معرفی جانشین پیامبر(صلی الله علیه و آله) – سخنرانی غدیر

معرفی جانشین پیامبر صلی الله علیه و آله – سلسله بحث هایی درباره ی غدیر (با سخنرانی دکتر قندهاری)

سلسله بحث هایی درباره ی غدیر  در مورد معرفی جانشین پیامبر صلی الله علیه و آله است. این متن، پیاده شده ی 5 جلسه سخنرانی استاد محترم، جناب آقای دکتر محمد هادی قندهاری در موضوع غدیر است.

در ابتدای هر سخنرانی، درختواره ای از مطالب آن، با عنوان در یک نگاه گنجانده شده که حاوی اهم مطالب آن سخنرانی است. خواننده ی محترم، با دیدن این درختواره، خصوصا پس از مطالعه ی شرح بحث، به راحتی می تواند حجم بالای مطالب را در جای خود به خاطر آورده، مرور نماید. همچنین اگر بخواهد یادداشتی از یکی از این سخنرانی ها همراه خود در جلسه ی سخنرانی داشته باشد، این درختواره ها مفید خواهد بود.

این فایل ها به صورت نکته به نکته و نه به صورت یک پاراگراف کامل تنظیم شده است تا برای خواننده ای که قصد سخنرانی دارد، تفکیک مطالب و دسته بندی ذهنی راحت تر صورت بگیرد. حجم مطالب علمی بیان شده در هر سخنرانی، متناسب با مخاطلب فرهیخته دانشگاهی است.

بنابراین، خواننده ی محترم، متناسب با سطح علمی مخاطبین خود، می تواند انتخابی از مطالب را داشته باشد و طرح مناسب را برای مخاطب خود را فراهم کند.

فهرست مطالب معرفی جانشین پیامبر صلی الله علیه و آله

حدیث یوم الدار اولین اعلان عمومی امامت امیرالمؤمنین علیه السلام
بخش های مختلف واقعه ی غدیر
اسناد حدیث غدیر در منابع اهل سنت و معنای کلمه مولا
محتوای خطبه ی غدیر
دلایل انحراف از غدیر

حدیث یوم الدار – اولین اعلان عمومی امامت امیرالمؤمنین علیه السلام

مقدمه ی داستان یوم الدار

رسول خدا در سه سال آغاز نبوتشان از جانب خداوند اجازه ی تبلیغ علتی و عمومی نداشتند، یعنی با اینکه مردم مکه می دیدند که پیامبر از آیین دیگری پیروی و عبادت می نماید، اما به دقت و تفصیل از معتقدات آن حضرت و جزئیات آیین آن حضرت خبردار نبودند.

آنها می دیدند که پیامبر در کنار حضرت خدیجه نیا، حضرت علی، جناب جعفر بن ابی طالب برادر امیرالمؤمنین علی و غلام و فرزند خوانده شان زید بن حارثه، در مسجد الحرام، نماز می خواندند اما از اینکه این نماز چیست و به دستور کدام آیین انجام می گیرد، اطلاعی نداشتند.

پیامبر اکرم در یوم الدار در جمع تعدادی از مردم مکه، از خلافت امیرالمؤمنین سخن گفتند است. سابقه ى یوم الدار ۲۰ سال قبل از غدیر است.

معرفی جانشین پیامبر صلی الله علیه و آله – اولین دستور خداوند برای تبلیغ علتی اسلام

ابلاغ دستور انذار

به اولین مرتبه ای که خدا دستور به تبلیغ علنی اسلام را به پیامبر اکرم داد تا به گوش دیگران رسانده شود، در آغاز سال سوم بعثت بود. خداوند در آیه ۲۱۴ سوره شعراء معروف به آیه إنذاره، خطاب به پیامبراکرم و می فرماید:

«و أنذر عشیرتک الأقربین» سوره شعرا / ۲۱۴

و خویشان نزدیکت را هشدار ده.

لذا پیامبر خویشاوندان نزدیک خویش را دعوت نمود تا آنان را انذار کرده و با حقیقت دین آشنا کند. بر اساس این آیه که از آیات آغازین بعثت رسول خدا است، پیامبر اکرم موظف به تبلیغ علنی شدند، اما نه برای همه مردم مکه بلکه در گام اول تبلیغ، برای خویشاوندان نزدیک شان.

در اصطلاح چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است و این درسی برای ما نیز هست که در تبلیغ، اول باید به فکر سازندگی خانواده خود و ابلاغ مسئله به نزدیکان خود باشیم و درگام بعدی نوبت به دیگران می رسد.

اجرای دستور

در اجرای این دستور پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به کمک حضرت علی علیه السلام که در آن زمان در خانه ی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله زندگی می کردند و بزرگ شده ی دامان رسول خدا صلی الله علیه و آله بود.

یک میهمانی را به پا کرده و در چهل نفر از فرزندان حضرت عبدالمطلب علیه السلام که شامل عموها، عموزاده ها، دایی ها، دایی زاده ها، خاله ها و خاله زاده ها و سایر اقوام نزدیک می شدند، را به منزل خود دعوت کردند.

ایشان غذایی را که به کمک حضرت علی علیه السلام مهیا کردند که نوعی آب گوشت به همراه دوغ  بود. مهمان ها بر سر سفره  اکرم پیامبر صلی الله علیه و آله نشستند، اما غذایی که در ظرفی کوچک و به قدر پذیرایی از یکی دو نفر بیشتر نبود، با معجزه رسول خدا صلی الله علیه و آله همه مهمان ها از آن خورده و کاملا سیر شدند.

دسترسی سریع و آسان به راهکار و محتوا برای مناسبت‌های نیمه شعبان، غدیر، محرم و فاطمیه
برای مطالعه و مشاهده مطالب خدمتگزاران میتوانید به فهرست مطالب در زیر مراجعه نمایید.

فهرست مطالب محرم فهرست مطالب فاطمیه فهرست مطالب نیمه‌شعبان فهرست مطالب غدیر کتابخانه خدمتگزاران
انواع کتیبه غدیر
انواع استیکر پشت شیشه خودرو
اسپند دودکن
انواع جادستمال کاغذی
انواع مگنت یخچالی مذهبی
انواع استکان مذهبی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا