بهار دلها امام زمان علیه السلام – نیمه شعبان

بهار دلها امام زمان علیه السلام – بهاری کردن دلها در بهار (صله رحم)

در مقاله بهار دلها امام زمان علیه السلام در مورد چگونگی برخورد با حوادث سال گذشته و به خصوص ویروس کرونا یی که در فصل بهار مهمان ناخوانده ی کشورمان شده، مطالبی بیان کرده است. حال بیایید با بهاری کردن دلها در بهار با این ویروس مقابله کنیم و در این اوضاع دلها را بهاری و کام ها را با یک تجربه ی خوب شیرین نماییم. و آن این است که با بهار دلها امام زمان علیه السلام که در غربت هستند حالمان را عوض کنیم، و احسن الحال را تجربه کنیم!

بسم الله و بذکر صاحبنا مهدی عجل الله تعالی فرجه

عید رو به همه ی شما تبریک میگم

بخش اول بهار دلها امام زمان علیه السلام: خاطرات مشترک

این روزها ما رو یاد خاطرات مشترکی می اندازد؛ لباس نو خریدن و شیرینی سال نو، دید و بازدید و شاید از همه جذاب تر عیدی گرفتن ها و رسم و رسومات خاصی که هر خانواده دارد. قطعا الان کلی خاطره برای تک تک ما زنده شده که شاید با آمدن این ویروس کرونا، این مهمان ناخوانده، همه این ها برای همه ی ما تبدیل به یک حسرت شده.

متاسفانه، همیشه همینطور بوده؛ وقتی یک چیزی را از دست میدهیم تازه ارزشش را میفهمیم. سالی که گذشت سال بسیار پر چالش و پر اتفاقی بود. روزهایی بر ما گذشت که گاها بسیار تلخ بود و ما از دست دادن خیلی چیزها را با تمام وجودمان لمس کردیم.

 از دست دادن عزیزان، نبودن امنیت و آخری هم نبود سلامتی که چالش بزرگی بود که ما رو از خیلی از سنت ها و آیین و رسوممون محروم کرد. این یک درد مشترک است؛ ما همه با هم همدردیم، مثلا همین دید و بازدید ساده از بزرگترها و اقوام و عزیزان همین کار ساده ای که امسال محقق نشد!

هرسال، همه ی ما گاه از نزدیک و گاه در کلیپ های فضای مجازی بسیار دیده ایم گروه ها و یا کسانی را که در مناسبت های مختلف با شاخه گلی ساده به خانه ی سالمندان میروند و به آن ها سر میزنند و یا گروه های دیگری که با هدیه هایی کودکانه به پرورشگاه ها میروند برای دیدار و دلجویی از کودکان یتیم و بی سرپرست یا همین دید و بازدید ساده در ایام عید از اقوام و بزرگتر ها را همه تجربه کرده ایم و حس خوب بعدش را هم، حسی که محال است فراموشش کنیم.

اثر شاد کردن دل ها و لبخندی که از سر رضایت بر لبان دیگران می آوریم حال خود ما را هم همیشه تغییر میدهد. اثر عجیب و انرژی نهفته در شاد کردن دل ها و قلب ها چونان معجزه است و قطعا یکی از دلایلی که در دین ما انقدر به دید و بازدید و شاد کردن دل ها تاکید شده است، به یقین همین است.

خدا به این دید و بازدید و احوالپرسی ها و به این عمل ساده اما ویژه ی ما، محبت دارد و برای همین، اثرات فوق العاده ای در آن قرار داده است.

 از اثراتش همین بس که؛ اگر ما به دید و بازدید هم برویم و از احوال هم خبردار شویم و به واسطه ی این کار، طبق کلام دینمان، عمر خودمان را طولانی تر کرده ایم! روزی خود را زیاد کرده ایم! و بلا را از خودمان دور ساخته ایم. امسال با این اتفاقات شاید این دید بازدیدها، مثل سالهای پیش به طور کامل تحقق نیافت.

بخش دوم بهار دلها امام زمان علیه السلام: رفع غصه دل انسان ها

 اما نباید فراموش کنیم که جان مایه و اصل این عمل شاد کردن دلهاست و جویاشدن از احوال عزیزان و این که به آنها بگوییم به یادشان هستیم بله برای همین است که دین زیبای ما بیان میکنه: “کفاره گناهان بزرگ، رفع غصه دل انسان هاست”

وقتی بعد از مدتی طولانی به دیدن بزرگترها و یا دیدن یکی از اقوام میرویم، حقیقتا دل او شاد میشود و غصه های بسیاری از او رفع میگردد، این حس احترامی که به او گذاشتید، به شد بهار دلها امام زمان علیه السلامت باعث قوت قلبش می شود.

حال با این شرایط پیش آمده بازهم میشود به نحو خوبی این کار را انجام داد با تلفن با تماس تصویری، باز هم ما این کار بزرگ را انجام داده ایم پس اگر تا الان از این کار غافل بودیم هنوز هم فرصت هست این شما و این هم موبایل هایتان شما اگر بخواهید همین الان یک نفر را انتخاب کنید و  با تلفن و پرسیدن حالش، دلش را شاد کنید، چه کسی را انتخاب میکنید؟

با همین موبایل هایتان به راحتی مشمول رحمت خدا میشوید. حالا یک سوال دیگر دارم! آیا تا به حال برای شما هم پیش آمده، دقت کرده اید که وقتی به دیدن عزیزی میرویم بیشتر از آنکه آن عزیز خوشحال شود ما خوشحال میشویم؟ ما حالمان خوب میشود دیدن بعضی عزیزان حال دلمان را خوب میکند و وقتی کنارشان هستیم گذر زمان را نمیفهمیم.

 حالا هر کس این حس خوب را با یک نفر دارد، مادر بزرگ یا پدر بزرگ یا یک رفیق صمیمی همانهایی که دوست داریم در لحظه ی سال تحویل کنارشان باشیم یا اولین کسانی که دوست داریم عید را به آن ها تبریک بگوییم. حالا یک پله بالاتر گاهی به دیدن عزیزی میروی و از  لحظه به لحظه کنار او بودن لذت میبری و از آن طرف اوهم تضمین جبران محبتت را میکند آن هم چه جبرانی!

چرا راه دور برویم خیلی از ایرانی ها با هرفکر و عقیده ای، دوست دارند لحظه ی سال تحویل در حرم امام رضا علیه السلام باشند و از هم جواری با او لذت میبرند، به نگاه ویژه ی امام اعتقاد قلبی دارند و از آن طرف امام رضا علیه السلام هم تضمین کرده که هر بار به دیدنش میرویم جبران میکند آن هم چه جبرانی در سختترین لحظات زندگیمان جبران میکنند!! این یعنی بهترین دید و بازدید!

 از این هم بالاتر؛ یک نفر را سراغ دارم که وارث همه ی خوبی ها و مهربانی ها ی امام رضا علیه السلام است و این روزها روز میلادش با بهار و عید ما تلاقی کرده، یادمان نرود همه ی ما فرزندان یک پدریم، وابستگان یک خانواده ایم و پدرمان امام زمان است که همه ما منتسب به او هستیم، فرزند زنده و مهربان امام رضا علیه السلام.

 همان که اگر این روزها به سراغش برویم دلمان را بهاری میکند و قلبمان را سرشار از آرامش این روزها در بین برنامه های دید و بازدیدتان چه تلفنی چه تصویری برنامه ای بگذارید برای اینکه با پای دل هم که شده به دید و بازدید علت و سبب بهار و اصلا خود بهار، برویم که در نقطه اوج معرفت و دست و دلبازی و مروت است، با یک سلام با یک دعای از ته قلب برای تحقق آن بهاری که وعده اش را داده اند.

بیقین به واسطه آمدنش، دلتان بهاری و کامتان شیرین خواهد شد بیایید تجربه کنیم رفتن به سراغ امامی را که در غربت است و با بازدیدش حالمان را عوض کنیم، و احسن الحال را تجربه کنیم!

روایات استفاده شده در متن بهار دلها امام زمان علیه السلام:

الف) کفاره گناهان بزرگ، رفع غصه دل انسان هاست

از امیرالمومنین (علیه السلام) نقل است: «کفاره گناهان بزرگ، آن است که غصه ای را از روی دل انسان های غصه دار، برداریم»

امام رضا علیه السلام  می فرماید: چه بسا مردی که تنها سه سال از عمرش باقی مانده است، اما خدا به خاطر صله رحم، باقیمانده عمرش را به سی سال می رساند و خدا آنچه را می خواهد، انجام می دهد.

ب) فراوانی روزی

حضرت سجاد  علیه السلام فرمود: هر کس دوست دارد، خدا عمرش را طولانی و روزی اش را افزایش دهد، باید صله رحم کند.

ج) حسن خلق

امام صادق علیه السلام فرمود: رسیدگی به خویشان، اخلاق را نیکو می کند.

د) پاکی اعمال و دفع بلا

امام باقر علیه السلام فرمود: رسیدگی به خویشان، اعمال را پاک می کند و بلا را دور می سازد.

ه) آسانی حساب

امام صادق علیه السلام فرمود: رسیدگی به خویشان حساب روز قیامت را آسان کرده و از مرگ بد جلوگیری می کند.

و) آبادی شهرها

امام صادق علیه السلام فرمود: صله رحم و خوشرفتاری با همسایه شهرها را آباد می کند.

امام رضا علیه السلام فرمود: هر کس مرا در غربت زیارت کند روز قیامت در سه جا نزد او خواهم آمد تا از ترس‌هاى آن ‌جا نجاتش دهم.


به امید روزی که بهار دلها امام زمان علیه السلام با آمدنش تمام دل ها را بهاری کند.

دسترسی سریع و آسان به راهکار و محتوا برای مناسبت‌های نیمه شعبان، غدیر، محرم و فاطمیه
برای مطالعه و مشاهده مطالب خدمتگزاران میتوانید به فهرست مطالب در زیر مراجعه نمایید.

فهرست مطالب محرم فهرست مطالب فاطمیه فهرست مطالب نیمه‌شعبان فهرست مطالب غدیر کتابخانه خدمتگزاران
انواع کتیبه غدیر
انواع استیکر پشت شیشه خودرو
اسپند دودکن
انواع جادستمال کاغذی
انواع مگنت یخچالی مذهبی
انواع استکان مذهبی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا