پیک ولایت و رهبری امیرالمومنین علیه السلام – عید غدیر کودک

پیک ولایت و رهبری امیرالمومنین علیه السلام

در پیک ولایت و رهبری امیرالمومنین علیه السلام سوالاتی همراه با تصاویر در مورد غدیر و امیرالمومنین علیه السلام قرار داده شده است که شما بزرگواران می توانید برای یادگیری به کودکان استفاده نمایید.

متن پیک ولایت و رهبری امیرالمومنین علیه السلام

دوستان! سلام علیکم اول هرکار: «بسم الله الرحمن الرحیم» یعنی به نام خداوند بخشنده مهربان خوب عزیزان! حال شما چطور است؟ معلوم است که خوبِ خوب است، چون صدایتان خیلی بلند است و همه محله فهمیده‌اند که عده‌ای از بچه‌های خوب آمده‌اند در کلاس تا مطالب سودمند یاد بگیرند.

در آغاز می‌خواهم از کارت‌های «کدام به کدام ربط دارد»، استفاده کنم. من این کارت‌ها را به تخته نصب می‌کنم، یکی از شما دانش‌آموزان بیاید و کارت مربوط را زیر کارت بالایی نصب کند[1].

ناخدا معلم مدیر مدرسه خلبان رئیس جمهور پیامبر
مبصر کلاس امام کمک ناخدا معاون رییس جمهور امام ناظم

 

معاون مدرسه

متشکرم از دوست خوبمان که کارت‌ها را این گونه مرتب کرده است.

ناخدا معلم مدیر مدرسه خلبان رئیس جمهور پیامبر
کمک ناخدا مبصر کلاس ناظم کمک‌خلبان معاون رییس‌جمهور امام

 

اگر خلبان، ناخدا، مدیر مدرسه و رییس جمهور بدون جانشین باشند چه می‌شود؟ [2]

از دوستمان تشکر می‌کنیم. دوستان اگر روزی یک ناخدای کشتی که از جای خیلی با صفا و خوب خبر دارد،‌ مردم را تشویق کند که با او به سفر بیایند. در صورتی که گفته‌های او در مردم تأثیر کند و آنان سوار کشتی او شوند تا به جای خوش آب و هوا برسند، امّا اگر بعد از حرکت کشتی در تاریکی شب مقداری که در دریا راه رفتند، کشتی توقف کند.

همه سراسیمه از کابین‌های خود بیرون می‌آیند و می‌پرسند که چه شده است؟ آن‌گاه ناخدا بگوید که مأموریتم تمام شده است و باید جای دیگری بروم و از این جا به بعد دیگر نمی‌توانم همراه شما باشم.

پیک ولایت و رهبری

سر و صدای مسافران بلند می‌شود و می‌گویند: برای چه ما را به این‌جا آورده‌ای؟ ‌تو که نمی‌توانستی ما را به مقصد برسانی، چرا ما را تشویق به آمدن کردی؟‌ ما که نمی‌توانیم خودمان کشتی برانیم. در نتیجه همه مسافران احساس سرگردانی خواهند کرد.

ولی دوستان! اگر ناخدا، ناخدای ماهر دیگری را جای خود بگذارد، این نگرانی پیش نخواهد آمد و مردم آسوده خاطر به سفر خود ادامه خواهند داد. اگر گفتید چرا؟ چون کار ناخدای اصلی را جانشین او ادامه خواهد داد.

حالا بگویید که چرا پیامبر باید دارای جانشین باشد؟ چه کسی داوطلب است تا جواب بدهد؟ بله دوستان! پیامبر9 از روزی که مبعوث شد و رهبری و هدایت مسلمان‌ها را به عهده گرفت، می‌دانست که مثل همه آدم‌ها روزی از میان مردم خواهد رفت و باید شخصی به جای او باشد که مثل پیامبر جامعه را به سوی خداوند هدایت کند.

اگر پیامبری بدون جانشین باشد، دین او از بین خواهد رفت و دستورهای او فراموش خواهد شد. برای همین بود که خداوند به پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله دستور داد تا در روزپیک ولایت و رهبریجانشین خود را معرفی کند. چه نوشتم؟‌ با چند خط معلوم می‌شود.پیک ولایت و رهبریپیامبر چه کسی را معرفی کرد؟ بله، حضرت علی علیه السلام مجموعاً پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله چند جانشین دارد؟بله[3]،

آیا اسم همه امام‌ها را بلدید؟‌با هم شعر زیر را می‌خوانیم. [4]

ای یــار بـا شهـامــت
امامـت در دیــن مــا
اول آن‌ها، عـلــی علیه السلام
امام دوم، حــسن علیه السلام
سوم، حسیـن شـهیـد
چهارم، زین‌العابدین
امــام پـنـجــــم مــا
مــحمــد بــاقر است
جعــفر صادق، ششم
امــام هشتـــم، رضا
نــهـم، مـحـمد تقـی
یــازدهـم پـیـــشـوا
امام حسن عســکری
دوازدهم غایب است
مهدی صاحب زمــان
ظــاهــر شـود زمانی
بــگــو تـو از امـامت
دارد دوازده پــیـشوا
آمــده بعــد از نــبی
فرزند آن صـف شکن
که چــون ستاره تابید
فــخــر زمان و زمـین
امـــام دیـــن خــــدا
با دانش و طاهر اسـت
کــاظـم، امــام هفتــم
رضـا بــه حکــم قضــا
دهـــم، عـلــی النقــی
در ره دیــن خــــــدا
نـــمـــونــه رهبـــری
بهــر نبــی نایب است
اوسـت خدا را نـــشان
روشــن کنــد جهانــی

حالا که معلوم شد جانشین‌های پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله چند نفرند و اسامی آنان را یاد گرفتید، به دایره‌هایی که روی تابلو می‌کشم توجه کنید.

پیک ولایت و رهبری

اکنون در دایره‌ها حروف پراکنده قرار می‌دهم. چند لحظه وقت می‌دهم تا همه دقت کنند. کسانی که کلمه‌ها را پیدا کردند، دست بلند کنند تا هر کدام را که اشاره می‌کنم، بیان کنند.

دایره شماره 1 را یکی از دوستان بیان کند. بله، «‌داناترین» امامان ما از همه داناتر بودند و جواب همه سوال‌ها را می‌دانستند. ابوذر غفاری می‌گوید: روزی با حضرت علی علیه السلام از بیابان رد می‌شدیم که دیدیم مورچه‌های زیادی مثل سیل سرازیرند و به دنبال جمع کردن غذا می‌باشند. از دیدن این منظره هوش از سرم رفت و گفتم:‌ «الله اکبر، چقدر بزرگ است خدایی که شمارش این مورچگان را می‌داند و از تعداد آن‌ها با خبر است.»

امام علی علیه السلام نگاهی به من انداخت و فرمود: «این حرف را نزن، بلکه بگو چقدر بزرگ است آن خدایی که این مورچگان را آفریده است. قسم به آن خدایی که تو را آفرید، من از تعداد این مورچه‌ها آگاهم[5]». امیرالمؤمنین علیه السلام به جهت علم زیادی که داشت، در روزهای آخر عمرشان خطاب به مردم فرمود: قبل از آن که مرا از دست بدهید، هر چه می‌خواهید از من بپرسید[6].

کلمه دوم در دایره شماره 2 را دوست دیگرمان بگوید.

بله، «شجاع‌ترین» امامان ما شجاع‌ترین افراد زمان خود بودند، حتی دشمنان هم به شجاعت امامان اعتراف داشتند. مثلاً در باره حضرت علی7 چون قدرت نبرد با آن حضرت را نداشتند، ناچار شدند در وقت اقامه نماز از پشت سر ضربه به او بزنند تا شهید شود.

کلمه بعدی توسط دوست دیگرمان گفته شود. بله، «بخشنده‌ترین»

پیک ولایت و رهبری

روزی مردی خدمت امام حسن مجتبی علیه السلام آمد و اظهار فقر کرد و از او حاجت خواست. امام دستور فرمود تا مبلغ پنجاه هزار درهم و پانصد دینار به او داد. یکی از اطرفیان امام مجتبی علیه السلام گفت: «به خدا نزد ما یک درهم هم نمانده است.» امام علیه السلام فرمود: «از حق تعالی امید پاداش بزرگ دارم.»[7]

کلمه بعدی: «شکیباترین» کلمه بعدی: «عابدترین» حالا که دانستیم امامان ما دارای چه صفات برجسته‌ای هستند، ما هم جمله‌ای را که از سخنان پیامبر صلی الله علیه و آله در باره آن‌ها آمده است، را با کمک جدول پیدا می‌کنیم. یک جدول 28 خانه‌ای رسم می‌کنم.

پیک ولایت و رهبری

1.رنگ خون شهدا چیست؟ سرخ (19، 5 و4)

2.اگر از دستورهای امامان پیروی کنیم در دنیا و آخرت به چه دست می‌یابیم؟ ‌(نام دیگر خوشبختی هم است)سعادت (20، 21، 12، 10و24)

3.به کسی که سخنان امامان را برای ما روایت کرده است چه می‌گویند؟ راوی (2، 16، 23و18)

4.ارزان نیست، پس چیست؟‌ گران‌(3، 11، 22 و13)

5.شب‌های نوزدهم و بیست و یکم و بیست و سوم ماه مبارک رمضان به چه معروف است؟ قدر (1، 8 و15)

6.حرف دهم از حروف الفبای فارسی چیست؟دال (26، 7 و27)

7.کدام میوه ریز و خیلی شیرین است که خشک آن را با چای می‌خورند؟ توت (25، 17 و6)

8.وقتی تعجب می‌کنی، چه می‌گویی؟ وا (14 و9)

حالا که جدول پر از حروف شد با رمز عدد 4 جمله‌ای را که از یکی از فرمایشات پیامبر صلی الله علیه و آله استفاده شده است، را به دست می‌آوریم. ابتدا حرف اول را می‌نویسیم و چهار تا چهار تا خانه‌های جدول رامی‌شماریم. سپس حروف را کنار هم قرار می‌دهیم تا پیام جدول به دست آید.

پیام جدول این جمله است: «قرآن و عترت دو یادگار رسول خدا صلی الله علیه و آله ‌است.» این جمله از یک حدیث مشهور از پیامبر صلی الله علیه و آله که در باره امامان علیهم السلام فرموده‌اند استفاده شده است.

من عبارت عربی حدیث را می‌نویسم. با هم تکرار می‌کنیم تا حفظمان بشود.

قال رسول الله صلی الله علیه و آله: «انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی. مجلسی، محمد باقر، بحارالانوار، داراحیاء التراث العربی، بیروت، چ3، 1403ق، ج2،‌ ص226.»

حالا، ترجمه حدیث را دقت کنید. پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: «‌من دو چیز گران‌بها را برای شما به جا می‌گذارم؛ یکی کتاب خدا و دیگری عترت.»

عترت پیامبر، همان امامان معصوم علیهم السلام و حضرت زهرا علیهاالسلام می‌باشند. هر کسی دستورهای قرآن و حرف‌های امامان: را گوش کند و به آن عمل نماید، همیشه سعادتمند خواهد بود.

اکنون با یک دعا برنامه را به پایان می‌رسانم. خدایا به همه ما توفیق عنایت کن تا از پیروان حقیقی قرآن و امامان معصوم علیهم السلام باشیم.

  آمین یا رب العالمین

منابع پیک ولایت و رهبری امیرالمومنین علیه السلام

  1. [1]  اگر امکان نصب کارت با آهن‌ربا روی تخته وجود ندارد، مربی می‌تواند روی تخته آن‌ها را بنویسد تا دانش‌آموزان با خط کشیدن آن‌‌ها را به هم مرتبط کنند.
  2. [2]  معلم می‌تواند از تک تک این موارد سؤال کند که اگر دارای جانشین نباشند، چه می‌شود.
  3. [3]  مربی خط فانتزی غدیر را به گونه‌ای پاک می‌‌کند که عدد 12 باقی بماند.
  4. [4]  در صورت امکان مربی شعر را از قبل تکثیر کند و در اختیار دانش‌آموزان قرار دهد و یا در لوحی به خط درشت بنویسد و بر تخته آویزان کند.
  5. [5]  سید مهدی شمس‌الدین، داستان‌های عبرت‌انگیز، قم، علامه، چ 3، 1375، ص197.
  6. [6] سلونی قبل ان تفقدونی.
  7. [7]  زوارئی، علی بن حسین، کشف الغمه فی معرفه الائمه، نشر ادب حوزه، بی جا/ بی تا، ج2، ص32.
  8. [8]  مجلسی، محمد باقر، بحارالانوار، داراحیاء التراث العربی، بیروت، چ3، 1403ق، ج2،‌ ص226.

دسترسی سریع و آسان به راهکار و محتوا برای مناسبت‌های نیمه شعبان، غدیر، محرم و فاطمیه
برای مطالعه و مشاهده مطالب خدمتگزاران میتوانید به فهرست مطالب در زیر مراجعه نمایید.

فهرست مطالب محرم فهرست مطالب فاطمیه فهرست مطالب نیمه‌شعبان فهرست مطالب غدیر کتابخانه خدمتگزاران
انواع کتیبه غدیر
انواع استیکر پشت شیشه خودرو
اسپند دودکن
انواع جادستمال کاغذی
انواع مگنت یخچالی مذهبی
انواع استکان مذهبی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا