تبلیغ غدیر در جوامع غیر شیعی – طوفان فکری غدیر

تبلیغ غدیر در جوامع غیر شیعی – بهترین تبلیغ به صورت نمایشی و در قالب فیلم و تئاتر

برای تبلیغ غدیر در جوامع غیر شیعی در این زمانه، بهترین تبلیغ به صورت نمایشی و در قالب فیلم و تئاتر است. درحال حاضر و در این دوران، مردم بیشترین تاثیر را از طریق رسانه­ ها می ­گیرند. متاسفانه در رسانه­ ها تبلیغات برای تشیع و مخصوصا غدیر خیلی کمرنگ است. چه بسا بتوان با نمایشنامه­ های جذاب و پر محتوا، در عین حال که تبلیغ غدیر نمود، چهره واقعی خلفا را نیز به تصویر کشید. این طوفان فکری شامل ایده های متفاوت است.

تبلیغ غدیر در جوامع غیر شیعی – پیشنهادات ویژه

ایجاد وبلاگ­ها و سایت­های مذهبی به زبان انگلیسی لازم است و جای خالی آن­ها احساس می­شود.

تصاویر با متون مفهومی اخیرا زیاد مورد توجه قرار گرفته اما متاسفانه در مورد ائمه علیهم السلام بسیار محدود اجرا شده است. عکس های مفهومی با متن­های مذهبی به زبان انگلیسی و … طراحی شود.

می­توان کتبی که راجع به غدیر هست را مطالعه کرد و خلاصه آن را نوشته و در کنار کتاب به دیگران اهدا کرد.

کسی که به زبان دیگری مسلط است، احادیثی از حضرت علی علیه السلام (مثل خطبه­ های نهج البلاغه و قسمت­هایی از خطابه غدیر) را به زبان­های دیگر ترجمه کند و در صفحات مجازی انتشار دهد.

نشر ترجمه­ های موجود هم موثر است. کسی که به زبان دیگری مسلط نیست می­تواند از نرم افزارهای مترجم استفاده کند.

برای بهره ­وری بیشتر از هشتک استفاده شود. در صورت ترجمه به زبان دیگر می ­توان از پیج­هایی که فالور زیاد دارند تقاضا کرد که مطلب را در صفحه خود بگذارند. می­توان در دایرکت کسانی از کشورهای دیگر که لایک می­کنند توضیح کوتاهی داد.

برای تبلیغ غدیر در جوامع غیر شیعی و آشنا کردن مردم  باید به صورت علمی دلیل و ضرورت وجود امام و تمام اتفاقات روز غدیر را اثبات کرد.مهم­ترین نکته، نمایش تصاویری از مراسم و آداب آن است. اگر این مقدمه انجام نشود، نمی­توان انتظار داشت افراد مخصوصا غیر مسلمانان مطالب علمی را دنبال کنند.

پیام غدیر برای افرادی که آشنایی ندارند، باید در یک سخنرانی حداقل نیم ساعته توضیح داده شود که ممکن نیست مگر این که برنامه جشن باشد، یا کتاب و مقاله با این موضوع در اختیار آن­ها گذاشته شود.

برای برگزاری جشن و این که افراد حتما بیایند، باید مهندسی دعوت قوی اعمال شود.

برگزاری جشن بهترین کار است اما سخنرانی نیم ساعته نیازمند فن بیان بسیار بالا هست و در توان همه نیست. همین قضیه باعث می­شود همه جا و در همه شرایطی قابل اجرا نباشد.

تبلیغ غدیر در جوامع غیر شیعی یک موضوع کلی است. جوامع غیرشیعی شامل مسلمانان غیر شیعه و همچنین مسیحیان و یهودیان و اهل کتاب و حتی پیروان مکاتب بشری می­ شود. هرکدام از این گروه ­ها اعتقادات مخصوص و درنتیجه شیوه تبلیغ مخصوص خود را دارند.

یک پیرو بودا، کاملا از دین خارج است و برای تبلیغ غدیر برای او، باید ابتدا او را داخل دین کرد، یعنی خداوند را با شئونات خالقیت، رزاقیت و… برایش بصورت عقلی مورد وجدان قرار داد، بعد از آن تازه به بحث پیامبری حضرت رسول صلی الله علیه و آله رسید و ضرورت ارسال رسل را عقلا اثبات کرد. تازه بعد از قبولداشت همه این­ها شخص داخل دین می­شود و می­توان او را در مورد موضوع غدیر تبلیغ کرد.

تبلیغ غدیر در جوامع غیر شیعی

غدیر یک موضوع داخل دینی است و نمی­توان یک سری روش­های کلی برای اثبات آن در همه جوامع غیر شیعی داد. چون از جوامع غیر شیعی تنها مسلمانان غیر شیعه داخل دین حساب می­ آیند و می­توان با فرایض داخل دینی به اثبات غدیر برای آن­ها پرداخت.

منظور این است که باید به نکته خارج یا داخل دین بودن در امر تبلیغ غدیر توجه کرد. شخصی که پیامبر را به رسالت و خاتم الانبیا بودن قبول ندارد برایش چه فرقی می­کند جانشین پیامبر کیست؟ باید ابتدا او را به اصل دین راهنمایی کرد.

برگزاری کارگاه اندیشه مبتنی بر معرفی شخصیت اجتماعی حضرت علی (عیله السلام) پیشنهاد می­شود، به منظور جذب مخاطبین و پس از جذب، هدایت مستقیم به تعالیم شیعی. برای این کار می­توان از مفاهیم متعالی نهج البلاغه استفاده کرد.

باید با کمک خود فرد، ضرورت غدیر را به خودش اثبات کرد. چیزی شبیه به مصاحبه ­هایی که در مورد امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) انجام شده و در فضای مجازی موجود است. از شخص اعتراف گرفته شود که به امام احتیاج دارد و فقط شخصی مثل پیامبر، از طرف خداوند که خالق است، می­تواند امام را مشخص و معرفی کند.

چند سال گذشته گروهی در خارج از کشور در ایام محرم و صفر با دادن شیشه آب مزین به نام عاشورا به افراد و عابرین پیاده، به این بهانه صحبت در مورد امام حسین علیه السلام را آغاز می­کردند. از این ایده می­توان استفاده کرد و با دادن گل­های رز مزین به کارتی با عنوان غدیر به عابرین پیاده، آن­ها را تبلیغ کرد.

چیزی مثل آب برای عاشورا و محرم به نحوی نماد محسوب می شود. باید از این ایده خوب استفاده کرد و یک نماد ویژه غدیر پیدا کرد، چیزی مثل شیشه آب برای عاشورا.

این که از چه موضوعی برای نمادسازی غدیر استفاده شود بستگی به فرهنگ و نوع تربیت منطقه دارد.

تبلیغ غدیر در جوامع غیر شیعی – نماد سازی غدیر

نمادسازی غدیر باید تمام خصوصیت آب برای عاشورا را داشته باشد و ارتباط چندانی با فرهنگ منطقه ندارد. باید مثل آب یه نیاز همگانی باشد و برای همه ضرورتش ملموس باشد.

موضوع آب برای عاشورا چون با انسانیت و احساسات افراد رابطه دارد یک موضوع کلی است. در غدیر هم باید موضوعی را یافت که فارغ از دین و آیین، انسانیت افراد را تحت تاثیر قرار دهد. شاید از بحث مدیرعاملی و جانشینی بتوان با کلی بسط و گسترش و تلاش استفاده کرد اما در آن هم باید به گونه­ای پیش رفت که از مستقلات عقلی افراد استفاده کرد.

بحثی مثل جانشین و مدیر عامل و وارث تکراری است و بهتر است موضوع جدیدی باشد. مثلا روی بحث راهنما و کمک­رسان بودن به همه می­شود از مثال ستاره قطبی استفاده کرد که در تاریکی شب بهترین و سریع­ترین راه برای تشخیص مسیر است. به همین وسیله می­توان مسیر قطب و شمال و جنوب را تشخیص داد.

امام و بحث ولایت در غدیر، به همین صورت راهنمای بشریت در سرتاسر دنیا است و به عنوان نماد میشود از آن استفاده کرد. پیشنهاد انتخاب ستاره قطبی به عنوان نماد جالب است و به نظر جذاب می­آید.

در روایات ما و در عالم، فقط یک روز به عنوان روز لبخند (یوم التبسّم) معرفی شده و آن هم روز عید غدیر است. به مخاطب بقبولانیم هرکار مثبتی که لبخندی را در پی دارد، ریشه­ اش در غدیر و جلوه حقیقی­ اش در روز ظهور وارث غدیر است. باید همانند آب برای محرّم، لبخند (نه قهقهه) را برای غدیر برند کرد!

برای ایده طرح تبسم زیبا به عنوان نماد غدیر، مثلا می­توان چالش لبخند زیبا به راه انداخت. برای نشاندن زیباترین لبخندها در غدیر جایزه تعریف شود (سالمندان- کودکان- مستمندان- معدن چیان- بیماران- و …)

می­توان از روش­ های تبلیغی مسیحیان و سایر فرق و ادیان در خارج از کشور ایده گرفت. مثلا طرح بابانوئل را می­توان از مدتی قبل از عید غدیر، شب­های یکشنبه با ظاهری متفاوت از بابانوئل و اسمی متفاوت اجرا کرد. به درب خانه همسایگان روند. برای کودکانشان کادو ببرند و به جشن کوچکی در ایام غدیر دعوتشان کنند. بعد از گذشت مدتی، نزدیک ایام غدیر، یک جشن کوچک برگزار و در مورد واقعه غدیر صحبت شود.

تبلیغ غدیر در جوامع غیر شیعی – ایده های جذاب

می­توان ایده ­ها و جلوه ­های تبلیغی را از خود جوامع غیر شیعی الهام گرفت. مثلا یکی از قول­ های مشهور در خصوص جوامع غیرمسلمان این است که بسیار مهربان و قابل اعتماد و خوشرو و صاحب بسیاری از فضائل اخلاقی دیگر هستند و از همین ابزار در راستای تبلیغ ایده و عقاید خود استفاده می کنند.

می­توان با ارایه خدمات اجتماعی رایگان و برقراری ارتباط صمیمانه با افراد، محبت اهل بیت (علیهم السلام) را به فطرت تشنه آنان تزریق کرد. باید جامعه هدف، به سمت افرادی که مورد قبول جامعه هستند هدایت شود.

در ادامه، این افراد علاوه بر گسترش خدمات اجتماعی سازمان یافته به عنوان الگوی دینی (شیعی)، مورد توجه همراهان خود نیز قرار می­ گیرند. در نهایت می­توان در یک محفل صمیمی پیام غدیر را منتقل کرد. البته این مسیر نیازمند یک طرح چند ماهه و چه بسا یک ساله است.

باید برای انتقال پیام غدیر به افراد غیر شیعی، جوامع مختلف را در نظر گرفت. به طور مثال می­توان جامعه هدف را توریست­ های کشور قرار داد. می­توان نقشه راهنمای مناطق دیدنی به آن­ها داد که رویش به انگلیسی عید غدیر تبریک گفته شده باشد.

این باعث می­شود که در مورد این عید برایشان سوال پیش بیاید. سپس توضیح داده شود که در روز عید غدیر، بهترین راهنما و نقشه راه زندگی برای بشریت ارائه شده است. این استفاده از نقشه که لازمه گردشگر هست به درک موضوع کمک می­کند.

این روش هم برای داخل و هم خارج از کشور مناسب است: تهیه روز شمار غدیر به این شکل که یک حدیث اخلاقی از حضرت امیرالمومنین علیه السلام انتخاب شود و زیرش با طرح گرافیکی زیبا نوشته شود مثلا 40 روز تا غدیر؛ روز بعد یک حدیث دیگر و 39 روز تا غدیر و … .

در مورد کشورهای غیر مسلمان، متاسفانه به خاطر جو اسلام ستیزانه اخیر، نمی­توان بطور مستقیم با افراد در دیگر جوامع در مورد یک موضوع از اسلام صحبت کرد، اما می­توان احساسات فطری انسان­ها را به چالش کشید. دقیقا کاری که در استرالیا گروه حسین کیست؟ (who is hossein) دارند انجام می­ دهند. می ­توانید در فیسبوک تصاویر فعالیت­ هایشان را ببینید.

فیلمی تهیه شده بود که برای افراد خارجی که در خیابان هندزفری توی گوششون بود از آن­ها خواهش میکردند که چند دقیقه به صدایی گوش کنند. برای آن­ها صدای ضبط شده از قرائت قرآن پخش کردند و نظرشان را پرسیدند.

همگی اقرار می­ کردند که صدایی خاص بوده و آهنگ نیست و خارق العاده و ماوراء طبیعی است. میتوان این طرح را اجرا کرد و به جای قرآن از خطبه غدیر استفاده کرد و نظرشان رو پرسید و برایشان درباره مفهوم آن توضیح کوتاهی داد.

در نیمه شعبان سال قبل یک کلیپ بود که در مصاحبه از افراد سوالاتی پرسیده می­شد که آیا ممکن است کسی بیاید و تمام انسان­ها را نجات دهد؟ فقر را ریشه­ کن کند؟ و … همه با تعجب می­گفتند چنین چیزی ممکن نیست. چنین انسانی با چنین قدرتی وجود ندارد. در انتها گفته می­شد که در بیشتر ادیان به یک منجی با چنین ویژگی­ هایی مژده داده شده است!

در مورد غدیر می­توان داستان­ هایی از جوانمردی ­ها یا دانش بی­انتهای امیرالمومنین علیه السلام و مسائلی که ایشان سال­ها قبل حل کرده اند بیان کرد و در نهایت افراد را با محیت آن حضرت آشنا نمود. اگر کسی به اندازه کافی علاقه­مند شود خودش تحقیق می­کند.

دسترسی سریع و آسان به راهکار و محتوا برای مناسبت‌های نیمه شعبان، غدیر، محرم و فاطمیه
برای مطالعه و مشاهده مطالب خدمتگزاران میتوانید به فهرست مطالب در زیر مراجعه نمایید.

فهرست مطالب محرم فهرست مطالب فاطمیه فهرست مطالب نیمه‌شعبان فهرست مطالب غدیر کتابخانه خدمتگزاران
انواع کتیبه غدیر
انواع استیکر پشت شیشه خودرو
اسپند دودکن
انواع جادستمال کاغذی
انواع مگنت یخچالی مذهبی
انواع استکان مذهبی

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام ضمن تشکر از زحمات دست اندرکاران کانال باطلاع میرساندکه اینجانب در سال گذشته به بهانه سفرنامه حجه الوداع پیامبر گرامی صلی الله علبه واله راتحت خبرنگاری فرضی” سلمان فارسی ” در برخی از گروههای اجتماعی وخانوادگی گذاشته ام ومورد استقبال قرارگرفت- از 23ذیقعده تا18 ذی الحجه وماجرای غدیر-محتوای روز شمارآنرا میتوانم برایتان ارسال کنم تا در صورت تمایل پخش کنید.باتشکر

    1. با سلام و تشکر
      لطفا روزشمار ذکر شده را برای دستیار کانال یا ایمیل خدمتگزاران ارسال کنید.
      در پناه صاحب الزمان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا