تاک شو مجله خبری غدیر – متن تاک شو غدیر

تاک شو مجله خبری (وقایع غدیر)

در مقاله تاک شو مجله خبری ، حوادث و اتفاقاتی که در غدیرخم رخ داده را به صورت متنی روان همراه با سند های روایات بیان کرده است. که می توانید در جشن های غدیر به عنوان متن تاک شو استفاده نمایید.

ملزومات جشن اتاق خبر برای تاک شو مجله خبری

  1. میز 4 عدد
  2. میکروفن یقه ای 4 عدد
  3. میکروفن هدست 2 عدد
  4. لاین لایت بابت نور دکور قرمز 2 عدد  سبز 2 عدد
  5. صفحه چرخدار برای حرکت پایه دوربین
  6. افکت صدا اتاق خبر
  7. پد برگه های خبر مخصوص مجری
  8. مانیتور پخش متن (در صورت امکان)
  9. لبتاب 4 دستگاه

تاک شو مجله خبری – بخش حوادث

واقعه عجیبی که به عنوان یک معجزه، امضای الهی را بر خطوط پایانی واقعه غدیر ثبت کرد، ماجرای حارث فهری بود.

در آخرین ساعات از روز سوم، او با دوازده نفر از اصحابش نزد پیامبر صلی الله آمده و گفت: «ای محمد! سه سوال از تو دارم؛ آیا شهادت و یگانگی خداوند و پیامبری خود را از جانب پروردگارت آورده ای یا از پیش خودت گفتی؟

آیا نماز و زکات و حج و جهاد را از جانب پروردگارت آورده ای و یا ازپیش خودت گفتی؟ آیا این که درباره علی ابن ابی طالب گفتی: من کنت مولاه  … از جانب پروردگارت بود و یا از پیش خودت گفتی؟

حضرت در جواب هر سه فرمود: «خداوند به من وحی کرده است و واسطه بین من و خدا جبرئیل است و من اعلان کننده پیام خدا هستم و بدون اجازه پروردگارم خبری را اعلان نمی کنم.»

حارث گفت: خدایا ! اگر آن چه محمد می گوید حق است و از جانب توست سنگی از آسمان بر ما ببار یا عذاب دردناکی بر ما بفرست. سخن حارث تمام شد و به راه افتاد. خداوند سنگی از آسمان بر او فرستاد که از مغزش وارد شد و از دبرش خارج گردید و همانجا او را هلاک کرد .

با این معجزه بر همگان مسلم شد که غدیر از منبع وحی سرچشمه گرفته و یک فرمان الهی است همین مضمون را بسیاری از مفسران اهل سنت، و روات حدیث با مختصری تفاوت نقل کرده‏اند.

مرحوم” علامه امینی” در” الغدیر” آن را از سی نفر از علمای معروف‏[2]اهل سنت نقل می‏کند (با ذکر مدرک و نقل عین عبارت) از جمله:

  1. تفسیر غریب القرآن” حافظ ابو عبید هروی”.
  2. تفسیر شفاء الصدور” ابو بکر نقاش موصلی”.
  3. تفسیر الکشف و البیان” ابو اسحاق ثعالبی”.
  4. تفسیر ابو بکر یحیی” القرطبی”.
  5. تذکره ابو اسحاق” ثعالبی”.
  6. کتاب فرائد السمطین” حموینی”.
  7. کتاب” درر السمطین”” شیخ محمد زرندی”.
  8. تفسیر سراج المنیر” شمس الذین شافعی”.
  9. کتاب” سیره حلبی”.
  10. کتاب” نور الأبصار”” سید مؤمن شبلنجی”.
  11. و کتاب شرح جامع الصغیر سیوطی از” شمس الدین الشافعی”.

تاک شو مجله خبری- بخش تاریخ

موضوع تاریخ و آنچه مصادف با این روز در اعصار گذشته اتفاق افتاده بسیار شنیدنی و مهم است و شاید بتوان اهمیت این روز را از ارزش تاریخی آن بهتر درک نمود. بنا به نقل شیخ مفید در مسارالشیعه، در این روز مبارک رویدادهای بزرگی برای برخی از پیامبران الهی علیهم‌ السلام به وقوع پیوست که به بعضی از آن‌ها اشاره می‌ کنیم:

رهایی حضرت ابراهیم علیه‌السلام از آتش نمرودیان: قرآن کریم به این واقعه اشاره نمود و فرمود:

«قالُوا حَرِّ قُوهُ وَانصُرُوا آلِهَتَکُم اِن کُنتُم فاعِلینَ، قُلنا یا نارُکُونی بَرداً وَ سَلاماً عَلی اِبراهیمَ».

پیروزی حضرت موسی علیه‌السلام بر ساحران فرعون و از میان بردن سحرهای ساحران فرعونی: قرآن کریم در این باره فرمود:

«قالَ فَأتِ بِهِ اِن کُنتَ مِنَ الصادِقینَ، فَألقی عَصاهُ فاِذاهِی ثُعبانٌ مُبینٌ».

حضرت موسی علیه‌السلام طی حکمی یوشع بن نون را به جانشینی خویش برگزید و در میان قوم بنی اسرائیل، درباره فضائل و شایستگی‌هایش به سخنرانی پرداخت و این قوم را بر تصمیم خویش، شاهد گرفت.

حضرت سلیمان بن داوود علیه‌ السلام، طی حکمی آصف بن برخیا را جانشین خویش ساخت و مردم را بر این تصمیم خویش، شاهد گرفت و با دلائل و بینات روشن، شایستگی‌های وی را به اثبات رسانید.

حضرت عیسی بن مریم علیه‌ السلام جانشینی شمعون صفا را در نزد پیروانش آشکار کرد و وی را رسماً وصی خود گردانید. همچنین بنا به حدیثی از میثم تمار از خواص اصحاب حضرت علی علیه‌ السلام و از حواریان و صاحبان سر آن حضرت حوادث ذیل در ماه ذی الحجه و یا در هجدهم ذی الحجه به وقوع پیوست:

 پذیرش توبه حضرت آدم علیه‌السلام؛ پذیرش توبه حضرت داود علیه‌السلام؛ رهایی حضرت یونس علیه‌السلام از شکم ماهی و افتادن در ساحل دریا؛ استقرار یافتن کشتی حضرت نوح علیه‌السلام پس از فروکش کردن طوفان، بر کوه جدید و رویدادهای دیگر.

تاک شو مجله خبری – عید بزرگ آل محمّد علیهم السلام

این روز بزرگترین عید آل محمّد علیهم السلام به شمار می آید، چرا که واقعه‏ اى مهم و عظیم بعد از زحمات انبیاء و اوصیاء و اولیاء است، و طى آن به دستور الهى اعلان عمومی به وصایت بلافصل امیرالمؤمنین على بن ابى طالب علیه السلام شده است.

این روز عید مبارک آسمانى است. روزى است که خداوند متعال حضرت ابراهیم علیه السلام را از آت‏ش نجات داد.(مسار الشیعه: ص 22. فیض العلام: ص 125. زاد المعاد: ص 269. تقویم المحسنین: ص 14)

روزى است که توبه حضرت آدم علیه السلام قبول شد.(مسار الشیعه: ص 22. فیض العلام: ص 125)

روزى است که خداوند متعال حضرت موسى علیه السلام را بر ساحران غلبه داد. (مسار الشیعه: ص 22. فیض العلام: ص 125)

روزى است که حضرت موسى علیه السلام در حضور امّت خود یوشع بن نون را وصى خود گردانید. (مسار الشیعه: ص 22. فیض العلام: ص 125)

روزى است که حضرت عیسى علیه السلام شمعون الصفا را جانشین خود گردانید.

روزى که حضرت سلیمان علیه السلام رعیت خود را بر جانشینى آصف بن برخیا گواه گرفت.

روز عقد اخوت بستن پیامبر صلّى الله علیه و آله بین اصحابش است. (مصباح کفع می : ج 2، ص 125. تقویم المحسنین: ص 14. تقویم الائمه علیهم السلام: ص 14)

در این روز پیامبران جانشینان خود را معین مینمودند، و زیارت امیر المؤمنین علیه السلام در این روز وارد شده است. (بحار الانوار: ج 97، ص 384)

همانطور که شنیدید تمامی انبیا الهی در این روز از سال اوصیای خود را معرفی نمودند و این پیشینه تاریخی در تمام اعصار اهمیت این روز را نزد خداوند تبارک و تعالی نشان میدهد.

تاک شو مجله خبری – بخش سیاسی

پیامبر اکرم در سه خطبه موضوع جانشینی بلافصل خود را مطرح فرمودند و از تمامی حاضران بیعت و تکلیف بر تمامی غایبان قرار دادند.

تاک شو مجله خبری – خطبه پیامبر در منی

در منی پیامبر اکرم (صلی‌ الله‌ علیه‌ و‌ آله‌ و سلّم) اولین خطابه خود را ایراد فرمودند که در واقع فراهم کردن زمینه «خطبه غدیر» بود. در این خطبه ابتدا به امنیت اجتماعی مسلمین از نظر جان و مال و آبرو اشاره نمودند و سپس به خون‌های بناحق ریخته و اموال به غارت رفته در دوران جاهلیت اشاره کردند…، آن گاه مردم را از اختلاف و دشمنی بعد از خود بر حذر داشتند و تصریح فرمودند: «اگر من نباشم، علی بن ابی طالب در مقابل متخلفین خواهد ایستاد.» سپس با بیان حدیث شریف ثقلین فرمودند: «عده‌ای از همین اصحاب من روز قیامت اهل جهنم خواهند بود.

تاک شو مجله خبری – خطبه مسجد خیف

در روز سوم توقف در منی، بار دیگر دستور فرمودند تا مردم در مسجد خیف اجتماع کنند. در ابتدای خطبه تاکید فرمودند که گفته‌های او را خوب به خاطر بسپارند و حاضران به غائبان برسانند.

در این خطبه به اخلاص در عمل و دل‌سوزی برای امام مسلمین و دوری از تفرقه سفارش نمودند و اعلام کردند که تمام مسلمانان در برابر حقوق و قوانین الهی یکسان می‌باشند. آن گاه بار دیگر مسئله خلافت را متذکر شدند.

و حدیث ثقلین را به زبان جاری فرمودند که «من دو چیز گرانبها در میان شما باقی می‌گذارم که اگر به آن دو تمسک جویید، هرگز گمراه نخواهید شد؛ [آن دو] کتاب خدا و عترتم؛ اهل بیتم، می‌باشند.» در همین زمان بود که برخی از منافقان و منحرفان احساس خطر کردند و آرام آرام برنامه‌های خویش را آغاز نمودند.

اعلان اجتماع در غدیر خم

پس از اتمام حج، بلال حبشی از طرف پیامبر اکرم (صلی‌ الله‌ علیه‌ و‌ آله‌ و سلّم) به مردم اعلان کرد: «فردا همه به جز معلولان باید در غدیر خم حاضر باشند.»

«غدیر» که قبل از «جحفه» قرار دارد، محل افتراق اهل مدینه و مصر و اهل عراق و اهل نجد بود و آبگیر و درختان کهنسالی در آن وجود داشت. به امر الهی این مکان برای اجتماع انتخاب شد و طبق دستور پیامبر اکرم (صلی‌ الله‌ علیه‌ و‌ آله‌ و سلّم) بیش از یکصد و بیست هزار نفر همراه ایشان برای اجتماع در آنجا حرکت کردند، حتی دوازده هزار یمنی که مسیرشان به سمت شمال نبود، تا غدیر همراه آن حضرت آمدند.

حادثه غدیر فقط یک حادثه خاص تاریخی نیست که در زمان خود واقع شده باشد، بلکه تعیین سرنوشت تمام انسان‌ها در طول تاریخ است. به همین جهت، نوشتن و سخن گفتن از غدیر خم در هر زمان و مکانی بی مناسبت نمی‌باشد. عصاره عالم هستی پیامبر اکرم (صلی‌ الله‌ علیه‌ و‌ آله‌ و سلّم) درباره عمومیت غدیر و ابدیت و ماندگاری آن فرمود:

«فقولوا باجمعکم…نحن نؤدی ذلک عنک الدانی و القاصی من اولادنا واهالینا ونشهد الله بذلک «وکفی بالله شهیدا» وانت علینا به شهید؛

سپس همگی بگویید… [ای رسول خدا! این مطالب خطبه غدیر را] از طرف تو به نزدیک و دور از فرزندانمان و فامیل‌هایمان می‌رسانیم، و خدا را بر آن شاهد می‌گیریم. خداوند در شاهد بودن کفایت می‌کند و تو نیز بر این اقرار ما، شاهد هستی.»

و در بخش دیگری از خطبه غدیر فرمود:

«معاشر الناس انی ادعها امامه و وارثه فی عقبی الی یوم القیامه و قد بلغت ما امرت بتبلیغه حجه علی کل حاضر و غائب و علی کل احد ممن شهد اولم یشهد، ولد اولم یولد فلیبلغ الحاضر الغائب و الوالد الولد الی یوم القیامه؛ خطبه غدیر

ای مردم! من امر خلافت را به عنوان امامت و وراثت در نسل خود تا روز قیامت به ودیعه می‌سپارم، و من ابلاغ کردم آنچه را مامور به ابلاغش بودم تا حجت باشد بر حاضر و غائب و بر همه کسانی که حضور دارند یا ندارند، به دنیا آمده‌ اند یا نیامده‌ اند، پس حاضران به غائبان و پدران به فرزندان تا روز قیامت برسانند.»

از جملات فوق به خوبی استفاده می‌شود که همگان در گفتن و پخش و نشر حدیث و جریان غدیر مسئول‌اند و تا روز قیامت این وظیفه سنگین بر دوش ولایت‌مداران خواهد بود؛ چنان که منکران غدیر و ولایت و امامت، منکر یک حادثه و یک خطبه تلقی نمی‌ شوند و همچون ابلیس دشمن سعادت تمام بشریت به حساب می‌ آیند.

امام رضا (علیه‌السّلام) فرمود:

«مثل المؤمنین فی قبولهم ولاء امیرالمؤمنین (علیه‌السّلام) فی یوم غدیر خم کمثل الملائکه فی سجودهم لآدم و مثل من ابی ولایه امیرالمؤمنین (علیه‌السّلام) یوم الغدیر

مثل ابلیس؛ مثل مؤمنین در پذیرش ولایت امیرمؤمنان (علیه‌السّلام) در روز غدیر خم مثل ملائکه در سجودشان برای آدم است و مثل کسی که در روز غدیر از ولایت امیرمؤمنان سر باز زد، مثل شیطان است [که با مخالفت خود با همه ابناء بشر به دشمنی برخاست]..»

آنچه در غدیر خم و قبل و بعد از آن اتفاق افتاد، به طور یکجا از یک نفر نقل نشده است، بلکه هر یک از حاضران گوشه‌ هایی از آن مراسم را بازگو کرده و بخشی از قضایا را نیز امامان معصوم (علیهم‌ السّلام) بیان نموده‌اند.

و از برخی شیطنت‌های منافقان و مخالفان نیز، پیامبر اکرم (صلی‌ الله‌ علیه‌ و‌ آله‌ و سلّم) از طریق وحی و علم الهی اطلاع یافته و فقط با عده معدودی چون سلمان و ابوذر و مقداد و حذیفه و عمار در میان گذاشته است.

تاک شو مجله خبری – بخش فرهنگ و ادب

در مورد غدیر داشتم جستجو میکردم که در این زمینه اطلاعاتی بدست بیاورم. به یک متن زیبا برخورد کردم که به نظرم در این قسمت جایش خالی بود و باید برای شما بزرگواران بخوانم.

این جماعت کیستند؟ حاجیانی که از سفر حج بازمی گردند. کدام سفر حج؟ حجه الوداع این‌جا کجاست؟ آبگیری که خم نام دارد. چرا توقف کرده اند؟ پیامبر خدا فرموده است. برای چه؟ برای اجرای فرمان خدا کدام فرمان؟

معرفی جانشین پیامبر چرا جانشین؟ تا مسلمانان بعد از رسول اکرم حقیقت را بجویند و رستگار شوند. و اگر جانشین نباشد؟ ایشان رسالت خویش را ناتمام گزارده است. اگر رسالت ناتمام بماند؟ مردم به گمراهی می افتند.

پیامبر اکرم چه می گویند؟ بر فراز منبر حمد خدای متعال را به جای می آورند. بعد از حمد؟ می فرمایند: آیا من سرپرست شما نیستم؟ مردم چه پاسخ می دهند؟ پاسخ می دهند: آری شما سرپرست ما هستید.

آنگاه چه؟ دست علی را بالا برده و او را امیرالمومنین می نامند و از همه می خواهند تا بعد از ایشان علی را سرپرست خویش قرار دهند. آیا فقط علی؟ نه فقط علی، علی و فرزندانش. از علی تا مهدی آنگاه مردم چه کردند؟ همه با امیرالمومنین بیعت کردند.. بیعت یعنی چه؟ یعنی علی را به امامت پذیرفتند.

آنگاه؟ فرشته وحی نازل می شود. چه می گوید؟ می گوید: “خداوند فرموده است: امروز دین را برای شما کامل گردانیدم و امروز نعمت خود را بر ایشان تمام کردم و راضی شدم که اسلام دین ایشان باشد. چه اتفاق افتاده است؟ نبی مکرم اسلام از دنیا رفته است.

امیرالمومنین چه می کند؟ به غسل و دفن پیامبر مشغول است. مردم کجایند؟ همه به گرد خلیفه جدید.
یعنی پیامبر را رها کرده اند؟ آری آنان به دنبال پست و مقام هستند. خلیفه کیست؟ او انتخاب شورای سقیفه است. مگر پیامبر علی را خلیفه معرفی نکرد؟ آری مردم پیمان شکسته اند.

آنان که پیمان شکسته اند چه؟ سخت گمراه گشته اند. پس اینک تکلیف چیست؟ تکلیف همان فرموده‌ی رسول اکرم در غدیر خم است، به در خانه علی بروید که تنها او و فرزندانش سرپرست شما هستند.

دسترسی سریع و آسان به راهکار و محتوا برای مناسبت‌های نیمه شعبان، غدیر، محرم و فاطمیه
برای مطالعه و مشاهده مطالب خدمتگزاران میتوانید به فهرست مطالب در زیر مراجعه نمایید.

فهرست مطالب محرم فهرست مطالب فاطمیه فهرست مطالب نیمه‌شعبان فهرست مطالب غدیر کتابخانه خدمتگزاران
انواع کتیبه غدیر
انواع استیکر پشت شیشه خودرو
اسپند دودکن
انواع جادستمال کاغذی
انواع مگنت یخچالی مذهبی
انواع استکان مذهبی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا