سخنرانی همدلی کرونایی – سخنرانی نیمه شعبان

سخنرانی همدلی و یافتن دوستی مهربان تر از مادر

 سخنرانی همدلی در رابطه با این است که در این روزهایی که در خانه مانده ایم بیشتر از قبل نیاز داریم با یک نفر هم صحبت شویم، و درد و دل کنیم. در واقع دنبال کسی می گردیم که به حرف هایمان کامل گوش کند و یک همدلی با ما داشته باشد. در واقع هم رازدار و امین، و حتی مهربان تر از مادر باشد. سالهاست دوستی را شناخته ام که مهربان تر است از مادر به طفل نوزادش! او گوش شنوای خداست، دوست همه مردم جهان، او امام عصر علیه السلام است.

بخش 1 سخنرانی همدلی : درد و دل

سلام عید شما مبارک عید نیمه شعبان که تولد منجی مسلمان است بر تمام مردم جهان مبارک باشه

این روزها با وجود این مریضی کرونا همه در یک حال مشترک هستیم. و خیلی نیاز داریم به درد دل کردن به صحبت کردن، درد دل کردن یعنی من باشم و یک گوش که حرف هایم رو بشنود، من باشم و یک دوست که درد هام رو درک کند، من باشم و حتی یک رهگذر غریبه در پارک این یعنی حرف های نگفتنی دلم و بار روی دوش روحم که خیلی هم سنگینی می کند رو خالی کنم یعنی کسی باشد و مرا بشنود و قضاوتم نکند فقط همراهیم کند و همدلی .

گاهی به آدم پیشنهاد می دهند که توی این حال با یک نفر غریبه درد دل کنیم یک نفر بیگانه، جایی حرف بزنیم که بعد از آن حرفمان پا گیرمان نکند گرفتار قضاوت و رفتار هایی در آینده با اون فرد نشویم. گاهی می گویند: اصلا درست نیست حرف زندگی موت رو به کسی بگوییم!

چون هیچ کس معلوم نیست آن گوش شنونده ای باشد که باید باشد و ممکن است از همان درد دل سوء کند. بله شنونده باید محرم باشد، رازدار باشد، درک کند حتی اگر موافق نیست باید سکوت کند و شنونده ی خوب باشد و قضاوتمان نکند بعضی اوقات حتی نصیحت مان هم نکند.

(نظر شخصی حقیر این است که همیشه دوستم نصیحتم‌ کند خیلی بهتر است کلا نصیحت شدن و نصیحت کردن را همیشه می پسندم تا نظر شما بزرگوارن چه باشد)

و از همه مهمتر حال این لحظه م و این درد دل م رو برای قضاوت کردنم در تمام عمر م نگذارد….

(در این قسمت از همدلی سخنران می تواند از یک خاطره شخصی که مربوط به راز دل است و  انسان مورد اطمینان را برای راز دل انتخاب نکرده بوده است  تعریف کند)

بخش 2 سخنرانی همدلی : خاطره ی نویسنده

اوایل ازدواجمان بود مثل همه زندگی ها خصوصا در سال های اول و دوم کمی از همسرم دلخور بودم، می خواستم از شب دیر آمدن هایش و تنهایی هایم بهش اعتراض کنم. یادم هست که به یکی از دوستانم اعتماد کردم و حرف خود را به او گفتم با او درد دل کردم ایشون هم خواست منو راهنمایی کند.

گفت شام را سر ساعت مقرر بخورم، و بعد هم بخوابم، با همسرم حرف نزنم و دست آخر به خانواده ام بگویم و همین اول کار از او جدا شوم!! بعد از پایان صحبت هاش شکه شدم خیلی دلگیر شدم، من در یک خانواده عاطفی و حساس بزرگ شده بودم! از طرفی هم خیلی همسرم رو دوست داشتم!

سن سالم کم بود و بی تجربه بودم و بیشتر از تنهایی اذیت می شدم با این که همیشه هم خانه ی پدر و مادرم بودم اما دوست ‌داشتم تا وقت بیشتری را کنار همسرم بگذرانم! به نصیحت های دوستم گوش ندادم زیرا اصلا با شخصیت من جور در نمی اومد. زمانی گذشت من تلاش همسرم را برای ساختن زندگی بهتر می دیدم و با خودم فکر می کردم ایشان هم دوست دارد تا زمان بیشتری را کنار من باشد.

ما نیاز به سازش داشتیم و کم کم مشکل حل شد و من دیدم که رابطه ی من و همسرم بسیار رو به بهبود است از آن زمان تصمیم گرفتم که دیگر با هر کسی درد و دل نکنم و مشاوره نگیرم.

بخش 3 سخنرانی همدلی : همدلی در این روزها

و اما این روزها که همه درگیر بیماری هستیم؛ نه فقط دل من، نه فقط افراد در خانه ی من، نه  فقط آدم ها در شهر من، و نه فقط مردم در کشور من بلکه در جهانی که پر شده است از من و امثال من درد و دل  یک نیاز شده است! برای رفع دلتنگی ها! به واقع این چیزی دور از ذهن تمام عالمیان بوده، که زمانی دردی مشترکی دنیای ما انسان ها را فرا گیرد!

حالا همه ما انسان ها به دنبال یک گوش شنوا هستیم! یک هم دلی که درد غربت را بداندو تنهایی کشیده باشد و دلتنگی و دوری را حس کرده باشد و اضطراب و پریشانی را خوب بفهمد! و ما را ببیند، بشنود تک تک ما را ببیند و صدای مان را بشنود.

ببیند انسانهایی را که به خاطر هم نوع خود در این وانفسا از خودشان از خانواده شان و حتی از فرزندشان می گذرند! ببیند افرادی را که قدر این فداکاری را می دانند و با در خانه ماندن و دوری از عزیزانشان همراه آن ها می شوند!

دلم می خواهم کنار یک نفر بنشینم و درد دل کنم و راز تنهایی هایم را فاش کنم. شما چه کسی را پیشنهاد می دهید؟ چه کسی هست که حرف های شما را بشنود و درک کند و قضاوتمان نکند کسی را دارید؟ راستش را بخواهید.

بخش 4 سخنرانی همدلی : دوستی مهربان تر از مادر

سالهاست دوستی را شناخته ام که مهربان تر است از مادر به طفل نوزادش!
پشتوانه تر و استوارتر  از هر پدر قویی است
مانند برادری است که مرا درک می کند
و همدمی است که همه لحظه هایم همراهی ام می کند و نفس به نفس با من می‌آید
و چه خوب آرامشم را از ایشان می گیرم.
او گوش شنوای خداست
او چشم بینای پروردگار است
او صاحب الزمان است
و دوست همه مردم جهان
می خواهم در روز میلادش او را به تمام جهانیان معرفی کنم تا همه با هم بتوانیم در این روزهای سخت کنار او  آرام گیریم!

دسترسی سریع و آسان به راهکار و محتوا برای مناسبت‌های نیمه شعبان، غدیر، محرم و فاطمیه
برای مطالعه و مشاهده مطالب خدمتگزاران میتوانید به فهرست مطالب در زیر مراجعه نمایید.

فهرست مطالب محرم فهرست مطالب فاطمیه فهرست مطالب نیمه‌شعبان فهرست مطالب غدیر کتابخانه خدمتگزاران
انواع کتیبه غدیر
انواع استیکر پشت شیشه خودرو
اسپند دودکن
انواع جادستمال کاغذی
انواع مگنت یخچالی مذهبی
انواع استکان مذهبی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا