حسنیه کنیز امام صادق علیه السلام

او یک خدمتگزار بود شماره 38

حسنیه کنیز امام صادق علیه السلام (هدایت کننده گمراهان در زمان هارون الرشید)

او یک خدمتگزار بود شماره 38 در مورد حسنیه کنیز امام صادق علیه السلام است.

بخش اول حسنیه کنیز امام صادق علیه السلام – بانویی از مدافعان حریم ولایت

کنیزی بود از شیفتگان مکتب اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام، عالمه ای بود از دانش آموختگان مکتب حقیقت، بانویی از مدافعان حریم ولایت. شاهرگی بود که حقیقت را از سرچشمه ی حق دریافت کرده بود و در قلب سیاه گمراهان می نشاند.

حسنیه یکی از بانوان عصر امام صادق علیه السلام ⁣و دوران سیاه و آکنده از ظلم هارون الرّشید خلیفه ی غاصب و ستمگر عبّاسی بود. کنیز بود اما برای خدمت به امام خود مهم نیست کنیز باشی یا آزاد، فقیر و یا غنی.

خدمت به آستان امام ششم و شاگردی ایشان او را به چنان مقامی رساند که با زیرکی و در زمان مناسب خود را به دربار هارون رساند و با به مباحثه  طلبیدن بزرگان اهل تسنن توانست ۴۰۰ نفر از آنان را به مذهب اهل بیت علیهم السلام هدایت کند و هارون پس از آن دیگر متعرض سادات و شیعیان نشد.

بخش دوم حسنیه کنیز امام صادق علیه السلام – قسمتی از شرح حال کنیز خدمتگزار

مفسر کبیر ابوالفتوح رازی روایت کرده است که در زمان خلافت هارون الرّشید مردی بازرگان می زیست که مال و نعمت فراوانی داشت و از مشاهیر بغداد بشمار می رفت و در محبّت خاندان عترت و طهارت شهرتی تام داشت. پیوسته ملازم امام صادق علیه السلام بود و وظیفه خدمتگزاری آن حضرت را به جای می آورد.

بعد از شهادت آن حضرت، در اثر ظلم و ستم دشمنان، اموال و دارائیهایش را از دست داد و به درویشی و مسکنت افتاد و از اموال دنیا جز کنیزی برایش نمانده بود. او را وقتی که پنج ساله بود خریده و به مکتب فرستاده بود. این بانوی خوش شانس مدّت ده سال برای کسب علم و معرفت به محضر مبارک امام جعفر صادق علیه السلام شرفیاب می شد و قریب بیست سال به مطالعه علوم دینی اشتغال داشت.

چون مشقّت فقر و تنگدستی خواجه شدت گرفت، روزی از تنگی روزگار نزد کنیزش اظهار شکایت کرد و گفت: ای حسنیّه، تو مانند فرزندم هستی و غیر تو کسی را ندارم، زحمات زیادی برایت کشیده ام تا به این فضائل و کمالات آراسته

حسنیّه گفت: ای خواجه! به نظر من صلاح در این است که مرا برای فروش نزد هارون ببری و اگر او از بهای من پرسید، بگوئی که صد هزار دینار زر رایج ارزش دارد. اگر بگوید مگر او چه هنری دارد که این بهای سنگین بر او نهاده ای!؟ بگو: هنرش این است که اگر تمام علمای عصر حاضر جمع شوند و در علوم و مسائل شرعی و دینی با او بحث کنند، بر همه فائق آید و آنها را در بحث مغلوب نماید.

برای ادامه مطلب می توانید به  کتاب حسنیه: شرح مناظرات بانوئی از شاگردان امام صادق علیه السلام مراجعه نمایید.


آنان که در کتاب خدا صالحین خوانده شدند، یا حجت خدا هستند یا مخلصین در خدمتگزاری به حجت خدا. با ما همراه باشید در مجموعه ی روایت های او یک خدمتگزار بود…برای مشاهده کلیک نمایید.

دسترسی سریع و آسان به راهکار و محتوا برای مناسبت‌های نیمه شعبان، غدیر، محرم و فاطمیه
برای مطالعه و مشاهده مطالب خدمتگزاران میتوانید به فهرست مطالب در زیر مراجعه نمایید.

فهرست مطالب محرم فهرست مطالب فاطمیه فهرست مطالب نیمه‌شعبان فهرست مطالب غدیر کتابخانه خدمتگزاران
انواع کتیبه غدیر
انواع استیکر پشت شیشه خودرو
اسپند دودکن
انواع جادستمال کاغذی
انواع مگنت یخچالی مذهبی
انواع استکان مذهبی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا