تشکر از والدین در ایام کرونایی – متن مجری نیمه شعبان

چالش قدردانی و تشکر از والدین در ایام کرونایی

این متن در چهار فصل به قدردانی و تشکر از والدین در ایام کرونایی پرداخته است. و می توان تشکر از والدین را در فضای مجازی و یا حتی مکان های مختلف به صورت جشن میز برگزار کرد.

فصل اول تشکر از والدین : خوشامد گویی

بخش 1 فصل چهارم تشکر از والدین – متن و محتوا

سلام خدمت همه ی دوستان عزیز، خیلی خوش اومدین و خیلی خوشحالم که امروز در خدمتتون هستم ،عیدتون مبارک، میلادی مبارک که برای همه مردم جهان پرمعنیه، چون همه ی مردم جهان  دنبال صلح و عدالت هستند! و این روزها بیشتر دنبال یک منجی یک پناه برای فرار از این روزهای سخت!

یه دورهمی کوچیک داریم و  یه گپ و گفت، راستی یادم رفت خودمو معرفی کنم، من : … هستم و شما !؟  خیلی خوش بختم از آشناییتون

بخش 2 فصل چهارم تشکر از والدین – مهارت و علم (فقط مخصوص مجری)

سلام! امیدواریم حالتون به برکت نگاه مولامون صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، خوب باشه. شکر که قراره کنارهم، قدمی برداریم برای از غربت در آوردن امام زمانمون علیه السلام ، قراره امروز با هم کار خیلی مهمی رو انجام بدیم و خیلی حساس!
با “رمز واژه ی تبلیغ “شروع می کنیم.

برای تاثیر گذاری بیشتر:

“قبل از هر اجرا “:

  1. استغفار برای خودمان به نیابت از حضرت عجل الله تعالی فرجه را انجام دهیم.
  2. استغفار برای مخاطبین به نیابت از حضرت عجل الله تعالی فرجه را جهت تاثیر گذار بودن کلاممان فراموش نکنیم.
  3. هدیه ی “صدقه” و یک دعا به نیابت از خود و مخاطب و تقدیم آن به حضرت عجل الله تعالی فرجه.
  4. یاری خواستن از حضرت برای تبلیغی موثر که  اثرش تا دامنه ی قیامت برای مخاطب تداوم داشته باشد و تمنای قبلی برای اینکه منتخب امام زمان عجل الله تعالی فرجه برای تبلیغ باشیم و مبادا روزی کسی را جایگزین ما کنند

توجهتون رو به این آیه جلب می کنم:

هَا أَنْتُمْ هَٰؤُلَاءِ تُدْعَوْنَ لِتُنْفِقُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ فَمِنْکُمْ مَنْ یَبْخَلُ ۖ وَمَنْ یَبْخَلْ فَإِنَّمَا یَبْخَلُ عَنْ نَفْسِهِ ۚ وَاللَّهُ الْغَنِیُّ وَأَنْتُمُ الْفُقَرَاءُ ۚ وَإِنْ تَتَوَلَّوْا یَسْتَبْدِلْ قَوْمًا غَیْرَکُمْ ثُمَّ لَا یَکُونُوا أَمْثَالَکُمْ ( آیه ٣٨ سوره محمد)

این دعارو با هم زمزمه کنیم:

وَ اجْعَلْنا مِمَّنْ تَنْتَصرُ بِهِ لِدینِکَ
وَ تُعِزُّ بِهِ نَصْرَ وَلِیّکَ
وَ لا تَسْتَبْدِلْ بِنا غَیْرَنا
فَانَّ اسْتِبْدالَکَ بِنا غَیْرَنا عَلَیْکَ یَسیرٌ
وَ هُوَ عَلَیْنا عَسیرٌ

دوستان عزیز!

این متن مربوط به  احترام و تشکر از پدر مادرهاست! مخاطبین ما با احساسات و عواطف متفاوتی روبروی ما هستند ، شاید خانواده های سالم و شاید خانواده هایی از هم گسیخته، حواسمون به مدیریت میزها باید خیلی باشه، در صورت بروز هر مشکلی از اساتید کنار میزها کمک بگیرین، شاید بعضی ها نیاز به همدلی داشته باشند.

همیشه  باید حواسمان به نگاه مخاطب و جمله هایشان باشد.

اول: وقتی صحبتی میکنند، آن ها را تمجید کنیم. مثلا عجب نکته ی خوبی فرمودید

دوم: اگر کلامی گفتند که خوب و متفاوت و صحیح بود حتما اشاره کنین که: “از شما یاد گرفتم”

سوم: یک دفتر و خودکار همراهتان باشد برای یادداشت برداری احتمالی از صحبت های مخاطبین! تاثیرش فوق العاده است

چهارم: استفاده از جمله ی مخاطب به صورت هوشمندانه، مثلا: همون طور که دوستمون فرمودند!! فقط حواسمان باشد بحث از دست ما خارج نشود.

دوستان عزیز!

در تمام زمان اجرا باید حواسمان باشد که برای هر تغییری؛ به دست آوردن هر صفت نیکی و یا رها شدن از هر صفت بدی تنها و تنها باید متمسک به امام عصر علیه السلام شویم، راهکارهای ما وقتی اثر بخش است که نگاه امام عصر علیه السلام بر آن باشد، ما خود به تنهایی راه به جایی نخواهیم برد، باید از خود حضرت بخواهیم، زندگیمان را طبق رضایت اهل بیت علیهم السلام تقدیر کنند.

“نگاه امام حسن مجتبی علیه السلام بر لحظاتتون جاودانه”


فصل دوم تشکر از والدین : نقاشی رنگ ها

بخش 1 فصل چهارم تشکر از والدین – متن و محتوا

تا حالا نقاشی کردین؟ میدونم که کردین! (لبخند پررنگ) یه حس فوق العاده است، یه جور خلق کردن احساسه، یا شایدم به تصویر کشیدن احساس حتی اونایی که  نقاشی رو دوست نداشته باشن هم ترکیب رنگ هارو تجربه کردن. پس چه یه نقاش ماهر باشیم و صاحب گالری، چه دیوار خونمون رو رنگ کرده باشیم، ترکیب رنگ هارو تجربه کردیم! حالا بگذریم که اگه معلم سخت گیری هم در دوران تحصیل نصیبمون می شد، کلی باید حفظ میکردیم که رنگ های اصلی کدومه و ترکیبش با بقیه چه رنگ هایی به وجود میاره، یادتون هست؟؟

اینو گفتم که بگم؛ زندگی مثل همین ترکیب رنگ هاست! اگه بلد باشیم حاصل هر کاریمون میشه یه تابلوی قشنگ و اگر نه، به خودمون میایم با یه عالمه کثیفی و خرابکاری! ما آدم ها هم بر حسب صفاتی که داریم یا به دست میاریم ، دارای طیف های  مختلفی  ازشخصیت و رنگ هستیم.

این که برونگرا باشیم یا درونگرا، مهربون یا مقتدر، یا هر صفت دیگه ای ما رو واجد طیف های مختلفی از رنگ می کنه!”و قریب به اتفاق هم این رنگ ها و حس ها برای مردمی که مارو می بینن خیلی خوبه” مثلا من  یه آدم برونگرای  اجتماعیم که الان روبروی شمام، که دوست دارم باهاتون معاشرت کنم، و دوست دارم منو به بهترین صفت ها در آینده به یاد بیارین. اما آیا من توی خونه هم همینم؟ همین قدر مهربون و صمیمی ! رفتارم با اهل خونه چطوره ؟  ودقیق تر بگم رفتارم با پدر مادرم چطوره ؟؟

شما چی؟! اون احساس خوبی که مردم در بیرون از خونه بهتون دارن، یا شما دوست دارین که بهتون داشته باشن رو خانوادتون هم بهتون دارن؟ رابطمون با پدر مادرهامون چطوره؟ همون رنگ های اصلی! خوبه؟ یا خرابش کردیم؟ مساله دقیقا همینه : “رابطه با پدر و مادر” یکی از بزرگ ترین اشتباه های ما این بوده که فکر میکردیم اگه بیرون از خونه اوکی باشیم همه چی حل میشه که خیلی وقتا نشده! رابطمون با همسرمون، رفیقمون، همکارمون. شاید خیلی وقت ها اونی نبوده که باید باشه

موضوع اینه؛ اگه  از اول بلد بودیم و بهتر بگم؛ اگه بهمون یاد میدادن چطوری با پدرمادرهامون خوب رفتار کنیم الانم تو معاشرت با مردم به مشکل نمیخوردیم و همه ی روابط برامون پایدار و دو طرف، برد بود! نه ما از کسی سو استفاده می کردیم نه کسی از حسن رفتار ما سو استفاده میکرد.

اما پدر مادرها! همشون مثل همند؟ نه واقعا! همون جور که ماها هم که الان کنار همیم، مثل هم نیستیم و متفاوتیم!

 بعضی هاشون خیلی مهربونن و بعضی هاشون با قلب مهربون، شاید خیلی سخت گیر، و شاید خیلی خیلی سخت گیر اما شما بگین؛ بلد بودیم باهاشون درست و مهربون معاشرت کنیم ؟؟ با همونایی که مارو به این دنیا اوردن و” سعی کردن” مارو به بهترین نحو پرورش بدن، و البته، همونایی که هم نسل ما نیستن، پس شاید خییییلی از دغدغه های مارو نداشته باشن.

بخش 2 فصل چهارم تشکر از والدین – مهارت و علم (فقط مخصوص مجری)

دوستان عزیزم
همیشه به صداقت در کلام و نگاه احتیاج داریم
ما آدم ها همیشه با رنگ ها زندگی میکنیم و همیشه دنبال زیباتر کردن زندگیمون هستیم باید این حس رنگ رو خوب منتقل کنید


فصل سوم تشکر از والدین : رنگ دلخواهت رو بساز

بخش 1 فصل چهارم تشکر از والدین – متن و محتوا

خب یه پله بریم جلوتر! موضوع چیه که انقدر به احترام به پدر و مادر توصیه میشیم؛ که به  پدر و مادرمون حتی اوف نگیم، نگاه تند نداشته باشیم “حتی یه اخم ساده” توی قران، خدا بعد خودش به احترام والدین اشاره کرده: “و بالوالدین احسانا” این همه میگن پدر و مادر مثل پادشاهن اگه بگن نه! یعنی نه! یعنی چی؟

 بزارین یه سوال بپرسم:

  اگه پدر و مادرتون با چیزی مخالف باشن، شما چیکار میکنین؟ اونم تو این روزهایی که بیشتر خونه این ودرست تر اینه که، تقریبا همه اش خونه هستین و ممکنه اصطکاک ها خیلی بیشتر شده باشه! تو همین روزهای سخت کرونایی!

 روزهای قرنطینه

 حتما حرفشون رو گوش می کنین؟ یا میگین خودم عقل دارم میفهمم چی خوبه چی بد؟ تو این اوضاع شما دیگه گیر به من ندین، زندگی خودمه به خودم مربوطه!! درسته پدر و مادر پادشاهن اما معنیش این نیست که ما عبدیم! معنیش اینه که ما باید رضایت اون عزیزان رو به دست بیاریم! اما چطوری؟ از چه راهی میشه این رضایت رو به دست اورد؟ شما میدونین؟

“به نظر ما با مکالمه میشه!! یعنی مهارت گفتگو”، دقیقا همون چیزی که بهمون یاد ندادن! و این روزها خیلی بهش احتیاج داریم، خیلی زیاد مثال اول رو یادتون هست!؟ نقاشی و ترکیب رنگ ها!! حتی رنگ سیاه رو هم میشه با ترکیب با رنگ سفید، خاکستری روشن روشن کرد!

فقط باید بلد باشیم!

برای همین گفتم اگه بلد باشیم چطور با پدر و مادرمون رفتار کنیم و قدردانشون باشیم اون وقت، بلدیم چطوری زندگی کنیم ، چطوری معامله کنیم ، چطوری معاشرت کنیم و ” در واقع چطوری خوشبخت بشیم “

مشکل اینه ما زود تسلیم میشیم! رنگ سیاه رو که می بینیم فکر میکنیم تمومه! اما یادمون میره؛ گفتگو میتونه هرچیزی رو عوض کنه! این مهارتیه که روح رو به رابطه ها برمیگردونه. کار سختی نیست قدردانی از پدر و مادر؛ در واقع تشکر و قدردانی پایه ی اصلی مهارت گفتگو با پدر و مادر!

اخرین باری که ازشون تشکر کردین کی بوده!؟ نگین خودشون میدونن یا معلومه یا … واقعا کی بوده؟ آخرین باری که گفتین: مرسی که هستین که امید میدین که راهنمایی میکنین که دعا میکنین برام. یا انقدر درگیر داستان های کرونا شدیم که اونارو باز هم اصلا نمیبینیم!

اصلا بهشون به چشم نعمت نگاه می کنیم؟ حواسمون هست اگه رابطمون تو خونه باهاشون عالی باشه یا تلاش کنیم عالی بشه ، دنیا جای بهتری برای زندگی میشه. واقعا این مهارتیه که خیلی هامون نداریم؛ ” قدردانی و تشکر”

خودمون بلد نیستیم اما توقع داریم دوستمون، بچه مون، رییسمون، کارمندمون قدر تلاش و محبت مارو بدونن! تاحالا چقدر گفتیم: یه تشکر خشک و خالی هم نکرد، یه طوری رفتار می کنه انگار وظیفمه! اینجا کسی قدر منو، علمم رو مهارتم رو نمیدونه!

من که تاحالا خیلی گفتم و نمیدونستم باید برگردم عقب و رابطم رو با پدر و مادرم درست کنم! که یاد بگیرم “قدر دانشون باشم و زبان تشکر داشته باشم” اونم نسبت به کسانی که همه ی وجودم از اوناست! همه ی همه وجودم ! اون رفیق باحال و دوست صمیمی و همسر ایده ال و عشق ابدی و رییس بی نظیر، فقط ادمای خوبن اما در به وجود اوردن من نقشی نداشتن!

شب ها و در وقت بیماری پیش من نبودن، و اون مادر من بوده که بیدار بوده و اون پدر من بوده که تلاش کرده زندگی خوبی رو برای من فراهم کنه، اگر موفق هم نشده اما تلاش کرده. خدارو شکر میکنم که تشکر و قدردانی یه صفت و مهارت که میشه با تمرین های کوچیک به دستش آورد!

و چه زمانی بهتر از این روزها، اصلا انگار خدا این روزها رو برای ما گذاشته، که نعمت هامون رو ببینیم، مبادا بفهمیم تاکسی و مترو سوار شدن و خرید و گشتن توی خیابون ها همه نعمت بودن و ما غافل بودیم، اما نفهمیم پدر و مادرهای توی خونه هامون هم نعمتن اونم نعمتی بدون تکرار! یه روزی از همین روزهای زود دوباره دنیا به لطف خدا و  دعای حضرت و مسئولیت پذیری هممون مثل سابق میشه! اما حواسمون باشه پدر ومادر تکرار ندارن! هیچ وقت

 بخش 2 فصل چهارم تشکر از والدین – مهارت و علم (فقط مخصوص مجری)

دوستان خوبم! باید حس های آشنا مثل پرتوقع بودن هامون منتقل بشه، باید مخاطب حس کنه خودش هم عین ماست و همه ی ما آدم ها این سیر رو تجربه کردیم، نباید حس کنه خیلی بده و راهی برای جبران نداره


فصل چهارم تشکر از والدین : بهترین رنگ! بهترین والدین

بخش 1 فصل چهارم تشکر از والدین – متن و محتوا

بزارین داستانی رو براتون نقل کنم

برادران خیامی بزرگوارانی بودند که بسیار قدردان پدر مادرشون بودن، داریم راجع به  صاحب کارخانه های ایران ناسیونال یا همون ایران خودروی فعلی، صاحب باشگاه پرسپولیس، صاحب فروشگاه های زنجیره ای کوروش، بیمه ی اسیا و بانک داریوش و … و… و صحبت میکنیم.

 اگر سرگذشت و خاطرات پدر پیکان رو بخونین به همان حلقه ی مفقود بحثمون میرسیم! خاضع بودن و احترام به پدر و مادر، نمیشد پدر و مادرشون جایی وارد بشن و این دو برادر تمام قد نایستند، هرگز نمیزاشتن نیازی بر زبان پدر و مادرشون برای خودشون یا دیگران حتی به زبانشون جاری بشه، قبل از گفتن براورده میکردند.

درسته که در یک شهر ساکن نبودند اما به طور مرتب و مرتب جویای احوال والدینشون و رفع نیازهاشون بودند و وقتی در رابطه با پدر مادرت موفقی میتونی امیدوار باشی که در کارت، معاملاتت و زندگیت هم موفق هستی. هنوز کارگرها و کارمندان این بزرگ مردان در ایران هستند که با دعاهاشون و ذکر خاطراتشون بهمون نشون بدن که تا کجا میشه موفق بود، ویقینا این همه ذکر خیرنشات گرفته از احترام وافری بود که در حق والدینشون داشتن.

اما ممکنه ما این رابطه رو خراب کرده باشیم، شاید رنگش الان سیاه باشه یا شایدم خاکستری که هیچ کدوم مطلوب ما نیست. الان باید چیکار کنیم؟ آیا خودمون با دانسته های خودمون میتونیم روح رو به رابطه های تیره برگردونیم ؟ یا باید از کسی کمک بگیریم که صاحب تمام رنگ هاست که مهربانترین پدر و دلسوزتر از هر مادری.

اگر از امام زمانمون بخوایم حتما راه درست رو بهمون نشون میدن، دستمون رو میگیرن و دنیامون رو برامون متفاوت تقدیر میکنند، تقدیری که توش فقط احترام و رضایت پدر و مادر باشه و این یعنی رضایت امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف. اگر بخوایم حتما حضرت رابطه هایی رو که از سر ندانستن خرابشون کردیم برامون ترمیم میکنن، این روزها روزهای طلایی! روزهایی که میتونه خیلی متفاوت بکنه دنیامون رو!

یادمون باشه حضرت عجل الله تعالی فرجه، همیشه برای دستگیری و همراهی هستند،”فقط باید ازشون بخوایم”

 بخش 2 فصل چهارم تشکر از والدین – مهارت و علم (فقط مخصوص مجری)

CTA 1 در این متن به شان تقدیر و برنامه ریزی، شان دستگیری و همراهی و ترمیم امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف اشاره کرده ایم

CTA 2 در این متن به یکی از صفات نیک و پسندیده؛ تشکر و قدردانی از والدین، با راهکارهای عملی اشاره شده است.


دسترسی سریع و آسان به راهکار و محتوا برای مناسبت‌های نیمه شعبان، غدیر، محرم و فاطمیه
برای مطالعه و مشاهده مطالب خدمتگزاران میتوانید به فهرست مطالب در زیر مراجعه نمایید.

فهرست مطالب محرم فهرست مطالب فاطمیه فهرست مطالب نیمه‌شعبان فهرست مطالب غدیر کتابخانه خدمتگزاران
انواع کتیبه غدیر
انواع استیکر پشت شیشه خودرو
اسپند دودکن
انواع جادستمال کاغذی
انواع مگنت یخچالی مذهبی
انواع استکان مذهبی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا