روایت ابوالقاسم حسین بن روح نوبختی

او یک خدمتگزار بود شماره 28 و 27

 روایت ابوالقاسم حسین بن روح نوبختی (راس الشیعه) است.

او یک خدمتگزار بود شماره 28 و 27 روایت درباره ابوالقاسم حسین بن روح نوبختی (راس الشیعه) سفیر ایرانی تبار سومین نایب امام زمان علیه السلام است.

روایت حسین بن روح نوبختی

ابوالقاسم حسین بن روح نوبختی سومین نائب امام مهدی ارواحنافداه از خاندانی ایرانی و دانشمند به نام آل نوبخت بود. آل نوبخت در عصرهای مختلف به ترتیب از مترجمان چیره دست زبان فارسی به عربی و از ستاره شناسان، راویان، متکلّمان، فیلسوفان، فقیهان و شعرای سرشناس و اهل قم بوده اند.

ابوالقاسم از جمله ی شیفتگان و یاران خاص اهل بیت علیهم السلام به شمار می‌رفت و از نزدیکان مورد اعتماد محمد بن عثمان و رابط بین سفیر دوم و شیعیان بود که در سال ۳۰۵ هجری قمری، با وصیت و رحلت ایشان، سکان کشتی سفارت ویژه امام عصر عجل الله تعالی فرجه را به دست گرفت و دستخط مبارک حضرتشان را در تایید این انتصاب بدین مضمون دریافت کرد:

«ما او را می‌شناسیم، خداوند تمام خوبی‌ها و خوشنودی‌های خویش را به وی بشناساند و او را با عنایت خود خرسند گرداند، از نامه او آگاه شدیم و در مسئولیت محوله به وی اطمینان داریم، او در نزد ما دارای مقامی است که موجب شادی وی خواهد شد، خداوند احسان خود را نسبت به وی زیاد گرداند…»

روایت ابوالقاسم حسین بن روح نوبختی

ابوالقاسم حسین بن روح نوبختی سفیر ایرانی تبار امام زمان ارواحنافداه، شخصیت جامع فقیه فرزانه جناب نوبختی باعث شد که خبر سفارت ایشان مورد استقبال دانشمندان و عالمان شیعه قرار بگیرد. خصوصا فقهای عالیقدر شهر قم که دارای منزلتی فراوان در آن هنگام بودند، همچون علی بن بابویه پدر (شیخ صدوق) که به ارتباط مستمر با ایشان مشغول گشته و جهت دیدار ایشان به بغداد می آمدند و با صبر و بردباری از دستورات ایشان پیروی می کردند.

این عالم فرزانه که فارغ از محبوبیت در میان شیعیان، در میان اهل تسنن و خلفای عباسی هم صاحب نفوذ و محبوبیت بود؛ کوشید تا غیبت را علاوه بر توجیه براساس حدیث با رویکردی عقلی نیز توجیه نماید.

از جمله فضائل ایشان صفت رازداری و حفاظت از امام مهدی علیه السلام بود تا جایی که ابوسهل نوبختی می گوید: « ابوالقاسم، اگر امام علیه السلام را زیر دامن خود پنهان داشته باشد و بدنش را با قیچی قطعه قطعه کنند تا ایشان را نشان دهد، هرگز چنین نخواهد کرد. » ماحصل ۲۱ سال سفارت جناب نوبختی تبلیغ و تبیین مقام امامت امام مهدی علیه السلام و مبارزه شبانه روزی با مدعیان دروغین نیابت و مهدویت همچون حسین بن منصور حلاج و محمد بن علی بن ابی العَزاقِر مشهور به شَلمَغانی است …

سرانجام سفیر دانشمند و متقی امام عزیزمان در ۱۸ شعبان ۳۲۶ هجری قمری در شهر بغداد به دیدار حق شتافت و در محله ای به نام ” رصّافه ” که به مقام حسین بن روح معروف است به خاک سپرده شد.


آنان که در کتاب خدا صالحین خوانده شدند، یا حجت خدا هستند یا مخلصین در خدمتگزاری به حجت خدا. با ما همراه باشید در مجموعه ی روایت های او یک خدمتگزار بود…برای مشاهده کلیک نمایید.

دسترسی سریع و آسان به راهکار و محتوا برای مناسبت‌های نیمه شعبان، غدیر، محرم و فاطمیه
برای مطالعه و مشاهده مطالب خدمتگزاران میتوانید به فهرست مطالب در زیر مراجعه نمایید.

فهرست مطالب محرم فهرست مطالب فاطمیه فهرست مطالب نیمه‌شعبان فهرست مطالب غدیر کتابخانه خدمتگزاران
انواع کتیبه غدیر
انواع استیکر پشت شیشه خودرو
اسپند دودکن
انواع جادستمال کاغذی
انواع مگنت یخچالی مذهبی
انواع استکان مذهبی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا