سخنرانی ولایت و محبت – سخنرانی غدیر

ولایت و محبت امیرالمومنین علیه السلام در روایات

ولایت و محبت امیرالمومنین علیه السلام در روایات عنوان مقاله ی که به بررسی ولایت و محبت پرداخته است. که چگونه در دنیا و آخرت با محبت و قبول ولایت امیرالمومنین علیه السلام عاقبت به خیر شویم.

متن سخنرانی ولایت و محبت

سخن از امیرالمؤمنین است و ولایت امیرالمؤمنین علی ابن ابیطالب سلام الله علیه فرمانده همه مؤمنین هستند، من الاولین و الاخرین، همان کسی که آدم و جمیع خلق خدا در سایه حمایت آن حضرت هستند، عالم و جمیع خلق الله تستظل بظله.

خدا را شکر می کنیم که ما را از کسانی قرار داده که تمسک به ولایت حضرتش داریم، ان شاء الله. ولایت یعنی چه؟ ولی، ولایت از ماده ولی است. معانی بسیاری دارد که در کتب لغت جمع آوری شده اعم از محبت، سرپرستی، یاری، فرمانروایی، …

اگر مجموعه معانی و مفاهیمی که برای ولایت بیان شده را بررسی کنیم می توان معانی را حول سه محور اصلی جای داد:

  1. محبت
  2. نصرت
  3. سرپرستی
  4. ولی کسی است که می شود با محبت نسبت به ساحت مقدسش راه پیدا کرد و او تولیت وسرپرستی انسان را به عهده می گیرد که در این سرپرستی کردن، نصرت و یاری رساندن به انسان نیز وجود دارد.

 پس آنچه به ما مربوط است و در حیطه ما قرار دارد، محبت است، سرمایه ما، عمل ما برای رسیدن به ولایت داشتن محبت است. قبول سرپرستی و کمک کردن به ما از طرف مولاست. در حدیث می خوانیم

فان العبد لا ینال ولایتی الا بحبک تعلیمات احقاق الحق ج7 ص 113

«خطاب به امیرالمؤمنین است بدرستی که بنده به ولایت من نمی رسد مگر با محبت به تو. محبت امیرالمؤمنین علیه السلام گناهان را پاک می کند.

در جای دیگر فرموده اند:

حبه حب الله. تعلیمات احقاق الحق ج6 صص 400 تا 418 – ج16 ص606تا 620

 

در تمام این صفحات احادیث مختلفی است که در آنها بیان شده است که محبت امیر المؤمنین محبت خداست.

در جای دیگر فرموده اند »

حب علی عباده احقاق الحق 17 /235

احادیث در وجوب محبت آن حضرت در حد تواتر است به همین مختصر اکتفا می کنیم. حال بر می گردیم به خودمان. هر یک به قلب خود رجوع کنیم. قلب من چقدر در گرو محبت امیرالمؤمنین علیه السلام است؟

آیا حقیقتا آن حضرت را دوست دارم و ایشان امیر یعنی فرمانده من هستند؟ سعادت و سلامت انسان در تسلیم شدن به ساحت مقدس ایشان است و اعتماد به ایشان و سپردن خود به ایشان یعنی خود را به تملک امیرالمؤمنین در آوریم حال آنکه راهی جز محبت برای نزدیک شدن به آن حضرت نیست.

سخنرانی ولایت و محبت – داستان سلطان محمود غزنوی

می خواهم از تاریخ ماجرایی بازگو کنم، برای روشن تر شدن محبت. می گویند سلطان محمود غزنوی اطرافیان زیادی داشت که از بین همه یک نفر را بیشتر دوست می داشت نام او ایاز بود.

از قضا ایاز زشت رو بود و ظاهر زیبایی نداشت. همیشه اطرافیان سلطان به او اعتراض می کردند و از محبت زیاد سلطان به ایاز در تعجب بودند. یک روز سلطان محمود دستور داد همه اطرافیانش، خدم و حشم و ایاز آماده سفری باشند.

مقدار زیادی از جواهرات سلطنتی را هم، همراه خود برد. در راه به عمد صندوق جواهرات را باز کرده بود که جواهرات تکه تکه در بیابان بیفتند. همه نزدیکان پشت سر سلطان بودند. با هر تکه جواهری که به زمین می افتاد یکی دو نفر می رفتند دنبال اینکه آن جواهر را پیدا کنند و بردارند.

بنابر این دیگر پشت سر سلطان حرکت نمی کردند، مدتی گذشت. یک وقت سلطان محمود برگشت و به پشت سر خود نگاه کرد؛ دید تمام نزدیکان و خواصش به دنبال پیدا کردن و برداشتن جواهرات رفته اند و فقط و فقط ایاز پشت سر اوست.

 سلطان پرسید ایاز تو چرا نرفتی؟ ایاز جواب داد: من تو را دارم چه احتیاجی به جواهرات دارم؟ پس از بازگشت سلطان محمود همه اطرافیان را خواست و به آنها گفت حالا فهمیدید چرا من ایاز را می خواهم. او مرا بخاطر خودم دوست دارد و شما بخاطر مال.

سخنرانی ولایت و محبت – یعسوب دین

خدایا محبت واقعی امیرالمومنین علیه السلام، آن محبتی که تو را راضی کند نصیب و قسمت همه ما بفرما. نثار روح مطهر امیرالمؤمنین صلوات

فرموده اند:

علی یعسوب الدین و المال ( المعاویه ) یعسوب الظلمه

می دانید یعسوب یعنی چه به فرمانده زنبوران عسل یعسوب می گویند.

حدیث می فرماید: علی فرمانده و یعسوب دین است و مال فرمانده ظالمین. در احادیث دیگری فرموده اند: و معاویه یعسوب ظالمین است. معلوم می شود دشمنی با امیرالمومنین علیه السلام به خاطر مال بوده و آنچه مال برای ظلمه انجام می دهد امیرالمؤمنین برای اهل دین انجام می دهند.

خب اینجا یک سئوال پیش می آید: آیا کسی که محب امیرالمؤمنین است درهای نعمت و بدون مشکل شدن به روی او باز می شود و دیگر سختی نمی کشد؟ خیر خدای متعال در قرآن فرموده آیا مردم گمان کردند به صرف اینکه بگویند ایمان آوردیم رهایشان می کنیم و آنها را امتحان نمی کنیم؟(عنکبوت / آیه 2 -1)

تا در این دنیا هستیم امتحان های الهی را باید پس دهیم و اینطور نیست که ولی الله ما را از امتحان دادن معاف کنند. پس آنچه از مرض، فقر، از دست دادن عزیزان، … برای مؤمن پیش می آید امتحان اوست. ان شاء الله قبول می شود و درجه بالاتری را بدست می آورد. فرموده اند رفتار مومن در برابر بلاها مانند کشتزار در برابر باد است.

آیا تا به حال دیده اید وقتی به کشتزار باد می وزد کشتزار چه شکل می شود؟ همه ساقه ها خم می شوند باد به شدت می وزد، ساقه ها فقط خم می شوند و تحمل می کنند بالاخره باد تمام می شود و ساقه ها دوباره راست می ایستند یک بال و امتحان پشت سر گذاشته شده …

در شرایط سخت آنچه مهم است خوب برخورد کردن است با روی خوش صبر و تحمل کردن است. وقتی به ولی الله روی کردی هر اتفاقی که خارج از حیطه قدرتت باشد و بر تو روی آورد از قبل ایشان است، و خیر ما در آن است.

سخنرانی ولایت و محبت – ترازوی قبولی اعمال

در زیارت امیرالمومنین علیه السلام می خوانیم “السلام علی میزان الاعمال و مقلب الاحوال” مقلب الاحوال امیرالمومنین علیه السلام است. از طرفی وقتی به خود می نگریم و کمبود ها و زشتی های خود را می بینیم حقیقتا این جمله صدق می کند که ما کجا و امیرالمومنین کجا!

اما میزان اعمال، ترازوی قبولی اعمال وجود مقدس امیرالمومنین علیه السلام است. پس دوباره می گویم، سعادت و سلامت ما در تسلیم شدن به ساحت مقدس ایشان است و اعتماد به ایشان و سپردن خود به ایشان، خود را به تملک امیرالمومنین علیه السلام در آوریم.

بنده ام بنده ولی کم خردم
خواجه ام دید و پسندید و خرید بود
خواجه با کم خردی، می خردم
آگه به همه نیک و بدم

از محبت امیرالمومنین علیه السلام گفتیم، من باب تیمن و تبرک قسمت هایی از حدیث معروف پیامبر صلی الله علیه و آله را که خطاب به ابن عمر فرموده اند را می خوانم. »….

الا و من احب علیا فقد احبنی و من احبنی رضی الله عنه و من رضی الله عنه کافاه بالجنه.

«آگاه باشید کسی که علی را دوست بدارد مرا دوست داشته و کسی که مرا دوست بدارد خدا از او راضی است و هر که خدا از او راضی باشد بهشت را پاداش او قرار می دهند. »…

الا ومن احب علیا تقبل الله منه حسناته ، و تجاوز عن سیئاته ، و کان فی الجنه رفیق حمزه سید الشهدا.

«آگاه باشید کسی که علی را دوست بدارد، خدای متعال اعمال خوب او را قبول می کند از گناهانش چشم می پوشد و او را در بهشت دوست و همراه حمزه سید الشهداء قرار می دهد. »..

الا و من احب علیا سمی اسیر الله فی االرض، و باهی الله به ملائکته و حمله عرشه.

 

« آگاه باشید هر که علی را دوست بدارد اسیر خدا در زمین نامیده می شود و خدای متعال نزد فرشته ها و حاملین عرش به او مباهات می فرماید.

اسیر یعنی چه؟ اسیر کسی است که کاملا در اختیار مالک خود است، حاال اگر اسیر کسی باشی که صاحب رحمت بی انتها است اگر اسیر خدا باشی چه می شود؟ البته ما همه مان اسیریم، بعضی محبوبشان نفسشان است بعضی ها اولادشان محبوبشان است.

بعضی منیت، بعضی مال و … و آن که امیرالمومنین محبوب اوست، محب امیرالمومنین، اسیر امیرالمومنین است و اسیر امیرالمومنین اسیر خداست.

از خدای متعال تقاضا می کنیم و دستهایمان را به سویش بلند کرده استدعا داریم که محبت امیرالمومنین علیه السلام را آنطور که خودش می پذیرد به تک تک ما عطا فرماید

سخنرانی ولایت و محبت – نکته

  1. دعای اول، دعای اخر، که البته فقط و فقط برای سلامتی و ظهور مبارک امام عصر علیه السلام سخنران متغیر است و در اینجا نوشته نشده.
  2. این مطالب می تواند با توضیح بیشتر بیان گردد.

برای مشاهده منبع متن سخنرانی ابلاغ غدیر در (سایت مناسبت ها) کلیک نمایید.

دسترسی سریع و آسان به راهکار و محتوا برای مناسبت‌های نیمه شعبان، غدیر، محرم و فاطمیه
برای مطالعه و مشاهده مطالب خدمتگزاران میتوانید به فهرست مطالب در زیر مراجعه نمایید.

فهرست مطالب محرم فهرست مطالب فاطمیه فهرست مطالب نیمه‌شعبان فهرست مطالب غدیر کتابخانه خدمتگزاران
انواع کتیبه غدیر
انواع استیکر پشت شیشه خودرو
اسپند دودکن
انواع جادستمال کاغذی
انواع مگنت یخچالی مذهبی
انواع استکان مذهبی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا