هزینه های محرم و عزاداری – پرسش و پاسخ محرم

هزینه های محرم و عزاداری (بهتر نیست این هزینه هایی که برای محرم و عزاداری می شود را صرف کارهای خیر و کمک به فقرا کنیم؟!)

در مقاله پرسش و پاسخ به این موضوع می پردازد که هزینه های محرم و عزاداری صرف کارهای خیر و فقرا شود؟

فایل صوتی پرسش و پاسخ هزینه های محرم و عزاداری صرف کارهای خیر و فقرا شود؟

 

  متن سخنرانی پرسش و پاسخ هزینه های محرم و عزاداری صرف کارهای خیر و فقرا شود؟

بسم الله الرحمن الرحیم

 سلام و درود بر شما

بهتر نیست در این شرایط مشکلات مردم به جای هزینه کردن برای مراسم عاشورا عزاداری سیدالشهدا علیه السلام این هزینه ها را حذف کنیم و به فقیران بدهیم؟؟!!

 بهتر نیست روضه برگزار نکنیم مجلس برگزار نکنیم مشکلی پیش نمی آید این هزینه‌ها را تجمیع کنیم و به مستمندان بپردازیم گاه این سوال در ذهن عزیزی شکل می‌گیرد که می‌خواهد بداند و گاه از زبان کسی استفاده می شود که می‌خواهد تخریب کند چه جوابی باید گفت؟

 باید بگوییم ضروریت ها در زندگی هر کدام  جای خودش را دارد چرا این گونه سوال نکنیم بهتر نیست ما در چند سال عمرمان به جای چند وعده در روز غذا خوردن یک وعده غذا بخوریم و دیگر هزینه ها را به فقرا بدهیم. به جای این کار بهتر نیست ما هر روز روزه بگیریم هزینه غذا خوردن های مان را اندک کنیم به فقرا بدهیم.

 بهتر نیست چند سال فرزندان خودمان را مدرسه نفرستیم و شهریه مدرسه آنها را خرج فقرا کنیم. و بهتر نیست تفریحات خودمان را حذف کنیم به فقرا بدهیم چرا این قصه فقط به سراغ سیدالشهدا و عزاداری او می‌آید جواب این است هر کار ضروری در جای خود باید انجام شود بهتر این نیست عده‌ای که بیمار هستند تحمل کنند و به بیمارستان نروند هزینه را به فقرا بدهند.

جوابش این است که هر کاری در جای خودش اگر ضروری بود باید انجام شود مراسم عاشورا تعظیم شعائر برای شیعه امامیه یک پکنیک نیست. یک تفریح ساده آخر هفته نیست که حذف شدن یا نشدنش برای او فرقی نکند.

 برای ما عزاداری سیدالشهدا مانند نفس کشیدن است در فضای روحی معنوی و عقیدتی حیات دین داری ما با تنفس با عزاداری ابا عبدالله جان می‌گیرد.

 اگر کسی در این مبنا با ما همراه نیست. می‌آید و یا علاقه‌مند است بیاید و بنشینید در این مبنا با او صحبت کنید که جایگاه عزاداری چیست در میان شیعیان چرا عزاداری می‌کنند اگر پذیرفت که ما پذیرفته‌ایم عزاداری برای ما ضروری دین است.

اساسیات دینداری ماست. پیوند اصلی خورده است با اعتقادات ما؛ جان هیجان حیات یک مسلمان به عزاداری سیدالشهدا رونق و حرکت دارد اگر چنین باشد شما نمی توانید یک کار ضروری را حذف کنید. بگویید این نباشد به کار مهم دیگری بپردازیم به علاوه سوال می‌کنیم در طول تاریخ کسانی که به فقیران رسیده‌ اند به مستمندان رسیده‌اند کسانی غیر از عزاداران امام حسین علیه السلام بودند.

کسانی غیر از بانیان خیر عزاداری اباعبدالله الحسین علیه السلام بودند همان کسانی که روضه می گیرند و روضه می روند به فقیران می رسند. همان کسانی که برای سیدالشهدا هزینه می‌کند به فقرا مساعدت و کمک می کنند

 پس این سوال چندان از سر خیرخواهی نیامده است چون اگر خواهی داشته باشد گزینه های دیگر هم روی میز است نمی توانیم آنها را حذف کنیم و به فقرا برسیم؟ چرا فقط ایجاد تزاحمش را با عزاداری با سیدالشهدا می‌بینیم.

عزاداری سر جای خودش رسیدگی به فقیران و مستمندان هر به جای خودش؛ نفس کشیدن سر جای خودش عزاداری هم سر جای خودش این قصه با هم تزاحمی و تناقضی ندارد.

 

دسترسی سریع و آسان به راهکار و محتوا برای مناسبت‌های نیمه شعبان، غدیر، محرم و فاطمیه
برای مطالعه و مشاهده مطالب خدمتگزاران میتوانید به فهرست مطالب در زیر مراجعه نمایید.

فهرست مطالب محرم فهرست مطالب فاطمیه فهرست مطالب نیمه‌شعبان فهرست مطالب غدیر کتابخانه خدمتگزاران
انواع کتیبه غدیر
انواع استیکر پشت شیشه خودرو
اسپند دودکن
انواع جادستمال کاغذی
انواع مگنت یخچالی مذهبی
انواع استکان مذهبی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

برای ارسال دیدگاه خود، در قسمت زیر دیدگاه و در خط بعدی نام و نام‌خانوادگی خود را بنویسی و بر روی فرستادن دیدگاه بزنید. *

دکمه بازگشت به بالا