احیای شب نیمه شعبان

احیای شب نیمه شعبان (اعمال و زیارات شب نیمه شعبان)

در این متن توضیح مختصری در مورد فضیلت سحر نیمه شعبان و همچنین اعمال و زیاراتی که در این شب مهم تاکید شده، به صورت خلاصه جمع آوری شده است. که شما بزرگواران می توانید از این مطالب در احیای شب نیمه شعبان استفاده نمایید.

بخش یک احیای شب نیمه شعبان – مقدمه 

من نمی­گویم سَمندر باش یا پروانه بــــاشچون به فکر سوختــن افتاده ای مردانه باش
من نمی گویم که عاشق باش یا دیوانه بـاشچون به جانان آشنایــی با جهان بیگانه باش
گــر شبی در خــانه جانانه میهمـانت کنندگول نعمت را مخور مشغول صاحبخانه باش

می­میـرم از غم که نمردم برای تـو 
ای خاک بر سرم که نشد خاک پای تو

نه فقط کوچه ­های مدینه بلکه، کوفه، بغداد، سامرا، طوس و …
همه و همه شاهد تنهایی و غربت پدرانش بوده ­اند و من و تو هنگامی که می­ شنویم از ایشان و اهل زمانشان، غصه می­ خوریم و گاه آرزو می ­کنیم ای کاش بودیم و کاری می­ کردیم و از این همه غربت می­ کاستیم.

اما گویی جایگاه خویش را در میان تاریخ گم کرده ­ایم… مگر ما امروز در عصر امام حیّ و مظلوممان نیستیم؟! مگر همچون اهل کوفه و سامرای آن روز، ما امروز شیعه زمان او خوانده نمی ­شویم؟ و آیا فردا آیندگان نخواهند گفت: عجب غریب بود و تنها و کجا بودند یاری کنندگانش؟

این روزهـا را جد مظلومش امیرالمؤمنیـن علیه السلام دیـده بود که او را “طَـرید” و “شَـرید” و “وحیـد”  رانده شده و آواره و تنها) می­ خواند. باز خدا را شکر که به بهانه میلادش گرد هم می­ آئیم و یادی از غربت هزارساله­ اش می ­کنیم. اما بیا امسال “ سحر نیمه شعبان ” غیرت به خرج دهیم و به مادرش (علیها السلام) بگوئیم: می­ خواهیم برای فرزندتان سنگ تمام بگذاریم تا غم های بی ­پایان شما را مرهمی باشد هر چند ناچیز.

تا به امام زمانمان گفته باشیم که حس کردیم قطره­ای از دریای اندوه غیبتش را و باورمان آمد که ما باید در صفحه­ ی تاریخ، نه پیش چشم آدمیان بلکه در برابر دیدگان بینای خالق هستی حرکتی انجام دهیم تا برای او قدمی برداشته باشیم. مگر نخواندیم که در بَدو تولد، اولین دعایش دعای فرج بود؟ مگر ندانستیم که پرده­ ی خانه خدا را گرفته و فرجش را از خدا می­خواهد؟

مگر به ما سفارش نکرد که بسیار دعا کنید؟ نکند فردا ما را از بنی اسرائل کمتر بخوانند؟! مگر ما کمتر از بنی اسرائیل هستیم که آن­ها برای آمدن حضرت موسی علیه السلام که منجی آن­ها بود، خالصانه دعا کردند و خداوند 170 سال باقی مانده از غیبت حضرت موسی علیه السلام را به ایشان بخشید.

پس دست در دست هم کمر همت بندیم و از درگاه لایزال احدیت  مدد می­ طلبیم؛ باشد که امسال یکان یکانمان، “سحر نیمه شعبان” در جشن میلادش – که امید داریم هنگامه ­ی ظهورش باشد – با تمام توان چهل مرتبه خدا را التماس کنیم، تا هر چه مقدور است در ظهور امام تنها و مهربان تر از پدرمان؛ تعجیل نماید.


بخش دو احیای شب نیمه شعبان – توضیح مختصری در مورد سحر نیمه شعبان

از دیر باز در میان دلسوختگان و محبین امام عصـر عجل الله تعالی فرجه الشریف رسم نیکویی بود. در ایام میلاد با سعادت آن امام حی بر گِرد هم جمع می ­شدند و از سویدای دل نجوای فراغ می ­سرودند؛ و بر فراق و غیبت آن امام هُمام اشک میریختند. و چه رسم نیکویی بود …

چه زیباست که ما نیز به عنوان میراث­داران انتظار این رسم نیکو را ارج نهیم و در سحرگاه نیمه شعبان آن زمان که خدا آن را لیله القدر خوانده است؛ برگرد هم جمع شویم و با برپایی مجلسی ضمن گرامی ­داشت میلاد اربابمان و عرض تبریک و تهنیت به ساحت مقدس حضرت زهرا (سلام الله علیها)، برای فرج و ظهور آن عزیز دعا نماییم.

امید که ما نیز همپای سایر شیعیان و محبین آن حضرت، در سرتاسر جهان در سحرگاه نیمه ­ی شعبان ، آن لحظات مقدس که خدا وعده فرموده است هیچ درخواست کننده ­ای را دست خالی بر نگرداند، مجلسی بیاراییم و  با توجه دادن قلب های شیعیانشان به آن حضرت؛ بر ظهور آن مولای غریب از صمیم دل دعا نماییم. باشد که بدین وسیه به دعوت امام زمانمان عجل الله تعالی فرجه لبیک گفته باشیم؛ چرا که امر فرمودند:

وَ اکثــروا الدُعــا بتعجیـل الفـرج، فإن ذلک فرجکـم


بخش سه احیای شب نیمه شعبان : در بیان اعمال و فضیلت نیمه شعبان از کتاب شریف مفاتیح الجنان

شب نیمه شعبان شب بسیار مبارکیست:

از حضرت امام جعفر صادق ( علیه السلام) روایت ­است که از حضرت امام محمّد باقر (علیه السلام) سؤال شد، از فضل شب نیمه شعبان فرمود: آن شب افضل شب ها است بعد از لیله القدر در آن شب عطا مى فرماید خداوند به بندگان فضل خود را و مى آمرزد ایشان را به مَنّ و کَرَم خویش پس سعى و کوشش کنید در تقرّب جستن به سوى خداى تعالى در آن شب پس بدرستى که آن شبى است که خدا قسم یاد فرموده به ذات مقدّس خود که دست خالى برنگرداند. سائلى را از درگاه خود مادامى که سؤال نکند معصیت را.

و آن شب شبى ­­است که قرار داده حَقّ تعالى آن را از براى ما به مقابل آنکه قرار داده شب قدر را براى پیغمبر ما صلى الله علیه و آله پس کوشش کنید در دُعا و ثنا بر خداى تعالى «الخبر» و از جمله برکات این شب مبارک آنست که ولادت با سعادت حضرت سلطان عصر امام زمان ارواحُنا لَهُ الفداء در سحر این شب سنه دویست و پنجاه و پنج در سُرَّ مَنْ رَاى‏ واقع شده و باعث مزید شرافت این لَیْله مبارکه شده است.


و از براى احیای شب نیمه شعبان چند عمل است:

اول: غسل ‏است که باعث تخفیف گناهان مى‏ شود.

دوم: احیاء این‏شب است به نماز و دعاء و استغفار چنانچه امام زین‏ العابدین (علیه السلام) مى‏ کردند و در روایت است که هر که احیا دارد این شب را نمیرد دل او در روزى ‏که دلها بمیرند.

سوم: زیارت حضرت امام حسین‏ علیه السلام است که افضل اعمال این شب و باعث آمرزش گناهان است و هر که خواهد با او مصافحه کند روح صد و بیست و چهار هزار پیغمبر زیارت کند آن جناب را در این شب و اَقَلِ‏ّ زیارت آن حضرت آن است که به بامى برآید و به جانب راست و چپ نظر کند پس سر به جانب آسمان کند پس زیارت کند آن حضرت را به این کلمات:

«اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَبا عَبْدِاللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ وَ رَحْمَهُاللَّهِ وَ بَرَکاتُهُ » و هرکس در هر کجا باشد در هر وقت که آن حضرت را به این کیفیّت زیارت کند امید است که ثواب حجّ و عُمره براى او نوشته شود.

چهارم: خواندن این دعا که شیخ و سیّد نقل کرده ‏اند و به منزله زیارت امام زمان صلوات الله و سلامُه عَلَیْهِ است؛ و خواندن این دعا: اَللّهُمَّ بِحَقِّ لَیْلَتِنا [هذِهِ‏] وَمَوْلُودِها، وَحُجَّتِکَ وَمَوْعُودِهَا الَّتى‏ قَرَنْتَ اِلى‏ …

پنجم: شیخ روایت ‏کرده از اسماعیل بن فضل هاشمى که گفت تعلیم کرد مرا حضرت صادق ( ‏علیه السلام ) این دعا را که بخوانم آنرا در شب نیمه شعبان: اَللّهُمَّ اَنْتَ الْحَىُ‏الْقَیُّومُ الْعَلِىُّ الْعَظیمُ، الْخالِقُ الرَّازِقُ، الْمُحْیِى‏ الْمُمیتُ…

ششم: در این شب مى‏ خواندند: اَللَّهُمَّ اقْسِمْ لَنا مِنْ خَشْیَتِکَ ما یَحُولُ بَیْنَنا وَبَیْنَ مَعْصِیَتِکَ…و این دعاى جامع کاملى است و خواندن آن در اوقات دیگر نیز غنیمت است و از عوالى اللئالى نقل شده که حضرت رسول‏ صلى الله علیه و آله همیشه این دعا را مى‏ خواندند.

هفتم: بخواند صلوات هر روز را که در وقت زوال مى‏خواند.

هشتم: بخواند دعاى کمیل را که ورودش در این شبست و در باب اوّل گذشت.

نهم: آنکه هر یک از سُبْحانَ اللَّهِ وَالْحَمْدُللَّهِ‏ِ وَاللَّهُ اَکْبَرُ وَلا اِلهَ اِلَّااللَّهُ  را صد مرتبه بگوید تا خداوند تعالى گناهان گذشته او را بیامرزد و برآورد حاجتهاى دنیا و آخرت او را.

دهم: شیخ در مصباح روایت کرده از ابویحیى در ضمن خبرى در فضیلت شب نیمه شعبان که گفت گفتم به مولاى خودم حضرت صادق‏ علیه السلام که بهترین دعاها در این شب کدام است فرمود هر گاه به جا آوردى نماز عشا را پس دو رکعت نمازگذار بخوان در رکعت اوّل حمد و سُوره جحد که قُلْ یا اَیُّهَا الْکافِروُنَ باشد.

و بخوان در رکعت دویّم حمد و سوره توحید که قُلْ هُوَاللَّهُ اَحَدٌ است؛ پس چون سلام دادى بگو سى و سه مرتبه و اَلْحَمْدُلِلَّهِ سى و سه مرتبه واللَّهُ اَکْبَرُ سى و چهار مرتبه پس بگو: یا مَنْ اِلَیْهِ مَلْجَأُ الْعِبادِ فِى الْمُهِمَّاتِ، وَاِلَیْهِ یَفْزَعُ الْخَلْقُ فىِ الْمُلِمَّاتِ…لا حَوْلَ وَلا قُوَّهَ اِلاَّ بِاللَّهِ هفت مرتبه ماشآءَ اللَّهُ ده مرتبه لا قُوّهَ اِلاَّ بِاللَّهِ ده مرتبه پس صلوات مى‏ فرستى بر پیغمبر و آل او علیهم السلام و مى‏ خواهى از خدا حاجت خود را پس قسم به خدا که اگر حاجت بخواهى بسبب این عمل به عدد قطرات باران هر آینه برساند به تو خداوند عزوجل آن حاجتها را بکَرَم عَمیم وفَضْل جَسیمِ خود …

دسترسی سریع و آسان به راهکار و محتوا برای مناسبت‌های نیمه شعبان، غدیر، محرم و فاطمیه
برای مطالعه و مشاهده مطالب خدمتگزاران میتوانید به فهرست مطالب در زیر مراجعه نمایید.

فهرست مطالب محرم فهرست مطالب فاطمیه فهرست مطالب نیمه‌شعبان فهرست مطالب غدیر کتابخانه خدمتگزاران
انواع کتیبه غدیر
انواع استیکر پشت شیشه خودرو
اسپند دودکن
انواع جادستمال کاغذی
انواع مگنت یخچالی مذهبی
انواع استکان مذهبی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا