نمایشگاه غرفه ای اربعین

نمایشگاه غرفه ای اربعین که شامل 4 غرفه است.

نمایشگاه غرفه ای اربعین شامل ۴ غرفه با این عناوین: طرح اجرایی نمایشگاه، غرفه اول راه های یاری، متن سخنرانی، نصرت زبانی حضرت، است که شما می توانید از این نمایشگاه در برنامه های خود در مکان های مختلف استفاده نمایید.

طرح اجرایی نمایشگاه اربعین 

این طرح حداقل یک مدیر با تسلط به  مطالب 4 غرفه، چهار مجری برای هر غرفه، و چهار نفر کمک برای دعوت و پذیرایی لازم دارد. محوطه لازم حدود 200 متر است که با20 صندلی در هر غرفه و یا چهار فرش سه در چهار پوشیده شود. بعد از نماز مغرب که افراد در موکب ها ثابت می مانند چهار غرفه قابل انجام است.

از صبح تا نماز مغرب با آماده کردن پذیرایی حداقل چای؛ گروه دعوت از پیاده رو ها دعوت به استراحت و صرف چای نموده و موکب های بیست کیلومتر اولیه فقط غرفه اول را اجرا می کنند بیست کیلومتر دوم غرفه دوم بیست کیلومتر سوم غرفه سوم و سی کیلومتر نهایی غرفه چهارم را اجرا می نمایند.

خلاصه مطالب غرفه به صورت بروشوری در اختیار کسانی که مایلند قرار خواهد گرفت و از آنان خواهش می کنیم این مطالب را به سایر پیاده رو ها تعریف کنند تا جمله  نصرتی معده لکم از ادعا به عمل منجر شود. در صورت امکان برپایی غرفه کودکان تکمیل کننده این چهار غرفه خواهد بود.

غرفه اول راه های یاری

سلام عرض می کنم خدمت زوار عزیز خوشا به حالتان که در مسیر زیارت امام حسین حرکت می کنید که با این کارتان دل حضرت زهراسلام الله علیها را شاد می فرمایید و ایشان برایتان دعا میکنند و طلب مغفرت می نمایند. دقائقی که ما مزاحمتان هستیم برای این است که چه کنیم که با دست پر و هدایای  فوق العاده این سفر معنوی برگردیم.

در زیارت امام حسین علیه السلام به ایشان عرض می کنیم:

“لبیک داعی الله  ان لم یجبک بدنی فقد اجابک قلبی و شعری و بشری و رایی و هوای…” زیارت اربعین

یعنی حسین جان  دعوت شما را اجابت می کنم. اگر آن موقع نبودم که شما را اجابت کنم ولی الان با قلب و پوست و مو و فکرم شما را اجابت کرده ام.

حسین جان آن هنگام که مظلومانه و غریبانه از مردم طلب کمک کردید و می فرمودید: “هل من مغیث یغیثنا لوجه الله” آیا کمک کننده ای هست که به خاطر خدا ما را کمک نماید، یا چند ساعت بعد حمله حرامیان را به اهل بیت می دیدید و با سوز دل می فرمودید: “هل من ذاب یذب عن حرم رسول الله” آیا دفاع کننده ای هست که از حرم رسول خدا دفاع نماید..

آن ناجوانمردان شما را تنها گذاشتند، و اما ما الان با تمام وجود با پوست و مغز استخوانمان در صدد یاری شما هستیم تا جایی که جان ناقابلمان را تقدیمتان کنیم.

ما می دانیم که اگر بخواهیم الان شما را یاری کنیم باید ولی دمتان و طالب خونتان را یاری نماییم که یاری ایشان یاری شماست و تنها گذاشتن ایشان تنها گذاشتن شماست لذا با تمام وجود آماده ایم که با ظهور ولی دمتان و صاحب عزایتان؛ حضرت مهدی علیه السلام تقاص خون به ناحق ریخته  شده شما را بگیریم. نه تنها در آینده بلکه همین الان تمام نیرویمان را برای کمک به فرزندتان به کار می گیریم.

حسین جان کوفیان بی وفایی نمودند و دشمن گلوی علی اصغرتان را  گوش تا گوش سر برید و علی اکبرتان را پاره پاره کرد ولی ما در زیارت اربعین به شما عرضه می داریم: “ونصرتی معده لکم حتی یاذن الله لکم” یعنی یاری و کمک ما آماده است تا خداوند به شما اذن (فرج) بدهد.

ما به اینجا آمده ایم تا تمام یاری خود را به منتقم خونتان امام زمان علیه السلام تقدیم کنیم که نصرت ایشان نصرت شماست و لبیک یاحسین ما لبیک به فرزندتان و منتقم خونتان است و لذا هر بار که در زیارت عاشورا شما را زیارت می کنیم دوبار با امام زمان تجدید عهد می کنیم  و از خداوند تقاضا می کنیم که ما را از خونخواهان شما در رکاب فرزندتان قرار دهد؛

“ان یرزقنی طلب ثارک مع امام منصور من اهل بیت محمد صلی الله علیه و اله”

یک محب واقعی امام حسین علیه السلام، وقتی مصیبت بزرگ امام حسین علیه السلام را می شنود فقط متاثر نمی شود بلکه برمی آشوبد و سعی می نماید به هر طریق ممکن انتقام این جنایات را بگیرد لذا باید عزمش را بر یاری ولی دم ایشان یعنی حضرت مهدی علیه السلام جزم گرداند لذا  نه فقط با زبان بلکه  با تمام وجود؛ لبیک یا مهدی را گفته و جهت گرفتن تقاص خون  امام حسین علیه السلام آماده کمک رسانی با قلبش، زبانش و اعضاء و جوارحش به فرزند ایشان می گردد.

امام جای تاسف بیشتراین استکه این فرزند نیز مانند جد گرامیشان غریب و تنها هستند که امیر المومین علیه السلام می فرمایند:

صاحب هذا الأمر الطرید الشرید الفرید الوحید. شرح الأخبار فی فضائل الأئمه الأطهار علیهم السلام / ج3 ص 366 “

یعنی امام زمان طرد شده آواره تک و تنها هستند و تذکر به این نکته بیشتر زائرین را بر می انگیزاند که برای نصرت این آقای غریب از همه امکانات خود استفاده نمایند. برای این که راه های یاری امام حسین و فرزندشان حضرت مهدی علیهما السلام را بیشتر بیابیم که ندای لبیک واقعی تری بلند نماییم درغرفه های بعد، چند مصداق از راه های کمک به امام زمان  علیه السلام را گفتگو خواهیم نمود.

نمایشگاه غرفه ای اربعین – غرفه دوم

زائرین اربعین با یک دنیا غصه وارد حرم شده و با متن زیارت اربعین به ایشان سلام داده و تجدید عهد یاری می نمایند که: “نصرتی معده لکم حتی یاذن الله لکم” یعنی من اماده کمک رسانی به شما هستم تا خداوند به فرزند شما اجازه (قیام) دهد. اگر بخواهیم اعلام نصرت واقعی و لبیک حقیقی به امام حسین علیه السلام بگوییم باید  در مقام کمک رسانی به منتقم خون ایشان برآییم و یکی از مصادیق کمک، یاری با عمل است.

اگر ما عملکرد خود را مطابق خواست امام زمان علیه السلام تنظیم کنیم، همگی شیفته این اخلاق مهدوی ما شده و طبیعتا عاشق محبوب ما امام زمان علیه السلام خواهند گشت. که این از بهترین نصرت ها برای ایشان می باشد.

در زیارت امام حسین علیه السلام در اربعین با ایشان و فرزندشان پیمان می بندیم که: “امری لامرکم متبع” یعنی من در تمام امورم اوامر شما را تبعیت می کنم و شما را الگوی زندگی خود ساخته پا را جای پای شما خواهم گذاشت.

و برای این که این نصرت عملی در وجودم نهادینه شود هرروز در زیارت عاشورا از خداوند عاجزانه می خواهم که مرا کمک فرماید که تمام عملکردم مانند عملکرد اهل بیت علیهم السلام گردد: “اللهم اجعل محیای محیا محمد و ال محمد” یعنی خدایا زندگی مرا مطابق زندگی پیامبر اکرم و فرزندانشان قرار ده.

با تبعیت از امام زمان علیه السلام است که حق امام  علیه السلام را ادا کرده ایم که امام باقر علیه السلام می فرمایند: “حقه علیهم ان یسمعوا له و یطیعوا” یعنی حق امام بر ماموم این است که فرمایشاتشان را بشنوند و اطاعت کنند.

اگر ما با عمل به دستورات، عملا به نصرت امام علیه السلام پرداختیم امید است که به جایزه بسیار بزرگی دست یابیم که جزو میهمانان خصوصی حضرت شده و راهی به سویشان پیدا کنیم به این ترتیب که حجابهای گناه که مانع از رسیدن ما به امام علیه السلام است برطرف شده و پاکانی از ما لیاقت دیدار ایشان بیابند.

که ایشان می فرمایند:  “فما یحبسنا عنکم الا ما یتصل بنا مما نکرهه” یعنی ما را از شما به حبس در نمی آورد مگر کار های زشت شما که به  ما می رسد.

ای عاشقانِ امام زمان علیه السلام، که به عشق دیدار صاحب عزا و عرض تسلیت خدمت ایشان به این زیارت آمده اید؛ بدانید که مولایتان راه دیدارشان را درترک گناهان دانسته اند.

پس بیاییم همه باهم، پیمان ببندیم که از امروز؛ به عشق مولای غریبمان، هر آنچه که باعث ناخشنودی ایشان می گردد ترک نماییم، شاید که چشمان بیفروغمان در این مسیر نورانی، به نور دیدار آقای مهربانمان منور گردد.

امام صادق علیه السلام فرمودند: هر کدام از شما که تقوا پیشه کند و خود را اصلاح نماید بی شک از ما اهل بیت است. عرض شد واقعا از شما اهل بیت است؟

امام فرمودند: البته که از ما اهل بیت است و در این زمینه حضرت ابراهیم فرموده است: “فمن تبعنی فانه منی” یعنی هرکس از من تبعیت کند به درستی که از من خواهد بود.

 و چقدر زیبا ست که با تصمیم جدی در تبعیت از امام علیه السلام در اربعین صدای زیبای امام زمان علیه السلام را بشنویم که به ما بفرمایند: “انت ولینا حقا” یعنی تو واقعا  دوست و شیعه ما هستی و نکته مهمتر  انکه ممکن است طبق فرمایش امام زمان علیه السلام، طولانی شدن غیبت، معلول گناهان ما باشد و ترک گناهان باعث تعجیل در فرج گردد.

و شما همگی بسیج شده اید تا در این زیارت، فرج امام علیه السلام بگیرید. پس بیاییم همه با هم پیمان ببندیم که جهت تعجیل در ظهور امام زمان علیه السلام از گناهانمان دوری نماییم و بدین وسیله لبیک یا مهدی را با تمام وجود و اخلاص بگوییم یعنی مهدی جان دعوت شما به تقوی را با تمام وجودمان اجابت می کنیم  و با این تبعیت شما را یاری می کنیم تا ادعایمان در زیارت اربعین که نصرتی معده لکم حتی یاذن الله لکم ادعایی راستین باشد.

چگونه به این اطاعت از امام می توان رسید تا مدال “منا اهل البیت” و “انت ولینا حقا” را از  امام علیه السلام بگیریم؟ این را برادرانمان در غرفه بعد به عرض شما می رسانند.

نمایشگاه غرفه ای اربعین – غرفه سوم کشتی نجات

سلام عرض می کنم خدا را شکر که ما در مسیر زیارت امام حسین قرار گرفته ایم و ارباب علیه السلام، دلهایمان  را متحول کرده و شما را برای خود جدا کرده است شیرینی و لذت این سفر آنقدر زیاد است که ما در زیارت اربعین به حضرت عرض میکنیم: “فمعکم معکم لامع غیرکم”

آقاجان ما دوست داریم (همیشه) با شما باشیم  با شما باشیم نه با غیر شما، اما متاسفانه شیطان ملعون نمی گذارد شیرینی این معیت و همراهی ادامه یابد و حتی در همین سفر معنوی نیز ما را رها نکرده به طرق مختلف سعی در از بین بردن نورانیت و معنویت زیارت می نماید و در بازگشت نیز با آلوده کردن ما به گناهان ما را از اهل بیت جدا می گرداند. چاره چیست؟

در زیارت اربعین به امام حسین عرضه می داریم: گواهی می دهم که شما از ستونهای دین و پایه های مسلمانان و پناهگاه مومنین هستید.

واشهد انک من دعائم الدین وارکان السملمین و… معقل المومنین زیارت اربعین

ساختمان روی ستون بنا شده و ساختمان دین ما هم روی ستون اهل بیت و الان امام زمانمان بناشده رکن ایمان ما ایشان هستند و واقعا باور کنیم که باید در تمام زندگی مان به ایشان تکیه کنیم ایشان پناهگاه ما از در مقابل حملات شیطان هستند.

وقتی که ما پناهگاه به این محکمی داریم چرا باید از شیطان بترسیم. الان  این پناهگاه محکم فرزندشان امام زمان علیه السلام نیز هستند و هرکس که از شر شیطان نگران  است باید متوسل به پدر مهربانمان امام زمان علیه السلام بشود و از ایشان مدد بطلبد. ایشان امام ما و  به فکر ما هستند و همین الان (نه فقط در آینده) به داد ما می رسند و خود فرموده اند:

“انا غیر مهملین لمراعاتکم و لاناسین لذکرکم و لو لا ذالک لنزل بکم اللاوا واصطلمتکم الاعداء”

یعنی ما در رعایت حال شما کوتاهی نمی کنیم و شما را از یاد نمی بریم و اگر این گونه نبود، بلایا بر شما فرود می امد و دشمنان نابودتان می کردند. کما این که دشمنان اهل بیت بارها در همین مسیر پیاده روی قصد قتل عام شیعیان را داشتند ولی رسیدگی پدرانه امام زمان علیه السلام توطئه های آنان راخنثی کرد.

در زیارت روز جمعه به امام زمان علیه السلام به عنوان کشتی نجات سلام می دهیم: “السلام علیک یا سفینه النجاه”

پس امام زمان علیه السلام، همین الان  کشتی نجات هستند و اگر ما از شر شیطان به ایشان متوسل و پناهنده شدیم، نجات می گیریم و همین الان برای ما فرج از سختی ها و مشکلات و گناهان را فراهم می فرمایند. همانطور که امام حسین علیه السلام کشتی نجات بودند فرزندشان نیز کشتی نجات هستند و غیبت ایشان مانع از هدایت شیعیان نمی شود.

همانطور که جد گرامیشان آغوششان برای حربن یزید ریاحی و زهیر بن قین ها باز بود و آنان را از ورطه هلاکت نجات دادند فرزندشان امام زمان علیه السلام نیز آغوششان برای پناه دادن به همه آلوده ها و فراری ها باز است که آنان را از شر شیطان نجات دهد.

فقط ما باید به ایشان مراجعه نماییم و متمسک بایشان گردیم. اگرچه از فیض دیدار ایشان محروم  هستیم  هر روز رو به قبله به ایشان سلام داده حاجاتمان را به ایشان عرض کنیم که انشاءالله جواب خواهیم گرفت حد اقل روزهای جمعه با زیارت سلام الله الکامل… ایشان را زیارت و خواسته هایمان را از ایشان بخواهیم  و مطمئن باشیم که این کشتی نجات ما را از ورطه های گناه حفظ خواهند فرمود.

غرفه چهارم نصرت زبانی حضرت – دعای فرج

با عرض سلام خدمت زائرین  عزیزی که  با ذوق و شوق و ذکر” لبیک یا حسین” به سوی کربلا می شتابید. آمده اید تا به امام زمان و صاحب عزا عرضه بدارید؛ مهدی جان سرتان درمصیبت جدتان سلامت، ما در عاشورا سعادت نداشتیم که کنارجدتان  باشیم و یاری شان کنیم ولی الان آمده ایم اعلام کنیم با تمام وجود برای یاری شما آماده  هستیم و منجمله با زبانمان بسیار برای فرج شما دعا کنیم.

چرا که شما دستور فرموده اید: “اکثروالدعاء بتعجیل الفرج” یعنی زیاد برای فرج دعا کنید. ما  به رسم تشکر از  این سفر نورانی که نصیب ما فرموده اید؛ برای نصرت شما که نصرت جدتان است تمام اهتمام خود را بر دعای فرج گذاشته و پیمان می بندیم که در بازگشت نیز به این یاری ادامه دهیم. دعای بر فرج به صور ذیل توصیه می شود:

در موکب ها هنگام اذان؛ نمازجماعت را برپا و همه زوار را دعوت به آن نموده وسپس به استماع سخنرانی و ذکر مصیبت امام حسین علیه السلام پرداخته و سرانجام به صورت دسته جمعی با سوز و اخلاص دعای فرج خوانده شود. در صورت نبود روحانی و مداح از فایل های  صوتی مناسب استفاده نموده و فرصت طلایی بعداز نماز که دعا مستجاب است و شرایط جاری شدن اشک که باعث استجابت دعا می گردد را مغتنم شمرده و به طور دسته جمعی به دعای فرج مبادرت فرمایید.

به صورت گروهی به حرم امام حسین علیه السلام مشرف شده در صحن ها به ذکر مصیبت پرداخته، بعد از آنکه اشک زوار جاری شد با همان دلهای سوخته به زیر قبه مشرف شده و به تعداد 40 مرتبه درخواست “اللهم عجل لولیک الفرج” را همراه سوز و اشک بنمایید.که انشاءالله مستجاب می گردد، چون:

اولا دعا زیر قبه امام حسین علیه السلام مستجاب است.

ثانیا اگر چهل نفر حاجتی را از خداوند بخواهند، خداوند آن را مستجاب می فرماید.  امام صادق علیه السلام می فرمایند: هیچ گروه 40 نفری جمع نشدند که از خداوند برای چیزی درخواست بکنند مگر آن که خداوند خواسته شان را اجابت فرمود.

ثالثا بنا به فرمایش امام صادق علیه السلام اگر یک نفر دعایی را چهل بار بخواند مستجاب می شود.

رابعا دعا در حال تضرع و شکسته دلی مستجاب می گردد؛ چنانچه امام صادق علیه السلام می فرمایند: وقتی پوست بدنت به لرزش افتاد و اشکت جاری شد و دلت ترسناک شد، آن حالت را غنیمت شمار که مقصود تو حاصل شده است.

ذکر صلوات با “و عجل فرجهم” در مسیرهای حرکت سواره یا پیاده را زیاد بگوییم. در حدیث است که اگر کسی صد بار بعد از نماز صبح و صد بار بعد از نماز ظهر بگوید “اللهم صل علی محمد و آل محمد وعجل فرجهم” خداوند شصت حاجت او را برآورده می فرماید؛ سی حاجت دنیوی و سی حاجت اخروی.

طبیعی است که اگر کسی با این صلوات، روزی دویست مرتبه برای فرج مولایش دعا کند، آن امام مهربان برای جبران این عمل، بیش از دویست مرتبه برای او دعا فرموده و با دعای مستجاب ایشان خداوند سی حاجت مادی و سی حاجت معنوی شخص رابر آورده می فرماید. و کدام زائر عاشقی است که 60 دعای مستجاب خود را خرج فرج امام زمانش نگرداند.

نکته اصلی در درخواست فرج شرکت همه مردم است نه فقط یک جمع کوچک چراکه امام زمان علیه السلام خود فرموده اند:

“و لو ان اشیاعنا وفقهم الله تعالی لطاعته علی اجتماع من القلوب فی الوفاء بالعهد علیهم لما تاخر عنهم الیمن بلقائنا”

یعنی اگر شیعیان ما که خداوند به طاعتش موفقشان بدارد در وفای به عهدی برگردن دارند یکدل شوند برکت ملاقات با ما از آنان به تاخیر نخواهد افتاد.

لذا باید برای وفای به عهد امام علیه  مجالس دعا را برپا و همه را به شرکت در آن تشویق کنیم و مراسم دعای همراه با سوز و اشک برپا کنیم درست به سان بنی اسرائیل که  خداوند چهار صد سال عذاب برای آنان مقرر فرمود پس وقتی که عذاب برآنان طولانی شد به بیابان رفته  چهل صباح ضجه زدند و گریه کردند پس خداوند به  وسیله حضرت موسی و حضرت هارون آنان را از چنگال فرعون نجات داد و صد و هفتاد سال از عذاب آنان بخشیده شد.

امام صادق علیه السلام فرمودند:

“هکذا أنتم لو فعلتم لفرج الله عنا، فأما إذا لم تکونوا- فإن الْامر ینتهی إلى منتهاه”

اگر شماهم، همینطور عمل کنید، خداوند فرج و گشایش را برای ما خواهد رساند والا کار (غیبت) تا انتهایش خواهد رفت. بنا بر این اگر می خواهیم اماممان را یاری جدی بنماییم باید مجالس ضجه و بکاء برای فرج حضرت در این فضای نوران ایجاد و همه با هم بگرییم و التماس نماییم که خداوند فرج مولایمان را برساند. تا انتقام خون مقدس جد شریفشان گرفته شود.

نتیجه 4 غرفه

ما در زیارت اربعین با امام زمان علیه السلام تجدید عهد کردیم که همه باهم به نصرت ایشان بپردازیم یعنی:

همه باهم همدل شویم که دیگر کاری را که مورد رضایت امام زمان نیست را انجام ندهیم.
تصمیم دسته جمعی بگیریم که هم در سفر و هم هنگام بازگشت مجالس دعای فرج را برپا کرده و با سوز دل و اشک چشم فرج امام زمان را درخواست نماییم تا ناممان در زمره یاوران امام زمان علیه السلام ثبت گردد.

اولین اقدام را همین الان شروع می کنیم: همه با هم دعای فرج را زمزمه نماییم.

دسترسی سریع و آسان به راهکار و محتوا برای مناسبت‌های نیمه شعبان، غدیر، محرم و فاطمیه
برای مطالعه و مشاهده مطالب خدمتگزاران میتوانید به فهرست مطالب در زیر مراجعه نمایید.

فهرست مطالب محرم فهرست مطالب فاطمیه فهرست مطالب نیمه‌شعبان فهرست مطالب غدیر کتابخانه خدمتگزاران
انواع کتیبه غدیر
انواع استیکر پشت شیشه خودرو
اسپند دودکن
انواع جادستمال کاغذی
انواع مگنت یخچالی مذهبی
انواع استکان مذهبی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا