نمایشگاه آثار محبت حضرت زهرا سلام الله علیها – نمایشگاه غرفه ای فاطمیه

نمایشگاه آثار محبت حضرت زهرا سلام الله علیها

تأثیر محبتی که امّ‌ُ‌ابیها در دل‌های پاک مومنان دارد بیش از تمام امامان ماست. در مقاله نمایشگاه آثار محبت حضرت زهرا سلام الله علیها از فضایل، مظلومیت ها و وظایف امروز ما در قبال ایشان سخن میگوییم.

غرفه ی اول نمایشگاه آثار محبت حضرت زهرا سلام الله علیها – فضیلت های حضرت زهرا سلام الله علیها

بسم الله الرحمن الرحیم

ایام شهادت حضرت فاطمه سلام الله علیها را به تمام بزرگواران و همچنین خدمت پدر بزرگوارمان امام زمان علیه السلام تسلیت می گویم.

آیا برای حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها فضیلت هایی را قائل هستید. خداوند همه ما را هدیه ای برای پدران و مادرانمان قرار داده، هدیه ای که ارزش آن را پدران و مادران بیشتر می دانند.

زمانی که هدیه از یک فرد باشد خوشحالی وصف ناپذیری در انسان صورت می گیرد، حال آیا هدیه بالاتری از این هم می توانست وجود داشته باشد که خداوند به ما عطا کرده؟ پیامبر خاتم ما حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم بهترین برگزیده خداوند، بهترین و والاترین پیامبر از میان تمام پیامبران الهی کسی بود که برای هم صحبتی با خداوند، لیاقتی داد تا به معراج برود…

پیامبر خاتم ما حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم برای به سعادت رساندن بشریت و تبلیغ دین اسلام چه رنجها سختی ها که بر خود تحمل نکرد ،چه جنگ ها که برای دفاع از جانشان نکردند ،….

حال خداوند می خواهد به چنین شخصی هدیه بدهد، به نظر شما آیا نباید این هدیه در شأن و مقام پیامبر باشد؟ خداوند تمام خوبی هایی که یک انسان می تواند داشته باشد را در او جمع کرد. مثل صداقت، اخلاق خوش، کرم و بخشش ….

خداوند تمام این صفات را در وجود فاطمه سلام الله علیها جمع کرد او را به حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم هدیه داد. این هدیه خداوند به پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم، فاطمه سلام الله علیها بود.

هدیه آنقدر عظیم وبزرگوار بود بود که خداوند در قرآن می فرمایند: انا اعطینا الکوثر … (ما به تو خیر کثیر عطا کردیم) و در ادامه خداوند می خواهد که به خاطر این هدیه، پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم نماز به پا دارند و شتر قربانی کنند.

پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم حضرت فاطمه سلام الله علیها را خیلی دوست داشتند و برای همین بار ها و بار ها خطاب به ایشان فرموند: پدرت به فدایت شود پدرت به فدایت شود. پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم هنگام سفر یا جنگ با آخرین نفری که خداحافظی می کرد حضرت فاطمه بود.

و در موقع برگشت از سفر یا جنگ اولین نفری بود که پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم به ایشان سلام می دادند. و حضرت فاطمه سلام الله علیها چقدر برای پیامبر رشادتها نشان داد و پیامبر را دوست داشت که در شأن حضرت فاطمه سلام الله علیها فرموند: “ام ابیها” (مادر پدرش).

پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم ما را نیز دعوت به دوستی با حضرت فاطمه سلام الله علیها می کرد.”پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم به سلمان فرمودند: ای سلمان هر که دخترم فاطمه را دوست داشته باشد در بهشت با من است و هر که او را دشمن بدارد در آتش جهنم است. ای سلمان دوستی فاطمه در صد جا فایده دارد. که آسان ترین آنها هنگام مرگ، قبر، میزان، محشر، پل صراط و جایگاه حسابرسی است.

“آیا دوستی پر فایده تر از این سراغ دارید؟ حال عقل در برابر دوستی با چنین انسانی چی می گوید؟ … می گوید دوستی کن یا با او دشمن فضیلت های حضرت زهرا سلام الله علیها باش؟!! از دیگر فضائل حضرت فاطمه سلام الله علیها می توان به زمانی اشاره کنیم که امام حسین و امام حسین علیها السلام مریض شده بودند.

حضرت فاطمه زهرا به اتفاق حضرت علی تصمیم گرفتند و نذر کردند که اگر خداوند بهبودی فرزندشان را حاصل کرد، سه روز روزه بگیرند. امام حسن و امام حسین علیها السلام شفا یافتند.

حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها و حضرت علی، سه روز را پشت سر هم روزه گرفتند. در روز اول هنگام لحظه افطار یک مسکین آمد و کمک خواست، حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها تمام آن چیزی را که برای افطار داشتند را به مسکین می دهند و با آب افطار می کنند.

در روز دوم غذای خود را به یتیم و در روز سوم به اسیر می دهند. حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها، رضایت خدا را ترجیح می دهد، سه روز پشت سر هم غذایی که برای افطار حاضر کرده بودند را می بخشند. آیا این غیر از خیر کثیر بودن حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها دارد؟

“پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم می فرمایند: قسم به آنکه جانم در دست اوست فاطمه سلام الله علیها موقعی که در قیامت، در صحرای محشر موقعی که وارد بهشت می شود، خدا خطاب به ایشان می فرمایند: ای فاطمه سلام الله علیها از من درخواست کن تا به تو ببخشم از من بخواه تا خشنودت کنم “، در حالی که هنوز وارد بهشت نشده.

“امام باقر می فرمایند: حضرت فاطمه بر می گردد و دوستان و شیعیانش را مثل پرنده ای که دانه ها ی خوب را از دانه بد جدا می کند، حضرت فاطمه سلام الله علیها یکی یکی شیعیان را جدا می کند. یکی یکی آنها را از آتش جهنم نجات می دهد.

اما دوستی با حضرت فاطمه سلام الله علیها به همین راحتی نیست. دوستی با حضرت حضرت فاطمه سلام الله علیها زبانی نیست بلکه عملی است. عمل به آن چیزهایی که عقل می گوید الزامه دوست شدن با کسی انجام دادن کارهایی است که فرد مقابل دوست دارد و از آنها رضایت دارد. نباید اسباب آزار حضرت فاطمه سلام الله علیها را فراهم کنیم.

پیامبر یک روز دست حضرت فاطمه را می گیرد و بیرون می برد و خطاب به مردم می کند: ای مردم هرکه فاطمه سلام الله علیها را می شناسد، که هیچ هر کس نمی شناسد بداند که او دختر محمد صلی الله علیه و آله و سلم است. او پاره تن من است او قلب من است و روحی در کالبد من است هر کس او را بیازارد مرا آزارداده و آزار دادن پیامبر مساوی با آزرده خاطر کردن خداوند است.

شاید کسی با خود سوال کند ،ما که در دوران حضرت فاطمه سلام الله علیها نبودیم که دوستی خود را ثابت کنیم، وظیفه ما در این دوران چیست؟ آیا راهی برای اثبات برای دوستی حضرت فاطمه سلام الله علیها وجود دارد؟ این سوالی هست که در غرفه های بعدی به آن می رسیم …

غرفه دوم نمایشگاه آثار محبت حضرت زهرا سلام الله علیها – در اوج مظلومیت

در این غرفه نگاه کوتاهی بر اتفاقات وارد شده بر هدیه بزرگ خداوند می کنیم. بسم الله الرحمن الرحیم و بذکر ولیه عجل الله تعالی فرجه الشریف

اگر زندگی حضرت زهرا سلام الله علیها را به دو قسمت تقسیم کنیم، یکی دوران قبل از رحلت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم است و یکی پس از رحلت. متاسفانه دوران زندگی حضرت زهرا سلام الله علیها پس از رحلت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم مدت زیادی به طول نکشید.

آن حدیث مشهوری که در آخرین لحظات عمر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم اشاره به این دارد که پیامبر خدا دخترشان را به نزد خود فراخواندند و با ایشان صحبتی کردند که ایشان به گریه افتادند و در ادامه صحبت ایشان متبسم شدند.

پس از این ماجرا که امیرالمومنین از حضرت زهرا سلام الله علیها از ماجرا و علت گریه و خندیدن سوال پرسیدند، حضرت زهرا سلام الله علیها این گونه بیان فرمودند که: پیامبر از رحلت خود به من خبر داد و من شروع به گریه کردن کردم و به من فرمود که اولین نفری که از خانواده ام به من ملحق خواهد شد تویی، که من شاد و خندان شدم.

حضرت زهرا سلام الله علیها بنا به مشهور بعد از از رحلت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم بیش از سه ماه زنده نماندند. سالی که مطرح می شود این است که با دردانه و هدیه خداوند به پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و امت پیامبر چه رفتاری شد که فقط سه ماه بیشتر زنده نماندند.

پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم تازه از دنیا رفته بودند و طبیعتا بزرگی بودند که نظیری در تاریخ خانواده پیامبر داغدار این مصیبت نداشت. مسلمانان شاهد این بودند که عده ای با عجله و شتاب به سمت خانه دختر پیامبر در حال حرکت بودند ،شاید این گونه تصور شود که برای عرض تسلیت به سمت خانه دختر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم می روند.

ولی آیا برای عرض تسلیت بود؟ با بی احترامی تمام در زدند. حضرت زهرا سلام الله علیها به پشت درب آمدند و پاسخ آنها را دادند در این مرحله آن نقطه از تاریخ آغاز می شود که حضرت زهرا سلام الله علیها برای بیدار کردن مردم از آن خوابی که دچار آن شده بودند وارد صحنه شدند تا مردم را متوجه اشتباهشان کنند. اشتباه چه بود؟

پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در روز غدیر مسیری را مشخص کردند که مسیر سعادت و خوشبختی انسانها بود تا قیامت. صراط مستقیم خداوند را به آنها معرفی کرده بودند و مردم پس از مدت زمان کوتاهی غدیر را فراموش کرده بودند یا خود را به فراموشی زده بودند. این خواب و غفلت، گمراهی بود که می توانست مسیر بشر را از سعادت و خوشیختی دور کند.

حضرت زهرا سلام الله علیها سعی کردند که مردم را از این خواب غفلت بیدار کنند. و به راه سعادتی که پیامبر برای آنها مشخص کرده بود برگردانند. چه خوب بود مردم وقتی این هدیه بزرگ خدا را در صحنه می دیدند، بر می گشتند و آن چیزی را که حضرت زهرا سلام الله علیها با صراحت تمام در اوج مظلومیت برای آنها بیان کردند را بپذیرند. و بهشت را با رضایت حضرت زهرا سلام الله علیها کسب کنند. اما مردم این حقیقت را نپذیرفتند و این مسیر را انتخاب نکردند.

همه ما در طول تحصیلمان داستانی را شنیدیم، داستان فداکاری شخصی که مردم را از خطری که تهدیدشان می کند را نجات می دهد، نقل می کند. دهقان فداکار از مزرعه بر می گشت. به طرف منزل خودش در حرکت بود. دید که کوه ریزش کرده و ریل قطار را پوشانده، درآن سو، پیراهن خودش را از تن در آورد و بر سر چوب دستی گذاشت. آتش زد و به طرف قطار که آمدنش نزدیک بود، حرکت کرد. دوان دوان به سمت قطار رفت. خودش را به خطر انداخت.

برای چه؟ با این که ما هیچ بستگانی در این قطار نداشتیم این ایثار را ارج می نهیم و به خوبی از آن یاد می کنیم. در حالی که نهایت اتفاقی که می توانست رخ دهد این بود که یک سری از افراد که با دهقان فداکار نسبتی نداشتند، دستی از آنها بشکند و زخمی شوند و عده ای از دنیا بروند.

اما این اتفاقی که در رابطه با آن صحبت می کنیم صحبت از ایثار و از دست دادن جان هدیه بزرگ خدا، یعنی وجود مقدس حضرت زهرا سلام الله علیها برای بازگرداندن افرادی که در راه اطاعت از یک سری انسانهای که هیچ نقشی نداشتند جز این که می خواستند بشریت را از راه خوشبختی دور کنند. حضرت زهرا سلام الله علیها می خواستند که مردم را متوجه اشتباهشان کنند و قطار خارج شده از راه سعادت و رضایت خداوندی را به راه اصلی برگردانند.

امامت بعد از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم آن ریلی بود که می توانست بشر را تا بهشت ببرد. و مردم از این ریل خارج شده بودند. و حضرت زهرا سلام الله علیها آن هدیه بزرگ خدا تصمیم گرفتند که با دادن جان خود و فرزندی که در راه داشتند مردم را به ریل خارج شده برگردانند. ولی متاسفانه مردم طور دیگری با این هدیه خدا برخورد کردند.

حضرت زهرا سلام الله علیها برای متوجه کردن مردم به اشتباهاتشان صحبت هایی را کردند. اما آنها متوجه این نشدند. آن مردی که سردمدار این کار بود گفت :یا علی برای بیعت با جانشین پیامبر به مسجد بیاید یا خانه را با اهلش به آتش می کشیم؟!! این فرد با این بی شرمی به هدیه بزرگ خدا به پیامبر و به امت پیامبرمیگوید: خانه را با اهلش به آتش می کشیم؟!!

بعد از آنکه درب خانه را به آتش کشیدند. حضرت علی علیه السلام را کشان کشان برای بیعت به مسجد بردند. اینجا بود که دختر پیامبر یک بار دیگر وارد صحنه شدند و با حال خرابشان خودشان را کشان کشان به حضرت علی علیه السلام رساندند و فرمودند: نمی گذارم علی را به مسجد ببرید.

ولی آنان با غالف شمشیر بر بازوان هدیه بزرگ خدا زدند طوری که نشان آن تا هنگام شهادت بر بازوانشان بود. حضرت علی علیه السلام را به مسجد کشاندند، باز حضرت زهرا سلام الله علیها با زحمت به مسجد رسیدند و فرمودند: یا علی رها کنید یا همه شما را نفرین می کنم.

این بار حضرت علی علیه السلام به فریاد مردم رسیدند و توسط سلمان به آن حضرت فرمودند که: پیامبر پدرتان رحمه للعالمین بودند.

حضرت زهرا سلام الله علیها دست از راهنمایی مردم به راه سعادت و امامت برنمی داشتند، شبانه به سمت درب خانه مردم می رفتند و آنها را یادآوری می کردند، اما کسی که خواب است را می شود از خواب بیدار کرد، ولی کسی که خودش را به خواب زده نمی شود.

من و شما از این خارج شدن ریل قطار بشریت از راه سعادت و امامت لطمه های بزرگ جبران ناچذیری دیده ایم و خواهیم دید. ولی آیا می شود که اتفاقی بیافتد که این قطار خارج شده از ریل سعادت بشریت روزی به راه اصلی خود برگردد؟ جواب را در غرفه بعدی خواهیم شنید.

غرفه سوم نمایشگاه آثار محبت حضرت زهرا سلام الله علیها – و اما امروز…

بسم الله الرحمن الرحیم

از دیگر الطاف خداوندی که به واسطه حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها به مردمان تمام دوران ارزانی داشتند، امیرالمومنین و فرزندان آن حضرت سلام الله علیها بودند. که همگی مانند حضرت زهرا سلام الله علیها دلسوز و مهربان بودنند. این فرزندان دلسوز مانند مادر بزرگوارشان غریب و بی یاور بودند.

اما این بی توجهی مردمان با این بزرگواران مانع از یاری و دستگیری مردمان نمی شد و همواره در حال کمک به آنان بودند. با کمال افسوس عدم مراجعه مردمان هر زمان به امام زمانشان غصه ای بود که بر غصه های حضرت زهرا سلام الله علیها افزوده می شد.

غم و اندوه تنهایی امام حسن علیه السلام، مصیبت به شهادت رسیدن امام حسین علیه السلام ،… و غم های دیگری که یکی پس از دیگری فرزندان امام حسین علیه السلام بر خود هموار می ساختند.

اما امروز آخرین فرزند مهربان و هدایتگر حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها، حضرت مهدی در میان ما است. او در کنار ما زندگی می کند. ایشان از اوضاع و احوال تمام مردمان باخبر هستند و در رسیدگی به احوال دوستدارانشان از هیچ چیز، کوتاهی نمی کنند. ما در یاد و خاطر ایشان جاری هستیم.

بیائیم خواسته دل حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها را امروز با یاری کردن فرزنِد مهربانش امام زمانمان برآورده کنیم. اگر ما در روزگاری نبودیم تا صدق گفتار خود را در یاری از حضرت زهرا سلام الله علیها نشان دهیم و خواسته دل حضرت زهرا را در دفاع از امامت برآورده کنیم، می توانیم در کم کردن غربت و دوری امام زمان خویش نقش داشته باشیم.

به نظر شما خواسته حضرت زهرا سلام الله علیها چیزی جز دعا کردن برای فرزندش است؟ البته نه به این خاطر که او فرزندش است، بلکه حضرت مهدی، هدایت یافته خداوند است و او را خداوند انتخاب کرده و مردم با ایشان به سعادت وافعی خواهند رسید.

پـــس با او درد دل کنیم و به حرفهای ایشان گوش جان بسپاریم. او را مانند پدرانش تنها و بی یاور نگذاریم. با او دوست باشیم… بیائید از همین االن برای او دعا کنیم و از خداوند بزرگ ظهور ایشان را بخواهیم.


دسترسی سریع و آسان به راهکار و محتوا برای مناسبت‌های نیمه شعبان، غدیر، محرم و فاطمیه
برای مطالعه و مشاهده مطالب خدمتگزاران میتوانید به فهرست مطالب در زیر مراجعه نمایید.

فهرست مطالب محرم فهرست مطالب فاطمیه فهرست مطالب نیمه‌شعبان فهرست مطالب غدیر کتابخانه خدمتگزاران
انواع کتیبه غدیر
انواع استیکر پشت شیشه خودرو
اسپند دودکن
انواع جادستمال کاغذی
انواع مگنت یخچالی مذهبی
انواع استکان مذهبی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا