کتاب پرتوی از عظمت امام حسین علیه السلام – معرفی کتاب محرم

کتاب پرتوی از عظمت امام حسین علیه السلام حادثه جانسوز کربلا

کتاب پرتوی از عظمت امام حسین علیه‌ السلام، به قلم حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی‌ مدظله العالی، نگاشته شده است. موضوع کتاب، درباره چهره درخشان تاریخ بشریت، حضرت اباعبدالله الحسین‌ علیه‌السلام است که کرامت و عزت انسانی وامدار اوست این کتاب، متضمن مطالبی از فضایل حضرت سیدالشهداء‌ علیه‌السلام و تاریخ اسلام در آن زمان و نیز پاره‌ای از علل و نتایج واقعه کربلا می‌باشد که به صورت تحقیقی و تحلیلی به رشته تحریر درآمده است.

از ویژگی‌های مهم کتاب، قلم ساده آن است که علی‌ رغم انتقال مطالب علمی و تحلیلی، مخاطب را از هر طبقه فکری و سطح سواد که برخوردار باشد با اندک مایه علمی، بهره‌مند می‌سازد. نکته قابل توجه، استفاده فراوان از منابع عامه و اهل سنت در مستندات است که فهرست منابع اهل سنت با بیش از 70 مورد به همراه نام نویسنده آنها در پایان کتاب درج شده است.

پاسخ به برخی از مهم‌ترین شبهات پیرامون قیام امام حسین (علیه السلام) نیز بر غنای کتاب افزوده و سبب آگاهی و معرفت بیشتر خواننده کتاب می‌گردد. علاوه بر عموم، سخنرانان منابر حسینی‌ علیه‌السلام و نیز تاریخ پژوهان اسلامی از مخاطبان ویژه این کتاب هستند که می‌توانند بهره کافی و وافی ببرند.

مشخصات کتاب

نام کتاب: کتاب پرتوی از عظمت امام حسین (علیه السلام)
پدیدآورنده: آیت الله العظمی لطف اللّه صافی گلپایگانی
ناشر: مسجد مقدس جمکران


 کتاب پرتوی از عظمت امام حسین


بخشی از کتاب پرتوی از عظمت امام حسین (علیه السلام)

در میان حوادث و پیشامدهای بزرگ و دلخراش تاریخ، هیچ واقعه ای نیست که مانند حادثه جانسوز کربلا، همه ساله مراسم سالگرد آن با شکوه و عظمت فراوان و شرکت تمام طبقات از زن و مرد، پیر و جوان برگزار و مجالس یادبود و تذکار آن همواره در منازل، مساجد و مدارس، تکایا و حسینیه ها و بازار و خیابان تشکیل گردد.

و خطبا پیرامون آن سخنرانی، و نویسندگان کتاب ها و مقالات بنویسند و هیچ گاه مرور زمان و تکرار این مراسم، آن را کهنه نسازد و از اعتبار و اهمیت آن نه تنها چیزی کاسته نگردد؛ بلکه عظمتش روزافزون و در هر عصری برای فلسفه آن معنایی عالی و هدف هایی ارزنده درک و استنباط شود.

روز حسین (علیه السلام)، روزی شد که هرگز گذشت زمان و روزگار، آن را از یاد نخواهد برد. حادثه عاشورا واقعه ای است که دل های ارباب ایمان و عشاق فضیلت و حقیقت در برابر آن به خاک تعظیم افتاد، و مشعل نورپاشی شد که در قرون و ادوار روزگار، چراغ هدایت مردان بزرگ و رهبران مصلح گردید، و آنها را از ظلمات تحیر و سرگردانی نجات داد.

کاری که حسین علیه السلام کرد یک کار عادی نبود که تاریخ مانند آن را نشان دهد؛ بلکه یک کار و قیام بی سابقه بود. یک کار و عمل خدایی بود که جوامع عالم جبروت و سکّان صوامع ملکوت و ملأ اعلی آن را بزرگ ترین تجلّی کمال مقام انسانی دانستند، و قهرمانان فضیلت بشری و صاحبان عقول کامله، و واصلان حقایق عالیه، پیغمبران اولوالعزم، اولیای عالی قدر و شهدای راه اصلاح و هدایت، آن را نمونه ممتاز و منحصر به فرد نمایش قدرت اراده، قوت عزم و ثبات، کمال ایمان، صبر و فداکاری و شجاعت شمردند.

ایمان خالص، مردانگی، صراحت، وفا و علوّ همت، شکیبایی و استقامت، مقاومت در برابر تجاوز و ستم، از سرتاسر این حادثه تاریخی و أَلَم زا نمایان و هویدا است. عظمت مقصد، اِبای نفس و بی اعتنایی به زخارف دنیا و مادّیات، و مرگ با عزّت و شرافت را بر زندگی با ننگ و ذلّت برگزیدن، از جریان آن ظاهر و پیدا است.

شرح این داستان، شرح کمال روح انسان، و تحقیر تمام مظاهر مادّی و لذایذ دنیوی و محکوم ساختن شرک و کفر و ستم و بیدادگری است. تاریخ این فاجعه جانکاه، تاریخ فداکاری بی مانند در راه مبدأ و عقیده، و احترام از شرف و کرامت حقّ، و کوشش برای آزادی و نجات جوامع محروم است.

پس شگفت انگیز نیست اگر صدایش در جهان پیچیده، و بانگش در گوش ها همچون بانگ اذان طنین افکنده و برجا و پایدار مانده است، و با آنکه بیش از هزار و سیصد سال است که گویندگان و نویسندگان از آن سخن می گویند، اهمّیت آن همچنان در دل ها باقی است، و بر آن رادمردان باایمانی که در راه ایمان به خدا و اجرای احکام خدا استقامت ورزیده و شربت شهادت نوشیدند، درود می فرستند.


برای مشاهده و خرید کتاب های در مورد محرم و امام حسین علیه السلام از سایت فروشگاه خدمتگزاران کلیک نمایید.

دسترسی سریع و آسان به راهکار و محتوا برای مناسبت‌های نیمه شعبان، غدیر، محرم و فاطمیه
برای مطالعه و مشاهده مطالب خدمتگزاران میتوانید به فهرست مطالب در زیر مراجعه نمایید.

فهرست مطالب محرم فهرست مطالب فاطمیه فهرست مطالب نیمه‌شعبان فهرست مطالب غدیر کتابخانه خدمتگزاران
انواع کتیبه غدیر
انواع استیکر پشت شیشه خودرو
اسپند دودکن
انواع جادستمال کاغذی
انواع مگنت یخچالی مذهبی
انواع استکان مذهبی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

برای ارسال دیدگاه خود، در قسمت زیر دیدگاه و در خط بعدی نام و نام‌خانوادگی خود را بنویسی و بر روی فرستادن دیدگاه بزنید. *

دکمه بازگشت به بالا