نمایشنامه بیعت با امیرالمومنین – نمایشنامه غدیر کودک

نمایشنامه بیعت با امیرالمومنین علیه السلام برای آگاهی دادن به کودکان

نمایشنامه بیعت با امیرالمومنین علیه السلام، به این صورت است که برای برقراری راحت تر کودک این داستان رو به صورت یک نمایش کودکانه اجرا می کنیم و مفهوم بیعت رو برای کودک در قالب یک نمایش بیان می کنیم تا کودک درکی از بیعت و این واقعه مهم تاریخی داشته باشد.

روش کار برای اجرای نمایشنامه بیعت با امیرالمومنین علیه السلام 

 مربی به صورت دسته جمعی برای بچه ها داستان حجه الوداع و غدیر خم را تعریف می کند تا به قسمت بیعت برسد.) این قسمت می تواند با  همراهی یک عروسک دستی باشد که مربی صدای خود را تغییر دهد و مثلا سؤالاتی از چگونگی واقعه بپرسد.

و مربی جواب دهد یا بگوید بذارید ببینم درست فهمیدم و به بازگویی داستان در قسمتهای مهم بپردازد و یا از بچه ها سؤالاتی را در حین داستان بپرسد که فضا از یک نواختی خارج شود.

هدف: صحنه  سازی داستان بیعت غدیر و رساندن پیام بیعت با وارث غدیر در قالب یک کار گروهی و حرکتی. 

متن نمایشنامه بیعت با امیرالمومنین علیه السلام

بچه ها می دونید پیامبر علیه السلام عزیزمون بعد از اون همه سفارش و حرفهای قشنگی که زدند چی فرمودند؟ ایشون دستور دادند که همه، با امیرالمؤمنین علیه السلام که بهترین و شایسته ترین جانشین برای پیغمبر علیه السلام بودند، بیعت کنند. حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام توی خیمه تشریف بردند و تا 3 روز تک تک اون آدمهایی که توی غدیر بودند با ایشون بیعت کردند.

عروسک: خانوم، بیعت یعنی چی؟

یعنی پیمان ببندند که امیرالمؤمنین علیه السلام را جانشین پیامبر صلوات الله علیه می دانند و به همه فرمان های ایشون گوش می دهند. بچه ها می دونید حتی خانمها هم توی روز غدیر با مولاشون حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام بیعت کردند؟

(در اینجا می توان خیمه ای با نور سبز و تشتی مسی از آب و گلهای پرپر نرگس یا یاس یا… قرار داد و با اشاره به اون فضا رو برای بچه ها ترسیم کرد و این امکان را فراهم کرد که بچه ها به صف دربیایند و با وارث غدیر امام زمان عجل الله فرجه بیعت کنند و دست در تشت فرو برند. که در این صورت مربی با هیجان بخشی به این فضا، طولانی شدن صف و مسیر بیعت را می شکند)

بچه ها من که خیلی خوشحالم که می تونیم ما هم مثل خانم هایی که توی غدیر بودند و با امیرالمؤمنین علیه السلام پیمان بستند، پیمان ببندیم و به امام زمان عجل الله فرجه که امام زنده ی ما هستند بگیم که از ته دل شما رو دوست داریم و خدا رو شکر می کنیم که امام و مولای ما امیرالمؤمنین علیه السلام و ایشون هستند.

عروسک: خاله یعنی واقعا من امروز فهمیدم خدا چقدر مهربونه که منو شیعه امیرالمؤمنین علیه السلام قرار داده!بله….بچه ها ببینید این کوچولو هم خوشحاله که تو روز غدیر امیرالمؤمنین علیه السلام امام ما شدند.

بچه ها می دونید تو روز غدیر کیا خوشحال شدند که امیرالمؤمنین علیه السلام جانشین پیامبر صلوات الله علیه شدند؟ بله شما، شما، من، مادر و پدرهامون… غیر از ما دیگه کی؟ خدای مهربون! آیه قرآن نازل شد که الان که امیرالمؤمنین علیه السلام جانشین پیامبر صلوات الله علیه شدند، دین شما کامل شد و من خدا از شما راضی شدم. دیگه کی؟

خود پیامبر علیه السلام عزیزمون، می دونید پیامبر صلوات الله علیه چقدر امیرالمؤمنین علیه السلام رو دوست داشتند؟ خیلی زیاد، بیشتر از همه.

عروسک: خاله من یادم افتاد، اون روزی که پیامبر، امیرالمؤمنین علیه السلام رو به عنوان برادر خودشون معرفی کردند، همه فهمیدند که پیامبر صلوات الله علیه از همه کی رو بیشتر دوست دارن .

دقیقا، بله، معلومه که پیامبر صلوات الله علیه خیلی از اینکه خدا، امیرالمؤمنین علیه السلام رو جانشین ایشون کرد خوشحال شدند. دیگه کی خوشحال شد؟ حضرت زهرا سلام الله علیها، امام حسن علیه السلام، امام حسین علیه السلام

خوب حالا ما هم خوشحالیم و داریم می ریم که با امیرالمؤمنین علیه السلام و امام زمانمون پیمان ببندیم که همیشه حرفشون رو گوش می دیم. حالا، الان که می خواهیم پیمان ببندیم چطوری نشون بدیم که امام زمان علیه السلام رو خیلی دوست داریم، مثلا یه دعای خوب بکنیم برای ایشون.

عروسک: خاله دعای فرج بخونیم که خدا فرج حضرت اباصالح علیه السلام رو برسونه که ایشون خوشحال بشن.

آفرین عزیزم . بچه ها پس همین طور که ایستادین دستاتونو بیارین بالا و با هم بخونیم: اللهم کن لولیک….

(اگرامکان برپایی خیمه نباشد می توان با درست کردن زنجیره ی دستهای بچه ها یک نوع یک رنگی میان آنهاایجاد کرد و مربی قسمت بیعت خطابه رو به زبان ساده فارسی بخواند و بچه ها تکرار کنند. دراین میان می توان پالسهایی در این باره که ما خوشحالیم که شیعه هستیم و امروز با امام عصر عجل الله فرجه پیمان می بندیم را هم اضافه کرد). 

دسترسی سریع و آسان به راهکار و محتوا برای مناسبت‌های نیمه شعبان، غدیر، محرم و فاطمیه
برای مطالعه و مشاهده مطالب خدمتگزاران میتوانید به فهرست مطالب در زیر مراجعه نمایید.

فهرست مطالب محرم فهرست مطالب فاطمیه فهرست مطالب نیمه‌شعبان فهرست مطالب غدیر کتابخانه خدمتگزاران
انواع کتیبه غدیر
انواع استیکر پشت شیشه خودرو
اسپند دودکن
انواع جادستمال کاغذی
انواع مگنت یخچالی مذهبی
انواع استکان مذهبی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا