سخنرانی پیام غدیر

سخنرانی پیام غدیر (توصیف اجمالی خطبه غدیر)

در پاسخ به درخواست شما متن سخنرانی پیام غدیر با توضیحات مختصر در مورد بخش های مختلف خطبه غدیر است  معرفی می شود. این مقاله به طور کلی به توصیف اجمالی خطبه غدیر پیامبر صلی الله علیه و آله می پردازد.

متن سخنرانی پیام غدیر

(بعد از سلام و خوشامد گوئی)

همونطور که می دونید در روز غدیر پیامبر صلی الله علیه و آله اسلام (صلی الله علیه و آله) در طی  یک خطبه ی طولانی و جامع و کامل به انجام رسالت خودشون در تعیین وصی و جانشین بعد از خودشون و معرفی حضرت علی به عنوان راهنماو ولی و سرپرست مردم پس از خودشون پرداختند که فک کردم شاید در این مدتی که در خدمتتون هستم پرداختن به این خطبه و یک بررسی اجمالی خطبه مفید واقع بشه. انشالله

در یک نگاه کلی به خطبه ای که پیامبر صلی الله علیه و آله اون رو ایراد فرمودند میشه اون رو از نظر موضوعی و اهمیت موضوعات بیان شده و همچنین ترتیب بیان اونها توسط پیامبر صلی الله علیه و آله به 11بخش کلی تقسیم کرد.

بیان این 11بخش در مراحلی بسیار دقیق و به هم پیوسته توسط پیامبر صلی الله علیه و آله انجام شده و موضوع مهم هربخش، وقتی موکدا و به طور اصلی بیان شده که در بخش قبلش پیامبر صلی الله علیه و آله آمادگی شنیدن چنین موضوعی رو در مخاطبشون ایجاد کردند.

اگر انشالله توفیق حاصل بشه و خطبه رو مطالعه بفرمایید خواهید دید که  دقت نظر، فصاحت و بلاغت بیان و رسایی کلام در بیان پیامبر صلی الله علیه و آله به گونه ای هستش که فقط از زبان چنین پیامبری به عنوان خاتم انبیای الهی و در وصف چنین وصی ای همچون علی علیه السلام و 11تن از فرزندانشون علیهم السلام بر می آمده.

حضرت در اولین بخش از سخنانشون به حمد و ثنای الهی پرداختند و صفات  قدرت و رحمت خداوند متعال رو ذکر نمودندو بعد از آن به بندگی خودشون در مقابل ذات الهی شهادت دادند و در جملاتی بلند و پرمعنا خداوند رو سپاس گفتند. سخنرانی پیام غدیر

در دومین بخش از فرمایششون سخن رو متوجه مطلب اصلی نمودند و آیه ی 67 سوره ی مائده رو تلاوت فرمودندو تاکید کردند که  باید پیام مهمی رو درباره ی علی بن ابیطالب برسونم که اگر این پیام را ابلاغ نکنم رسالت الهی خودم رو نرسانده ام و ترس از عذاب خداوند دارم. خب این پیام چه بود؟

در سومین بخش از سخن, پیامبر صلی الله علیه و آله این پیام رو تمام و کمال به مخاطب رسوندند، امامت 12 امام بعد از خودشون رو تا آخرین روز دنیا اعلام کردند تا همه ی طمع ها به یکباره قطع شود. از نکات خیلی مهم این قسمتِ سخنرانی حضرت اشاره به اینه که ولایت 12 امام برای  همه ی انسانها در طول همه ی  زمانها و در طول همه ی مکان ها خواهدبود.

و بسیار بر نفوذ کلمات ائمه در همه ی امور تاکید فرمودند و نیابت تام ائمه را از خداوند و رسولش در حلال و حرام و همه ی امور اعلام کردند.

سخنرانی پیام غدیر – بلند کردن و معرفی امیرالمومنین علیه السلام

در بخش بعدی حضرت با بلند کردن و معرفی امیرالمومنین فرمودند:”من کنت مولاه فهذا علی مولاه , اللهم وال من والاه و عاد من عاداه و انصرمن نصره و اخذل من خذله “ سپس “اکمال دین ” و “اتمام نعمت” رو با ولایت ائمه اعلام فرمودندو خدا و ملائکه و مردم رو بر اینکه این پیام رو ابلاغ کردند شاهد گرفتند.

در بخش پنجم پیامبر صلی الله علیه و آله صریحا و رسما فرمودند که “هرکس از ولایت ائمه سرباز زند اعمال نیکش نابود می شود و در جهنم خواهد بود” و بعد هم در مورد فضائل حضرت امیرالمومنین علیه السلام صحبت کردند.

در ششمین قسمت از سخنانشون پیامبر صلی الله علیه و آله غضب الهی بر دشمنان اهل بیت رو نمودار کردند و با تلاوت آیات لعن و عذاب از قرآن فرمودند: “منظور از این آیات عده ای از اصحاب من هستند که من مامور به چشم پوشی از آنان هستنم” و بعد با اشاره به اینکه باعث گمراهی مردم خواهند شد.

فرمودند “من از همه ی آنان بیزارم” و با اشاره ی رمزی به اصحاب صحیفه ی ملعونه تصریح کردند که بعد از من مقام  امامت رو غصب می کنند و غاصبین رو لعنت فرمودند.

در بخش بعدی حضرت بر اثرات محبت و ولایت اهل بیت علیهم السلام تکیه کردند و فرمودند “اصحاب صراط مستقیم در سوره ی حمد شیعیان اهل بیت هستند” و بعد هم آیاتی از قرآن درباره ی بهشت تلاوت فرمودند و آنها رو به شیعیان و یاران اهل بیت علیهم السلام تفسیر کردند.

و تفسیر آیات مربوط به جهنم رو هم دشمنان آل محمد دونستند و باز مجددا تاکید کردند که من پیامبر صلی الله علیه و آله شما و علی علیه السلام امام و وصی بعد از من است و امامان بعد از او از فرزندان او هستند.

سخنرانی پیام غدیر – معرفی امام زمان علیه السلام در خطبه غدیر

و اما پیامبر صلی الله علیه و آله هشتمین بخش از سخنرانی روز غدیر خودشون رو به معرفی حضرت بقیه ا… الاعظم حجه بن الحسن  مهدی علیه السلام اختصاص دادند و مطالبی اساسی در مورد ایشون فرمودند و به اوصاف و شئون خاص حضرت مهدی اشاره کردند.

این بخش از خطبه رو حضرت با نام زیبای حضرت مهدی “قائم آل محمد” آغاز کردند و وجود حضرت ولی عصر رو برای مردمی که تا اون روز هیچ توضیح مفصلی درباره ی ایشون نشنیده بودند توصیف فرمودند.

پیامبر صلی الله علیه و آله با 18 جمله ی بلند و ظریف، قامتِ قویم حضرت صاحب الزمان رو در اون مجلس برای مردم آن روزگار توصیف کردند و کلید حل مشکلات عالم رو به دست ایشون دونستند.

حضرت مهدی رو آخرین حجت الهی معرفی کردند ونکات مهمی رو درباره ی ایشون فرمودند مثلا اینکه حضرت مهدی اختیار شده و انتخاب شده ی به دست خداوند هستند و همچنین خاتمیت حضرت مهدی در مقام امامت ایشان هست و بعد از ایشون حجتی نیست.

بعد از اون پیامبر صلی الله علیه و آله سخن از قیام حضرت مهدی آوردند و اینکه او غلبه کننده ی بر تمامی ادیان است. و در نگاهی دیگر دریای علم اون حضرت رو یادآور شدند و ایشون رو میراث دار و محیط بر هر علمی معرفی کردند.

و بعد به این جهت اشاره کردند که بقیه اوالعظم یاری دهنده ی دین خدا و شکننده ی جلوه های شرک و بالابرنده ی آیات خداوند هستند.

سخنرانی پیام غدیر – بیعت با حضرت علی علیه السلام

و اما در بخش نهم سخنرانی شون حضرت، مردم رو به بیعت با خودشون و بیعت با حضرت علی علیه السلام دعوت کردند و در بخش دهم حضرت فرمودند چون بیان همه ی حلال ها و حرام ها توسط من امکان ندارد با بیعتی که از شما درباره ی ائمه می گیرم حلال و حرام رو تا روز قیامت بیان کردم چرا که علم و عمل ائمه علیهم السلام حجت است.

یعنی هرآنچه که ائمه علیهم السلام تاروز قیامت حلال بدانند حلال و حرام بدانند حرام خواهد بود. در آخرین مرحله ی خطبه ی پیامبر صلی الله علیه و آله بیعت لسانی انجام شد و حضرت بیعت توسط زبانها را مطرح کردند و مطلبی را که مردم باید به اون اقرار می کردند رو تعیین فرمودند.

که به طور خلاصه میشه گفت اطاعت از 12 امام و تعهد بر رساندن پیام غدیر به نسل های آینده بود تا جایی که حضرت تصریح فرمودند که باید حاضران به غائبان، شهرنشینان به روستائیان و پدران به فرزندان تا روز قیامت این خبر را برسانند و همه در ابلاغ این  پیام انجام وظیفه کنند.

مردم موظف شدند همگی یکی یکی با لفظ امیرالمومنینی به حضرت علی سلام کنند و جملاتی که پیامبر صلی الله علیه و آله فرموده بودند رو به عنوان بیعت لسانی تکرارکنند.

در تاریخ آمده که چون جمعیت بسیار زیادی در اون روز حاضر بودند بیعت  با پیامبر صلی الله علیه و آله و حضرت امیر سه روز به طول انجامید. کلمات نهایی پیامبر صلی الله علیه و آله در سخنرانی شون دعا برای اقرارکنندگان به سخنانش و نفرین بر منکرین اوامرشون بود و با حمد الهی خطبه رو تمام کردند.

عرائض من یک چشم انداز کلی از سخنرانی حضرت رسول در روز غدیر بود. مسلما بررسی اجمالی و جزئی اون و پرداختن به همه ی نکات و پیام های عالی و نغز خطبه، ریز به ریز و با جزئیات از حوصله ی جمع امروزمون خارج بود ولی دوستانی که خطبه رو مطالعه  خواهند فرمود.

اگر علاقمند به بررسی  بیشتر سخنرانی پیامبر صلی الله علیه و آله و پیام های عالی خطبه ی غدیر هستند می تونند بعد از مطالعه ی متن خطبه مطالعه ای از کتاب “اسرارغدیر” نوشته ی جناب محمدباقر انصاری انتشارات دلیل ما مراجعه بفرمایند.

مطالعه خطبه غدیر پیامبر صلی الله علیه و آله در کنار اینکه اولین قدم برای شنیدن و مهمتر” درست شنیدن”ِ پیام مهم پیامبر صلی الله علیه و آله در روز غدیر هست، مسلما سرآغاز بیعت عملی ما با جانشین پیامبر صلی الله علیه و آله در عصر امروز هم خواهد بود.

اونجا که پیام پیامبر صلی الله علیه و آله رو به دوستانمون برسونیم و خودمون رو در زمره ی کسانی قرار بدهیم که پیامبر صلی الله علیه و آله از خداوند خواستند آنها رو یاری کند چون علی علیه السلام و فرزندان ایشون رو یاری می کنند.

چه کسی سزاوارتر از حضرت صاحب الامر برای یاری و نصرت؟ خواندن و مطالعه خطبه غدیر و مهمتر، نشر و تبلیغ پیام مهم غدیر در کنار اینکه کمکی و نصرتی از طرف ما برای از غربت درآوردن حضرت امیر و جانشین به حقشون حضرت صاحب الامر در این زمانه میشه به گواه بزرگان سیلی از برکات و الطاف ویژه ی خداوند رو سرازیر زندگی هامون می کنه.

تا جایی که یکی از دوستان بزرگواری که چندین ساله که به کار نشر و تبلیغ خطبه و پیام غدیر مشغولند معجزات این چندسال زحماتشون در کار نشر خطابه رو برابر و حتی بیشتر از 40 و اندی سال زندگیشون قبل از شروع به فعالیت در این زمینه میدونن و بسیاری از دوستانمون بودند که تجربه کردند که نذر برای حتی ختم کردن خطبه ی غدیر چه گره هایی از مشکلاتشون که باز نکرده. تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل…

سخنرانی پیام غدیر – پیمان و پیام غدیر

امروز بیستم ذی الحجه ی سال 1434 هجری قمری 1422سال از واقع ی غدیر می گذره…از اون روز تا به امروز پیمان غدیر و پیام غدیر دست به دست پیشینیان شد تا بانگ منادیان به گوش ما رسید و مهر علی علیه السلام تا قلب های ما سینه به سینه جریان گرفت.

امروز و این بار وقت وفای عهد ماست و دستان حضرت بقیه الله بر فرازه تا ما تجدید بیعت کنیم و آستین  نصرت و یاری حضرت رو بالا بزنیم و لحظه به لحظه پیگیر رضایتشون باشیم.

متشکرم که با سکوتتون من رو در توصیف اجمالی خطبه ی غدیر پیامبر صلی الله علیه و آله یاری فرمودید. خدا رو شکر می کنیم که پیام غدیر به گوشمون رسیده و مارو از متمسکین به ولایت علی بن ابی طالب و فرزندانشون قرار داده. به امید اینکه انشالله مشمول دعای حضرت رسول قرار بگیریم که فرمودند ” اللهم وانصر من نصره..: خداوندا یاری کن یای دهنده ی او را.

دسترسی سریع و آسان به راهکار و محتوا برای مناسبت‌های نیمه شعبان، غدیر، محرم و فاطمیه
برای مطالعه و مشاهده مطالب خدمتگزاران میتوانید به فهرست مطالب در زیر مراجعه نمایید.

فهرست مطالب محرم فهرست مطالب فاطمیه فهرست مطالب نیمه‌شعبان فهرست مطالب غدیر کتابخانه خدمتگزاران
انواع کتیبه غدیر
انواع استیکر پشت شیشه خودرو
اسپند دودکن
انواع جادستمال کاغذی
انواع مگنت یخچالی مذهبی
انواع استکان مذهبی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا