متن سخنرانی و مقاله غدیرآثار نوشتاری و اجرایی غدیرآثار ویدیویی غدیربزرگسالغدیرفایل ویدیوییمتنیمخاطبیننوجواننوع محتواویدیو کلیپ غدیر

مراسم سه روزه غدیر – طوفان فکری غدیر

مراسم سه روزه غدیر – شرح واقعه غدیر خم

مراسم سه روزه غدیر عنوان طوفان فکری، که واقعه غدیر خم را بیان کرده است و به شما کمک می کند که ماجرای سه روزه غدیر را چگونه شرح دهید، که برای مخاطب جالب و جذاب باشد و مطالب شما را با اشتیاق دنبال کند. برای دانلود مطالب به پایین صفحه مراجعه نمایید.

چگونه مراسم سه روزه غدیر را ترسیم کنیم؟

برای ترسیم مراسم سه روزه غدیر ابتدا باید یک نقشه ی کلی از واقعه ی غدیر و نکات مهم آن در ذهن داشته باشیم، تا بتوانیم در مورد ترسیم آن ایده پردازی کنیم. برای بیان مراسم سه روزه می توان از روش های زیر استفاده کرد که در ادامه به تفضیل بیان می شوند:

  • استفاده از عناوین کوتاه برای پرداختن به واقعه ی غدیر
  • برگزاری جشن غرفه ای
  • استفاده از نکات شاخص واقعه ی غدیر به عنوان محور ترسیم در سخنرانی ها
  • استفاده از آیات قرآنی که در متن خطابه آمده است برای ترسیم مراسم سه روزه غدیر
  • استفاده از فیلم های کارتونی برای ترسیم این مراسم برای کودکان

استفاده از عناوین کوتاه برای پرداختن به واقعه ی غدیر

اگر در عناوین کوتاه بخواهیم به این واقعه مراسم سه روزه غدیر بپردازیم عناوین  به صورت زیر خواهند بود:

  • آغاز سفر از مدینه تا غدیر
  • برنامه حج
  • لقب ” امیرالمؤمنین “
  • اعلان عمومى براى حضور در غدیر
  • برنامه‏ هاى قبل از خطابه
  • كیفیت سخنرانى پیامبر صلى‏ اللّه‏ علیه‏ و‏آله

دو اقدام عملى بر فراز منبر:

  1. بلند كردن و معرفى امیرالمؤمنین علیه‏ السلام،
  2. بیعت با قلب ها و زبان ها
  • بیعت مردان
  • بیعت زنان
  • عمامه سحاب
  • شعر غدیر
  • جبرئیل در غدیر
  • معجزه غدیر
  • پایان مراسم غدیر

مطالب عنوان ها برگرفته از کتاب «خطابه غدیر» نوشته محمد باقر انصاری می باشد”

عناوین  در جملات کوتاه توضیح داده خواهند شد تا برای خدمتگزاران غدیر نقشه ی کلی واقعه ترسیم شود.

عنوان اول – آغاز سفر از مدینه تا غدیر

در سال دهم هجرت، از طرف خداوند به پیامبر اكرم صلى‏ اللّه‏ علیه‏ و ‏آله دستور داده شد تا دو مسئله اساسى اسلام را به طور مفصل و رسمى به مردم ابلاغ نماید: حج، ولایت و خلافت دوازده امام علیهم ‏السلام .

در پى این فرمان، اعلان عمومى براى سفر حج داده شد، و جمعیتى بیش از صد و بیست هزار نفر از هر سو عازم مكه شدند. پیامبر صلى‏ اللّه‏ علیه‏ و‏آله و جمعیت همراه با احرام از میقات به سوى مكه حركت كردند؛ و پس از ده روز در پنجم ذى الحجة وارد این شهر شدند.امیرالمؤمنین علیه‏ السلام ـ كه از طرف پیامبر صلى‏ اللّه‏ علیه‏ و‏آله به یمن و نجران رفته بودند ـ به همراه دوازده هزار نفر از اهل یمن با احرام وارد مكه شدند.

عنوان دوم – برنامه حج

با رسیدن ایام حج، پیامبر صلى‏ اللّه‏ علیه‏ و‏ آله به عرفات و مشعر و منى رفتند، و اعمال حج را با تمام واجبات و مستحبات آن به مردم آموختند. در مِنا پیامبر صلى‏ اللّه‏ علیه‏ و‏آله دو بار سخنرانى كردند، و زمینه را براى اعلام ولایت امیرالمؤمنین علیه‏ السلام آماده فرمودند. همچنین آن‏ حضرت به امرخداوند، ودایع انبیاء علیهم‏ السلام را به امیرالمؤمنین علیه‏ السلام تحویل دادند.

عنوان سوم – لقب ” امیرالمؤمنین “

پس از بازگشت به مكه، جبرئیل از طرف خداوند لَقَب « امیرالمؤمنین » را به عنوان اختصاص آن به على بن ابى‏طالب علیه‏ السلام آورد؛ و به دستور پیامبر صلى‏ اللّه‏ علیه‏ و ‏آله بزرگان اصحاب خدمت امیرالمؤمنین علیه‏ السلام حاضر شدند و با خطاب « السلام علیك یا امیرالمؤمنین » به آن حضرت سلام كردند؛ اگرچه اعطاى این لقب و نظیر این برنامه قبلاً نیز انجام شده بود.

عنوان چهارم – اعلان عمومى براى حضور در غدیر

بلافاصله پس از اتمام حج، « بلال » منادىِ پیامبر صلى‏ اللّه‏ علیه‏ و‏ آله از طرف آن حضرت اعلام كرد: «فردا كسى جز معلولان نباید باقى بماند، و همه باید حركت كنند تا در وقت معین در غدیر خم حاضر شوند. »

« غدیر خم » كه داراى آب و چند درخت كهنسال بود و قبل از جحفه در تقاطع مسیرها قرار داشت، به امر خاص الهى انتخاب گردید. »

پس از این اعلان، مردم با تعجب از حركت فورى پیامبر صلى‏ اللّه‏ علیه‏ و ‏آله، خود را براى خروج از مكه آماده كردند. حتى عده‏اى از اهل یمن كه مسیرشان به سمت شمال نبود و نیز عده‏اى از اهل مكه آماده شدند تا همراه حضرت تا غدیر بیایند.

عنوان پنجم – برنامه‏ هاى قبل از خطابه

صبح آن روز كه پیامبر صلى‏ اللّه‏ علیه‏ و‏ آله از مكه حركت كردند، جمعیتى بیش از صد و بیست هزار نفر همراه حضرت به سوى غدیر خم آمدند.

✔با رسیدن به منطقه غدیر، حضرت مسیر حركت را به سمت راست جاده تغییر دادند و دستور دادند منادى ندا كند: «همه مردم متوقف شوند و آنان كه پیش رفته ‏اند بازگردند و آنان كه پشت سر هستند توقف كنند، تا همه در محل از پیش تعیین شده جمع شوند». همچنین دستور دادند: «كسى زیر درختان كهنسالى كه در آنجا بود نرود و آن مكان خالى بماند».

✔با این دستور همه مركب‏ ها از حركت ایستادند و مردم در منطقه غدیر پیاده شدند، و هر یك براى خود جایى پیدا كردند و خیمه‏ ها را بر پا كردند و مستقر شدند. شدت گرما در اثر حرارت آفتاب و داغى زمین به حدى بود كه مردم ـ و حتى خود حضرت ـ گوشه ‏اى از لباسشان را بر سر انداخته و گوشه‏اى از آن را زیر پاى خود قرار داده بودند، و عده ‏اى از شدت گرما عبا را به پاهایشان پیچیده بودند.

آماده سازی منبر

پیامبر صلى‏ اللّه‏ علیه‏ و‏ آله به سلمان و ابوذر و مقداد و عمار دستور آماده سازى زیر درختان كهنسال را دادند. آنان پس از كندن خارهاى زیر درختان و جمع آورى سنگ‏ هاى ناهموار، زیر درختان را جارو زده و آب پاشى كردند. در فاصله بین دو درخت روى شاخه‏ ها پارچه‏ هایى انداختند تا سایبانى از آفتاب باشد، و آن محل براى برنامه سه روزه‏اى كه حضرت در نظر داشتند كاملاً مساعد شود.

✔در زیر سایبان، سنگ‏ ها را روى هم چیدند و از رواندازهاى شتران و سایر مركب‏ها نیز كمك گرفتند و روى همه آن‏ها پارچه‏ اى انداختند، و منبرى به بلندى قامت حضرت ساختند. این منبر را طورى برپا كردند كه نسبت به دو طرف جمعیت در وسط قرار بگیرد، و پیامبر صلى‏ اللّه‏ علیه‏ و ‏آله هنگام سخنرانى مُشرِف بر مردم باشند تا صداى حضرت به همه برسد و همه آن حضرت را ببینند. البته یك یا چند نفر سخنان پیامبرصلى‏ اللّه‏ علیه‏ و ‏آله را براى مردم تكرار مى‏ كردند تا افرادى كه دورتر قرار داشتند مطالب را بهتر بشنوند.

عنوان ششم – كیفیت سخنرانى پیامبر صلى‏ اللّه‏ علیه‏ و‏ آله

انتظار مردم به پایان رسید. منادىِ پیامبر صلى‏ اللّه‏ علیه‏ و ‏آله ندا داد تا مردم جلوى منبر اجتماع كنند، و با آماده شدن صف‏ ها نماز را به جماعت خواندند. بعد از آن مردم ناظر بودند كه پیامبر صلى‏ اللّه‏ علیه‏ و ‏آله بر فراز آن منبر ایستادند، و به امیرالمؤمنین علیه‏ السلام دستور دادند بالاى منبر بیاید. آن حضرت نیز بالاى منبر رفته و یك پله پایین‏ تر در طرف راست پیامبر صلى‏ اللّه‏ علیه‏ و ‏آله ایستادند.

سپس حضرت نگاهى به راست و چپ جمعیت نمودند و منتظر شدند تا مردم كاملاً جمع شده آرام گردند. پس از آماده شدنِ مردم، پیامبر اكرم صلى‏ اللّه‏ علیه‏ و‏ آله سخنرانىِ تاریخى و آخرین خطابه رسمى خود را براى جهانیان آغاز كردند.

سخنرانى پیامبر صلى‏ اللّه‏ علیه‏ و ‏آله در غدیر با شیوه خاص آن كه دو نفر بر فراز منبر در حال قیام دیده مى ‏شدند حدود یك ساعت طول كشید. این بیانات حضرت ـ با در نظر گرفتن ترتیب مطالب خطبه ـ در یازده بخش قابل ترسیم است.

خطابه ی غدیر

بخش اول

در اولین بخش سخن، حضرت حمد و ثناى الهى به جا آورده، صفات قدرت و رحمت حق تعالى را ذكر فرمودند، و به بندگى خود در مقابل ذات الهى شهادت دادند.

بخش دوم

در بخش دوم تصریح فرمودند كه باید فرمان مهمى درباره على علیه ‏السلام ابلاغ كنم، و گرنه رسالت الهى را نرسانده‏ ام و ترس از عذاب خدا دارم.

بخش سوم

در سومین بخش، آن حضرت امامت دوازده امام بعد از خود را تا آخرین روز دنیا با عمومیت ولایت آنان بر همه انسان‏ها، و در طول زمان‏ ها و در همه مكان ‏ها، و نفوذ كلماتشان در جمیع امور اعلام فرمودند.

بخش چهارم

در بخش چهارم خطبه، پیامبر صلى‏ اللّه‏ علیه‏ و ‏آله بازوان امیرالمؤمنین علیه‏ السلام را گرفتند و آن حضرت را از جا بلند كردند و در این حال فرمودند: «مَنْ كُنْتُ مَوْلاهُ فَهذا عَلِىٌّ مَوْلاهُ، اَللّهُمَّ والِ مَنْ والاهُ وَ عادِ مَنْ عاداهُ وَ انْصُرْ مَنْ نَصَرَهُ وَ اخْذُلْ مَنْ خَذَلَهُ». سپس كمال دین را با ولایت ائمه علیهم‏ السلام اعلام فرمودند.

بخش پنجم

در بخش پنجم، حضرت صریحاً فرمودند: « هر كس از ولایت ائمه علیهم‏ السلام سرباز زند اعمال نیكش سقوط مى‏ كند و در جهنم خواهد بود ». بعد از آن شمه‏ اى از فضایل امیرالمؤمنین علیه ‏السلام را متذكر شدند.

بخش ششم

در مرحله ششم، پیامبر صلى‏ اللّه‏ علیه‏ و‏ آله با تلاوت آیاتى از قرآن در رابطه با عذاب الهى و لعن دشمنان دین، فرمودند: «منظور از این آیات عده‏اى از اصحاب من هستند كه مأمور به چشم پوشى از آنان هستم، ولى بدانند كه خداوند ما را بر معاندین و مخالفین و خائنین و مقصرین حجت قرار داده، و اغماض نسبت به آنان در دنیا مانع از عذاب آخرت نیست ». سپس بیزارى خود را از گمراه كنندگان امت اعلام فرمودند و اشاره‏اى هم به «اصحاب صحیفه ملعونه» و غاصبین مقام امامت نمودند.

بخش هفتم

در بخش هفتم، حضرت تكیه سخن را بر اثراتِ ولایت اهل بیت علیهم ‏السلام قرار داده فرمودند: «اصحاب صراط مستقیم در سوره حمد، شیعیان اهل‏بیت هستند». سپس آیاتى درباره اهل بهشت را به پیروان آل محمد علیهم‏ السلام ، و آیاتى درباره اهل جهنم را به دشمنان آل محمد علیهم‏ السلام تفسیر فرمودند.

بخش هشتم

در بخش هشتم مطالبى اساسى درباره حضرت بقیة اللّه‏ الاعظم حجة بن الحسن المهدى ارواحنا فداه فرمودند، و آینده‏ اى پر از عدل و داد به دست امام زمان عجل اللّه‏ فرجه را به جهانیان مژده دادند.

بخش نهم

در بخش نهم مردم را به بیعت با خود و سپس با على علیه ‏السلام دعوت نمودند، و آن را از طرف خداوند و بیعت با حق تعالى دانستند.

بخش دهم

در دهمین بخش، پیامبر صلى‏ اللّه‏ علیه‏ و‏آله درباره كیفیت بیان احكام الهى در آینده مسلمین فرمودند: چون بیان همه حلال‏ ها و حرام‏ ها توسط من امكان ندارد، با بیعتى كه درباره امامان علیهم‏ السلام از شما مى‏ گیرم حلال و حرام را تا روز قیامت بیان كرده‏ ام، یعنى بیان ایشان بیان من است. بالاترین امر به معروف و نهى از منكر را نیز، تبلیغ پیام غدیر درباره اطاعت از امامان علیهم‏ السلام و نهى از مخالفتشان دانستند.

بخش آخر

در آخرین مرحله خطابه، بیعتِ لسانى انجام شد و حضرت فرمودند: «خداوند دستور داده تا قبل از بیعت با دست، از زبان‏ هاى شما اقرار بگیرم». سپس مطلبى را كه خلاصه آن اطاعت از دوازده امام علیهم‏ السلام و عهد و پیمان بر ثابت قدم بودن و بر رساندن پیام غدیر به نسل‏ هاى آینده و غایبان از غدیر بود براى مردم گفتند، و مردم آن را تكرار كردند. كلمات نهایى پیامبر صلى‏ اللّه‏ علیه‏ و ‏آله دعا براى اقرار كنندگان و نفرین بر منكرین اوامرش بود، و با حمد و سپاس خداوند خطابه را به پایان رساندند.

اهداف غدیر

در بخش خطبه باید به اهداف خطبه غدیر هم توجه داشته باشیم و آن را از هر طریقی چه سخنرانی چه نمایش و.. به مخاطب منتقل کنیم:

براى دركِ اهداف پیامبر صلى‏ اللّه‏ علیه‏ و ‏آله از خطابه غدیر، در نظر گرفتنِ شكل مخصوص سخنرانى كه به حالت قیام بود، و شرایط استثنایى گوینده و شنوندگان از نظر تقارن با حج و شدت گرما و مكان خاصى كه قبل از تقاطع جاده‏ ها و متفرق شدن مردم در نظر گرفته شده بود، و اینكه مخاطبینِ غدیر را جمعیتى به تعداد كل مسلمین جهان تا آخر روزگار تشكیل مى‏دادند، ضرورت دارد.

با این مقدمه است كه مى‏توان پایه‏ هاى فكرى كه پیامبر صلى‏ اللّه‏ علیه‏ و ‏آله در این خطبه، به عنوان خط مشى دائمى مسلمین تعیین كردند به دست آورد. با این نتیجه‏ گیرى‏ ها معلوم خواهد شد كه گمراه كنندگانِ امت و تحریف كنندگانِ دین خدا چگونه رو در روى خداى تعالى و پیامبرش ایستادند و مردم را از صراط مستقیم منحرف كردند.

محور سخن در خطابه غدیر

محورِ سخن در سخنرانى پیامبر صلى‏ اللّه‏ علیه‏ و آله، ولایت دوازده امام علیهم‏ السلام و شئون امامت ایشان است و حضرت از سه موضوع خارج نشده‏ اند:

مواردى از خطبه صریحاً درباره ولایت و امامت دوازده امام علیهم ‏السلام است. مواردى دیگر به عنوان مقدمه چینى و تمهید براى مسئله ولایت، و مواردى هم در بیان شئون امامت و درجه اعلاى ولایت امامان و فضایل ایشان وبرنامه‏ هاى اجتماعى آنان، و نیز درباره دشمنان ایشان و رؤساى ضلالت و انحراف است.

نیمه اول خطبه مربوط به اصل مطلب یعنى اعلان رسمى ولایت ائمه علیهم ‏السلام است. در نیمه دوم پس از فراغت از موضوع اصلى، به توضیح آن پرداخته‏ اند. در پایان، نماز و زكات و حج و امر به معروف و نهى از منكر را یاد آور شده‏ اند و ارتباط آن را با ولایت بیان فرموده ‏اند.

عنوان هفتم – دو اقدام عملى بر فراز منبر

در اثناى خطبه، پیامبر صلى‏ اللّه‏ علیه‏ و ‏آله دو اقدام عملى انجام دادند كه بسیار جلب توجه نمود:

اول: بلند كردن و معرفى امیرالمؤمنین علیه‏السلام

پیامبر صلى‏ اللّه‏ علیه‏ و ‏آله پس از مقدمه چینى و ذكر مقام امامت و خلافت و ولایت امیرالمؤمنین علیه ‏السلام ، براى آن كه تا آخر روزگار راه هر گونه شك و شبهه بسته باشد، پس از معرفى صاحب ولایت به صورت لسانى، آن حضرت را عملاً معرفى كردند. بدین ترتیب كه ابتدا فرمودند:

باطن قرآن و تفسیر آن را براى شما بیان نمى ‏كند مگر این كسى كه دست او را میگیرم و او را بلند مى‏ كنم و بازویش را گرفته و او را بالا مى‏ برم.

پس از آن، حضرت گفته خود را عملى كردند و بازوان امیرالمؤمنین علیه‏ السلام را گرفتند. در این هنگام امیرالمؤمنین علیه‏ السلام دستان خود را به سمت صورت حضرت باز كردند به طورى كه دستانشان به سوى آسمان بلند شد. سپس پیامبر صلى‏ اللّه‏ علیه‏ و ‏آله، امیرالمؤمنین علیه ‏السلام را از جا بلند كردند تا حدى كه پاهاى آن حضرت محاذى زانوهاى پیامبر صلى‏ اللّه‏ علیه‏ و‏ آله قرار گرفت. در این حال از مردم پرسیدند: چه كسى صاحب اختیار شماست؟ گفتند خدا و رسولش؟ در اینجا فرمودند:

مَنْ كُنْتُ مَوْلاهُ فَهذا عَلِىٌّ مَوْلاهُ، اَللّهُمَّ والِ مَنْ والاهُ وَ عاداهُ وَ انْصُرْ مَنْ نَصَرَهُوَ اخْذُلْ مَنْ خَذَلَهُ. خطبه غدیر

هر كس كه من مولى و صاحب اختیار اویم این على مولى و صاحب اختیار اوست. خدایا دوست بدار هر كس او را دوست بدارد، و دشمن بدار هر كس او را دشمن بدارد، و یارى كن هر كس او را یارى كند، و خوار كن هر كس او را خوار كند.

دوم: بیعت با قلبها و زبانها

از آنجا كه بیعت گرفتن از فرد فرد آن جمعیت انبوه مشكل بود، و از طرفى امكان داشت افرادى به بهانه‏ هاى مختلف از بیعت شانه خالى كنند و حضور نیابند، لذا حضرت در اواخر سخنرانى فرمودند: اى مردم، چون جمعیت شما بیش از آن است كه با دست من در زمان واحد بیعت كنید، پس همگى قبلاً این سخنى را كه من مى‏ گویم به قصد بیعت تكرار كنید و بگویید:

ما فرمان تو از جانب خداوند را ـ كه درباره على بن ابى‏طالب و امامان از فرزندانش به ما رساندى ـ اطاعت مى‏ كنیم و به آن راضى هستیم، و با قلب و جان و زبان و دستمان با تو بر این ادعا بیعت مى‏ كنیم . . . عهد و پیمان در این باره براى آنان از ما ـ از قلب‏ ها و جان‏ ها و زبان‏ ها و ضمایر و دستانمان ـ گرفته شد. هر كس توانست با دستش، و گرنه با زبانش بدان اقرار مى‏ نماید.

عنوان هشتم – بیعت مردان

با پایان یافتن خطابه، مردم به سوى پیامبر صلى‏ اللّه‏ علیه‏ و ‏آله و امیرالمؤمنین علیه‏ السلام ازدحام كردند، و با ایشان به عنوان بیعت دست مى‏ دادند و تبریك و تهنیت مى‏ گفتند.

پیامبر صلى‏ اللّه‏ علیه‏ و ‏آله دستور دادند تا دو خیمه بر پا شود. در یكى خود جلوس فرمودند و به امیرالمؤمنین علیه‏ السلام دستور دادند تا در خیمه دیگر جلوس فرماید. مردم دسته دسته در خیمه پیامبرصلى‏ اللّه‏ علیه‏ و ‏آله حضور مى‏ یافتند و پس از بیعت و تبریك به خیمه امیرالمؤمنین علیه‏ السلام مى‏آمدند و به عنوان امام و خلیفه بعد از پیامبرشان با حضرتش بیعت مى‏ كردند و با لقب «امیرالمؤمنین» به آن حضرت سلام مى‏ كردند، و این مقام والا را تبریك و تهنیت مى‏ گفتند. برنامه بیعت و تهنیت تا سه روز ادامه داشت و حضرت این مدت را در غدیر اقامت داشتند.

مسئله جالب در این بیعت آن بود كه اولین كسانى كه در غدیر با امیرالمؤمنین علیه‏ السلام بیعت نمودند و خود را از دیگران جلو انداختند همان‏ هایى بودند كه زودتر از همه بیعت خود را شكستند و پیمان خود را زیر پا گذاشتند. آنان عبارت بودند از: ابوبكر، عمر، عثمان، طلحه و زبیر كه پس از رحلت پیامبر صلى‏ اللّه‏ علیه‏ و ‏آله یكى پس از دیگرى رو در روى امیرالمؤمنین علیه ‏السلام ایستادند.

نكته ظریف

نكته ظریف دیگر اینكه ابوبكر و عمر قبل از بیعت به صورت اعتراض گفتند: ولایت على را از جانب خود مى‏ گویى یا دستور الهى است؟! پیامبر صلى‏ اللّه‏ علیه‏ و‏آله فرمودند: «از طرف خدا و رسولش است».

این اعتراض بی جا با توجه به سبقت آنان در بیعت ـ در حالى كه سایر مردم بدون هیچ شك و شبه ه‏اى بیعت مى‏ كردند ـ باطن منافقانه شان را براى تاریخ روشن ساخت.

جالب‏تر اینكه عمر بعد از بیعت این كلمات را بر زبان مى‏ راند: “افتخار برایت باد، گوارایت باد، اى پسر ابى‏ طالب! خوشا به حالت اى ابا الحسن، اكنون مولاى من و مولاى هر مرد و زن مؤمنى شده ‏اى”

عنوان نهم – بیعت زنان

از طرف دیگر، پیامبر صلى‏ اللّه‏ علیه‏ و ‏آله دستور دادند تا ظرف آبى آوردند، و پرده‏ اى بر روى آن زدند به طورى كه زنان در آن سوى پرده با قرار دادنِ دستِ خود در آب، و قرار دادنِ امیرالمؤمنین علیه‏ السلام دست خود را در سوى دیگر با آن حضرت بیعت كردند؛ وبه دین صورت بیعت زنان هم انجام گرفت.

یادآور مى‏ شود كه حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا علیه االسلام در غدیر حضور داشتند، و كلیه همسران پیامبر صلى‏ اللّه‏ علیه‏ و‏ آله نیز در آن مراسم حاضر بودند.

  • توجه دادن افراد، خصوصاً جوانان، به شیوه بیعت زنان در تبیین جایگاه زن در اسلام بسیار اهمیت دارد.

عنوان دهم – عمامه سحاب

در این مراسم، پیامبر صلى‏ اللّه‏ علیه‏ و ‏آله عمامه خود را كه «سحاب» نام داشت، به عنوان تاج افتخار بر سر امیرالمؤمنین علیه‏ السلام گذاشتند و انتهاى عمامه را از پشت سر بر دوش آن حضرت قرار دادند.

عنوان یازدهم – شعر غدیر

در مراسم پر شور غدیر، حسّان بن ثابت از پیامبر صلى‏ اللّه‏ علیه‏ و ‏آله اجازه خواست تا به مناسبت این واقعه عظیم شعرى درباره امیرالمؤمنین علیه‏ السلام بگوید. حضرت فرمودند: بگو به بركت خداوند. حسّان در جاى بلندى قرار گرفت و گفت: «اى بزرگان قریش، سخن مرا به گواهى و امضاى پیامبر صلى‏ اللّه‏ علیه‏ و ‏آله گوش كنید». سپس اشعارى را كه همانجا سروده بود خواند كه به عنوان یك سندِ تاریخى از غدیر ثبت شد و به یادگار ماند.

  • مانور روی بخش شعر در غدیر خیلی برای جوانان می تونه جذاب باشه مثلاًدعوت به یک شب شعر غدیری و توصیف مراسم سه روزه قبل از شب شعر و بعد از آن برگزاری شب شعر در رابطه با غدیر.
  • این ایده می تواند نوعی شبیه سازی از واقعه غدیر هم باشد با این روش که حضرت صاحب الزمان را به عنوان وارث غدیر شاهد مراسم شب شعرمان بدانیم و به حضور ایشان غدیر را تبریک بگوئیم.

عنوان دوازدهم – جبرئیل در غدیر

اتمام حجت دیگر این بود كه مردى زیبا روى در كنار مردم مى‏ گفت: به خدا قسم روزى مانند این روز هرگز ندیدم. چقدر كار پسر عمویش را محكم نمود! براى او پیمانى بست كه جز كافر به خدا و رسولش آن را بر هم نمى‏ زند. واى بر كسى كه پیمان او را بشكند.

عمر نزد پیامبر صلى‏ اللّه‏ علیه‏ و‏ آله آمد و گفت: شنیدى این مرد چه مى‏ گفت؟! حضرت فرمودند: او را شناختى؟ گفت: نه. حضرت فرمودند: او روح الامین جبرئیل بود. تو مواظب باش این پیمان را نشكنى. اگر چنین كنى خدا و رسول و ملائكه و مؤمنان از تو بیزار خواهند بود!

عنوان سیزدهم – معجزه غدیر

امضاى الهى بر غدیر، معجزه‏اى بود كه پس از اعلام ولایت توسط پیامبر صلى‏ اللّه‏ علیه‏ و ‏آله به وقوع پیوست. حارث فهرى نزد حضرت آمد و معترضانه پرسید: آیا این ولایت كه امروز اعلام كردى از جانب خدا بود؟ پیامبر صلى‏ اللّه‏ علیه‏ و‏ آله فرمود: آرى از جانب خدا بود.

در اینجا حارث خطاب به خداوند گفت: «خدایا! اگر آنچه محمد مى‏ گوید حق و از جانب توست سنگى از آسمان بر ما ببار یا عذاب دردناكى بر ما بفرست»!! همین كه سخن حارث تمام شد و به راه افتاد، خداوند سنگى از آسمان بر او فرستاد كه از مغزش وارد و از دُبُرش خارج گردید و همانجا او را هلاك كرد. با این معجزه، بار دیگر بر همگان مسلم شد كه «غدیر» از منبع وحى سرچشمه گرفته و فرمان الهى است و منكرین آن مستحق عذاب‏اند.

ممکن است این شبهه مطرح شود که حاضران در مراسم غدیر با توجه به جایگاه پیامبر مجبور به بیعت بودند و حق انتخاب و اختیاری نداشتند؛ اما این معجزه غدیر پاسخی برای این شبهه می باشد که افراد آزادانه مخالفت خود را مطرح کردند و عذاب نازل شده به درخواست شخص مخالف بوده.

عنوان چهاردهم – پایان مراسم غدیر

پس از سه روز، مراسم غدیر پایان پذیرفت و آن روزها به عنوان « ایّام الولایة » در ذهن‏ها نقش بست. گروه‏ ها و قبایل عرب، پس از وداع با پیامبرشان و معرفت كامل به جانشین آن حضرت راهى شهر و دیار خود شدند و پیامبر صلى‏ اللّه‏ علیه‏ و‏ آله عازم مدینه گردیدند. خبر واقعه غدیر در شهرها منتشر شد و به سرعت شایع گردید و به گوش همگان رسید، و بدین گونه خداوند حجتش را بر مردم تمام كرد.

  • می توان برای ترسیم این مراسم هرکدام از بخش های بالا را که مناسب مخاطب است بیشتر مانور داد و بقیه ی بخش ها را در قالب متن مجری و در مسابقه ترسیم کرد.
  • مثلا اگر مخاطب مان را در مورد خطابه ی غدیر کمتر آگاهی دارد بقیه ی بخش های مراسم سه روزه را در قالب متون مجری و مسابقه و کارت دعوت به مخاطب منتقل کنیم ولی بخش خطابه و توضیحات آن را در قسمت سخنرانی جشن به همراه پاورپوینت و یا کلیپ توضیح بدهیم تا برای مخاطب کاملا جا بیافتد.
  • اگر کسی ذوق نمایشنامه نویسی دارد می تواند این مراسم سه روزه را در قالب نمایشنامه در بیاورد و اجرا کند. یکی از نکاتی که در نمایشنامه نویسی مورد استفاده قرار می گیرد حضور شیاطین و منافقین در واقعه ی غدیر است که می توان به بهانه ی تصویر این شیاطین و منافقین کل واقعه را تصویر کرد و بیشتر روی این مورد تاکید کرد.

شیاطین و منافین در غدیر:

شیاطین در غدیر

ابلیس و رؤساى اصحاب او هنگام منصوب شدن امیرالمؤمنین علیه ‏السلام در روز غدیر حاضر بودند. در آن روز اصحاب ابلیس به او گفتند: «این امت مورد رحمت قرار گرفتند و از گمراهى محفوظ شدند، و دیگر نه ما و نه تو بر آنان راهى نداریم، چرا كه امام و پناه بعد از پیامبرشان را شناختند». پس از شنیدن این سخنان ابلیس با ناراحتى از آنان جدا شد.

هنگامى كه مردم بعد از رحلت پیامبر صلى‏ اللّه‏ علیه‏ و‏ آله بیعت را شكستند، ابلیس اصحابش را جمع كرد تا پاسخ اعتراض آنان را عملاً نشان دهد. آنان در مقابل او سجده كردند و گفتند: «اى آقاى ما! اى بزرگ ما! تو بودى كه آدم را از بهشت بیرون كردى»! یعنى تو قبلاً كار بزرگترى در مورد آدم انجام داده‏اى، و در كنار آن گمراه كردن این امت كار آسانى بوده است!

ابلیس گفت: «كدام امت بعد از پیامبرشان گمراه نشدند؟! هرگز!! شما گمان مى‏ كنید من بر اینان سلطه و راهى ندارم؟! چگونه دیدید مرا هنگامى كه كارى كردم تا امر خدا و پیامبر را درباره اطاعت على بن ابى‏طالب كنار گذاردند …»؟!

منافقین در غدیر

منافقین با احساس نزدیكى رحلت پیامبر صلى‏ اللّه‏ علیه‏ و ‏آله و آگاهى از تصمیم حضرت براى تعیین رسمى جانشین خود، دست به اقداماتى اساسى زدند و صفوف خود را براى روزهاى بعد از وفات آن حضرت آماده‏ تر كردند.

برگزاری جشن غرفه ای

نکته تبلیغی که در این مراسم 3 روزه در حجه اوداع پیامبر وجود داشته این بوده که با توقف 3 روزه حاجیان برای این مراسم، توجه خانواده های چشم انتظار حاجیان جلب شده و این بستری برای تبلیغ غدیر و رساندن پیام به دیگران شود. ما نیز باید با ترسیم ابعاد مطرح شده این مراسم در برنامه های خود از ابعاد تبلیغی آن استفاد کنیم

یکی از پیشنهادات برای اجرای این مراسم سه روزه و ترسیم آن این است که از پارک های بزرگ شهر مجوز بگیریم برای برگزاری جشن غرفه ای، یعنی این مطالب را در 4 غرفه ی 10 دقیقه ای خلاصه کنیم و 10 دقیقه  هم غرفه پنجم برگزاری مسابقه از مطالب و جایزه باشد.

در راستای این پیشنهاد به نظرم برای ترسیم مراسم سه روزه بهتر است ما تلفیقی از جشن غرفه ای و جشن میزها داشته باشیم یعنی به جای غرفه در پارک میزهای گرد قرار بدهیم و هر یک از میزها در مسیر یکی از مطالب را بر عهده داشته باشند. میز آخر هم اجرای مسابقه باشد.

  • بین میزها می توان میز های پذیرایی کوچک یا غرفه های کوچک کودک قرار داد.
  • می توان بیعت زنان و مردان و عمامه ی سحاب و… را بین میزها در یک غرفه به صورت نمایش اجرا کرد.
  • بخش بیعت غدیر یکی از مهمترین بخش های مراسم 3 روزه غدیر هست
  • تبیین ابعاد مختلف بیعت که بیعت زبانی و قلبی و عملی می باشد
  • می توان به صورت نمادین بیعت با تنها وارث غدیر را برگزار کرد
  • برگزاری مراسم در سه غرفه ٢٠ دقیقه می تواند بیانگر سه روز مراسم بیعت باشد و در هر غرفه با دسته بندی درست می توان حول یك محور موضوع را بیان نمود.

استفاده از نکات شاخص واقعه ی غدیر به عنوان محور ترسیم در سخنرانی ها

در واقعه ی غدیر نکات شاخصی هست که می توان از این نکات به عنوان محور ترسیم در سخنرانی ها  استفاده کرد و بقیه مراسم را در حاشیه ی این نکات به مخاطب منتقل کرد مثل:

  • شاهد گرفتن خداوند بر تبلیغ خود.
  • شاهد گرفتن مردم بر تبلیغ خود.
  • تأكید بر امامت دوازده امام علیهم‏ السلام بعد از خود.
  • تأكید بر عدم تغییر حلال و حرام و تبیینِ آن توسط امامان.
  • اشاره به منافقین و اقداماتِ گذشته و آینده آنان صریحاً و تلویحاً.
  • در جشن های سنتی میتوان از سه راوی استفاده كرد، چنانچه امكانات فراهم باشد می توانند این سه راوی یك نوع لباس بارنگ های متفاوت بپوشند و در طول جشن در سه نوبت ١٥ دقیقه ای به نقل برخی اتفاقات این سه روز بپردازند و در انتها هر سه نفر بر روی سن بیایند و از حضار بخواهند دستان همدیگر را گرفته و دعای ” الحمد الله الذی جعلنا من المتمسكین بولایت امیرالمومنین و الائمة المعصومین علیهم السلام” را بخوانند و برای فرج آخرین وارث غدیر دعا كنند.
  • در مراسم برقراری عقد اخوت بین افراد هم می توان روی بحث بیعت مانور داد و بحث بیعت را اصل قرار داد و به بهانه آن بقیه ی مراسم را مختصراً ترسیم کرد.

استفاده از آیات قرآنی که در متن خطابه آمده است برای ترسیم مراسم سه روزه

  • از آیات قرآنی که در متن خطابه آمده است می توان استفاده کرد برای ترسیم مراسم سه روزه (به عنوان اصل بحث سخنرانی یا پرسش و پاسخ) و بعد هم به بحث امامت در قرآن اشاره کرد .

آیات قرآنى كه در خطبه آمده است:

  • استشهاد به آیات قرآن در بسیارى از مواضع خطبه از نكات شاخص خطبه است. آیاتى كه در خطبه غدیر به عنوان شاهد یا تفسیر آمده 50 مورد است، كه اهمیت این سند بزرگ اسلام را جلوه‏ گر مى‏ نماید.
  • تفسیر 25 آیه قرآن به اهل بیت علیهم‏السلام و 15 آیه به دشمنان اهل بیت علیهم ‏السلام در متن خطبه نیز از نكات بسیار مهم آن است.
  • بیش از 10 آیه از قرآن نیز در ایام واقعه غدیر نازل شده كه آیات (یا أیُّهَا الرَّسُول بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إلَیْكَ ... ) و (اَلْیَوْم أكْمَلْتُ لَكُمْ دینَكُم … ) و (سَألَ سَائِلٌ بِعَذابٍ واقِـع ) سه نمونه بارز آن است.

استفاده از فیلم های کارتونی برای ترسیم این مراسم برای کودکان.

می توان با استفاده از فیلم های کارتونی برای بچه ها این مراسم را ترسیم کرد و بعد از پخش فیلم نکات مهم را برای بچه ها توضیح داد یک نمونه در مورد بیعت ارسال می شود.


برای مطالعه و مشاهده مطالب بیشتر در مورد امیرالمؤمنین علیه السلام و غدیر می توانید به فهرست مطالب غدیر در لینک زیر مراجعه نمایید.
فهرست غدیر
برای مطالعه و مشاهده مطالب خدمتگزاران میتوانید به فهرست مطالب در زیر مراجعه نمایید.
فهرست مطالب نیمه‌شعبان فهرست مطالب غدیر فهرست مطالب فاطمیه فهرست مطالب محرم کتابخانه خدمتگزاران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا