دو هدیه مخصوص حضرت زهرا سلام الله علیها

دو هدیه مخصوص حضرت زهرا سلام الله علیها که پیامبر صلی الله علیه وآله به ایشان دادند

پیامبر صلی الله علیه و آله دو هدیه، دو نعمت به دختر بزرگوارشان حضرت زهرا سلام الله علیها دادند که یکی فدک و دیگری تسبیحات بود. در این مقاله به بررسی دو هدیه مخصوص حضرت زهرا سلام الله علیها از طرف پدرشان پرداخته ایم.

دو هدیه مخصوص حضرت زهرا سلام الله علیها

پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله دو هدیه گران ‌بها به دختر خود، حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها دادند، یکی هدیه مُلکی «فدک» بود که آن را باب الکریم وضع کردند و دیگری هدیه ملکوتی «تسبیحات حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها» است.

در اهمیّت این ذکر همین بس که حضرت امام صادق علیه السلام درباره آن فرموده‌ اند: «اگر هدیه و نحله ‌ای بالاتر از آن تسبیح بود، پیامبر اسلام آن را به حضرت فاطمه سلام الله علیها تعلیم می ‌دادند.»

این تسبیح و تعلیم جزو بهترین و برترین تعلیم‌ های ملکوتی است که به صورت خاصّی به آن حضرت تعلیم داده شده تا دیگران هم از آن استفاده کنند.

این یک تعلیم عمومی نبود، بلکه یک نحله و عطایی است که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به حضرت فاطمه سلام الله علیها دادند، آنگاه به برکت آن معلّم، پیامبر صلی الله علیه و آله و این متعلّمه، حضرت زهرا سلام الله علیها، دیگران هم از منابع معنوی آن بهره می‌برند.

از سوی دیگر حضرت زهرا سلام الله علیها، هم منافع هدیه ملکی (فدک) را در اختیار محرومان و مستضعفان قرار دادند.

امام صادق علیه السلام فرمودند: «هر کس تسبیح حضرت فاطمه سلام الله علیها را بگوید، سپس استغفار نماید، آمرزیده می ‌شود و این تسبیح از نظر زمان صد تاست، امّا از نظر میزان و ترازوی عمل هزار تاست؛ شیطان را طرد می‌کند و [خدای] رحمان را راضی.» (وسایل الشّیعه، ج 6، ص 442.)

و ثواب این ذکر براساس آیه شریف: «هر کس کار نیکی به جا آورد، برایش ده برابر نظیر آن است.» (سوره انعام(6)، آیه 160.) محاسبه شده است؛ البتّه این حدّاقل ثوابی است که برای این ذکر در نظر گرفته شده و ممکن است فضایل و برکات دیگری برای این ذکر در نظر گرفته شده باشد.

دو هدیه مخصوص حضرت زهرا سلام الله علیها – آداب خاص تسبیحات

این تسبیح شیطنت و وسوسه‌ های شیطانی را دور می‌کند و رضای پروردگار را تأمین می ‌نماید.

چنین تسبیح مهمّی آداب خاصّی را نیز می‌ طلبد:

این ذکر را در کمال آرامش و تأمین روحی انجام دهید؛

بدون تسبیح از کنار سجّاده برنخیزید؛

این ذکر را با سرعت انجام ندهید؛

قبل از اینکه پاهایتان را حرکت بدهید و از حالت نمازگزار خارج شوید، این ذکر را انجام بدهید.

امام صادق علیه السلام به یکی از شاگردانشان فرمودند: «ما (اهل البیت) بچّه‌ های خود را همان‌ طور که به نماز امر می ‌کنیم، به تسبیح فاطمه سلام الله علیها نیز امر می ‌کنیم و هر کسی که ملازم این تسبیح نباشد، گرفتار شقاوت می ‌شود. تو ملازم این تسبیح باش و آن را از یاد نبر.» کافی، ج 3، ص 343.

  در روایت آمده که اگر نمازگزار این تسبیح را با «لا اله الّا الله» تمام کند، آمرزیده می ‌شود؛ زیرا در حقیقت، این تسبیحی که به حضرت فاطمه سلام الله علیها عطا شده است، همان تسبیحات اربعه نماز، یعنی عناصر چهارگانه «تسبیح، تحمید، تهلیل و تکبیر» نماز را در بر می ‌گیرد.

البتّه همین تسبیحات اربعه در نماز هم گفته می ‌شود؛ منتها تقدیم برخی از اینها و تأخیر برخی دیگر از این چهار تا، مربوط به دستورات خاصّ الهی است. پس اگر کسی این صد ذکر، 34 بار الله اکبر، 33 بار الحمدلله و 33 بار سبحان‌ الله را بگوید و در پایان آن، یک بار ذکر «لا اله الّا الله» را بگوید، بخشیده می ‌شود.

دو هدیه مخصوص حضرت زهرا سلام الله علیها – ذکر کثیر

در روایات اهل‌ بیت علیهم السلام تسبیح حضرت فاطمه سلام الله علیها از مصادیق ذکر کثیر دانسته شده است.سوره احزاب (33)، آیه 43. مرحوم صاحب «وسایل الشّیعه» در تعقیبات نماز می‌ گوید: این همان است که خداوند فرمود: «اُذکرونی أذکرکم»سوره بقره(2)، آیه 152.5، یعنی برخی ‌ها به یاد نعمت خداوند، مانند لباس، غذا، مسکن و مال هستند و شکر این نعمت‌ ها را نیز به جا می ‌آورند.

طبق آیه «اذکروا نعمتی الّتی أنعمت علیکم…»سوره بقره(2)، آیات 40 و 47. اشخاصی امتثال امر می‌ کنند و فقط به ذکر نعمت ‌های الهی بسنده می‌ کنند، امّا در این میان کسانی هم هستند که فقط به ذکر نعمت الهی بسنده نمی ‌کنند، بلکه به ذکر ولیّ نعمت هم مشغولند.

یعنی نه تنها به یاد نعمت ‌های خداوند هستند، بلکه پیوسته خداوند را هم یاد می ‌کنند. کسانی که نعمت را شاکرند و به یاد نعمت الهی هستند، مصداق بیت:

شکر نعمت، نعمتت افزون کند
کفر نعمت از کفت بیرون کند

هستند. پس، بالاتر از یاد نعمت‌ های الهی، یاد ولیّ نعمت هم بسیار مهم است. چون ما در اینجا دو نوع تعبیر «اذکروا نعمتی الّتی انعمت علیکم…» و «اذکرونی اذکرکم» داریم، بنابراین اگر کسی به یاد خدا بود، خدا هم به یاد اوست.

تسبیح فاطمه سلام الله علیها که ذکر کثیر می‌باشد، مشمول «فاذکرونی أذکرکم» است، یعنی اگر کسی زیاد به یاد خدا بود، خدا هم زیاد به یاد او خواهد بود و اگر خدا دائماً و کثیراً به یاد کسی باشد، آن شخص هرگز از وسوسه‌های شیطان آسیب نمی ‌بیند. اینها برکات تسبیح فاطمه زهرا سلام الله علیها است که متمّم نماز است.

از امام صادق علیه السلام سؤال شد: چرا کعبه چهار دیوار دارد؟ حضرت فرمودند: «کعبه چهار دیوار دارد، چون بیت المعمور چهار دیوار دارد، بیت ‌المعمور هم چهار ضلع دارد، چون عرش خدا چهار ضلع دارد و حضرت در ادامه تعلیل آوردند که:

«لأنّ الکلمات الّتی بنی علیها الاسلام اربع» بحارالانوار، ج 55، ص 5.

یعنی آن کلماتی که مبنا و عناصر اصلی دین است، چهار تاست که عبارتند از: «سبحان‌الله و الحمدلله و لا إله الّا الله و الله اکبر».

بنابراین چون عناصر محوری دین چهار تاست، از نظر ملکوتی هم اگر بخواهد تمثّل پیدا کند، «عرش، بیت ‌المعمور و کعبه» هم چهار ضلعی و چهار دیواری می‌شود و نتیجه سخن این می‌ شود که این طبیعت، نظام، ملکوت و مافوق ملکوت با هم هماهنگ هستند.

بنابراین اگر آن عناصر اصلی بخواهند تجلّی کنند، می ‌شوند عرش؛ عرش هم بخواهد تمثّل یابد، می ‌شود بیت ‌المعمور؛ بیت‌ المعمور نیز بخواهد تنزّل پیدا کند، می ‌شود کعبه.

حضرت امام صادق علیه السلام درباره فضایل تسبیح حضرت زهرا سلام الله علیها می ‌فرمایند: «پایان هر تسبیح یک «لا اله الّا الله» بگویید تا در مجموع صد و یک ذکر کامل شود و مجموعه «تسبیح، تحمید، تکبیر و تهلیل» تکمیل گردد.» امّا از عرش به کسی چنین مطالبی اهدا می‌ شود که بتواند امّ الائمّه و النّقباء و النّجبا بشود.

وقتی معلوم شد که این هدیه و نحله، یعنی هدیه ملکوتی، تسبیح حضرت زهرا سلام الله علیها یعنی چه؟ آنگاه آن سوگنامه حضرت علی علیه السلام در هنگام شهادت همسرش فاطمه زهرا سلام الله علیها مشخّص می‌شود.

وقتی حضرت علی علیه السلام در مراسم تدفین و تجهیز بدن مطهّر حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها، با پیامبر صلی الله علیه و آله گفت‌ و گو می‌ کند، به پیامبر صلی الله علیه و آله، عرضه می‌ دارد:

«سلام من و سلام دخترتان به حضور شما، یا رسول الله صلی الله علیه و آله، از دخترتان بپرسید که این امّت با من چه کردند و با او چه کردند؟ اینها توطئه کردند که هم مرا بکوبند و هم زهرا سلام الله علیها را حذف کنند!

ستنبئک ابنتک بتضافر امّتک علی هضمها نهج‌البلاغه، خ 202.

 همه جمع شدند که فاطمه را بکوبند».


دسترسی سریع و آسان به راهکار و محتوا برای مناسبت‌های نیمه شعبان، غدیر، محرم و فاطمیه
برای مطالعه و مشاهده مطالب خدمتگزاران میتوانید به فهرست مطالب در زیر مراجعه نمایید.

فهرست مطالب محرم فهرست مطالب فاطمیه فهرست مطالب نیمه‌شعبان فهرست مطالب غدیر کتابخانه خدمتگزاران
انواع کتیبه غدیر
انواع استیکر پشت شیشه خودرو
اسپند دودکن
انواع جادستمال کاغذی
انواع مگنت یخچالی مذهبی
انواع استکان مذهبی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا