راهنمای اجرای مراسم مباهله

راهنمای اجرای مراسم مباهله –  شرح کامل اجراء

راهنمای اجرای مراسم مباهله شامل چند بخش متنوع عبارتند از: تلاوت قرآن، خوش آمدگویی، دکلمه، سخنرانی، پذیرایی، مسابقه، مداحی، توسل پایانی برای شما بزرگواران طراحی شده تا بتوانید با برپایی این مراسم بزرگترین فضیلت امیرالمؤمنین علیه السلام در قرآن را تبلیغ کنید.


برای دانلود فایل زمان بندی راهنمای اجرای مراسم مباهله کلیک کنید


دعوت به شنیدن قرآن

بسم الله الرحمن الرحیم
اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَه وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بَنیها وَ سِرِّ الْمُسْتَوْدَعِ فیها بِعَدَدِ ما اَحَاطَ بِهِ عِلْمُکَ

 

ای نور منیر هل اتی ادرکنی
دستی برگیر از این همه بی دستان
ای خسروی اقلیم رصا ادرکنی
ای نفس نفیس مصطفی ادرکنی

 

با اذن و اجاره صدیقه طاهره فاطمه زهرا سلام الله علیها محور اصحاب مباهله و با اجازه پدر گرامی اش و همسر والامقامش و دو آقازاده ی عزیزش جشن بزرگداشت مباهله به صورت زنده و مستقیم با قرائت آیات 59 تا 64 سوره آل عمران آغاز می گردد.

فایل صوتی آیات 59 الی 64 سوره آل عمران

إِنَّ مَثَلَ عِیسَى عِنْدَ اللَّهِ کَمَثَلِ آدَمَ خَلَقَهُ مِنْ تُرَابٍ ثُمَّ قَالَ لَهُ کُنْ فَیَکُونُ ﴿۵۹﴾الْحَقُّ مِنْ رَبِّکَ فَلَا تَکُنْ مِنَ الْمُمْتَرِینَ ﴿۶۰﴾فَمَنْ حَاجَّکَ فِیهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَکُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَکُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْکَاذِبِینَ ﴿۶۱﴾إِنَّ هَذَا لَهُوَ الْقَصَصُ الْحَقُّ وَمَا مِنْ إِلَهٍ إِلَّا اللَّهُ وَإِنَّ اللَّهَ لَهُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ ﴿۶۲﴾فَإِنْ تَوَلَّوْا فَإِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ بِالْمُفْسِدِینَ ﴿۶۳﴾قُلْ یَا أَهْلَ الْکِتَابِ تَعَالَوْا إِلَى کَلِمَهٍ سَوَاءٍ بَیْنَنَا وَبَیْنَکُمْ أَلَّا نَعْبُدَ إِلَّا اللَّهَ وَلَا نُشْرِکَ بِهِ شَیْئًا وَلَا یَتَّخِذَ بَعْضُنَا بَعْضًا أَرْبَابًا مِنْ دُونِ اللَّهِ فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقُولُوا اشْهَدُوا بِأَنَّا مُسْلِمُونَ ﴿۶۴﴾ سوره آل عمران آیات 59 الی 64


فایل صوتی آیه 61 سوره آل عمران

فَمَنْ حَاجَّک فِیهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءَک مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَکمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَکمْ وَأَنفُسَنَا وَأَنفُسَکمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل‌لَّعْنَتَ اللَّهِ عَلَی الْکاذِبِینَ سوره آل عمران/ آیه 61


خوشامد گویی

 

علی تورات و انجیل است و قرآن
علی یاسین و ق و ص و صافات
علی قد رو نبا زلزال و طه
علی حمد و علی کهف و علی نور
علی فجر و علی شمس و علی نجم
علی روم و بروج و انشراح است
علی کوثر، قلم تکفیر فاطر
علی رعد و معارج طور و طین است
علی ایمان علی رضوان علی جان
علی یوسف، محمد، نور لقمان
علی اخلاص و نصر و عصر و انسان
علی فتح و علی اعراف و فرقان
علی ملک و قصص، اعلا و رحمان
علی انفال و یونس حج و میزان
علی حشر و زحی و آل عمران
فقط حیدر امیرالمومنین است

 

سلام عرض می کنم خدمت شما دوستان عزیز و ایام ولایت، ایام غدیر تا مباهله را عرض شاد باش دارم خدمت سروران من و همکارانم لطف کرد امشب اجازه و توفیق داد و رفع موانع کرد تا در این جشن  برای اولین بار در جشنی مختص مباهله در خدمتتون باشم.

گرچه شرمساریم که روزها و سالهای عمرمون گذشت اما غفلت کرده بویدم از برترین فضیلت قرآنی امیرالمومنین علیه السلام یعنی واقعه ی مباهله … آیاتی که برای شما از قرآن کریم پخش شد آیات 59 تا 61 سوره آل عمران بود که داستان مباهله را خداوند در آنها بیان فرموده بودند.

خوشحالم که توفیق داریم و  مجلسی را به نام نفس نفیس پیامبر یعنی امیرالمومنین (علیه السلام) اجرا می کنیم. خدا رو بابت این توفیق شکر می کنیم. شما را به شنیدن یک نوای شاد و بعد از اون دیدن یک کلیپ کوتاه سه دقیقه ای در مورد این واقعه ی بزرگ دعوت می کنم.


کلیپ شرح واقعه مباهله


دعوت به شنیدن دکلمه

 

صفحه ی مجنون دلم بسته به موی حیدر است
کعبه ی من، منای من، مروه ی من، صفای من
خواب و خیال من فقط دیدن روی حیدر است
عقربه ی قبله نما، یکسره سوی حیدر است

 

«مباهله» یا همان به مبارزه طلبیدن مخالفان حق توسط پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله، یکی از اعیاد بزرگ اسلامی ست که در آن دستور الهی از سوی پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله اطاعت شد و وقتی مسیحیان، پنج تن آل عبا را در کمال سادگی در مباهله حاضر دیدند، از این امر انصراف دادند تا سند دیگری بر حقانیت اسلام رونمایی شود…

برای بزرگداشت این عید گردهم آمده ایم و در این قسمت از برنامه از یکی از دوستانم دعوت می کنم تا برای اجرای دکلمه تشریف بیاورند. با تشویق تان من را در دعوت از ایشان همراهی بفرمایید.

دکلمه شرح واقعه مباهله (واقعه مباهله مکمل و مبلغ واقعه غدیر)

واقعه مباهله که بیش از یک ماه طول کشیده، برای نسل امروز ناشناخته است. مباهله، ماجرایی تاریخی است که در سال های آخر عمر پیامبر رخ داد و با نامه ای از سوی آن حضرت به مسیحیان آغاز شد. دکلمه شرح واقعه مباهله عنوان متنی است که در مورد واقعه مباهله با قلمی زیبا به شرح ماجرا پرداخته است.

مباهله ستیزی بی مانند باسلاحی شگرف و عرصه ای شگفت انگیز است که در آن سنان و تیغ و تیر و کمان ندارد.

[تیتراژ– زیرصدا- باد – زنگ کلیسا]

مجری اول: صدای زنگ صلیب اهل نجران از پس کوهساران به گوش میرسد و دِرای کاروان راهبان  کلیسای اهل تثلیث سکوت دشت را می شکند… آنان آمده اند تا مهیّای پیشنهادی شوند که پیامبر آخر الزمان رسول خاتم صلی الله علیه و آله به آنان داده است.

ستیزی بی مانند با سلاحی شگرف و عرصه ای شگفت انگیز؛ به نام “مباهله” ستیزی که ستیغ و سنان و شمشیر و تیر و کمان ندارد. هماوردی که حمله، هجمه و خون و خود ندارد… رویارویی رؤیایی به نام “مباهله” مسیحیان سه گانه پرست آمده اند تا تمام توانشان را برای تباهی سپاه صرف کنند.

نصرانیان با همه ی بزرگان و نامدارانشان به میدانی پای نهاده اند که اگر پیروز این روز باشند تا ابد فیروزه بختند و سرفراز و پُر فروغ. کشیشان، صلیب هایشان را کشان کشان بر سینه و پیشانی و پشتشان همراه دارند تا از این پشته پایگاهی و جایگاهی افراشته برای گذشته و آینده شان دست و پا کنند.

لشکر این سوی؛ عابدان و زاهدان عیسوی با همه هستی شان ایستاده و آرایش شده و آماده اند. اما سوی دیگرِ این صحنه جنگ کیانند؟!

[پخش افکت= آیه مباهله:  اَعوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّیطانِ الَّرجیم. بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیم. فَمَنْ حَاجَّکَ فِیهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَکُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَکُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْکَاذِبِیَن ]

(نریشن) معنای فارسی: ای پیامبر بگو بیایید پسرانمان و پسرانتان و زنانمان و زنانتان و ما خویشان نزدیک و شما خویشان نزدیک خود را فرا خوانیم سپس مباهله کنیم و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم.

مجری دوم: و در سوی دیگر نیز رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلّم این مهربان بی همتا، این جان جانان عالمیان، این عصاره خلقت و بهانه پربهای جهان، به این جهاد ماندگار پای نهادند.

و در برابر ان لشکر سراپا قدیس مسیحیان سپاه پرجلال و جبروت خویش را مهیّا فرمودند. اما آرایش و گزینش این سوی میدان را حق متعال در امر خویش روشن فرمود:

[پخش افکت با صوتی دیگر: أَبْنَاءَنَا وَأَبَْناءَکُمْ]…

فرزند برومندم حسن؛ برخیز. سرچشمه ی کرم، حقیقت جود، کوه سخاوت، قله ی سرفراز بخشش، کریم آل محمد؛ برخیز [صلوات] دستت را به من بده و جناح راست لشکرم را سامان ببخش.

[پخش افکت با صوتی دیگر: أَبْنَاءَنَا وَأَبَْناءَکُمْ]…

پسر نازنینم حسین تو هم مهیّای مباهله شو… به پا بایست و همراه سپاه رسول الله باش .[صلوات]

همه ی وجودم، ای تنیده در تاروپودم، بیا نازنین شیرین… بیا به آغوشم. که تو از منی و من از توأم، بیا مَهرو رُخَم، رعنا قَدَم، زیبا گُلم… حسین؛ جانم؛ بیا به آغوشم بنشین که پای تو روی خاک، افلاک را سینه چاک میکند. بیا به دوشم بنشین که زینت من، هستی من تویی…

[پخش افکت: وکال مناسب- سرود زینت دوش نبی، روی زمین جای تو نیست]
[پیشنهاد: زنده خوانی آقای طهرانی زاده]

من سوی یسار سپاهم را به تو میسپارم حسین
[پخش افکت: و نسائنا و نسائکم …] [پخش افکت]: روح و ریحانم… باران نو بهارانم… لطافت صبح سحرگاهی، تبسم شبنم های بلورین، حقیقت طراوت فروردین، ترنم بارانها… فاطمه جانم تو هم برخیز؛ برخیز که پروردگار عالم جبروتش را و مفهوم تمام اسلاماش را به گامهای تو بسته است.

جلالت این لشکر بی نزول اجلال تو ناقص است. نور این سپاه بی حضور تو کم فروغ است. برخیز بانوی عزیزم، این مباهله مباهات عالم به آل محمد است [صلوات]

[پخش سرود: همه جا یاس است و زر و الماس است…]
[پخش افکت: آیه مباهله با صوتی دیگر: و انفسنا و انفسکم…]

برخیز که تفسیر و تأویل و تعبیر نسائنا در کتاب الله در امت مصطفی؛ فقط و فقط تویی. برخیز برگزیده بانوان خلقت، که ابهت و هیبت و شوکت فقط قامت بالا بلند توست. برخیز ه آیه آیه قرآن در فضیلت و برتری زنان فقط و فقط تویی. [پخش افکت]

فاطمه جان تو، مرکز و محور لشکرم بایست، تو ستون استوار پیکرم بایست، بایست اینجا تا همه عالم، از آدم تا خاتم بدانند قلب تپنده ی هستی تویی، بیا که همه بفهمند هرکس قلب تو را بشکند قلب مرا شکسته و هر که از تو بگسلد از من گسسته… خشم خدای خشم توست، سلام خدا سلام توست و سخط اله سخط توست. برخیز پاره تنم؛ مهیای مباهله شو …

[پخش افکت: انفسنا و انفسکم]

جانِ جانان، میر ایمانیان، امیر مؤمنان، مولای متقیان، سرور عالمیان، حقیقت ایمان برادرم؛ علی جان… تو هم برخیز و همراه شو… همراه با این جلال و جاه شو برخیز بر این سپاه تو پناه شو … بیا که حق تعالی فرموده است؛ نفسام را، جانم را، وجودم را همراه این سپاه کنم.

بیا که به جای من نَفَس کشی، کل نفاق را تو در قفس کشی. برخیز که معنای نفس تمنای تو را میکند تعبیر نَفْس نبوتِ محمد تویی، بیا که تفسیر ابهت محمد تویی [صلوات]

[پخش افکت: اشهد ان علیً ولی الله] [وکال نرم]

مجری اول: اذان آقا جان مگر برای بارش باران میروید که این همه ابر رحمت را کنار هم آوردهاید؟ مگر برای رویش شفقت می روید که این همه شکوفه و شور و نور با خود می برید؟!

آقا جان لشکر به این جلالت نوبر است به خدا، از سپاه سلیمان و داوود و ابراهیم و موسی برتر است به خدا… شگفتا چه جمعی گرد هم به مهر آمده! چه نبردی است که به میدان زمین و زمان و ماه و سپهر آمده؟!

[گروه همخوانی شروع به سرود مباهله میکنند]

مجری اول: السلام علیک یا اباصالح المهدی.

مجری دوم: یا صاحب العصر و الزمان.

مجری اول: این خجسته روز پیروز مباهله، این پرفضیلت ترین حقانیت آل محمد در قرآن و این فرخنده روز پیروز بر شما مبارک باد.

مجری دوم: ای وارث مباهله، ای امیر حاضر و ناظر غدیر، ای فرمانده سپاه نور.

مجری اول: ای نور مستور، ای آفتاب در حجاب، ای امام زمین و زمان

[وکال: بوی پیراهن یوسف]

مجری اول: شکوه این روزها، به اندوه شب هجران شما نمیرسد آقا…

مجری دوم: و شیرینی این ایام، بر شکیب در فراق شما سایه انداخته است مولا…

مجری اول: تنگی و عسرت این زمانه، باید از خزانه ی لطف شما گشایش گیرد.

مجری دوم: ما از شما مباهله، از غدیر، از سفینه النجات، از لیله المبیت، از منزلت، از تطهیر سخت غافل مانده ایم.

مجری اول: ما از شما از یاد شما، از یاری شما، از نصرتتان، از غیبتتان، از خاطر خواهیتان غافل ماندهایم… سخت غفلت کردهایم…

مجری دوم: آقا جان؛ دوباره فرا بخوانمان به خوان پرنعمتتان.

۲مجری: آقا جان؛ صدایمان کن دوباره به پادگانتان.

مجری اول: مولا؛ پدر، ارباب، سید، سرور؛ نگاهمان کن، که خرمن وجودمان سخت محتاج یک نگاه است تا آه آتشینتان به فریادش کشد…

[زنده خوانی آقای طهرانی زاده: گل نرگس آبروی دو عالم…]

برای دانلود فایل های دکلمه (متن و فایل صوتی) به صورت zip کلیک کنید.


فایل صوتی دکلمه شرح واقعه مباهله


دعوت به شنیدن سخنرانی

وضو بگیرم در حال روزه با تکبیر
زبان حق شوم و آیۀ مباهله را
ز قول دوست و دشمن شنو که این آیه
محمد و علی و فاطمه، حسین و حسن
کنم مباهله با دشمنان حیّ قدیر
به شأن فاطمه و شوهرش کنم تفسیر
به وصف اهل کسا از خدا شده تعبیر
که پنج در عددند و یکی چو حی ّقدیر

امام مجتبی (علیه السلام) فرمودند: رسول خدا (صلی الله علیه السلام) برای مباهله آمد درحالی‌ که از میان تمامی مردم تنها علی (علیه السلام) را به عنوان جان خود و از پسران، فقط من و برادرم و از زنان، تنها فاطمه (سلام الله علیها) را هم‌راه با خود آورد. به این ترتیب، ما خانواده و گوشت و خون و جان پیامبریم. ما از اوییم و او از ماست. (أمالی طوسی: 564)

دعوت می کنم از یکی از دوستان تا برای ارائه مطالبی در مورد مباهله و شان این فضیلت قرآنی عظیم صحبت کنند.


هدف برگزاری جشن مباهله

هدف ما از برگزاری این جشن این بود که یک نماد و معرفی باشد برای مناسبت بزرگ مباهله و بزرگترین فضیلت قرآنی آقا امیرالمومنین علیه السلام از بعد از غدیر تا دو روز بعد از سالروز مباهله 8 روز فرصت هست که الان دو روزش گذشته اما 6 روز دیگه باقی مونده که هرکدوم از ماها می تونیم در این روزها یک قدمی رو برای معرفی و بزرگداشت این مناسبت بزرگ و بی نظیر انجام بدیم.

در روایات ما اعمال مختلفی رو برای روز مباهله معرفی می کنند مثل غسل روز مباهله، پوشیدن لباس نو، روزه روز مباهله، خوشبو بودن و یکی از او اعمال مهم دعای روز مباهله است  چرا محور مباهله دعاست و پیامبر صلی الله علیه وآله با دعا به نبرد نجرانیان رفتند.

در توضیح این دعا امام باقر (علیه السلام) روایتی را فرمودند که فرصت استثنائی است: اگر بگویم که اسم اکبر خدا در این دعاست راست گفته ام و اگر مردم می دانستند در این دعا چه رمزی برای استجابت خواسته ها نهفته است.

برای یادگیری آن با دستانشان حرکت می کردند و من برای انجام خواسته هایم آن را خوانده ام و به خواسته ام رسیده ام این دعا، همان دعای مباهله است. همان دعایی که پیش از شرکت در مراسم مباهله جبرئیل به رسول خدا صلی الله علیه و آله آموخت.

ان شاءالله که از این به بعد همگی توفیق خوندن این دعا بخصوص در روز مباهله را دشته باشیم. من و دوستانم با پذیرایی مختصری شما را به استراحت و پر کردن فرم نظرسنجی دعوت می کنیم.


دعوت به اجرای مسابقه

با اهل جدل مجادله باید کرد
بر منطق وحی سر اگر نسپردند
شعر از مه و مهر شب شکن باید گفت
تا خاطره ی مباهله گُم نشود
با تیغ زبان مقابله باید کرد
بی چون و چرا مباهله باید کرد
از فاطمه و اباالحسن باید گفت
پیوسته، سخن، سخن، سخن باید گفت

در این قسمت برنامه به بخش هیجانی رسیدیم و اون اجرای مسابقه هست. توضیح در مورد مسابقه

مسابقه مباهله

مسابقه مباهله شامل 10 سوال به شرح زیر همراه با فایل پاورپوینت

نام پیامبر (صلی الله علیه و آله) در زبان رومی چه بود؟
نجران در مرز کدام مناطق است؟
مصداق ابناءنا در آیه مباهله در زمان غیبت چه کسی است؟
مباهله به چه معناست؟
کدام یک از کتاب زیر در کلیسای نجران مورد برسی قرار نگرفت؟
جزیه مقرر شده در زمان پیامبر (صلی الله علیه و آله) چند حُله بود؟
آیه ی مباهله کدام آیه از کدام سوره ی قرآن است؟
عقد برادری بین مهاجر و انصار در چه روزی برقرار شد؟
مباهله در چه روزی از هفته انجام شد؟
صلح نامه مسلمانان و مسیحیان پس از ترک مباهله با نظارت و به دست چه کسی نگاشته شد؟

برای دانلود فایل پاورپوینت مسابقه مباهله کلیک کنید.


دعوت به شنیدن نوا و مولودی

 

فضائل علی از حد بود فزون چه زیان

علی کسی است که در جنگ بدر شد پیروز

علی است فاتح احزاب و فاتح خیبر

علی است بت شکن کعبه روی دوش رسول

علی به جای نبی خفت و جان گرفت به دست

حدیث منزله چون آفتاب می تابد

که بر مباهله منکر شوند یا به غدیر

خدا به جنگ احد می دهد به او شمشیر

علی است تیرالهی به قلب خَصم شَریر

علی به بیشۀ اسلام شد خروشان شیر

کسی نیافت چو او این چنین مقام خطیر

به این دلیل علی بعد مصطفاست امیر

مباهله جنگی است، اما بدون شمشیر؛
سپاهی است، اما سربازانش پنج نفر؛
پیروزی ای برای “حیدر”، اما نه از جنس خیبر؛
این بار “فاطمه و فرزندانش” هم به میدان آمده اند 

ممنونم که تا این لحظه برنامه ما رو همراهی فرمودید. در این بخش دعوت می کنم از ………. برای اجرای مداحی


راهنمای اجرای مراسم مباهله – بخش آخر و نظر سنجی

امروز روز احمد و تثبیت مرتضاست
وآن نازدانه‌ای که در آغوش مصطفی است
وآن بانویی که چرخ به تعظیم او خم است
در دست مِهرِ دست خدا، دست مجتباست
باشد حسین فاطمه، سلطان قلب‌هاست
خیرالنّسای عالم و بانوی مریم است

به پنج خورشید سوگند! به پنج ماه، به پنج آسمان، به پنج دریا!… نه! این ها خاندان نفرین نیستند؛ همیشه هر چند با دلِ خون، به این جماعت گستاخ دعا می کنند.

امّا آمدند تا کسی نگوید این محمد صلی الله علیه و آله است که نمی آید؛ محمد صلی الله علیه و آله می ترسد. آمد و با خود آورد همه هستی اش، همه دلخوشی سال های زندگی و نتیجه تمام تلخی ها و شادی هایش را.

می آید، استوار، و دو ماه و دو ستاره با او می آیند: فاطمه و علی، حسن و حسین؛ و آسمان چشم هایش را می بندد، زمین می لرزد، ابرها در خروش، و بادها گوش که از زبان عشق چه بیرون خواهد آمد.

دوستان عزیزم ساعاتی را برای بزرگداشت واقعه ی عظیم مباهله در کنار هم بودیم. از شما ممنونم که ما رو همراهی کردید. امروز وارث فضیلت بزرگ مباهله حجت زمان امام عصر علیه السلام هستند.

در این ساعات و لحظه های انتهای روز، جشن را با زمزمه ی دعای بر فرج و سلامتی شون به پایان می بریم و دعا می کنیم سال اینده در محضر مبارک صاحب الزمان علیه السلام سالروز مباهله را به جشن بنشینیم.


نظرسنجی 

ممنون از این که این چند دقیقه رو با ما بودین، ما که از این با هم بودن کوتاه خیلی خوشحال شدیم، اما میخواهیم بدونیم که چه قدر برناممون رو دوست داشتین، به همین خاطر ازتون می خواهیم که این نظرسنجی رو پر کنین.

برای دانلود فایل دانلود فایل برگه نظرسنجی کلیک کنید.

دسترسی سریع و آسان به راهکار و محتوا برای مناسبت‌های نیمه شعبان، غدیر، محرم و فاطمیه
برای مطالعه و مشاهده مطالب خدمتگزاران میتوانید به فهرست مطالب در زیر مراجعه نمایید.

فهرست مطالب محرم فهرست مطالب فاطمیه فهرست مطالب نیمه‌شعبان فهرست مطالب غدیر کتابخانه خدمتگزاران
انواع کتیبه غدیر
انواع استیکر پشت شیشه خودرو
اسپند دودکن
انواع جادستمال کاغذی
انواع مگنت یخچالی مذهبی
انواع استکان مذهبی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا