سخنرانی سرنوشت فدک – سخنرانی فاطمیه

کلام ما را به اهلش برسانید

سخنرانی سرنوشت فدک پس از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله

این مقاله در مورد فدک، و اعطایی رسول خدا صلی الله علیه و آله به حضرت زهرا سلام الله علیها صحبت کرده است. سخنرانی سرنوشت فدک با موضوع  کلام ما را به اهلش برسانید می خواهد بیان کند که بعد از ایشان چگونه فدک را غصب و هتک حرمت بی بی دو عالم را کردند.

بخش یک سخنرانی سرنوشت فدک

(ابن حجر هیتمی در الصواعق المحرقه می نویسد: فاطمه [سلام الله علیها] نزد ابوبکر آمد و گفت: همانا پیامبر خدا فدک را به من داده است. ابوبکر گفت: آیا شاهدی داری؟ پس علی و ام ایمن برای فاطمه شهادت دادند ولی ابوبکر گفت: آیا با یک مرد و یک زن می خواهی حقت را ثابت کنی؟

منبع (الصواعق المحرقه، ص53)

اکنون می پرسیم؟

اولاً: چرا ابوبکر برای بذل و بخشش های بی حساب، از دیگران طلب شاهد نمی کرد؟ فقط از حضرت زهرا سلام الله علیها شاهد خواست؟

بخاری نقل می کند: جابر بن عبدالله انصاری گفت پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: اگر مال بحرین برسد فلان مقدار به تو می دهم ولی آن مال نرسید تا آنکه پیامبر از دنیا رفت. وقتی مال بحرین رسید ابوبکر ندا داد که هرکس پیامبر به او وعده ای داده یا طلبی از ایشان دارد بیاید. من به نزد ابوبکر رفتم و گفتم پیامبر به من چنین و چنان فرموده.

ابوبکر مقداری پول برای من ریخت. آن را شمردم پانصد عدد بود. سپس ابوبکر گفت دو برابر آن را هم بردار!!!

منبع (صحیح بخاری، ج3، ص57، باب الکفاله فی القرض و الدیون)

ثانیاً: مگر حضرت زهرا سلام الله علیها راستگو تر از همه مردم نبود، چرا ابوبکر از ایشان شاهد طلب می کند؟

حاکم نیشابوری با سندی که نزد مسلم صحیح است روایت کرده: وقتی نزد عایشه از فاطمه دختر پیامبر صلی الله علیه و آله سخن به میان می آمد، عایشه می گفت: هیچ کسی را راستگو تر از فاطمه ندیدم جز آن کسی که او را به دنیا آورده است (منظور رسول خدا صلی الله علیه و آله است).

منبع (المستدرک علی الصحیحین، حاکم نیشابوری، ج3، ص157؛ این روایت طبق شرط مسلم صحیح است؛ اما وی آن را نیاورده است.)

ثالثاً: آیا معلوم شد چرا حضرت زهرا در مرحله دوم که بخاری فقط آن را نقل کرده است فدک را به عنوان (ارث) طلب کردند؟


بخش دو سخنرانی سرنوشت فدک 

ابن ابی الحدید، عالم بزرگ معتزلی در کتاب شرح نهج البلاغه می نویسد: آنگاه که ابوبکر خطبه ی فاطمه (سلام الله علیها) را شنید؛ سخنانش بر او گران آمد؛ پس بالای منبر رفت و گفت: «ای مردم این چه سستی است که در برابر هر زن سخنگویی، از خود نشان می دهید؟ این آروزها در زمان رسول خدا کجا بود؟ هر که شنیده بگوید و هرکه دیده سخن بگوید. همانا او “روباهی” است که شاهدش دُمش است.

او باعث و بانی هر فتنه است؛ او کسی است که می‌خواهد جنگ به راه اندازد؛ او می‌گوید این زخم کهنه را پس از آن که بسته شده، تازه کنید (دوباره آشوب به راه اندازید)، و از ضعیفان یاری طلبیده و از زنان کمک می‌جوید؛ مانند امّ طحال که خویشانش فاحشه‌گری را برای او می پسندیدند» ‍!!!

منبع (شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید ج16 ص214 و 2155)

ابن ابی الحدید تنها عالم سنّی نیست که این روایت شگفت را نقل می کند، ابوهلال عسکری نیز آن را آورده است ولی ذکر نکرده که ابوبکر، این سخنان زشت توهین آمیز را درباره چه کسی می گوید.

منبع (جمهره الأمثال، أبو هلال عسکری، ج 1،ص 553 ـ 554، چاپ دار الفکر بیروت)

پناه بر خدا از این همه جسارت و گستاخی!

خواننده عزیز! شما به عنوان یک مسلمان فکر می کنید کسی که چنین توهینی به سرور بانوان بهشت، دختر رسول خدا، حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها کند، چه حکمی دارد؟ کسانی که می گویند سبّ شیخین باعث کفر است، پاسخ دهند که سبّ حضرت زهرا چه حکمی دارد؟


بخش سه سخنرانی سرنوشت فدک 

امیر مومنان علی علیه السلام در اول خلافت به جهت اتمام حجت، برای احقاق حق خود آنقدر تلاش کرد که گفتند آن حضرت طمع به خلافت دارد و یا به اصطلاح امروزی ها ریاست طلب است، بعد که بنابر مصلحت صبر پیشه نموده و سکوت اختیار کرد، شما امروز این تهمت ناجوانمردانه را بعد از 1400 سال به آن حضرت می زنید و می گویید امیر مومنان علی علیه السلام از خلفا راضق بوده است!! برای اینکه با آنها مخالفت نکرد و در برابر برنامه های آنها سکوت اختیار کرد!!

حال سوال اینجاست؟ اگر امیر مومنان علی علیه السلام ریاست طلب بود و طمع به خلافت داشت، پس چرا بعد از مرگ عثمان که مردم به درب خانه اش ریختند و از آن حضرت خواستند که خلافت را بپذیرد، تقاضا کرد که رهایش سازند؟

منبع (تاریخ طبری، جلد 5، صفحه 152 و 153 – کنزالعمال، جلد 3، ص161)


دسترسی سریع و آسان به راهکار و محتوا برای مناسبت‌های نیمه شعبان، غدیر، محرم و فاطمیه
برای مطالعه و مشاهده مطالب خدمتگزاران میتوانید به فهرست مطالب در زیر مراجعه نمایید.

فهرست مطالب محرم فهرست مطالب فاطمیه فهرست مطالب نیمه‌شعبان فهرست مطالب غدیر کتابخانه خدمتگزاران
انواع کتیبه غدیر
انواع استیکر پشت شیشه خودرو
اسپند دودکن
انواع جادستمال کاغذی
انواع مگنت یخچالی مذهبی
انواع استکان مذهبی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا