نمایشگاه روزنه ای به خورشید – نمایشگاه غرفه ای غدیر

نمایشگاه روزنه ای به خورشید (از غدیر تا فرج منجی عالم)

نمایشگاه روزنه ای به خورشید، شامل 3 غرفه است. که غرفه اول بیان می کند چرا غدیر عید است؟ به طور مختصر به این دلیل که خدا دین خود را بر ما تمام کردم و نعمتش را بر ما کامل و پسندید که دین ما اسلام باشد. غرفه دوم پیام پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله را اعلام می کند که به اختصار اینگونه است.

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در روز غدیر خم نه تنها امیرالمومنین علی علیه السلام را به عنوان جانشین بعد از خودشان معرفی کردند، بلکه تذکر می دهند، که دیگر امامان معصوم علیه السلام، صراط مستقیم خداوند هستند.

صراط مستقیمی که خدا فرمان داد تا از آن پیروی کنیم. هر که پیروی کند به رستگاری و سعادت و خوشبختی بزرگی دست پیدا می کند. غرفه سوم به امام زمان علیه السلام اشاره دارد و بیان می کند که امام زمان علیه السلام با علم الهی خود سبب هدایت بسیاری در طول تاریخ تا به امروز گردیده است. و اوست که هدایتگر و منجی همه عالم است.

غرفه اول نمایشگاه روزنه ای به خورشید – چرا غدیر عید است؟

در سال 10 هجری پیامبر اسلام حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم به مسلمانان اعلام کردند که در آخرین حج ایشان شرکت کنند. و برای این کار افراد زیادی را به نقاط مختلفی فرستادند تا مردم را برای این امر دعوت کنند و از نزدیک شاهد اعمال حج پیامبر باشند. افراد زیادی از کوچک و بزرگ پیامبر را در این سفر همراهی کردند. علی علیه السلام هم که در یمن بود، با مسلمانان یمن به سوی مکه حرکت کردند.

بعد از اتمام مراسم حج و آموختن تمامی مسائل حج، پیامبر حدیث متواتر و مشهور ثقلین را برای مردم قرائت کردند. همانطور که می دانید در این روایت مهم پیامبر دو یادگار گرانبهای خود، یعنی قرآن و عترت خود را برای تمام مسلمانان و انسانها به یادگار گذاشتند تا زمانی که مردم به این دو چنگ می زنند و متمسک می شوند، تا روز قیامت گمراه نمی شوند.

بعد از اتمام مراسم حج، مردم که می خواستند به شهرهای خود برگردند، ظاهراً دستور عجیبی صادر کردند. دستور این بود که تمام مردم به سمت شمال، یعنی به سمت جحفه و غدیر خم حرکت کنند. حتی مسلمانانی که مسیر آنها به سمت یمن بود و در جنوب شبه جزیره قرار داشت باید در غدیر خم حاضر می شدند.

شناخت ما از پیامبر مهربان اسلام این را بازگو می دارد که ایشان در یک لحظه حاضر نبودند اذیت و آزاری به ایشان برسد. اما چرا پیامبر چنین دستوری را فرمودند که تمامی مردم باید پیامبر را تا مکان مشخصی همراهی کنند. این نشان دهنده اهمیت ماجرایی است که پیامبر می خواهند به عموم مسلمانان برسانند و مسلمانان از نزدیک شاهد این ماجرای بزرگ باشند.

مسلمانان به همراه پیامبر حرکت کردند. در منطقه ای بنام حجفه و در کنار برکه ی غدیر مردم گرد هم آمدند. خداوند به پیامبر فرمودند:

“یا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَه”
ای رسول به مردم بیان کن، که اگر این کار را نکنی رسالت و پیامبر ی خود را انجام نداده ای. خطبه غدیر / سوره مائده

اینقدر رساندن این پیام به مردم مهم بوده است که خداوند فرموده است رسالت پیامبر را با اعلام دوازده جانشین پیامبر کامل می کند. در کنار برکه ی غدیر که مردم جمع شده بودند، یاران و صحابه ی پیامبر با جهاز شتران و با وسایلی که در آنجا وجود داشت، منبری آماده کردند.

پیامبر بعد از خواندن نماز خطبه ای برای عموم مسلمانان فرمودند. و در این خطبه آخرین وصایای خود را رسماً به مسلمانان اعلام کردند.

شدت آفتاب به حدی بود که روایت شده است؛ مسلمانان و حاجیان گوشه هایی از لباس خود را به بالای سرشان و گوشه ای را به زیر پای خود انداخته بودند تا از گرمای آفتاب سوزان در امان باشند. پیامبر عده ای را در میان جمعیت قرار داده بودند تا صدای پیامبر را تکرار کنند تا صدای پیامبر به 120000 نفری که در کنار پیامبر جمع شده بودند برسد.

بعد از اینکه پیامبر بالای سکو رفتند و حضرت علی علیه السلام ار در کنار خود و یک پله پائین تر از خودشان قرار دادند، اعلام کردند: “من کنت مولا فهذا علی مولا” هر کس که من مولای اویم علی نیز مولای اوست.

پیامبر در این خطبه پیام های بسیار ارزشمندی را برای مردم اعلام کردند. که دوستانمان در غرفه ای دوم و سوم به این پیام ها می پردازند. بعد از اینکه خطبه تمام شد از مردم اقرار زبانی و عملی گرفتند.

مردم هم این اقرار ها را انجام دادند که این پیام ها را یک یک شنیدن، و پذیرفتند و عهد بستند که این پیام ها را به کسانی که غایب هستند و در آنجا حضور ندارند، برسانند.

بعد از این بود که خداوند فرمود:

«الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتی وَ رَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دیناً»
امروز دین خود را بر شما تمام کردم ونعمتم را بر شما کامل کردم وپسندیدم که دین شما اسلام باشد. خطبه غدیر/ سوره مائده

بعد از این بود که مردم یک به یک با امیرالمومنین علیه السلام بیعت کردند و با لقب امیرالمومنین تبریک و تهنیت گفتند. تک تک مردان با امیرالمومنین دست بیعت دادند و زنان نیز این طور بیت کردند که ظرف طشتی از آب آوردند که بالای آن پارچه ای آویختند.

زنان از یک طرف دستشان را داخل آب قرار می دادند و امیرالمومنین دست شان را در طرف دیگر قرار می دادند و اینگونه مراسم بیعت غدیر در آن شدت گرما سه روز طول کشید.

این نشان دهنده این است که این ماجرا چه قدر اهمیت داشت که به خاطر اعلام پیام این روز، خدا پسندید که دینش کامل و رسالتش تکمیل شود. خدا اینگونه آن همه سختی را بر پیامبر و سایر حاجی ها پسندید.

ان شاء الله در غرفه های بعدی با پیام این روز ارزشمند آشنا خواهیم شد.

غرفه دوم نمایشگاه روزنه ای به خورشید – و اینک پیام غدیر ؟!

سلام. امیدوارم که تا اینجای برنامه استفاده کافی را برده باشید. در این جا می خواهیم ببینیم که در روز غدیر، چه پیام و محتوایی توسط پیامبر اکرم برای مسلمانان بیان شده است؟!

همان رمز ماندگاری غدیر تا به امروز که همچنان از زلال برکه ی غدیر در حال جوشش است! همان پیامی که مایه خوشبختی و سعادت ماست. و اینک گوش جان می سپاریم به کلام رسول خدا، پیام آور الهی در روز عید غدیر خم!

(پخش افکت صدای پیامبر با آهنگ زمینه)

“من صراط مستقیم خداوند هستم که شما را فرمان به پیروی از آن داده است. و بعد از من علی و سپس فرزندانم که از نسل او هستند، آنان که امامانی هدایت گر به سوی حق اند.” “امامت در نسل من از فرزندان علی است تا روز قیامت که خدا و رسولش را ملاقات کنید .”

“هر کس از خدا و رسولش و علی و امامانی که ذکر کردم، اطاعت کند به رستگاری بزرگ دست یافته است.” “قرآن به شما می گوید که امامان بعد از علی، فرزندان او هستند. و من هم به شما معرفی کردم که امامان از نسل من و او هستند.

قرآن می گوید:

«وَ جَعَلها کَلِمَهً باقِیه فی عَقِبِهِ»
آن (امامت) را به عنوان کلمه ی باقی در نسل او قرار داد. سوره زخرف/ 28

و من نیز به شما گفتم: «لَن تَضِلّوا ابداً ما اِن تَمَسَّکتُم بِهِما» “اگر به آن دو (قرآن و اهل بیت) تمسک کنید، هرگز گمراه نمی شوید”.

“کسانی که علی و امامان از فرزندان من و از نسل او تا قیامت را به عنوان امام قبول نکنند، آنها کسانی هستند که اعمالشان سقوط می کند و دائماً در آتش خواهند بود.” “من خلافت را به عنوان امامت در نسل خود تا روز قیامت باقی می گذارم.”

“حلال و حرام بیش از آن است که در مجلس واحد همه را بشمارم، پس من مأمورم از شما بیعت بگیرم بر آن چه از جانب خدا آورده ام درباره ی مقام علی امیرالمومنین و امامان بعد از او تا روز قیامت، که از نسل من و او هستند. و قائم آنها مهدی است.”

“حلالی نیست مگر آنچه خدا و رسولش و دوازده امام حلال بدانند، و حرامی نیست مگر آنچه خدا و رسولش و دوازده امام حرام بدانند.”

همانطور که شنیدید، پیامبر اکرم در روز غدیر خم نه تنها امیرالمومنین علی علیه السلام را به عنوان جانشین بعد از خودشان معرفی کردند؛ بلکه امامان معصوم علیه السلام را نیز این چنین معرفی می کند.

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم تذکر می دهد که آن حضرت و امیرالمومنین به همراه دیگر امامان معصوم علیه السلام صراط مستقیم خداوند هستند، صراط مستقیمی که خدا فرمان داد تا از آن پیروی کنیم.

اگر این کار را کردیم و پیروی نمودیم توسط این گوهران تابناک الهی به هدایت، رستگاری و خوشبختی می رسیم. همانطور که می دانید در طول شبانه روز ده مرتبه در نماز این مهم را از خدا می خواهیم.

آنجا که می خوانیم «اِهدِنا الصِراطَ المُستَقیم» بار الها ما را به صراط مستقیم راهنمایی کن! باید دقت کرد که قرار گرفتن در صراط مستقیم و رسیدن به هدایت در گرو اطاعت و انجام دادن کارهایی است که پیامبر و ائمه معصومین علیه السلام ما را به انجام آنها سفارش کرده اند. اگر کسی این را انجام بدهد به رستگاری و سعادت و خوشبختی بزرگ دست پیدا می کند.

آیا دست یافتن به این موضوع، ارزشمند نیست؟

شنیدید که پیامبر اکرم فرمودند که قرآن معرفی کننده امامان معصوم علیه السلام است و پیامبر شرط گمراه نشدن از دین خدا را تمسک به این دو یعنی قرآن و اهل بیت دانسته و به آن تصریح نموده است.

براستی تسمک یعنی چه؟! (گرفتن جواب و مدیریت بازخورد های صحیح).

اگر به لغت مراجعه کنید به خوبی معنای تمسک را خواهید فهمید. تمسک در لغت این طور آمده است: مانند چسبیدن گوشت به استخوان؟!!

آیا براستی این طور متمسک به پیامبر و اهل بیتش هستیم؟ اگر این گونه باشیم هرگز گمراه نمی شویم و در وادی ظلالت قرار نخواهیم گرفت. پس اگر می خواهیم به سعادت و خوشبختی که پیامبر در کنار برکه ی غدیر آن را تا روز قیامت برای همه معرفی کرد. راهش این است. این است که اینگونه متمسک باشیم. راه نجات ما، تمسک به محمد و آل محمد است و بس.

بدانیم که بهترین نماز و روزه و حج و زکات بدون قبول داشتن امامت و پیشوایی امامان معصوم علیه السلام در پیشگاه خدا هیچ ارزشی ندارد و آنچه موجب قبولی اعمال و عبادات است، قبول کردن این ثقل گرانسنگ الهی است.

آگاه باشیم که هدایت، سعادت و رستگاری و خوشبختی که پیامبر در هجدهم ذی الحجه سال دهم هجری در کنار برکه ی غدیر برای مسلمانان معرفی کرد، تا روز قیامت باقی است. باید قدری گوش جان بسپاریم و با انجام دستورات الهی این پیام آور رحمت خود را از وسوسه های شیطان نجات دهیم.

پس یا علی مدد گویان با امیر غدیر امیرالمومنین علی علیه السلام و امامان معصوم علیه السلام بیعت می کنیم. و لبیک گویان به سمت سعادت و هدایت حرکت می کنیم.

در پایان به جهت یادآوری آن روز بزرگ و تجدید عهد و پیمان با پیامبر اکرم، امیرالمومنین و امامان معصوم علیه السلام می خواهیم بیعت کنیم. درست است که در آن روز بزرگ حاضر نبودیم تا با مولای خویش عهد محبت، مودت، دوستی، اطاعت و پیروی ببندیم، اما اینک دست در دست یکدیگر با هم همنوا شده و خاطره آن روز بزرگ را زنده می کنیم. (از حاضران می خواهیم که دستان خود را در دست همدیگر قرار دهند و به نشانه ی بیعت با پیامبر همنوا شوند.)

“ما شنیدیم و اطاعت کردیم و راضی هستیم و سر تسلیم فرود می آوریم درباره آنچه از جانب پروردگار ما و خودت که به ما رساندی، درباره امامت امامان علی امیرالمومنین علیه السلام و امامانی که از نسل او هستند.”

“بر این مطلب با قلب هایمان و با جانمان با زبانمان و با دستانمان با تو بیعت می کنیم و بر این عقیده زنده ایم و با آن می میریم و (روز قیامت) با آن محشور می شویم، تغییر نخواهیم داد و تبدیل نمی کنیم و شک نمی کنیم و انکار نمی نمائیم و تردید به دل راه نمی دهیم واز این قول برنمی گردیم و پیمان را نمی شکنیم.”

ما این مطالب را از قول تو به نزدیک و دور از فرزندانمان و فامیلانمان می رسانیم و خدا را برآن شاهد می گیریم، خداوند در شاهد بودن کفایت می کند و تو نیز بر این اقرار ما شاهدی.

یا علی مدد! مولا نگهدارتان!

غرفه سوم نمایشگاه روزنه ای به خورشید – وارث غدیر

در غرفه پایانی هستیم همان طور که در غرفه قبل متوجه شدیم پیامبر برای سعادت و هدایت و خوشبختی ما دوازده جانشین الهی را به امر خدا به ما معرفی کردند. از این جانشینان الهی پیامبر تنها یک فرد باقی مانده است و آن هم وجود مقدس حضرت بقیه الله امام زمان (ارواحناء فداه) است.

جالب است بدانید که در مورد امان زمان علیه السلام در خطبه غدیر خم 25 جمله وجود دارد که در این جا ما به دو جمله بسیار مهم آن اشاره می کنیم.

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: “او وارث هر علمی است و علمش بر هر چیز احاطه دارد” “او بر همه ادیان وبر همه گروه های شرک غلب میشود و آن ها را هدایت می کند.”

در این دو جمله دقت کنید. دو کلمه کلیدی و بسیار مهم: هدایت گری و علم امام. پیامبر اکرم فرزندانش را به عنوان امام هدایتگری معرفی می کنند که علمش به همه چیز احاطه دارد. در مورد علم آن حضرت و هدایتگری آن امام مهربان چه مطلبی را میدانیم؟! (گرفتن جواب و بازخورد های مناسب در باره علم و هدایتگری امام علیه السلام)

بله امام زمان علیه السلام با علم الهی خود سبب هدایت بسیاری در طول تاریخ تا به امروز گردیده است. اشراف و احاطه علمی آن حضرت موجب شده تا بداند که شیعیان در کجا نیاز به هدایت و راهنمایی دارند تا آنها را به سعادت و خوشبختی رهنمون سازد.

امام زمان علیه السلام فرموده اند (هیچ چیز از احوال شما بر ما پوشیده نیست و ما به آن اطلاع داریم.) باید به این نکته بسیار مهم دقت کرد تا وقتی به سراغ این منبع هدایت و سعادت حرکت نکنیم هدایت حاصل نمی شود.

مَثَل آن حضرت مثل داروخانه است. ما تا وقتی به داروخانه مراجعه نکنیم و از مسئول مربوطه داروی خود را طلب نکنیم و آن دارو را از راه درست و صحیح مصرف نکنیم آیا بهبودی و سلامتی برایمان حاصل میشود!!!

درباره امام زمان (ارواحنا فداه) هم این چنین است. اگر به سمتش حرکت کنیم و با او راز دل بگوییم و از او چیزی بخواهیم بعنی هدایت را از هدایتگر الهی طلب کنیم آن وقت است که ان شاءالله به مقصودمان می رسیم. باید دقت کنیم که رسیدن به سعادت و هدایت مشروط به ظهور آن حضرت نیست. همین حالا و همین لحظه نیز میتوان این کار را انجام داد.

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرموده اند: “همان طور که مردم از پشت ابر بهره می برند شیعیان از فرزندم بهره می برند” در احادیث آمده که: “اگر لبانتان را در خانه تکان دهید منظورتان را میفهمیم”

اما خیلی وقت ها دیداری (تشرفی) با امام زمان علیه السلام حاصل نمی شود و بدون آنکه مستقیما آن حضرت را رویت کنیم به صورت غیر مستقیم گره از زندگی ما باز می کنند.

یعنی وقتی که گفتیم یا صاحب الزمان به فریادمان برس! به من کمک کن! میبینیم به وسیله اسباب و وسایلی به مقصودمان می رسیم. بدون آنکه آن حضرت را ببینیم. آن امام مهربان با علم الهی خویش و دست هدایتگری پدرانه اش این طور ما را مورد لطف خویش قرار می دهد.

به این ماجرا دقت کنید (پخش فیلم شیخ طاهر نجفی) ببینید چه امام مهربانی داریم. چه امام هدایتگر و چه پدر مهربانی که کمتر سراغش را می گیریم. کمتر به یادش هستیم و مراعات حالش را نمی کنیم.

بیایید از این به بعد بیشتر به سمتش حرکت کنیم و به او متوجه باشیم. اما آن چیزی که ما را به آن حضرت بسیار نزدیک می کند و در زندگی مان بسیار تاثیر گذار است نصرت و یاری امام عصر علیه السلام است.

به نظر شما الان چگونه می شود آن حضرت را یاری کرد؟ (گرفتن باز خورد و جواب های مناسب)

{جواب ها: دعا – دوری از گناه – انجام واجبات – انجام کارهایی که آن حضرت دوست دارد مثل بر پایی جشن های غدیر و نیمه شعبان}

ببینید چقدر می توانیم این طوری در مسیر خدمتگزاری و نصرت آن حضرت قدم برداریم و کوتاهی کردیم همین کاری که من انجام می دهم نمونه کوچکی از یاری و نصرت آن حضرت است. پس یا علی بگوییم و برای نصرت و یاری امام زمان دهر کاری که از دستمان بر می آید انجام دهیم.

در پایان با توجه به این برگه هایی که خدمتتان داده ایم، تصویر ذهنی خودتان را درباره ساحت مقدس اما عصر علیه السلام بنویسید. یعنی بنویسید که این مولای عزیز و پدر مهربان در باور شما چگونه است!

نمایشگاه روزنه ای به خورشید – حواسمان باشد که:

اگر تمام عالم را جست و جو کنیم، دوستی همچون امام عصر علیه السلام می یابیم که:

هر چند به یادش نباشیم، ما را از یاد نبرد!
هر چند او را رها کنیم، ما را رها نمی کند!
هر چند بر او جفا کنیم، از عطایش دریغ نورزد!
هر چند در حقش دعا نکنیم، به درگاه خداوند برایمان دعا کند!
هر چند از او گریزان باشیم، از ما روی برنگرداند!
هرچند موجبات رنجش او را فراهم کنیم، رنجوری ما را برنتابد!
هر چند به او سربلندی نیفزائیم، او سبب افتخار و بزرگی ما باشد!
اگر از حال او بی خبر باشیم، از احوال ما بی خبر نماند!
اگر ما حضور او را درک نکنیم، همیشه وهمه جا همراه ما باشد!
اگر از ارتباط با وی خودداری کنیم، خود به ما پیغام دهد!
اگر از او دفاع نکنیم، ما را بی پناه نمی گذارد!
اگر هزار بار قلبش را شکسته باشیم ،باز عذرت را بپذیرد!
اگر بارها نفض میثاق کرده باشیم، راه بازگشت به سوی ما نبندد!
اگر ما او را دوست نداریم، او ما را دوست داشته باشد!
اگر ما امانت داری شایسته برایش نباشیم، او امین و راز نگه دار ما باشد!
اگر ما او را یاری نکنیم، او پشتیبان و یاور ما باشد!
اگر کوچکترین خدمتمان را به رخش بکشیم، بزرگترین لطفش را به رویت نیاورد!
اگر ما حریمش را پاس نداشتیم، او ما را حمایت و محافظت کند!
اگر ما او را طرد کنیم، او کهف حصین و پناهگاه امن ما باشد!
اگر سهم او را از مالمان نپردازیم، بازهم روزی خویش را مدیون او باشیم!
اگر ما فرزند خطا کار و سر به هوا گشتیم، او پدری بزرگوار و شفیق باقی ماند!
اگر ما حق برادریش را ادا نکردیم، او همچنان برادری مهربان برای ما باشد!
اگر ما او را در سختی ها تنها گذاشتیم، او در تنگنا ها و شداید رهایی، بخش ما باشد!

و این ها همه در حالی است که هیچ نیازی به تو ندارد و بالعکس، تو سراپا نیاز و محتاج اویی!! بفرمائید و دل نوشته های خود را تقدیم به مولا کنید.

دسترسی سریع و آسان به راهکار و محتوا برای مناسبت‌های نیمه شعبان، غدیر، محرم و فاطمیه
برای مطالعه و مشاهده مطالب خدمتگزاران میتوانید به فهرست مطالب در زیر مراجعه نمایید.

فهرست مطالب محرم فهرست مطالب فاطمیه فهرست مطالب نیمه‌شعبان فهرست مطالب غدیر کتابخانه خدمتگزاران
انواع کتیبه غدیر
انواع استیکر پشت شیشه خودرو
اسپند دودکن
انواع جادستمال کاغذی
انواع مگنت یخچالی مذهبی
انواع استکان مذهبی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا