یک دنیا یک پدر – سخنرانی نیمه شعبان

یک دنیا یک پدر (تکالیف منتظران در عصر غیبت امام زمان علیه السلام)

ما در عصر غیبت به ساحت مقدس امام عصر علیه السلام تکالیفی داریم که از آنها به عنوان تکالیف منتظران یاد شده است. و ما این مطالب را با عنوان یک دنیا یک پدر از کتب مختلفی که در رابطه با امام زمان علیه السلام هستند، جمع آوری کرده تا شاید با خواندن آنها بتوانیم تذکری در وجود خودمان در رابطه با امام حی و زنده ایجاد نماییم. چرا که ایشان بنا به روایت های مختلف پدری دلسوز برای تمام عالم هستند.


یک دنیا یک پدر شماره 1 – اقسام دعا کردن

درود فرستادن بر آن حضرت (عجل الله تعالی فرجه الشریف): درود و صلوات از اقسام دعا کردن است؛ چون صلوات از ناحیه ما، درخواست رحمت از خداوند عزوجل است و با رحمت او امور دنیا و آخرت سامان می گیرد، پس هرگاه بر آن حضرت صلوات و درود بفرستیم، این کار طلب رحمت برای آن حضرتست در تمام اموری که در دنیا و آخرت متعلق به اوست.

در این درود و صلوات، ما از خداوند حفظ آن جناب و حفظ یاران و دوستانش از هرگونه گزند و رفع هم و غم از قلب مقدسش و دل دوستانش و تقاضای تعجیل فرج و ظهورش را می خواهیم.

(کتاب شریف مکیال المکارم فی فوائد الدعاء للقائم علیه السلام)


یک دنیا یک پدر شماره 2 – هدیه کردن ثواب نماز به آن جناب علیه السلام

از امامان علیهم السلام نقل شده که فرمودند: “هرکس ثواب نماز خود را برای رسول خدا و ائمه اطهار صلوات الله علیهم اجمعین قرار دهد، نیت کند ثواب نمازش برای رسول خدا و ائمه علیهم صلوات الله باشد، خداوند ثواب نمازش را آنقدر افزایش می دهد که از شمارش آن نفس قطع می گردد و پیش از آنکه روح از بدنش برآید.

به او گفته می شود: ای فلان! هدیه تو به ما رسید؛ پس امروز روز پاداش و تلافی کردن [نیکی های] توست، دلت خوش و چشمت روشن باد به آنچه خداوند برایت مهیا فرموده”.

(جمال الاسبوع سید بن طاووس ص 493)


یک دنیا یک پدر شماره 3 – دعوت کردن مردم به آن حضرت علیه السلام

دعوت کردن مردم به آن حضرت علیه السلام: این کار از مهمترین طاعات و واجب ترین عباداتست. در تفسیر امام حسن عسکری (علیه السلام) درباره فرموده خدای تعالی:

“و اذ اخذنا میثاق بنی اسرائیل لا تعبدون الا الله و بالوالدین احسانا و بذی القربی و الیتامی” سوره بقره/ 83

و یاد آرید هنگامی که از بنی اسرائیل پیمان گرفتیم که جز خدا را نپرستید و به پدر، مادر، خویشاوندان و یتیمان احسان و نیکی کنید.

امام (علیه السلام) فرمودند: …یتیمان… چون از پدرانشان جدا شده اند… هرکس از روی مهر دست خود را برسرشان بکشد، خداوند برای او در بهشت به هر مویی که از زیر دستش گذشته کاخی قرار دهد که از دنیا و هرچه در آنست بزرگتر باشد …  و سخت تر از این یتیمی، حال آن یتیم است که از امامش جدا گردد … و نداند حکم او در آنچه از احکام دینش دچار می گردد چیست.

 هرکس از شیعیان ما علوم ما را بداند و کسی که به شریعت ما جاهل است را هدایت نماید، یتیمی بر دامان نشانده است که در رفیق اعلی [منزلگاه مخصوص بهشت] با ما خواهد بود.

(تفسیر امام عسکری(علیه السلام) ص 114 – 115)


یک دنیا یک پدر شماره 4 – خواندن زیارت نامه های امام زمان علیه السلام

در کتب و منابع روایی شیعه زیارات از جایگاه بسیار مهمی برخوردار هستند. برای امام زمان علیه السلام زیارت نامه های متعددی در منابع روایی وجود دارد. از جمله مهمترین زیارت های آن حضرت “زیارت آل یس” در مفاتیح الجنان است که متن آن توسط خود امام زمان علیه السلام آموزش داده شده است.

خواندن این زیارات اگر همراه با توجه و تدبر باشد علاوه بر بالابردن سطح معرفتی شخص نسبت به امام (حدیث من مات و لم یعرف…) ارتباط معنوی و قلبی او را هم با امام علیه السلام برقرار و تقویت می کند.

زیارات دیگر آن حضرت مانند زیارتی که با جمله: «السلام علیک یا خلیفه الله و خلیفه آبائه المهدیین..» شروع می شود و همچنین زیارتی که با جمله : «السلام علی الحق الجدید…» آغاز می شود از مهمترین زیارات آن حضرت هستند. (هر دو در کتاب شریف مفاتیح الجنان موجود است)

زیارتی که با جمله: «السلام علی الحق الجدید…» آغاز می شود متن کوتاهی دارد و اگر اراده کنیم می توانیم هر روز صبح آن را بخوانیم. علاوه بر معارف موجود در متن زیارت، گفتگو با امام علیه السلام به صورت مخاطب قرار دادن آن حضرت ما را به زنده و عالم بودن ایشان متذکر شده و پیوند قلبی و معنوی ما با آن عزیز را دوچندان می کند.

به امید کسب رضایت و تعجیل در فرجش…


یک دنیا یک پدر شماره 5 – نتایج دعای بر فرج

دعا کننده بر فرج امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف، در واقع به ایشان تحفه داده و پاداش بهشت را دارد. مفضل از امام صادق علیه السلام روایت کرده که فرمودند: وقتی مومن به برادرش تحفه می دهد، بهشت برای پاداش او گردن می کشد. عرض کردم: تحفه چیست؟ فرمود: از قبیل جای نشستن، متکا، غذا، پوشاک، سلام و…

خدای عزوجل به بهشت وحی فرماید: من خوراک تو را بر اهل دنیا حرام کردم مگر بر پیغمبر و وصی او. چون روز قیامت شود، خداوند به بهشت وحی فرماید که: دوستانم را در برابر تحفه هایشان پاداش ده…

(کافی ج 2 ص 207)

دعا بر تعجیل فرج از مصادیق تحفه است.


یک دنیا یک پدر شماره 6 – مضطر کیست؟

اساسا تعبیر فرج که برای آن حضرت به کار می رود، به معنای رفع گرفتاری است و تا گرفتاری نباشد فرج معنا ندارد. اینکه به ما گفته شده از خدا تعجیل در فرج ایشان را بخواهیم، حاکی از این است که آن حضرت گرفتارند و برای رفع گرفتاری شان به کمک الهی نیاز است.

بزرگان گفته اند: فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه دو گونه است. یک فرج کلی است که با ظهور ایشان صورت می پذیرد و دیگر، فرج های جزئی است که بدون وقوع آن ظهور مظفر، برخی از گرفتاری های آن حضرت و شیعیان به برکت همین دعای ما به صورت مقطعی برطرف می گردد. پس مبادا از اثر دعای بر فرج نا امید شویم.


یک دنیا یک پدر شماره 7 – چرا ما؟؟؟؟؟

خداوند برای نمایان ساختن درجات سعادت و شقاوت انسانها در برهه هایی از تاریخ، زمانی که نابکاران بر دین خدا، کتاب خدا، پیامبران خدا و جانشینان آنها تاخته اند، با آنها مقابله نکرده و بندگان مومن خویش را به یاری خویش (یعنی یاری قدیسان خویش) فرا می خواند؛ بدون اینکه به آنها نیاز داشته باشد.

در حقیقت این مطلب، گشودن باب توفیق بر ما به جهت رشد و تعالی مان و یاری رساندن به مقربان درگاه خدا و حفاظت از مقررات الهی است و به معنای نیاز آنها به یاری ما نیست. آیات 10 الی 14 سوره مبارکه صف این مطلب را اثبات می کنند.

در آیه 14 خداوند می فرماید:

“یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا هَلْ أَدُلُّکُمْ عَلَىٰ تِجَارَهٍ تُنجِیکُم مِّنْ عَذَابٍ أَلِیمٍ ﴿١٠﴾ تُؤْمِنُونَ بِاللَّـهِ وَرَسُولِهِ وَتُجَاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللَّـهِ بِأَمْوَالِکُمْ وَأَنفُسِکُمْ ۚ ذَٰلِکُمْ خَیْرٌ لَّکُمْ إِن کُنتُمْ تَعْلَمُونَ ﴿١١﴾ یَغْفِرْ لَکُمْ ذُنُوبَکُمْ وَیُدْخِلْکُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ وَمَسَاکِنَ طَیِّبَهً فِی جَنَّاتِ عَدْنٍ ۚ ذَٰلِکَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ ﴿١٢﴾ وَأُخْرَىٰ تُحِبُّونَهَا ۖ نَصْرٌ مِّنَ اللَّـهِ وَفَتْحٌ قَرِیبٌ ۗ وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِینَ ﴿١٣﴾ یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُونُوا أَنصَارَ اللَّـهِ کَمَا قَالَ عِیسَى ابْنُ مَرْیَمَ لِلْحَوَارِیِّینَ مَنْ أَنصَارِی إِلَى اللَّـهِ ۖ قَالَ الْحَوَارِیُّونَ نَحْنُ أَنصَارُ اللَّـهِ ۖ فَآمَنَت طَّائِفَهٌ مِّن بَنِی إِسْرَائِیلَ وَکَفَرَت طَّائِفَهٌ ۖ فَأَیَّدْنَا الَّذِینَ آمَنُوا عَلَىٰ عَدُوِّهِمْ فَأَصْبَحُوا ظَاهِرِینَ ﴿١۴﴾ سوره صف /10،14

ای کسانی که ایمان آورده اید! یاوران خدا باشید، همچنان که عیسی بن مریم به حواریان گفت: چه کسانی یاوران من به سوی خدا هستند؟ حواریان گفتند: ما یاوران خداییم … پس در آیات مذکور به خصوص آیه 14 ما مامور شده ایم که به یاری خداوند اقدام کنیم و این اقدام به انتخاب ما واگذار نشده است…


یک دنیا یک پدر شماره 8 – اهمیّت خودسازی و کسب آمادگی برای ظهور امام زمان عجّل الله فرجه الشریف

معمّر بن خلّاد گوید در محضر امام رضا صلوات الله علیه، یادی از حضرت قائم (ارواحنا له الفداء) به میان آمد؛ حضرت فرمودند: «شما امروز در رفاه و آسایشى بیشتر از آن روز (ظهور) بسر مى‌برید.» عرض کردند: چگونه؟

حضرت فرمودند: «قائم ما که ظهور کند، (تا استقرار حکومت عدل و داد جهانی و از بین بردن ستمگران، منافقان و دشمنان دین) دورانِ جراحت است و عرق ریختن و خوابیدن بر روی مرکب‌ ها؛ و لباسِ قائم ما، لباسى خشن و خوراک او، نان خشک است.»

بحار الانوار (علامه مجلسی)، ج۵٢، ص٣۵۸
اثبات الهداه (شیخ حرعاملی)، ج۵، ص۱۶۶

وجود مقدّس حضرت رضا علیه ‌السلام اشاره دارند به اینکه پس از ظهور، چاره‌ ای جز جنگ و نبرد با مفسدین و دشمنان دین نخواهد بود، تا ریشه‌ ی ظلم و فساد و ستم در جهان خشکانیده شده، حکومت عدل و داد در سراسر عالم گسترش پیدا نماید و در این روایت شریف، سختی دوران ابتدای ظهور و لزوم خودسازی، مخالفت با هوای نفس و ترک راحت طلبی از ناحیه ‌ی یاران خاص و منتظران واقعی امام زمان عجّل الله فرجه الشریف را خاطر نشان می ‌فرمایند.

«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج.»


یک دنیا یک پدر شماره 9 –  این صدقه دادن های اول صبح…

صادق آل محمد علیه السلام فرمودند: «هیچ چیز نزد خدا از صرف نمودن مال برای امام علیه السلام محبوب تر نیست و بدرستی که خداوند در عوض یک درهم که مؤمن از مال خود به مصرف امام برساند به اندازه کوه احد در بهشت به او عطا می فرماید.» (کافی/ج۱/ص۵۳۸)

این صدقه دادن های اول صبحت به نیت سلامتی امام زمانت (اگر چه مبلغ اندکی باشد) خیلی اوضاع و احوال زندگی ات را سر و سامان می دهد، مطمئن باش مولای کریم و سخی، بدهکار تو و من نمی مانند و چیزی را پیش خود نگه نمیدارد بلکه به حکم آیه قرآن با بهتر از آن برایمان جبران می کند. امتحان کن برداشتن قدمی برای امام زمانت را…


دسترسی سریع و آسان به راهکار و محتوا برای مناسبت‌های نیمه شعبان، غدیر، محرم و فاطمیه
برای مطالعه و مشاهده مطالب خدمتگزاران میتوانید به فهرست مطالب در زیر مراجعه نمایید.

فهرست مطالب محرم فهرست مطالب فاطمیه فهرست مطالب نیمه‌شعبان فهرست مطالب غدیر کتابخانه خدمتگزاران
انواع کتیبه غدیر
انواع استیکر پشت شیشه خودرو
اسپند دودکن
انواع جادستمال کاغذی
انواع مگنت یخچالی مذهبی
انواع استکان مذهبی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا