ماجرای فدک حضرت زهرا سلام الله علیها – پرسش و پاسخ فاطمیه

پرسش و پاسخ فاطمیه شماره 14

ماجرای فدک و اعطای آن به حضرت زهرا سلام الله علیها

اعطای فدک به حضرت زهرا سلام الله علیها در سال هفتم هجرت از جانب رسول خدا صلی الله علیه و آله صورت گرفته است بعد از ماجرای فدک و فتح آن آیه 26 سوره اسرا نازل شد که حق خویشان را به آنان بده. «پیامبر صلی الله علیه و آله پرسید: منظور چه کسانی هستند، و این حق کدام است؟ جبرئیل از طرف خداوند عرضه داشت: فدک را به فاطمه علیها السلام عطا کن.» (الکافی (ط – دارالحدیث) / ج‏2 / 725 ) حال در مقاله ماجرای فدک به بررسی پرسشی پرداخته که بخشش فدک در چه شهری بوده است.

سوال؟!

وهابیون می گویند آیه ۲۶ اسراء که شیعه ات را در مورد اعطای فدک به حضرت زهرا سلام الله علیها می داند مکی است، در صورتیکه ماجرای فدک در مدینه اتفاق افتاده! پس چگونه می تواند این آیه به ماجرای بخشش فدک مربوط باشد؟!
تفسیر ابن کثیر ج 5 ص 66

پاسخ شیعه

زحمت پاسخ این شبهه ابن کثیر را علمای اهل سنت کشیده اند و تصریح کرده اند که ترتیب جمع قرآن، ترتیب نزول نیست و بسیاری از آیات مکی در سوره های مدنی هستند و بالعکس.

وَالْآیَاتُ الْمَدَنِیَّاتُ فِی السُّوَرِ الْمَکِّیَّهِ وَالْآیَاتُ الْمَکِّیَّاتُ فِی السُّوَرِ الْمَدَنِیَّهِ

سیوطی در کتاب اتقان فی علوم قرآن باب دیگری آورده است به نام: ما تأخر حکمه عن نزوله و ما تأخر نزوله عن حکمه یعنی آیاتی که حکمشان قبل از نزول و بعد از نزول بوده است.

سیوطی تصریح دارد که: گاهی اوقات آیه نازل می‌ شود اما حکم آیه هنوز نیامده است، مثلا “و هر کسی که زکات فطره داد رستگار شد” این سوره در مکه نازل شده است. در حالی که در مکه عیدی و زکاتی و روزه ای نبوده است.

(الإتقان فی علوم القرآن ج 1، ص 106)

پس یا ابن کثیر این مطلب را در خصوص آیات قرآن نمی دانسته، یا می دانسته و باز هم این اشکال را وارد کرده که در اینصورت بی انصافی او معلوم می‌ شود.


دسترسی سریع و آسان به راهکار و محتوا برای مناسبت‌های نیمه شعبان، غدیر، محرم و فاطمیه
برای مطالعه و مشاهده مطالب خدمتگزاران میتوانید به فهرست مطالب در زیر مراجعه نمایید.

فهرست مطالب محرم فهرست مطالب فاطمیه فهرست مطالب نیمه‌شعبان فهرست مطالب غدیر کتابخانه خدمتگزاران
انواع کتیبه غدیر
انواع استیکر پشت شیشه خودرو
اسپند دودکن
انواع جادستمال کاغذی
انواع مگنت یخچالی مذهبی
انواع استکان مذهبی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

برای ارسال دیدگاه خود، در قسمت زیر دیدگاه و در خط بعدی نام و نام‌خانوادگی خود را بنویسی و بر روی فرستادن دیدگاه بزنید. *

دکمه بازگشت به بالا