همایش آب را گل نکنیم – تاک شو نیمه شعبان

 همایش آب را گل نکنیم (زندگی بدون وجود امام زمان علیه السلام ممکن است؟)

همایش آب را گل نکنیم در مورد موضوع آب که اصلی ترین نیاز انسان هاست پرداخته، که یک مقایسه ای با وجود مبارک امام عصر علیه السلام انجام داده است که انسان چگونه بدون آب نمی تواند زندگی کند آیا بدون وجود مبارک صاحب الامر میتواند زنده بماند؟

مخاطب همایش آب را گل نکنیم – عمومی

اجرا: تاکشو، کلیپ، دو نمایش تک نفره – 3 بخش دارد که دارای کلیپ و نمایش تک نفره  که قبل یا بعد از اجرای مجریان پخش یا بازی خواهد شد. پک مورد نظر دارای  چند کلیپ و یک نمونه سرود جهت اجرا می باشد.

تذکر: در همه بخش ها مطالب مجری به حدی  هستند تا مجری تسلط بیشتری داشته باشد و اجرا کننده باید بر مبنای میهمان و پذیرش مدعوین اگر نیاز بود مطالب را مختصرا توضیح دهد و در قسمت باید لحن و صدا مناسب متن باشد گاهی خبری و برخی قسمت ها کوبنده و قسمتی احساسی و لطیف اجرا شود.

برای پذیرایی غیر از پگ سلیقه ای که در ابتدا داده می شود حتما قبل از اجرای بخش دوم خوراکی شور مثل پفک یا پاپ کرن کچ اپ و یا مغزجات شور به تناسب مدعوین تهیه شود.

نکته مهم: اب تا بعد از پایان بخش دوم درمجلس پخش نشود تا کمی حالت عطش را میهمانان حس کنند.

پرده اول همایش آب را گل نکنیم

صلی ا…علیک یا اباصالح المهدی ادرکنی

ابتدا پخش دعای فرج بعد از ان پرده باز می شود فیلم و تصاویری نشان داده می شود که بیانگر این است که زندگی جانداران و زیبایی های طبیعت به وجود آب بستگی دارد تا برای مستمعین ملموس شودو توضیحات توسط دو مجری خلاصه گفته می شود.

مجری اول: عرض سلام و ادب و احترام خدمت همه شما بزرگواران. خیلی خوش امدید. امروز دور هم جمع شدیم تا درباره یکی ازبزرگ ترین و پر اهمیت ترین نعمات الهی باهم صحبت کنیم و نقش حیاتی آن را بررسی کنیم.

مجری اول: مرور چند سؤال اهمیت پرداختن به این موضوع را یادآور است: آیا در جهان مادی چیزی مهم تر از آن یافت می شود؟

نقش آن در حیات و تکاپوی بشر چیست؟

آیا طراوت و زیبایی گل های وحشی دامنه های سرسبز کوه ساران، بدون آن پایدار است؟

امواج نیلگون اقیانوس ها با چه معنا پیدا می کند؟

و جنگل ها را نیز آیا بدون …..، قدرتی بر پاکیزگی هوای ناپاک خواهد ماند؟

و بالاخره … نبودنش  چه بلایی بر سر انسان ها می آورد؟ و …

شاید بهترین سؤال آن است که «آب چیست و چگونه باید از این نعمت عظیم الهی استفاده نمود؟».

مفهوم آب

مفهوم آب برای هر انسانی از بدیهیّات به شمار می آید و در علوم و فنون گوناگون نقش متفاوت دارد. بسیاری از فعّالیّت های روزانه به کمک آب انجام پذیر است. آب در بسیاری از علوم گوناگون مانند: فیزیک، شیمی، عمران آب، رود شناسی، هیدرومتری آب سنجی، جغرافیا و … موضوع اصلی است. آب تنها ماده طبیعی در کره زمین است که به طور طبیعی به سه حالت: جامد، مایع و گاز بخار یافت می شود. آب خالص تقریباً بو، مزه و رنگ ندارد».

نقش آب

این سؤال همواره مطرح است که آیا حیات در سایر کرات که یکی از صورت های آب در آن جا یافت می شود نیز وجود دارد؟! به نظر برخی محققین حدود دو کیلومتر زیر سطح مریخ آب مایع وجود دارد و شانس وجود حیات در این اکوسیستم مریخی! به هیچ عنوان کم تر از زمین نمی باشد. دانشمندان یکی از علل انقراض دایناسورها را از بین رفتن مناطق کم عمق و وسیع ساحلی می دانند؛

زیرا رشد خارق العاده ی این موجودات گاه تا 30 متر طول و 12 متر ارتفاع و 50 تن وزن باعث می شود که از آب برای خنک شدن و کاهش وزن خود استفاده کنند موجودات در آب سبک تر می شوند. با از بین رفتن زیست گاه مطلوب دایناسورها، نسل این موجودات نیز منقرض گردید.حدود سه چهارم سطح کره زمین را آب پوشانده است. قسمت اعظم ساختار گیاهی و جانوری را آب تشکیل می دهد. 60% وزن بدن انسان بالغ متشکل از آب است. اثرات نامطلوب تشنگی بر بدن انسان، بیش از گرسنگی است.

منابع تأمین آب

کل موجودی آب در سیاره ما که تحت نام هیدروسفر طبقه بندی گردیده است، حدود 000/380/1 کیلومتر مکعب است. قریب 97% از این مقدار، آب اقیانوس ها را تشکیل می دهد که به علت املاح زیاد قابل بهره برداری همگانی نیست.2%نیز شامل یخ های قطبی و مجموعه های یخی است که هنوز مورد استفاده ی بشر قرار نگرفته است. کمتر از 1% از مجموع آب های موجود در جهان برای انسان، جانوران و گیاهان قابل استفاده است.

بحران آلودگی آب نیز متوجه همین 1% آب مصرفی است؛ از این رو بهینه سازی مصرف آب اهمیت ویژه ای دارد. گذشته از بی آبی که به صورت منجمد در مناطق قطبی یا یخچال های کوهستانی، رودخانه ها، دریاها، اقیانوس ها و آب های زیرزمینی در بیوسفر وجود دارد، مهم ترین منبع تأمین آب در مناطق مختلف کره زمین، آبی است که از طریق عوامل اقلیمی؛ نظیر: برف، شبنم، مه، رطوبت نسبی اتمسفر و باران در سطح زمین تأمین می شود و برای گیاهان و موجودات زنده دارای اثرات بسیار حیاتی است.

مهم ترین ویژگی بارش به صورت برف آن است که این منبع آبی می تواند برای مدت بیشتری باقی بماند و با ذوب شدن تدریجی آب را برای مدت بیشتری در یک منطقه تأمین نماید.در عمق زیاد خشک ترین بیابان ها، مقدار کمی آب وجود دارد که با حفر چاه عمیق قابل دسترسی است.آب مایه حیات جانداران و جانوران روی زمین است و در زندگی روندگان و رویندگان نقش  اساسی دارد.

با آب، بدن ها و کالاها و چیزهای دیگر را از آلودگی و چرک می شویند و پاکیزه می کنند، خاک را برای کشت و کار و … آماده می نمایند. با آن شعله های افروخته آتش که جان و مال مردم را در معرض زیان قرار می دهد، فرو می نشانند، شخص خسته و افتاده با استحمام آب گرم از ملال و افسردگی در می آید و سرحال و با نشاط می شود. جایگاه و مأوای زندگی جانوران بی شمارِ آبزی است که ما از نقش هریک در عالم خلقت بی خبریم.

معدن و مخزن گوهر، یاقوت، عنبر و انواع اشیایی است که از آب استخراج می گردد.در ساحل آب ها انواع عود، عطر و داروهای سودمند یافت می شود.آب برای مردم همانند مَرکبی است که بازرگانان بر آن سوار می شوند و کالاهای خود را از سرزمین های دور دست به راحتی منتقل می کنند»

مجری دوم: اثرات تغییر آب

رودخانه ها از جمله اکوسیستم های مهم به شمار می روند؛ چرا که آب بسیاری از آن ها شیرین است. براثر توسعه تکنولوژی و صنایع گوناگون ساختار طبیعی منابع در معرض خطر قرار گرفته، گاه رودخانه های زنده و فعال بستر سموم و فضولات می گردد.زندگی آبزیان حیوانی و گیاهی به عنوان منابع مصرف غذایی، صنعتی، اقتصادی، زینتی، تفریحی، ورزشی و … با تغییر آب به مخاطره کشیده می شود.

حتی موجوداتی مانند سوسمارها، کروکودیل ها، کرم ها، مارهای آبی و شناگر که نقش ایجاد کننده اکوسیستم پایدار را دارند، از بین می روند و در نتیجه محیط زیست انسان که مجال رشد و کمال اوست، نابود می گردد.براساس پژوهش های انجام شده برخی ماهیان به کمک طعم و مزه ی آب زادگاه خود را جهت یابی نموده تا در آن محل تخم ریزی نمایند؛ حال آن که بشر با وارد نمودن انواع مواد شیمیایی، طعم و مزه آب ها را تغییر داده و بدین گونه مانعی بر سر راه تولید مثل ماهیان می شود.

این مسأله روشن می سازد که کوچک ترین تغییر، موجب بر هم خوردن تعادل ارتباط بین موجودات با محیط خود می گردد، و چیزی نمی گذرد که این ذخایر ژنتیکی از دست خواهند رفت.

از دیگر تغییرات خطرساز محیط زیست مقوله ی کم آبی است که امر کشاورزی وکل  زندگی موجودات زنده را با بحران مواجه می سازد.اثر پذیری آب پخش کلیپ اب واثر حالات و کلمات و رفتارها بر مولکولهای اب

(کلیپ دوم)

شاید تا به حال هنگام نوشیدن جرعه ای از اب این سوال در ذهنتان گذشته باشد که براستی در این مایع حیات بخش چه اسراری نهفته است ؟!!!!! البته اگه پژوهش های انجام شده در مورد اب را به طور جدی دنبال می کنید.

(در کلیپ دیدیم ) قطعا نام موسارو اموتو (masaru emoto) را شنیده اید اموتو با پژوهش خود نشان داد که آب نسبت به احساسات وادراکات محیط پیرامون خود واکنش نشان می دهد به عنوان مثال وی نشان داد که بلور یخی که تحت تاثیر احساسات مثبت بوده است،بسیار زیباتر از بلورهایی هستند که تحت تاثیر احساسات منفی بوده اند.

به عنوان مثال کلمه ابلیس یا هیتلریا مادر و…..هر کدام در تغییرات مولکول اب وزشت و زیبا شدن آن.پس با توجه به این که دو سوم بدن از  اب تشکیل شده است چقدر باید مراقب ورودی های جسم وروحمان باشیم تا از بسیاری از امراض روحی وجسمی در امان باشیم وطعم ارامش را در زندگی احساس کنیم .

تجربه ثابت نموده است که بهترین نوشیدنی برای رفع عطش، آب است و این احتیاج حیاتی بدن انسان را هیچ مایع دیگری برطرف نخواهد کرد.امام صادق علیه السلام فرمودند: «طعم الماء طعم الحیاَه»این تعبیر می تواند اشاره به جایگاه مهم آب در طبیعت داشته باشد. و باران که از قطرات بسیاری از این اب حیات بوجود میاید جلوه رحمت الهی است پس بیایید همه با هم از این نعمت پاک الهی استفاده کنیم وخود را در معرض باران قرار دهیم تا باطراوت شویم.

پایان پرده اول و پخش سرود مناسب و پذیرائی با خوراکی شور مزه مثل پفک یا پاپ کرن شور بدون اب

پرده دوم همایش آب را گل نکنیم: (کویر،تشنگی،عطش) کویر غیبت

در این قسمت  تصاویر کویر و عطش در کویر رانشان  می دهیم و فضا کاملا با چتایی و خار و خاشاک و یه تک درختی تزیین شود و تداعی بیابان شود. اجرای نمایش تک نفره با زیر صدا و حس و بازی قوی تا حس و حال عطش را به مدعو منتقل کند. نور زرد شدید روشن شود و زیرصدای باد و….پخش شود و فردی نمایشی بازی می کند

بیابانی است خشک و بی آب و آبادانی. تاچشم کار می کند صحراست و ریگزار. انگار آتشی که از آسمان می بارد، چون به زمین میرسد بر شدت آن افزوده می شود و دوباره تنوره کشان به آسمان باز میگردد. وسط تابستان است و اوج گرما و قعر صحرا.

 اینک چنان بپندار که در این جهنم زمین گرفتار آمده ای! بر اثر سوز و شدت گرما، سخت تشنه شده ای. از شدت تشنگی زبانت مثل یک تکه ی چوب شده است؛ گلویت می سوزد؛ لب هایت خشکیده و ترک خورده است؛ چشمانت سیاهی میرود؛سرت به دوران افتاده و گیج می خورد؛ پاهایت تاب رفتن ندارد. در آن حالت گیجی و منگی، از آن دور گودال آبی می بینی.

تلوتلو خوران و بازحمت بسیار خود  را به آن جایی که آب رادیده ای، می رسانی. اما چون به مقصد می رسی، می بینی که سرابی را آب پنداشته ای. رعشه تمام وجودت را می گیرد. احساس می کنی قدم به قدم به مرگ نزدیک ترمی شوی. بار دیگر به زور راه می افتی.

زمانی نه چندان طولانی می گذرد اما چنان می پنداری که ساعت هاست در حال پیمودن این راه پایان ناپذیر هستی هر دقیقه برایت حکم ساعتی را دارد. این بار از دور سایه تک درختی را می بینی. بیشتر دقت می کنی. سوی چشمانت را از دست داده ای. نکند توهم کرده ای؛ نکند این بار هم خیالاتی شده ای! اما سراب ندیده ای، درخت دیده ای. بیش تر دقت می کنی. نه، درست دیده ای. درختی تنها درآن بیابان بی انتها، نور

امید در دلت روشن می شود به سوی درخت می شتابی البته شتاب گامهایت بس آهسته و بی رمق است که با هزار بدبختی برمی داری وپیش می روی.کور سوی امید در دلت روشن می شود. فریاد شوقت به صورت ناله ای از حنجره ات خارج می شود: خدای من شکر! در کنار درخت چاه آبی می بینی. امیدوارتر می شوی.

از بخت بلندتو، دلوی و طنابی هم در کنار چاه است. دست و پایت را گم می کنی از خوشحالی می خندی که از مرگ حتمی نجات یافته ای.. نیروی دوباره ای می گیری. امیدبه زنده ماندن نیرویت را دو چندان کرده است. دلو را به درون چاه می اندازی. از صدای برخورد دلوبا کف خشک چاه، گویی خود به درون چاه سرنگون شده ای. به یک باره کاخ آرزوی سیراب شدن و نجات یافتن از مرگ حتمی، فرو می ریزد. درمانده و بی چاره کنار چاه می نشینی. زانوی غم به بغل می گیری و می گریی.

آری به لحظات پایان زندگی رسیده ای. در عالم خیال می بینی که کنار چشمه ای ای و آب بر سر و روی خود می ریزی و لذت می بری؛ اما چون به زور چشم می گشایی می بینی که در عالم خیال بوده ای.

مجری سوم:

عزیزان هر چه قدر در این مقوله قلم فرسایی کنیم و سخن بگوییم و داستان و شعر بسراییم، به هیچ روی نمی توانیم آنچه را که در واقع، یک تشنه ی گرفتار در بیابان سوزان کشیده و صف کنیم. آن حالت سخت تشنگی را تا خودمان دچار نشویم، درک نخواهیم کرد. حال این فرد تشنه به چه چیزی احتیاج دارد؟ آیا ظرفی غذا او را خوشحال می کند؟ آیا یک سایبان می تواند تشنگی او را رفع نماید؟

خیر، او حتی منتظر یک لیوان آب هم نیست، چند قطره باران می تواند به او حیات ببخشد، سر به آسمان بلند می کند، بارانی که ممکن است ببارد و او را سیراب نماید، بارانی که اگر بیاید نه فقط او را که تمام کویر را سیراب می کند، بارانی که برای همه است، همه از آن می نوشند و زندگی میگیرند، آری آب مایه حیات است، همان مایعی که حیات همه ی  انسانها بلکه همه ی موجودات به آن بستگی دارد. “وجعلنا من الما کل شی حی”

بارانی که آسمانی است و منشا فرا زمینی دارد. باران فقط باران نیست جلوه ی همه ی حیات است. باران نباشد خشکی است و شوره زار، تشنگی است و تشنگی، زمین هایی که از خشکی ترک خورده اند اگر باران به خود ببینند زندگی در آنها موج خواهد زد. بدون آب هیچ چیزی نخواهد بود و هستی وجودش بسته به وجود آب است.

حال شاید تصور کنیم این اتفاق هرگز برای ما رخ نداده و هرگز  چنین تشنگی را به چشم ندیده ایم و لیکن باید بدانیم که  تشنگی فقط به آب نیست. گاهی اوقات در زندگی له له میزنیم تا به چیزی برسیم، ما برای  آرزویی در زندگی و رسیدن به آن با تمام وجود تلاش می کنیم و امید رسیدن داریم و تا زمانی که به آن دست نیابیم از عطشمان کم نمیگردد و همواره در جستجویش هستیم.

ما  باید این تشنگی را حس کنیم و متوجه اش باشیم تا بتوانیم به آب دست یابیم و خود راسیراب کنیم. باید حواسمان باشد که در اوج تشنگی سراب را به جای آب نگیریم. فرد تشنه که سراب می بیند نور امید در دلش زنده می شود گمان می کند آب یافته به سمتش حرکت می کند مسیری را طی میکند نیرویش را خرج می کند ولیکن در پایان می بیند خیالی بیش نبوده است فکر میکرده که آب یافته، این سراب این آب تقلبی بوده که او را به خود خوانده و دعوت کرده است.

آیا تا به حال دیده اید فردی که بیماری لاعلاجی دارد چگونه خود را به هر دری می زند تا از شر بیماری خلاص شود یا لااقل چند مدتی بیشتر زنده بماند. همانند همان فرد تشنه که به دنبال آب است، او به دنبال راه علاج و شفاست یا فردی که از درد فقر و نداری دست به هر کاری می زند و جلوی هر کس و ناکسی دست دراز میکند. آسمان را به زمین و زمین را به آسمان می بافد تا شاید اندکی از نیازهایش بر طرف گردد و حداقل شکم سیر سرش را به زمین گذارد.

انسانی که از ترس دزد و نبود امنیت به دنبال این است که چگونه از خود و خانواده اش حفاظت کند؟ نوع انسان آسمانی شدن و ملکوتی شدن را می طلبد و این تشنگی و خواست معنوی همه انسانهاست و همین است که برای رسیدن به آرامش درونی و الهی شدن هر راهی را امتحان می کند و به دامن هرکسی پناه میبرد شاید که اندکی ازین عطش او فرو نشیند. ولی آیا همه ی اینها  واقعا به خواسته خود می رسند یا فقط به انچه که رسیدند دلخوش می کنند.

(پخش تصاویر پاور پوینت شده از نابسامانیها) 

و پخش زیر صدا وپخش صدای ضبط شده ویا از پشت صحنه کوبنده وبا افسوس خوانده شود

 (از پشت صحنه):درحالیکه رسیدنشان خیالی بیش نیست!…

آیا حال اینان همان حال فرد تشنه ای که در بیابان تفتیده اسیر شده نیست؟اینان در کدامین کویر چنین سر در گم و آشفته شده اند که حتی گذران عمر خود را نمی بینند و زمانی سرشان را بالا می کنند که وقت تمام شده است. مسیر را طی کرده اند ،نیرو هایشان را به خدمت گرفته اند اما در نهایت به سرابی بیش دست نیافته اند.

آرامشی را که به دنبالش بودند، حیات و زندگی را که طلب می کردند نیافته و ناکام ماندند. آیا تا به حال فکر کرده ایم منشا این ها چیست؟ آیا تشنه و سرگردان مانده ایم که چرا و چرا و …………………….؟

  همه ما انسان ها در درون، یک محل آرام را می طلیبیم ولی آیا واقعا متوجه زشتی ها و ناامنی ها هستیم؟ عده ای از ما خود را عادت به این زشتی ها داده ایم مثل انسانی که به آب شور عادت کرده باشد. گروهی این تشنگی را متوجه هستند ولی سرچشمه  آب پاک را نمی دانند کجاست؟ لذا همواره تشنه اند طلب آب می کنند اما نه آب شیرین و گوارا تا کاملا رفع عطش کند.

مجری چهارم:

مثل مسافر غرفه دوم که خود با تمام توان در پی آب بود ولی در دام  سراب گرفتار شده بود.

ما هم این گونه هستیم: آنکه به دنبال رهایی از بیماری است و ارامش را در سایه سلامت جستجو می کند ممکن است جسم خود را به تیغ هر پزشک و غیر پزشکی بسپارد. آنکه به دنبال فرار از فقر و در عطش آرامش در سایه رفاه است چه بسا خود را به چاه خشک دنیا زدگی و کسب حرام بیندازد. فردی که در جستجوی آرامش در سایه امنیت است معلوم نیست سر از حصار چه کسی در بیاورد.

آنکه در پی آرامشی درونی و الهی شدن می باشد چه بسا که به سراب ادیان ساختگی و عرفان های کهکشانی چشم بدوزد و دراین راه  تمامی سرمایه اش را از دست بدهد. و در پایان باز هم تشنگی و تشنگی …

(پخش کلیپ انحرافات دینی مثل صوفیه وعرفان حلقه و….که همه تاریکی است)

(کلیپ سوم)

مجری چهارم:

همه ما خشونت و نا امنی و نبود محل امن و امانی را متوجه هستیم و به عنوان یک انسان امنیت را له له می زنیم و طلب می کنیم. ولی برای سیراب شدن واقعی  و رسیدن به سرچشمه پاک و گوارا تلاشی نمیکنیم. عزیزان بزرگواران، دوستان عزیز یکی تشنگی را نمی فهمد و به هر آبی عادت دارد، هرجور زندگی را بگذراند تفاوتی ندارد امروز به فردا برسد کافیست، زندگی باری به هر جهت اما دیگری عطش را می فهمد و له له میزند ولی نمیرسد مانند فرد داستان ما که دراوج تشنگی در دام سراب گرفتار است.

کام تشنه این فرد که در کویر سرگردان است را جرعه ای آب کافی است ولی این را باید پرسید عطش و تشنگی روح را چه چیز درمان میکند ؟!!!

(تصویر پاور پوینت درشت جملات و همزمان پخش صدای ضبط شده یا از پشت صحنه بلند و کوبنده گفته شود)

  1. -این کویر زندگی ما و این سرابهای دروغین، نتیجه ی محروم ماندن از کدام باران است؟
  2. -کدام اب گواراست که می تواند حیاتی دوباره در کالبد نیمه جان آدمیان بدواند؟
  3. -از کدام سرچشمه ی زلال دور مانده ایم که چنین سرگشته و آشفته، به سراب های خیالی دل خوش کرده ایم؟!!!!!

پخش سرود مناسب

پرده سوم همایش آب را گل نکنیم :

(راه نجات چیست؟…چه باید کرد؟…فریاد رس کیست؟…) :«قل ان اصبح مائکم غوراً فمن یاتیکم بماءٍ معین.»   بگو اگر آب شما در زمین فرو رود پس چه کسی می تواند برایتان آبی  گوارا  بیاورد.) با  پاور پوینت نمایش داده شود با پرژکتور

مجری پنچم:

کام تشنگان را جرعه ای آب کافیست. این را باید بپرسیم که عطش وتشنگی روح برای رسیدن به سعادت حقیقی را چه چیز درمان می کند؟ کدام آب جان های خشکیده و ترک خورده را آباد می سازد؟..به مستمعین فرصت دهیم تاپاسخ دهند.

چه زیبا فرمودند پیامبر(صلی الله علیه وآله) به عمار یاسر: این داستان را به تصویر بکشید با استفاده از نور رنگی و افکت و دکور مناسب شخصی بازی می کند صدای راوی از پشت صحنه: عمار از صحابی بزرگ و پاک باخته ای رسول خدا که در جنگ صفین در سن کهولت در رکاب مولایش امیر المومنین علیه السلام شمشیر زد و سرانجام همان گونه که پیامبر صلی الله علیه و اله فرموده بودند به دست لشکریان معاویه به شهادت رسید. اینک عمار سخن می گوید:

صحنه نمایش روشن می شود و زیر صدای جنگ و طبل و…:

من در یکی از نبردهای دشوار، همراه رسول خدا بودم. در ان جنگ  امیر دو عالم ضرب شصتی به دشمن نشان داد وعده ای از قهرمانان ویکه تازان عرب را به خاک افکند. پیروزی چشمگیری نصیب مسلمانان شد. من شادمانه به محضر رسول خدا  صلی الله علیه و آله و سلم شتافتم و عرض کردم: (به طرف خیمه یا نور سبزی در گوشه سن و سایه می رود و با ادب سلام می دهد و می گوید:) ای رسول خدا! علی به راستی حق جهاد در راه خدا را به جای آورد و جانانه جنگید. پیامبر نیز لبخندی از رضایت بر لب نشاند و فرمود:

(صدای ضبط شده استودیویی)

شجاعت و شهامت علی از آن روست که او از من است و من از اویم. علی وارث علم من است. او دین مرا ادا می کند و وعده ام را به انجام می رساند. او جانشین من است.

عمار: پیامبر این سخنان را پیشتر هم فرموده بود. آن حضرت از هر فرصتی برای حقایق استفاده می کرد. تا همگان بدانند که منزلت علی نزد پیامبر تا کجاست. در پی بیانات رسول خدا فرمودند: (پخش صدای ضبط شده و نور صحنه سبز شود)

اگر علی نباشد، پس از منم مومنان خالص و راستین شناخته نمی شوند جنگ با او جنگ با من و جنگ با من جنگ با خداست. پیامبر خدا با این سخن، میزان و معیار ایمان و نفاق را آشکار کردند. در سخنی دیگر فرموده بودند که: علی جان جز مومن تو را دوست نمی دارد و جز منافق تو را دشمن نمی شمارد.

عمار: به این ترتیب بعد از پیامبر مومن و منافق از یکدیگر باز شناخته می شوند. هر کس با علی سر ناسازگاری و دشمنی داشت بی تردید منافق بو. هر چند نام صحابی رسول خدا را به عاریت گرفته باشد.

پیامبر پس از آن فرمود:

(پخش صدا و نور سبز)

ای عمار آگاه باش  که علی پدر دو پسر من [حسن وحسین] و پدر امامان پس از من است. امامان بالنده ای که خداوند ایشان را از نسل او به وجود می آورد. مهدی این امت نیز از ایشان خواهد بود.

عمار می گوید: من، باکنجکاوی و شوق بسیار از پیامبر پرسیدم: ای رسول خدا! پدر و مادرم  فدای شما شوند! این مهدی عزیز که از او نام بردید،کیست؟

پیامبر در پی این پرسش فرمودند:(پخش صدا و نور سبز)

ای عمار! خداوند بامن پیمانی بسته است. آن پیمان این است: خداوند از نسل حسین (علیه السلام) نه امام قرار می دهد و نهمین ایشان (که دوازدهمین امام است) از میان مردم غایب می شود .[تأویل] این آیه به آن غیبت اشاره می کند: ای پیامبر به مردم بگو : بگویید تا بدانم اگر آب [حیات] شما در زمین فرو رود چه کسی می تواند آبی گوارا برایتان بیاورد؟! آری ای عمار! برای مهدی علیه السلام غیبتی طولانی خواهد بود که دورانش بسی به درازا می کشد در آن دوران گروهی از مردم و مومنان از ایمان به او روی برمی گردانند و گروهی هم بر آن پیمان پایدار می مانند

عمار: و من که گویا نخستین بار بود این سخنان شگفت و شور انگیز را از پیامبر می شنیدم، سراپا گوش بودم و با دقت آن بیانات آسمانی را با جان و دل می شنیدم.

رسول خدا چنین ادامه دادند: (پخش صدا و نور صحنه سبز) پس از گذشت روزگار محنت زای غیبت، زمان ظهور فرا می رسد در آن هنگام مهدی خروج می کند و زمین را از عدل و داد آکنده میسازد، همان سان که از ظلم و ستم پر شده باشد. او با کافران مومن نما می جنگد، چنان که من با کافران آشکار جنگیدم راستی عمار! او هم نام من و  شبیه ترین مردم به من است.

مجری پنجم :

در این داستان زیبا، رسول خدا از امام زمان و مهدی این امت به «ماءمعین» یعنی «آب گوارا » تعبیر فرموده است. (پخش افکت مجری پنجم) آب گوارائی که اگر در زمین فرو رود و پنهان شود. حیات از بین می رود و مرگ آدمی و بلکه نابودی همه جانداران فرا می رسد عجب تعبیر زیبا و روشنی!!

امام باقر علیه السلام در باره این آیه می فرمایند: اگر امام شما غایب شود به گونه ای که ندانید او کجاست چه کسی برای شما امام آشکار می آورد که اخبار آسمان و زمین و حلال و حرام خدای عزوجل برای شما بیاورد؟ سپس فرمود: قسم به خدا تأویل این آیه هنوز نیامده است ولی تأویل آن حتماً خواهد آمد.

پس از کلام معصومین و خداوند در قرآن متوجه می شویم مصداق ماء معین همان امام معصوم غایب مان امام زمان عجل الله تعالی فرجه هستند که با وجود مبارکش کویر تفتیده وجودمان به  سبزه زار و گلستان معرفت مبدل می شود. ولی چه کنیم که در دوران غیبت آن ماء معین هستیم.

دوران، دوران تشنگی ماست /روزگارپرمحنت غیبت است/روزگارمردگی ماست زندگیمان بی معنا و پوچ شده است. مانند سرابی که پوچ است و آبی در ان نیست. دربیابان بی انتهای هیچی و پوچی،حیران و سرگشته ایم. در دنیای پرفریب مادیات، بی هدف وسرگردان دست و پا میزنیم؛ هرسرابی را آب می پنداریم؛ اگر به آبی برسیم، آب شوری است که هرچه از آن می نوشیم، تشنه تر میشویم.

تشنه و جویای معرفت ایم؛ خواهان هدایتیم اما خود را با  آب زهراگین دنیاخواهی دلگرم میکنیم، نه وجود مقدس و با برکت اماممان! درحقیقت خود را به کویر عادت داده ایم و اصلا حواسمان نیست که می شود در جنگل و با و جود آب زندگی کرد –لذت برد و سعادتمند شد.

عزیزان دوران غیبت ناامن است. ما به ظاهر جسم خود را پرورش می دهیم ولی روحمان خسته و ترک خورده است نگاهی به آمارهای طلاق، جراحی پلاستیک، نا امنی، اعتیاد و… همه و همه دلیل روشن و گوای بر این ادعاست که از زندگیمان رضایت نداریم. حتی در عبادات جسم نماز را داریم اما به روح نماز توجهی نداریم.

لفظ قران را داریم و با احترام قران را تکریم میکنیم ولی روح اصلی قران مبین و مفسر واقعی آن را کنار گذاشته ایم. اری غیبت نشانه غضب الهی برخلق است به خاطر اینکه جویای این سرچشمه نیستیم و با گناهان خود، خود را از این فیض الهی محروم ساختیم.

اذا غضب ا…تبارک و تعالی علی خلقه نحّاناعن جواره اصول کافی-باب فی غیبته-ح 31

هرگاه خدای تبارک و تعالی بر خلقش غضب کند ما را از جوار و همسایگی اماممان دور می دارد.

(پخش زیر صدای 4)

آری دوران غیبت یعنی بی آبی –یعنی کویر –یعنی نبود آب گوارای خا لص و پاک –روزگار غیبت یعنی نبودن باران و نبود باران یعنی خشکی یعنی شوره زار، اگر آبی نباشد زندگی و حیاتی وجود نخواهد داشت و این جاست که می توان با تمام وجود درک کرد معنای این سخن گرانقدر را که“لولاالحجه لساخت الارض باهلها اگرحجت خدا نباشد زمین اهلش را فرو می برد”. آری تعجب ندارد، قوام خیمه به ستون آن است چنانچه ستونی نباشد خیمه و اهل خیمه ای در کار نخواهد بود. آب نباشد حیاتی نخواهد بود و بدون حیات موجودات جسمی بیش نخواهند بود. بدین خاطر است که این گونه بر او عرض سلام می کنیم:

“السلام علیک یاعین الحیوه درودبرتوای سرچشمه زندگی “، زیرا آب گوارای هستی، حیات بخش انسانها، هموست که خداوند هستی را به خاطر او و برای او آفریده و اگر نباشد، زمینی و حیاتی و هیچ موجودی نخواهد بود. حتی همین باران، همین رحمت الهی هم به خاطر اوست که بر ما نازل می شود و خداوند آسمانش را به واسطه او بر پا داشته تا بر زمین فرو نیاید، “بکم ینزل الغیث و یمسک السما علی الارض الا باذنه “ تمام هم و غم و رنجهای ما به او رفع می شود و بیابان جانمان سیراب می گرددکه “بکم ینفس الغم و یکشف الضر”

مجری دیگر:

پس راه نجات و رهایی از این عطش و التهاب چیست؟ آری تلاش برای بدست آوردن آب خالص و گوارا. آب گوارا و خالص آن آبی است که هر چه به سرچشمه و اصل خود نزدیک تر است خالص تر پاک تر است. امام هم همینطور است، امام همان خلیفه ای است که خدای متعال لطف و کرم نموده و در روی زمین جانشین خود قرار داده است تا از وجودش استفاده کنیم وهدایت شویم، امام جلوه رحمت الهی است مثل آب چشمه، مثل باران.

لذا خالص و پاک و گوارا است ، معصوم است ، رحمت واسعه خداوندی است. مگر ما در زندگی بدنبال رحمت نیستیم؟ من، شما، حتی بچه ای که از پستان مادر شیر می نوشد همه نیازمند رحمت واسعه هستیم. بیایید تلاش کنیم تا به آب گوارا برسیم بزرگواران تشبیه امام به آب را می توانیم اینگونه توصیف کنیم (دو مجری با هم بگویند شباهتها را یکی اب و دیگری امام را ) – زندگی انسان به وجود آب بستگی دارد. اگر آب نباشد حیات جسمانی هم نیست.

(علایم کمبود آب در بدن: خستگی بی علت _سردرد _سر گیجه –تنگی نفس- افزایش ضربان قلب- کاهش فشار خون- غش و از حال رفتن و…)

 اگر امام نباشد هم حیات واقعی  نیست. بفرموده خود امام: لولا الحجت لساخت اللارض به اهلها . اگر حجت نباشد زمین اهل خود را فرو می بلعد. زندگی بدون نام و یاد مهدی در حقیقت مرگ است و چه قابل تامل است که ما چگونه در این دنیا با هر کسی هستیم الا اصل هستی….

همانطور که آب از مواهب خداوندی است و دست بشر هیچگونه نقشی در ایجاد آن ندارد، امام هم از نعمتهایی است خداوند آنرا بر انسان تفضل نموده و آدمی در تعیین و انتخاب آن هیچگونه دخالتی ندارد–آب ماده ای که انسان بوسیله آن پلیدیهای جسمانی خود را می شوید و پاک می کند. امام همان کسی است انسان از طریق او پروردگارش را می شناسد و احکام قرآن و شریعتش را می آموزد و بدین وسیله از پلیدی ها و رذایل شرک و جهل رها می شود.

از همه مهمتر همانطور که آدمی در موقع فقدان آب به جستجوی آن بر می خیزد و بطلب آب زمین را می گردد و چاهها را حفر میکند، همانگونه لازم است به جستجوی امام برخیزد، برای  تقرب به ساحت او و استفاده از محضر پر برکت ایشان و مهیا نمودن زمینه برای حکومتش و اقامه عدل و داد در زمین تلاش کند زیرا زندگی خوش و راحتی که همه ما همواره بدنبال آن هستیم جز در سایه رحمت امام بوجود نمی آید.

(پخش زیرصدای بارش باران)

رحمت واسعه امام در دوران غیبت هم مانند باران برخلق می بارد، باران نگاه نمیکند که زمین کویر است یا سبزه زار! بر همه زمین ها می بارد و این قابلیت زمین است که شوره زار بماند یا به سبزه زار مبدل شود. رحمت امام  همه گیر است، این ما هستیم که  چتری در دست گرفته ایم به نام گناه که مانع رسیدن رحمت امام است باید که خود را، نفسمان را، روحمان را، همه وجودمان را از صمیم قلب تهی از زشتیها شود تا کویر ترک خورده قلبمان به سبزه زار معرفت و صفا تبدیل شود.

و این جز با استغاثه و پناه بردن به درگاه خود این بزرگوار تحقق نمی یابد آری اوست فریاد رس، مولای غریبمان صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه. پناه بودن آن وجود مبارک حقیقتی است که خدای ارحم الراحمین، خدای غیاث المستغیثین بر ما منت نهاده و او را فریاد رس بیچارگان معرفی نموده است.باید به او متوسل شویم، استغاثه کنیم به درگاهش و از او بخواهیم کمالات را به ما ارزانی دارد تا کویر غیبت به بوستان مهدوی تبدیل شود.

چرا با مولایمان هم سخن نمی شویم! چرا او را فراموش کرده ایم! چرا یادش در دل نامش بر لبمان نیست! نمی دانی چه لذتی دارد که تو بگویی و بدانی که او می شنود! لذت لبهای تشنه در زیر باران! عرض ادب به ساحت مقدسش و یاری و کمک خواستن از ایشان برای رهایی و نجات از عطش غمها روحت را به پرواز در می آورد، قلبت آرام می شود و سیراب می گردی. و در این حال است که استغاثه می کنی.

میدانی که حقیقت استغاثه و پناه بردن به آن غوث و فریاد رس حالت انقطاع و بریدن از همه جا و در نهایت شدت و ابتلا به آن وجود مقدس ، و پناه بردن به ایشان است. اگر امنیت می خواهی، آسایش و راحتی می خواهی تمام شدن زشتی ها و پلیدی ها و نا امنی ها را خواهانی، اگر عدالت و هدایت را دوست داری و طلب می کنی، و اگر از فرط تشنگی کارد به استخوانت رسیده و اگر از همه جا و همه کس نا امیدی، پس فریاد بزن –استغاثه کن –او را بجو –او را طلب کن –به او پناه ببر .

پس فریاد بزن: الغوث و الامان یا صاحب الزمان از مستمعین بخواهید چشمها را ببندند وچشم دل را باز کنند

( نورهای سالن کم شده و صحنه نور سبز) 

همه چشمها را می بندیم اگر فهمیدی که در برهوت غیبت سرگردانی و این آب ها و آبادانی های ظاهری سرابی بیش نیست، آنگاه فریاد میزنی اکنون  تو هستی و مولایت! با او می توانی سخن بگویی! رازت را –دردلت را –صدایت را به وا ویلا و واغوثا بلند کنی و از صمیم قلب بخوانی زیارت

آل یس را ( در این هنگام زیارت آل یس پخش می شود تا عبارت والغوث و الرحمت الواسعه)

(پخش زیر صدای مولا) (حالت عاطفی و احساسی گفته شود)

آری میدانی او امام زمان ماست، مولا و آقای مهربان ماست، پدر مهربان همه است خوشا به سعادتت! در می یابی که چه توفیقی یافته ای! با امام زمانت درد دل کرده ای! از او خواستی تا به فریادت برسد، به این بهانه با او گفتگو کردی و چه از این پر بها تر! آرام شدی می دانم ! اگر هر لحظه با او باشی و بیادش، از این هم آرام تر می شوی.

امروز که خطای خود دانستیم که چگونه فراموشش کرده ایم، مانند برادران یوسف باشیم که پشیمان از کرده ی خویش رو بسوی پدر نهادند، یا ابانا استغفر لنا ذنوبنا انا کنا خاطئین پدر جان تو برای گناهانمان آمرزش طلب که ما خط کار بودیم اگر به درگاه امام زمان باز می گردیم، باید سر بزیر افکنیم و نادم و پشیمان از کردار خویش به فکر اصلاح کار خود باشیم، پس سر به زیر افکنده و عرضه می داریم: ای فریاد رس، ای مهربانتر از پدر، امروز با کوله بار گناه و شرمساری در مقابلت ایستادیم و عذری جز غفلت خود و بهانه ای برای بخشش جز مهرت نداریم و این است زبان حالمان.

یک عمر دویدیم و به کویت نرسیدیم *** دل از تو شکستیم و لی دل نبریدیم

پخش صدای ضبط شده انا غیر مهملین لمراعاتکم ولا ناسین لذکرکم و………….

همه با هم دستان خویش را به پرودگار عالمیان دراز می کنیم و با نوای دلنشین باران رحمت هم نوا می شویم و ندای اللهم عجل لولیک الفرج را فریاد می زنیم.

ببار باران ببار بر کویر قلب خسته ام  پخش سرود باون می باره تو کویر دل خستم ای خدا….. و یا گروه سرود با زیر صدای  باران و رعد و برق اجرا کنند در حالی که همه شمع و عده ای گل سرخ  به دست وارد سن شده و سرود می خوانند. و یا کلا کلیپ پایانی به تناسب زمان برگزاری جشن قبل یا بعد از نیمه پخش شود.

(کلیپ باران دوازدهم)

یا مهدی ادرکنی.


دانلود زیرصدا و افکت های مورد استفاده در برنامه همایش آب را گل نکنیم

1- بارون می باره

2-افکت اللهم عجل لولیک الفرج

 

3- صدای آب

 

4- خواندن حدیث

 

5- دعای فرج

 

6-صدای جنگ و طبل

 

7- زیر صدا آقام آقا

 

8- صدای باد

 

9- رعد و برق

 

10-صدای بلبل

 

11- زیر صدا


کلیپ های همایش آب را گل نکنیم

کلیپ اول : آب

 

کلیپ دوم: هیجانات آب

 

کلیپ سوم: انحرافات و تاریکی ها

 

کلیپ چهارم: تصاویر کویر

 

کلیپ پنجم : باران دوازدهم



دسترسی سریع و آسان به راهکار و محتوا برای مناسبت‌های نیمه شعبان، غدیر، محرم و فاطمیه
برای مطالعه و مشاهده مطالب خدمتگزاران میتوانید به فهرست مطالب در زیر مراجعه نمایید.

فهرست مطالب محرم فهرست مطالب فاطمیه فهرست مطالب نیمه‌شعبان فهرست مطالب غدیر کتابخانه خدمتگزاران
انواع کتیبه غدیر
انواع استیکر پشت شیشه خودرو
اسپند دودکن
انواع جادستمال کاغذی
انواع مگنت یخچالی مذهبی
انواع استکان مذهبی

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

    1. سلام علیکم
      پیگیری میشود اگر کلیپ ها موجود باشند در مقاله قرار خواهند گرفت
      در پناه اهل بیت علیهم السلام باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا