آیات مهدویت – برخی از آیات قرآن پیرامون امام عصر علیه‌ السلام

آیات مهدویت (آیات قرآن و روایات درباره حضرت مهدی علیه السلام)

مقاله آیات مهدویت شامل آیاتی پیرامون امام عصر علیه السلام است که هر آیه با ترجمه و شرح آن آورده شده است و شما بزرگواران می توانید از آنها در مکان های مختلف استفاده نمایید.


غیبت، نام امام عصر علیه‌السلام (بقره 1 تا 4)

الم ذلِکَ الْکِتابُ لا رَیبَ فیه هُدی لِلْمُتَّقینَ الَّذینَ یؤْمِنُونَ  بِالْغَیبِ َو یقیمُونَ الصَّلاهِ وَ مِمَّا رَزَقْنا هُمْ ینْفِقُونَ

الم، این کتاب که تردیدی در آن نیست، روشنگر راه پرهیزگاران است، آنانکه به غیب ایمان آورده‌اند؟

به سند معتبر از حضرت ابی‌ عبدالله امام صادق علیه‌ السلام حدیث نقل کرده‌اند: هر کس ایمان آورد و اقرار کند که قیام مهدی حق است.

غیبت امام مهدی علیه‌السلام (نساء/59)

یا اَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا اَطِیعُوا اللهَ وَ اَطِیعُوا الرَّسُولَ وَ اُولِی الْاَمْرِ مِنْکُمْ ای کسانی که ایمان آورده‌اید اطاعت کنید  خدا را و اطاعت کنید پیغمبر و اولی الامر از خودتان را.

جابر بن عبدالله انصاری می‌گفت: هنگامی که خداوند عزو جل بر پیامبرش حضرت محمد صلی الله علیه و اله و سلم این آیه را نازل کرد:‍‍ «ای کسانی که ایمان آورده‌اید اطاعت کنید خدا و اطاعت کنید پیغمبر و اولی‌ الامر از خودتان را» عرض کردم: یا رسول‌ الله، خدا و رسولش را شناختیم، اولی‌ الامر که خداوند طاعتشان را به طاعت تو مقرون ساخته کیانند؟

آن حضرت علیه‌ الصلاه و السلام فرمود: آنان خلفای من هستند ای جابر، و امامان مسلمین پس از من می‌باشند، اولشان علی‌ بن ابی‌طالب، سپس حسن، سپس حسین، سپس علی‌ بن‌ الحسین، سپس محمد‌ بن علی که در تورات به باقر معروف است و تو ای جابر او را درک خواهی  کرد، پس هر گاه او را ملاقات کردی سلام مرا به او برسان، سپس صادق جعفر بن محمد، سپس موسی بن جعفر، سپس علی بن موسی، سپس محمد بن علی.

سپس علی بن محمد،  سپس حسن‌بن علی، سپس محمدبن حسن عسکری آنکه خدای تعالی ذکره به او مشارق و مغارب زمین را بر  دستهای او فتح خواهد کرد، آنکه از شیعیان و دوستانش غیبتی خواهد داشت که در زمان  غیبتش بر اعتقاد به امامتش ثابت نمی‌ماند مگر کسی که خداوند دلش را برای ایمان آزمایش کرده باشد.

جابر گوید: به آن حضرت عرضه داشتم: یا رسول الله آیا برای شیعیانش  نفعی از او در زمان غیبت هست؟ فرمود: آری سوگند به آنکه مرا به پیغمبری مبعوث ساخت، آنها در عصر غیبت به نور او روشنائی می‌گیرند و به ولایت اونفع می‌برند، همچنانکه مردم از نور خورشید سود‌ می‌برند هر چند که ابری  آن را بپوشاند. ای جابر این از مکنون سر الهی و مخزون علم او است. آن را جز از اهلش مخفی بدار.


فایل صوتی آیات


یاران امام عصر علیه‌السلام (بقره /148)

فاَسْتَبِقُوا الْخَیراتِ أینَ مَا تَکوُنُوا یاْتِ بِکُمُ اللهُ جَمیعاً پس به کارهای نیک سبقت و پیشی گیرید، هر کجا باشید خداوند همه شما را خواهد آورد.

امام صادق علیه‌السلام درباره آیه “فَاسْتَبِقُوا الْخَیرَاتِ” فرمودند: خیرات، ولایت است و منظور از “أَینَ ما تَکُونُوا یأتِ بِکُمُ اللهُ جَمِیعاً”، اصحاب قائم علیه‌ السلام اند که سیصد و سیزده نفرند؛ به خدا سوگند امت معدوده ایشانند به خدا سوگند همچون ابرهای پائیزی پی در پی در یک ساعت جمع خواهند شد.

یاران امام زمان علیه‌السلام (مائده / 54 )

یا اَیهَاالَّذِینَ آمَنُوا مَنْ یرْتَدَّ مِنْکُمْ عَنْ دِینِهِ فَسَوْفَ یاْتِی اللهُ بِقَوْمٍ یحِبُّهُمْ وَ یحِبُّونَهُ أَذِلَّهٍ عَلَی الْمُؤْمِنِینَ أَعِزَّهٍ عَلَی الْکَافِرِینَ.

ای کسانیکه ایمان آورده‌اید هر کدام از شماها از دین خود مرتد شود پس به زودی خداوند قومی را که بسیار دوست می‌دارد و آنها نیز خداوند را دوست می‌دارند و نسبت به مؤمنان فروتن و بر کافران سرفراز و مقتدرند به نصرت اسلام خواهد بر‌انگیخت.

امام صادق علیه‌ السلام فرموده‌اند: همانا اصحاب و یاران صاحب این امر برایش محفوظند، و اگر همه مردم از بین بروند خداوند یارانش را خواهد آورد، و ایشانند که خداوند  عز و جل فرموده: «پس اگر این قوم به آن کفر ورزند همانا ما قومی را که هرگز به آن کافر نشوند بر آن برگماریم» و ایشانند که خدای عزوجل درباره‌شان فرموده:

«پس بزودی خداوند قومی را که بسیار دوست می‌دارد و آنها نیز خداوند را دوست می‌دارند و نسبت به مؤمنان فروتن و بر کافران سرفراز و مقتدرند به نصرت اسلام خواهد بر‌انگیخت».

یاران امام زمان علیه‌السلام (هود/80)

قالَ لَوْ اَنَّ لی بِکُم قُوَّهً اَوْ آوی اِلی رُکنٍ شَدیدٍ (لوط) گفت: ای کاش در برابر شما قدرتی داشتم یا تکیه‌گاه و پشتیبان محکمی در اختیارم بود.

حضرت ابو‌ عبد‌الله امام صادق علیه‌ السلام فرمودند: اینکه لوط به قومش گفت: «ای کاش در برابر شما قدرتی داشتم یا تکیه‌گاه و پشتیبان محکمی در اختیارم بود» مقصودش جز این نبود که نیروی قائم علیه السلام را تمنا کند، و «رکن شدید» یاران آن حضرت هستند که یک مرد از آنها قوت چهل مرد را دارد و دلش از کوه آهنین محکمتر است و اگر به کوههای آهن بگذرند آنها را از بین می‌برند، و شمشیرهایشان را کنار نگذارند مگر وقتیکه خداوند عز و جل راضی شده باشد.

وارثان زمین، یاران امام مهدی علیه السلام (انبیاء/105)

وَ لَقَد کَتَبْنَا فِی الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکْرِ أَنََّ‌الْاَرْضَ یرِثُهَا عِبَادِی الصَّالِحُونَ و به راستی که ما پس از نوشتن ذکر، در زبور نیز نگاشتیم که البته بندگان صالح من زمین را به ارث خواهند برد. آیا به راستی این وارثان کیانند؟

حضرت باقر علیه‌السلام می‌فرمایند که: آنان اصحاب امام مهدی علیه‌السلام در آخر الزمان هستند.

یاران امام مهدی علیه‌السلام، هنگام ظهور امام مهدی علیه‌السلام (حج/41)

الَّذِینَ إِنْ مَکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلاهَ وَ آتوُا الزَّکاهَ وَ أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْکَرِ وَ لِلّهِ عَاقِبَهُ الْأُمُورِ

کسانی که اگر در زمین به آنان  توانائی دهیم،  نماز را بپا داشته و زکات به مستحق بخشیده  وبه معروف امر نموده  و از منکر نهی کنند و عاقبت کار‌ها به دست خداوند است.

امام محمد باقر علیه‌السلام درباره فرموده خدای عزوجل: «کسانی که اگر در زمین به آنان توانایی دهیم، نماز را به‌ پا داشته و زکات به مستحق بخشیده و به معروف امر نموده و از منکر نهی می‌کند و عاقبت  کار‌ها به دست خداوند است» فرمودند:

این برای آل محمد است؛ مهدی علیه‌ السلام و اصحاب او؛ خداوند متعال مشارق و مغارب زمین را به تصرف آنها درآورده و دین را آشکار سازد و خداوند متعال به وسیله او و یارانش بدعتها و باطل را از بین می‌برد، همچنانکه سفیهان، حق را میرانده باشند، تا جائی که اثری از ظلم دیده نشود و امر به معروف  و نهی از منکر خواهند نمود و {آخر کارها به دست خدا است}.


فایل صوتی آیات


ارتباط با امام زمان علیه‌السلام (آل عمران /200)

یا اَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا اصْبِرُو وَ صابِرُوا وَ رَابِطُوا وَ اتَّقُواللهَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ ای کسانی که ایمان آورده‌اید صبر کنید و یکدیگر را به صبر وا دارید و مرابطه نمائید و تقوی و خدا‌ترسی را پیشه سازید باشد که رستگار شوید.

امام صادق علیه‌السلام درباره  این آیه فرمودند: صبر کنید بر ادای فرایض و با دشمنتان پایداری کنید و با امامتان که انتظارش را می‌کشید مرابطه نمایید.

انتظار امام زمان علیه‌السلام (انعام /158)

هَلْ ینْظُرُونَ اِلّا اَنْ تَأْتِیهُمُ الْمَلائِکَهُ اَوْیاْتِی بَعْضُ آیاتِ ربِّکَ یوْمَ یأْتِی بَعْضُ آیاتِ رَبِّکَ لا ینْفَعُ نَفساً ایمَانُهَا لَمْ تَکُنْ آمَنَتْ مِنْ قَبْلُ اَوْ کَسَبَتْ فِی ایمَانِهَا خَیراً قُلِ انْتَظُِرُوا اِنَّا مُنْتَظِرُونَ

آیا {منکران} جز این انتظار کشند که فرشتگان بر آنان در‌آیند یا امر و قضای پروردگارت فرا رسد یا برخی از دلایل و آیات پروردگار تو آشکار گردد، روزی که بعضی از آیات پروردگارت فرا رسد هیچکس را ایمان نفع نبخشد در صورتیکه از پیش ایمان نیاورده و یا در ایمان خود کسب خیر و سعادت نکرده باشد، بگو‌ شما منتظر{ نیتجه کارهای  ناپسند} خود باشید ما نیز منتظر { نتایج اعمال نیک} خویش هستیم.

امام صادق علیه‌السلام درباره آیه «روزی که بعضی از آیات پروردگارت فرا رسد هیچکس را ایمان نفع نبخشد در صورتیکه از پیش ایمان نیاورده باشد» فرمودند:

(آیات) همان امامان هستند، و آیه‌ای که مو رد انتظار است، قائم علیه السلام می‌باشد، پس در آن روز کسانی که پیش از قیام او به وسیله‌ی شمشیر ایمان نداشته‌اند را سودی بیخشد، هر چند به امامان دیگر از پدران او علیهم السلام ایمان داشته‌ باشد.

از بین رفتن  شرک و فساد و ظلم و تباهی در زمان ظهور (توبه /33)

هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَی وَ دِینِ الْحَقِّ لِیظْهِرَهُ عَلَی الّدِینِ کُلِّهِ وَ لَوْکَرِهَ الْمُشْرِکُونَ اوست خدائی که رسولش را با هدایت و دین حق فرستاد تا او را بر همه دین و {تمامی کیشها} آشکار سازد، هر چند که مشرکان این امر را اکراه دارند.

امام صادق علیه‌السلام درباره آیه «اوست خدائی که رسولش را با هدایت و دین حق فرستاد تا او را بر همه دین و تمامی کیشها آشکار سازد،  هر چند که مشرکان این امررا ا کراه کرده‌اند» فرمودند:

به خدا سوگند تأویل آن هنوز نازل نشده، و تأویل آن نازل نخواهد شد تا اینکه قائم علیه السلام خروج نماید، پس چون قائم علیه‌ السلام خروج کند هیچ کافر به خدای عظیم، و هیچ مشرک به امامت باقی نماند مگر اینکه خروج او را اکراه دارد، تا اینکه اگر کافر یا مشکری در دل سنگی مخفی باشد، آن سنگ به زبان‌ آمده و خواهد گفت: ای مؤمن در شکم من کافری هست، مرا بشکن و او را به قتل رسان.


فایل صوتی آیات


حاکمیت اسلام و تشیع در زمان ظهور (آل عمران/83)

وَ لَهُ اَسْلَمَ مَنْ فِی السَّموَاتِ وَ الْاَرْضِ طَوْعاً وَ کَرْهاً وَ اِلَیهِ یرْجَعُونَ و هر که در آسمانها و زمین است خواه و ناخواه مطیع خداست و همه به سوی او رجوع خواهند کرد امام صادق علیه‌السلام درباره این آیه فرمود: هر گاه قائم علیه‌ السلام بپا خیزد هیچ سرزمینی باقی نماند مگر اینکه گواهی به لا اله الا الله و  محمد رسول‌‌ الله صلی‌ الله علیه و‌ آله در آن ندا گردد.

بشارت به امام مهدی علیه‌السلام، حاکمیت اسلام و تشیع در زمان ظهور (نور/55)

وَ عَدَ اللهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَیسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الْأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ لَیمَکِّنَنَّ لَهُمْ دینَهُمُ الَّذی ارْتَضی لَهُمْ وَ لَیبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ  بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً یعْبُدُونَنِی لا یشرِکُونَ بِی شَیئاً وَ مَنْ کَفَرَ بَعْدَ ذلِکَ فَأُولئِکَ هُمُ الْفَاسِقُونَ.

خداوند به کسانی از شما که ایمان آورده و عمل صالح انجام داده‌اند وعده فرمود که {در ظهور امام قائم علیه‌السلام} در زمین خلافت دهد؛ چنانکه امم صالح پیامبران گذشته را جانشین پیشینیان خود ساخت و دین  پسندیده آنان را بر همه جا مسلط و  نافذ گرداند، و بر همه مؤمنان پس از ترس و هراس، از دشمنان، ایمنی کامل عطا فرماید که مرا عبادت کرده و هیچ به من شرک نورزند و هر که بعد از آن وعده کافر شود پس آن گروه همان فاسقان تبه‌ کارند.

امام سجاد علیه‌السلام پس از تلاوت این آیه فرمودند: آنان که ایمان آورده و عمل صالح انجام داده‌اند و خداوند وعده فرموده که خلافت زمین را به آنان دهد، به خدا سوگند که آنها ما اهل‌بیت هستیم، و خداوند ایمنی کامل را در آن زمان به دست مردی از ما انجام خواهد داد، و او مهدی این امت است.


فایل صوتی آیات


هنگام ظهور امام مهدی علیه‌السلام (نحل/1)

اَتی اَمْرُاللهِ فَلَا تَسْتَعْجِلُوهُ سُبْحَانَهُ وَ تَعَالَی عَمَّا یشْرِکُونَ. امر الهی آمد پس آن را زودمشمارید، خداوند، منزه و متعالی از شرک مشرکان است.

امام صادق علیه السلام فرمودند: نخستین کسی که با قائم علیه السلام بیعت می‌‌کند جبرئیل است که به صورت پرنده سفیدی نازل می‌شود و با آن حضرت بیعت می‌نماید، سپس یک پای بر بیت‌ الله الحرام و پای دیگر بر بیت المقدس می‌گذارد، آنگاه با صدای فصیح بلیغی که خلایق می‌شنوند فریاد خواهد زد: «امر الهی آمد پس آن را زود مشمارید».

یاران امام مهدی علیه‌السلام، هنگام ظهور امام مهدی علیه‌السلام (حج/41)

الَّذِینَ إِنْ مَکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلاهَ وَ آتوُا الزَّکاهَ وَ أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْکَرِ وَ لِلّهِ عَاقِبَهُ الْأُمُورِ

کسانی که اگر در زمین به آنان  توانائی دهیم، نماز را بپا داشته و زکات به مستحق بخشیده و به معروف امر نموده  و از منکر نهی کنند و عاقبت کار‌ها به دست خداوند است.

امام محمد باقر علیه‌السلام درباره فرموده خدای عز و جل: «کسانی که اگر در زمین به آنان توانائی دهیم، نماز را به‌ پا داشته و زکات به مستحق بخشیده و به معروف امر نموده و از منکر نهی می‌کند و عاقبت کار‌ها به دست خداوند است»  فرمودند:

این برای آل محمد است؛ مهدی علیه‌ السلام و اصحاب او؛ خداوند متعال مشارق و مغارب زمین را به تصرف آنها درآورده  و دین را آشکار سازد و خداوند متعال به وسیله او و یارانش بدعتها و باطل را از بین می‌برد، همچنانکه سفیهان، حق را میرانده باشند، تا جائی که اثری از ظلم دیده نشود و امر به معروف  و نهی از منکر خواهند نمود و {آخر کارها به دست خدا است}.

 اسامی، هنگام ظهور امام مهدی علیه‌السلام (نمل/62)

اَمَّنْ یجیبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعاَهُ وَ یکْشِفُ السُّوءَ وَ یجْعَلُکُمْ خُلَفَاءَ الْأَرْضِ أَ إِلهٌ مَعَ اللّهِ قَلِیلاً مَا تَذَکَّرُونَ آیا کیست آنکه دعای بیچاره مضطر را به اجابت می‌رساند و رنج و غم را برطرف می‌سازد.

 به فرموده امام صادق علیه‌ السلام: او مهدی‌ آل محمد است. اوست به خدا سوگند آن مضطری که در مقام ابراهیم دو رکعت نماز کند و به سوی خدا دعا نماید، پس خداوند عزوجل دعای او را اجابت نماید و ناراحتی‌ اش را برطرف سازد و او را خلیفه در زمین قرار دهد.

هنگام ظهور امام مهدی علیه‌السلام (حدید/17)

إِعْلَمُوا أَنَّ اللّهَ یحْی الْأرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا قَدْ بَینَّا لَکُمُ اْلآیاتِ لَعَلَّکُمْ تَعْقِلُونَ بدانید که البته خداوند زمین را پس از مردن آن زنده خواهد کرد.

روایت است که خداوند متعال زمین را بوسیله حضرت مهدی علیه السلام اصلاح و زنده می‌کند پس از جور و ستم اهل مملکت آن که  این جور و ستم باعث  مردن زمین است، اما با ظهور حضرت حجت و از بین رفتن جور و ستم، زمین زنده و اصلاح می‌گردد.


فایل صوتی آیات


وارثان، انتقام (قصص/5)

وَ نُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَی الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّهً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوَارِثینَ و ما اراده کردیم بر آنانکه در زمین مستضعف شده اند، منّت گذاریم و آنان را پیشوایان و وارثان زمین قرار دهیم.

سلمان فارسی از حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم پرسید:آیا این جریان در زمان شما خواهد بود؟ پیامبر فرمودند: آری، سوگند به خداوندی که مرا به حق فرستاد، من و علی و فاطمه و حسن و حسین و آن نه معصوم دیگر و هر کسی که از ماست و در راه ما ستم دیده، شاهد این جریان است.

این امر به دست حضرت مهدی اجرا می‌شود؛ به خدا سوگند که ابلیس برای مقابله با او، لشکریانش را جمع می‌کند و تمامی آنانکه ایمانشان خالص بوده و نیز همه‌ی کافران حقیقی آورده می‌شوند تا از یکدیگر قصاص کشند و پروردگار بر احدی ظلم نمی‌کند و تأویل این آیه محقق می‌شود.


فایل صوتی آیات


دشمنان و منکران امام زمان علیه السلام، بشارت به امام مهدی علیه السلام 

وَالْعَصْرِ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی‌ خُسْرٍ إِلاَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَ تَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَ تَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ

سوگند به عصر که همانا انسان در زیانکاری و خسران است مگر آنانکه ایمان آورده‌اند و کار‌های نیک انجام داده و یکدیگر را به حق سفارش نموده و به صبر و پایداری توصیه کرده‌اند.

از حضرت صادق علیه‌السلام راجع به این قول خدای عزوجل پرسیده‌اند حضرت فرمودند:

“سوگند به عصر”، یعنی عصر خروج امام مهدی علیه‌ السلام

“همانا انسان در زیانکاری و خسران است”، یعنی دشمنان ما در زیانند.

“مگر آنانکه ایمان آورده‌اند”، یعنی: آنانکه به آیات ما ایمان آورده‌اند.

“و کار‌های  نیک انجام دادند”، یعنی با مساوات برادران دینی.

“و یکدیگر را به حق سفارش کردند” یعنی درامامت یکدیگر را به صبر و پایداری توصیه کردند. یعنی: در دوران غیبت که عقاید سست می‌شود یکدیگر را به صبر و پایدای تشویق می‌کنند.


فایل صوتی آیات


دسترسی سریع و آسان به راهکار و محتوا برای مناسبت‌های نیمه شعبان، غدیر، محرم و فاطمیه
برای مطالعه و مشاهده مطالب خدمتگزاران میتوانید به فهرست مطالب در زیر مراجعه نمایید.

فهرست مطالب محرم فهرست مطالب فاطمیه فهرست مطالب نیمه‌شعبان فهرست مطالب غدیر کتابخانه خدمتگزاران
انواع کتیبه غدیر
انواع استیکر پشت شیشه خودرو
اسپند دودکن
انواع جادستمال کاغذی
انواع مگنت یخچالی مذهبی
انواع استکان مذهبی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا