سخنرانی دانشجویی غدیر – سخنرانی غدیر

سخنرانی دانشجویی غدیر – واکاوی پیرامون شادی

مجموعه سخنرانی دانشجویی غدیر ، جهت واکاوی پیرامون شادی با سه رویکرد دیدگاه عوام، فرهنگ کشورهای مختلف و از چشم انداز روان شناسی مثبت گرا گردآوری شده است.

هدف این مجموعه این نیست که دیدگاه های مختلف را مقابل یکدیگر قرار داده و یا آنها با هم مقایسه کند، بلکه هدف این است که این موضوع مهم از مناظر متفاوت مورد بررسی قرار گیرد تا افراد جهت استفاده برای مخاطبان مختلف بتوانند، از رویکرد مناسب با مخاطب خود برای ورود به بحث بهره گیرند.

سخنرانی دانشجویی غدیر – نیازهای بشر

 شادی یکی از اساسی ترین نیازهای بشر است و هر انسانی دوست دارد با خوشی و شادمانی روزگار خود را سپری کند. شادی در فرهنگ عوام گاهی در گفتن لطیفه و به عبارت عامیانه جک گفتن تعریف می شود و همان چند ثانیه خندیدن از دیدگاه برخی یعنی شادمانی!

از دیدگاه بعضی گاه شادی یعنی شوخی های ناشایست اخلاقی که گاه از پرده ی حیا فراتر می رود و یا گاهی اوقات شکل تمسخر به خود می گیرد. برنامه های طنز، پارتی، خوش گذرانی و رقصیدن نیز از دیگر عناصری که عوام بر این باورند که این عوامل باعث شادمانی در افراد می شود.

(از مثال های مناسب برای این عناصر استفاده کنید تا مطلب به خوبی درونی شود)

شادی در فرهنگ کشورهای مختلف گاه به صورت جشن های سنتی و نمادین و یا به صورت سالانه برگزار می شود که ما به چند نمونه ی جشن دوشنبه ی تمیز یونان، جشن گوجه فرنگی اسپانیا و … اشاره کردیم.

(توضیحات کامل این جشن ها برای شما گذاشته شده و در صورت نبود می توانید به اینترنت برای جستجو مراجعه فرمایید)

وقتی شادمانی را با این رویکردها برای مخاطب خود توضیح دادید، این دو سوال را مطرح کنید که:

آیا انسان های امروز، به معنای واقعی، انسان های شادی هستند؟

آیا غربی ها  یا به عبارتی غیر مسلمان ها از مسلمانان شادترند؟

فیلمی که در اسلاید دهم نشان دادیم و هم چنین آمار روز افزونی که از  افسردگی و خود کشی در سراسر جهان وجود دارد، نشان می دهد، شادی حقیقی در سرتاسر کره ی خاکی وجود ندارد!!!

(برای دریافت آمار افسردگی می توانید از مقالات پژوهشی استفاده کنید. برای خودکشی نیز می توانید از هنرمندان و یا افراد مشهور دنیا که با این روش به زندگی خود پایان دادند ،با جستجو در گوگل مثال بیاورید)

اسلاید یازدهم تا چهاردهم به شرح شادمانی از دیدگاه روان شناسی مثبت گرا اشاره دارد.

از دهه ی ۱۹۶۰ به بعد تنی چند از روان شناسان تصمیم گرفتند به جای درمان صرف افسردگی، اضطراب، استرس و به طور کلی بیماری های روحی، به پژوهش و راهای افزایش عناصر روان شناسی مثبت گرا و عواملی چون شادمانی، رضایت از زندگی، امید، سرزندگی و.. بپردازند.

با این رویکرد افرادی مانند سیلیگمن، پترسون، آرگیل، وینهوون، مایرز و فوردایس به پژوهش پیرامون موضوعات مرتبط با شادمانی پرداخته و دریافتند.

بر خلاف تصور اغلب افراد از شادی که در هیجانی زود گذر خلاصه می شود، شادمانی به درجه ی رضایت فرد از زندگی بستگی داشته و هر قدر که افراد از زندگی خود رضایت بیشتری داشته باشند، شادتر هستند.

بر اساس نتایج تحقیقات مختلف شادی با خوشبینی، آرامش، رستگاری و.. رابطه ی مثبت دارد که در اسلاید ۱۳ بدان اشاره کردیم.

(برای جستجوی پژوهش های گوناگون روان شناسی می توانید از مقالات پژوهشی استفاده کنید)سخنرانی دانشجویی غدیر

سخنرانی دانشجویی غدیر – پژوهش های گوناگون پیرامون شادی

پژوهش های گوناگونی پیرامون شادی و افزایش آن در دنیا و حتی در کشورمان صورت گرفته است که مشهورترین پژوهش ها به سیلیگمن و  برنامه ی شادی فوردایس اختصاص دارد. فوردایس در برنامه ی ۱۴ مرحله ای شادی خود،توانست شادی افراد را افزایش دهد و بر این باور بود که اگر افراد بخواهند، قادر خواهند بود، شادتر زندگی کنند.

سیلیگمن نیز با مراجعه به مدارس پنسیلوانیا و استرالیا، ابتدا شادی دانش آموزان را با روش های پژوهشی اندازه گیری کرد و سپس از آنان خواست درباره ی سه نعمت یا سه داشته ی ارزشمند خود با یکدیگر گفتگو کنند، پس از این کار سیلیگمن دوباره شادی دانش آموزان را اندازه گرفت و مشاهده کرد که شادی و رضایت از زندگی افراد با صحبت پیرامون نعمت ها و داشته هایشان در اندازه ی چشمگیری افزایش پیدا کرده است.

پس از این توضیحات، این قسمت اساسی ترین نقطه ی بحث ماست و آن، این که هدف ما این نیست که با بررسی شادی از دیدگاه های مختلف به تعریف درست یا کاملی ازشادی برسیم بلکه هدف ما این است که به پاسخ این پرسش دست یابیم.

که با وجود بر پایی جشن های مختلف در فرهنگ های گوناگون یا تلاش های روان شناسان و پژوهشگران، آیا انسان امروز انسان شادی است؟ آیا شادی هایی که توسط برنامه ی شادی فوردایس یا پژوهش های سیلیگمن در پنسیلوانیا افزایش پیدا می کند همواره ماندگار است؟

وقتی آمار افسردگی و خودکشی در دنیا را بررسی می کنیم و شاهد این همه جنگ و بی عدالتی هستیم و یا حتی اگر با چند نفر از اطرافیان خود به گفتگو بنشینیم، در خواهیم یافت که انسان امروز نه تنها شادمان نیست بلکه افسرده، ناامید و بسیار ناراضی است. چرا؟

چون انسان نه تنها شادی که پاسخ همه ی نیازهای خود را از مسیر درست جستجو نمی کند و چون نیاز دارد و باید به جواب برسد،به هر زنجیره ای دستاویز می شود تا برای ارضای نیازهای خودش راهی پیدا کند.

انسان امروز شاد، آرام، امیدوار و راضی زندگی نمی کند زیرا بر اساس برنامه ریزی الهی زندگی نکرد، هر روز به دنبال پرچمی به راه افتاد و هر لحظه به کسی یا چیزی دل سپرد تا به خیال خودش به شادی برسد.

اما از آن جایی که مسیر حقیقی را برای رسیدن به همه ی نیازهایش از جمله شادی پیدا نکرد، نام هیجان های زودگذری مانند پرتاپ کردن گوجه فرنگی له شده و هندوانه، گاوبازی به قیمت از دست دادن جان و… را شادی گذاشت!!!

در حالی که خداوند رازق و خالق و مالک ما قرآن و اهل بیت (علیهم السلام) را گشاینده ی تمامی قفل های روحی، مادی و معنوی ما قرار داد و در یک مسیر شفاف و تضمینی ما را هدایت کرد.

(فاسئلوا اهل الذکر قرآن) یعنی ای انسان در هر جای دنیا پاسخ نیازهایت را فقط و فقط از این دو سرچشمه در کنار هم جستجو کن. اهل الذکر در تفاسیر ارزشمند روایی کسانی جز ائمه ی معصومین نیستند، همان کسانی که پس از پیامبر خاتم، خداوند در روز غدیر، بشریت را به آنها سپرد.

و دست در دستان امیر عالم، بهترین و کامل ترین برنامه ی زندگی را در قالب خطابه ی پیامبر به مردم بشر آموخت که پاسخگوی تمامی نیازهای ما از جمله شادی گمشده ای است که هر کس آن را در جایی و به گونه ای آن را  جستجو می کند.

سخنرانی دانشجویی غدیر – مضامین معادل با روانشناسی مثبت گرا در خطبه غدیر

خطبه ی غدیر با شکر و سپاس الهی آغاز می شود. شکر نعمت حال خوشی به انسان می بخشد و این یادآوری باعث رضایت از زندگی می شود، پس انسان شاکر هرگز ازشادی دور نمی شود.

نماز و زکات جلوه هایی از شادی هستند. راز و نیاز با معبود به انسان فرح و سرور می بخشد و کمک به دیگران انسان را آرام می سازد. (از روایات مرتبط با نماز که در آرامش انسان نقش دارد استفاده کنید. سی دی های شیعه شناسی آقای زرین در این حوزه پیشنهاد می شود که به طور مفصل درباره ی نماز سخنرانی کرده اند)

در خطبه ی غدیر، امیرالمومنین و اهل بیت علیهم السلام ایشان به عنوان صراط مستقیم معرفی شدند، وقتی انسان بداند که باید چگونه زندگی کند و مسیر حقیقی چیست، دچار سردر گمی نمی شود و به آرامش حقیقی می رسد. پس انسانی که مسیر زندگی اش مشخص است هرگز از شادی دور نمی شود.

در خطبه ی غدیر امیرالمومنین، امام حسن، امام حسین و فرزندان از نسل ایشان و هم چنین امام زمان (علیهم السلام) به طور ویژه توسط پیامبر نام برده شدند و خداوند با این معرفی به بشر نشان داد تا آخرین روز عالم تنها نیست. پس انسانی که احساس تنهایی نکند، هرگز از شادی دور نمی شود.

پیامبر صلی الله علیه و آله با اشاره به حدیث ثقلین، پاسخ به تمام نیازها را از طریق این دو مسیر و در کنار هم، برای تمام انسان ها و در هر مکان و زمانی امکان پذیر دانستند، پس انسانی که شاه کلید تمام قفل ها در دستان اوست، هرگز از شادی دور نمی شود.

اکمال دین و اتمام نعمت در روز غدیر پس از معرفی امیر المومنین و امامان از نسل ایشان، بر زبان پیامبر جاری شد. خداوند دین خود را به شرط امامت کامل نمود و نعمت اش را تمام کرد. پس انسانی که از کامل ترین دین الهی پیروی می کند و خداوند نعمت هایش را بر او تمام کرده است، هرگز از شادی دور نمی شود.

خداوند رضایت خود را در سایه ی غدیر و امامت اعلام کرد و این شادترین اتفاق زندگی هر انسانی است که خداوند اش از او راضی باشد.

(این بخش ها را با هنر خود پرورش دهید و از روایات و مثال های مناسب جهت شیرینی بحث خود استفاده کنید)سخنرانی دانشجویی غدیر

بنابر این اگر انسان امروز شادی حقیقی را در زندگی خود احساس نمی کند به سبب دوری از برنامه ی کاملی است که خداوند در روز غدیر به او نشان داد اما او از این برنامه غفلت ورزید و خود را از شادی دور کرد.

پیامبر معادلات عدم شادمانی و خسران تباهی را نیز در خطبه مطرح فرمودند (اسلاید۲۲) و به عاقبت عدم ولایت پذیری اشاره کردند.سخنرانی دانشجویی غدیر

(چند عبارت از خطبه را در این قسمت ذکر کنید)

قرن های زیادی از آن روز سپری شده و انسان امروز نیز احساس شادمانی نمی کند، زیرا نه با امام زمان (علیه السلام) زندگی می کند و نه به امید آمدن اش روزگار خود را می گذراند..

برای شادی حقیقی باید به فکر آشتی بود… چاره ی کار فقط پیوند است، پیوند حقیقی با امام زمانی که محبت اش همواره با ماست. (ماناست یعنی همیشگی)سخنرانی دانشجویی غدیر


دسترسی سریع و آسان به راهکار و محتوا برای مناسبت‌های نیمه شعبان، غدیر، محرم و فاطمیه
برای مطالعه و مشاهده مطالب خدمتگزاران میتوانید به فهرست مطالب در زیر مراجعه نمایید.

فهرست مطالب محرم فهرست مطالب فاطمیه فهرست مطالب نیمه‌شعبان فهرست مطالب غدیر کتابخانه خدمتگزاران
انواع کتیبه غدیر
انواع استیکر پشت شیشه خودرو
اسپند دودکن
انواع جادستمال کاغذی
انواع مگنت یخچالی مذهبی
انواع استکان مذهبی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا