معرفی فاطمه زهرا سلام الله علیها – سخنرانی فاطمیه کودک

سخنرانی معرفی فاطمه زهرا سلام الله علیها و ایام فاطمیه به کودکان و نوجوانان

این سخنرانی برای معرفی فاطمه زهرا سلام الله علیها و ایام جانگداز فاطمیه به زبانی ساده برای کودکان و نوجوانان آماده شده است.

سخنرانی معرفی فاطمه زهرا سلام الله علیها

بسم الله الرحمن الرحیم به مدد و عنایت حضرت حجت ارواحنا له الفداه عرض سلام دارم خدمت شما و فرا رسیدن ایام شهادت غریبانه‌ ی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها را ابتدا به فرزند داغدارشان حضرت مهدی علیه السلام و بعد خدمت شما فرزندانم تسلیت عرض می‌کنم.

عزیزان دلم می‌دانید الان در چه ایامی به سر می بریم؟ ایام فاطمیه اما ایام فاطمیه به چه معناست؟ و چرا ما همه ساله در این زمان‌ها ایام فاطمیه می‌گیریم؟ در واقع ایام فاطمیه همه ساله در بزرگداشت یک بانوی جوان با عظمت گرفته می شود که خیلی غریبانه و مظلومانه به شهادت رسید.

این بانوی بزرگوار همان حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها هست بیایید با هم کمی در مورد حضرت فاطمه زهرا سلام الله صحبت کنیم و ایشان را بهتر بشناسیم.

معرفی فاطمه زهرا سلام الله علیها – ولادت بانوی هردو جهان

خدا به پیامبر عزیز ما و همسرش حضرت خدیجه کبری سالم الله علیها دختری هدیه می کند دختر پاک و درستکاری که تا آن روز و بعد از آن تا به حال به هیچکس هدیه نداده بود. وقتی که حضرت فاطمه سلام الله علیها به دنیا آمد حتی فرشته‌ های آسمان هم برای دیدن این دردانه‌ی زیبای پیامبر به زمین آمدند.

پیامبر به امر و دستور خدا اسم این دختر زیبا را فاطمه می ‌گذارند. می ‌دانید فاطمه به چه معناست؟ فاطمه یعنی جدا شده، جدا شده از بدیها وقتی دشمنان پیامبر و اسلام متوجه شدند که خدا به پیامبر دختر داده است نه پسر از این موضوع خیلی خوشحال شدند.

و ایشان را اذیت کردند و گفتند که ای پیامبر تو ابتر هستی یعنی پسری نداری که نسلت را ادامه بدهد و بعد از تو دیگر کسی نیست که مردم را به اسلام و خدا دعوت کند.

اما خدای مهربان نسل پیامبر را با دختر عزیز پیامبر ادامه داد و برای اینکه مقام و بزرگی حضرت فاطمه را نشان دهد سوره مبارکه کوثر را بر حضرت محمد صلی الله علیه و آله نازل کرد.

معرفی فاطمه زهرا سلام الله علیها – کوثر پیامبر صلی الله علیه و آله

و از حضرت پیامبر خواست که به جهت این کوثری که به او هدیه کرده است خوشحال باشد و قربانی کند، بیایید همه با هم این سوره خاص قرآن را بخوانیم. در این سوره مبارکه خدا به پیامبرش می‌ فرماید نسل تو از همین دختر پاک ادامه پیدا می کند.

پیامبر خیلی دخترش فاطمه را دوست داشت همیشه او را به آغوش می گرفت و می بوسید و می گفت فاطمه بوی بهشت می دهد، فاطمه یک فرشته است که شبیه آدم ها شده است، وقتی که فاطمه خوشحال است خدا خوشحال می شود و وقتی که فاطمه ناراحت است خدا ناراحت می‌شود.

وقتی فاطمه یک دختر بچه بود مادر فداکار و عزیزش را از دست داد اما با همه ‌ی کودکی خودش هر کاری که از دست ‌اش بر می ‌آمد برای پدر مهربانش انجام می ‌داد او یار و یاور پیامبر بعد از رحلت مادرش شده بود.

وقتی بت پرستان در کوچه و بازار پیامبر صلی ‌الله‌ علیه ‌و ‌آله را مورد اذیت قرار می‌ دادند و سنگ پرتاب می‌ کردند و خاکستر بر سر مبارک پیامبر صلی ‌الله‌ علیه ‌و ‌آله می ‌ریختند.

فاطمه مثل یک مادر دلسوز در حالی که اشک در چشمانش جمع می ‌شد. سر و روی پدر را پاک می‌کرد. و از ایشان مراقبت می‌کرد به همین خاطر پیامبر همیشه به دخترش می ‌فرمود ام ابیها یعنی مادر پدرش یعنی فاطمه جانم تو مثل مادرم هستی.

معرفی فاطمه زهرا سلام الله علیها – ازدواج پاکترین دختر

حضرت فاطمه سلام ‌الله‌ علیها در حالی که کمک و یار پدر بود بزرگ شد و به سن ازدواج رسید خیلی ها دوست داشتند که با فاطمه که دردانه‌ی پیامبر صلی ‌الله ‌علیه ‌و‌ آله بود و دختری پاک و مهربان و گرامی عروسی کنند.

اما بهترین و پاکترین دختر روی زمین باید با بهترین و پاکترین پسر روی زمین ازدواج می‌ کرد. به همین خاطر حضرت فاطمه سلام الله به دستور خدا با حضرت علی علیه السلام عروسی می ‌کنند.

همه‌ ی دخترها تا اسم عروسی را می شنوند قند در دلشان آب می‌شود و دوست دارند که خودشان هم وقتی که بزرگ شدند عروس شوند و لباس زیبا و سفید عروسی بپوشند.

حالا نوبت فاطمه شده بود شب عروسی فاطمه است و برایش یک لباس عروس آماده کرده‌ اند که در شب عروسی بپوشد در همین حال یک فقیری پشت در می‌آید و می ‌گوید که ای خاندان نبوت و معدن و خیر و جوانمردی اگر لباس کهنه ‌ای دارید به من بدهید.

که من نیازمند هستم ای خاندان محمد فقیر شما برهنه است. وقتی حضرت فاطمه صدای فقیر را می شنوند. بلند می‌شوند که به فقیر کمک کنند در حالی که فقط دو لباس داشتند یکی لباس عروس و دیگری یک لباس کهنه‌ ی وصله دار یکی از لباسها را باید فاطمه انتخاب می کرد.

که به فقیر بدهد و فاطمه همان کسی است که کاری بس بزرگ کرد و در حالی که شب عروسی خودش بود لباس کهنه را برای خودش نگه داشت و لباس زیبا و سفید عروس را به فقیر هدیه کرد .

پیامبر وقتی داستان را شنیدند. گریه کردند و فاطمه سلام الله علیها را به سینه چسباندند و فرمودند فاطمه جان خدا به تو سلام می رساند. و می فرماید: به فاطمه بگو هرچه می‌خوای و هرچه دوست داری بگو که من به تو هدیه کنم.

معرفی فاطمه زهرا سلام الله علیها – شفاعت امت

کسی می‌ داند که حضرت فاطمه از خدا در این شب چه چیزی خواست؟ جالب است بدانید فاطمه سلام الله علیها برای خودش هیچ چیزی نخواست آن بانوی گرامی فقط شفاعت و نجات و بخشش ما امت پیامبر را از خدا خواست و عرضه کرد که من می خواهم که شیعیان امت پیامبر صلی ‌الله ‌علیه ‌و ‌آله بخشیده شوند.

و جبرئیل در جواب خواسته فاطمه این طور عرضه کرد که خدا می فرماید من آنقدر از گناه‌ کاران امت پیامبر را که در دلشان محبت فاطمه و پدر فاطمه و شوهر فاطمه و فرزندان فاطمه را داشته باشند می بخشم که فاطمه راضی شود.

یعنی با اینکه حضرت فاطمه هر دعا و خواسته ‌ای می‌کرد خدا حتما برآورده می‌ کرد. اما برای خودش هیچ نخواست و فقط برای ما دعا کرد. ای کاش ما هم بتوانیم جواب این خوبی مهربانانه‌ی حضرت فاطمه سلام الله علیها را بدهیم.

اما چطور می‌توانیم؟ با محبتمان به فاطمه و پدر فاطمه و شوهر فاطمه و فرزندان فاطمه سلام ‌الله ‌علیها بعد از گذشت زمانی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله از دنیا رفتند و حضرت زهرا در داغ پدر مهربانشان بسیار غمگین و ناراحت شدند به طوری که شب و روز گریه می ‌کردند.

اینقدر گریه می کردند که مردم به سراغ حضرت علی آمدند و گفتند به فاطمه بگو یا روز گریه کند یا شب اما دلیل گریه حضرت فاطمه سلام ‌الله ‌علیها چه بود؟حضرت فاطمه سلام الله علیها پدر را خیلی دوست داشت.

معرفی فاطمه زهرا سلام الله علیها – دلیل گریه حضرت زهرا علیهاالسلام

و نبود پدر ایشان را بسیار اذیت می کرد اما گریه ایشان فقط به خاطر پدرش نبود !!! اجازه دهید دلیل گریه فاطمه سلا الله علیها را برایتان بگویم. چند ماه قبل از اینکه پیامبر اکرم صلی الله‌ علیه‌ و ‌آله از دنیا بروند وقتی از سفر حج بر می ‌گشتند در یک مکانی حاجیان را جمع کردند و به آنها مطلب مهمی را بیان کردند.

پیامبر صلی ‌الله‌ علیه ‌و ‌آله فرمودند: ای مردم اگر روزی من در کنار شما نبودم علی علیه السلام جانشین من و امام شماست اگر مسئلی برای شما پیش آمد به او مراجعه کنید دین و اسلام را از او بخواهید و به علی قول بدهید که از او اطاعت و پیروی می کنید.

و پیمان ببندید و بدانید که هر کس که به سمت علی برود خدا او را بهشتی می کند و این طور خیلی واضح پیامبر صلی‌ الله‌ علیه ‌و ‌آله وضعیت بعد از خودشان را روشن کردند.

اما وقتی که پیامبر صلی‌ الله‌ علیه ‌و ‌آله اکرم از دنیا رفتند دشمنان پیامبر و حضرت علی علیه السلام فرمایشات پیامبر را فراموش کردند و در حالی که امیرالمومنین داشتند پیامبر را غسل و کفن می‌کردند.

آنها در جایی جمع شدند و برای پیامبر جانشین انتخاب کردند و یادشان رفت که پیامبر به دستور خدا جانشین خودش را به مردم معرفی کرده بود.

و مردم به جای اینکه دنبال علی علیه السلام بروند سراغ دشمنان دین و پیامبر رفتند و این چنین علی را تنها گذاشتند و از همه بدتر اینکه آن دشمنان خدا درب خانه حضرت علی علیه ‌السلام رفتند.

و گفتند که علی هم باید بیاید و با ما پیمان ببندد وقتی که حضرت فاطمه سلام الله علیها دید دشمنان پشت در آمدند که علی را با خودشان ببرند پشت در حاضر شدند و خواستند که مانع از ورود این دشمنان پست و پلید به خانه شوند.

و فرمودند که اجازه نمی ‌دهم آسیبی به علی وارد کنید. اما این دشمنان رحمی نداشتند و می خواستند به زور وارد خانه شوند وقتی مقاومت حضرت فاطمه سلام الله علیها را دیدند چنان به در فشار آوردند که فاطمه علیها السلام بین در و دیوار ماند و استخوان پهلویش شکست و طفل شش ماهه در شکم اش سقط و شهید شد.

معرفی فاطمه زهرا سلام الله علیها – حمله به خانه وحی

دشمنان خدا نشناس دستور دادند که هیزم بیاورید تا خانه و اهلش را به آتش بکشیم در زمان کوتاهی هیزم بسیاری جمع شد و آنان درب خانه را اتش زدند.

مدت زمان زیادی از این اتفاق تلخ نگذشته بود که فاطمه زهرا سلام الله علیها به دلیل زخم پهلو و جراحات بسیار و گریه های طولانی شهید شد.

اما چرا فاطمه سلام الله علیها این چنین برای علی علیه السلام جان‌فشانی کرد و جانش را از دست داد؟ چون علی شوهر فاطمه بود؟

درست است که علی علیه‌ السلام شوهر فاطمه سلام الله و همه کس فاطمه بود. اما مهمتر از همه این بود که علی علیه ‌السلام امام فاطمه سلام الله علیها است و چون در زمان فاطمه بود.

در واقع علی امام زمان فاطمه است و اگر فاطمه پشت در حاضر شد و این چنین به دفاع از علی پرداخت در واقع او اینچنین به دفاع از امام زمانش برخاسته بود. فاطمه پشت در حاضر شد که کمترین آسیبی به امام زمانش وارد نشود.

در واقع گریه و اندوه و غم بسیار فاطمه سلام الله‌ علیها اگر چه هم به جهت فراق پدر بود اما دلیل اصلی آن تنها و بی یارو یاور ماندن علی علیه‌ السلام به عنوان امام زمان اش بود اما با تمام زخم هایش فاطمه شبانه به در خانه‌ی مردم می رفت.

و به آنها می فرمود مگر شما با علی پیمان نبستید بیایید علی را یاری کنید، بیایید به سراغ علی بروید، بیایید از علی پیروی کنید، او جانشین پیامبر و امام زمان شماست.

اما به نظر شما اگر الان حضرت فاطمه سلام‌ الله زنده بودند چه می کردند؟ همچنانکه آن زمان به دفاع از امام زمانشان برخاستند اکنون نیز با تمام وجود به دفاع و یاری امام زمان‌شان مشغول می‌شوند همان امام زمانی که فرزند امام عسکری علیه السلام است و سالهای بسیاری است که در غیبت به سر می برد.

اگر الان فاطمه علیها السلام بود تلاش می‌کرد. که هر کاری کند که امام زمانش از او راضی باشد. ما باید این بانوی بزرگوار را برای خودمان الگو قرار بدهیم و تلاش کنیم که ما هم مثل او با تمام وجود به دفاع و یاری امام زمانمان بپردازیم.

معرفی فاطمه زهرا سلام الله علیها – یاری امام زمانش

چطور می توانیم امام زمان‌ خود را یاری کنیم؟ با دعا کردن برای این امام مهربان که خدا زودتر ظهورشان را برساند می‌توانیم ایشان را کمک کنیم، حضرت فاطمه سلام الله هر زمان که می‌خواستند دعا کنند.

برای همه دعا می‌ کردند بعد برای خودشان و اگر الان حضرت فاطمه بودند حتما و قطعا برای ظهور امام زمانشان دعا می‌کردند و برای اینکه بلاها از امام زمانشان دور شود حتما برایشان صدقه می ‌دادند.

پس ما هم مثل حضرت فاطمه سلام الله علیها وقتی که می‌خواهیم دعا کنیم اول برای ظهور امام زمان علیه السلام دعا کنیم که اگر ایشان ظهور کند چنان خوش‌بخت می ‌شویم که حتی نمی‌توانیم تصور کنیم. و برای اینکه این امام مهربان از بلاها دور باشد هر روز برایش صدقه بدهیم.

و حواسمان باشد که این امام زنده است و ما را می‌بیند و صدای ما را می ‌شنود او را زنده بدانیم و به یادش باشیم و سعی کنیم که هر روز با او صحبت کنیم و در واقع برویم و با امام زمان خودمان دوست باشیم او بزرگترین چیزی است که اکنون ما گم کرده‌ایم.


دسترسی سریع و آسان به راهکار و محتوا برای مناسبت‌های نیمه شعبان، غدیر، محرم و فاطمیه
برای مطالعه و مشاهده مطالب خدمتگزاران میتوانید به فهرست مطالب در زیر مراجعه نمایید.

فهرست مطالب محرم فهرست مطالب فاطمیه فهرست مطالب نیمه‌شعبان فهرست مطالب غدیر کتابخانه خدمتگزاران
انواع کتیبه غدیر
انواع استیکر پشت شیشه خودرو
اسپند دودکن
انواع جادستمال کاغذی
انواع مگنت یخچالی مذهبی
انواع استکان مذهبی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا