تاک شو دو غیبت امام زمان علیه السلام – تاک شو نیمه شعبان

تاک شو دو غیبت امام زمان علیه السلام (غیبت صغری و غیبت کبری)

این مقاله در مورد غیبت های امام عصر علیه السلام، غیبت صغری و غیبت کبری صحبت کرده است. متن تاک شو دو غیبت امام زمان علیه السلام میخواهد بیان کند که در غیبت صغری چهارنائب بودند که با حضرت ارتباط داشتند و واسطه ی بین امام زمان علیه السلام و مردم بودند. برای مطالعه کامل صحبت ها متن زیر را مطالعه نمایید.


بسم الله الرحمن الرحیم

صلی الله علیک یا اباصالح المهدی، ادرکنا

قسمت اول تاک شو دو غیبت : دو غیبت امام زمان

با عرض سلام و تبریک اعیاد فرخنده و پر برکت شعبانیه مخصوصا میلاد سراسر نو و موفورالسرور مولای مهربان و بهتر از جانمان حضرت مهدی علیه السلام و همچنین تبریک به مناسبت عید نوروز.

بنده ………….  هستم، و قرار است که در 3 قسمت ….. دقیقه ای در خدمتتون باشم و پیرامون یک موضوع مهم با هم گفتگویی داشته باشیم.

عرض کردم گفتگو؛ یعنی قرار نیست فقط بنده حرف بزنم، بلکه تمایل دارم شما دوستان هم با نظرات و بیانات خودتون کمک کنید تا بحث پیش بره و ان شاءالله در پایان و به یاری امام عصر علیه السلام به یک جمع بندی و نتیجه گیری خوب برسیم.

خوب! برای شروع ابتدا از شما میخوام که بفرمائید این کلمه ای که روی پرده مشاهده می کنید و در معرض دید شما بزرگواران  قرار گرفته چه معناست؟

برداشت شما از این واژه چیه؟ و به نظر شما ما درباره ی چه موضوعی قراره با هم گفتگو داشته باشیم؟  (واژه : دو غیبت )

( میتوان در اینجا جهت تشویق حضار برای پاسخ صحیح جایزه ای در نظر گرفت)

پاسخ حضار

خوب! همانگونه که شما دوستان اشاره کردید؛ صحبت از دو غیبت است و ما قرار است در خصوص دو غیبتِ امامِ غائبمان حضرت حجه ابن الحسن علیه السلام با هم گفتگو کنیم.

همانگونه که در روایات هم آمده، امام عصر علیه السلام دو غیبت دارند

جناب مفضل از اصحاب و شاگردان برجسته و کم نظیر امام صادق علیه السلام، از ایشان روایت کرده که حضرت فرمودن:

لِصَاحِبِ هَذَا الْأَمْرِ غَیْبَتَانِ   برای صاحب این امر دو غیبت وجود دارد.

حالا اینکه این دو غیبت چه تفاوت هایی با هم دارند و یا هر یک چه ویژگیهایی؟ ان شاءالله در بخش بعدی باهم گفتکو خواهیم کرد.


قسمت دوم تاک شو دو غیبت : تفاوت غیبت صغری و غیبت کبری

با سلام مجدد خدمت همه شما مدعوین محترم. خدمت دوستانی که تازه به جمع ما پیوستن خوش آمد میگم.

گفتگوی ما پیرامون دو غیبت امام عصر علیه السلام بود و با کمک شما بزرگواران و با استفاده از یک روایت تا اینجا پیش رفتیم که امام زمان دارای دو غیبت میباشند

لِصَاحِبِ هَذَا الْأَمْرِ غَیْبَتَانِ   برای صاحب این امر دو غیبت وجود دارد:  غیبت صغری یا غیبت کوتاه و غیبت کبری یا غیبت طولانی

سوال: چرا صغری و چرا کبری؟

شنیدن پاسخ ها …

امام صادق علیه السلام میفرمانید: برای قائم علیه السلام دو غیبت وجود دارد؛

 إِحْدَاهُمَا قَصِیرَهٌ وَ الْأُخْرَى طَوِیلَهٌ

یک از آن دو کوتاه است و دیگر بلند ( از نظر مدت زمان )

پس اولین تفاوت این دو غیبت به مدت زمان اونها برمیگرده. کدوم یک از دوستان میدونن که مدت زمان هر کدوم از این دو غیبت چند سال بوده و یا هست:

شنیدن پاسخها ….

در خصوص مدت زمان غیبت کوتاه دو نظر وجود داره که البته هر دو نظر هم درسته. امام زمان علیه السلام در سال 255 هجری قمری متولد شدن. با توجه به شرایط خفقان حکومتی، ولادت امام زمان ع مخفیانه بود و پدر بزرگوارشان امام عسکری علیه السلام به امر الهی، مأمور بودن که ولادت ایشان را از عموم مردم مخفی نگهدارن و جز افراد مورد اعتماد کس دیگری از این ولادت باخبر نبود.

لذا اگر شروع غیبت امام زمان ع رو از ابتدای سال تولد اون حضرت یعنی سال 255 قمری تا سال 329 _که سال شروع غیبت طولانی است_ در نظر بگیریم، غیبت کوتاه 74 سال طول کشیده.

گر هم شروع غیبت کوتاه رو از سال 260 هجری قمری یعنی زمان شهادت امام عسکری علیه السلام در نظر بگیریم، غیبت کوتاه 69 سال طول کشیده.

و اما مدت زمان غیبت کبری یا بلند مدت، از سال 329 هجری قمری شروع شده و تا الآن که در سال 1441 هجری قمری هستیم ادامه داشته ، یعنی 1113 سال

حالا اینکه این غیبت طولانی چقدر ادامه خواهد داشت، ما نمیدونیم، ولی یه اتفاق مهم میتونه به این غیبت پایان بده.


نکته تذکری تاک شو دو غیبت  :

دوستان! اگرچه به فرموده خود امام زمان علیه السلام امر فرج به دست خداست، ولی خود ایشان فرمودن برای تعجیل در ظهور من به درگاه خدا دعا کنید. امر به دست خداست ولی دعای من و شما و خواست من و شما قطع به یقین در تسریع و تعجیل این امر کارساز است

  1. برآر دست دعا تا، دعا کنیم بیاید
  2. بیا به یوسف زهرا، دعا کنیم بیاید 
  3. دعا اگر نکنم من، دعا اگر نکنی تو
  4. کشد غمش به درازا، دعا کنیم بیاید 
  5. خودش نموده سفارش، دعا کنید برایم
  6. فدای غربت مولا، دعا کنیم بیاید
  7. اگر به راز و نیازی به هر قنوت نمازی 
  8. بخوان دعای فرج را، دعا کنیم بیاید


قسمت سوم تاک شو دو غیبت : علت تقسیم غیبت امام زمان

در دو قسمت قبل گفتگوی ما در مورد این بود که امام عصر علیه السلام دارای دو غیبت هستن: غیبت کوتاه و غیبت طولانی و عرض شد که علت نام گذاری این دو غیبت، به مدت زمان این دو برمیگرده، لذا روشن شد که اولین تفاوت این دو غیبت مدت زمان اونهاست.

اما تفاوت اساسی این دو غیبت و آنچه باعث شد برای ایشان دو غیبت مطرح بشه، یک موضوع دیگه است.

اجازه بدید باز هم از شما دوستان کمک بگیرم،  میتونید بفرمائید این تفاوت اصلیه چیه؟

شنیدن پاسخ حضار …

در واقع آنچه سبب مطرح شدن دو غیبت برای امام عصر علیه السلام شده، نحوه ی ارتباط مردم با امام زمان بهره بردن  مردم از ایشان هست.

در قسمت قبل عرض شد که امام عسکری علیه السلام فرزندشان امام مهدی علیه السلام رو فقط به تعداد اندکی از خاصان از اصحاب خودشون نشون داده بودن، و تا قبل از شهادت امام عسکری این افراد گاهی میتونستند حضرت مهدی رو ببینن.

با شهادت امام عسکری علیه السلام همان تعداد محدود هم از فیض زیارت حضرت مهدی مرحوم شدن، ولی چون شیعیان هنوز آمادگی کامل قطع ارتباط ظاهری با امام رو نداشتن، مردم از طریق وکلایی که از طرف امام تعیین شده بودن با ایشان ارتباط برقرار میکردن و سوالات و درخواستهای خودشون رو از طریق این نماینده ها از امام زمان میپرسیدن.

چهار نماینده یا وکیل، یکی پس از دیگری این مسئولیت و وظیفه ی مهم رو به عهده داشتن.

به این چهار وکیل اصطلاحا نواب خاصه یا نواب اربعه میگن.

این 4 فرد بزرگوار در بین سال های 260 تا 329 قمری یعنی به مدت 69 سال، مستقیما توسط خود امام زمان ع انتخاب شدن. از محل زندگی حضرت مطلع بودن و هر زمان که اراده میکردن به محضر ایشان میرسیدن.

سؤال: از بین حضار محترم کسی اسامی این چهار نفر رو میدونه؟

شنیدن پاسخ حضار ….

عثمان بن سعید عمروی: اولین نایب خاص امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) که تا پایان عمر و در حدود ۶ سال نیابت امام زمان را بر عهده داشت.

محمد بن عثمان بن سعید عَمروی: پسر نایب اول و دومین نایب خاص امام زمان است. وقتی نایب اول وفات کرد، امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) نامه‌ای به پسر او محمد بن عثمان نوشتن و ضمن تسلیت به او، او را جانشین پدر کردن. محمد بن عثمان حدود چهل سال نیابت امام را بر عهده داشت.

حسین بن روح نوبختی: سومین نایب امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه)، محمد بن عثمان در واپسین روزهای حیات، او رو به دستور امام زمان، به عنوان جانشین خودش معرفی کرد. او در حدود ۲۱ سال نایب امام زمان بود.

علی بن محمد سَمُری: چهارمین نایب امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) که به مدت سه سال عهده‌دار مقام نیابت‌ شد. توقیع امام زمان به علی بن محمد سمری درباره خبر وفات او و پایان‌یافتن دوره نیابت خاصه و آغاز غیبت کبری از مهم‌ترین اتفاقات حیات آخرین نایب است.


توقیع امام عصر به علی بن محمد سمری

« امام زمان ع در این نامه به علی بن محمد نوشتند که تو 6 روز دیگه از دنیا میری. هیچ کس رو به عنوان جانشین خودت قرار نده، چون از این به بعد غیبت دوم آغاز شده و از این پس هرکس ادعا بکنه که نماینده و نایب خاص منه و هر وقت که بخواد میتونه منو ببینه دروغگو و کذابه پس بعد از وفات نایب چهارم، غیبت صغری تمام و غیبت کبری آغاز شد.

با توجه به متن این نامه و توضیحاتی که داده شد، مهمترین تفاوت این دو غیبت، بهتر برای ما روشن شد.

در غیبت صغری شیعیان از طریق نواب خاصه امام عصر علیه السلام با ایشان ارتباط برقرار میکردن، ولی با شروع غیبت کبری این باب ارتباط بسته شد و به بیانی دیگر باب نیابت خاصه بسته شد. و هر کسی که در دوران غیبت کبری ادعا بکنه من نماینده ی امام زمانم و هر زمان که اراده بکنم، خودم میتونم به محضر امام زمان شرفیاب بشم دروغگو و کذابه با بیان یک نکته بحث رو به پایان میبرم

درسته که در دوران غیبت کبری کسی نمیتونه با اراده خودش امام زمان رو ببینه اما امکان اینکه امام علیه السلام تفضل بفرمایند و خودشون اجازه بدن که عده ای ایشان رو ببینن وجود داره کما اینکه در طول این سال ها عده ی بسیار زیادی به مخضر حصرت مشرف شدن و با اذن و اجازه خودشون، اون حضرت رو ملاقات کردن.


دسترسی سریع و آسان به راهکار و محتوا برای مناسبت‌های نیمه شعبان، غدیر، محرم و فاطمیه
برای مطالعه و مشاهده مطالب خدمتگزاران میتوانید به فهرست مطالب در زیر مراجعه نمایید.

فهرست مطالب محرم فهرست مطالب فاطمیه فهرست مطالب نیمه‌شعبان فهرست مطالب غدیر کتابخانه خدمتگزاران
انواع کتیبه غدیر
انواع استیکر پشت شیشه خودرو
اسپند دودکن
انواع جادستمال کاغذی
انواع مگنت یخچالی مذهبی
انواع استکان مذهبی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا