبَدَ اللَّهَ  أَلْفَ عَامٍ،  مَا قُبِلَ ذَلِکَ مِنْهُ  إِلَّا  بِوَلَایَتِکَ  وَ  وَلَایَهِ  الْأَئِمَّهِ  مِنْ  وُلْدِکَ، وَ إِنَّ  وَلَایَتَکَ  لَا تُقْبَلُ  إِلَّا  بِالْبَرَاءَهِ  مِنْ  أَعْدَائِکَ  وَ  أَعْدَاءِ الْأَئِمَّهِ  مِنْ  وُلْدِکَ؛ بِذَلِکَ أَخْبَرَنِی  جَبْرَئِیلُ، فَمَنْ  شاءَ  فَلْیُؤْمِنْ  وَ  مَنْ  شاءَ  فَلْیَکْفُرْ.»* (بحارالأنوار، ج27، ص 63)

«ای علی! سوگند به آنکه مرا به پیامبری برانگیخت، و بر همه مردم انتخاب نمود، اگر بنده‌ ای خدا را هزار سال عبادت کند، از او پذیرفته نمی‌گردد مگر بواسطه داشتن ولایت تو و ولایت امامان از فرزندانت؛ و همانا ولایت تو پذیرفته نمی‌ شود مگر به واسطه برائت و بیزاری از دشمنان تو و دشمنان امامان از فرزندانت؛ این خبر را جبرئیل برای من آورد، پس هرکس خواست ایمان بیاورد (و بپذیرد) و هرکس خواست نپذیرد و کفر بورزد!»


قطره ای از دریا شماره 25 – ایمان استوار

قالَ  رَسُولُ اللَّهِ  صَلَّی اللَّهُ  عَلَیْهِ  وَ آلِهِ: «یَا عَلِیُّ‌!  الثَّابِتُ  عَلَیْکَ  کَالْمُقِیمِ  مَعِی  وَ  مُفَارِقُکَ  مُفَارِقِی.» بحارالأنوار ج27، ص231

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: «ای علی! کسی که (بر ولایت تو) ثابت و استوار باشد، چنان است که با من (و بر ایمان به من استوار) است. و کسی که از تو جدا گردد چنان است که از من جدا شده است.»


قطره ای از دریا شماره 26 – جایگاه دشمنان امیرالمومنین علیه السلام

«قالَ رَسُولُ  اللَّهِ  صَلَّی اللَّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ:«إِذَا  کَانَ  یَوْمُ  الْقِیَامَهِ  شَفَّعَنِی  رَبِّی  وَ  شَفَّعَکَ  یَا عَلِیُّ!  وَ کَسَانِی  وَ  کَسَاکَ  یَا عَلِیُّ!   ثُمَّ قَالَ لِی  وَ لَکَ  یَا عَلِیُّ: أَلْقِیَا فِی جَهَنَّمَ کُلَّ مَنْ  أَبْغَضَکُمَا، وَ أَدْخِلَا الْجَنَّهَ  کُلَّ  مَنْ  أَحَبَّکُمَا ! فَإِنَّ  ذَلِکَ  هُوَ  الْمُؤْمِنُ‌.» بحارالأنوار، ج7، ص338

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: «ای علی! آن هنگام که روز قیامت شود، پروردگارم من و تو را شفیع قرار می‏‌ دهد و می‏‌ پوشاند. سپس به من و تو می‌فرماید: “هر که بغض و دشمنی شما را دارد، به جهنم بیفکنید و هر که شما را دوست دارد به بهشت وارد کنید زیرا دوست شما همان مؤمن حقیقی است”.»


قطره ای از دریا شماره 27 – یک نور واحد

«قالَ  رَسُولُ  اللَّهِ  صَلَّی اللَّهُ  عَلَیْهِ  وَ آلِهِ: «یَا عَلِیُّ! کَذَبَ مَنْ  زَعَمَ  أَنَّهُ  یُحِبُّنِی  وَ  یُبْغِضُکَ  لِأَنَّ  اللَّهَ  تَعَالَی  خَلَقَنِی  وَ  إِیَّاکَ  مِنْ  نُورٍ  وَاحِدٍ.» بحارالأنوار، ج27، ص231

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: «ای علی! دروغ می‌گوید کسی که گمان می‌کند مرا دوست دارد درحالی که با تو دشمنی می‌ کند، چرا که خداوند متعال من و تو را از یک نور خلق نموده است.»


قطره ای از دریا شماره 28 – علیٌ قسیم النار و الجنه

قَالَ  رَسُولُ اللَّهِ  صَلَّی اللَّهُ  عَلَیهِ  وَ آلِهِ:یَا عَلِیُ!  إِنَّکَ  وَ الْأَوْصِیَاءَ  مِنْ  بَعْدِکَ  أَعْرَافٌ  بَیْنَ  الْجَنَّهِ وَ النَّارِ،  لَا یَدْخُلُ  الْجَنَّهَ  إِلَّا  مَنْ  عَرَفَکُمْ  وَ عَرَفْتُمُوه،ُ  وَ لَا یَدْخُلُ النَّارَ إِلَّا مَنْ  أَنْکَرَکُمْ  وَ أَنْکَرْتُمُوهُ. بحارالأنوار، جلد ٨، صفحه 335

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: «ای علی! همانا تو و اوصیاء پس از تو اَعراف (١) میان بهشت و جهنم هستید؛ داخل بهشت نمی‌شود مگر کسی که شما را بشناسد و شما او را بشناسید، و داخل جهنم نمی‌ گردد مگر آنکه شما را نشناسد و شما او را نشناسید.»

 (1) اشاره دارد به آیه ۴۶ سوره اعراف:

*«وَعَلَى الأَعْرَافِ رِجَالٌ یَعْرِفُونَ کُلاًّ بِسِیمَاهُمْ.* سوره اعراف آیه ۴۶

و بر اعراف مردانی با مقام و منزلت هستند که هرکدام از دو گروه (بهشتیان و جهنمیان) را به چهره ها (و نشانه ها)ی ایشان می شناسند. اعراف مکان مرتفع و بلندی است حد فاصل میان بهشت و دوزخ که امامان آنجا در کنار شیعیان ضعیف و گناهکار خویش قرار می ‏گیرند و آنان را به بهشت رهنمون می سازن.


قطره ای از دریا شماره 29 – حقیقت شیعه

قالَ  رَسُولُ اللَّهِ  صَلَّی اللَّهُ  عَلَیْهِ وَ آلِهِ:*«یَا عَلِیُّ!  أَنْتَ وَصِیِّی  وَ خَلِیفَتِی  وَ  وَزِیرِی  وَ  وَارِثِی  وَ أَبُو  وُلْدِی،  شِیعَتُکَ  شِیعَتِی،  وَ  أَنْصَارُکَ أَنْصَارِی، وَ  أَوْلِیَاؤُکَ  أَوْلِیَائِی  وَ أَعْدَاؤُکَ   أَعْدَائِی.»* بحارالأنوار، ج40، ص53

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: «ای علی! تو وصی و جانشین و وزیر و وارث من و پدر فرزندانم هستی، شیعه و پیرو تو در حقیقت شیعه و پیرو من، و یاران تو، یاران من و دوستان تو، دوستان من و دشمنان تو، دشمنان من هستند.»


قطره ای از دریا شماره 30 – نتیجه انکار وصایت امیرالمومنین علیه السلام

قالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ:*«یَا عَلِیُ! خَلَقَنِیَ اللَّهُ تَعَالَى وَ أَنْتَ مِنْ نُورِ اللَّهِ، حِینَ خَلَقَ آدَمَ فَأَفْرَغَ ذَلِکَ النُّورَ فِی صُلْبِهِ، فَأَفْضَى بِهِ إِلَى عَبْدِ الْمُطَّلِبِ، ثُمَّ افْتَرَقَ مِنْ عَبْدِ الْمُطَّلِبِ أَنَا فِی عَبْدِ اللَّهِ وَ أَنْتَ فِی أَبِی طَالِبٍ؛ لَا تَصْلُحُ النُّبُوَّهُ إِلَّا لِی وَ لَا تَصْلُحُ الْوَصِیَّهُ إِلَّا لَکَ، فَمَنْ جَحَدَ وَصِیَّتَکَ جَحَدَ نُبُوَّتِی، وَ مَنْ جَحَدَ نُبُوَّتِی کَبَّهُ اللَّهُ عَلَى مَنْخِرَیْهِ فِی النَّار.»* بحارالأنوار، ج15، ص13

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: «ای علی! خداوند تعالی من و تو را از نور خود آفرید، زمانی که آدم را خلق کرد آن نور را در صلب آدم قرار داد، آنگاه آن نور را به عبد المطلب رساند، سپس از عبد المطلب جدا شد و نور من در عبد الله و نور تو در ابوطالب قرار گرفت.

مقام نبوت و پیامبری جز برای من و مقام وصایت جز برای تو صلاحیت ندارد، پس کسی که وصایت تو را انکار کند، نبوت مرا انکار کرده و هرکس نبوت من را انکار کند، خداوند او را با صورت در آتش جهنم می‌ افکند.»


قطره ای از دریا شماره 31 – جایگاه شفاعت

قالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ:*«یَا عَلِیُّ! أَنْتَ صَاحِبِی عَلَی الْحَوْضِ غَداً، وَ أَنْتَ صَاحِبِی فِی الْمَقَامِ الْمَحْمُودَ، وَ أَنْتَ صَاحِبُ لِوَائِی فِی الْآخِرَهِ کَمَا أَنَّکَ صَاحِبُ لِوَائِی فِی الدُّنْیَا، لَقَدْ سَعِدَ مَنْ تَوَلَّاکَ وَ شَقِیَ مَنْ عَادَاکَ.»* بحارالأنوار، ج40، ص53

 «ای علی! تو فردای قیامت همنشین و همراه من بر حوض کوثر و در مقام محمود (جایگاه شفاعت) هستی، و تو صاحب پرچم من در آخرت هستی، همانگونه که در دنیا صاحب لواء و پرچم من هستی، به راستی پیرو تو سعادتمند و دشمن تو بدبخت است.»


قطره ای از دریا شماره 32 – محبت و دوستی ولی خدا

قالَ رَسُولُ اللَّهِ (صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ): *«یَا عَلِیُ! إِنَّهُ لَمَّا أُسْرِیَ بِی إِلَى السَّمَاءِ تَلَقَّتْنِی الْمَلَائِکَهُ بِالْبِشَارَاتِ فِی کُلِّ سَمَاءٍ حَتَّى لَقِیَنِی جَبْرَئِیلُ فِی مَحْفِلٍ مِنَ الْمَلَائِکَهِ فَقَالَ: لَوِ اجْتَمَعَتْ أُمَّتُکَ عَلَى حُبِّ عَلِیٍّ مَا خَلَقَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ النَّار.»* بحارالأنوار، ج18، ص388

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: «ای علی! وقتی به آسمان (معراج) برده شدم، فرشتگان در هر آسمانی با بشارت‌ های فراوانی مرا استقبال نمودند، تا اینکه جبرئیل در محفلی از ملائکه مرا ملاقات کرد و گفت: *اگر امت تو بر محبّت و دوستی امیر مؤمنان علی علیه السلام اجتماع می‌کردند، خداوند آتش دوزخ را نمی آفرید.»*


قطره ای از دریا شماره 33 – منکران ولایت

رَسُولُ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ: «یَا عَلِیُ!کُلُّ نَفْسٍ بِما کَسَبَتْ رَهِینَهٌ إِلَّا أَصْحابَ الْیَمِینِ فِی جَنَّاتٍ یَتَساءَلُونَ عَنِ الْمُجْرِمِینَ ما سَلَکَکُمْ فِی سَقَرَوَ الْمُجْرِمُونَ هُمُ الْمُنْکِرُونَ لِوَلَایَتِک» بحارالأنوار، مجلد ٧، صفحه ١٩٣

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: «ای علی! هرکسی گرفتار اعمال خویش است، مگر اصحاب یمین، که در بهشت از حال مجرمان می‌پرسند: چه چیزی شما را به دوزخ افکند؟ و مجرمان و تبهکاران همان منکران ولایت تو هستند.»


قطره ای از دریا شماره 34 – شان و منزلت امیرالمومنین علیه السلام

و بِالْإِسْنَادِ عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ عَنْ عَلِیٍّ عَنِ النَّبِیِّ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْهِمْ قَالَ: لَوْ حَدَّثْتُ بِمَا أُنْزِلَتْ فِی عَلِیٍّ مَا وَطِئَ عَلَی مَوْضِعٍ فِی الْأَرْضِ إِلَّا أُخِذَ تُرَابُهُ إِلَی الْمَاءِ. بحارالانوار، جلد 40 صفحه 49

حسین بن علی به نقل از امیر مؤمنان علیهما السلام به نقل از پیامبر صلی الله علیه و آله آورد که فرمودند: اگر درباره آنچه که درباره علی صلوات الله علیه بر من نازل شد صحبت کنم، پا بر ناحیه ای از زمین نمی گذارد، مگر آن که خاکش را بر می دارند [آنقدر که] تا به آب [برسند]


قطره ای از دریا شماره 35 – عاقبت بخیری با امیرالمومنین علیه السلام

قالَ سیدنا رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ: مَنْ فَارَقَ عَلِیّاً فَقَدْ فَارَقَنِی وَ مَنْ فَارَقَنِی فَقَدْ فَارَقَ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ. بحار الأنوار – ط دارالاحیاء التراث ج 38 ص 32 أمالی الصدوق: 150 ح 146 مجلس 20 ح 1 غایه المرام ج 6 ص 150

حضرت محمد صلی الله علیه و آله فرمودند: هر کس از علی جدا شود؛ از من جدا شده است و هر کس از من جدا شود؛ از خداوند عزّوجل جدا شده است.


قطره ای از دریا شماره 36 – فاروق اعظم

شخصی از حضرت امیرمؤمنان‌ علیه السلام سؤال کرد: چگونه صبح کردید و در چه حالی هستید؟ حضرت فرمودند:

«أَصْبَحْتُ وَأَنَا الصِّدِّیقُ الْأَکْبَرُ وَالْفارُوقُ الْأَعْظَمُ وَأَنَا وَصِی خَیرِ الْبَشَرِ وَأَنَا الْأَوَّلُ وَأَنَا الْآخِرُ وَأَنَا الْباطِنُ وَأَنَا الظّاهِرُ وَأَنَا بِکُلِ‌ّ شَی‌ءٍ عَلِیمٌ وَأَنَا عَینُ اللَّهِ وَأَنَا جَنْبُ اللَّهِ وَأَنَا أَمِینُ اللَّهِ عَلَی الْمُرْسَلِینَ، بِنا عُبِدَ اللَّهُ وَنَحْنُ خُزّانُ اللَّهِ فِی أَرْضِهِ وَسَمائِهِ وَأَنَا أُحْیی وَأَنَا أُمِیتُ وَأَنَا حَی لا أَمُوتُ»؛ بحارالانوار، ج‌39، ص‌348؛ مناقب آل ابی‌طالب، ج‌2، ص 385

«صبح کردم در حالی که من صدّیق اکبر و فاروق اعظم هستم. من وصی بهترین بشر هستم. منم اول، منم آخر، منم باطن، منم ظاهر، من به هر چیزی عالم هستم. منم عین اللَّه، منم جنب اللَّه، من امین خدا بر پیامبران هستم. به واسطه ما خداوند عبادت می‌شود، ما خزینه‌ های الهی در آسمان و زمین هستیم. من زنده می‌کنم، من می‌میرانم، و من زنده لایموت هستم»

سؤال کننده از این جواب حضرت امیرمؤمنان‌ علیه السلام در شگفت ماند، پس حضرت فرمودند: «اوّل؛ یعنی اولین کسی هستم که به رسول خدا صلی الله علیه و آله ایمان آوردم. آخر؛ یعنی آخرین کسی بودم که آن حضرت را زیارت کردم، آن‌گاه که ایشان را در قبر گذاشتم.

ظاهر؛ یعنی من ظاهر اسلام هستم. باطن؛ یعنی من مملوّ از علم و دانش هستم. به همه چیز آگاهم؛ یعنی هر چه را که خدا به پیامبرش آموخت، آن حضرت نیز همه را به من خبر داد.

من عین اللَّه هستم؛ یعنی چشم بینای خدا بر مؤمنان و کافران هستم. من جنب اللَّه هستم، اشاره به فرمایش خدای تعالی است که می‌فرماید:

«یا حَسْرَتی عَلی ما فَرَّطتُ فِی جَنْبِ اللَّهِ»
«افسوس برمن از کوتاهی‌هایی که در اطاعت فرمان خدا کردم». سوره زمر، آیه 56

پس هرکه درمورد من کوتاهی کند، در مقابل خدا کوتاهی کرده است. من زنده کننده‌ ام؛ یعنی سنّت رسول خدا صلی الله علیه و آله را زنده می‌کنم. میراننده هستم؛ یعنی هرگونه بدعتی را نابود می‌کنم.

من زنده‌ای هستم که مرگ ندارد، اشاره به فرمایش خدای تعالی است که فرمودند: آنان‌که در راه خدا کشته شده‌ اند را مرده نپندارید، بلکه‌ ایشان زنده‌اند و نزد پروردگارشان روزی می‌خورند»


قطره ای از دریا شماره 37 – عظمت حیدر کرار

قالَ سَیِدُنا رَسولُ الله صَلی الله عَلیهِ و آله: یا سَلمانُ، لَولا أَن تَفَرَّطَ أُمَّتی فی أَخی عَلیٍّ کَإفراطِ النَّصاری فی عیسىَ بنِ مریمَ لَقُلتُ فیهِ مَقالهً یَتّبِعونَ آثارَ قَدَمَیهِ فی التُّرابِ یَقبَلونَه. کتاب سلیم بن قیس الهلالی حدیث 62

حضرت محمد صلی الله علیه و آله فرمودند: ای سلمان، اگر نبود که امتم درباره برادرم علی افراط کنند همانگونه که مسیحیان درباره عیسی بن مریم افراط کردند، سخنی درباره او می گفتم که مردم جای قدم های او بر خاک را دنبال می کردند و آن را می بوسیدند.


قطره ای از دریا شماره 38 – پدران این امت

قال رسول الله صلی الله علیه و آله: “انا و علی ابوا هذه الامه و لحقنا علیهم اعظم من حق ابوی ولادتهم فاننا ننقذهم ان اطاعونا من النار الی دار القرار و نلحقهم من العبودیه بخیار الاحرار …” بحارالانوار ج 23 ص 259

پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله فرمودند: “من و علی علیه السلام پدران این امتیم و همانا حق ما بر آنها بیشتر و بزرگتر است از حق پدر و مادر ولادتی آنها، پس اگر ما را اطاعت کنند، ما آنها را از آتش جهنم به سوی دار القرار نجات می دهیم، و از بندگی به آقایی می رسانیم …”


قطره ای از دریا شماره 39 – تقسیم کننده بهشت و جهنم

روزی مأمون لعین، از حضرت رضا علیه السلام پرسید؛ اینکه رسول اسلام فرموده: ای علی «علیه السلام» تو تقسیم کننده بهشت و دوزخی یعنی چه؟ این تقسیم چگونه است؟

حضرت فرمودند: قسمت آن اینگونه است که، محبت ایشان موجب جنّت می شود و دشمنی با ایشان موجب دوزخ. پس اهل بهشت و دوزخ تقسیم می شوند به محبت و دشمنی با امیرالمؤمنین علیه السلام‌.

مأمون لعین و حاضران از این جواب متحیر شدند و مأمون گفت شهادت می دهم که تو وارث علم رسول خدایی. اباصلت گوید وقتی از کاخ خارج شدیم به حضرت گفتم: امروز غوغا نمودید در پاسختان، و مأمون را مجاب کردید.

حضرت فرمود: آنچه گفتم چیزی بود که در کتب خودشان هم آمده است، وگرنه اعتقاد خود ما بر این است که روز قیامت خود امیرالمؤمنین علیه السلام  به آتش خطاب می کند که فلان شخص را بگیر که از دشمنان من است و فلان شخص را رها کن که از دوستان من است.

حدثنا تمیم بن عبد الله بن تمیم القرشی قال: حدثنی أبی عن أحمد بن علی الأنصاری عن أبی الصلت الهروی قال: قال المأمون یوما للرضا علیه السلام یا أبا الحسن أخبرنی عن جدک أمیر المؤمنین بأی وجه هو قسیم الجنه والنار و بأی معنى فقد کثر فکری فی ذلک؟

فقال له الرضا علیه السلام: یا أمیر المؤمنین ألم ترو عن أبیک عن آبائه عن عبد الله بن عباس أنه قال: سمعت رسول الله یقول: حب علی إیمان وبغضه کفر؟

فقال: بلى فقال الرضا علیه السلام: فقسمه الجنه و النار إذا کانت على حبه و بغضه فهو قسیم الجنه والنار، فقال المأمون: لا أبقانی بعدک یا أبا الحسن أشهد أنک وارث علم رسول الله

قال: أبو الصلت الهروی: فلماانصرف الرضا علیه السلام إلى منزله أتیته فقلت له: یا بن الله ما أحسن ما أجبت به أمیر المؤمنین؟

فقال الرضا علیه السلام: یا أبا الصلت إنما کلمته حیث هو ولقد سمعت أبی یحدث عن آبائه عن علی علیه السلام إنه قال: قال: رسول الله: یا علی أنت قسیم الجنه یوم القیامه تقول للنار: هذا لی وهذا لک. عیون اخبارالرضا علیه السلام ۲/۹۲


قطره ای از دریا شماره 40 – باب فتحه اللّه

الحسین بن محمّد عن معلّى بن محمّد عن الوشّاء عن عبد اللّه بن سنان عن أبی حمزه قال: سمعت أبا جعفر علیه السّلام یقول إنّ‌ علیّا علیه السّلام باب فتحه اللّه-من دخله کان مؤمنا-و من خرج منه کان کافرا. الکافی، جلد ۲، کتاب الایمان و الکفر، باب الکفر، حدیث ١۶

ابى حمزه گوید؛ شنیدم امام باقر علیه السّلام مى‌ فرمود: براستى على علیه السّلام درى است که خداوند متعال گشوده؛ هرکس از آن وارد شود مؤمن است و هرکس از آن خارج شود کافر است.


قطره ای از دریا شماره 41 – اطاعت از خدا

قالَ رسولُ اللهِ (صلی الله علیه و آله): *«یَا عَلِیُ! أَنْتَ الْمَظْلُومُ بَعْدِی، مَنْ ظَلَمَکَ فَقَدْ ظَلَمَنِی، وَ مَنْ أَنْصَفَکَ فَقَدْ أَنْصَفَنِی، وَ مَنْ جَحَدَکَ فَقَدْ جَحَدَنِی، وَ مَنْ وَالاکَ فَقَدْ وَالانِی، وَ مَنْ عَادَاکَ فَقَدْ عَادَانِی، وَ مَنْ أَطَاعَکَ فَقَدْ أَطَاعَنِی، وَ مَنْ عَصَاکَ فَقَدْ عَصَانِی.»* بحارالأنوار، جلد ٢٧، صفحه ۶١

«ای علی! تو پس از من مورد ظلم واقع خواهی شد، به ‎راستی‎ که هر کس به تو ظلم کند، به من ظلم کرده است، و هر کس حق تو را بدهد، حق مرا داده است، و هرکس حق تو را انکار کند، مرا انکار کرده است.

و هرکس تو را دوست بدارد، مرا دوست داشته، و هرکس با تو دشمنی کند، با من دشمنی کرده است، و آنکس که از تو اطاعت کند، از من اطاعت کرده، و هرکس از تو نافرمانی کند، در حقیقت از من نافرمانی کرده است.»


قطره ای از دریا شماره 42 – فرمانبری و اطاعت

قالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ:*«یَا عَلِیُّ! أَنْتَ أَمِینُ أُمَّتِی، وَ حُجَّهُ اللَّهِ عَلَیْهَا بَعْدِی، قَوْلُکَ قَوْلِی وَ أَمْرُکَ أَمْرِی وَ طَاعَتُکَ طَاعَتِی، وَ زَجْرُکَ زَجْرِی وَ نَهْیُکَ نَهْیِی وَ مَعْصِیَتُکَ مَعْصِیَتِی، وَ حِزْبُکَ حِزْبِی وَ حِزْبِی حِزْبُ اللَّهِ.»* بحارالأنوار ،جلد ۴۰، صفحه ۵۳

«ای علی! تو امینِ امتِ من، و حجت خدا بر آنها پس از من هستی، گفتار تو گفتار من، و دستور تو دستور من، و فرمانبری و اطاعت از تو اطاعت از من، و نهی و بازداری تو، همان نهی و بازداری من، و نافرمانی از تو نافرمانی از من است، و حزب تو حزب من و حزب من حزب خداست.»


قطره ای از دریا شماره 43 – برادر و وزیر رسول خدا صلی الله علیه و آله

قالَ رسولُ اللهِ (صلی الله علیه و آله): *«یَا عَلِیُ! أَنْتَ مِنِّی وَ أَنَا مِنْکَ، وَ أَنْتَ أَخِی وَ وَزِیرِی، فَإِذَا مِتُّ ظَهَرَتْ لَکَ ضَغَائِنُ فِی صُدُورِ قَوْم‌.»* بحارالأنوار جلد ٢۶، صفحه ٣۵٠

«ای علی! تو از من و من از تو هستم و تو برادر و وزیرم هستی، پس هرگاه من از دنیا بروم، کینه‏‌ هایی از تو در سینه ‎های گروهی (از اصحابم) آشکار خواهد شد.»


قطره ای از دریا شماره 44 – سنجش ایمان

قالَ رَسُولُ اللَّهِ (صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ):«یَا عَلِیُ! أَنْتَ أَوَّلُ هَذِهِ الْأُمَّهِ إِیمَاناً بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ، وَ أَوَّلُهُمْ هِجْرَهً إِلَى اللَّهِ وَ رَسُولِهِ، وَ آخِرُهُمْ عَهْداً بِرَسُولِهِ، لَا یُحِبُّکَ وَ الَّذِی نَفْسِی بِیَدِهِ إِلَّا مُؤْمِنٌ قَدِ امْتَحَنَ اللَّهُ قَلْبَهُ لِلْإِیمَانِ وَ لَا یُبْغِضُکَ إِلَّا مُنَافِقٌ أَوْ کَافِر.» بحارالأنوار، جلد ١٩، صفحه ۶٧

«ای علی! تو اولین این امت هستی از نظر ایمان به خدا و رسولش، و اولین آنها هستی از نظر هجرت به سوی خدا و رسولش، و آخرین کسی هستی که از من جدا می‌گردی؛ سوگند به آنکه جانم در دست اوست، دوست نمی‌دارد تو را مگر مؤمنی که خداوند قلب او را بر ایمان امتحان نموده است، و دشمن نمی‌دارد تو را مگر منافق یا کافر.»


قطره ای از دریا شماره 45 – اهل مودت

قالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ:«(یَا عَلِیُّ!) إِنَّ الْمَلَائِکَهَ لَتَتَقَرَّبُ إِلَی اللَّهِ تَقَدَّسَ ذِکْرُهُ بِمَحَبَّتِکَ وَ وَلَایَتَکَ، وَ اللَّهِ إِنَّ أَهْلَ مَوَدَّتَکَ فِی السَّمَاءِ لَأَکْثَرُ مِنْهُمْ فِی الْأَرْضِ.» بحارالأنوار ،جلد ۴۰، صفحه ۵۳.

«ای علی، همانا فرشتگان با دوستی و ولایت تو به خداوند تقرب می‌جویند، و سوگند به خدا که اهل مودت و دوستی تو در آسمان، بیشتراند از اهل مودت و دوستی تو در زمین.»


قطره ای از دریا شماره 46 – دوست داشتن امیرالمومنین علیه السلام

حضرت زهرا سلام الله علیها: انَّ السَّعیدَ، کُلَّ السَّعیدِ، حَقَّ السَّعیدِ مَن أحَبَّ عَلِیاً فی حَیاتِه وَ بَعدَ مَوتِه. امالی(صدوق) ص182

همانا سعادتمند (به معنای) کامل و حقیقی کسی است که امام علی (علیه السلام) را در دوران زندگی و پس از مرگش دوست داشته باشد.


قطره ای از دریا شماره 47 – ولایت

امام صادق علیه السّلام از پدران گرامی خود از امیرالمؤمنین علیه السّلام روایت کنند:

حَدَّثَنِی أَبِی أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ قَالَ قَالَ [لِی] رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله:یَا عَلِیُّ أَنْتَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ وَ إِمَامُ الْمُتَّقِینَ یَا عَلِیُّ أَنْتَ سَیِّدُ الْوَصِیِّینَ وَ وَارِثُ عِلْمِ النَّبِیِّینَ وَ خَیْرُ الصِّدِّیقِینَ وَ أَفْضَلُ السَّابِقِینَ یَا عَلِیُّ أَنْتَ زَوْجُ سَیِّدَهِ نِسَاءِ الْعَالَمِینَ وَ خَلِیفَهُ خَیْرِ

الْمُرْسَلِینَ یَا عَلِیُّ أَنْتَ مَوْلَى الْمُؤْمِنِینَ (یَا عَلِیُّ أَنْتَ الْحُجَّهُ) بَعْدِی عَلَى النَّاسِ أَجْمَعِینَ اسْتَوْجَبَ الْجَنَّهَ مَنْ تَوَلَّاکَ وَ اسْتَحَقَّ النَّارَ مَنْ عَادَاکَ یَا عَلِیُّ وَ الَّذِی بَعَثَنِی بِالنُّبُوَّهِ وَ اصْطَفَانِی عَلَى جَمِیعِ الْبَرِیَّهِ لَوْ أَنَّ عَبْداً عَبَدَ اللَّهَ أَلْفَ عَامٍ مَا قَبِلَ اللَّهُ ذَلِکَ مِنْهُ

إِلَّا بِوَلَایَتِکَ وَ وَلَایَهِ الْأَئِمَّهِ مِنْ وُلْدِکَ وَ إِنَّ وَلَایَتَکَ (لَا تُقْبَلُ) إِلَّا بِالْبَرَاءَهِ مِنْ أَعْدَائِکَ وَ أَعْدَاءِ الْأَئِمَّهِ مِنْ وُلْدِکَ بِذَلِکَ أَخْبَرَنِی جَبْرَئِیلُ ع فَمَنْ شاءَ فَلْیُؤْمِنْ وَ مَنْ شاءَ فَلْیَکْفُرْ. مائه منقبه من مناقب أمیر المؤمنین و الأئمه ؛ ص28

که رسول خدا صلّی الله علیه و آله به من فرمود: ای علی! تویی امیر مؤمنان و پیشوای پرهیزکاران؛ ای علی! تو سرور جانشینان، وارث علم پیامبران، بهترینِ صادقان و برترین سبقت گیرندگان هستی.

ای علی! تو همسر سرور زنان عالمیان و جانشین بهترین فرستادگانی. ای علی! تو مولای مؤمنانی. ای علی! تو حجّت پس از من بر تمامی مردمانی، هر که با تو دوستی ورزد، مستوجب بهشت گردد و هر که با تو دشمنی ورزد، مستحقّ آتش دوزخ گردد.

ای علی! قسم به آن که مرا به پیامبری برانگیخت و بر تمامی آفریدگان برگزید اگر بنده ای هزار سال خدا را پرستش کند، جز به ولایت تو و ولایت پیشوایان از فرزندان تو، خدا از او نخواهد پذیرفت.

و همانا ولای تو، جز به بیزاری از دشمنان تو و دشمنان امامانی از نسل تو پذیرفته نگردد. جبرئیل علیه السّلام مرا بدان آگاه ساخت. «پس هرکه می‌خواهد ایمان بیاورد و هرکه می‌خواهد کافر گردد.


قطره ای از دریا شماره 48 – امام خلق

حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله:

لمَّا عُرِجَ بِی إِلَى السَّمَاءِ السَّابِعَهِ وَ مِنْهَا إِلَى سِدْرَهِ الْمُنْتَهَى وَ مِنَ السِّدْرَهِ إِلَى حُجُبِ النُّورِ نَادَانِی رَبِّی جَلَّ جَلَالُهُ یَا مُحَمَّدُ أَنْتَ عَبْدِی وَ أَنَا رَبُّکَ فَلِی فَاخْضَعْ وَ إِیَّایَ فَاعْبُدْ وَ عَلَیَّ فَتَوَکَّلْ وَ بِی فَثِقْ فَإِنِّی قَدْ رَضِیتُ بِکَ عَبْداً وَ حَبِیباً وَ رَسُولًا وَ نَبِیّاً
وَ بِأَخِیکَ عَلِیٍّ خَلِیفَهً وَ بَاباً فَهُوَ حُجَّتِی عَلَى عِبَادِی وَ إِمَامٌ لِخَلْقِی بِهِ یُعْرَفُ أَوْلِیَائِی مِنْ أَعْدَائِی وَ بِهِ یُمَیَّزُ حِزْبُ الشَّیْطَانِ مِنْ حِزْبِی وَ بِهِ یُقَامُ دِینِی وَ تُحْفَظُ حُدُودِی وَ تُنْفَذُ أَحْکَامِی وَ بِکَ وَ بِهِ وَ بِالْأَئِمَّهِ مِنْ وُلْدِهِ أَرْحَمُ عِبَادِی وَ إِمَائِی …»
الامالی للصدوق، ص631 و632، ح 4

چون مرا به آسمان هفتم بردند و از آنجا به سدره المنتهى رساندند و تا به حجاب هاى نور، پروردگارم جل جلاله مرا ندا کرد اى محمد تو بنده منى و من پروردگار توام. فقط براى من تواضع کن و مرا بپرست و بر من توکل کن و به من اعتماد کن که من تو را به بندگى پسندیدم.

و حبیب و رسول و پیغمبر خود ساختم، و برادرت على را خلیفه و باب قرار دادم، او است حجت من بر بندگانم و امام خلقم، به او دوستانم از دشمنانم شناخته شوند و به او حزب شیطان از حزب من جدا شود و به او دینم بر پا گردد و حدودم حفظ شود و احکامم اجراء گردد و به وسیله تو و او و امامان از فرزندانش به بندگانم رحم کنم …»


قطره ای از دریا شماره 49 – تصدیق‏ کننده

امیرالمؤمنین علیه السلام:

 أنَا عَبْدُ اللَّهِ وَ أَخُو رَسُولِهِ وَ أَنَا الصِّدِّیقُ الْأَکْبَرُ لَا یَقُولُهَا بَعْدِی إِلَّا کَذَّابٌ صَلَّیْتُ قَبْلَ النَّاسِ بِسَبْعِ سِنِین. الخصال، ج2، ص402، ح110

منم بنده خدا و برادر رسول خدا و منم بزرگترین تصدیق‏ کننده پیغمبر؛ هیچ کس پس از من چنین ادعایی نمی کند مگر اینکه دروغ می گوید. من هفت سال پیش از مردم نماز خواندم‏.


قطره ای از دریا شماره 50 – فرمانروای پرهیزکاران

حضرت امیرالمومنین علی بن ابی طالب علیه السلام فرمودند:

«و انا امیرالمؤمنین و یعسوب المتقین و آیه السابقین و لسان الناطقین و خاتم الوصیین و وارث النبیین و خلیفه رب العالمین و صراط ربی المستقیم و قسطاسه(وفسطاطه) و الحجه علی السماوات و الارضین و ما فیهما و ما بینهما » مختصرالبصائر ص130_137- بحارالانوار ج 53 ص 46_49 ح 20

«من امیرالمومنین و فرمانروای پرهیزکاران و نشانه گذشتگان و زبان گویندگان و خاتم اوصیا و وارث انبیا و خلیفه پروردگار عالمین هستم. و راه راست و ترازوی خدا و حجت خدا بر آسمان ها و زمین ها و آنچه در آن دو و میان آنها است، می باشم»


قطره ای از دریا شماره 51 – حقّ و باطل

ابوذر می‌گوید: رسول خدا صلی الله علیه و آله به من فرمود:

*«یا أَباذَرُ! لَوْلا عَلِی ما بانَ الْحَقُّ مِنَ الْباطِلِ وَلا الْمُؤْمِنُ مِنَ الْکافِرِ وَلا عُبِدَ اللَّهُ؛ لِأَنَّهُ ضَرَبَ رُؤُوسَ الْمُشْرِکِینَ حَتّی أَسْلَمُوا وَعَبَدُوا اللَّهَ، وَلَوْلا ذلِکَ لَمْ یکُنْ ثَوابٌ وَلا عِقابٌ، وَلا یسْتُرُهُ مِنَ اللَّهِ سِتْرٌ وَلا یحْجُبُهُ مِنَ اللَّهِ حِجابٌ، وَهُوَ الْحِجابُ وَالسِّتْرُ»*  بحار الانوار، ج 40، ص 56؛ تأویل الایات، ص 831؛ تفسیر فرات، ص 370

«ای ابوذر! اگر علی‌ علیه السلام نبود حقّ و باطل معلوم نمی‌شد، مؤمن از کافر مشخص نمی‌شد، و اصلاً خدا عبادت نمی‌گردید، چون علی بود که گردن سرکردگان شرک را زد تا اسلام آورند و خدا را عبادت نمایند. اگر چنین نبود ثواب و عقابی نبود. هیچ پرده و پوششی بین او و خدا نیست، هیچ حجاب و مانعی بین او و خدای تعالی نیست، او خود واسطه و پرده بین خدا و خلق است»


قطره ای از دریا شماره 52 – زبان خدا در معراج

زبان خدا در معراج زبان حضرت امیرالمومنین علی صلوات الله علیه بود

از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله  پرسیده شد در شب معراج به چه زبانی خداوند با شما سخن گفت؟ پیامبر صلی الله علیه و آله در پاسخ فرمود: «خداوند به زبان علی صلوات الله علیه با من سخن گفت و مرا مخاطب خویش قرار داد. پس این مطلب به من الهام شد که بپرسم: پروردگارا! تو مرا مخاطب قرار دادی و یا این که علی صلوات الله علیه با من سخن گفت؟

خداوند فرمود: ای محمد! [احمد!] صلی الله علیه و آله من چیزی همانند چیزهای دیگر نیستم و با مردم قیاس نمی شوم و به وسیله تشبیه وصف نمی شوم؛ تو را از نور خویش آفریدم و علی صلوات الله علیه را از نور تو آفریدم؛ پس بر رازها و نهان های دلت اطلاع یافتم و در آن کسی را که محبوب تر ازعلی بن ابیطالب صلوات الله علیه باشد نیافتم؛ پس به زبان او با تو سخن گفتم تا دلت مطمئن گردد و آرامش یابد.

بحار الأنوار (ط – بیروت)، ج‏107، ص: 31


قطره ای از دریا شماره 53 – حساب خلایق

قالَ سیدنا رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ: یا عَلِیُّ! حِسَابَ الْخَلَائِقِ إِلَیْکَ وَ مَآبَهُمْ إِلَیْکَ.  بحار الأنوار ج 22 ص 148

یاعلی! حساب خلایق به تو سپرده شده و بازگشتشان نزد توست.

توضیح: امیرالمؤمنین علیه السلام در قیامت از طرف خداوند، عهده دار حسابرسی خلائق هستند لذا همه به ایشان ارجاع داده می شوند.


قطره ای از دریا شماره 54 – دوستی علی بن ابی طالب علیه السلام

شخصی خدمت رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم شرفیاب شد و عرض کرد: آیا دوستی علیّ بن ابی طالب علیه السلام مرا سود می بخشد؟ حضرت فرمودند: از جبرئیل سئوال می کنم و جوابت را می دهم.

وقتی به جبرئیل فرمودند، او عرض کرد: از اسرافیل سئوال می کنم، اسرافیل به جبرئیل گفت: با پروردگارم مناجات می کنم. از پیشگاه ربوبی به اسرافیل خطاب شد که به جبرئیل بگو: به حبیب ما محمّد صلی الله علیه و آله و سلم سلام برساند و بگوید:

أنت منّی حیث شئت أنا، و علیّ منک حیث أنت منّی، ومحبّوا علیّ منه حیث علیّ منک. الجواهر السنیّه، شیخ حرّ عاملی به نقل از جزء چهارم کتاب «کنز الفوائد»، مائه منقبه، منقبت 20

تو نسبت به من آن طوری هستی که می خواهم، و علی نسبت به تو به گونه ای است که تو نسبت به من هستی و دوستان علی نسبت به او آن طوری هستند که علی نسبت به تو می باشد.


قطره ای از دریا شماره 55 – کلمات تامّه

امام صادق علیه السلام مى فرمایند: همانا امام در شکم مادر مى شنود، وقتى از مادر متولّد مى شود بر بازوى راستش نوشته شده:

 وَتَمَّتْ کَلِمَهُ رَبِّکَ صِدْقاً وَعَدْلاً. بحار الأنوار ج 25 ص 39 ح 7

و کلمه پروردگار تو با صدق و عدل به حدّ تمام رسید» و هنگامى که رشد کرد و بزرگ شد، استوانه اى از نور از آسمان تا زمین برایش ترتیب داده مى شود تا به وسیله آن، اعمال بندگان را ببیند، و به راستى على علیه السلام کلمه اى از این کلمات تامّه بودند.


قطره ای از دریا شماره 56 – نشانه امت

قالَ رسولُ اللهِ (صلی الله علیه و آله):

«یَا عَلِیُ حَرْبُکَ حَرْبِی وَ سِلْمُکَ سِلْمِی وَ أَنْتَ الْعَلَمُ بَیْنِی وَ بَیْنَ أُمَّتِی.» بحارالانوار،جلد ٢۴، صفحه ٢۶١

«ای علی! جنگ و صلح با تو، جنگ و صلح با من است، و تو عَلَم و نشانه میان من و امت من هستی.»


قطره ای از دریا شماره 57 – نتیجه محبت به امیرالمومنین علیه السلام

قالَ رَسُولُ اللهِ‏ (صلی الله علیه و آله): «…یُنَادِی الْمُنَادِی …[یَومَ القِیامَهِ]: هَذَا حَبِیبِی مُحَمَّدٌ وَ هَذَا وَلِیِّی عَلِیُّ بْنُ أَبِی طَالِبٍ طُوبَى لِمَنْ أَحَبَّهُ وَ وَیْلٌ لِمَنْ أَبْغَضَهُ وَ کَذَبَ عَلَیْهِ. ثُمَّ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله): یَا عَلِیُّ!‏ فَلَا یَبْقَى یَوْمَئِذٍ فِی مَشْهَدِ الْقِیَامَهِ- أَحَدٌ یُحِبُّکَ إِلَّا اسْتَرْوَحَ‏ إِلَى هَذَا الْکَلَامِ- وَ ابْیَضَّ وَجْهُهُ وَ فَرِحَ قَلْبُه.» تفسیر القمی، ج‏۲، ص ۳۲۵، سوره ق(۵۰): الآیات ۲۱ الى ۲۴.

«روز قیامت منادی ندا می‎ دهد: این حبیب من محمد است و این ولیّ من علی بن أبی طالب است، خوشا بر آنکه او را دوست بدارد و وای بر کسی که با او دشمنی کند و بر او دروغ ببندد. آنگاه پیامبر فرمود: «علی جان! آن روز در صحرای قیامت هرکس که تو را دوست میدارد با شنیدن این سخن احساس راحتی و آرامش می کند و صورتش روشن و قلبش شاد می‎ گردد.»


قطره ای از دریا شماره 58 – مزد زیارت امام حسن و امام حسین علیهما السلام

قالَ رَسُولُ اللهِ‏ (صلی الله علیه و آله): «یَا عَلِیُّ!‏ مَنْ زَارَنِی فِی حَیَاتِی أَوْ بَعْدَ مَوْتِی أَوْ زَارَکَ فِی حَیَاتِکَ أَوْ بَعْدَ مَوْتِکَ أَوْ زَارَ ابْنَیْکَ فِی حَیَاتِهِمَا أَوْ بَعْدَ مَوْتِهِمَا ضَمِنْتُ لَهُ یَوْمَ الْقِیَامَهِ أَنْ أُخَلِّصَهُ مِنْ أَهْوَالِهَا وَ شَدَائِدِهَا حَتَّى أُصَیِّرَهُ مَعِی فِی دَرَجَتِی‏.» بحارالأنوار، ج ٩٧، ص ١٢٣، باب ۲

«علی جان! هر کس مرا در زندگانی یا پس از مرگم و یا تو را در زندگانی یا پس از مرگت و یا دو فرزندت (امام حسن و امام حسین علیهما السلام) را در زندگانی یا پس از مرگشان زیارت کند، من ضمانت می‎کنم که از ترس ‎ها و سختی‎ های روز قیامت او را رهایی بخشم تا اینکه او را با خودم در درجه خویش قرار دهم.»


قطره ای از دریا شماره 59 – شفیع و بشارت دهنده

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: ای علی، در تو مثلی از عیسی بن مریم است. خدا می فرماید: «هیچ یک از اهل کتاب نماند مگر اینکه پیش از مرگ به او ایمان آورد و عیسی روز قیامت، بر آنها گواهی دهد»

ای علی، هر که به عیسی علیه السلام افترا زند نمی میرد مگر اینکه پیش از مرگ به وی ایمان می آورد و حق را درباره اش جایی بر زبان می آورد که او را سودی نمی بخشد.

ای علی، تو هم نظیر آن حضرتی؛ دشمنت نمی میرد مگر اینکه هنگام مرگ تو را با خشم و غضب می بیند تا اینکه به حقت اقرار می کند و حق را درباره ات می گوید و به ولایت تو زمانی اقرار می کند که او را سودمند نمی افتد.

و اما دوستدارانت تو را هنگام مرگ در حالی می بینند که برای آنها شفیع و بشارت دهنده و مایه چشم روشنی میباشی.

سوره نساء آیه 159 /تفسیر فرات کوفی ص 116 ح 119/بحارالانوار ج 6 ص 194 ح 44


قطره ای از دریا شماره 60 – محبت در قیامت

حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم به حضرت آقا امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب علیه السلام فرمودند:

مَنْ أَحَبَّکَ کَانَ مَعَ اَلنَّبِیِّینَ فِی دَرَجَتِهِمْ یَوْمَ اَلْقِیَامَهِ وَ مَنْ مَاتَ وَ هُوَ یُبْغِضُکَ فَلاَ یُبَالِی مَاتَ یَهُودِیّاً أَوْ نَصْرَانِیّاً … عیون الأخبار الرضا علیه السلام ص 220 – بحارالأنوار ج 27 ص 79 ح 16

کسی که تو را دوست داشته باشد در قیامت با پیامبران و در درجه ی آنها است، و آن کس که بمیرد و با تو دشمن باشد مهم نیست یهودی بمیرد یا نصرانی.


قطره ای از دریا شماره 61 – ثواب و عقاب

ابوذر می‌گوید: رسول خداصلی الله علیه وآله به من فرمود: «یا أَباذَرُ! لَوْلا عَلِی ما بانَ الْحَقُّ مِنَ الْباطِلِ وَلا الْمُؤْمِنُ مِنَ الْکافِرِ وَلا عُبِدَ اللَّهُ؛ لِأَنَّهُ ضَرَبَ رُؤُوسَ الْمُشْرِکِینَ حَتّی أَسْلَمُوا وَعَبَدُوا اللَّهَ، وَلَوْلا ذلِکَ لَمْ یکُنْ ثَوابٌ وَلا عِقابٌ…» بحار الانوار، ج 40، ص 56- تفسیر فرات، ص 370

«ای ابوذر! اگر علی‌ علیه السلام نبود حقّ و باطل معلوم نمی‌شد، مؤمن از کافر مشخص نمی‌شد، و اصلاً خدا عبادت نمی‌گردید، چون علی بود که گردن سرکردگان شرک را زد تا اسلام آورند و خدا را عبادت نمایند. اگر چنین نبود ثواب و عقابی نبود.»


قطره ای از دریا شماره 62 – برترین اعمال

در روایتی که خوارزمی از علمای اهل تسنن نقل کرده است، رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند:

رأیت البارحه عمی حمزه بن عبد المطلب وأخی جعفر بن أبی طالب … فقلت: بأبی أنتما أی الأعمال وجدتما أفضل؟ قالا: فدیناک بالآباء والأمهات، وجدنا أفضل الأعمال: الصلاه علیک وسقی الماء وحب علی بن أبی طالب رضی الله عنه؛ المناقب الخوارزمی، ص73.

من عمویم حمزه و برادرم جعفر بن ابى طالب علیهما السلام را در خواب دیدم به آنها گفتم: پدر و مادرم به فدایتان باد، چه اعمالى را در آن جهان افضل و برتر یافتید؟ آنها گفتند: همه‌ی پدران و مادران فداى تو باد. برترین اعمال را درود فرستادن بر تو و آب دادن به تشنگان و محبّت على بن ابى طالب علیهما السلام یافتیم.


قطره ای از دریا شماره 63 – اکمال دین

امام صادق علیه السلام نقل کردند:امیرالمؤمنین سلام الله علیه فرمودند:عنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ سَمِعْتُهُ یَقُولُ قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ علیه السلام وَ اللَّهِ لَقَدْ أَعْطَانِی اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى تِسْعَهَ أَشْیَاءَ لَمْ یُعْطِهَا أَحَداً قَبْلِی خَلَا النَّبِیَّ صلی الله علیه و آله … وَ إِنَّ بِوَلَایَتِی أَکْمَلَ اللَّهُ لِهَذِهِ الْأُمَّهِ دِینَهُمْ وَ أَتَمَّ عَلَیْهِمُ النِّعَمَ وَ رَضِیَ إِسْلَامَهُمْ إِذْ یَقُولُ یَوْمَ الْوَلَایَهِ لِمُحَمَّدٍ صلی الله علیه و آله یَا مُحَمَّدُ أَخْبِرْهُمْ أَنِّی أَکْمَلْتُ لَهُمُ الْیَوْمَ دِینَهُمْ وَ رَضِیتُ لَهُمُ الْإِسْلامَ دِیناً وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْهِمْ نِعْمَتِی کُلُّ ذَلِکَ مِنْ مَنِّ اللَّهِ عَلَیَّ فَلَهُ الْحَمْدُ؛ بصائر الدرجات، ج1، ص201؛ الخصال، ص415.

به خدا سوگند که خداوند به من نُه چیز عطا کرده که پیش از من به هیچ کس جز پیامبر صلی الله علیه و آله عطا نکرده است: … (یکی از آن نُه چیز آن است) خداوند با ولایت من دین این امت را کامل کرد و نعمت‏ها را بر آنان تمام نمود و به اسلام آنان راضى شد.

و این هنگامى بود که در روز ولایت (روز غدیر خم) به پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: یا محمد! از من به آنان خبر بده که امروز دینشان را کامل کردم و به اسلام به عنوان دین آنان راضى شدم و نعمت خود را بر آنان تمام کردم. امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: تمام اینها منت های خداوند بر من است که بابت ان او را حمد می گویم.


قطره ای از دریا شماره 64 – فضائل امیرالمومنین علیه السلام

رسول خدا صلی‌ الله‌ علیه‌ و‌ آله درباره حضرت امیر سلام‌ الله‌ علیه فرمودند:

علِیُّ بْنُ أَبِی طَالِبٍ أَقْدَمُ أُمَّتِی سِلْماً وَ أَکْثَرُهُمْ عِلْماً وَ أَصَحُّهُمْ دِیناً وَ أَفْضَلُهُمْ یَقِیناً وَ أَحْلَمُهُمْ حِلْماً وَ أَسْمَحُهُمْ کَفّاً وَ أَشْجَعُهُمْ قَلْباً وَ هُوَ الْإِمَامُ وَ الْخَلِیفَهُ بَعْدِی‏؛ الامالی، ابن بابویه القمی، ص8، ح6.

علی بن ابی طالب علیهما السلام در اسلام آوردن، از همه پیشی گرفته است. دانش او از همه بیشتر؛ و دینش از همه درست تر؛ و اعتقاد او برترین اعتقاد ها می باشد. در بردباری و صبر، توانمندتر از بقیه؛ و در سخاوت موفق تر از دیگران؛ و قلب او از بقیه شجاع تر است. او امام و جانشین بعد از من است.


قطره ای از دریا شماره 65 – حجت خدا

حضرت ختمی مرتبت رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: ای حذیفه! پس از من علی بن ابیطالب علیهما السلام حجت خدا بر شماست، کفر به او کفر به خداست، و شرک به او شرک به خدا، و شک در او شک در خدا، و گرویدن به غیر او گرویدن به غیر خدا.

و انکار او انکار خدا، و ایمان به او ایمان به خداست، زیرا او برادر رسول خدا صلی الله علیه و آله و  وصی و ولی اوست، او امام امت و مولای آنان است و او ریسمان محکم الهی و دستاویز مطمئن الهی است که هرگز جدا نمی گردد.

و به زودی دو عده در خصوص او به هلاکت می افتند در حالیکه او بی گناه است، محبی که غلو می کند(قائل به الوهیت او می شود) و مقصری که در حق او کوتاهی می کند!

ای حذیفه !هرگز از علی علیه السلام جدا مش، که از من جدا خواهی شد، و هیچگاه با علی علیه السلام مخالفت نکن که با من مخالفت خواهی کرد!

به راستی که علی علیه السلام از من است و من از اویم هرکس او را به غضب درآورد مرا به خشم آورده و هرکس رضایت او را حاصل کند مرا راضی نموده.

امالی شیخ صدوق، ص٣۵١


قطره ای از دریا شماره 66 – لقب امیرالمومنین علیه السلام

امیرالمؤمنین علیه‌السلام از چه زمانی به این لقب نامیده شدند؟ رسول خدا صلّی‌ الله‌ علیه‌ و آله فرمودند: «اگر مردم می‌ دانستند از چه زمانی علی علیه‌السلام به عنوان امیرالمؤمنین خوانده شد، هرگز فضیلتش را انکار نمی‌کردند؛ او به این لقب نامیده شد، در حالی که آدم بین روح و جسد (ابتدای خلقت) بود و خداوند متعال فرمود: “و هنگامى که پروردگارت از پشت فرزندان آدم، ذریّه‌ی آنان را برگرفت و ایشان را بر خودشان گواه ساخت که آیا من پروردگارتان نیستم؟” (سوره اعراف، آیه ۱۷۲)

ملائکه گفتند: آری؛ سپس خدای تعالی فرمود: من پروردگار شما و محمّد پیامبرتان و علی امیر شماست.»

منابع شیعه: نهج الحق (علامه‌حلی)، ص۱۹۱ /اثبات الهداه (شیخ‌حرعاملی)، ج۳، ص۳۱۴

منابع عامه: ینابیع الموده (قندوزی)، ج۲، ص۲۷۹


قطره ای از دریا شماره 67 – دوستیِ علی بن ابیطالب علیه السلام

رسول خدا صلی‌ الله علیه‌ و آله: جبرییل نزد من آمد وگ فت: یا محمد خداوند به تو سلام می‌رساند و می‌فرماید: نماز را واجب کردم، اما این تکلیف را از معذور و مجنون و طفل برداشتم روزه را واجب کردم،
اما آن را برای مسافر الزامی نکردم.

حج را واجب کردم، اما آن را از بیمار نخواستم زکات را واجب کردم، اما آن را از گردن نیازمند ساقط کردم اما دوستیِ علی بن ابیطالب (علیه السلام) را واجب کردم، و محبتش را، بر تمام اهل آسمان و زمین الزام نمودم، بدون آنکه رخصتی در آن باشد.

بحارالانوار ج۴۰ص۴۶


قطره ای از دریا شماره 68 – محبت علی علیه‌ السلام

پیامبر صلی الله علیه وآله: مَا مِنْ عَبْدٍ وَ لَا أَمَهٍ یَمُوتُ وَ فِی قَلْبِهِ مِثْقَالُ حَبَّهٍ مِنْ خَرْدَلٍ مِنْ حُبِّ عَلِیٍّ عَلَیْهِ السَّلَامُ إِلَّا أَدْخَلَهُ اللَّهُ الْجَنَّهَ. الامالی شیخ طوسی، ص330.

هر کس از دنیا برود و در دلش به اندازه دانه خردلى محبت علی علیه‌ السلام باشد، (سرانجام) خدا او را وارد بهشت خواهد کرد!


قطره ای از دریا شماره 69 – جانشین پیامبر صلی الله علیه و آله

قالَ رسولُ اللهِ (صلی الله علیه و آله): «یَا عَلِیُ!‌‌‌‏ إِنَّ أَصْحَابَ مُوسَى اتَّخَذُوا بَعْدَهُ عِجْلًا فَخَالَفُوا خَلِیفَتَهُ، وَ سَتَتَّخِذُ أُمَّتِی بَعْدِی عِجْلًا ثُمَّ عِجْلًا ثُمَّ عِجْلًا وَ یُخَالِفُونَک، وَ أَنْتَ خَلِیفَتِی عَلَى هَؤُلَاءِ یُضَاهِئُونَ أُولَئِکَ فِی اتِّخَاذِهِمُ الْعِجْلَ.» بحارالأنوار الجامعه لدرر أخبار الائمه الأطهار علیهم السلام، مجلد ٢٨، صفحه ۶٧، باب (٢): إخبار الله تعالی نبیه و إخبار النبی صلی الله علیه و آله امته بما جری علی أهل بیته صلوات الله علیهم.

«ای علی! همانا اصحاب حضرت موسی پس از او گوساله پرست شدند و با جانشین او مخالفت کردند؛ و بزودی امتم پس از من گوساله و سپس گوساله و سپس گوساله دیگری را (به سرپرستی) می‎گیرند و با تو مخالفت می‏‌کنند در حالی‌ که تو جانشین من بر آنها هستی که شبیه گوساله پرستان قوم موسی هستند.»


قطره ای از دریا شماره 70 – امام و پیشوا

قالَ رَسُولُ اللهِ‏ (صلی الله علیه و آله): «یَا عَلِیُّ!‏ هَؤُلَاءِ (=أَوْلِیَاءُ اللَّه‏): شِیعَتُکَ وَ شِیعَتُنَا الْمُخْلِصُونَ [لِوَلَایَتِکَ‏] وَ أَنْتَ إِمَامُهُم‌‌‌‏.» تفسیر القمی، ج۲، ص ۵۴، سوره مریم(۱۹): الآیات ۶۶ الى ۹۸.

«علی جان! (مراد از اولیاء خدا در بهشت) شیعیان تو و شیعیان ما هستند که در ولایت تو خالص‎ند و تو امام و پیشوای آنان هستی.»


قطره ای از دریا شماره 71 – از بین برنده گناهان

حبُّ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ یَأْکُلُ اَلسَّیِّئَاتِ کَمَا تَأْکُلُ اَلنَّارُ اَلْحَطَبَ. بحارالانوار، ج39، ص306، ح123

دوســت داشتن علی‏ بن ابیطالب گناهان را از بین می‏برد همان طوری که آتش چوب را می‏سوزاند.


قطره ای از دریا شماره 72 – قبولی اعمال

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: «مَن أحَب علیاً قَبِلَ الله منه صلاتَه و صیامَه و قیامَه.» تاویل الآیات الظاهره، ص825

هر که امیرالمومنین علیه السلام را دوست بدارد خداوند نماز و روزه و قیام او را قبول می ‏نماید.


قطره ای از دریا شماره 73 – جناب ابن عباس، تفسیر آیات قرآن را بیان می کنند…

 

بسم الله الرحمن الرحیم

 منهاج الولایه نوشته قرنی گلپایگانی: نقل کرد معاویه علیه لعنه و العذاب وارد مکه مکرمه شد بهش خبر دادند معاویه می‌دانی ابن عباس کرسی تدریس به پا کرده تفسیر آیات قرآن می‌گوید، گفت عیبی ندارد پسر عم پیغمبر اکرم است از بنی هاشم هست قرآن در بین این ها نازل شده این ها نخواهند تفسیر قرآن بگویند که می‌خواهد تفسیر قرآن بگوید.

سروران معظم خبر دادند این‌ها بهانه است به بهانه تفسیر قرآن ابن عباس دارد فضایل علی بن ابیطالب را می‌گوید معاویه چنان برافروخت گفت خودم امروز رسماً بر این مجلس وارد می‌شوم و مجلس را بر هم میزنم و دیگر نمی گذارم که این جلسه برگزار شود معاویه وارد شد.

جناب ابن عباس دارد بحث می کند تفسیر می گوید آنهم به کیفیتی و شکلی که معاویه هیچ جای تاختن ندید که بلند شود و بر پیکره این مجلس و محفل بتازد گذاشت جلسه تمام شود جلسه که تمام شد.

خطاب به ابن عباس کرد و گفت  آقای ابن عباس چه کار داشتید می کردید ابن عباس گفت تفسیر قرآن می گفتم گفت تفسیر قرآن می گفتی یا فضایل علی بن ابیطالب می گفتی سری تکان داد و گفت معاویه کجای قرآن هست که فضایل علی بن ابی طالب نیست.

گفت تفسیر قرآن می گفتی یا مناقب علی بن ابی طالب گفت کجای قرآن هست که فضیلت و مناقب علی بن ابیطالب  نیست از خودت سوال می کنم جواب می‌دهی گفت آیه

إِنَّمَا أَنْتَ مُنْذِرٌ وَلِکُلِّ قَوْمٍ هَادٍ

در شأن کی نازل شده معاویه گفت این که در شأن علی بن ابیطالب پیامبر گفت من منذر هستم و هادی وجود مبارک علی بن ابیطالب ولی آقای ابن عباس تو حتما باید این آیه را باید بخوانی برو یک آیه دیگر بخوان…


  این مطالب ادامه دارد.. منتظر شماره های بعدی قطره ای از دریا باشید.   

دسترسی سریع و آسان به راهکار و محتوا برای مناسبت‌های نیمه شعبان، غدیر، محرم و فاطمیه
برای مطالعه و مشاهده مطالب خدمتگزاران میتوانید به فهرست مطالب در زیر مراجعه نمایید.

فهرست مطالب محرم فهرست مطالب فاطمیه فهرست مطالب نیمه‌شعبان فهرست مطالب غدیر کتابخانه خدمتگزاران
انواع کتیبه غدیر
انواع استیکر پشت شیشه خودرو
اسپند دودکن
انواع جادستمال کاغذی
انواع مگنت یخچالی مذهبی
انواع استکان مذهبی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

برای ارسال دیدگاه خود، در قسمت زیر دیدگاه و در خط بعدی نام و نام‌خانوادگی خود را بنویسی و بر روی فرستادن دیدگاه بزنید. *

دکمه بازگشت به بالا