چهارمین سفیر امام زمان علیه السلام

او یک خدمتگزار بود شماره 31 و 30

علی بن محمد سمری چهارمین سفیر امام زمان علیه السلام در زمان غیبت صغری است.

او یک خدمتگزار بود شماره 31 و 30 درباره علی بن محمد سمری چهارمین سفیر امام زمان علیه السلام است.

روایت علی بن محمد سمری

پس از وفات سفیر سوم به دستور امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف و با معرفی شخص جناب نوبختی؛ علی بن محمد سمری عهده دار سفارت امام مهدی علیه السلام گردید.

طبرسی در کتاب « احتجاج » می‌نویسد: هیچ یک از اینان، سفیران امام عصر ارواحنا فداه، بدین منصب بزرگ نرسید، مگر اینکه قبلاً از طرف صاحب الامر علیه السلام فرمان انتصاب آنها صادر می‌گشت و شخص قبل از او، جانشین خود را معرفی می‌کرد چهارمین سفیر امام؛ سمری از خاندانی متدین و شیعه بود که در خدمت گزاری به اهل بیت علیهم السلام و تلاش در جایگاه وکالت سفیران قبلی از شهرت زیادی برخوردار بودند.

و همین اصالت خانوادگی و کمک های فراوان این خانواده به اهل بیت علیهم السلام، باعث شد که در امر سفارت با مخالفت چندانی رو به‌ رو نگردد.

علی بن محمد که از کارگزاران امام هادی و امام حسن عسکری علیهما السلام و امام زمان ارواحنا فداه بود فرصت چندانی برای سفارت امام نداشت لکن در حدود سه سالی که بیرق سفارت را بر دوش می کشید خدمات ارزنده ای انجام داد و اعتقاد شیعیان به جلالت و وثاقت او، مثل سایر سُفَرا بود و طبق روایت شیخ صدوق وی را سفیر راستین امام معصوم می‌شناختند.

دوران نیابت ابوالحسن، دوران ظلم و خفقان طاغوت عباسی بود و همین امر سبب شد فعالیت‌های او نسبت به سفیران پیشین مخفیانه‌ تر باشد تا جایی که برخی محققین این امر را سبب انقطاع و پایان‌ یافتن دوره غیبت صغری می‌دانند.

چهارمین سفیر امام زمان علیه السلام

امام در برخی منابع روایی کراماتی برای جناب سمری نقل گردیده که به جهت رفع تردید شیعیان انجام گردیده و از آن جمله می‌ توان به خبر دادن به جماعتی از مردم قم درباره وفات ابن بابویه پدر شیخ صدوق و ساکن قم، اشاره کرد.

هنگامی که زمان رحلت ابوالحسن سمری فرا رسید و مرگ وی نزدیک گردید، به وی گفتند: چه کسی را جانشین خود قرار می‌دهی ؟ او در جواب، توقیعی از ولی امر خود بدین مضمون به مردم نشان داد:

توقیع شریف

“بسم اللّه الرحمن الرحیم. ای علی بن محمد سمری! خداوند پاداش برادران دینی تو را در مصیبت مرگ تو بزرگ دارد. تو اکنون تا شش روز دیگر خواهی مرد. پس کارهای خود را جمع کن و درباره نیابت و وکالت به هیچ کس وصیت مکن تا جای تو بنشیند؛ زیرا غیبت کامل (غیبت کبری) فرا رسیده است.

دیگر تا آن روزی که خدای تبارک و تعالی بخواهد، ظهوری نخواهد بود و آن پس از مدت درازی خواهد بود که دلها را به سختی و قساوت فراگیرد و زمین از ستم و بیداد پر گردد. به زودی از شیعیان من کسانی ادعای مشاهده خواهند کرد، بدان هرکس که پیش از خروج سفیانی و بر آمدن صیحه و بانگی از آسمان، ادعای دیدن من را نماید، دروغگو و تهمت زننده است. قدرت و توانایی از آن خداوند بلند پایه و بزرگ است و بس.”

حاضران از توقیع شریف نسخه برداشته و چون روز ششم شد، به سوی او بازگشتند و ایشان را در حال احتضار یافتند. پس پرسیدند جانشین شما کیست؟ فرمود : ” خدا را مشیتی است که خود انجام خواهد داد.” و با بیان این سخن به سوی خالق شتافت. مزار مطهر جناب سمری در شهر بغداد در نزدیکی مقبره شیخ کلینی زیارتگاه عاشقان امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف می‌باشد.


آنان که در کتاب خدا صالحین خوانده شدند، یا حجت خدا هستند یا مخلصین در خدمتگزاری به حجت خدا. با ما همراه باشید در مجموعه ی روایت های او یک خدمتگزار بود…برای مشاهده کلیک نمایید.

دسترسی سریع و آسان به راهکار و محتوا برای مناسبت‌های نیمه شعبان، غدیر، محرم و فاطمیه
برای مطالعه و مشاهده مطالب خدمتگزاران میتوانید به فهرست مطالب در زیر مراجعه نمایید.

فهرست مطالب محرم فهرست مطالب فاطمیه فهرست مطالب نیمه‌شعبان فهرست مطالب غدیر کتابخانه خدمتگزاران
انواع کتیبه غدیر
انواع استیکر پشت شیشه خودرو
اسپند دودکن
انواع جادستمال کاغذی
انواع مگنت یخچالی مذهبی
انواع استکان مذهبی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا