خطبه شعبانیه 11 – تذکر دهنده ماه رمضان

خطبه شعبانیه11 – تذکر دهنده ماه رمضان

شرح خطبه شعبانیه 11 : “وَارفَعوا إلَیهِ أیدِیَکُم بِالدُّعاءِ فی أوقاتِ صَلَواتِکُم ؛ فَإِنَّها أفضَلُ السّاعاتِ ، یَنظُرُ اللّه ُ عز و جل فیها بِالرَّحمَهِ إلى عِبادِهِ ،یُجیبُهُم إذا ناجَوهُ ، ویُلَبّیهِم إذا نادَوهُ ویَستَجیبُ لَهُم إذا دَعَوهُ .”

فایل صوتی شرح خطبه شعبانیه 11

شرح خطبه شعبانیه 11 : “وَارفَعوا إلَیهِ أیدِیَکُم بِالدُّعاءِ فی أوقاتِ صَلَواتِکُم ؛ فَإِنَّها أفضَلُ السّاعاتِ ، یَنظُرُ اللّه ُ عز و جل فیها بِالرَّحمَهِ إلى عِبادِهِ ،یُجیبُهُم إذا ناجَوهُ ، ویُلَبّیهِم إذا نادَوهُ ویَستَجیبُ لَهُم إذا دَعَوهُ .”

در هنگام نمازهایتان دست به دعا بردارید که آن هنگام زیباترین و پر ارزش ترین و پر ارج ترین ساعات عمر شماست. یعنی در ماه رمضان توجه به دعا بیشتر از بقیه ماه ها داشته باشید، در این ایامی که دست به دعا برمی دارید، هنگام نماز خداوند متعال به نظر رحمت به شما نگاه می کند،

به بندگانش توجه می کند. وقتی با او نجوا می کنند، جواب آنها را می دهد. یعنی وقتی آهسته و در دل با خداوند راز و رمز بیان می کنند، وقتی خدا را می خوانند، خدای متعال آنها را پاسخگویی می کند:  “ویُلَبّیهِم إذا نادَوهُ.”

وقتی با صدای بلند یا الله می گویند، خداوند به آنها جواب لبیک می دهد و وقتی از او تقاضایی می کنند خدا به آنها عطا می فرماید. وقتی گدایی در خانه او را می کنند، خداوند عطا می فرماید و وقتی دعا می کنند خداوند دعا را به استجابت می رساند. خب در اینجا چند نکته هست که باید به آن ها توجه بشود:

اولین بحث در خطبه شعبانیه 11  اصل اهمیت دعاست. کلاً این فرازی که قرائت شد محور اصلی اش بحث دعاست. نسبت به دعا توصیه های فراوانی به ما شده است.

به تعبیر آیه 77 سوره مبارکه فرقان: ” قُلْ مَا یَعْبَأُ بِکُمْ رَ‌بِّی لَوْلَا دُعَاؤُکُمْ”
خدا می فرماید: به این امت بگو رسول ما که اگر دعا کردن شما نباشد خدا هیچگونه توجهی به سوی شما نخواهد کرد.

یعنی شرط لطف خداف شرط عطای خدا، شرط عنایات پروردگاری و الطاف ربوبی، این است که ما در مسیر دعا کردن قرار بگیریم. خودمان را در مسیر دعا قرار بدیم. در عین این که اشاره کردیم در فرازهای قبلی این خطابه شعبانیه به اهمیت تلاوت قرآن در ماه مبارک رمضان.

در عین حال از وجود مبارک امام باقر علیه السلام سوال کردند: اگر ما فرصت هایی که داریم بخواهیم بین دو چیز تقسیم کنیم، بین قرآن خواندن و دعا کردن کدام یک افضل است؟

  • ثواب قرائت قرآن بالاتر است؟
  • یا ثواب زیاد دعا کردن؟

 حضرت فرمودند؛ که دعا افضل است. بعد به همین آیه استشهاد فرمودند که :
آیا گوش نکردید آیه قرآن را ” قُلْ مَا یَعْبَأُ بِکُمْ رَ‌بِّی لَوْلَا دُعَاؤُکُمْ” و به همین آیه کریمه استشهاد فرمودند.[1]

 برای اینکه دعا کردن ثوابش حتی از قرائت قرآن هم بیشتر است و فضیلتش بالاتر است که شاید این مطلب برای ما سنگینی کند.
اما فرمایش رسول مکرم اسلام یک مقدار بحث را ساده تر می کند که می فرمایند:
“الدُّعاءُ مُخُّ العِبادَهِ ، ولا یَهلِکُ مَعَ الدُّعاءِ أحَدٌ”[2]

دعا مغز عبادت است. چرا چون اصلاً نزول قرآن برای چه هدفی است؟ برای اینکه ما عبد خدا باشیم: “وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلَّا لِیَعْبُدُونِ،”[3]

انبیاء آمده اند که ما را به سوی عبادت بکشانند. به فرمایش پیامبر مغز همه عبادات در دعا کردن است. چرا؟
چون عبودیت یعنی ذلت و خواری و خاکساری در مقابل خالق، یعنی تواضع و فروتنی و سرپایین انداختن در مقابل رزاق و خالق خودمان.

خب این حال در دعا بیشتر از بقیه جاها ایجاد می شود. لذا گاهی اوقات در بعضی از تعابیر زیبای روایی ما فرموده اند اگر می خواهید خدا با شما سخن بگوید قرآن تلاوت کنید و اگر می خواهید شما با خدا حرف بزنید دعا بخوانید. این دو مکمل هم دیگر هستند.

به هر حال “الدُّعاءُ مُخُّ العِبادَهِ” مغز عبادت دعا کردن به درگاه خدای متعال است. لذا داریم باز از وجود مقدس پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله و سلم در کتاب شریف کافی در بحث دعا می فرمایند که دو نفری که در دنیا به ظاهر عملشان مثل هم بود اعمالشان مشابه هم بود، اینها هر دو وارد بهشت می شوند یکی از این دو نفر می بیند که آن دوستش مقامات بالاتری یافته.

از خدای متعال سوال می کند: خدایا ما در دنیا مثل هم عمل می کردیم، چه شد دوستم درجات بالاتری را به دست آورده؟

جواب داده می شود که: “فیقول الله تبارک و تعالی: فعلنی و لم تسالنی” او در خانه من می آمد و گدایی می کرد، دعا می کرد. ولی تو نمی آمدی. به همین مقداری که او بیش از تو دعا کرده ولو اعمالتان، اعمال ظاهری عین هم هست، چون بیشتر دعا کرده جایگاه برتر و والاتری را به او عطا کردیم.

خطبه شعبانیه 11

لذا از وجود مقدس امام هشتم علیه السلام تعبیر بسیار سنگینی داریم در باب دعا، حضرت علی بن موسی سلام الله علیه در این باره می فرمایند که: “عَلَیْکُمْ بِسِلاحِ الاَْنْبِیاءِ، فَقیلَ: وَ ما سِلاحُ الاَْنْبِیاءِ؟ قالَ: أَلدُّعاءُ “

که در کتاب کافی مرحوم کلینی نقل شده: “عَلَیْکُمْ بِسِلاحِ الاَْنْبِیاءِ” بر شما باد که از اسلحه انبیاء بهره بگیرد. سوال شد که: “وَ ما سِلاحُ الاَْنْبِیاءِ؟” اسلحه انبیاء چیست ؟ فرمودند که: “أَلدُّعاءُ” دعا کردن .

که ما از این اصل نبایستی غافل بمانیم. به هر حال دعا منهای آثار و ثواب ها، خودش یک لذت وِجدانی بسیار بسیار بالایی را برای انسان پدید می آورد که انسان احساس کند در مقابل خالق هستی، در نزد کسی که همه نعمت ها از اوست و به واسطه ولی او به ما رسیده، به او اجازه دادند با چنین بزرگی بنشیند و حرف بزند.

بشیند و تکلم کند. درد دل کند، سخن بگوید و اذن این مطلب بحث بسیار مهمی است که در آغاز دعای افتتاح داریم که: ” اَللّهُمَّ اَذِنْتَ لى فى دُعآئِکَ وَ مَسْئَلَتِکَ” خدایا تو اذن دادی که در خانه تو بیایم .اگر اجازه تو نبود ما حق چنین فضولی برای خودمون قائل نبودیم که بتوانیم با خالق خودمان سخن بگوییم.

 حالا در این حال عجیبی که هست فرمودند که در موقع نمازتان که: “المُصَلِّی یُنَاجِی رَبَّهُ”[1]

نمازگزار با خدا دارد نجوا می کند. در دو جای نماز، یکی در قنوت نماز. یکی بعد از سلام نماز، بهترین زمان های دعا کردن است. چه بخواهیم در این زمان ها که بهترین ها را خواسته باشیم؟

آنچه از مجموعه روایات اهل بیت علیهم السلام بر می آید این است که بالاترین خواسته ای که می توان داشت دعای بر فرج حضرت بقیه الله ارواحنا فداه  وسلامتی وجود مقدس آن حضرت و تداوم عمر و حکومت و دولت کریمه آن بزرگوار است.

ان شا الله خدا به همه ما توفیق دعا بر فرج را بخصوص در این روز که روز جمعه هست عنایت بفرماید و ما را از ضمره دعا کنندگان بر فرج حضرت بقیه الله ارواحنا فداه قرار دهد و ان شا الله دعای ما مورد رضای آن بزرگوار قرار بگیرد.

  • [1] بحارالاانوار، ج68، ص216.
  • [1] مستطرفات السرائر: ص 88 ح 38، فلاح السائل: ص 80 ح 17، عدّه الداعی: ص 14 وفیه من «فأیّهما أفضل»، بحار الأنوار: ج 93 ص 299 ح 30.
  • [2]  بحار الأنوار: ج 93 ص 300
  • [3] سوره ذاریات / آیه56
دسترسی سریع و آسان به راهکار و محتوا برای مناسبت‌های نیمه شعبان، غدیر، محرم و فاطمیه
برای مطالعه و مشاهده مطالب خدمتگزاران میتوانید به فهرست مطالب در زیر مراجعه نمایید.

فهرست مطالب محرم فهرست مطالب فاطمیه فهرست مطالب نیمه‌شعبان فهرست مطالب غدیر کتابخانه خدمتگزاران
انواع کتیبه غدیر
انواع استیکر پشت شیشه خودرو
اسپند دودکن
انواع جادستمال کاغذی
انواع مگنت یخچالی مذهبی
انواع استکان مذهبی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا