اشک بر مصیبت سیدالشهدا – متن سخنرانی محرم

اشک بر مصیبت سیدالشهدا علیه السلام – سخنرانی در مورد ماه محرم

اشک بر مصیبت سیدالشهدا علیه السلام عنوان متن سخنرانی در مورد ماه محرم است. موضوع بحث، گریه بر امام حسین علیه السلام که پاک کننده ی گناهان است.

بخش اول سخنرانی اشک بر مصیبت سیدالشهدا علیه السلام

خدمت تمام شما عزیزان عرض سلام دارم، این ایام سراسر اندوه و ماتم محرم و شهادت ارباب عالم حضرت امام حسین علیه السلام و یاران با وفایش را در ابتدا به پیشگاه سرور و اشرف مخلوقات عالم وجود نازنین پیامبر رحمت حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و سلم و بعد به پیشگاه پدر و مادر ایشان حضرت امیرالمومنین و حضرت زهرای مرضیه علیها السلام تسلیت عرض می کنم.

این ایام را به پیشگاه مقدس آقامون، مولامون، اربابمون، تاج سرمون، قبله قلبهامون، امیر دلهامون، دُرّ خلقت، منجی بشریت، آقا حضرت صاحب الزمان تسلیت عرض می­ کنم. این ایام را خدمت شما عزیزان و محبان اهل بیت علیهم السلام هم تسلیت عرض می­ کنم.

خدا را شکر می­ کنیم که این توفیق نصیبمان شده در خیمه ارباب نشستیم. بحث زیبایی که آماده کرده­ام موضوعش آلودگی هواست. یکی از موضوعاتی که در این چند سال اخیر بسیار پر رنگ شده است، چند سال است در فصل پاییز و زمستان شاهد به اوج رسیدن آلودگی هوا هستیم. عدم بارش باران، وجود کارخانه­ های زیاد اطراف شهرها، خودروهای دود زا و… همه و همه بر این آلودگی افزوده ­اند.

بطوریکه زندگی کردن در برخی از شهرها و مناطق کشور تا حد زیادی دچار مشکل شده است. هر سال چندین روز از سال به دلیل بالا رفتن آلودگی هوا مدارس تعطیل می­شوند. تا بلکه از آسیب­ های آلودگی هوا به این نحو کمی کاسته شود. وقتی هوا آلوده می ­شود تمام افراد جامعه تحت تاثیر آن قرار می­گیرند اما عده ­ای هستند که به شدت در این میان آسیب پذیرند.

بخش دوم سخنرانی اشک بر مصیبت سیدالشهدا علیه السلام – مشکلات زندگی

مثلا کودکان و افراد کم سن و سال و یا کهنسالان، افراد بیمار، کسانیکه بیماری آسم دارند و یا مشکلات قلبی و عروقی دارند و…. در معرض آسیب بیشتری هستند. به هر جهت آلودگی هوا به کاهش عمر همه­ ی افراد جامعه و پایین آمدن کیفیت عمر و سلامتی افراد جامعه تاثیر­گذار است. آلودگی هوا علاوه بر کاهش عمر افراد، بر حافظه اثر دارد و حافظه افراد را کوتاه می­ کند و… .

سالهاست مسئولین در فکر ارائه راهکارهایی جهت پایین آمدن میزان آسیب­ های ناشی از آلودگی هوا هستند. یکی از راهکارهای که ارائه شده است همان تعطیلی چند روزه است. معمولا افراد دوست دارند در فرصت­های پیش آمده به جاهای خوش آب و هوا سفر کنند و حداقل به مدت چند روز هم که شده از هوای ناپاک فاصله بگیرند.

اغلب افراد دوست دارند در صورت وجود شرایط به مناطق روستایی که هوای سالم­تری دارد و یا مناطق کوهستانی و یا جنگلی بروند و از هوای پاک و بکر و سالم آنجا استفاده کنند. گاهی دلمون برای اکسیژن ناب تنگ می­ شود. دوستان این آلودگی هوا بیشترین تاثیر را بر جسم ما دارد. عمر چند روزه این دنیا را کوتاه می ­کند، باعث بروز سکته­ های قلبی و مغزی می­ شود و… .

بخش سوم سخنرانی اشک بر مصیبت سیدالشهدا علیه السلام – معرض خطر

اما همه ما، من و تک تک شماها در معرض خطر بزرگتر و بدتری هستیم. آلودگی ­ای که نه تنها جسم بلکه جان و روح و روان وجود ما را در حال آلوده کردن است. آلودگی­ ای که تک تک ما در معرض خطرش هستیم نه تنها جسم و روان و نه تنها زندگی چند روزه این دنیا بلکه آخرت مان را هم حتی نشانه گرفته است. اگر گاهی به اطرافمان کنیم، می­ بینیم انواع فسادهای مالی و اخلاقی هوای جامعه مان را دارد آلوده می ­کند.

مشکلات ارتباطی بین دو جنس مخالف، بحث خیانت و افزایش طلاق، ماهواره، اینترنت و شبکه­ های اجتماعی، تبلیغ گروه­ های ضد دینی و… همه و همه نه تنها جسم بلکه جان تک تک من و شماها  را نشانه گرفته است.

روز به روز این آلودگی ­ها در حال بیشتر شدن است. هر روز شاهد مبتلا شدن افراد زیادی در این مشکلات هستیم. گاهی احساس می­ کنیم دوست داریم به جایی برویم که هوای آنجا سالم باشد و خبری از این مشکلات نباشد.

گاهی حتی نفس کشیدن در این شرایط برایمان سخت می ­شود. دوست داریم جایی برویم که اکسیژن ناب و پاک داشته باشد. گاهی از این همه آلودگی ها خسته می­ شویم.

بخش چهارم سخنرانی اشک بر مصیبت سیدالشهدا علیه السلام – خوشحالی ابلیس بعد از شهادت امام حسین علیه السلام

درست بعد از شهادت امام حسین علیه السلام ابلیس لعین از خوشحالی پرواز کرد و تمام زمین را گشت و یاران خود را جمع کرد و به آنها گفت: ای گروه شیاطین، امروز به آرزوی خود رسیدیم و مردم را جهنمی کردیم مگر کسی که در مصیبت امام حسین علیه السلام گریه کند و به دوستی آل پیامبر علیهم السلام پایبند باشد.

پس تا می­ توانید مردم را به شک اندازید و از این مصیبت بازدارید. تا زحمت ما به هدر نرود (سحاب رحمت، عباس اسماعیلی یزدی، ص۸۸)

بله، به گفته شیطان همه افراد در این آشفته بازار و آلودگی­ ها از بین می­ روند مگر کسانیکه در مصیبت امام حسین علیه السلام گریه می­ کنند و نسبت به اهل بیت علیهم السلام عصمت دارند. تنها جایی که اکسیژن ناب را م ی­توان پیدا کرد زیر خیمه امام حسین و اهل بیت علیهم السلام است.

اشک بر مصیبت سیدالشهدا علیه السلام همچون بارانی است که تمام آلودگی ­ها را می­ شوید. شیطان تمام قوای خود را به خدمت گرفته است تا ما را نسبت به مجلس ارباب و ارزش اشک ریختن بر مصائب ایشان غافل کند. شیطان به یاران خود می­گوید تا می­ توانید مردم را به شک اندازید و از این مصیبت غافل کنید تا زحمت ما به هدر نرود.

چقدر خوب است که گاهی که دلمان برای هوای پاک و ناب تنگ می ­شود به خیمه امام حسین علیه السلام پناه بیاوریم. گاهی که دلمان از تمام آلودگی های جامعه می­ گیرد، اینجا بیاییم و از اکسیژن ناب اینجا بهره بگیریم. در سایه گریه بر امام حسین علیه السلام به راستی روح انسان تازه می شود، جلا و صیقل می­ گیرد. صاف و شفاف می­ شود. و چرا گاهی بیاییم می ­توانیم همیشه سال، هر روزمان را با اشک بر غربت و مظلومیت و مصیبت ارباب عالم جلا بدیم. داستانی در این خصوص برایتان عرض کنم.

بخش پنجم سخنرانی اشک بر مصیبت سیدالشهدا علیه السلام – شرح داستان اشک بر مصیبت سیدالشهدا علیه السلام

در مدینه زنی زندگی می کرد که به انواع فسادهای اخلاقی آلوده بود. این زن از نظر آلودگی بین مردم معروف بود. در همسایگی این زن بانویی زندگی می­ کرد که ارادت ویژه و خاصی به امام حسین علیه السلام داشت و در منزلش برای امام مراسم عزاداری می­ گرفت و به عزاداران آقا غذا می داد. یه روز این زن فاسق احتیاج به آتش پیدا می­ کند. وارد منزل همسایه می شود تا از آتشی که برای درست کردن نذری آماده کرد است بردارد.

وقتی به بالای سر دیگ غذا می ­رود تا مقداری از آتش بردارد متوجه می­ شود، آتش خاموش شده است. پس آتش را فوت می­ کند تا دوباره هیزم­ ها روشن شوند در این حین بر اثر حرارت و دود چند قطره اشک از چشمش خارج می ­شود. ایام تابستان بوده و این زن عادت به خواب قیلوله داشته است. وقتی می­ خوابد خواب عجیبی می­بیند که این خواب مبنای تحولش می­ شود.

خواب می­بیند که قیامت شده است و ماموران جهنم او را گرفتند و به غل و زنجیر آتشین بستند و می­ گویند: خداوند بر تو غضب کرده است و بخاطر کارهای زشتی که انجام دادی تو مستحق جهنم شده­ ای و جایگاه تو آنجاست.

آن زن در عالم خواب شروع می­ کند به گریه و زاری و ناله کردن، التماس می­ کند تا او را ببخشند ولی آن ملائک او را به سمت آتش جهنم می برند تا اینکه به کنار آتش می­ رسند تا می­ خواهند او را به آتش بیندازند شخصی نورانی صدا می­زند که او را رها کنید.

ملائکه عذاب از آن زن دور می­ شوند و با ادب به امام حسین علیه السلام می گویند، یابن رسول الله این زن فاسد است و تمام عمر خود را صرف معصیت خدا کرده است.

بخش ششم سخنرانی اشک بر مصیبت سیدالشهدا علیه السلام – شفاعت امام حسین علیه السلام

امام حسین علیه السلام می­ فرمایند: بله این زن فاسد است ولی روزی همسایه وی مراسم عزاداری برای من گرفته بود و دیگی از غذا روی آتش گذاشته بود که آتش خاموش شده بود این زن وقتی دید آتش خاموش شده است آن آتش را با فوت کردن روشن کرد و حتی بخاطر حرارت آتش و دود اشک از چشمانش خارج شد و دستش آرزده شد.

او به ما خدمت کرده است و آتش دیگ نذری را با فوت کردن مجدد روشن کرده است. او را به من ببخشید. اینجاست که ملائک می­ گویند: کَرامۀً لَکَ الشافع و السّاقی به کرامت و حرمت ساقی کوثر و فرزندش امام حسین علیه السلام بخشیدیم. (با کمی تغییرات، سحاب رحمت ص ۱۱۰)

کلام آخر

اکسیژن ناب اینجاست. در خیمه و پناه امام حسین علیه السلام تمام آلودگی­ ها شسته می­ شود. هرگاه احساس کردیم در معرض آلودگی قرار گرفتیم و یا مبتلا شدیم به خیمه امام حسین و اهل بیت علیهم السلام پناه بیاوریم، با کوچکترین بهانه­ ای دست ما را می­ گیرند و دست از میان تمام آلودگی­ ها به یک باره نجات می­ دهند.

این زن فقط به واسطه یک کار کوچک، روشن کردن آتش غذای نذری امام حسین علیه السلام آنچنان مورد رحمت و لطف و بارون محبت امام قرار می گیرد که نه تنها تمام آلودگی­ هایش پاک می ­شود بلکه از آن روز به بعد توبه می­ کند و بقیه عمر خود را صرف عزاداری امام حسین علیه السلام می­ کند.

بیاییم قدر این مجالس و این گریه­ ها را بدانیم. بیاییم در مجلس حضرت سیدالشهداء علیه السلام و با گریه بر مصیبت ایشان جانمان را صیقل دهیم و خلوص قلب از خدا ظهور آقایی را بخواهیم که با آمدنش تمام آلودگی­ های عالم به یک باره از بین می­ رود.

دسترسی سریع و آسان به راهکار و محتوا برای مناسبت‌های نیمه شعبان، غدیر، محرم و فاطمیه
برای مطالعه و مشاهده مطالب خدمتگزاران میتوانید به فهرست مطالب در زیر مراجعه نمایید.

فهرست مطالب محرم فهرست مطالب فاطمیه فهرست مطالب نیمه‌شعبان فهرست مطالب غدیر کتابخانه خدمتگزاران
انواع کتیبه غدیر
انواع استیکر پشت شیشه خودرو
اسپند دودکن
انواع جادستمال کاغذی
انواع مگنت یخچالی مذهبی
انواع استکان مذهبی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا