جشن اینترنتی نیمه شعبان [همه آن چیزی که به آن نیاز دارید]

صفر تا صد برگزاری جشن اینترنتی نیمه شعبان 

با سلام. در مورد جشن اینترنتی، یک سری از راهکارها و ایده ها را باشما به اشتراک میگذاریم. با توجه به اینکه قرار است برای نیمه شعبان کاری انجام دهیم و خدمتی به صاحب الزمان علیه السلام کنیم بحث را با دعای سلامتی و فرج امام زمان شروع می‌کنیم:

اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَهِ بنِ الحَسَن صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ فِی هَذِهِ السَّاعَهِ وَ فِی کُلِّ سَاعَهٍ وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْناً حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِیهَا طَوِیلا. دعای فرج

مقدمه جشن اینترنتی نیمه شعبان


الف: آشنایی با انواع جشن اینترنتی نیمه شعبان و بسترهای نرم افزاری اجرا


جشن آنلاین

در این دسته ما برنامه های زنده ای داریم که عملا همان لحظه و همان ساعت که برنامه در محل جشن (حسینیه، خانه و…) چه با موبایل و چه با تجهیزات حرفه ای دارد انجام می شود مخاطب ما را همراهی می کند.

جشن آفلاین

یک سری جشن ها نیز می شود تدارک دید که الزاما با این همه استرس و اضطراب نباشد و مقداری برنامه ریزی شده تر باشد و یک سری فیلم ها از قبل ضبط شده باشد.

یعنی اینکه ما فیلم هایی که از قبل ضبط کرده ایم را بارگذاری می کنیم، منتهی اگر جشن از ساعت 8 تا 10 شب است، این فیلم ها را روز قبل ضبط کرده ایم ولی ساعت 8 فیلم اول را ارسال می کنیم، ساعت 8:15 فیلم دوم را ارسال می کنیم.. دقیقا مخاطب را گام به گام با خودمان جلو می بریم.

ترکیبی از جشن آنلاین و آفلاین

ما می توایم جشنی داشته باشیم که بخش هایی از قبل ضبط شده و بخش هایی که نیاز به تعامل زنده مخاطب دارد به صورت زنده اجرا می شود. مثلا سخنرانی، دعا، گروه سرود از قبل ضبط شده اما قسمت مجری و مسابقه که با مخاطب همراه می شود و سوال می پرسد و جواب می گیرد و قرعه کشی می کند این قسمت به صورت زنده انجام می شود.


جشن آنلاین

به چهار دسته تقسیم می شود: دو نرم افزار و پلتفرم آپارات و اینستا هستند

برای جشن هایی که مخاطبین بیش از 20 یا 30 نفر است و جمعیت بالاست بسترهای مناسبی فراهم کرده و این امکان را به ما می دهند تا ده هزار نفر نیز آنلاین شوند و ما هیچ افت سرعتی نداشته باشیم.

آپارات

 پخش زنده را در آپارات از طریق نرم افزار OBS می شود انجام داد. در سایت آپارات آموزش پخش زنده را سرچ کنید. می توانید به راحتی مشاهده کنید که به چه شکل با نرم افزار OBS می توانید پخش زنده داشته باشید.

پخش زنده هم از طریق موبایل و هم از طریق دوربین قابل انجام است. تصویری که دوربین می گیرد و به کامپیوتر شما می دهد را می توانید در آپارات ارسال کنید. کمی حرفه ای تر این است که چند دوربین داشته باشید که تصاویر وارد یک میکسر می شوند و خروجی میکسر را می توانید مستقیم بر روی آپارات ارسال کنید.

نرم افزار پیچیده تری به نام  VIMIX هست که برای پخش های تلویزیونی استفاده می شود و کارهای حرفه ای تری انجام می دهد.

آموزش کامل پخش زنده و لایو از صفر تا صد با نرم افزار vmix

آموزش کامل پخش زنده و لایو از صفر تا صد، آموزش ویمیکس و نحوه ارسال لایو

اینستا

لایو اینستا را یا تجربه کرده اید یا به راحتی می توانید تجربه کنید. پایه هایی وجود دارند که موبایل بر روی آن قرار می گیرد و به راحتی می توان این پخش زنده را استارت زد و مخاطبین را همراه کرد و حتی مخاطبین می توانند کامنت بگذراند و تعاملات خوبی داشت.

دو بستر بعدی اسکایپ و اسکای روم هستند.

پیشنهاد من برای استفاده از این بسترها با توجه به تست هایی که ما گرفتیم و با توجه به امکاناتی که این نرم افزارها دارد برای جمع های زیر 20 نفر مناسب است.

گاهی ما یک جشن 20 نفره داریم یا اصطلاحا یک نشست یا گردهمایی دوستانه داریم. می خواهیم دوستان دانشگاه یا 5 نفر از همسایگان قدیمی را دعوت کنیم بستر اسکایپ (بستر خارجی) اسکای (بستر داخلی) که هر کدام مزایایی دارند بسترهای مناسبی هستند.

جهت آموزش پخش زنده برای اسکایپ و اینستاگرام کلیک نمایید.


جشن اینترنتی نیمه شعبان – جشن آفلاین

این جشن ها استرس کمتری دارند به این جهت که این برنامه ها را ما از قبل تدارک دیده و طراحی کرده ایم. و فقط در زمان های خاصی ارائه می کنیم: برای مثال اگر جشن ما ساعت 8 تا 10 شب است، این اقدامات ما در جشن آفلاین یک زنجیره اقدامات هستند یعنی انتها و آخر آن شاید ساعت 8 تا 10 شب نیمه شعبان باشد.

از یک هفته قبل ما یک سری اقداماتی را شروع کرده ایم و یک سری تعاملات با مخاطب داشتیم و حالا در روز جشن روز بروز و ظهور طرح های نهایی ما هست. و حتی جشن آفلاین می تواند ادامه پیدا کند، یعنی همین پروسه را بعد از نیمه شعبان تا ماه رمضان و یا حتی در ماه رمضان نیز می توانیم کار جشنمان را نیز ادامه بدهیم.

سالهای گذشته که کرونا نبود و جشن حضوری داشتیم یک دعوت داشتیم و نهایتا در کارت دعوتمان چند نکته می نوشتیم که مثلا موضوع جشن ما چیست؟ حدودا سه ساعت مخاطب داشت و عضو شبکه ی اجتماعی که معرفی کرده بودیم می شد یا نه و مخاطب همراه می شد یا نه.

اما الان که بنای ما بر این است که با توجه به شرایط کشور که امکان اجتماعات محدود است و سلامت مردم به خطر می افتد اگر ما آن ها را دور هم جمع کنیم و طبیعتا با این شرایط، جشن حضوری جشن آرامی نمی تواند باشد و ممکن است با چالش برخورد کنیم، به سمت جشن اینترنتی رو آورده ایم و این فرصت خوبی است که ما محتوایی را آرام آرام به مخاطبمان بفهمانیم.

مثلا  فرض کنید ما می خواهیم موضوع رأفت امام زمان علیه السلام را به عنوان سوژه جشنمان کار کنیم. دیگر الزام ندارد که مخاطبین ما در روز جشن و در همان نیم ساعت زمان سخنرانی تصویر سخنران ما را ببینند و صحبت سخنران ما را بشنوند. ممکن است یک هفته قبل در یک پروسه ای در پیج اینستا عضو شوند. مثلا جمعی از بانوان هستند در اینستا پیج خصوصی تشکیل  دادند و افرادی درخواست عضویت داده اند.

معرفشان بررسی می شود مجموعه افرادی تایید می شوند و داخل پیج اینستا پذیرفته می شوند. به آن ها نیز تاکید می کنیم که شما مهمان جشن ما هستید جشن ما از امروز شروع می شود و ما هر روز برنامه های کوتاهی داریم و ان شالله اصل برنامه ما ساعت 8 تا 10 شب هست.

تاکیداتی نیز به بانوان مخاطب خودمان داریم. همانطور که در جشن حضوری تاکید می شود موبایل بیرون آورده نشود و ضبط نشود، حتی اگر محجبه باشند. ولی بعضی بانوان می خواهند متن سخنرانی را داشته باشند و سخنران نیز محجبه باشد ایرادی ندارد ولی خواسته می شود که حتما دقت کنند که این فیلم جایی نشر پیدا نکند و سخنران راضی نیستند تصویرشان را نامحرمی ببیند.

فلذا در پروسه ی جشن اینستاگرامی ما نیز سعی می کنیم تاکید کنیم که لطفا دقت کنید که اگر دارید تصاویر را می بینید مرد نامحرمی اطرافتان نباشد و صدای استاد به گوش نامحرم نرسد. و رعایت های دیگری که از خانم های مخاطب جشن درخواست می شود و معمولا رعایت می شود.

 از قبل از سخنران جشن، یک کلیپ مثلا 5 دقیقه ای ضبط می کنیم که از مخاطبین می پرسد، مهربان ترین فردی که در زندگیتان دیده اید چه کسی بوده؟ و چه رفتارهایی از این شخص باعث شده این مهربانی و رأفت او در ذهن شما بماند.

یک نفر می گوید: خواهرم، برادرم، پدرم، مادرم و سخنران این مبحث را در شب های بعد ادامه می دهد و روی کامنت های افراد صحبت می شود و بحث به اینجا می رسد که طبق روایات امام رضا علیه السلام، امام، پدر مهربان و مادر دلسوز هستند و تمام ویژگی های پدر، مادر، برادر و تمام اشخاصی که گفتید در امام زمان علیه السلام جمع شده است. بعد شروع به گفتن مصادیق می کنند و گل بحثشان را نگه می دارند و در روز جشن ارائه می کنند.

ولی ما دیگر با مخاطبی سر و کار نداریم که برای اولین بار در روز جشن با ما برخورد می کند. مخاطبی است که شب های قبل با ما همراه بوده مخصوصا در شرایطی که الان اکثرا در خانه ها قرنطینه هستند و رعایت می کنند و وقت زیادی را به  شبکه های اجتماعی اختصاص می دهند، فرصت زیادی داریم که مطالب ما با آرامش (تدریجی) و درعین حال به اصطلاح فضای مجازی طور، کوتاه و به صورت ویدئوهای یک دقیقه ای و با سرعت، انتشار پیدا کند.

یا مثلا مخاطبین می توانند با شخصیت مجری در یک پروسه ی زمانی ده روزه انس بگیرند و در روز جشن اوج این ارتباط مخاطب با مجری باشد که این فرصت در جشن حضوری وجود ندارد.

استوری های اینستاگرامی

 مجموعه ای استوری ها آماده شده که طی چند روز گذاشته می شود و مخاطب را تا روز جشن با ما همراه می کند. همه این ها از قبل ضبط شده و عملا جشن شما جشن آفلاین است.

و یا ممکن است اصلا جشنی وجود نداشته باشد و مجموعه جشن شما به جای اینکه شب نیمه شعبان همه ساعت 8 تا 10 شب دور هم جمع بشوند جشن شما شامل 20 پست اینستاگرام یا 20 تا استوری اینستاگرام است که هر شب ساعت 8 ،از 20 روز قبل از نیمه شعبان یا 8 صبح و 8 شب دو پست یا دو استوری گذاشته می شود.

و مخاطب این ها را دارد دنبال می کند و هر کدام از این ها گره ای دارد که در قسمت بعدی باز می شود و به همین شکل ادامه پیدا می کند که اصطلاحا به این ها استوری های سریالی گفته می شود و ما این ها را طراحی کرده ایم و مخاطب را با خودمان همراه کردیم تا به پایان استوری های ما می رسد و جشن ما عملا با تمام شدن استوری ها به پایان می رسد.

همین اتفاق به شکل دیگری در تلگرام نیز قابل انجام است. ما می توانیم گروه تلگرامی داشته باشیم، مخاطبینمان را جذب کنیم و برنامه ها را ارائه کنیم. ممکن است واقعا جشنی باشد یا ممکن هم هست برنامه های کوتاهی باشد که به مرور از چند شب قبل از نیمه شعبان تا روز نیمه شعبان بر روی گروه یا کانال قرار می گیرد و مخاطبین استفاده می کنند.

نکته ی دیگر اینکه نه فقط تلگرام بلکه در بسترهای خوب ایرانی مثل سروش و ایتا نیز این کار را می شود دنبال کرد و بستگی دارد که مخاطبانمان در چه فضایی هستند. استوری های واتس اپ نیز می توانند همین فرایند را داشته باشند.


جشن اینترنتی نیمه شعبان – ایده هایی در مورد جشن های آفلاین در فضاهای مجازی

  1. لایو های ضبط شده!
  2. جشن پیامکی

 یک سال، بزرگواری شش، هفت عکس طراحی کردند. عکس های جذابی که روی پروفایل گذاشتند. اولین عکس را باز می کردید، مطلبی داشت که شما را به عکس دوم ارجاع می داد، یعنی باید عکس بعدی را چک می کردید. همینطور عکس های بعدی. ده دقیقه، مخاطب را با ایده ی جذابی درگیر می کرد و مطلب به عمق وجود مخاطب می نشست.

این نوع اجرای محتوا در پروفایل و کانال تلگرام ‌و حتی استاتوس واتس آپ، با یک سناریوی حساب شده و زیبا قابل استفاده است. یک گروه بیست نفره، که عوامل یک اکیپ یا هیأت هستند را تصور کنید. این بیست نفر یعنی بیست جامعه مخاطب! قبلاً که برنامه حضوری می گرفتیم، حداکثر هرکدام بیست نفر را می توانستیم بیاوریم. جمعاً چهارصد نفر.

اما الان که می خواهیم جشن اینترنتی، بگیریم (آفلاین یا آنلاین) یک مخاطب ما که در اینستا پست بگذارد، مثلاً سیصد نفر فالوور دارد، حداقل ممکن است سی، چهل نفر از این تعداد پست را ببینند و جذب شوند و با ما همراه بشوند. پس گاهی الزام ندارد ما یک پیج اینستاگرام جداگانه داشته باشیم.

میتوانیم به همه اعضای گروهمان بگوییم، سر یک ساعت مشخص پست مشخص شده را بگذارند. فردا صبح این پست را، ساعت هشت شب، این پست را و… طبق یک برنامه مشخص پیش بروید و مخاطبان خودتان را همراه کنید.

در پیج هر کس، تعدادی همراه می شوند. در واتس آپ، استاتوس های من را افرادی پیگیر می شوند، در اینستا تعداد بیشتری می بینند. به هر حال مجموعه ما، تعداد زیادی افراد را با محتوای خودمان (ویدئو، صوت، عکس) همراه کرده است.

نکته بعدی، لایو اینستاگرام با کمک نرم افزار هست.

یک نرم افزار را با رایزنی  با یک شرکت نرم افزاری تهیه کردیم و هزینه ناچیزی برای هر برنامه پرداخت می کنیم، میتوانیم این امکان را به شما بدهیم که ویدئوهایی که از قبل ضبط کردید را به صورت لایو روی اینستاگرام خودتان پخش کنید. به این صورت که، کل برنامه را از قبل ضبط می کنید.

مجری، مسابقه و تمام قسمت های برنامه را بصورت ویدئو آماده می کنید. روز برنامه این ویدئوها از قبل بارگذاری شده و فقط دکمه ی پلی را میزنید. ویدئو شما روی آن سایت بارگذاری شده وقتی پلی می کنید، روی صفحه اینستاگرام شما، به صورت لایو پخش می شود. البته میتوانید به خاطر حفظ صداقت در رابطه خود با مخاطب، بنویسید که این برنامه با یک اختلاف زمانی در حال پخش است یا این برنامه قبلاً ضبط شده است‌.

هیچ اشکالی هم ندارد. مجری در پشت صحنه می آید و می گوید اینجا استودیو پخش جشن گل نرگس است، ما در این جشن با شما همراه هستیم، ساعت به وقت استودیو ما پنج بعدازظهر است و این ویدئو را احتمالاً هشت شب، به صورت زنده در اینستاگرام خواهید دید. خیلی راحت و صادقانه مخاطب را با خودمان همراه میکنیم.

مهم این است که لایو خیلی خیلی دیده می شود. چون در پیج اصلی اینستاگرام، کسانی که در حال پخش لایو هستند، خیلی محدود هستند و عبارت لایو با رنگ قرمز دور پروفایل فرد می آید، خب افراد کنجکاو می شوند که ببینند این چیست، موضوعش چیست و روی آن کلیک می کنند و می بینند.

این اتفاق لایو با کمک نرم افزار، یک حسن دیگر هم دارد. اینکه می تواند به صورت همزمان در پیج چند نفر باشد. یک گروه ده نفره هستیم، هرکدام چند تا فالور داریم و راس ساعت هشت لایو را با کمک این نرم افزار پخش می کنیم. ممکن است تعدادی وارد شوند و بتوانیم جذبشان کنیم و تعدادی را هم نتوانیم نگه داریم.

در دعوت و تبلیغ که تلفنی و پیامکی، عمل کردیم و با کارهایی که در بحث دعوت انجام داده ایم، توانستیم مخاطب را به برنامه خود بکشانیم.

نکته آخر این که ساده ترین حالت یک جشن، جشن اس ام اسی است. شاید به نظر خنده دار بیاد، و بپرسید که مگر می شود به صورت اس ام اس هم جشن گرفت. بله، به دو صورت می شود:

  1. اس ام اس، ابزار جشن شود.
  2. اس ام اس، مکان جشن شود.

 شما یک ویدئو را در آپارات می گذارید، و لینک اجرای مجری را به صورت اس ام اس برای مخاطب خود می فرستید. مرحله بعد لینک مسابقه را برای مخاطب خود می فرستید.

حتی می توان ویدئو هم نگذاشت و فقط با متنهای کوتاهی، مخاطب را به مدت یک ساعت درگیر کنید. پیامک یک بستر برای جشن باشد. یک سوال باشد، جایزه ایی نفیس مثل سفر کربلا باشد. مخاطب همراه می شود. مخاطب با یک موبایل معمولی هم می تواند، در جشن حضور داشته باشد و همراه شود.

اس ام اس می تواند ابزار تمام جشن های اینترنتی ما شود‌. یک ساعت قبل از برنامه برای همه مخاطبین خود، یک اس ام اس می زنیم که جشن ما یک ساعت دیگر شروع می شود. همزمان با شروع جشن، اس ام اسِ شروع می دهیم. پیام شروع با لینک آپارات.

شبیه سازی مراحل جشن حضوری در جشن اینترنتی

قصد داریم عناصر یک جشن حضوری را در یک جشن اینترنتی، شبیه سازی کنیم. چه طور می توانیم به تمام عناصر یک جشن حضوری دست پیدا کنیم؟

یک سری سر فصل داریم که البته وجودشان در همه جشن ها الزامی نیست، ولی تقریبا سعی کردیم، برآیند تمام آیتم ها در جشن بانوان، آقایان و جشن کودک را که حدود سی سرفصل است، عنوان کنیم.

اولویت بندی سرفصل ها با خود شماست. با توجه به فضای جشن و مخاطبتان ونوع اجرایی که دارید، می توانید هریک از این سرفصها را خط بزنید یا جابجایی انجام دهید.


ب: سر فصل های جشن اینترنتی نیمه شعبان

سر فصل اول: دعوت

برای آشنایی و مطالعه بیشتر در مورد مهندسی دعوت مراسم های اینترنتی کلیک نمایید.

سرفصل اول معمولا دعوت است. در جشن حضوری، کارت دعوت یا متنی را به عنوان دعوتنامه آماده می کنیم. بیشتر بخواهیم مهندسی دعوت داشته باشیم، یک مسابقه همراه دعوت نامه می گذاریم، و این مسابقه جایزه نفیسی هم داشته باشد.

مثلاً کتابی را کنار دعوت نامه میگذاریم و سوالاتی از متن کتاب تهیه می کنیم، تا مخاطب با پاسخ های سوالات کتاب در جشن حاضر شود و این انگیزه ایی برای حضور او و شرکت در قرعه کشی روز جشن است. در مهندسی دعوت حرف زیاد هست ولی در یک جمله می شود اینطور گفت که آنچه در جشن حضوری برای دعوت داریم، ده برابر آن را در جشن اینترنتی می توانیم داشته باشیم. در جشن حضوری مخاطب جشن ما، یک کارت دعوت و یکی دو تا پیام را پذیراست و یک کارهای محدودی مثل تماس تلفنی قابل انجام است.

اگر از این حد بیشتر بخواهیم فعالیت کنیم، ممکن است بازخورد منفی داشته باشد. اما در جشن اینترنتی وقتی کانالی ایجاد کردیم و مخاطب را دعوت کردیم، برای حضور در جشن آماده اش می کنیم. خیلی راحت با ما سلم هست و همراه با ما هست و ویدیو ها و برنامه های ما را روز جشن دنبال میکند.

باید در این کانال تلگرام یا این پیج اینستا بمانم تا بتونم روز جشن، از برنامه استفاده کنم. هیچ مسئله ناراحت کننده ایی نیست، اگر من روزی سه چهار پست برای مخاطب بگذارم و مرتب پالس بفرستم  مخاطب را با خود همراه کردم و او برای حضور در برنامه تشنه تر میشود. این یک اتفاق بسیار خوب و یک فرصت عالی است که در جشن اینترنتی داریم و در جشن های حضوری به این شکل نداریم.

نکته مهم دیگر در بحث دعوت این است که همه خوب می دانیم، وقتی کارت دعوت را از زیر در خانه می فرستیم با آن زمان که در میزنیم و کارت دعوت را تقدیمشان می کنیم، یا پشت کارت دعوت مینویسیم خدمت جناب آقای احمدی و خانواده تا اینکه پشت کارت دعوت چیزی ننویسیم و احترامی به مخاطب نگذاریم فرق می کند. هرچه جزئی تر بشویم و با مخاطبمان ارتباط بهتری برقرار کنیم و احترام بگذاریم و جدی تر دعوت کنیم و از او پیگیری داشته باشیم، دعوت قوی تری داریم.

به همین جهت در جشن اینترنتی می توان گفت ما قصد داریم یک بسته برای شما ارسال کنیم و این بسته وقتی به کار شما می آید که در جشن شرکت کنید. حالا چون ارسال بسته هزینه بردار هست و هم ظرفیت ما محدود است در این جشن، دوست داشتیم بدانیم شما در جشن شرکت میکنید و یک اکی ضمنی از مخاطب بگیریم و بسته را برای او ارسال کنیم.

یک ضمانت اجرایی برای او وجود دارد چون قول داده است. البته ما می دانیم که از صد نفر، ممکن است هشتاد نفر بیشتر تشریف نیاورند و بیست نفر ریزش داشته باشیم. مورد اورژانسی یا موارد دیگر برای مخاطب  پیش بیاید  و نتواند شرکت کند. در جشن اینترنتی هم همینطور، ممکن است اینترنت مخاطب، در زمان برنامه قطع شود یا موارد دیگر.

بحث اول در دعوت جشن مجازی، این است که تا می توانیم برای مخاطبینمان وقت بگذاریم.

به خصوصی افراد برویم و خودمان را معرفی کنیم که از جشن مهربانترین پدر مزاحمتان می شویم. یک بسته ایی را می خواستیم برایتان ارسال کنیم و الی آخر. این چت در خصوصی افراد یا دایرکت اینستاگرام، خیلی اثرات و نتایج قویتری خواهد داشت. تا اینکه یک پست عمومی در کانال باشد و ندانیم چند نفر خوانده اند ولی در خصوصی کاملاً مشخص می شود که کدام یک پیام را خوانده اند، چه تعداد جواب داده اند و چه افرادی نیاز به یادآوری دارند و الی آخر.

در بحث دعوت، با دقت فراوان بایستی امکانات فضای مجازی را بررسی کرد و بهره برد. هرکدام از راههای ارتباطی در جای خود اهمیت  و اثر متفاوتی دارد.  به عنوان مثال، اگر بتوانید تنظیم کنید که سه ساعت قبل از اجرای برنامه، با مخاطبین تماس بگیرید و این طور مطرح کنید.

که: سلام؛ من از جشن مهربانترین پدر مزاحمتان می شوم، میخواستم خدمتتان یادآوری کنم، ما مشتاقانه راس ساعت هشت منتظر حضور شما هستیم. واقعاً دوست داریم از ابتدا حضور داشته باشید. مخصوصاً ابتدای برنامه یک زیارت بی نظیر را میخواهیم قرائت کنیم که دوست داریم شما هم باشید.

خب؛ این گفتمان خیلی بر حضور مخاطب در جشن، تأثیر دارد. از تمامی ابزارها می توان بهره گرفت تا دعوت قویتری  پیگیری بیشتری داشته باشیم و مخاطب را برای حضور در برنامه جذب کنیم.

سرفصل دوم جشن اینترنتی نیمه شعبان – پذیرایی

در جشن حضوری پذیرایی داریم، اما در جشن اینترنتی چطور می توان پذیرایی کرد؟ خیلی سخت نیست. فرض کنید ما 200 نفر مهمان در جشن اینترنتی داریم. اگر قرار بود جشن حضوری برای این تعداد  داشته باشیم باید برای پذیرایی  تدارک  می دیدیم، برای سیستم صوتی هزینه میشد: مثلا گرفتن تریبون، ایجاد سکو برای سن، نصب بنر به عنوان دکور و…. یا حتی خدمتکاری که  محل جشن ما را نظافت کند.

تمام این موارد هزینه دارد،می توان این هزینه ها را جمع کرد و با یک پیک یا یک نفر از  آشنایانی  که موتور سیکلت دارد صحبت کرد و بسته های پذیرایی را قبل از جشن (مثلا اگر جشن ساعت 8 شب است بین ساعت 3 تا 7 شب) توزیع کرد و هزینه ی آن را پرداخت کنیم.

بسته می تواند شامل موارد پذیرایی باشد که در مدت 8 ساعت خراب نشود، میوه ای که در این مدت خراب نشود یا بسته بندی شکلات. در حال حاضر بسته بندی های پلمپ شده  به دلیل ویروس کرونا و قابلیت شست و شو، بهتر است. حتی می توان برچسب زد که گرچه این اقلام بهداشتی تهیه شده ولی  قبل از مصرف حتما شسته شود و استفاده کنید.

 با توجه به اینکه هزینه ی پیک برای هر مقداری، یکسان است، فکر کنید که در این بسته بندی ها چه چیزی باشد؟ مثلا در حد یک ساندویچ ساده برای شام. سالاد ماکارونی وکیوم شده ی استاندارد از یک شرکت معتبر. در یک جمله بر روی بسته بندی قید شود که به نیت جشن امام زمان تهیه شده و تبرک است و با حداکثر رعایت اصول بهداشتی تهیه شده است و جای نگرانی نیست.

یا چیزهایی که افراد می توانند داخل مایکروفر بگذارند و اگر در آن دما قرار بگیرد می تواند ویروس کرونا را از بین ببرد و می توانند با خیال راحت تر از آن مواد غذایی استفاده کنند.

سر فصل سوم جشن اینترنتی نیمه شعبان – سخنرانی

در سخنرانی حضوری یک نفر پشت تریبون صحبت می کند که 100 یا 200 نفر نشسته اند و ارتباط دور هست. البته سخنران از طریق نگاه و حرکت دست مخاطبین را خود همراه می کند و ارتباط های کوچکی از طریق نگاه در نگاه برقرار می کند. خلاصه سعی می کند مطالب و محتوای خود را به مخاطب منتقل کند. این فرصت در جشن اینترنتی هست، با این تفاوت که سخنران ما همزمان با صحبت کردن می تواند مشارکت همه ی مخاطبین را در مبحث داشته باشد.

یکی از راه های تاثیر گذاری روی مخاطب این است که او را وارد بحث کنیم  و یکی از این فنون ارتباطی کوچینگ است که در دنیا خیلی روی آن کار می شود، این روش الزاما به مخاطب نمی گوید این کار خوب است و این کار بد، با مسیری که ایجاد می کند مخاطب خود به خود به نتیجه ی خوب می رسد.

این روش به این دلیل که برای مخاطب نهادینه می شود خیلی خوب است. اگر ما بتوانیم سخنرانی کاملا دو طرفه داشته باشیم، سوالاتی بپرسیم و براساس پاسخ هایی که داده می شود حال و هوای مخاطب را درک کنیم بفهمیم در چه فضایی سیر می کند می توانیم  براساس آن ادامه می دهیم.

مثلا اگر مخاطب در مباحث اولیه ی مهدویت مشکل دارد نباید خیلی در بحث جلوتر رفت و باید بیشتر مخاطب را با خود همراه کرد. اگر مخاطب مباحث اولیه برایش حل شده است و اطلاعات بیشتر و نکات بیشتر از ما می خواهد باید جلو رفت. پس ارتباط دو طرفه خوبی در جشن اینترنتی به این شکل ایجاد می شود.

توصیه مان این است که اگر از بسترهایی مثل تلگرام و … استفاده می کنید حتما یک شماره به مخاطبین بدهید تا به شما فیدبک بدهند. اگر از بسترهایی مثل اینستاگرام استفاده می شود کامنت گذاشتن را باز بگذارید تا مخاطب بتواند حرف بزند و نسبت به مطالب استاد عکس العمل نشان دهد.

مثلا استاد می گوید من این مطلب را توضیح دادم کسانی که متوجه شدند و به نظرشان درست است عدد 1 را ارسال کنند و اگر درست نیست عدد 2 را بفرستند. به این شکل سخنران نتیجه گیری می کند که مثلا 70% مخاطبین با من موافق هستند پس می توانیم جلو برویم و بحث را بازتر می کند. و ارتباط دو طرفه برقرار می شود و اثر گذارتر خواهد بود.

این موضوع خیلی مهم است. بعضی از اساتید جلوی دوربین قرار می گیرند و بدون آنکه عکس العمل ها و حس های مخاطبین را دریافت کنند به بحث ادامه می دهد. خیلی باید روی استاد کار شود که به پیام های مخاطبین توجه کند و برای آن ارزش قائل شود. مثلا الان یک نفر از ما پرسیده است نرم افزاری که لایو اینستاگرام را پخش می کند چیست؟

در جواب می گوییم که این نرم افزار برای ما برنامه نویسی شده است و فعلا اسم ندارد! اگر درخواست دارید که از این نرم افزار استفاده کنید گروه سفیران شما را راهنمایی می کنند و هزینه آن قرار است بین افراد برگزارکننده ی جشن تقسیم شود و برآورد ما این است که هر نفر حداکثر صد هزار تومان نیاز است پرداخت کند.

پس اگر استاد ما صرفا متکلم وحده باشد و به پیام های مخاطبین توجهی نکند، قطعا و یقینا سخنرانی جشن اینترنتی ضعیف تر از جشن حضوری می شود اما اگر استاد مسلط به صفحه باشد و با مخاطبین چالش به پا کند و کاری کند که مخاطب مجبور به پیام دادن شود و مخاطب هم پیام دهد و سخنران هم آن را در سخنانش تاثیر دهد بسیار خوب است.

سر فصل چهارم جشن اینترنتی نیمه شعبان – مسابقه

در جشن های نیمه شعبان مسابقات به شکل های مختلف برگزار می شود و تنوع زیادی دارد. مانند مسابقات مجری که در جشن های حضوری چند نفر را دعوت می کند روی سن و مسابقه را اجرا می کند می توان این مسابقه را در جشن های آنلاین هم داشت.

مثلا در لایو اینستاگرام به افراد می گویید که میخواهید یک مسابقه اجرا کنید، از حضار می پرسید کی میتونه با من همراه بشه؟ یک نفر را انتخاب می کنید و می آورید در لایو اینستاگرام یعنی لایو را دو نفره می کنید و مسابقه را با آن فرد به اجرا در می آورید و نتیجه خود را می گیرید.

در بحث مسابقات گاهی ما می خواهیم از صحبت های سخنران استفاده کنیم و یک سری سوالات را بپرسیم، مثلا می توانیم در بسته ای که برای مخاطب ارسال می کنیم (همان که در بحث پذیرایی مطرح شد) می توان یک جدول مسابقه و سوالات آن را در بسته قرار داد و فرد تا به سخنرانی گوش ندهد نمی تواند به آن سوالات پاسخ دهد.

به افراد می گوییم به سخنرانی گوش دهید و سوالاتی که برایتان با بسته ارسال شده از مطالب همین سخنرانی است لطف کنید جواب بدهید و مثلا تا ده دقیقه بعد از سخنرانی فرصت این مسابقه تمام می شود، باید رمز جدول را کشف کنید و برای ما از طریق خصوصی شبکه اجتماعی ما، یا دایرکت اینستاگرام ارسال کنید. (در خصوصی ارسال کنند تا رمز لو نرود.) و ده دقیقه بعد از سخنرانی قرعه کشی بین افرادی که رمز را ارسال کرده اند تشکیل می شود.

مثلا سخنرانی ساعت 8:30 تمام می شود، ساعت 8:40 افراد مشخص می شوند. به هر کدام هم یک کد می دهیم. مثلا نفر اول که رمز جدول را ارسال کرد کد یک می دهیم، نفر بعدی کد 2 و همینطور تا آخرین نفری که در زمان مشخص شده ارسال کرده اند یک کد اختصاص می دهیم.

بعد مجری اعلام می کند که مثلا خانم ها و آقایان 2 نفر پاسخ صحیح را ارسال کرده اند و الان ظرفی جلوی من هست و کدها را داخل آن قرار دادیم من الان از بین این کدها یکی را انتخاب می کنم و کاغذ را جلوی همه باز می کند و مثلا یکی از کدها برنده قرعه کشی می شود و خود افراد می دانند که چه کدی به آنها داده شده است. به این ترتیب یک مسابقه و قرعه کشی انجام داده ایم که مخاطب با آن همراه شده است.

یک سری مسابقات هستند مثل مسابقات چهار گزینه ای که باز هم  می توان از طریق خصوصی شبکه اجتماعی انجام داد. مثلا مجری می گوید بزرگواران لطف می کنید همراه شوید با من؟ من الان یک سری سوال روی صفحه قرار می دهم و شما فقط 3 دقیقه فرصت دارید که به سوالات جواب دهید و می توانید برای پیدا کردن جواب سوال حتی سرچ اینترنتی انجام دهید، مفاتیح باز کنید و… هر کاری که دوست دارید برای یافتن پاسخ می توانید انجام دهید.

جواب را در خصوصی یا مثلا دایرکت اینستاگرام ارسال کنید و فقط سه دقیقه فرصت دارید و بعد از این سه دقیقه از کسی قبول نمی کنیم و دقیقا همین سه دقیقه فرصت مسابقه هست و باز به این صورت مجری مخاطب را با خودش همراه می کند و سوال را روی صفحه منتشر می کند، زمان می دهد که همه اینها در جشن حضوری اتفاق می افتد در جشن اینترنتی هم می تواند اتفاق بیفتد.

در بحث مسابقات ما گاهی مسابقات کمی خاص تر هم داریم برای مثال هر کسی بتواند یک آب معدنی را در طی زمان 2 دقیقه بخورد و فیلم آن را بگیرد و برای ما بفرستد جایزه نفیسی به او اهدا می کنیم مثلا یک توپ فوتبال. اینجا باید دید که آیا همه در منزل آب معدنی دارند یا نه!

یا اینکه ما آب معدنی را در بسته همه گذاشتیم و ارسال کرده ایم. البته این شاید ایده خامی باشد ولی منظور این است که مثلا چنین مسابقاتی که نیاز به حضور افراد دارد هم از طریق ارسال فیلم قابل انجام است. (البته گاهی بعضی مسابقات در جشن خانم ها شاید قابلیت اجرا نداشته باشد.)

گاهی می توان یک سری مسابقات دلی برگزار کرد مثلا یک نفر بیاید و این یک بیت شعر را که ما می گذاریم در صفحه با صدا و لحن و صوت خوب بخواند (شاید بیشتر برای آقایان قابل اجرا باشد، خانم ها هم می توانند با توجه به شرایط انواعی از مسابقات را طراحی کنند.)

یا مثلا این چند بیت شعر درباره امام زمان علیه السلام است برای ما با صوت خوب بخوانید و بفرستید و زیباترین صوت را انتخاب می کنیم و هم آنجا هم پخش می کنیم و هم آنجا جایزه را هم تعیین می کنیم مثلا یک جایزه صد هزار تومانی برای آن تعیین می کنیم و بعد از جشن پول را برایش واریز می کنیم یا هدیه خاصی را که تعیین کرده ایم برایش ارسال می کنیم.

یا مسابقه دیگر که در جشن خانم ها هم قابل اجراست اینکه پنج کلمه می گوییم و از افراد می خواهیم با این پنج کلمه یک داستان کوتاه بسازند مثلا: امام زمان، کشتی، مرد گمراه، دشت سرسبز و یک کلمه دیگر. از مخاطبین می خواهیم که با کلمات یک داستان کوتاه بسازند و یا جمله ای بسازند که این پنج کلمه در آن به کار رفته باشد و جمله از یک خط هم بیشتر نشود یا ده کلمه بیشتر نشود.

خوب اینجا مخاطب ذهنش درگیر می شود این کار را انجام می دهد و برای ما می فرستد باز اینجا در خصوصی همکاران ما فعال هستند و سریع به مجری فیدبک می دهند که مثلا یکی از داستان ها خیلی فوق العاده است مجری همان را در مجلس می خواند و همه لذت می برند و قطعا آن داستان برنده می شود و هم آنجا جایزه اش مشخص می شود.

نوع دیگر مسابقه که می توان اجرا کرد اینکه مثلا در اسکایپ از افراد متقاضی می خواهیم که در لایو شرکت کنند و ما او را تایید می کنیم و می گوییم ما الان پنج تا تصویر را پخش می کنیم، هر تصویر ممکن است چند بار تکرار شود که تعداد تکرار مشخص نیست شما آخر کار باید بگویید که از هر تصویر چند بار پخش شده چنین مسابقات هوش مانندی را هم می توان برگزار کرد و مشکلی نیست.

بهترین راه این است که به برنامه های قبلی مراجعه کنیم و از آن هایی که مخاطب به نوعی با آنها به خوبی ارتباط گرفته استفاده کنیم. از برخی برنامه های تلویزیونی هم می توان الگو گرفت. البته بعضی از آنها ممکن است در شان جشن نیمه شعبان نباشد ولی می توان از برخی الگو گرفت و در جشن نیمه شعبان استفاده کرد و کار را به نتیجه رساند.

پس مسابقات می تواند خیلی متنوع باشد و می توانیم انواع مسابقات را داشته باشیم و به صورت اینترنتی پخش کنیم.

سر فصل پنجم جشن اینترنتی نیمه شعبان – هدیه پایانی

در بحث هدیه پایانی در واقع ما بر می گردیم به همان بحث پذیرایی یعنی اگر ما قرار باشد پیک موتوری بفرستیم درب منازل که بسته ای را تحویل مهمان دهد، پس هدیه را هم داخل همان بسته می گذاریم و این اتفاق خیلی خوبی است. و هدیه های پایانی خیلی متنوع و خوبی هم می توان در نظر گرفت که یکی از منابع تهیه این هدایا فروشگاه خدمتگزاران هست.

که هدایای متنوع با قیمت های مختلف بسته به هزینه ای که شخص می خواهد برای جشن اختصاص بدهد وجود دارد و می توان از این فروشگاه استفاده کرد. در صفحه اینستاگرام فروشگاه که می تواند بهترین انتخاب باشد، هدایایی را انتخاب کنید و به افراد در جشن بگویید که هدیه را در بسته قرار داده اید و برایشان ارسال می کنید.

و به هر دلیلی قرار شد ارسال هدیه با شما نباشد به عنوان هدیه پایانی می توانید با فروشگاهی مثل خدمتگزاران ارتباط برقرار کنید و از آنها بخواهید برای تعداد مهمانان شما مثلا 20 نفر 50 نفر و … کد خرید بدهند، به این ترتیب شما هزینه هدیه را به فروشگاه پرداخت می کنید و فروشگاه به تعداد مهمانان شما کد خرید می دهند و خود مهمان می تواند از سایت خرید کند.

یعنی به همین راحتی هم می توان بحث هدیه پایانی را مدیریت کرد تا مهمان به سلیقه خودش از سایت خرید کند مثلا لیوان، کتیبه  و … هرچه خودش دوست دارد حتی اگر دوست دارد از محصولات کودک استفاده کند.

اگر اهل کتاب و کتاب خواندن است کتاب انتخاب کند و این امکان را به او می دهیم که خودش انتخاب و تهیه کند. ضمن اینکه گزینه ای که ما خودمان هدیه را تهیه کنیم و با پیک برای مهمان ارسال کنیم اثرگذاری بیشتری خواهد داشت و مخاطب ارتباط بیشتری برقرار خواهد کرد و خیلی ها ممکن است برای هزینه ارسال مسئله داشته باشند.

مثلا یک هدیه 30 هزار تومانی گرفته اند و باید ده هزار تومان هزینه ارسال پرداخت کنند و گاهی برای او سنگین است و نمی تواند هزینه را تقبل کند و از کد هم استفاده نمی کند و کار به نتیجه نمی رسد ولی در هر حال این امکان از طریق مجموعه خدمتگزاران وجود دارد و حتی این امکان هم هست که هزینه ارسال را هم میزبان بدهد و آن ها برای افراد به طور رایگان ارسال کنند و هزینه ارسال هرچه شد سایت خدمتگزاران از میزبان دریافت کند.

این امکانات به طور متنوع وجود دارد. پس هدیه پایانی را می توان یا به صورت فیزیکی ارسال کنیم، یا کد می دهیم یا با مهمان تماس می گیریم و می گوییم ما سه نوع هدیه پایانی داریم و از مهمان می خواهیم بین سه یا چهار گزینه ای که می گوییم یکی را انتخاب کند و براساس انتخابش برایش ارسال می کنیم و این اتفاق پس از جشن می افتد پس الزامی هم ندارد که ما بحث انتخاب را داشته باشیم و می توان اختیار را به خود مخاطب یا مهمان داد.

حالا که می خواهیم هزینه کنیم و هدیه بدهیم و هزینه ارسال را هم تقبل کنیم به خود مهمان حق انتخاب بدهیم مثلا یک گزینه شامل دو سه تا کتیبه هست، یک بسته شامل محصولات کودک هست، یک بسته شامل وسایل دیگر و … و از مهمان بخواهیم آن را که بیشتر برایش قابل استفاده است یا بیشتر دوست دارد انتخاب کند و ما برایش ارسال کنیم و این کار در مجموع به راحتی قابل انجام است و اقدامات مخصوص خودش را دارد.

در محصولات خدمتگزاران کیسه های پلاستیکی که عبارت “ای گل یاس گل نرگس تو می آید” چاپ شده، قیمت مناسبی هم دارد و در دو سایز است که برای هدیه های نیمه شعبان می تواند متناسب و جالب باشد و در واقع خود بسته بندی هم افراد را جذب کند.

برای مشاهده محصولات از سایت فروشگاه خدمتگزاران کلیک نمایید.

برای مشاهده محصولات از پیج اینستا فروشگاه خدمتگزاران کلیک نمایید.


سر فصل ششم جشن اینترنتی نیمه شعبان – نمایشگاه کتاب

ما گاهی در جشن حضوری نمایشگاهی را تشکیل میدهیم و چندین عنوان از کتب نیمه شعبان را به رویت مخاطب میرسانیم و مخاطب هم از بین آنها انتخاب میکند و خیلی هم استفبال میشود. مخصوصا در مراسم خانمها، کتاب میخرند و بعدا مطالعه میکنند این یعنی ما در جشن یک کار دنباله دار انجام داده ایم که در مخاطب تاثیرگذار هست.

در این زمینه به شدت خلا احساس میشود گاهی دیده میشود یک خانواده درخانه دو کتاب با موضوع امام زمان ندارند، فقط مفاتیح دارند. کتاب رمان یا غیر مذهبی دارند، دو تا کتاب ارزشمند درباره امام زمان ندارند. ما وظیفه داریم این کتابها را به رویت مخاطب برسانیم و جذبشان کنیم تا این کتاب ها را استفاده کنند.

در جشن اینترنتی ما چه کاری میتوانیم بکنیم ما از گروه خدمتگزاران نیمه شعبان کمک میگیریم آنها یک واحد نمایشگاه سیار دارند یک کانالی دارند و یک طرحی را ارائه کرده اند مبنی بر اینکه این آمادگی را دارند که یک سری کدهای خرید را از دسته ی کتابها، به شما بدهند. ما اسم جشنمان هست جشن گل نرگس ما با گروه خدمتگزاران صحبت میکنیم ما به آنها میگوییم یک کد خرید گل نرگس ۲۲۵۱ به ما بدهید ما میخواهیم این کد را به تمام مهمانان جشن بدهیم.

ممکن هست ده نفر از این کد تخفیف استفاده کنند. ممکن است، ۲۰۰ نفر استفاده کنند. کسانی که  وارد سایت میشوند، کتاب هایی را که میخواهند انتخاب و به سبد خرید منتقل می کنند. کد تخفیف را که می زنند ۳۰ درصد از مبلغ کتاب کم میشود یعنی کتاب خودش در سایت خدمتگزاران ۲۰ درصد تخفیف دارد، یک دفعه ۳۰ درصد دیگر هم کم میشود، در کل ۵۰ درصد تخفیف به فرد تعلق میگیرد. معمولا تخفیف افراد را برای خرید جذب می کند.

بعدا آن ۳۰ درصد هایی را که افراد از کدهای ما استفاده کرده اند را گروه خدمتگزاران به ما گزارش میدهد. برای مثال ۵۰ نفر از کد شما استفاده کرده اند و مجموع رقم استفاده شده ی شما سیصد هزار تومان شده است خوب شما آن سیصد هزار تومان را پرداخت میکنید ولی عملا حدود ۵۰ نفر آمده اند کتاب خریده اند.

کتاب امام زمانی  داخل خانه هایشان رفته و این خیلی ارزشمند است. این نمایشگاه میتواند به صورت اینترنتی برگزار بشود و افراد داخل سایت خدمتگزاران کتاب های نیمه شعبان را ببینند کتاب ها خیلی متنوع هست ۷۰ الی ۸۰ عنوان کتاب نیمه شعبانی هست. از رمان گرفته تا حدیث و کتاب های مرجع و غیره و ذلک پس نمایشگاه کتاب هم میتواند محقق گردد.

سرفصل هفتم جشن اینترنتی نیمه شعبان – مداحی و مولودی خوانی

در جشن اینترنتی در خصوص مداحی و مولودی خوانی ما کمی ضعف داریم مداح ها معمولا دوست دارند مخاطب آنها کف بزنند و این ارتباط در جشن اینترنتی خیلی سخت است. یک نوع دیگری از مداحی باید انتخاب شود بیشتر باید متن باشد شعرهای زیبا و تاثیرگذار باشد باید در این حوزه ها ورود پیدا کنیم والا در سبک کف زدن و مولودی خوانی ما ضعف داریم البته باید فکر بشود شاید بتوان راهکاری چید.

مثلا من در بعضی جشن های اینترنتی دیده ام ده پانزده نفر جلوی مداح مینشینند و کف می زنند بقیه می بینند و درخانه هایشان کف میزنند و مداح هم ارتباط برقرار می کند و می گوید خانمها آقایان که درخانه هستند کف بزنید این دستهای شما برای امام زمان کمی سرخ بشود اشکالی ندارد و ارتباط میگیرد.

و سعی میکند فضای شادی را برای نیمه شعبان فراهم کند و خیلی میتواند تاثیر گذار باشد. بعضی از متن ها را هم افراد خیلی دوست دارند ولی یکی از اتفاقاتی که خیلی در جشنها می افتد این است که مخاطبین رویشان نمی شود بگویند، ما باید به این موضوع توجه کنیم.

جشن اینترنتی یک مزیتی که نسبت به جشن حضوری دارد این است که ما جشن اینترنتی را مستند کرده و ضبط میکنیم. اگر نمی توانیم تمام جشن را بارگذاری کنیم، خیلی لازم و ضروری است که  یک بخش هایی از جشن را بارگذاری کنیم که افراد بعدا هم بتوانند دسترسی داشته باشند. به فرض در جشن بانوان ما صوت سخنرانی را داریم. متن سخنرانی را مینویسیم و آن را داخل پیج میگذاریم.

خیلی از این فیلم هایی که در آی فیلم گذاشته می شود و خیلی هم طرفدار دارد چه در بین قشر مذهبی چه قشر عمومی جامعه، تکرار یک سری فیلم های گذشته است. این تکرار خیلی مخاطب را جذب میکند. چون خیلی وقتها فردی که برای بار اول فیلمی را دیده به جزییات توجه نکرده است من نمی خواهم تایید یا رد کنم که خوب است یا بد. به نکته ای که می خواهم منتقل کنم توجه کنید ما یک مطلب را اگر چند بار تکرار کنیم، در ذهن مخاطب نهادینه می شود.

بنابراین خیلی زیباست که ما یک جملاتی را از آن سخنرانی گلچین کنیم و به صورت عکس نوشته روی پیج بگذاریم. چون مخاطبین ما در کانال و پیج هستند. مثلا بخشی از سخنرانی سرکار خانم فلانی یا بخشی ار سخنرانی دکتر فلانی آن جمله های کلیدی که در سخنرانی مطرح شده است را منتشر می کنیم. یا اگر سخنران آقا هستند ویدئو کلیپ های کوتاه از سخنرانی پخش کنیم.

مخاطب اینها را دوست دارد. من خودم رفته ام در جشنی نشسته ام کسی که آمده متن ادبی خوانده خیلی تاثیر گذار بوده است، خیلی ارتباط گرفتم و همیشه دوست داشتم آن کلیپ توسل را داشته باشم. در خانه و یا جایی که تنها بودم خواستم به امام زمان متوسل بشوم بتوانم این کلیپ را گوش بدهم.

جشن اینترنتی این فرصت را به ما می دهد که این اطلاعات را در اختیار مخاطب قرار بدهیم. حتی اگر مخاطب رویش نشود که به ما بگوید ما برای او بفرستیم و کار جشن خودمان را ادامه بدهیم. این مطلب خیلی میتواند تاثیر گذار باشد مثلا همان مداحی که انجام شده، کلیپ یا صوتش را پخش کنیم.

سعی کنیم مخاطب را در آن حال و هوا نگه داریم. خیلی از مخاطبین ممکن است بگویند برای ما این کلیپ مداحی را بفرستید. اگر نمیشود صوتش را بفرستید. به هر شکلی که ممکن است. چه بگویند چه نگویند ما باید حواسمان باشد. محتوای خوب را برای سالیان سال در فضای مجازی نگه داریم.

هرکس در آپارات امام زمان را سرچ کند، تا مداحی ببیند یکی از گزینه ها همین مداحی باشد. این یک صدقه ی جاریه است. یک اتفاق ادامه دار. درست است که ما ۵ میلیون تومان هزینه کردیم ۱۰۰ نفر آمدند جشن را دیدند اما کل کلیپ این جشن ۵۰ میلیون تومان نه شاید ۵۰۰ میلیون تومان ارزش دارد.

که ساله ای سال کلیپ های این جشن دیده و شنیده می شود. این موضوع، اتفاق خیلی خوبی است سعی کنیم که در فضای مجازی محتوای خوبمان را منتشر کنیم. یک بخش دلنشین از مداحی را پخش کنیم نه لزوما تمامش را.

در بخش مداحی یک فرصتی در جشن اینترنتی هست که وقتی به مداح های معروف و مولودی خوانهای معروف که وقتشان پر است و در جشنها ممکن است دسترسی خوبی به آنها نداشته باشیم ولی از قبل میتوان به صورت آفلاین از آنها یک ویدیوی کوتاه بگیریم و پخش کنیم. این می تواند اثر گذار باشد.

مثلا از مداحی که خیلی طرفدار دارد و مردم دوستش دارند و با خلوص است از قبل می وقت می گیریم. چون ممکن است شب و روز نیمه شعبان وقتشان پر باشد ولی چهار روز قبل وقت آزاد دارند. می تواند یک تکه کوتاه برای ما بخواند و اسم جشن ما هم گل نرگس است، یک کلامی هم درباره جشن گل نرگس بگوید.

با مخاطبین جشن سلام و علیکی بکند تا مخاطب هم با شما در مراسم ارتباط بر قرار کند در  و فکر نکند ما این کلیپ را از جای دیگری برداشته ایم و برای این جشن نبوده است و مخاطب بداند که برای همین جشن خوانده شده است. این فرصت خوبی است.

سرفصل هشتم جشن اینترنتی نیمه شعبان- سرود

در این مورد دو بحث می توانیم داشته باشیم:

1- گروه سرود می تواند در صحنه باشد یا مقداری هم زمینه پشت سر داشته باشد و این تصاویر زمینه عوض شود. می شود همزمان با اجرای سرود جمله های کلیدی سرود نوشته شود و مخاطب را با عبارات همراه تر کند.

۲- سرودی که در بحث جشن حضوری می توان اجرا کرد را در بحث اینترنتی هم می توان داشت و مشکلی به نظر نمی رسد. با این تفاوت که در مراسم آنلاین می توان از مخاطب فیدبک گرفت.

فرض کنید گروه سرود اجرا می کند و بعد از آن مجری می گوید برایمان مهم است که شما امتیازی از 1 تا 10 به این گروه دهید برای اینکه ببینیم چقدر تاثیر گذار بوده است.و به این ترتیب می توانید تحلیل کنید که این سرود چقدر مخاطب را به وجد آورده است. مثلا از بین 100 نفر به این گروه امتیاز 10 داده اند و این باعث به وجد آمدن گروه سرود می شود و از مزیتهای برنامه آنلاین است.

سر فصل نهم جشن اینترنتی نیمه شعبان – تئاتر

در بحث تئاتر کوتاه، صحبت زیاد است و خلاصه وار می گوییم: می توانیم تئاتر را اجرا کنیم، ضبط کنیم و بعد پخش کنیم. که به صورت زنده خیلی باید حرفه ای باشد. تئاتر یک نفره هست مثل شیخ حسن عراقی و مدل های چند نفره هم می تواند باشد. همچنین بعد از پخش تئاتر بازیگر میتواند از مخاطبین فیدبک بگیرد.

 به این دلیل می گوییم تئاتر باید کوتاه باشد که برنامه منحصرا تئاتر نیست و با زمانی که یک نفر فقط برنامه تئاتر دارد و تمام مدت تئاتر پخش می شود فرق دارد. در جشن آنلاین مخاطب انتظار ندارد تمام مدت جشن یک موضوع باشد. مثلا اگر تئاتر شما نیم ساعت است زمان آن را تقسیم کنید و سه تا 10 دقیقه به هر کدام اختصاص دهید. منظور این است که در فضای مجازی مخاطب دوست دارد برنامه ضرب آهنگ تندی داشته باشد.

(فضای مجازی فضایی است که آدم ها متن های کوتاه، صوت کوتاه، نمایش کوتاه را می پسندند و فضا برای ارائه ی مقاله ی صد صفحه ای نیست. چون شما مخاطب را پیدا کرده اید و اگر خیلی موضوع طولانی شود شما را رها می کند. این فرهنگ فضای مجازی است که باید سریع برویم سر اصل مطلب. مثلا دعای عهدی که اخیرا در کانال خدمتگزاران قرار داده شده خیلی استقبال کرده اند چون ضرب آهنگ کار بالا است.)

نظری از یک مخاطب: اگر این امکان باشد که مخاطبین طی جشن نظری بدهند چطور است؟ و چگونه؟

خوب است. مثلا اگر در آپارات برنامه اجرا می کنید، می توانید یک سامانه پیامکی اعلام کنید یا یک شماره موبایل اعلام کنید ولی اگر در اینستاگرام هستید نیازی به یک فضای دیگر نیست و در همان اینستاگرام می توانند نظر دهند.

سر فصل دهم جشن اینترنتی نیمه شعبان – پرسش و پاسخ

در بعضی از جشن ها، جشن میز داریم و پرسش و پاسخ مطرح است. ما می توانیم این جشن را به صورت اینترنتی هم داشته باشیم. مثلا اگر جشن ما در تلگرام است و 100 نفرهستیم و یک گروه داریم که این گروه به 10 گروه 10 نفره تقسیم شده باشد هرکس وارد گروه شود و شروع به پرسش و پاسخ کنیم.

همانطور که در جشن میز، سرپرست آن شروع به صحبت و سلام و گپ و گفتگو می کند و مثلا می پرسد بحث امروزمان در مورد جان پناه است. به نظر شما جان پناه یعنی چه؟ و بعد بحث را به امام زمان علیه السلام می رساند. همچنین میتوانیم این بحث را به صورت ویس در گروه بگذاریم و سرپرست، بحث را هدایت و رهبری کند.

حتی این میزها می تواند به صورت اسکایپ باشد. یعنی از قبل با مخاطبین هماهنگ کنیم و همه اسکایپ را نصب کنند. لینک گروه را برای هرکس بفرستیم  و هرکس با ورود به گروه خویش می تواند مذاکره کند. نتیجه آن را می توان توسط دبیر در جشن بیان کرد که می تواند از سخنرانی هم تاثیر گذارتر باشد. می توان از منابعی که در جشن های میز و سوژه های جشن میز وجود دارد در این مورد استفاده کرد. مزیتی که جشن میز اینترنتی دارد.

این است که افراد در جشن حضوری خجالت می کشند صحبت کنند اما در جشن اینترنتی اینطور نیست چون کسی تصویر او را نمی بیند و او را نمیشناسند پس راحت تر حرف دلش را میزند و می گوید من امام زمان را اینطور شناختم، این را در مورد امام زمان قبول دارم یا ندارد. به این شکل سرپرست هم راحت تر می تواند مخاطب را به سمتی که می خواهد برساند و جذب کند.

سرفصل یازدهم جشن اینترنتی نیمه شعبان – قرائت دعا و قرآن

در بسته ای که قرار است برای مخاطب بفرستیم می توان دعایی که قرار است اول جشن خوانده شود را با زیر نویس ترجمه فارسی قرار داد. سعی کنیم دعاهای متفاوت و جدیدتر از آل یاسین و عهد و …. استفاده کنیم.

تا افراد با دعاهای بیشتری در رابطه با امام زمان آشنا شوند. مثلا در طرح پیمان همدلی حدود 40 دعا به صورت پی دی اف، وجود دارد که می توانید آن را به گروه تلگرام بفرستید یا پرینت بگیرید و در بسته برای مهمانان ارسال کنید. پس آیات قرآن و دعا هم می تواند آنلاین خوانده شود.

سر فصل دوازدهم جشن اینترنتی نیمه شعبان – فضا سازی جشن

ما معمولا در ورودی جشن یا بیرون جشن یک سری کتیبه یا بنر و… میزنیم که اصطلاحا به آن فضاسازی جشن گفته می شود. در جشن اینترنتی به چه شکل می توان انجام داد؟ بنرهای مختلفی که در پیج اینستا قبل از نیمه شعبان پست می کنیم که مخاطب هم آن را نشر می دهد و توسط افراد زیادی دیده می شود.

مثلا اگر کتیبه ای داریم که روی آن نوشته شده السلام علیک یا سفینه نجات، در جشن حضوری 100 نفر آن را می بینند اما اگر همین کتیبه به خوبی برای فضای مجازی طراحی شود، با پست کردن یا تگ کردن آن توسط افراد، گسترش پیدا می کند و یکدفعه مثلا 1000 نفر آن کتیبه را دیده اند.

کار دیگری که می توان انجام داد این است که در همان بسته ای که برای مخاطب فرستاده می شود از آن کتیبه ها گذاشت و از مخاطب درخواست کنیم که لطفا همزمان با جشن ما این کتیبه را سر در خانه خودتان نصب کنید. یا داخل خانه خودتان نصب کنید  و حالا که نمی توانیم به دلیل کرونا دور هم جمع شویم در خانه یک جشن داشته باشید. میخواهیم اسم بزرگ امام زمان علیه السلام همه جا باشد.

حتی پونز هم همراه بسته بفرستید که اگر در خانه موجود نبود بتوانند از آن استفاده کنند. از مخاطب بخواهیم که خانه اش را جشن کوچک امام زمان علیه السلام کند و به این شکل برکت جشن امام زمان همه جا را فرا بگیرد. اینطوری همه خبردار می شوند که جشن نیمه شعبان است.

سرفصل سیزدهم جشن اینترنتی نیمه شعبان – نظر سنجی

یکی از بخش های مهم جشن های حضوری نیمه شعبان، برگزار نظرسنجی است. نظر سنجی در جشن های گروهی گاهی بدلیل عجله ی مهمانان بعد از اتمام جشن ها بصورت کامل انجام نمیشود و یا پاسخ های ارئه شده از دقت لازم برخوردار نمی باشند. اما نظرسنجی میتواند در بستر اینترنت و با استقاده از قابلیت برنامه از طریق گوگل درایو انجام پذیرد.از مزیت های این روش میتوان به پاسخ گویی افراد با دقت و صبر بالاتری اشاره نمود. هم چنین با استفاده از این برنامه میتوان به نتایج نظرسنجی در قالب درصد ها و نمودارها اشاره کرد.

سرفصل چهاردهم جشن اینترنتی نیمه شعبان- مسابقه گروهی

شیوه مسابقه به این صورت است که گروه های مسابقه تشکیل می شود، سوالات مطرح می شود و پاسخ سوالات پس از همفکری اعضای گروه، توسط نمایندگان گروه ها را ارائه می گردد. که در این روش میتوان به هر گروهی که سریعتر و پاسخ های صحیح تر بیشتری ارائه داده است جوایزی اعطا شود. حال این شیوه  از مسابقه هم میتواند بصورت اینترنتی و در فضای تلگرام برگزار شود. به عبارت دیگر سوال در گروه قرار داده شود و نماینده گروه بعد از همفکری با سایر اعضا گروه؛ صرفا پاسخ نهایی گروه خود را اعلام نماید.

سر فصل پانزدهم جشن اینترنتی نیمه شعبان – استقبال و خوشامدگویی به مهمانان

این کار در جشن های حضوری توسط افرادی که در کنار درب وردی می ایستند انجام می پذیرد و میهمانان با استقبال این افراد از طریق جملاتی نظیر به جشن امام زمان خوش آمدید به داخل مراسم راهنمایی می شوند. این بخش از جشن هم میتواند در جشن های اینترنتی مورد توجه قرار گیرد.

شیوه اجرای این موضوع میتواند بدین شکل باشد که ادمین ها با مشاهده ورود آِی دی های جدید به کاربران اضافه شده (مهمانان) پیام خصوصی خوشامد گویی به تلفن همراهشان و یا آی دی تلگرامشان ارسال نمایند و یا با شماره موبابل مهمانان تماس گرفته شود و با بیان جملاتی نظیر به جشن میلاد امام زمان خوش آمدید به استقبال مهمانان بروند.

سرفصل شانزدهم جشن اینترنتی نیمه شعبان – قرعه کشی

این مراسم در جشن های حضوری از طریق شماره هایی که در بدو ورود به مهمانان داده شده است انجام می پذیرد. این شیوه نیز میتواند در گروه اینترنتی جشن نیز اجرا گردد. بدین طریق که به آی دی کابران شرکت کننده در جشن شماره ای ارسال شود و به هریک از مهمانان اطلاع رسانی قرعه کشی در اواسط یا پایان جشن صورت پذیرد و پس از قرعه کشی در صورت آنلاین بودن مهمانان برنده جوایز اعطا و ارسال شود. در صورت آفلاین بودن مهمانان مجددا قرعه کشی انجام شود.

سرفصل هفدهم جشن اینترنتی نیمه شعبان – کیک بری

این مراسم که در جشن های حضوری بسیار پر شور اجرا می گردد، در جشن های اینترنتی هم میتواند مورد توجه قرار گیرد. برای مثال افراد علاقمند میتوانند، اسامی خود را برای دریافت این  کیک متبرک ارسال نمایند یا قرعه کشی انجام شود.

سرفصل هجدهم جشن اینترنتی نیمه شعبان – اجرای سرود و وکال

این بخش نیز میتواند هز طریق قابلیت VIDEO CALL  اجرا گردد.

سرفصل نوزدهم جشن اینترنتی نیمه شعبان – توسل پایانی

این بخش میتواند از طریق پخش دکلمه و یا مداحی محزون اجرا گردد. از قابلیت های خاص این بخش آن است که گاهی دعوت و حضور افراد صاحب نفس در روز و زمان جشن های حضوری امکان پذیر نیست اما در جشن اینترنتی میتوان از این افراد بخواهیم که قطعه کوتاهی از توسل را ضبط و برای ادمین ها ارسال نمایند تا این فایل های صوتی در بخش توسل پایانی بارگزاری و پخش گردد.

سر فصل بیستم جشن اینترنتی نیمه شعبان – تعامل با مهمانان

در این بخش نیز میتوان از مهمانان درخواست ارسال نامه یا دلنوشته ای برای امام زمان را داشته باشیم و قرار بگذاریم که این دلنوشته ها را به راهیان سفر کربلا یا جمکران برسانیم و این قرار و وعده را نیز به مهمانان نیز اطلاع رسانی نماییم.

سر فصل بیست و یکم جشن اینترنتی نیمه شعبان – مشارکت مالی مخاطب

یکی از راه های خدمت به امام زمان مشارکت مالی و خرج کردن برای ایشان است. زمان مطرح نمودن این موضوع بایستی در پایان جشن و به همراه بیان شیوه و محل مصرف آن باشد. هم چنین بدیهیست که باید اشاره شود که برگزاری چنین جشنی در بردارنده ی هزینه های متعدد بوده و خرج در این راه برکت های فراوان دارد و از مصادیق نصرت (با ذکر احادیث و روایات مرتبط) می باشد.

سرفصل بیست و دوم جشن اینترنتی نیمه شعبان – معرفی کتاب

در این بخش میتوان با بارگزاری تصاویر کتاب و فهرست ها و ارائه خلاصه محتوا در گروه جشن اینترنتی کتاب ها را معرفی نماییم. و با ذکر اسم و آدرس ناشر افراد را به تهیه کتاب ترغیب کنیم. همچنین افراداعلاقه مند می توانند اسامی کتاب ها را برای ادمین ها ارسال  نمایند تا کتب تهیه و  برای مهمانان ارسال گردد. هزینه ارسال کتب نیز میتواند بعنوان موضوع مشارکت مورد توجه قرار گیرد.

سرفصل بیست و سوم جشن اینترنتی نیمه شعبان – دکور

 دکور نقش بسیار پررنگی در ایجاد فضای همدلی با موضوع جشن خواهد داشت اما این موضوع را در جشن های اینترتی میتوان از طریق طراحی و ایجاد دکور خاصی برای سکوی اجرا در نظر گرفت و اجرایی کرد.

سر فصل بیست و چهارم جشن اینترنتی نیمه شعبان _ عکس و فیلمبرداری

این بخش اهمیت زیادی در تاثیر گذاری و حس همدلی در بین مجریان و مهمانان دارد و این موضوع در جشن های اینترنتی نیز می تواند از طریق عکس و فیلمبردای از زحمت و پشتکار عوامل پشت صحنه مورد توجه قرار گیرد و در پایان نیز در گروه بارگزاری شود و یا برای افراد به همراه” پیام اشتیاق چهت حضور مجدد در مراسم های بعدی” ارسال گردد.

سر فصل بیست و پنجم جشن اینترنتی نیمه شعبان – باقی سرفصل هایی که میتواند در جشن اینترنتی مورد توجه قرار گیرد

در این بخش، شما عزیزان با همفکری و ارائه نظرات خود ما را در برپایی هر چه بهتر و پرشور تر جشن های اینترنتی همراهی فرمایید.


سوالات احتمالی خود را در پایین صفحه با ما به اشتراک بگذارید.


جهت آگاهی از طرح‌های بیشتری که می‌شود در زمان ویروس کرونا از آنها استفاده کرد به مقاله “تعظیم شعائر نیمه شعبان در ایام کرونایی” مراجعه نمایید.


برای آشنایی بیشتر و اینکه بتوانید یک جشن مجازی خوب داشته باشید می توانید از ویدیو زیر کمک بگیرید.


دسترسی سریع و آسان به راهکار و محتوا برای مناسبت‌های نیمه شعبان، غدیر، محرم و فاطمیه
برای مطالعه و مشاهده مطالب خدمتگزاران میتوانید به فهرست مطالب در زیر مراجعه نمایید.

فهرست مطالب محرم فهرست مطالب فاطمیه فهرست مطالب نیمه‌شعبان فهرست مطالب غدیر کتابخانه خدمتگزاران
انواع کتیبه غدیر
انواع استیکر پشت شیشه خودرو
اسپند دودکن
انواع جادستمال کاغذی
انواع مگنت یخچالی مذهبی
انواع استکان مذهبی

نوشته های مشابه

‫6 دیدگاه ها

  1. سلام واقعا آموزش جامع و کاملی بود برای برگزاری جشن های مذهبی مثل نیمه شعبان
    ممنون از زحمات تون

    چندتا پیشنهاد داشتم:
    در ابتدای مقاله یک فهرست از محتوای پیش رو قرار دهید
    گزینه ی دانلود پی دی اف رو در ابتدا مقاله هم قرار دهید.
    قسمت آموزش لایو آپارات رو هم قرار بدهید ( بخش اسکایپ و اینستاگرام عالی بودن !! )
    برای هر یک از سرفصل ها تون یک عکس مرتبط با عنوان قرار بدهید تا مقاله تون چشم نواز تر بشه .

  2. من تصمیم دارم کارت دعوت و بسته ی پذیرایی رو به سوپر محله بدهم و از ان طریق به پیج جشن دعوت کنم مهمانان رو اگر افراد به پیج هم نیامدند حداقل پک شکلات و کارت دعوت و نوشته ای رو میخونند و یاداور نیمه شعبان میشود .کارت دعوتم هم متن دعوت به چله ی عظیم قرن خواندن 40 روز زیارت انتخاب کرده ام.خیلی مطالب مفید بودند ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

برای ارسال دیدگاه خود، در قسمت زیر دیدگاه و در خط بعدی نام و نام‌خانوادگی خود را بنویسی و بر روی فرستادن دیدگاه بزنید. *

دکمه بازگشت به بالا