هدف سیدالشهداء علیه السلام – پرسش و پاسخ محرم

هدف سیدالشهداء علیه السلام از خروج چه بود؟؟

در این مقاله  به این سوال هدف سیدالشهداء سلام الله علیه از خروج چه بود؟؟ پاسخ داده می شود.

پاسخ سوال هدف سیدالشهداء سلام الله علیه از خروج چه بود؟؟

بسیاری از کسانی که دربارهء زندگی و سیرهء امام حسین علیه السلام سخن گفته‌ اند، حرکت و مخالفت حضرت را انقلابی علیه دستگاه حکومت دانسته، و جمعی آن را جهاد و مبارزه با یزید تلقی کرده‌اند، ولی با توجه به روایات و آثار موجود در کتب فریقین کاملا روشن است که حضرت آغازگر مبارزه و جنگ نبوده و حتی پیشنهاد بازگشت به سپاه دشمن فرمودند.

لذا عبارت صحیح و دقیق دربارهء حرکت آن حضرت به دلایل ظاهری، امتناع و اباء از بیعت است؛ اباء تا حد شهادت نه انقلاب و شورش و قیام و جنگ و مبارزه و….

به دلایل ظاهری، یزید می‌خواست به اجبار از امام بیعت بگیرد ولی آن حضرت به شدت امتناع فرمود. این واکنش حضرت مخالفتی بود که خشم او را برانگیخت و فرمان قتل ایشان را صادر کرد؛ لذا یزید به مدینه و مکه مامورانی فرستاده بود تا حضرت را به قتل برسانند، لذا حضرت مجبور شدند برای امتناع از بیعت و نجات جان مبارک خویش از آنجا خارج شوند.

سفر به کوفه پاسخ به دعوت کوفیان بود که به حضرت نوشتند: نزد ما بیا تا به راه حق هدایت شده و بر آن اتفاق نماییم. پس از پیمان شکنی کوفیان، امام بیعت خویش را از همراهان برداشتند ولی عده‌ای از اصحاب، وفاداری خویش را اعلام نموده و برای دفاع از آن حضرت و حفظ جان حجت خدا تا آخرین قدم ثابت ماندند.

حرمت جنگ در ماه های‌ حرام

خداوند تبارک و تعالی در قرآن می‌فرماید:

یسألونَکَ عَنِ الشَّهرِ الحَرام قِتالٍ فیهِ قُل قِتالٌ فیهِ کَبیرُ…. سوره بقره / ۲۱۷

و از تو از جنگ در ماه های حرام سوال می‌ کنند، بگو جنگ در آنها گناهی عظیم است…

پس مسلم است که قتال در ماه های حرام جایز نیست و این قانون حتی نزد کفار زمان جاهلیت محترم بوده است؛ چنانکه امام رضا علیه السلام فرمودند: مردمان جاهلیت نیز به احترام ماه محرم، جنگ و ستم را در این ماه ممنوع می‌ دانستند؛ ولی این امت نه احترام ماه و نه احترام پیامبر؛ هیچ کدام را رعایت نکرد! (امالی صدوق ۱۲۹ و…)

برای حرکت سیدالشهداء سلام الله علیه هر وجهی غیر از اباء از بیعت تا حد شهادت تصور شود، قطعا با کلام حضرت ثامن الحجج علیه السلام منافات دارد؛ زیرا اشکال می‌ شود که خود امام حسین علیه السلام در ماه حرام به نبرد با آنان اقدام نموده است.

حرکت حضرت از مدینه ۲۸ رجب و حرکت از مکه ۸ ذیحجه و مقاومت و ایستادگی در برابر دشمن در ۱۰ محرم بوده است، تمام این وقایع در ماه های حرام اتفاق افتاده است؟؟ چگونه ممکن است امام حسین علیه السلام، حاضر شوند قانون الهی را زیر پا بگذارند و در ماه حرام به جنگ و مبارزه بپردازند؟؟؟

دسترسی سریع و آسان به راهکار و محتوا برای مناسبت‌های نیمه شعبان، غدیر، محرم و فاطمیه
برای مطالعه و مشاهده مطالب خدمتگزاران میتوانید به فهرست مطالب در زیر مراجعه نمایید.

فهرست مطالب محرم فهرست مطالب فاطمیه فهرست مطالب نیمه‌شعبان فهرست مطالب غدیر کتابخانه خدمتگزاران
انواع کتیبه غدیر
انواع استیکر پشت شیشه خودرو
اسپند دودکن
انواع جادستمال کاغذی
انواع مگنت یخچالی مذهبی
انواع استکان مذهبی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

برای ارسال دیدگاه خود، در قسمت زیر دیدگاه و در خط بعدی نام و نام‌خانوادگی خود را بنویسی و بر روی فرستادن دیدگاه بزنید. *

دکمه بازگشت به بالا