آتش زدن خانه وحی – سخنرانی فاطمیه

آتش زدن خانه وحی از زبان یک شاعر سنی

سخنرانی تهدید به آتش زدن خانه وحی، واقعه هجوم به خانه حضرت زهرا سلام الله علیها و تهدید به آتش زدن خانه این بانوی بزرگوار است. این واقعه  آنچنان در نزد برخی از مخالفان شیعه واضح و مقبول است تا جایی که در مورد آن شعر گفته و مدح حمله کننده را در شعر بیان می نمایند. بدون هیچ مقدمه ای برویم سراغ این شاعر، حافظ ابراهیم مشهور به حافظ نیل در یکی مدیحه سرایی ها در مورد عمر بن خطاب این چنین می گوید:

وَقـولَه لِعَلـى ٍّ قالهــا عُمَـرُ اَکـرِمْ بِسامِعِها اَعْظِمْ بِمُلْقِیهـا حَـرَّقْتُ دارَک ال اَبقى عَلیک بِها اِنْ لَمْ تُبایعْ وَ بِنتُ المُصطَفى فیها ما کانَ غیرُ اَبى حَفْصٍّ یفُوهُ بِها اَمامَ فـارِسِ عَدنانٍّ وَ حامیهـا

چه نیکو سخنی عمر به علی (علیه السلام) گفت چه بزرگوار است شنونده و چه با عظمت است گوینده آن در صورتی که بیعت نکنی خانه ات را به آتش می کشم و نمی گذارم در آن بمانی اگر چه دختر محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) در آن خانه ات باشد. هیچکس غیر از ابی حفص کسی نمی توانست به علی (علیه السلام) که یکه سوار قبیله عدنان بود و به حمایت کنندگان او این چنین بگوید.

برای مطالعه متن آتش زدن خانه وحی کلیک نمایید.


اعتراف ۲ مورخ اهل تسنن به تهدید به آتش زدن خانه وحی توسط عمر بن خطاب

یکی از کسانی که واقعه حمله به خانه وحی به نیت آتش زدن آن را بیان نموده است مورخ اهل تسنن ابوالفداء می باشد.

وی در کتابش چنین می گوید: إن أبا بکر بعث عمر بن الخطاب إِلى علی ومن معه لیخرجهم من بیت فاطمه رضی اهلل عنها، وقال: إِن أبوا علیک فقاتلهم. فأقبل عمر بشیء من نار على أن یضرم الدار، فلقیته فاطمه رضی اهل عنها وقالت: إِلى أین یا ابن الخطاب؟ أجئت لتحرق دارنا؟ قال: نعم، أو تدخلوا فیما دخل فیه األمه

ابی بکر، عمر بن خطاب را به سوی علی علیه السلام و همراهان وی فرستاد تا آنها از خانه فاطمه زهرا سلام الله علیها خارج نماید و گفت: اگر از آمدن برای بیعت ممانعت کردند با ایشان مقاتله و جنگ کن.

پس عمر با شعله ای از آتش به سمت آنها رفت تا خانه را به آتش بکشد. فاطمه علیها السلام او را دید و فرمود: به کجا می روی پسر خطاب؟ آیا آمده ای تا خانه ما را بسوزانی؟

عمر پاسخ داد: آری! مگر اینکه شما هم وارد در آن امری شوید که امت اسلامی در آن وارد شدند.

المختصر فی أخبار البشر ج1 ص156، المؤلف: أبو الفداء عماد الدین إسماعیل بن علی بن محمود بن محمد ابن عمر بن شاهنشاه بن أیوب، الملک المؤید، صاحب حماه (المتوفى: 732هـ) ، الناشر: المطبعه الحسینیه المصریه، الطبعه: األولى

یکی دیگر از مورخین اهل تسنن که صراحت بر هجوم عمر بن خطاب برای آتش زدن خانه حضرت زهرا سلام الله علیها دارد، ابوالولید ابن شحنه حنفی می باشد.

وی در کتاب “روض المناظر فی علم االوائل و االوآخر” چنین می گوید: و انهال الناس علیه فبایعوه خال جماعه من بنی هاشم و الزبیر و عتبه بن ابی لهب و خالد بن سعید بن العاص و المقداد بن عمرو، و سلمان الفارسی و ابی ذر و عمار بن یاسر، والبراء بن عازب، و ابی بن کعب، و مالوا مع علی بن ابی طالب، و کذلک تخلف عن بیعه ابی بکر ابوسفیان بن حرب. ثم ان عمر جاء بیت علی لیحرقه علی من فیه، فلقیته فاطمه – رضی الله عنها – فقال: ادخلوا فیما دخلت فیه االمه.

مردم با ابی بکر بیعت کردند مگر گروهی از بنی هاشم و زبیر و عتبه بن ابی لهب و خالد بن سعید و مقداد بن عمرو و سلمان فارسی و ابی ذر و عمار یاسر و براء بن عازب و ابی بن کعب که به سمت علی علیه السلام تمایل داشتند و همچنین ابوسفیان نیز از بیعت با ابی بکر تخلف ورزید.

سپس عمر به طرف خانه علی علیه السلام رفت تا هر آنکس در خانه است را به آتش بکشد. پس فاطمه سلام الله علیها او را دید و عمر گفت: در آنچه که امت بر آن داخل شده، وارد شوید.

روض المناظر غی علم االوائل و االوآخر، حوادث سنه احدی عشر من الهجره – ص 100 -101 ، اسم المؤلف: محب الدین ابو الولید محمد بن محمد بن الشحنه الحلبی الحنفی الوفاه: 815 هـ، دار النشر: دار الکتب العلمیه –بیروت – لبنان – 1417 هـ – 1997 م، الطبعه: االولی، تحقیق: سیّد محمّد محنّی

برای مطالعه متن اعتراف ۲ مورخ اهل تسنن به تهدید به آتش زدن خانه وحی توسط عمر بن خطاب کلیک نمایید. برای مشاهده فایل پاورپوینت آتش زدن خانه وحی کلیک نمایید.


دسترسی سریع و آسان به راهکار و محتوا برای مناسبت‌های نیمه شعبان، غدیر، محرم و فاطمیه
برای مطالعه و مشاهده مطالب خدمتگزاران میتوانید به فهرست مطالب در زیر مراجعه نمایید.

فهرست مطالب محرم فهرست مطالب فاطمیه فهرست مطالب نیمه‌شعبان فهرست مطالب غدیر کتابخانه خدمتگزاران
انواع کتیبه غدیر
انواع استیکر پشت شیشه خودرو
اسپند دودکن
انواع جادستمال کاغذی
انواع مگنت یخچالی مذهبی
انواع استکان مذهبی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا