علامه محمد باقر مجلسی

او یک خدمتگزار بود شماره 33 و 34

علامه محمد باقر مجلسی احیاگر مذهب شیعه در دوران شاه سلیمان و شاه سلطان صفوی بود.

او یک خدمتگزار بود شماره 33 و 34 درباره علامه محمد باقر مجلسی است. فقیه شیعه در دوران شاه سلیمان و شاه سلطان صفوی بود.

روایت علامه محمد باقر مجلسی 

احیاگر مذهب شیعه، جناب محمد باقر مجلسی معروف به علامه مجلسی، فقیه شیعه در دوران شاه سلیمان و شاه سلطان صفوی بود. از محمدتقی مجلسی، پدر محمد باقر، نقل شده است: “که شبی از شب ها بعد از تهجد شبانه، خود را در حالت استجابت دعا دیدم؛ در دل خود متفکر بودم که صدای گریه محمد باقر را شنیدم و بدون تامل خداوند را به حق پیامبر صلی الله علیه و آله و اهلبیتش علیهم السلام سوگند دادم که این طفل را، مروج دین و ناشر احکام سیدالمرسلین گرداند.”

در عظمت این پاسدار حقیقی اسلام همین کافی است که پادشاهی از صفویان حکم داد: “که اگر حکمی از محمد باقر مجلسی به دست شما رسید و در آن موضوع از نظر من بی خبر بودید، نظر علامه را بر نظر من، ترجیح دهید.”

عمق تلاش خالصانه ی این مدافع راستین اسلام، زمانی بارز می شود که نظری اجمالی به تاریخ اصفهان، مقر علامه،داشته باشیم:اصفهانی که در قرن هشتم بر فراز منابر آن امیرالمومنین علیه السلام را لعن می کردند. عموما اجداد ایرانیان نیز سنی مذهب بوده اند و مهر خلفا در دل مردم ریشه داشته است. اینجاست که عظمت علامه آشکار می شود روایتو برای دفاع از مذهب حقه شیعه تمام قد می ایستد…

ایستادگی علامه

می ایستد تا با جهل مبارزه کند؛ می ایستد تا تفکر سقفی مسلکان را رسوا کند. در روزگاری که عربی نویسی برای عالمان علامت فضل بود با ساختار شکنی قلمش را وقف احیای نبض شیعه نمود؛ و در راه پیروی چنان مطیع محض بود که مثال هایش هم از باغ قال المعصوم بود.

 قلمش سحر و شام نمی شناخت تا عقاید شیعه به زبان شیوای فارسی در دسترس مردم اصفهان و ایران قرار گرفت و اینگونه مردم سزاوارین لعن را شناخته و منبرها معطر به فضایل امیرالمومنین علی علیه السلام شد.

شیخ عباس قمی می گوید: در سفری به قشم دیدم از میان ده ها خانواده سنی مذهب، یک خانواده شیعه است. پرسیدم: چگونه شیعه شدی ؟! گفت: ماهیگیرم ! به شخصی ماهی فروختم، پولی نداشت و به من کتابی داد، شب ها باخانواده نشستیم به خواندن کتاب و چون کتاب تمام شد ما شیعه بودیم ! آن کتاب “حق الیقین” از محمد باقر مجلسی بود.

که در آن روزگاری که تبلیغ و نشر میسر نبود، هفتاد هزار نفر را شیعه کرد. تنها خبر پیدا شدن کتاب گم شده “مدینه العلم” از شیخ صدوق موجب دستور رهسپاری چندین شتر از هدایای اصفهانی و چند دانشمند به دیار یمن از سوی علامه شد. افسوس که بازگشت کتاب محقق نگشت.

ادامه دارد…


آنان که در کتاب خدا صالحین خوانده شدند، یا حجت خدا هستند یا مخلصین در خدمتگزاری به حجت خدا. با ما همراه باشید در مجموعه ی روایت های او یک خدمتگزار بود…برای مشاهده کلیک نمایید.

دسترسی سریع و آسان به راهکار و محتوا برای مناسبت‌های نیمه شعبان، غدیر، محرم و فاطمیه
برای مطالعه و مشاهده مطالب خدمتگزاران میتوانید به فهرست مطالب در زیر مراجعه نمایید.

فهرست مطالب محرم فهرست مطالب فاطمیه فهرست مطالب نیمه‌شعبان فهرست مطالب غدیر کتابخانه خدمتگزاران
انواع کتیبه غدیر
انواع استیکر پشت شیشه خودرو
اسپند دودکن
انواع جادستمال کاغذی
انواع مگنت یخچالی مذهبی
انواع استکان مذهبی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا